Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Hydrauliki a transport lotniczy

Hydrauliki a transport lotniczy

Data: 2009-07-19 18:09:23
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-19 11:47:15
Autor: Quapcio
Hydrauliki a transport lotniczy
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)


A czy luki bagażowe nie są uszczelniane? Przewozi się w końcu
zwierzęta i trafiają one chyba właśnie do luków bagażowych...

Data: 2009-07-19 18:51:24
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-19, Quapcio wrote:
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

A czy luki bagażowe nie są uszczelniane? Przewozi się w końcu
zwierzęta i trafiają one chyba właśnie do luków bagażowych...

Nie, zwierzęta mają swoje półki z tyłu samolotu, na tym samym poziomie,
co pasażerowie (a przynajmniej tak widziałem). O ile mi wiadomo,
większość luków bagażowych nie ma trzymanego ciśnienia (temperaturę
owszem).

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-19 19:57:44
Autor: Artur
Hydrauliki a transport lotniczy
niedziela, 19 lip, Jan Srzednicki:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

Może nie ma potrzeby się martwić, np. w Norvegianie powiedzili że nie trzeba
spuszczać powietrza z kół :).

Data: 2009-07-19 23:39:10
Autor: Andrzej
Hydrauliki a transport lotniczy
Artur pisze:
niedziela, 19 lip, Jan Srzednicki:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

Może nie ma potrzeby się martwić, np. w Norvegianie powiedzili że nie trzeba
spuszczać powietrza z kół :).

Mi powiedzieli, że trzeba ale w pośpiechu zapomnniałem to zrobić. Oczywiście nic się nie stało. Czy dobrze myślę, że jeżeli producent opon podaje maksymalne ciśnienie 5 bar to pompując na 4 bary mogę wysłać je w kosmos?

Data: 2009-07-19 20:20:53
Autor: Tomasz Pyra
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki pisze:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

A jak miałyby reagować? :)
Pewnie reagują tak samo jak analogiczny układ hamulcowy w samolocie.

Data: 2009-07-19 20:26:18
Autor: FD
Hydrauliki a transport lotniczy
Tomasz Pyra pisze:

A jak miałyby reagować? :)
Pewnie reagują tak samo jak analogiczny układ hamulcowy w samolocie.

.... ktory jest do tego przystosowany...

Data: 2009-07-19 23:36:06
Autor: Tomasz Pyra
Hydrauliki a transport lotniczy
FD pisze:
Tomasz Pyra pisze:

A jak miałyby reagować? :)
Pewnie reagują tak samo jak analogiczny układ hamulcowy w samolocie.

... ktory jest do tego przystosowany...

A na czym to przystosowanie polega?
Poważnie to nic temu układowi nie grozi. Nawet będzie miał nadal te same właściwości i tą samą skuteczność.
Jedynie układ zapowietrzony mógłby z powodu rozszerzenia się pęcherzyka powietrza nieco przyblokować, ale po lądowaniu pęcherzyk znowu się skurczy.

Jedyne czemu można by się przyjrzeć to napompowanym oponom. Teoretycznie gdyby one były napompowane do granicy rozerwania, to spadek ciśnienia w luku bagażowym mógłby spowodować przekroczenie krytycznego ciśnienia i rozerwanie opony.
Z tym że szanse i tak są w zasadzie zerowe.

Większy problem dla układu hydraulicznego to by było spędzenie dłuższego czasu np. do góry nogami - powietrze ze zbiorniczka wyrównawczego może się dostać do pompy. A w samolocie nie wiesz jak będzie leciał spakowany rower.

Data: 2009-07-19 22:26:29
Autor: Wojtek
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki pisze:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)


ech...
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)

--
Pozdrawiam,
Wojtek



Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-07-19 13:31:40
Autor: Saurus
Hydrauliki a transport lotniczy
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:
ech...
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)


Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Data: 2009-07-19 23:43:29
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Hydrauliki a transport lotniczy
Dnia 19.07.2009 22:31 użytkownik Saurus napisał :
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:
ech...
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)


Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-07-20 00:12:00
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Hydrauliki a transport lotniczy

powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)


Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?

Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.

zyga

Data: 2009-07-20 12:29:07
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)


Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?

Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.

To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 04:09:26
Autor: Saurus
Hydrauliki a transport lotniczy
On 20 Lip, 12:29, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Zygmunt M. Zarzecki wrote:
> Prawie niemierzalnie spadnie.
> Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
> Tłoczki wyjdą bardziej.
> Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.

To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go
nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie
powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak
wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

Jakąś tam ściśliwość płyn hamulcowy ma (jakkolwiek nieznaczną i
nieistotną), więc jeśli dyskusja jest czysto akademicka i dotyczy
niemierzalnych zmian to stanie się tak jak pisze zyga. Poza tym w
zbiorniczku wyrównawczym jakiś bąbelek powietrza chyba zawsze jest ;)

Data: 2009-07-20 14:06:24
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Saurus wrote:
On 20 Lip, 12:29, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Zygmunt M. Zarzecki wrote:
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go
nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie
powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak
wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

Jakąś tam ściśliwość płyn hamulcowy ma (jakkolwiek nieznaczną i
nieistotną), więc jeśli dyskusja jest czysto akademicka i dotyczy
niemierzalnych zmian to stanie się tak jak pisze zyga.

Scisliwosc to jedno a cisnienie to drugie. Plyn hamulcowy jest elemetem ukladu przewniesienia sily hamowania z dzwigni na tarcze. Jego rola polega wlasnie na byciu jak najmniej scisliwym w normalnych warunkach pracy. W tym 'naszym' ukladzie hamulcowym dzialo by sie to samo co w plastikowej butelce z plynem hamulcowym zalanej pod korek i zakreconej. Nie ma cisnienia, plyn hamulcowy to nie np. skroplony propan butan.

Poza tym w zbiorniczku wyrównawczym jakiś bąbelek powietrza chyba zawsze jest ;)

Zbiorniczek wyrownawczy powinien byc polaczony mikro otworkiem z atmosfera. Inaczej nie ma sensu. ;-)
"Cisnienie" w ukladzie powstaje miedzy tloczkami 'pompy' a zacisku - sciskany plyn napierany oszczelnieniami tloczkow 'pompy' na uszczelki tloczkow. Nie naciskasz klamki - nie ma cisnienia a tylko (przy prawidlowym odpowietrzeniu) "calkowite wypelnienie przestrzeni ukladu plynem hamulcowym".


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 13:11:59
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.
2. Co ma próżnia do tego?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / Wow-- -I never thought anybody would tweak me
|  Kruk@epsilon.eu.org   | here.(TeX)
| http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2009-07-20 11:22:28
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.

Dodatkowo w płynie zawsze jest trochę rozpuszczonego gazu, zaś proces
odpowietrzania nie polega tylko na usunięciu pęcherzyków "normalnie
pływających", ale też na wytworzeniu podciśnienia, które spowoduje
uwolnienie gazu z cieczy.

A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce
pracują przy znacznym ciśnieniu i działają. Zastanawiałem się tylko, czy
specyfika budowy tłoka czasem nie jest taka, że przy ugiętej klamce
układ toleruje duże ciśnienie, zaś przy klamce odciągniętej może być
problem (tutaj rozwiązaniem byłby oczywiście transport roweru z
zaciśniętymi klamkami).

No i, hydrauliki mają w sobie jednak to magiczne "coś", co powoduje, że
działają nie zawsze tak, jakby można się spodziewać.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-20 14:20:02
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.

Dodatkowo w płynie zawsze jest trochę rozpuszczonego gazu,

Taak? Podaj procent 'tajemniczego gazu' i jego wzor chemiczny.

zaś proces
odpowietrzania nie polega tylko na usunięciu pęcherzyków "normalnie
pływających", ale też na wytworzeniu podciśnienia, które spowoduje
uwolnienie gazu z cieczy.

Bzdura. Odpowietrzajac uklad poddajesz plyn sciskaniu w celu usuniecia powietrza. Z niespienionym, odstanym plynem jest to bardzo proste. Jezeli myslales, ze jestes 'tworca podcisnienia' - myliles sie - przykro (ale zawsze mozesz sobie wlaczyc np. odkurzacz)
;-


A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce
pracują przy znacznym ciśnieniu i działają. Zastanawiałem się tylko, czy
specyfika budowy tłoka czasem nie jest taka, że przy ugiętej klamce
układ toleruje duże ciśnienie, zaś przy klamce odciągniętej może być
problem (tutaj rozwiązaniem byłby oczywiście transport roweru z
zaciśniętymi klamkami).

No i, hydrauliki mają w sobie jednak to magiczne "coś", co powoduje, że
działają nie zawsze tak, jakby można się spodziewać.


Czy ty zajmowales sie kiedys hamulacami w aucie? Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje cylinderkow/tloczkow/pompy z ich prawidlowym zamontowaniem i odpowietrzeniem? Zasada jest taka sama czy to w aucie czy motocyklu czy samochodzie. Hydrauliczne uklady hamulcowe w autach sa stosowane od bardzo dawna - nie ma tu zadnej magii.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 13:19:06
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-20, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote:
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.

Dodatkowo w płynie zawsze jest trochę rozpuszczonego gazu,

Taak? Podaj procent 'tajemniczego gazu' i jego wzor chemiczny.

Nie znam.

zaś proces
odpowietrzania nie polega tylko na usunięciu pęcherzyków "normalnie
pływających", ale też na wytworzeniu podciśnienia, które spowoduje
uwolnienie gazu z cieczy.

Bzdura. Odpowietrzajac uklad poddajesz plyn sciskaniu w celu usuniecia powietrza. Z niespienionym, odstanym plynem jest to bardzo proste. Jezeli myslales, ze jestes 'tworca podcisnienia' - myliles sie - przykro (ale zawsze mozesz sobie wlaczyc np. odkurzacz)
;-

Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.

Co prawda znam tylko Avidy - ale w nich odpowietrzanie polega m.in.
właśnie na zasysaniu płynu do strzykawki przy zamkniętym układzie.
Jeżeli to ma jakiś inny cel, niż uwolnienie gazu rozpuszczonego w płynie
hamulcowym, to jaki?

Przeczytaj sobie:

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf

(chyba, że Avid wymyślił to sobie tak dla picu..)

