Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   I to jest cos ciekawego

I to jest cos ciekawego

Data: 2015-08-17 22:58:31
Autor: atm
I to jest cos ciekawego
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

Data: 2015-08-18 06:23:19
Autor: Jacek
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu,
"pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest… para wodna."
Motyla noga! A to ciekawe. Para wodna.
Jacek

Data: 2015-08-25 15:48:00
Autor: masti
I to jest cos ciekawego
Jacek wrote:

W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu,
"pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest… para wodna."
Motyla noga! A to ciekawe. Para wodna.
Jacek

a co według Ciebie jest produktem reakcji?

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-08-18 09:12:31
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz
wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji
pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc
biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za
montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj
moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w
przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

Sprzedaż Mirai zaczęła się w grudniu ub.r.

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

A tu trochę zdjęć:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai/

Tu nieco danych rynkowych:
http://glowny-mechanik.pl/popyt-na-wodorowa-toyote-mirai-przekroczyl-oczekiwania/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie - jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/

Teraz zatem podjeżdżając na taką stację masz w dystrybutorach: benzynę, ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

T.

Data: 2015-08-18 09:26:09
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz
wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa-premiera.html
Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji
pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc
biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za
montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj
moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w
przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

Sprzedaż Mirai zaczęła się w grudniu ub.r.

Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

A tu trochę zdjęć:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai/

Tu nieco danych rynkowych:
http://glowny-mechanik.pl/popyt-na-wodorowa-toyote-mirai-przekroczyl-oczekiwania/


Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Teraz zatem podjeżdżając na taką stację masz w dystrybutorach: benzynę,
ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

T.

Ps. I jeszcze dystrybutor z AdBlue :-)
T.

Data: 2015-08-18 11:36:12
Autor: J.F.
I to jest cos ciekawego
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:55d2de25$0$27526$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

J.

Data: 2015-08-18 13:05:19
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:55d2de25$0$27526$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/



Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

J.


W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii). Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika. Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.
T.

Ps. Tu jeszcze trochę informacji jest, włącznie z obrazkami: http://www.fch.europa.eu/sites/default/files/3-BRUNNER%20%28ID%20193389%29_0.pdf

Data: 2015-08-18 13:09:08
Autor: Marcin N
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.

Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór, żeby napędzać tym swój pojazd.

Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)

--
MN

Data: 2015-08-18 13:13:24
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 13:09, Marcin N pisze:
W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.

Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie
tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór,
żeby napędzać tym swój pojazd.

Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)


Dzisiejsze zbiorniki CNG pracują z ciśnieniem 300 bar, więc to nie taka nowość... Są z kompozytów.
T.

Data: 2015-08-18 14:58:07
Autor: J.F.
I to jest cos ciekawego
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości
W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:
A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.
Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór, żeby napędzać tym swój pojazd.
Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
;)

Verne przypominam byl fantasta.
Taki balon na pare osob plus zapasy, kosz, powloka - z kilkaset kg.
No to wodoru potrzebuje kilkadziedziat kg.
A aparatura chemiczna do produkcji kilkudziesieciu kg wodoru bedzie wymagala kilkaset kg odczynnikow - albo i kilka ton.
No chyba ze woda z otoczenia, a energia ... nuklearna ?

No i w efekcie zalogi balonow w 1 i 2 wojnie jezdzily z butlami ... choc chemiczne wytwornice tez byly.

J.

Data: 2015-08-18 15:21:08
Autor: J.F.
I to jest cos ciekawego
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:
Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/

Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii).

Sa rozne. I nie tylko one - wiec trzeba wiedziec jaki zamontowac jeszcze w fabryce.

Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika.

Pewnie tak. Choc zbiornik musi miec grubsze scianki :-)

Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)

No i taki plynny dlugo nie polezy - dwa tygodnie na sloneczku i paliwo ulecialo ?
Chyba, zeby tak to co ulatuje kierowac do ogniwa, i ... pokladowa chlodziarke uruchamiac :-)

J.

Data: 2015-08-20 10:16:12
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 15:21, J.F. pisze:
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:
Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
- jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
Ale stacje już są, nawet "podwójne".
http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-paliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachium/


Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki
zbiornik ?
Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

W grudniu, ale zeszłego roku.
Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same
zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch technologii).

Sa rozne. I nie tylko one - wiec trzeba wiedziec jaki zamontowac jeszcze
w fabryce.

Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi do zbiornika.

Pewnie tak. Choc zbiornik musi miec grubsze scianki :-)

Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest badana i
rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)

No i taki plynny dlugo nie polezy - dwa tygodnie na sloneczku i paliwo
ulecialo ?
Chyba, zeby tak to co ulatuje kierowac do ogniwa, i ... pokladowa
chlodziarke uruchamiac :-)

J.



