IPN przeprosił Adama Michnika.

Data: 2009-12-19 14:19:51
Autor: Roger Perejro
IPN przeprosił Adama Michnika.
Instytut Pamięci Narodowej przeprosił naczelnego "Gazety Wyborczej" za podanie nieprawdziwej, zniesławiającej i fałszującej życiorys jego ojca informacji, jakoby skazany on został za szpiegostwo.
IPN wykonał listopadowy wyrok Sąd Apelacyjny w Warszawie publikując oświadczenia z przeprosinami na swojej stronie internetowej oraz w sobotniej "Rzeczpospolitej". Czy to kończy spór między Michnikiem a IPN w procesie o prawo do kultywowania dobrej pamięci po jego zmarłym ojcu Ozjaszu Szechterze? Czy też strony odwołają się jeszcze do Sądu Najwyższego?

Andrzej Arseniuk rzecznik Instytutu: - Nie jestem w stanie odpowiedzieć.

Mec. Piotr Rogowski, pełnomocnik Michnika: - Nie podjęliśmy decyzji.

Sprawa była bulwersująca, a proces głośny. Stwierdzenie, że w II Rzeczpospolitej ojciec Adama Michnika "aresztowany i skazany został za szpiegostwo na rzecz ZSRR" znalazło się w przypisie do publikacji IPN "Marzec 1968 w dokumentach MSW". Przypis sporządzony został do nazwiska Michnika na liście aresztowanych w 1968 r.

Ojciec Michnika był przed wojną działaczem nielegalnej Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy. W 1934 r. wraz z innymi komunistami skazany został w procesie w Łucku na osiem lat więzienia. Ale nie za szpiegostwo (o co nie był oskarżony), lecz za przynależność do nielegalnej organizacji, próbę obalenia ówczesnego ustroju, przestępstwo określone w kodeksie - zbrodnią stanu.

- Miałem wrażenie, że ten biogram został sformułowany w ten sposób, by zohydzić ojca w oczach czytelników i moich oczach - tłumaczył przed sądem naczelny "GW". - Nazwanie mego ojca szpiegiem sowieckim odebrałem jako oszczerstwo wymierzone w jego godność i moje prawo do szanowania jego pamięci.

A jego pełnomocnik mówił o intencjach Instytutu: - Ta książka była pozytywna dla Adama Michnika i trzeba było to jakoś skruszyć.

IPN najpierw domagał się - co dodatkowo dotknęło naczelnego "Wyborczej" - dowodu, że przypis dotyczy jego ojca. Potem żądał oddalenia pozwu. Prawnicy Instytutu dowodzili, że zbrodnia stanu, za co ojciec Michnika został faktycznie skazany, była cięższym przestępstwem w II RP niż szpiegostwo. I w pierwszej instancji sądowi wystarczyła konstatacja, że w odbiorze przeciętnego człowieka zamieszczona w publikacji IPN informacja o rzekomym szpiegostwie mówiła o lżej zagrożonym przestępstwie niż zbrodnia stanu. Pozew został oddalony.

- Przyjmując to rozumowanie, Michnikowi nie wolno byłoby mówić, że w PRL skazywano go za działalność opozycyjną - przekonywał podczas procesu apelacyjnego mec. Rogowski. Przypomniał, że w II RP za "zbrodnię stanu" skazano też np. Wincentego Witosa. A w PRL zarzut "szpiegostwa" stawiono, by zohydzić działaczy opozycji np. Zdzisława Najdera.

Sąd Apelacyjny w Warszawie zmienił wyrok, uznał że dobra osobiste Michnika zostały naruszone, nakazał przeprosiny.

- Spory historyczne, ocenę KPZU zostawmy historykom, bo nie mają znaczenia dla tej sprawy - mówił w uzasadnieniu wyroku sędzia Jacek Sadomski. Podkreślił, że naruszenie dobra osobistego, jakim jest "kult dobrej pamięci po zmarłym", było w tej sprawie ewidentne. Bo IPN w przypisie podał nieprawdziwy fakt. - Doszło do zafałszowania pamięci o osobie zmarłej. Podanie, że ktoś skazany został za szpiegostwo, to poważne stygmatyzowanie tej osoby. Ojciec powoda skazany został za przynależność do partii komunistycznej - uzasadniał sędzia Sadomski. I dodał: - Od instytucji badawczej można wymagać sprawdzania faktów, rzetelności.

Dlatego IPN w opublikowanym w sobotę oświadczeniu także "przyznaje, że źródła historyczne pozwalały bez trudu ustalić prawdę w tej sprawie i wyraża głębokie ubolewanie z powodu niestosowności i braku staranności przejawiającej się w zaniechaniu odpowiedniej weryfikacji opublikowanej wiadomości".

Piotr Gontarczyk, obecnie wicedyrektor biura lustracyjnego IPN, już wcześniej przyznał, że przypis był "niezbyt dokładną informacją". A IPN w 328 egzemplarzach niesprzedanej książki zamieścił erratę. Dlatego sąd oddalił żądania finansowe powoda - wpłaty 50 tys. zł na Zakład dla Niewidomych w Laskach.

http://wyborcza.pl/1,75248,7382881,IPN_przeprosil_Adama_Michnika.html

Przemek

--

- PiS stał się niewydolny jak realny socjalizm w okresie późnego Breżniewa. Taka jest cena braku wewnętrznej debaty, i otaczania się potakiwaczami - pisze w liście otwartym do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego Jacek Świetlicki, Przewodniczący Klubu Radnych PiS w Sejmiku Województwa Śląskiego. I ogłasza odejście z partii, w której był od początku jej powstania.

Data: 2009-12-19 16:01:28
Autor: brat_olin
IPN przeprosił Adama Michnika.

"Roger Perejro" <brońmy RP przed pisem@op.pl> wrote

Instytut Pamięci Narodowej przeprosił naczelnego "Gazety Wyborczej" za
podanie nieprawdziwej, zniesławiającej i fałszującej życiorys jego ojca
informacji, jakoby skazany on został za szpiegostwo.

Rzeczywiscie nie za szpiegostwo a za agenture i probe
obalenia rzadu polskiego. Qua, co za chucpa!

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2009-12-20 13:25:02
Autor: sofu

Użytkownik "brat_olin" <brat_olin@yahoo.com> napisał w wiadomości

> [...]

Rzeczywiscie nie za szpiegostwo a za agenture i probe
obalenia rzadu polskiego. Qua, co za chucpa!

To jest tak jakby kurwa sie oburzała za to, ze napisali, ze chorowała na
syfilis, podczas gdy tak naprawde z miała kiłę wrodzoną

sofu

Data: 2009-12-20 15:39:00
Autor: raff
sofu pisze:
[...]

To jest taka kurwiana logika.

Ogladalem niedawno na Discovery program o obyczajowce w Amsterdamie. Prostytutka zglosila na policje ze facet chcial ja zgwalcic. Chcial bzykac i nie zaplacil, jakby zaplacil to by wszystko bylo cacy.

Jak kilkadziesiat Ojro zmienia kurwiany punkt widzenia ?

R.

Data: 2009-12-19 17:59:04
Autor: Adam
[...]
A jaka to różnica, czy został skazany za szpiegostwo na rzecz ZSRR czy też za przynależność do bandy, która chciała zlikwidować państwowość polską i też działała na korzyść ZSRR? I w jednym i drugim przypadku ojciec Michnika był wrogiem Rzeczypospolitej Polskiej i słusznie została wsadzony do pierdla.
Tragedią jest to, że syn tego wroga Polski kpi sobie w żywe oczy z RP.
[...]
Fakte - nie był szpiegiem: był wrogiem RP i działał w organizacji, która wspierała ZSRR w jnowaniach przeciwko Polsce.

Sąd Apelacyjny w Warszawie zmienił wyrok, uznał że dobra osobiste Michnika zostały naruszone, nakazał przeprosiny.
Skandal: jakie dobra osobiste syna zbrodniarza przeciwko RP zostały naruszone?
[...] "kult dobrej pamięci po zmarłym", było w tej sprawie ewidentne.
To tak, jakby syn Hitlera protestował przeciwko nazwaniu jego ojca zbrodniarzem wszechczasów, argumentując, że nie został on skazany żadnym prawomocynym wyrokiem.
AC __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4702 (20091219) __________

Data: 2009-12-19 19:36:29
Autor: cytryna
> [...]

To tak, jakby syn Hitlera protestował przeciwko nazwaniu jego ojca zbrodniarzem wszechczasów, argumentując, że nie został on skazany żadnym prawomocynym wyrokiem.

Ostatnio podobny pozew skierował do sądu moskiewskiego w obronie dobrego imienia Stalina jego wnuk. Sąd mniej spolegliwy od polskiego wyśmiał wnusia
i odesłal na drzewo. Kiedy takich sądów doczekamy się w Polsce. --

Data: 2009-12-19 20:18:01
Autor: MH
[...]

========================

Jak odzyskamy niepodległość. A na to raczej się nie zanosi ...

MH

Data: 2009-12-19 21:24:55
Autor: Roger Perejro
IPN przeprosił Adama Michnika.

Jak sąd uniewinnia pisuara, to dobry sąd, jak sąd każe przeprosic Michnika, to zły sąd, he, he, he! Hipokryzja i idiotyzm pisuarowo -rydzykowo - katobolszewicki.

Przemek

Data: 2009-12-19 23:08:34
Autor: raff
Roger Perejro pisze:
Jak sąd uniewinnia pisuara, to dobry sąd, jak sąd każe przeprosic Michnika, to zły sąd, he, he, he! Hipokryzja i idiotyzm pisuarowo -rydzykowo - katobolszewicki.

Tak, tak, Jacus, a teraz zmien czapeczke.

R.

Data: 2009-12-20 17:22:38
Autor: konserwator

Użytkownik "Roger Perejro" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:hgijtr$t7n$1news.onet.pl...
[...]

niestety nie konczy
Ozjasz zostal skazany `nie za szpiegostwo a za agenture i probe
obalenia rzadu polskiego`

Trzymajmy sie faktow.
Mama michnika pisala komunistyczne ksiazki historyczne a braciszek skazywalw stalinowskich sadach
- czy ta prawda jest prawdziwa?

IPN przeprosił Adama Michnika.