A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce
pracują przy znacznym ciśnieniu i działają. Zastanawiałem się tylko, czy
specyfika budowy tłoka czasem nie jest taka, że przy ugiętej klamce
układ toleruje duże ciśnienie, zaś przy klamce odciągniętej może być
problem (tutaj rozwiązaniem byłby oczywiście transport roweru z
zaciśniętymi klamkami).

No i, hydrauliki mają w sobie jednak to magiczne "coś", co powoduje, że
działają nie zawsze tak, jakby można się spodziewać.

Czy ty zajmowales sie kiedys hamulacami w aucie?

Nie.

Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje
cylinderkow/tloczkow/pompy z ich prawidlowym zamontowaniem i
odpowietrzeniem? Zasada jest taka sama czy to w aucie czy motocyklu
czy samochodzie. Hydrauliczne uklady hamulcowe w autach sa stosowane
od bardzo dawna - nie ma tu zadnej magii.

Tia. Poczytaj sobie fora na mtbr.com odnośnie różnych dziwacznych
problemów, które ludzie mieli z hydraulikami.

Zauważ, że hamulcom w rowerze znacznie bliżej do hamulców w samochodach
sportowych lub motocyklach, z racji wyżyłowanych parametrów (co w
rowerze jest kwestią maksymalnego zbijania wagi).

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-23 00:43:30
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Mariusz Kruk wrote:
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.
Dodatkowo w płynie zawsze jest trochę rozpuszczonego gazu,
Taak? Podaj procent 'tajemniczego gazu' i jego wzor chemiczny.

Nie znam.

Bo tam nie ma zadnego 'rozpszczonego' gazu. Sa tylko babelki powietrza. Wieksze i mniejsze. Jak np. w mocno wstrzasnietej butelce z oliwa.
Zasada dzialania hamulec hydraulicznego czy to w aucie czy w rowerze czy w motocyklu jest _taka sama_. Hamulec hydrauliczny to prasa hydrauliczna - "urządzenie techniczne zwielokrotniające siłę nacisku dzięki wykorzystaniu zjawiska stałości ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym". Plyn hamulcowy to olej hydrauliczny jest on praktycznie niescisliwy.


zaś proces
odpowietrzania nie polega tylko na usunięciu pęcherzyków "normalnie
pływających", ale też na wytworzeniu podciśnienia, które spowoduje
uwolnienie gazu z cieczy.
Bzdura. Odpowietrzajac uklad poddajesz plyn sciskaniu w celu usuniecia powietrza. Z niespienionym, odstanym plynem jest to bardzo proste. Jezeli myslales, ze jestes 'tworca podcisnienia' - myliles sie - przykro (ale zawsze mozesz sobie wlaczyc np. odkurzacz)
;-

Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.

Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.


Co prawda znam tylko Avidy - ale w nich odpowietrzanie polega m.in.
właśnie na zasysaniu płynu do strzykawki przy zamkniętym układzie.
Jeżeli to ma jakiś inny cel, niż uwolnienie gazu rozpuszczonego w płynie
hamulcowym, to jaki?

Cel jest taki, ze masz przepchnac plyn przez uklad - z jednaj strzykawki do drugiej a jak zapewne wiesz, powietrze ma te wlasciwosc, ze jest lzejsze od plynu hamulcowego i 'dazy' do jego 'powierzchni' (gorna strzykawka).
Zadnego 'rozpuszczonego gazu' w plynie hamulcowym nie znajdziesz. Jakbys czytal to co podajesz za przyklad to bys przeczytal na stronie 7:

"BLEED GUIDE
Introduction to bleeding

When bleeding Avid brakes, keep in mind that you are _simply_chasing_bubbles_out_of_the_system. [...]"


Przeczytaj sobie:

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf

(chyba, że Avid wymyślił to sobie tak dla picu..)

Przeczytaj sobie ;-)
http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf

To, ze specjalny pojemnik z zaworem jednokierunkowym (mozna tez oczywiscie uzyc butelki z czystym plynem i rurki) zakladany na odpowietrznik cylinderka lub zacisku hamulcowego w aucie - w rowerze jest zastapiony strzykawka - nie ma znaczenia - celem jest tylko i wylacznie usuniecie z ukladu babelkow powietrza uwazajac, aby nie zapowietrzyc go ponownie - (w aucie pilnujac poziomu plynu w zbiornczku wyrownawczym).


A pytanie początkowo zadałem oczywiście zdając sobie sprawę, że hamulce
pracują przy znacznym ciśnieniu i działają. Zastanawiałem się tylko, czy
specyfika budowy tłoka czasem nie jest taka, że przy ugiętej klamce
układ toleruje duże ciśnienie, zaś przy klamce odciągniętej może być
problem (tutaj rozwiązaniem byłby oczywiście transport roweru z
zaciśniętymi klamkami).

No i, hydrauliki mają w sobie jednak to magiczne "coś", co powoduje, że
działają nie zawsze tak, jakby można się spodziewać.
Czy ty zajmowales sie kiedys hamulacami w aucie?

Nie.

A szkoda, bo bys tak nie fantazjowal ;-)


Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje
cylinderkow/tloczkow/pompy z ich prawidlowym zamontowaniem i
odpowietrzeniem? Zasada jest taka sama czy to w aucie czy motocyklu
czy samochodzie. Hydrauliczne uklady hamulcowe w autach sa stosowane
od bardzo dawna - nie ma tu zadnej magii.

Tia. Poczytaj sobie fora na mtbr.com odnośnie różnych dziwacznych
problemów, które ludzie mieli z hydraulikami.

Kwestia dokladnosci ewentulanie przekombinowanej konstrukcji. Zasada dzialania jest ta sama.


Zauważ, że hamulcom w rowerze znacznie bliżej do hamulców w samochodach
sportowych lub motocyklach, z racji wyżyłowanych parametrów (co w
rowerze jest kwestią maksymalnego zbijania wagi).

Nie dorabiaj ideologi - materialy moga byc rozne, przewody miekkie, sztywne, pompy hamulcowe dwu czy jednoobwodowe, sportowe czy nie - sens odpowietrzania jest taki sam - zwyczajne usuniecie spienionego powietrza z plynu hamulcowqego.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice
for the high-mileage rider who doesn't mind the fact
that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-23 00:49:04
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Coaster wrote:
[...] zwyczajne usuniecie spienionego powietrza
z plynu hamulcowqego.

Powinno byc: "zwyczajne usuniecie powietrza ze 'spienionego' plynu hamulcowego".

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice
for the high-mileage rider who doesn't mind the fact
that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-23 07:18:14
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-22, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-20, Coaster wrote:
Taak? Podaj procent 'tajemniczego gazu' i jego wzor chemiczny.

Nie znam.

Bo tam nie ma zadnego 'rozpszczonego' gazu.

Skąd pewność? Konkrety proszę. Gazy przecież jak najbardziej
rozpuszczają się w cieczach.

Sa tylko babelki powietrza.  Wieksze i mniejsze. Jak np. w mocno
wstrzasnietej butelce z oliwa.  Zasada dzialania hamulec
hydraulicznego czy to w aucie czy w rowerze czy w motocyklu jest _taka
sama_. Hamulec hydrauliczny to prasa hydrauliczna - "urządzenie
techniczne zwielokrotniające siłę nacisku dzięki wykorzystaniu
zjawiska stałości ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym". Plyn
hamulcowy to olej hydrauliczny jest on praktycznie niescisliwy.

Masz bardzo silną tendencję do stwierdzania rzeczy oczywistych.

Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.

Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.

To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśli
nie podciśnienie?

Co prawda znam tylko Avidy - ale w nich odpowietrzanie polega m.in.
właśnie na zasysaniu płynu do strzykawki przy zamkniętym układzie.
Jeżeli to ma jakiś inny cel, niż uwolnienie gazu rozpuszczonego w płynie
hamulcowym, to jaki?

Cel jest taki, ze masz przepchnac plyn przez uklad - z jednaj strzykawki do drugiej a jak zapewne wiesz, powietrze ma te wlasciwosc, ze jest lzejsze od plynu hamulcowego i 'dazy' do jego 'powierzchni' (gorna strzykawka).
Zadnego 'rozpuszczonego gazu' w plynie hamulcowym nie znajdziesz. Jakbys czytal to co podajesz za przyklad to bys przeczytal na stronie 7:

Patrz niżej.

"BLEED GUIDE
Introduction to bleeding

When bleeding Avid brakes, keep in mind that you are _simply_chasing_bubbles_out_of_the_system. [...]"


Przeczytaj sobie:

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf

(chyba, że Avid wymyślił to sobie tak dla picu..)

Przeczytaj sobie ;-)
http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-019-000.pdf

Widzę, że nie doczytałeś. Hint: poszukaj słowa "vacuum" w tymże
dokumencie.

Mam jeszcze coś:

http://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0

Nie musisz oglądać całego - wystarczy, że dojdziesz do części z
przygotowaniem strzykawek. Koleś zamyka tam wylot strzykawki z płynem i
ciągnie za dzyndzel, w celu odpowietrzenia płynu:

"You will see bubbles, that appear out of nowhere - which is air
suspended in the fluid"

Widzisz, jak ładnie powietrze (gaz! gaz! gaz!) wytrąca się z płynu przy
podciśnieniu? Możliwe, że gaz jest w formie zawiesiny, a nie prawdziwie
rozpuszczony - ale w tym przypadku to na jedno wychodzi. Płyn używany
nie był spieniony.

QED

To, ze specjalny pojemnik z zaworem jednokierunkowym (mozna tez oczywiscie uzyc butelki z czystym plynem i rurki) zakladany na odpowietrznik cylinderka lub zacisku hamulcowego w aucie - w rowerze jest zastapiony strzykawka - nie ma znaczenia - celem jest tylko i wylacznie usuniecie z ukladu babelkow powietrza uwazajac, aby nie zapowietrzyc go ponownie - (w aucie pilnujac poziomu plynu w zbiornczku wyrownawczym).

Przecież nie napisałem, że strzykawka jest czymś magicznym.

Mam na mysli calkowita wlasnoreczna regeneracje
cylinderkow/tloczkow/pompy z ich prawidlowym zamontowaniem i
odpowietrzeniem? Zasada jest taka sama czy to w aucie czy motocyklu
czy samochodzie. Hydrauliczne uklady hamulcowe w autach sa stosowane
od bardzo dawna - nie ma tu zadnej magii.

Tia. Poczytaj sobie fora na mtbr.com odnośnie różnych dziwacznych
problemów, które ludzie mieli z hydraulikami.

Kwestia dokladnosci ewentulanie przekombinowanej konstrukcji. Zasada dzialania jest ta sama.

I otóż to - zasada prosta, w praktyce z owego przekombinowania działanie
bywa różne. I o to pytałem, wiesz?

Zauważ, że hamulcom w rowerze znacznie bliżej do hamulców w samochodach
sportowych lub motocyklach, z racji wyżyłowanych parametrów (co w
rowerze jest kwestią maksymalnego zbijania wagi).

Nie dorabiaj ideologi - materialy moga byc rozne, przewody miekkie, sztywne, pompy hamulcowe dwu czy jednoobwodowe, sportowe czy nie - sens odpowietrzania jest taki sam - zwyczajne usuniecie spienionego powietrza z plynu hamulcowqego.

Ech.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-23 10:48:55
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki wrote:
[...]

Ech.

Ech, naiwnosc ludzka jednak nie ma granic - jezeli tak bardzo lubiszkomplikowac proste sprawy - pozostan w swolej bajce, myslacy magicznie 'hydrauliku'-teoretyku :-P


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-23 11:10:08
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-23, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
[...]

Ech.

Ech, naiwnosc ludzka jednak nie ma granic - jezeli tak bardzo lubiszkomplikowac proste sprawy - pozostan w swolej bajce, myslacy magicznie 'hydrauliku'-teoretyku :-P

OK!

Dość zabawne jednak, że to ja mam własnoręcznie serwisowane hamulce
hydrauliczne w rowerze, zaś Ty jesteś niekwestionowanym ekspertem od
odpowietrzania hydrauliki w polonezie (czy czym tam). Ale to ja jestem
teoretykiem. Niezłe, po prostu niezłe.

Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie
potrafisz ustosunkować się do moich argumentów.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-23 15:51:04
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-07-23, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
[...]
Ech.
Ech, naiwnosc ludzka jednak nie ma granic - jezeli tak bardzo lubiszkomplikowac proste sprawy - pozostan w swolej bajce, myslacy magicznie 'hydrauliku'-teoretyku :-P

OK!

Dość zabawne jednak, że to ja mam własnoręcznie serwisowane hamulce
hydrauliczne w rowerze, zaś Ty jesteś niekwestionowanym ekspertem od
odpowietrzania hydrauliki w polonezie (czy czym tam).

Nigdy mialem auta polskiej produkcji :-(

Ale to ja jestem
teoretykiem. Niezłe, po prostu niezłe.

Alez rozmawiamy o zasadzie ogolnej nie o konkretnym zastosowaniu.
Mozna sie nauczyc serwisowac czolg i nie trzeba do tego rozumienia zasad dzialania podzespolow, wystarczy stosowac sie do wskazowek "workshop manual". Podwazasz prawde ogolna.


Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie
potrafisz ustosunkować się do moich argumentów.

Racja jest jedna - podczas odpowietrzania usuwasz bable, babelki, babeleczki, babelczunie powietrza z plynu w zapowoetrzonym ukladzie hudraulicznym. Nic sie w tym plynie nie rozpuszcza, nie wytwarzasz w ukladzie podcisnienia (zasysanie/parcie plynu w trakcie odpowietrzania nie powoduje po zamknieciu tegoz ani nadcisnienia ani podcisnienia bo uklad jest zamkniety a plyn niescisliwy.


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-23 13:59:43
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-23, Coaster wrote:
Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie
potrafisz ustosunkować się do moich argumentów.

Racja jest jedna - podczas odpowietrzania usuwasz bable, babelki, babeleczki, babelczunie powietrza z plynu w zapowoetrzonym ukladzie hudraulicznym. Nic sie w tym plynie nie rozpuszcza, nie wytwarzasz w ukladzie podcisnienia (zasysanie/parcie plynu w trakcie odpowietrzania nie powoduje po zamknieciu tegoz ani nadcisnienia ani podcisnienia bo uklad jest zamkniety a plyn niescisliwy.

Napisałem na początku tej kłótni, że podczas odpowietrzania wytwarza się
podciśnienie. Ty na początku konsekwentnie temu zaprzeczałeś, jak
pokazałem Ci dokumentację i filmik ilustrujący tworzenie podciśnienia
(celem wytrącenia powietrza z płynu). A teraz się po prostu wykręcasz,
do tego dodatkowo bełkocząc (fakt, że płyn jest nieściśliwy, nie ma nic
do faktu występowania w nim ciśnienia - w zamkniętym układzie po
naciśnięciu klamki ciśnienie płynu - o dziwo! - wzrasta).

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-24 01:12:51
Autor: Piotr Potulski
Hydrauliki a transport lotniczy
On 23 Lip, 15:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
On 2009-07-23, Coaster wrote:
>> Szkoda, że brakuje Ci jaj, żeby po prostu przyznać rację, skoro nie
>> potrafisz ustosunkować się do moich argumentów.

> Racja jest jedna - podczas odpowietrzania usuwasz bable, babelki,
> babeleczki, babelczunie powietrza z plynu w zapowoetrzonym ukladzie
> hudraulicznym. Nic sie w tym plynie nie rozpuszcza, nie wytwarzasz w
> ukladzie podcisnienia (zasysanie/parcie plynu w trakcie odpowietrzania
> nie powoduje po zamknieciu tegoz ani nadcisnienia ani podcisnienia bo
> uklad jest zamkniety a plyn niescisliwy.