Tu jest trochę dzisiejszych nowości w temacie zbiorników, wodoru i bezpieczeństwa.

http://glowny-mechanik.pl/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/

Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone dookoła czujnikami wodoru"... :-)

T.

Data: 2015-08-20 13:54:20
Autor: Marcin N
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-20 o 10:16, T. pisze:
Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie
wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone
dookoła czujnikami wodoru"... :-)

Swoją drogą niesamowity jest ten wodór.
Jednoprotonowe jądro, przeciśnie się przez każdą szparę i do tego zawiera taką energię...

--
MN

Data: 2015-08-20 21:26:45
Autor: re
I to jest cos ciekawego


Użytkownik "T."

....
Tu jest trochę dzisiejszych nowości w temacie zbiorników, wodoru i
bezpieczeństwa.

http://glowny-mechanik.pl/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/

Faktem jest, że technologia wykonania zbiornika zapewnia nieprzenikanie
wodoru. Swoją drogą ciekawe jest sformułowanie "zbiorniki są obłożone
dookoła czujnikami wodoru"... :-)
-- -
"
Tankowanie

Tankowanie Toyoty Mirai przebiega nieco inaczej niż napełnianie standardowego baku benzyną czy olejem napędowym. Aby uniknąć wszelkich możliwych błędów, jakie może popełnić użytkownik podczas tej procedury, zastosowano wiele różnych zabezpieczeń. Dysza na końcu dozownika ma mechaniczny zamek, który zapewnia doskonałe połączenie z wlotem paliwa w samochodzie. Jeżeli zamek nie zostanie prawidłowo zamknięty, tankowanie się nie rozpocznie. Czujniki ciśnienia wykrywają najmniejsze wycieki na złączu między dozownikiem a wlotem, które przerywają tankowanie w razie wykrycia nieprawidłowości. Ściśle kontrolowane jest tempo pompowania, aby uniknąć niebezpiecznego wzrostu temperatury.
"

Czyż nie przypomina to tankowania LPG ? Kiedyś, jak mi się nie zatrzasnęło to potem stacja przez 2 godziny była nieczynna :-)

Data: 2015-08-18 12:54:52
Autor: Marcin N
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują klocki z oporem cegły?

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4 litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

No tak, ale kto wtedy kupiłby te eko-cuda za grubą kasiorę...

--
MN

Data: 2015-08-19 02:27:22
Autor: Tomasz Pyra
I to jest cos ciekawego
Dnia Tue, 18 Aug 2015 12:54:52 +0200, Marcin N napisał(a):

W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują klocki z oporem cegły?

Pewnie dlatego że ludzie chcieliby mieć w aucie bagażnik, albo trochę
miejsca na nogi.
A i sama aerodynamika współczesnych pojazdów jest już całkiem dobra.

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4 litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

W mieście istotna jest masa a nie aerodynamika.
Aerodynamika to tak naprawdę dopiero na autostradzie gra istotną rolę.

Data: 2015-08-27 20:45:41
Autor: Pszemol
I to jest cos ciekawego
"Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote in message news:55d30efc$0$4771$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
Tu masz szczegóły techniczne:
http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sprzedazy-w-grudniu/

Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują klocki z oporem cegły?

Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4 litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

No tak, ale kto wtedy kupiłby te eko-cuda za grubą kasiorę...

Jak taka Toyota Mirai za $60000 USD wygląda przy Tesla Model S
za podobne pieniądze?

Data: 2015-08-18 13:21:40
Autor: Myjk
I to jest cos ciekawego
Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm
Pozostaje ewentualna wybuchowosc

....oraz koszt wytworzenia paliwa.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-18 13:32:34
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:
Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.

Nie wiem jak to przeliczyć, ale napisali, że "Koszt litra skroplonego wodoru wynosi ok 1 Euro". Generalnie wodór uzyskuje się z gazu ziemnego, a nie z elektrolizy wody (bo to się nie opłaci). W dodatku przy produkcji gazu wodór jest (chyba) produktem ubocznym.
Poza tym jeśli OZE się upowszechni, to zamiast np. zwracać do sieci wytworzoną energię elektryczną to może będzie sobie można produkować wodór. Jeden problem, to "krzywizna banana", czyli wszelkie możliwe utrudnienia, jakie nam nałożą nasi miłościwie nam panujący.
T.

Data: 2015-08-18 13:46:03
Autor: T.
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 13:32, T. pisze:
W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:
Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.

Nie wiem jak to przeliczyć, ale napisali, że "Koszt litra skroplonego
wodoru wynosi ok 1 Euro". Generalnie wodór uzyskuje się z gazu ziemnego,
a nie z elektrolizy wody (bo to się nie opłaci). W dodatku przy
produkcji gazu wodĂłr jest (chyba) produktem ubocznym.
Poza tym jeśli OZE się upowszechni, to zamiast np. zwracać do sieci
wytworzoną energię elektryczną to może będzie sobie można produkować
wodĂłr. Jeden problem, to "krzywizna banana", czyli wszelkie moĹźliwe
utrudnienia, jakie nam nałożą nasi miłościwie nam panujący.
T.

