Idealny licznik rowerowy

Data: 2010-09-01 04:27:41
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
Tak trochę z nudów zacząłem pisać "licznik rowerowy" na telefon z GPS.
Zastanawiam się nad funkcjonalnością jaką należało by w nim
zaimplementować - jak na razie wpadłem na następujące pomysły:
Vmax
Vavg (całkowita i jazdy)
Czas (całkowity i jazdy)
Dystans
Wysokość
Suma zjazdów / podjazdów

Zapis tracka
Funkcja ścigania się z cieniem (zapisaną wcześniej trasą)
Możliwość wyświetlenia tracka, aktualnej trasy, lub pozycji na mapie
Ostrzeganie o jeździe poniżej średniej, lub poniżej zadanej prędkości
docelowej

Licznik kalorii (nie mam pojęcia jak je przeliczać)

Przydały by się oczywiście takie rzeczy jak odczyt tętna i kadencji -
jak na razie nie mam jednak pomysłu na dające się używać rozwiązanie
pomiaru tych wartości i mieszczące się w rozsądnym budżecie - gdyby
ktoś wiedział o tanich rozwiązaniach do pomiaru kadencji/tętna
działających po BT będę wdzięczny za informację.

Interesuje mnie jakie jeszcze funkcje, waszym zdaniem byłby by
przydatne, pożądane itp.

Data: 2010-09-01 07:16:27
Autor: Zbrochaty
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 13:27, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:
[...]

Przypomina mi sie ambitny projekt b. taniego laptopa za ponizej 100
USD dla Afryki, tylko biedacy projektanci zapomnieli, ze tam prądu ni
ma

Zbrochaty

Data: 2010-09-02 00:09:43
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 16:16, Zbrochaty <zbroch...@gmail.com> wrote:
> [...]

Przypomina mi sie ambitny projekt b. taniego laptopa za ponizej 100
USD dla Afryki, tylko biedacy projektanci zapomnieli, ze tam prądu ni

Akurat OLPC był przygotowany do życia bez sieci energetycznej - zdaje
się, ze było tam dynamo na takie ewentualności.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, z ograniczonego życia baterii w
telefonie przy włączonym GPS, ekranie itd. Jeżeli ktoś potrzebuje
wydłużenia czasu działania może kupić battery extender, czy jak to się
nazywa za 1/10 ceny najtańszego sportowego GPS
Wiem też o tym, że takich aplikacji trochę jest. Rodzajów płatków
śniadaniowych też jest dużo, a wciąż powstają nowe.
Dodam jeszcze, że ten projekt nie jest ani ambitny, ani skomplikowany
- traktuję go jako wprawkę w pisaniu na platformę, która jest dla mnie
świeża i okazję do przetestowania kilku pomysłów.

Data: 2010-09-01 13:31:29
Autor: bans
Idealny licznik rowerowy
W dniu 2010-09-01 13:27, Piotrpo pisze:

Licznik kalorii (nie mam pojęcia jak je przeliczać)

Bez pulsometru się nie da. Spalone kalorie to funkcja wysiłku, a najprostszy (co nie oznacza, że najlepszy) sposób jego pomiaru to pomiar tętna.

--
bans

Data: 2010-09-01 04:35:19
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 13:31, bans <g...@o2.pl> wrote:
> [...]

Bez pulsometru się nie da. Spalone kalorie to funkcja wysiłku, a
najprostszy (co nie oznacza, że najlepszy) sposób jego pomiaru to pomiar

Dać się da na pewno - większość chińskich liczników to robi bez
problemu - dokładność takiej metody pomiaru jest pewnie kiepska, ale
zawsze "jakaś"

Data: 2010-09-01 13:42:32
Autor: bans
Idealny licznik rowerowy
W dniu 2010-09-01 13:35, Piotrpo pisze:

Dać się da na pewno - większość chińskich liczników to robi bez
problemu - dokładność takiej metody pomiaru jest pewnie kiepska, ale
zawsze "jakaś"

Kiepska to jest mało powiedziane, ona jest _żadna_, równie dobrze możesz rzucać kostką.

Przecie taki licznik bez pulsometru nie ma żadnych danych poza przebytą drogą i czasem jej przebycia - czyli np. jazda po płaskim z prędkością 20km/h to dla takiego licznika to samo, co oranie pod górę o nachyleniu 15% z prędkością 10km/h :)

To jest strasznie zabawne, kiedy robisz np. 5km ostrego podjazdu, często z sercem w gardle, a taki pipsztyk radośnie pokazuje ci 50kcal - totalna głupota.

--
bans

Data: 2010-09-01 04:50:42
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 13:42, bans <g...@o2.pl> wrote:
> [...]

To jest strasznie zabawne, kiedy robisz np. 5km ostrego podjazdu, często
z sercem w gardle, a taki pipsztyk radośnie pokazuje ci 50kcal - totalna

Nie do końca akurat - mam pomiar wysokości - z tego jestem dość łatwo
w stanie wyliczyć wydatek energetyczny na pokonanie iluś tam metrów
przy jakiejś tam wadze.

Data: 2010-09-01 14:08:33
Autor: bans
Idealny licznik rowerowy
W dniu 2010-09-01 13:50, Piotrpo pisze:

Nie do końca akurat - mam pomiar wysokości - z tego jestem dość łatwo
w stanie wyliczyć wydatek energetyczny na pokonanie iluś tam metrów
przy jakiejś tam wadze.

Czyli uważasz, że dwóch rowerzystów o takiej samej masie, podjeżdżając na tę samą górę w takim samym czasie, ale przy tętnach powiedzmy jeden 60% HRmax (czyli na luzie), a drugi 90% HRmax (czyli w sercem w gardle) spalą tyle samo kalorii? Bo według tych liczników wskazujących spalone kalorie bez pomiaru pulsu - tak :)))

--
bans

Data: 2010-09-01 14:13:06
Autor: bans
Idealny licznik rowerowy
W dniu 2010-09-01 14:08, bans pisze:

[...]

Małe uzupełnienie - a odpal taki licznik na solidnym _zjeździe_. Na dole okaże się że spaliłeś sporo kalorii, chociaż ani razu nie zakręciłeś pedałami :)

--
bans

Data: 2010-09-02 13:11:29
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Idealny licznik rowerowy
bans bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne skreślić):
Małe uzupełnienie - a odpal taki licznik na solidnym _zjeździe_. Na dole okaże się że spaliłeś sporo kalorii, chociaż ani razu nie zakręciłeś pedałami :)

Taka uwaga ode mnie, że dałnchilowców na świecie jest stosunkowo niewielu,
IMO można spokojnie założyć, że jak ktoś zjeżdża to tam wjechał, więc
bilans wychodzi prawie jak jazda po płaskim... :-P

Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-09-01 14:42:28
Autor: Mariusz Kruk
Idealny licznik rowerowy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "bans"
[...]

Wykonując tę samą pracę potrzebujesz tej samej energii.
Wprawdzie efektywność jej dostarczania z pokarmu będzie osobniczo
zmienna, ale mam wrażenie, że nie aż tak, jak tu demonizujesz.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-09-01 06:43:31
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 14:42, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:

> [...]

Wprawdzie efektywność jej dostarczania z pokarmu będzie osobniczo
zmienna, ale mam wrażenie, że nie aż tak, jak tu demonizujesz.
Wow.... zgodzę się z MK
W przypadku takich gadgetów nie chodzi o to czy spaliłeś więcej
kalorii niż ktoś tam, tylko czy ten przejazd był bardziej/mniej
obciążający od innego. Oczywiście, że taki "pomiar" czy raczej
szacowanie ma wiele niedoskonałości, jestem tego świadom - jednak tak
czy inaczej daje więcej niż informacja "20km w 45minut"
Przeliczenia mają to do siebie, że uśredniają. Oczywiście można pójść
w drugą stronę - zbudować gwizdek z wbudowanym anemometrem i
czujnikiem stężenia tlenu i dokładnie określić wydatek energetyczny.
Tyle, że 'drogie ''skomplikowane '''upierdliwe w użyciu.
W sumie sprawa mi się rozszerzyła o zrobienie power tap'a dla ubogich
- pracę jestem w stanie na podstawie takich pomiarów policzyć całkiem
przyzwoicie, pomijając oczywiście takie rzeczy jak wiatr 50km/h prosto
w twarz.

Data: 2010-09-01 16:19:01
Autor: dobrov
Idealny licznik rowerowy
Mariusz Kruk wrote:
[...]

Tyle, że oprócz nachylenia bardzo istotny jest charakter terenu.
Po sporych wybojach, że ledwie da się jechać zużycie energii będzie znacznie
większe niż po równym asfalcie o takim samym nachyleniu
(podejrzewam, że może to być nawet i 100% więcej).

Data: 2010-09-01 16:36:35
Autor: Mariusz Kruk
Idealny licznik rowerowy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "dobrov"
[...]

Oczywiście. Tylko to zupełnie inny problem niż "dwaj różni rowerzyści
na tym samym podjeździe".

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-09-01 13:49:38
Autor: MadMan
Idealny licznik rowerowy
Dnia Wed, 01 Sep 2010 13:42:32 +0200, bans napisał(a):

[...]

Ee, nie to samo. Ten podjazd będzie o wiele mniej kaloriogenny :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-09-01 14:09:44
Autor: dobrov
Idealny licznik rowerowy
MadMan wrote:

Ee, nie to samo. Ten podjazd będzie o wiele mniej kaloriogenny :)

Raczej kaloriochłonny :)

Data: 2010-09-01 14:10:09
Autor: bans
Idealny licznik rowerowy
W dniu 2010-09-01 13:49, MadMan pisze:

Ee, nie to samo. Ten podjazd będzie o wiele mniej kaloriogenny :)

Chyba kaloriożerny, to się zgodzę :P

--
bans

Data: 2010-09-02 00:25:21
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Idealny licznik rowerowy
bans bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne skreślić):
W dniu 2010-09-01 13:49, MadMan pisze:

Ee, nie to samo. Ten podjazd będzie o wiele mniej kaloriogenny :)

Chyba kaloriożerny, to się zgodzę :P

A jak weźmiemy pod uwagę ciepło wytworzone przez organizm, to...? ;-)

Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-09-01 13:31:41
Autor: dobrov
Idealny licznik rowerowy
Piotrpo wrote:

Interesuje mnie jakie jeszcze funkcje, waszym zdaniem byłby by
przydatne, pożądane itp.

Międzyczasy (np. okrążenia) łapane ręcznie z przechowaniem wszystkich mierzonych parametrów
dla danego odcinka.

Data: 2010-09-01 04:52:55
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 13:31, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Piotrpo wrote:
> [...]
> przydatne, pożądane itp.

Międzyczasy (np. okrążenia) łapane ręcznie z przechowaniem wszystkich mierzonych parametrów

Czy chciał byś mieć je wyświetlane podczas jazdy, czy wystarczy odczyt
z tracka?

Data: 2010-09-01 13:56:36
Autor: dobrov
Idealny licznik rowerowy
Piotrpo wrote:
[...]

Jak się ostro trenuje pętle to miło mieć czas ostatniegej pętli na ekranie
obok czasu bieżącej :)
Do wycieczek to już mniej potrzebne.
Możesz zaimplementować np. taki "training mode"

Data: 2010-09-01 05:12:39
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 13:56, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Piotrpo wrote:

> [...]

obok czasu bieżącej :)
Do wycieczek to już mniej potrzebne.
Możesz zaimplementować np. taki "training mode"

Ok. Myślałem też o rozszerzeniu "ghost race" przy jeździe po pętli o
automatyczne i ciągłe pokazywanie czasu w stosunku do najszybszej
pętli, ale zrobienie stopera raczej nie będzie problemem.

Data: 2010-09-01 14:53:54
Autor: Fabian
Idealny licznik rowerowy
W dniu 01.09.2010 14:12, Piotrpo pisze:
Ok. Myślałem też o rozszerzeniu "ghost race" przy jeździe po pętli o
automatyczne i ciągłe pokazywanie czasu w stosunku do najszybszej
pętli, ale zrobienie stopera raczej nie będzie problemem.

To niech będzie wybór porównywania do najszybszej pętli i do ostatniej
pokonanej pętli.

Fabian.

Data: 2010-09-01 13:31:58
Autor: Jarek
Idealny licznik rowerowy
"Piotrpo" <piotrpo@gmail.com> wrote in message news:af8e3618-2f93-4d98-8dcd-ca543483c50bv41g2000yqv.googlegroups.com...
Tak trochę z nudów zacząłem pisać "licznik rowerowy" na telefon z GPS.

Jak telefon ma akcelerometr (a chyba większość teraz ma), to może na tracku trasy dało by się zaznaczać czy trasa w danym miejscu był gładka czy wyboista ;-)

Pozdrawiam
Jarek

Data: 2010-09-01 16:07:51
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń
Idealny licznik rowerowy
TrekBuddy z nakladka ktora wyglada mniejwiecej tak:
http://trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t=2923

chyba zawiera wszystkie poszukiwane przez ciebie funkcjonalnosci.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2010-09-01 19:57:07
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Idealny licznik rowerowy
Piotrpo pisze:
[...]

Dla mnie brakuje funkcji oddzielnego pomiaru dystansu i prędkości średniej na fragmencie wycieczki. Jadę spokojnie rozgrzewając się na skraj miasta, tam zaczyna się zapierdziel i trening, potem spokojnie wracam. Oprócz danych z całej wycieczki chodzi właśnie o dane z treningu właściwego.

No i druga sprawa, warto aby licznik działał na 4 rowerach, znaczy miał    możliwość oddzielnego rejestrowania zapisów z 4 rowerów.

Seco

Data: 2010-09-02 00:01:16
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 1 Wrz, 19:57, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:
Piotrpo pisze:

> [...]

No i druga sprawa, warto aby licznik działał na 4 rowerach, znaczy miał
   możliwość oddzielnego rejestrowania zapisów z 4 rowerów.

Jakie parametry powinny być rejestrowane z podziałem na rowery? coś
poza dystansem całkowitym?

Data: 2010-09-02 09:52:15
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Idealny licznik rowerowy
wrote:
Piotrpo pisze:

[...]

Wszystkie parametry licznika powinny dać się rejestrować dla oddzielnych rowerów. No i powinien być podgląd dyst. i czasu całkowitego, może średniej, ewentualnie, już dla zabawy, max prędkość, wysokość itd.

Seco

Data: 2010-09-02 00:20:22
Autor: Tomasz Tarchała
Idealny licznik rowerowy
On '10-09-01 13:27, Piotrpo wrote:
Tak trochę z nudów zacząłem pisać "licznik rowerowy" na telefon z GPS.
Zastanawiam się nad funkcjonalnością jaką należało by w nim
zaimplementować - jak na razie wpadłem na następujące pomysły:
(...)

Możliwość wyświetlenia tracka, aktualnej trasy, lub pozycji na mapie

Na iPhone mam chyba z 5 różnych aplikacji robiących to wszystko, co ambitnie chcesz zrealizować, a na App Store jest jeszcze 50 następnych. Natomiast żadna nie ma sensownej jazdy po śladzie: nie połączonej z mapą, tylko tak jak nawigacja samochodowa pokazującej, gdzie i za ile masz skręcić. Za coś takiego zapłaciłbym te parę złotych nawet.

Data: 2010-09-02 00:28:59
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Idealny licznik rowerowy
Tomasz Tarchała bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne
skreślić):
Na iPhone mam chyba z 5 różnych aplikacji robiących to wszystko, co ambitnie chcesz zrealizować, a na App Store jest jeszcze 50 następnych.

A internet ma pewnie setkę następnych.
Tyle, że za darmo.

Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-09-02 09:03:16
Autor: Emil
Idealny licznik rowerowy
Interesuje mnie jakie jeszcze funkcje, waszym zdaniem byłby by
przydatne, pożądane itp.

1. Profil wysokości z trasy - w takiej formie jak na przykład w Mapnav
http://mapnav.spb.ru/site/docs/tr_prof_1e.gif
2. Też profil wysokości, ale utworzony z danych zapisanych w
załadowanym tracku(ze zwizualizowaną aktualną pozycją) co by widzieć
co nas jeszcze czeka w drodze. To chyba nawet funkcja bardziej
pożądana od poprzedniej, bo jeszcze się z nią nie spotkałem w żadnej
aplikacji mobilnej.
3. Konfigurowalność wyświetlacza - doskonale jest to zrealizowane w
Trekkbuddy za pomocą szablonów xls http://wiki.trekbuddy.net/index.php/CMS
gdzie samodzielnie można dobrać sobie styl, wielkość, kolor i miejsce
wyświetlania poszczególnych wartości(których wybór jest obecnie
całkiem spory, vide tabelka w linku)
4. Konieczny tryb negatywu czy jak tam nazwać inwersję kolorów przy
zmianie trybu z nocnego na dzienny i odwrotnie

Obecnie chyba najlepiej sprawa wygląda w trekkbuddy na którym można by
się nieco wzorować(bez obsługi map rzecz jasna co jest esencja samego
TB)
No i nie posiada wspomnianego w postach training mode co jest dobrym
pomysłem, a można by go jeszcze wzbogacić o opcjonalny automatyczny
start zliczania kolejnego okrażenia przy przekraczaniu ustalonej
pozycji - spadnie minimalnie precyzja, ale dla niektórych(czyt. mnie)
właściwie nieistotna to różnica, a wygoda wyraźnie większa:)

Z chęcią wezmę udział w beta-testach(o ile będzie to aplikacja java)

Data: 2010-09-03 00:07:13
Autor: Piotrpo
Idealny licznik rowerowy
On 2 Wrz, 18:03, Emil <e...@zrowerem.pl> wrote:
> [...]

co nas jeszcze czeka w drodze. To chyba nawet funkcja bardziej
pożądana od poprzedniej, bo jeszcze się z nią nie spotkałem w żadnej
Ciekawy pomysł

[...]
To akurat dość upierdliwe w realizacji - ale na pewno spróbuję coś
wymyślić.
[...]

Na mapy akurat mam inne pomysły.

[...]
Niestety GPS ma to do siebie, że precyzyjne określenie czasu dotarcia
do jakiegoś punktu jest bardzo kłopotliwe - dokładność określania
pozycji i częstotliwość jej odczytywania przez odbiornik bardzo
utrudniają uzyskanie dokładności takiego automatycznego łapania czasu
z dokładnością większą niż powiedzmy 1-2s. Ale dość o tym - w sumie
mało interesujące szczegóły techniczne.
Wpadłem też na pomysł zrobienia timera do interwałów - definiuje się
jakieś tam okresy, wraz z intensywnością wysiłku, do każdej z
intensywności przypisuje się playlistę i licznik odtwarza np przez 4
minuty Don't cry Argentina, a przez minutę Vadera :)

Z chęcią wezmę udział w beta-testach(o ile będzie to aplikacja java)

Piszę to z myślą o androidzie - jeżeli uda mi się doprowadzić całość
do stanu sensownej używalności i stabilności, pomyślę o portowaniu
aplikacji na j2me

Idealny licznik rowerowy