Napisałem na początku tej kłótni, że podczas odpowietrzania wytwarza się
podciśnienie. Ty na początku konsekwentnie temu zaprzeczałeś, jak
pokazałem Ci dokumentację i filmik ilustrujący tworzenie podciśnienia
(celem wytrącenia powietrza z płynu). A teraz się po prostu wykręcasz,
do tego dodatkowo bełkocząc (fakt, że płyn jest nieściśliwy, nie ma nic
do faktu występowania w nim ciśnienia - w zamkniętym układzie po
naciśnięciu klamki ciśnienie płynu - o dziwo! - wzrasta).

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet ::http://wrzask.pl/

Nie wiem w sumie skąd ta kłótnia ale ok.
Układ owszem jest zamknięty, jednak jego objętość jest zmienna dzięki
swobodnemu ruchowi tłoka w zacisku. Nieściśliwość płynu powoduje, że
maksymalna możliwa różnica ciśnień czyli 1bar zostanie zrównoważona
poprzez praktycznie nie mierzalne wysunięcie się tego tłoka, czyli
zjawisko balonika w komorze próżniowej nie nastąpi.
Zjawisko to może natomiast wystąpić w odniesieniu do przykładu który
już podałeś - czyli desaturacji płynu hamulcowego - jak wiadomo
rozpuszczalność gazów w cieczy rośnie wraz ze wzrostem ciśnienia,
wydaje mi się jednak, ze wartości są tu pomijalne - chodzi raczej o
usunięcie z układu zawiesiny drobnych pęcherzyków gazowych - jak łatwo
zaobserwować np. w akwarium małe pęcherzyki powietrza poruszają się
wolniej od tych dużych - w płynach o dużej lepkości tempo będzie
oczywiście jeszcze wolniejsze - zmniejszając ciśnienie w układzie
powodujesz, że pęcherzyki stają się większe i szybciej wypływają na
powierzchnię. Skoro jednak już je usunąłeś, to przecież do tego
zamkniętego jak sam piszesz układu się nie dostaną - teoretycznie może
się oczywiście uformować większy pęcherzyk - jednak nie ma to
znaczenia dla działania hamulców - ilość wolnego gazu w płynie
pozostanie taka sama.

Data: 2009-07-24 09:33:16
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-24, Piotr Potulski wrote:
On 23 Lip, 15:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Napisałem na początku tej kłótni, że podczas odpowietrzania wytwarza się
podciśnienie. Ty na początku konsekwentnie temu zaprzeczałeś, jak
pokazałem Ci dokumentację i filmik ilustrujący tworzenie podciśnienia
(celem wytrącenia powietrza z płynu). A teraz się po prostu wykręcasz,
do tego dodatkowo bełkocząc (fakt, że płyn jest nieściśliwy, nie ma nic
do faktu występowania w nim ciśnienia - w zamkniętym układzie po
naciśnięciu klamki ciśnienie płynu - o dziwo! - wzrasta).

Nie wiem w sumie skąd ta kłótnia ale ok.

Kłótnia stąd, że kolega Coaster postanowił mi za wszelką cenę udowodnić,
że podczas odpowietrzania nie wytwarza się żadnego podciśnienia. Bo on
odpowietrzał sobie hamulce w samochodzie i wie lepiej.

Układ owszem jest zamknięty, jednak jego objętość jest zmienna dzięki
swobodnemu ruchowi tłoka w zacisku. Nieściśliwość płynu powoduje, że
maksymalna możliwa różnica ciśnień czyli 1bar zostanie zrównoważona
poprzez praktycznie nie mierzalne wysunięcie się tego tłoka, czyli
zjawisko balonika w komorze próżniowej nie nastąpi.
Zjawisko to może natomiast wystąpić w odniesieniu do przykładu który
już podałeś - czyli desaturacji płynu hamulcowego - jak wiadomo
rozpuszczalność gazów w cieczy rośnie wraz ze wzrostem ciśnienia,
wydaje mi się jednak, ze wartości są tu pomijalne - chodzi raczej o
usunięcie z układu zawiesiny drobnych pęcherzyków gazowych - jak łatwo
zaobserwować np. w akwarium małe pęcherzyki powietrza poruszają się
wolniej od tych dużych - w płynach o dużej lepkości tempo będzie
oczywiście jeszcze wolniejsze - zmniejszając ciśnienie w układzie
powodujesz, że pęcherzyki stają się większe i szybciej wypływają na
powierzchnię. Skoro jednak już je usunąłeś, to przecież do tego
zamkniętego jak sam piszesz układu się nie dostaną - teoretycznie może
się oczywiście uformować większy pęcherzyk - jednak nie ma to
znaczenia dla działania hamulców - ilość wolnego gazu w płynie
pozostanie taka sama.

OK, z tym wszystkim się zgadzam i rozumiem. W gruncie rzeczy nie byłem
przede wszystkim pewien jak potencjalnie może zachować się układ
wyrównujący (odpowiedzialny za niezmienną odległość klocków do tarczy
niezależnie od zużycia) - bo o ile hamulec jest oczywiście przystosowany
do dużych ciśnień, to te duże ciśnienia pojawiają się po wciśnięciu
klamki, czyli w momencie, gdy w.w. układ jest zamknięty. Ale już znam
odpowiedzi. ;)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-23 15:59:47
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.
Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.
To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśli
nie podciśnienie?

Nic nie wytwarzasz. "Podciśnienie" jest jedynie skrótem myślowym.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Kto  rano  wstaje, ten od miecza ginie.(Sad-
`b  Kruk@epsilon.eu.org   d' die)
d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2009-07-23 14:09:49
Autor: Jan Srzednicki
Hydrauliki a transport lotniczy
On 2009-07-23, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.
Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.
To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśli
nie podciśnienie?

Nic nie wytwarzasz. "Podciśnienie" jest jedynie skrótem myślowym.

O, widzę, że dawno się niczego nie czepiliśmy.

Tak, oczywiście, to skrót myślowy - powinienem był napisać, że
zwiększam objętość układu, w konsekwencji czego siła działająca na
wewnętrzne ściany tego układu, zwana potocznie ciśnieniem, spada, co z
kolei jest odczuwalne organoleptycznie jako zjawisko, które nazywa się
potocznie podciśnieniem, w postaci siły sprzeciwiającej się zwiększaniu
objętości w.w. układu.

A teraz powiedz, co chciałeś wnieść do dyskusji?

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-23 16:15:18
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
Odpowietrzałeś kiedykolwiek hamulce w rowerze? Bo piszesz kompletne
bzdury.
Podtrzymuje, ze ty piszesz bzdury o wytwarzaniu podcisnienia. Podczas odpowietrania ukladu hamulcowego usuwa sie _tylko_ 'babelki' powietrza znajdujace sie w plynie hamulcowym.
To jak na zamkniętym układzie zasysam strzykawkę, to co wytwarzam, jeśli
nie podciśnienie?
Nic nie wytwarzasz. "Podciśnienie" jest jedynie skrótem myślowym.
O, widzę, że dawno się niczego nie czepiliśmy.

Tak, oczywiście, to skrót myślowy - powinienem był napisać, że
zwiększam objętość układu, w konsekwencji czego siła działająca na
wewnętrzne ściany tego układu, zwana potocznie ciśnieniem, spada, co z
kolei jest odczuwalne organoleptycznie jako zjawisko, które nazywa się
potocznie podciśnieniem, w postaci siły sprzeciwiającej się zwiększaniu
objętości w.w. układu.

O. I prawie dobrze. Bo akurat siła sprzeciwiająca się zwiększeniu
objętości zazwyczaj pochodzi z ciśnienia w otoczeniu. (bądź z innych
sił, które wcześniej zapewniały równowagę).

A teraz powiedz, co chciałeś wnieść do dyskusji?

Precyzję.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ Old  musicians never die, they just decompo-
..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. se.
\.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-07-20 14:08:52
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)

Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.

Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.

2. Co ma próżnia do tego?

Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole?


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 14:24:52
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.
Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.

Jaki znowu układ? Chodzi ci o układ w znaczeniu "układ hamulcowy", czy
układ w znaczeniu fizycznym?
W którymkolwiek przypadku, grawitacyjne parcie na ścianki będzie
występować niezależnie od jakiejkolwiek zamkniętości.

2. Co ma próżnia do tego?
Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole?

I teraz zgadnij skąd z czego wynika obserwowane zjawisko.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Kiedy rozmiar dziury serowej przekracza roz-
`b  Kruk@epsilon.eu.org   d' miary bułki, wrażenia  smakowe  są...   jak-
d' http://epsilon.eu.org/ Yb by... uboższe.(Michał Kukula)
`b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2009-07-20 15:03:16
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.
Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.

Jaki znowu układ? Chodzi ci o układ w znaczeniu "układ hamulcowy", czy
układ w znaczeniu fizycznym?
W którymkolwiek przypadku, grawitacyjne parcie na ścianki będzie
występować niezależnie od jakiejkolwiek zamkniętości.

Chodzi oczywiscie jak w temacie o uklad hydrauliczny hamulcowy. A co do parcia na scianki - to nie ma w tym konkretnym przypadku znaczenia - w ukladzie hamulcowym w stanie spoczynku nie ma 'prawdziwego' cisnienia i obawy watkotworcy sa bezpodstawne. Parcie wystepuje rowniez w domu wlasciciela roweru.


2. Co ma próżnia do tego?
Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole?

I teraz zgadnij skąd z czego wynika obserwowane zjawisko.