Miało być "z gazu" - generalnie przy produkcji np. nawozĂłw.  Ale tu mogę się mylić, bo tylko gdzieś o tym czytałem, a nie jestem fachowcem. Proszę o sprostowanie, jeśli jest inaczej.
T.

Data: 2015-08-18 05:35:12
Autor: Zenek Kapelinder
I to jest cos ciekawego
Jeśli z gazu to miejskiego a nie ziemnego. W miejskim wodór jest skladnikiem mieszaniny w ziemnym wchodzi w skład cząsteczki i trzeba wlożyć sporo energii żeby rozerwać cząsteczkę. Gdzieś czytałem że fabryki produkujące nawozy sztuczne są jednymi z większych odbiorców gazu ziemnego. Ale jakoś mi nie pasuje odzyskiwanie z gazu ziemnego zaazotowanego azotu jeśli w powietrzu jest go kilka razy więcej. Poza tym jest wiele związków azotu które się wydobywa jako ciało stałe. Nie znam się ale podejrzewam że gaz ziemny w fabrykach nawozów służy za paliwo. Jeśli miam rację to informacja że z takich fabryk można brać wodór mija się z prawdą. Myk z wodorem polega na tym że razem z tlenem jest paliwem i najwyższej wartości opałowej, trzy razy wyższej niż gaz, węgiel czy paliwa z ropy. Przy spalaniu z powietrzem rewelacji energetycznej nie będzie, za to będzie wysoka temperatura. To w takim razie pozostaje elektroliza alba jakiś inny sposób pozyskiwania tlenu i wodoru z wody. I to ma sens przy elektrowniach atomowych czy jakiś wiatrakach.

Data: 2015-08-18 14:51:52
Autor: J.F.
I to jest cos ciekawego
Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2ae0fca1-f59a-4744-8970-1b853515bc82@googlegroups.com...
Jeśli z gazu to miejskiego a nie ziemnego.
W miejskim wodór jest skladnikiem mieszaniny w ziemnym wchodzi w skład cząsteczki i trzeba wlożyć sporo energii żeby rozerwać cząsteczkę.
Gdzieś czytałem że fabryki produkujące nawozy sztuczne
są jednymi z większych odbiorców gazu ziemnego. Ale jakoś
mi nie pasuje odzyskiwanie z gazu ziemnego zaazotowanego
azotu jeśli w powietrzu jest go kilka razy więcej.

No i dobrze, ze ci nie pasuje.
Zwiazanie azotu z powietrza wymaga sporo energii.
Najtaniej robi sie to wiaząc azot do amoniaku.
Ale to wymaga wodoru.
A wodor najlepiej uzyskac z metanu, nawet jak obok mamy ocean wody :-)

I wcale tak wiele energii nie trzeba, aby rozerwac wiazania w metanie .... wystarczy troche wody :-)

Poza tym jest wiele związków azotu które się wydobywa jako ciało stałe.

Niewiele. Odkad lowimy ryby przemyslowo, to poklady saletry sie skonczyly.
Pozostaje gnojowka :-)

Nie znam się ale podejrzewam że gaz ziemny w fabrykach nawozów służy za paliwo. Jeśli miam rację to informacja że z takich fabryk można brać wodór mija się z prawdą.

Use the google, Kogutek.

Myk z wodorem polega na tym że razem z tlenem jest paliwem i najwyższej wartości opałowej, trzy razy wyższej niż gaz, węgiel czy paliwa z ropy.
Przy spalaniu z powietrzem rewelacji energetycznej nie będzie, za to będzie wysoka temperatura.

Nie taka znow wysoka - duzo azotu do ogrzania :-) Plus pare innych wad.

Myk polega na tym, ze jak sie wodor spala w ogniwie paliwowym, to sie pomija etap maszyny cieplnej o malej sprawnosci.

To w takim razie pozostaje elektroliza alba jakiś inny sposób pozyskiwania tlenu i wodoru z wody.
I to ma sens przy elektrowniach atomowych czy jakiś wiatrakach.

Albo ogniwach slonecznych.

J.

Data: 2015-08-18 20:50:30
Autor: JK
I to jest cos ciekawego
W dniu 2015-08-18 o 13:21, Myjk pisze:
Mon, 17 Aug 2015 22:58:31 +0200, atm

Pozostaje ewentualna wybuchowosc

...oraz koszt wytworzenia paliwa.


http://biznes.trojmiasto.pl/Wodor-magazynowany-w-kawernach-napedzi-rafinerie-n93354.html

JK

I to jest cos ciekawego

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona