Data: 2009-07-19 18:09:23 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;) -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-19 11:47:15 | |
Autor: Quapcio | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote: No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone A czy luki bagażowe nie są uszczelniane? Przewozi się w końcu zwierzęta i trafiają one chyba właśnie do luków bagażowych... |
|
Data: 2009-07-19 18:51:24 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-19, Quapcio wrote:
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> Nie, zwierzęta mają swoje półki z tyłu samolotu, na tym samym poziomie, co pasażerowie (a przynajmniej tak widziałem). O ile mi wiadomo, większość luków bagażowych nie ma trzymanego ciśnienia (temperaturę owszem). -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-19 19:57:44 | |
Autor: Artur | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
niedziela, 19 lip, Jan Srzednicki:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Może nie ma potrzeby się martwić, np. w Norvegianie powiedzili że nie trzeba spuszczać powietrza z kół :). |
|
Data: 2009-07-19 23:39:10 | |
Autor: Andrzej | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Artur pisze:
niedziela, 19 lip, Jan Srzednicki: Mi powiedzieli, że trzeba ale w pośpiechu zapomnniałem to zrobić. Oczywiście nic się nie stało. Czy dobrze myślę, że jeżeli producent opon podaje maksymalne ciśnienie 5 bar to pompując na 4 bary mogę wysłać je w kosmos? |
|
Data: 2009-07-19 20:20:53 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki pisze:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone A jak miałyby reagować? :) Pewnie reagują tak samo jak analogiczny układ hamulcowy w samolocie. |
|
Data: 2009-07-19 20:26:18 | |
Autor: FD | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Tomasz Pyra pisze:
A jak miałyby reagować? :) .... ktory jest do tego przystosowany... |
|
Data: 2009-07-19 23:36:06 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
FD pisze:
Tomasz Pyra pisze: A na czym to przystosowanie polega? Poważnie to nic temu układowi nie grozi. Nawet będzie miał nadal te same właściwości i tą samą skuteczność. Jedynie układ zapowietrzony mógłby z powodu rozszerzenia się pęcherzyka powietrza nieco przyblokować, ale po lądowaniu pęcherzyk znowu się skurczy. Jedyne czemu można by się przyjrzeć to napompowanym oponom. Teoretycznie gdyby one były napompowane do granicy rozerwania, to spadek ciśnienia w luku bagażowym mógłby spowodować przekroczenie krytycznego ciśnienia i rozerwanie opony. Z tym że szanse i tak są w zasadzie zerowe. Większy problem dla układu hydraulicznego to by było spędzenie dłuższego czasu np. do góry nogami - powietrze ze zbiorniczka wyrównawczego może się dostać do pompy. A w samolocie nie wiesz jak będzie leciał spakowany rower. |
|
Data: 2009-07-19 22:26:29 | |
Autor: Wojtek | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki pisze:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone ech... powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;) -- Pozdrawiam, Wojtek Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie |
|
Data: 2009-07-19 13:31:40 | |
Autor: Saurus | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:
ech... Ale tu chodzi o spadek ciśnienia. |
|
Data: 2009-07-19 23:43:29 | |
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Dnia 19.07.2009 22:31 użytkownik Saurus napisał :
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote: Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym? -- http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 |
|
Data: 2009-07-20 00:12:00 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć Prawie niemierzalnie spadnie. Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną Tłoczki wyjdą bardziej. Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami. zyga |
|
Data: 2009-07-20 12:29:07 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Zygmunt M. Zarzecki wrote:
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 04:09:26 | |
Autor: Saurus | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 20 Lip, 12:29, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Zygmunt M. Zarzecki wrote: Jakąś tam ściśliwość płyn hamulcowy ma (jakkolwiek nieznaczną i nieistotną), więc jeśli dyskusja jest czysto akademicka i dotyczy niemierzalnych zmian to stanie się tak jak pisze zyga. Poza tym w zbiorniczku wyrównawczym jakiś bąbelek powietrza chyba zawsze jest ;) |
|
Data: 2009-07-20 14:06:24 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Saurus wrote:
On 20 Lip, 12:29, Coaster <manyp...@mac.com> wrote: Scisliwosc to jedno a cisnienie to drugie. Plyn hamulcowy jest elemetem ukladu przewniesienia sily hamowania z dzwigni na tarcze. Jego rola polega wlasnie na byciu jak najmniej scisliwym w normalnych warunkach pracy. W tym 'naszym' ukladzie hamulcowym dzialo by sie to samo co w plastikowej butelce z plynem hamulcowym zalanej pod korek i zakreconej. Nie ma cisnienia, plyn hamulcowy to nie np. skroplony propan butan. Poza tym w zbiorniczku wyrównawczym jakiś bąbelek powietrza chyba zawsze jest ;) Zbiorniczek wyrownawczy powinien byc polaczony mikro otworkiem z atmosfera. Inaczej nie ma sensu. ;-) "Cisnienie" w ukladzie powstaje miedzy tloczkami 'pompy' a zacisku - sciskany plyn napierany oszczelnieniami tloczkow 'pompy' na uszczelki tloczkow. Nie naciskasz klamki - nie ma cisnienia a tylko (przy prawidlowym odpowietrzeniu) "calkowite wypelnienie przestrzeni ukladu plynem hamulcowym". -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 13:11:59 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)Prawie niemierzalnie spadnie.Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyćAle tu chodzi o spadek ciśnienia. Bzdura. 1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu. 2. Co ma próżnia do tego? -- \-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / Wow-- -I never thought anybody would tweak me | Kruk@epsilon.eu.org | here.(TeX) | http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \ |
|
Data: 2009-07-20 11:22:28 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster" Dodatkowo w płynie zawsze jest trochę rozpuszczonego gazu, zaś proces odpowietrzania nie polega tylko na usunięciu pęcherzyków "normalnie pływających", ale też na wytworzeniu podciśnienia, które spowoduje uwolnienie gazu z cieczy. A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce pracują przy znacznym ciśnieniu i działają. Zastanawiałem się tylko, czy specyfika budowy tłoka czasem nie jest taka, że przy ugiętej klamce układ toleruje duże ciśnienie, zaś przy klamce odciągniętej może być problem (tutaj rozwiązaniem byłby oczywiście transport roweru z zaciśniętymi klamkami). No i, hydrauliki mają w sobie jednak to magiczne "coś", co powoduje, że działają nie zawsze tak, jakby można się spodziewać. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-20 14:20:02 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote: Taak? Podaj procent 'tajemniczego gazu' i jego wzor chemiczny. zaś proces Bzdura. Odpowietrzajac uklad poddajesz plyn sciskaniu w celu usuniecia powietrza. Z niespienionym, odstanym plynem jest to bardzo proste. Jezeli myslales, ze jestes 'tworca podcisnienia' - myliles sie - przykro (ale zawsze mozesz sobie wlaczyc np. odkurzacz) ;-
Czy ty zajmowales sie kiedys hamulacami w aucie? Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje cylinderkow/tloczkow/pompy z ich prawidlowym zamontowaniem i odpowietrzeniem? Zasada jest taka sama czy to w aucie czy motocyklu czy samochodzie. Hydrauliczne uklady hamulcowe w autach sa stosowane od bardzo dawna - nie ma tu zadnej magii. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 13:19:06 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-20, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote: Nie znam. zaś proces Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne bzdury. Co prawda znam tylko Avidy - ale w nich odpowietrzanie polega m.in. właśnie na zasysaniu płynu do strzykawki przy zamkniętym układzie. Jeżeli to ma jakiś inny cel, niż uwolnienie gazu rozpuszczonego w płynie hamulcowym, to jaki? Przeczytaj sobie: http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf (chyba, że Avid wymyślił to sobie tak dla picu..) A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce Nie. Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje Tia. Poczytaj sobie fora na mtbr.com odnośnie różnych dziwacznych problemów, które ludzie mieli z hydraulikami. Zauważ, że hamulcom w rowerze znacznie bliżej do hamulców w samochodach sportowych lub motocyklach, z racji wyżyłowanych parametrów (co w rowerze jest kwestią maksymalnego zbijania wagi). -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-23 00:43:30 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Coaster wrote: Bo tam nie ma zadnego 'rozpszczonego' gazu. Sa tylko babelki powietrza. Wieksze i mniejsze. Jak np. w mocno wstrzasnietej butelce z oliwa. Zasada dzialania hamulec hydraulicznego czy to w aucie czy w rowerze czy w motocyklu jest _taka sama_. Hamulec hydrauliczny to prasa hydrauliczna - "urządzenie techniczne zwielokrotniające siłę nacisku dzięki wykorzystaniu zjawiska stałości ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym". Plyn hamulcowy to olej hydrauliczny jest on praktycznie niescisliwy.
Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.
Cel jest taki, ze masz przepchnac plyn przez uklad - z jednaj strzykawki do drugiej a jak zapewne wiesz, powietrze ma te wlasciwosc, ze jest lzejsze od plynu hamulcowego i 'dazy' do jego 'powierzchni' (gorna strzykawka). Zadnego 'rozpuszczonego gazu' w plynie hamulcowym nie znajdziesz. Jakbys czytal to co podajesz za przyklad to bys przeczytal na stronie 7: "BLEED GUIDE Introduction to bleeding When bleeding Avid brakes, keep in mind that you are _simply_chasing_bubbles_out_of_the_system. [...]"
Przeczytaj sobie ;-) http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf To, ze specjalny pojemnik z zaworem jednokierunkowym (mozna tez oczywiscie uzyc butelki z czystym plynem i rurki) zakladany na odpowietrznik cylinderka lub zacisku hamulcowego w aucie - w rowerze jest zastapiony strzykawka - nie ma znaczenia - celem jest tylko i wylacznie usuniecie z ukladu babelkow powietrza uwazajac, aby nie zapowietrzyc go ponownie - (w aucie pilnujac poziomu plynu w zbiornczku wyrownawczym).
A szkoda, bo bys tak nie fantazjowal ;-)
Kwestia dokladnosci ewentulanie przekombinowanej konstrukcji. Zasada dzialania jest ta sama.
Nie dorabiaj ideologi - materialy moga byc rozne, przewody miekkie, sztywne, pompy hamulcowe dwu czy jednoobwodowe, sportowe czy nie - sens odpowietrzania jest taki sam - zwyczajne usuniecie spienionego powietrza z plynu hamulcowqego. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-23 00:49:04 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Coaster wrote:
[...] zwyczajne usuniecie spienionego powietrza z plynu hamulcowqego. Powinno byc: "zwyczajne usuniecie powietrza ze 'spienionego' plynu hamulcowego". -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-23 07:18:14 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-22, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote: Skąd pewność? Konkrety proszę. Gazy przecież jak najbardziej rozpuszczają się w cieczach. Sa tylko babelki powietrza. Wieksze i mniejsze. Jak np. w mocno Masz bardzo silną tendencję do stwierdzania rzeczy oczywistych. Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśli nie podciśnienie? Co prawda znam tylko Avidy - ale w nich odpowietrzanie polega m.in. Patrz niżej. "BLEED GUIDE Widzę, że nie doczytałeś. Hint: poszukaj słowa "vacuum" w tymże dokumencie. Mam jeszcze coś: http://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0 Nie musisz oglądać całego - wystarczy, że dojdziesz do części z przygotowaniem strzykawek. Koleś zamyka tam wylot strzykawki z płynem i ciągnie za dzyndzel, w celu odpowietrzenia płynu: "You will see bubbles, that appear out of nowhere - which is air suspended in the fluid" Widzisz, jak ładnie powietrze (gaz! gaz! gaz!) wytrąca się z płynu przy podciśnieniu? Możliwe, że gaz jest w formie zawiesiny, a nie prawdziwie rozpuszczony - ale w tym przypadku to na jedno wychodzi. Płyn używany nie był spieniony. QED To, ze specjalny pojemnik z zaworem jednokierunkowym (mozna tez oczywiscie uzyc butelki z czystym plynem i rurki) zakladany na odpowietrznik cylinderka lub zacisku hamulcowego w aucie - w rowerze jest zastapiony strzykawka - nie ma znaczenia - celem jest tylko i wylacznie usuniecie z ukladu babelkow powietrza uwazajac, aby nie zapowietrzyc go ponownie - (w aucie pilnujac poziomu plynu w zbiornczku wyrownawczym). Przecież nie napisałem, że strzykawka jest czymś magicznym. Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje I otóż to - zasada prosta, w praktyce z owego przekombinowania działanie bywa różne. I o to pytałem, wiesz? Zauważ, że hamulcom w rowerze znacznie bliżej do hamulców w samochodach Ech. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-23 10:48:55 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki wrote:
[...]
Ech, naiwnosc ludzka jednak nie ma granic - jezeli tak bardzo lubiszkomplikowac proste sprawy - pozostan w swolej bajce, myslacy magicznie 'hydrauliku'-teoretyku :-P -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-23 11:10:08 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-23, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote: OK! Dość zabawne jednak, że to ja mam własnoręcznie serwisowane hamulce hydrauliczne w rowerze, zaś Ty jesteś niekwestionowanym ekspertem od odpowietrzania hydrauliki w polonezie (czy czym tam). Ale to ja jestem teoretykiem. Niezłe, po prostu niezłe. Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie potrafisz ustosunkować się do moich argumentów. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-23 15:51:04 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-23, Coaster wrote: Nigdy mialem auta polskiej produkcji :-( Ale to ja jestem Alez rozmawiamy o zasadzie ogolnej nie o konkretnym zastosowaniu. Mozna sie nauczyc serwisowac czolg i nie trzeba do tego rozumienia zasad dzialania podzespolow, wystarczy stosowac sie do wskazowek "workshop manual". Podwazasz prawde ogolna.
Racja jest jedna - podczas odpowietrzania usuwasz bable, babelki, babeleczki, babelczunie powietrza z plynu w zapowoetrzonym ukladzie hudraulicznym. Nic sie w tym plynie nie rozpuszcza, nie wytwarzasz w ukladzie podcisnienia (zasysanie/parcie plynu w trakcie odpowietrzania nie powoduje po zamknieciu tegoz ani nadcisnienia ani podcisnienia bo uklad jest zamkniety a plyn niescisliwy. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-23 13:59:43 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-23, Coaster wrote:
Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie Napisałem na początku tej kłótni, że podczas odpowietrzania wytwarza się podciśnienie. Ty na początku konsekwentnie temu zaprzeczałeś, jak pokazałem Ci dokumentację i filmik ilustrujący tworzenie podciśnienia (celem wytrącenia powietrza z płynu). A teraz się po prostu wykręcasz, do tego dodatkowo bełkocząc (fakt, że płyn jest nieściśliwy, nie ma nic do faktu występowania w nim ciśnienia - w zamkniętym układzie po naciśnięciu klamki ciśnienie płynu - o dziwo! - wzrasta). -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-24 01:12:51 | |
Autor: Piotr Potulski | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 23 Lip, 15:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote: On 2009-07-23, Coaster wrote: Nie wiem w sumie skąd ta kłótnia ale ok. Układ owszem jest zamknięty, jednak jego objętość jest zmienna dzięki swobodnemu ruchowi tłoka w zacisku. Nieściśliwość płynu powoduje, że maksymalna możliwa różnica ciśnień czyli 1bar zostanie zrównoważona poprzez praktycznie nie mierzalne wysunięcie się tego tłoka, czyli zjawisko balonika w komorze próżniowej nie nastąpi. Zjawisko to może natomiast wystąpić w odniesieniu do przykładu który już podałeś - czyli desaturacji płynu hamulcowego - jak wiadomo rozpuszczalność gazów w cieczy rośnie wraz ze wzrostem ciśnienia, wydaje mi się jednak, ze wartości są tu pomijalne - chodzi raczej o usunięcie z układu zawiesiny drobnych pęcherzyków gazowych - jak łatwo zaobserwować np. w akwarium małe pęcherzyki powietrza poruszają się wolniej od tych dużych - w płynach o dużej lepkości tempo będzie oczywiście jeszcze wolniejsze - zmniejszając ciśnienie w układzie powodujesz, że pęcherzyki stają się większe i szybciej wypływają na powierzchnię. Skoro jednak już je usunąłeś, to przecież do tego zamkniętego jak sam piszesz układu się nie dostaną - teoretycznie może się oczywiście uformować większy pęcherzyk - jednak nie ma to znaczenia dla działania hamulców - ilość wolnego gazu w płynie pozostanie taka sama. |
|
Data: 2009-07-24 09:33:16 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-24, Piotr Potulski wrote:
On 23 Lip, 15:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> Kłótnia stąd, że kolega Coaster postanowił mi za wszelką cenę udowodnić, że podczas odpowietrzania nie wytwarza się żadnego podciśnienia. Bo on odpowietrzał sobie hamulce w samochodzie i wie lepiej. Układ owszem jest zamknięty, jednak jego objętość jest zmienna dzięki OK, z tym wszystkim się zgadzam i rozumiem. W gruncie rzeczy nie byłem przede wszystkim pewien jak potencjalnie może zachować się układ wyrównujący (odpowiedzialny za niezmienną odległość klocków do tarczy niezależnie od zużycia) - bo o ile hamulec jest oczywiście przystosowany do dużych ciśnień, to te duże ciśnienia pojawiają się po wciśnięciu klamki, czyli w momencie, gdy w.w. układ jest zamknięty. Ale już znam odpowiedzi. ;) -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-23 15:59:47 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśliOdpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletnePodtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym. Nic nie wytwarzasz. "Podciśnienie" jest jedynie skrótem myślowym. -- d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Kto rano wstaje, ten od miecza ginie.(Sad- `b Kruk@epsilon.eu.org d' die) d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d' |
|
Data: 2009-07-23 14:09:49 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 2009-07-23, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki" O, widzę, że dawno się niczego nie czepiliśmy. Tak, oczywiście, to skrót myślowy - powinienem był napisać, że zwiększam objętość układu, w konsekwencji czego siła działająca na wewnętrzne ściany tego układu, zwana potocznie ciśnieniem, spada, co z kolei jest odczuwalne organoleptycznie jako zjawisko, które nazywa się potocznie podciśnieniem, w postaci siły sprzeciwiającej się zwiększaniu objętości w.w. układu. A teraz powiedz, co chciałeś wnieść do dyskusji? -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-23 16:15:18 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
O, widzę, że dawno się niczego nie czepiliśmy.Nic nie wytwarzasz. "Podciśnienie" jest jedynie skrótem myślowym.To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśliOdpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletnePodtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym. O. I prawie dobrze. Bo akurat siła sprzeciwiająca się zwiększeniu objętości zazwyczaj pochodzi z ciśnienia w otoczeniu. (bądź z innych sił, które wcześniej zapewniały równowagę). A teraz powiedz, co chciałeś wnieść do dyskusji? Precyzję. -- \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ Old musicians never die, they just decompo- ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. se. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\. |
|
Data: 2009-07-20 14:08:52 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster" Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety. 2. Co ma próżnia do tego? Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole? -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 14:24:52 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.Bzdura.To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)Prawie niemierzalnie spadnie.Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyćAle tu chodzi o spadek ciśnienia. Jaki znowu układ? Chodzi ci o układ w znaczeniu "układ hamulcowy", czy układ w znaczeniu fizycznym? W którymkolwiek przypadku, grawitacyjne parcie na ścianki będzie występować niezależnie od jakiejkolwiek zamkniętości. 2. Co ma próżnia do tego?Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole? I teraz zgadnij skąd z czego wynika obserwowane zjawisko. -- d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Kiedy rozmiar dziury serowej przekracza roz- `b Kruk@epsilon.eu.org d' miary bułki, wrażenia smakowe są... jak- d' http://epsilon.eu.org/ Yb by... uboższe.(Michał Kukula) `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d' |
|
Data: 2009-07-20 15:03:16 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster" Chodzi oczywiscie jak w temacie o uklad hydrauliczny hamulcowy. A co do parcia na scianki - to nie ma w tym konkretnym przypadku znaczenia - w ukladzie hamulcowym w stanie spoczynku nie ma 'prawdziwego' cisnienia i obawy watkotworcy sa bezpodstawne. Parcie wystepuje rowniez w domu wlasciciela roweru.
Wstaw tam naczynie z plynem hamulcowym i zobacz, co sie z nim stanie. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 15:21:39 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
Chodzi oczywiscie jak w temacie o uklad hydrauliczny hamulcowy. A co do parcia na scianki - to nie ma w tym konkretnym przypadku znaczeniaJaki znowu układ? Chodzi ci o układ w znaczeniu "układ hamulcowy", czyNie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.Bzdura.To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)Prawie niemierzalnie spadnie.Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyćAle tu chodzi o spadek ciśnienia. Ale to zupełnie coś innego niż "nie ma ciśnienia". - w ukladzie hamulcowym w stanie spoczynku nie ma 'prawdziwego' cisnienia i obawy watkotworcy sa bezpodstawne. Parcie wystepuje rowniez w domu wlasciciela roweru. Zgadza się. Wstaw tam naczynie z plynem hamulcowym i zobacz, co sie z nim stanie.I teraz zgadnij skąd z czego wynika obserwowane zjawisko.2. Co ma próżnia do tego?Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole? Powtórzę - "zgadnij z czego wynika obserwowane zjawisko". (oops, za dużo o jedno słowo mi się było napisało). -- \-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / I can only go up to | Kruk@epsilon.eu.org | 2147483647='17777777777="7FFFFFFF, so I'm | http://epsilon.eu.org/ | using that number instead of yours.(TeX) /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \ |
|
Data: 2009-07-20 09:07:46 | |
Autor: Wojtek | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Saurus pisze:
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote: Przecież to pies jeden; podczas pracy układ jest narażony na o wiele większe różnice ciśnień -- Pozdrawiam, Wojtek Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie |
|
Data: 2009-07-20 09:09:49 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saurus"
^^^ech... Ale tu chodzi o spadek ciśnienia. Podkreślono istotne. Pomyśl jak się ma w czasie pracy układu różnica ciśnień wewnątrz-na zewnątrz. -- d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb I am Drunk of Borg. Refutile is sistance, `b Kruk@epsilon.eu.org d' your ass will be stimulated! d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d' |
|
Data: 2009-07-20 04:02:47 | |
Autor: Saurus | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 20 Lip, 09:09, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saurus">> ech... Masz rację. I tak nie sądziłem że będzie miało to jakiekolwiek znaczenie ;) |
|
Data: 2009-07-19 23:09:47 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Na pewno będziesz miał miększą klamkę podczas lotu. ;-) zyga |
|
Data: 2009-07-20 06:13:15 | |
Autor: Iguan007 | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
"Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote in message news:slrnh66oaj.26tm.w_at_wrzask_dot_ploak.pl... No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Nie reaguja. Wielokrotnie sprawdzone. Pozdrawiam, Iguan -- -- Iguan007 Sezon caly rok: http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia -- |
|
Data: 2009-07-20 12:20:51 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Zadaj sobie pytanie, jak zareaguje uklad hamulcowy na zmniejszenie cisnienia na zewnatrz ukladu, jezeli w samym ukladzie nie ma cisnienia. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-07-20 14:11:14 | |
Autor: Frankie | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Jan Srzednicki pisze:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Nie zauważyłem żadnych anomalii. I z kół też nie spuszczałem powietrza. -- pzdr, frankie. www.frankie.waw.pl http://groups.google.com/group/browerzysci |
|
Data: 2009-07-23 05:54:53 | |
Autor: Piotr Potulski | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote: No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone Nie reagują - w spoczynku nie ma w nich ciśnienia, w dodatku ściśliwość płynów jest pomijalna. Podobnie jeśli chodzi o opony - jeżeli masz je napompowane z zapasem 0,3 bar poniżej Pmax opony to nic im się nie stanie. |
|
Data: 2009-07-23 15:02:22 | |
Autor: Coaster | |
Hydrauliki a transport lotniczy | |
Piotr Potulski wrote:
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> Uff, wreszcie glos rozsadku na 'pretzlu' ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|