Wstaw tam naczynie z plynem hamulcowym i zobacz, co sie z nim stanie.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 15:21:39
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.
Że niby jak ma spaść ciśnienie w układzie hamulcowym?
Prawie niemierzalnie spadnie.
Bo, przewody, które teoretycznie nie powinny się rozciągnąć się rozciągną
Tłoczki wyjdą bardziej.
Wszystko niemierzalne normalnymi przyrządami.
To moze sie stac tylko wtedy, kiedy jest cisnienie w ukladzie. A tam go nie ma - odpowietrzenie ukladu hydraulucznego ma na celu usuniecie powietrza/gazu i pozostawienie w nim samego, niekurczliwego plynu. Tak wiec nie spadnie bo go tam nie ma. W luku nie ma prozni ;-)
Bzdura.
1. Będzie ciśnienie choćby (nawet jeżeli zignorujemy wszystkie inne
czynniki) w ostateczności wywoływane przez masę płynu.
Nie ma znaczenia - mialo by, gdyby uklad nie byl zamkniety.
Jaki znowu układ? Chodzi ci o układ w znaczeniu "układ hamulcowy", czy
układ w znaczeniu fizycznym?
W którymkolwiek przypadku, grawitacyjne parcie na ścianki będzie
występować niezależnie od jakiejkolwiek zamkniętości.
Chodzi oczywiscie jak w temacie o uklad hydrauliczny hamulcowy. A co do parcia na scianki - to nie ma w tym konkretnym przypadku znaczenia

Ale to zupełnie coś innego niż "nie ma ciśnienia".

- w ukladzie hamulcowym w stanie spoczynku nie ma 'prawdziwego' cisnienia i obawy watkotworcy sa bezpodstawne. Parcie wystepuje rowniez w domu wlasciciela roweru.

Zgadza się.

2. Co ma próżnia do tego?
Ale wkladales lekko napompowany balonik do komory prozniowej w szkole?
I teraz zgadnij skąd z czego wynika obserwowane zjawisko.
Wstaw tam naczynie z plynem hamulcowym i zobacz, co sie z nim stanie.

Powtórzę - "zgadnij z czego wynika obserwowane zjawisko". (oops, za dużo
o jedno słowo mi się było napisało).

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / I      can      only      go      up      to
|  Kruk@epsilon.eu.org   | 2147483647='17777777777="7FFFFFFF,  so   I'm
| http://epsilon.eu.org/ | using that number instead of yours.(TeX)
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2009-07-20 09:07:46
Autor: Wojtek
Hydrauliki a transport lotniczy
Saurus pisze:
On 19 Lip, 22:26, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:
ech...
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)


Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Przecież to pies jeden; podczas pracy układ jest narażony na o wiele większe różnice ciśnień

--
Pozdrawiam,
Wojtek



Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-07-20 09:09:49
Autor: Mariusz Kruk
Hydrauliki a transport lotniczy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saurus"
ech...
powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)
                               ^^^
Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Podkreślono istotne.
Pomyśl jak się ma w czasie pracy układu różnica ciśnień
wewnątrz-na zewnątrz.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb I  am  Drunk  of Borg. Refutile is sistance,
`b  Kruk@epsilon.eu.org   d' your ass will be stimulated!
d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2009-07-20 04:02:47
Autor: Saurus
Hydrauliki a transport lotniczy
On 20 Lip, 09:09, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saurus">> ech...
>> powiem tak - odnoszę dziwne wrażenie, że układ hydr hamulców jest dosyć
>> odporny na wzrost ciśnienia weń, prawda? ;)

                               ^^^

>Ale tu chodzi o spadek ciśnienia.

Podkreślono istotne.
Pomyśl jak się ma w czasie pracy układu różnica ciśnień
wewnątrz-na zewnątrz.

Masz rację. I tak nie sądziłem że będzie miało to jakiekolwiek
znaczenie ;)

Data: 2009-07-19 23:09:47
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Hydrauliki a transport lotniczy

No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

Na pewno będziesz miał miększą klamkę podczas lotu.
;-)

zyga

Data: 2009-07-20 06:13:15
Autor: Iguan007
Hydrauliki a transport lotniczy

"Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote in message
news:slrnh66oaj.26tm.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

Nie reaguja. Wielokrotnie sprawdzone.

Pozdrawiam,
Iguan


--
--
Iguan007
Sezon caly rok:
http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia
--

Data: 2009-07-20 12:20:51
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)


Zadaj sobie pytanie, jak zareaguje uklad hamulcowy na zmniejszenie cisnienia na zewnatrz ukladu, jezeli w samym ukladzie nie ma cisnienia.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-20 14:11:14
Autor: Frankie
Hydrauliki a transport lotniczy
Jan Srzednicki pisze:

No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

Nie zauważyłem żadnych anomalii. I z kół też nie spuszczałem powietrza.

--
pzdr,
frankie.
www.frankie.waw.pl
http://groups.google.com/group/browerzysci

Data: 2009-07-23 05:54:53
Autor: Piotr Potulski
Hydrauliki a transport lotniczy
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet ::http://wrzask.pl/

Nie reagują - w spoczynku nie ma w nich ciśnienia, w dodatku
ściśliwość płynów jest pomijalna. Podobnie jeśli chodzi o opony -
jeżeli masz je napompowane z zapasem 0,3 bar poniżej Pmax opony to nic
im się nie stanie.

Data: 2009-07-23 15:02:22
Autor: Coaster
Hydrauliki a transport lotniczy
Piotr Potulski wrote:
On 19 Lip, 20:09, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
No właśnie, jak w temacie - jak hamulce hydrauliczne reagują na obniżone
ciśnienie w luku bagażowym samolotu? ;)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet ::http://wrzask.pl/

Nie reagują - w spoczynku nie ma w nich ciśnienia, w dodatku
ściśliwość płynów jest pomijalna  [...]

Uff, wreszcie glos rozsadku na 'pretzlu' ;-)

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hydrauliki a transport lotniczy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona