Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?

Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?

Data: 2010-04-12 12:42:54
Autor: Neko
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
 

Data: 2010-04-12 12:52:47
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
to zalęzy od wersji
Standard to 2, wersja VIP - 3

jk

Data: 2010-04-14 14:07:44
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-12 poniedziałek 12:52, zenzen pisze:
to zalęzy od wersji
Standard to 2, wersja VIP - 3

kolina jak zwykle bredzi
bo tak nazywam pisanie o dzwonach o których nie wie sie gdzie dzwonią

Tu154M mial na pokladzie 5 rejestratorów z czego - w popularnym znaczeniu tego slowa - 2 czarne skrzynki:

- FDR - Flight Data Recorder - czyli rejestrator parametrow lotu (kurs, wysokosc, predkosc, paramery silnikow itp itd.) w polskiej nomenklaturze jest to tzw. Rejestrator katastroficzny montuje sie go zazwyczaj w ogonie samolotu.

- CVR - Cockpit Voice Recorder - po polsku szyfrator
w uproszczeniu (jak sama nazwa wskazuje) jest to wielosciezkowy magnetofon
rejestrujacy na osobnych kanalach m.in. komunikacje SP<>ziemia i rozmowy w kabinie.  Instalowany jest zazwyczaj w przedzie samolotu.

oba powyzsze rejestratory są konstuowane tak zeby przetrwac katastrofe

w Tutce poza nimi sa jeszcze 3 rejestratory (robocze i ekspoloatacyjne)
ktore nie maja wymogu "przezywalnosci" a sluza do bieżącej, szybkiej obslugi technicznej samolotu

ten trzeci odnaleziony to tzw QAR - Quick Access Recorder - rejestrator szybkiego dostepu - w 2 slowach dla laikow: po locie mechanicy "wtykali wtyczke do kompa" i wiedzieli czy wszystko jest ok czy nie
mniej wiecej tak dzialaja komputery w samochodach - jak jest O'k to nawet nie wiesz ze masz takie cos... jak cos jest nie tak to sie zapala kontrolka Check Engine i sruuuu do servisu

dubluje on  zapisy FDR i byc moze zapisuje jakies dodatkowe dane z wlasnych czujnikow - dokladnie nie wiem i mam nadzieje ze ta wiedza nigdy mi nie bedzie potrzebna

ten rejestrator nie musial przetrwac katastrofy
w tym przypadku śledczy maja "bonus"

z informacji jakie sa podawane mozna wnioskowac ze to rejestrator firmy ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika (Solid State)

Zwyczajowo rejestratory sa odczytywane w labolatoriach producentów - dlatego ten wraca do polski - lub w specjalnych osrodkach stworzonych do tego.

rejestratory QAR  ATM'u sa zainstaloane we wszystkich samolotach LOTu a nie tylko w tutce ze specpułku -

z ciekawostek uproszczone wersjie SSQAR sa montowane w warszawskim metrze

Data: 2010-04-14 14:23:27
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory
w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika (Solid State)

ja osobiście jestem przeciwny SS, doświadczenie wskazuje że przerzywalność taśmy magnetycznej jest dużo lepsza

jk

Data: 2010-04-14 14:41:47
Autor: Piotrp_de
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
ja osobiście jestem przeciwny SS, doświadczenie wskazuje że przerzywalność taśmy magnetycznej jest dużo lepsza

To twoje osobiste doświadczenie z czasów prężnej działalności w KBWL? Teraz chyba (najwyższy) czas na zebranie doświadczeń w ortografi! Szkoda, że twoja "przerzywalność" tu na grupie jest taka jakaś niezniszczalna. I przestań ludziom głupotami odpowiadać!

Piotr

PS. A jak na MEiL-u? Co tam na kursie na kontrolera? Trafiasz już dziurkaczem w bilet? To było by ciekawiej od ciebie usłyszeć ;-)

--


Data: 2010-04-14 14:46:56
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 14:23, zenzen pisze:
ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory
w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika
(Solid State)

ja osobiście jestem przeciwny SS, doświadczenie wskazuje że przerzywalność
taśmy magnetycznej jest dużo lepsza

uzasadnij!!


poza tym
ROTFL
za pare lat tylko SS bedzie
wlasnie z powodu niezawodnosci i przezywalnosci
przy SS przy tej samej objetosci i masie rejestratora mozesz zdecydowanie lepiej zabezpieczyc mniejszy nosnik
w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

rozumiesz o czym mowie w ogole?

Data: 2010-04-14 10:29:59
Autor: Jan Górski
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Natomiast ciekawi mnie, dlaczego rejestratory nie dysponują
wewnętrznym zasilaniem z czymś w rodzaju lokalizatora lawinowego.
Często szukanie ich wśród szczątków jest zadaniem trudnym. A może
mają, tylko o tym nie wiem. Zasięg wielki być nie musi i działać długo
też nie. Może działać na prośbę - urządzenia poszukującego, a jak
prośby brak, to tylko jej nasłuchiwać. To by wydłużyło działanie/
umożliwiło zmniejszenie pojemności baterii.

SS łatwo uszkodzić, ale jest tak mały, że mógłby być redundantny.
Taśma magnetyczna, jak było już pisane, może się pofragmentować i da
się ją złożyć. Skoro w erze cyfrowej nadal nie stosuje się SS, to
znaczy, że ich przewaga nie jest tak oczywista.

offtopic : będę odwiedział stronę Piotra, kupa fajnych artykułów.
Dzięki za linka.

Data: 2010-04-14 20:25:08
Autor: Piotrp_de
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Natomiast ciekawi mnie, dlaczego rejestratory nie dysponują
wewnętrznym zasilaniem z czymś w rodzaju lokalizatora lawinowego.

Ależ oczywiście że posiadają. Tylko dzięki temu udało się wiele z nich zlokalizować i wydobyć z dna mórz czy oceanów. Czas nadawania założoną mocą wynosi jak wiem conajmniej 2 tygodnie.

Pozdrawiam Piotr

http://www.piotrp.de

--


Data: 2010-04-14 21:01:12
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 19:29, Jan Górski pisze:
Natomiast ciekawi mnie, dlaczego rejestratory nie dysponują
wewnętrznym zasilaniem z czymś w rodzaju lokalizatora lawinowego.
Często szukanie ich wśród szczątków jest zadaniem trudnym. A może
mają, tylko o tym nie wiem. Zasięg wielki być nie musi i działać długo

pewnie ze posiadaja
nie pamietasz sprawy arbuza co sie nad atlantykiem rozleciał?
przez miesiąc szukali skrzynek bo na tyle jest przewidziane dzialanie lokalizoatora - nie pamietasz tematu? walkowane w mediach bylo

też nie. Może działać na prośbę - urządzenia poszukującego, a jak
prośby brak, to tylko jej nasłuchiwać. To by wydłużyło działanie/
umożliwiło zmniejszenie pojemności baterii.

ale by ograniczylo ilosc jednostek ratunkowych do tych wyposażonych
w urzadzenie wywolujace....
a tak nawet ty bedac na miejscu katastrofy po pikaniu , akustycznie jestes w stanie odnalesc skrzynke

SS łatwo uszkodzić, ale jest tak mały, że mógłby być redundantny.
Taśma magnetyczna, jak było już pisane, może się pofragmentować i da
się ją złożyć. Skoro w erze cyfrowej nadal nie stosuje się SS, to
znaczy, że ich przewaga nie jest tak oczywista.

jak nie stosuje jak stosuje

ale nie oczekuj ze linie lotnicze beda wymieniaci i certyfikowac to co maja
to kosmiczne koszty
musisz miec swiadomosc ze wymiana jednej czesci w SP to nie to samo co wymiana felg w samochodzie... tam wszystko trza certyfikowac i badac jaki ma wplyw na pozostale elementy - koszty koszty koszty

wczoraj na ten przyklad szukalem na stronie benka jaki FRD na dreamlinerze zamontowali ale sie nie dokopalem... nie bylem az tak zmotywowany zeby pare godzin grzebac w dokumentach

offtopic : będę odwiedział stronę Piotra, kupa fajnych artykułów.
Dzięki za linka.

Data: 2010-04-14 14:57:30
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

W usa toczy się zywa dyskusja na temat nościk digital a magnetyczny. Z magnetycznego w przypadku zniszczenia niec. zawsze coś można wyciągnąc. Z cyfrowego nie.

Do miłego jak to my mówimy

jk

Data: 2010-04-14 15:02:20
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 14:57, zenzen pisze:

W usa toczy się zywa dyskusja na temat nościk digital a magnetyczny. Z
magnetycznego w przypadku zniszczenia niec. zawsze coś można wyciągnąc. Z
cyfrowego nie.

poprosze linki i odnosniki


Do miłego jak to my mówimy

a my mowimy:
ty nie pierdol tylko mow konkrety

[przepraszam grupe]

Data: 2010-04-14 16:04:08
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
zenzen pisze:
w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

W usa toczy się zywa dyskusja na temat nościk digital a magnetyczny. Z magnetycznego w przypadku zniszczenia niec. zawsze coś można wyciągnąc. Z cyfrowego nie.

Jakieś konkrety może?

Do miłego jak to my mówimy

jk

My? Czyli, kontrolerzy ruchu lotniczego?

Data: 2010-04-14 16:16:58
Autor: JJR
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
malgorzata wrote:

My? Czyli, kontrolerzy ruchu lotniczego?

Jasne, ale tylko ci starsi, doświadczenia i dyplomowani. Młodym jeszcze
nie wypada :))

Data: 2010-04-14 16:55:10
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello malgorzata !:

w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

W usa toczy się zywa dyskusja na temat nościk digital a magnetyczny. Z
magnetycznego w przypadku zniszczenia niec. zawsze coś można
wyciągnąc. Z cyfrowego nie.

Jakieś konkrety może?

Struktura półprzewodnikowa pada gdzieś powyżej 300^C. Ale szybkość utraty danych rośnie wykładniczo z temperaturą. Dla 25^C jest rzędu 10 lat i więcej. I co ok. 7^C zmniejsza się dwukrotnie ....

Taśma magnetyczna (cza jakikolwiek nośnik magnetyczny - patrz temperatura Curie. Dla niektórych materiałów ok. 140^C, ale dla innych kilkaset.

Jest trochę sposobów na zabezpieczenie takich delikatnych nośników jak pamięci półprzewodnikowe, ale opierają się one na 1. izolacji i 2. pochłanianiu ciepła. Wszystko ma swój czas - ale tak kilka godzin przy 1000 ^C teoretycznie da się uzyskać.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-14 17:05:45
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 16:55, Grzegorz pisze:

Jest trochę sposobów na zabezpieczenie takich delikatnych nośników jak
pamięci półprzewodnikowe, ale opierają się one na 1. izolacji i 2.
pochłanianiu ciepła. Wszystko ma swój czas - ale tak kilka godzin przy
1000 ^C teoretycznie da się uzyskać.


widzialem filmik z testów SSFDR i nosnik byl zalany w takiej "wilgotnej piance"
ktora w miare wygrzewania twardniała i odparowywala
niezla technologia materialowa - cos jak ceramiczne poszycie wachadlowcow

Data: 2010-04-14 18:51:11
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello FD !:

Jest trochę sposobów na zabezpieczenie takich delikatnych nośników jak
pamięci półprzewodnikowe, ale opierają się one na 1. izolacji i 2.
pochłanianiu ciepła. Wszystko ma swój czas - ale tak kilka godzin przy
1000 ^C teoretycznie da się uzyskać.


widzialem filmik z testów SSFDR i nosnik byl zalany w takiej "wilgotnej
piance"
ktora w miare wygrzewania twardniała i odparowywala
niezla technologia materialowa - cos jak ceramiczne poszycie wachadlowcow

Oj widzę JK-symptomy są zaraźliwe ;-) - w wahadłowcach stosowana jest technologia pasywnej izolacji. A ta pianka - jest używana m.in. w szybach ognioodpornych, nawet w PL. To taki żel, który pod wpływem ciepla pieni się, pobiera ciepło a przy tym znakomicie izoluje. Na świecie jest bodaj dwóch producentów ....

W sumie jak policzyć np. ciepło odparowania wody, to przy dobrej izolacji (np. termos metalowy made in China :-D ! ) to pewnie parę godzin nie jest problemem.

Ale szyby mają wytrzymać chyba też tylko kilka godzin ....

Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego lądowania z wykorzystaniem GPS ja bym nie zaryzykował - jest za wiele zakłóceń. I pomiar w pionie rzadko kiedy jest dokładniejszy od kilkunastu metrów, szczególnie przy wyższych szybkościach.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-14 18:53:38
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego

no, ale my dyskutujeemy nie o tym jak sie da chronić, tylko że tasma jest bardziej odporna. Przecież taśmę też można tak zab

jk

Data: 2010-04-14 19:23:09
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello zenzen !:
Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego

no, ale my dyskutujeemy nie o tym jak sie da chronić, tylko że tasma jest
bardziej odporna. Przecież taśmę też można tak zab

Bardziej odporna - na temperaturę - TAK. Ale już na narażenia mechaniczne - NIE.

Układy scalone odpowiednio zabezpieczone wytrzymają nawet 6000 g - tyle ile w pocisku artyleryjskim w czasie strzału.

Tak więc nie można jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć ....

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-14 19:34:09
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 18:51, Grzegorz pisze:

Oj widzę JK-symptomy są zaraźliwe ;-) - w wahadłowcach stosowana jest

chyba zle mnie zrozumiales
chodzilo mi o to ze podobnie jak wtedy "ceramika poszycia"
ta "pianka" stanowi kolejny krok w materialoznastwie

nie chodzilo mi o metode ochrony

technologia pasywnej izolacji. A ta pianka - jest używana m.in. w
szybach ognioodpornych, nawet w PL. To taki żel, który pod wpływem
ciepla pieni się, pobiera ciepło a przy tym znakomicie izoluje. Na
świecie jest bodaj dwóch producentów ....

no ta pianka prawie magicznie dziala!
nei wiedzialem ze juz w PL dostepna
poczestujesz jakimis linkami bo ja nawet nie wiem jak ona sie doklad nie nazywa

W sumie jak policzyć np. ciepło odparowania wody, to przy dobrej
izolacji (np. termos metalowy made in China :-D ! ) to pewnie parę
godzin nie jest problemem.

jak sie uprzesz to i w styropianowym kubku wode zagotujesz ;]

Ale szyby mają wytrzymać chyba też tylko kilka godzin ....

Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego
lądowania z wykorzystaniem GPS ja bym nie zaryzykował - jest za wiele
zakłóceń. I pomiar w pionie rzadko kiedy jest dokładniejszy od
kilkunastu metrów, szczególnie przy wyższych szybkościach.


no zgadza sie no ale po to jest wass/egnos, po to robi sie gps róznicowe
z dwoma odbiornikami na pokladzie...
zasadniczo problem z NAVSTAREM jest taki ze jest amerykanski i... a moze przede wszystkim wojskowy - i jak wiadomo celowo sa wprowadzane pseudolosowe bledy... ego odbiorca cywilny nie moze na nim tak polegac jak wojsko usa

Data: 2010-04-14 19:49:06
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello FD !:
W dniu 2010-04-14 środa 18:51, Grzegorz pisze:

Oj widzę JK-symptomy są zaraźliwe ;-) - w wahadłowcach stosowana jest

chyba zle mnie zrozumiales

Nie, raczej Ty mnie - napisałeś "wachadłowca" ;-) !

chodzilo mi o to ze podobnie jak wtedy "ceramika poszycia"
ta "pianka" stanowi kolejny krok w materialoznastwie

nie chodzilo mi o metode ochrony

Najważniejsze jest w niej to, że pochłania dużo ciepła i przy tym puchnie. Widziałem taki test - blacha pokryta tym żelem, od dołu palnik gazowy. Gość przez kilka minut trzymał na powierzchni dłoń ..... powierzchnia była letnia, może ciepła.

nei wiedzialem ze juz w PL dostepna
poczestujesz jakimis linkami bo ja nawet nie wiem jak ona sie doklad nie
nazywa

A tego i ja nie wiem. Znam firmę, która ją używa (jak chcesz to napisz na priva - tych danych nie mogę rozpowszechniać), i mają na to patent. Najgorsze jest to, że cośtam miesza się w próżni. I potem jest kilka godzin na naniesienie. To jednak dość kłopotliwe, ale nie dla odpowiedniej fabryczki.

Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego
lądowania z wykorzystaniem GPS ja bym nie zaryzykował - jest za wiele
zakłóceń. I pomiar w pionie rzadko kiedy jest dokładniejszy od
kilkunastu metrów, szczególnie przy wyższych szybkościach.


no zgadza sie no ale po to jest wass/egnos, po to robi sie gps róznicowe
z dwoma odbiornikami na pokladzie...
zasadniczo problem z NAVSTAREM jest taki ze jest amerykanski i... a moze
przede wszystkim wojskowy - i jak wiadomo celowo sa wprowadzane
pseudolosowe bledy... ego odbiorca cywilny nie moze na nim tak polegac
jak wojsko usa

Niestety. Mam GPSa od 1999 roku i aż za dobrze poznałem CA :-(.

Ale dobry nadmiarowy system GPS + dobry autopilot powinien teoretycznie dać precyzję na poziomie lepszym od metra. Bo zakłócenia mogą się zdarzyć w każdym momencie, i wtedy bez systemu niezależnego od świata zewnętrznego jest kiepsko. Nawiasem mówiąc jeden z moich kolegów robił "małego" autopilota, do celów bynajmniej nie amatorskich ..... I okazało się, że potrzebne były także czujniki pola magnetycznego, bo proste żyroskopy płyną, akcelerometry nie dają pełnej informacji, a system czasem trzeba "zorientować" ....

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-14 20:25:42
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 19:49, Grzegorz pisze:

Niestety. Mam GPSa od 1999 roku i aż za dobrze poznałem CA :-(.

tez procz nowoczesnego mam taki zabytek :D
morski odpowiednik garmina 12 - Garmin48 (jesli dobrze pamietam)

Ale dobry nadmiarowy system GPS + dobry autopilot powinien teoretycznie
dać precyzję na poziomie lepszym od metra. Bo zakłócenia mogą się
zdarzyć w każdym momencie, i wtedy bez systemu niezależnego od świata
zewnętrznego jest kieps
mysle ze dokladniejszy nastepca GPS bedzie tym co potrzeba
na razie to tylko dodatkowa pomoc i nie oszukujmy sie łatwa w uzyciu
to jest jego zaleta

  Nawiasem mówiąc jeden z moich kolegów robił
"małego" autopilota, do celów bynajmniej nie amatorskich ..... I okazało
się, że potrzebne były także czujniki pola magnetycznego, bo proste
żyroskopy płyną, akcelerometry nie dają pełnej informacji, a system
czasem trzeba "zorientować" ....

no sprawa znana ze gps w bezruchy glupieje :)
kiedys nawet sprawdzalem dobowa dewiacje odbiornika lezacego na oknie
i odchylka byla calkiem niezla - kilkudziesieciometrowa

Data: 2010-04-15 07:26:30
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello FD !:

tez procz nowoczesnego mam taki zabytek :D
morski odpowiednik garmina 12 - Garmin48 (jesli dobrze pamietam)

No no - wartość muzealna ;-) ! Ja mam Magellana 320.

Ale dobry nadmiarowy system GPS + dobry autopilot powinien teoretycznie
dać precyzję na poziomie lepszym od metra. Bo zakłócenia mogą się
zdarzyć w każdym momencie, i wtedy bez systemu niezależnego od świata
zewnętrznego jest kieps
mysle ze dokladniejszy nastepca GPS bedzie tym co potrzeba
na razie to tylko dodatkowa pomoc i nie oszukujmy sie łatwa w uzyciu
to jest jego zaleta

GPS jest dokładny, ale ... za wolny jednak. Transmisja jednocześnie nastu kanałów na jednej nośnej wymaga zaawansowanej analizy sygnału (który nawiasem mówiąc leży ok. 30 bD poniżej szumów !!) to jednak dość skomplikowane i powolne. Fizyki oszukać się nie da. Ale może w końcu coś lepszego powstanie ....


no sprawa znana ze gps w bezruchy glupieje :)

Nie powinno tak być ..... Tj. kierunek jest nieoznaczony, ale ...

kiedys nawet sprawdzalem dobowa dewiacje odbiornika lezacego na oknie
i odchylka byla calkiem niezla - kilkudziesieciometrowa

ta odchyłka w warunkach średniego sygnału )na oknie albo pod drewnianym dachem) nie powinna przekraczać kilu metrów ! Jak masz więcej, to oprogramowanie GPSa do aktualizacji .... No chyba że blokowisko i SIRF III - ten typ niestety tak ma :-( ..

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-15 07:47:50
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-15 czwartek 07:26, Grzegorz pisze:

oprogramowanie GPSa do aktualizacji .... No chyba że blokowisko i SIRF
III - ten typ niestety tak ma :-( ..

dokladnie to

Data: 2010-04-15 12:26:58
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello FD !:
W dniu 2010-04-15 czwartek 07:26, Grzegorz pisze:

oprogramowanie GPSa do aktualizacji .... No chyba że blokowisko i SIRF
III - ten typ niestety tak ma :-( ..

dokladnie to

Miałem jedną nieciekawą przygodę z GPSem (GB723 bodaj, moduł BT) w Alpach. Najpierw rano błędy w pozycji rzędu kilometra, a dolina nie była zbyt głęboka. Na szczęście warunki idealne, widzialność max. Ale później w kotlinie, w chmurze (widzialność 5 do 20 m) skończyło się wyjęciem busoli i zorientowaniem mapy wg tego, co się dało. GPS cokolwiek zgłupiał.

Nigdy więcej nie miałem takich problemów jak wtedy przed południem (może raz w Niemczech, na M320, przez 5 minut), ale np. w Moku bywało, że tylko 3 satelity widział. Wtedy M320.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-15 20:41:51
Autor: Krzysztof Chajęcki
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Dnia Thu, 15 Apr 2010 12:26:58 +0200, Grzegorz napisał(a):


Miałem jedną nieciekawą przygodę z GPSem (GB723 bodaj, moduł BT) w
Alpach. Najpierw rano błędy w pozycji rzędu kilometra, a dolina nie była
zbyt głęboka. Na szczęście warunki idealne, widzialność max. Ale później
w kotlinie, w chmurze (widzialność 5 do 20 m) skończyło się wyjęciem
busoli i zorientowaniem mapy wg tego, co się dało. GPS cokolwiek
zgłupiał.

Nigdy więcej nie miałem takich problemów jak wtedy przed południem (może
raz w Niemczech, na M320, przez 5 minut), ale np. w Moku bywało, że
tylko 3 satelity widział. Wtedy M320.

miałem dwie zabawne przygody z GPS: jedna, jak na garminie 76 przez cały dzień płynąłem w Szwecji 2 metry pod wodą :-), a druga na silvie seahorse, kiedy odpaliliśmy ploter stojąc sztywno na sznurkach w porcie i okazało się, że jesteśmy z drugiej strony falochronu, po czym jacht na ekranie wjechał na falochron i zaczął na nim ósemki kręcić... :-D

--
pzdr
meping

Data: 2010-04-15 03:39:37
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Użytkownik Grzegorz napisał:

Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego
lądowania z wykorzystaniem GPS ja bym nie zaryzykował - jest za wiele
zakłóceń. I pomiar w pionie rzadko kiedy jest dokładniejszy od
kilkunastu metrów, szczególnie przy wyższych szybkościach.

Czemu nie - przecież to się robi rutynowo. W armii Stanów Zjednoczonych - jak się ma klucze do wszystkich kodów szyfrujących poprawki czasowe. Bez nich nikt nie wie kiedy amerykanie włączą zakłócanie zegarów na satelitach - i dokładność z metrów zmieni się w setki metrów...

--
Darek

Data: 2010-04-15 07:27:26
Autor: Grzegorz
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Hello "Dariusz K. Ładziak" !:
Użytkownik Grzegorz napisał:

Technologia poszła niesamowicie do przodu. Choć np. precyzyjnego
lądowania z wykorzystaniem GPS ja bym nie zaryzykował - jest za wiele
zakłóceń. I pomiar w pionie rzadko kiedy jest dokładniejszy od
kilkunastu metrów, szczególnie przy wyższych szybkościach.

Czemu nie - przecież to się robi rutynowo. W armii Stanów Zjednoczonych
- jak się ma klucze do wszystkich kodów szyfrujących poprawki czasowe.
Bez nich nikt nie wie kiedy amerykanie włączą zakłócanie zegarów na
satelitach - i dokładność z metrów zmieni się w setki metrów...


O to chodzi .... to nie jest "nasz" system ...

No i oni wykorzystują to drugie, "lepsze" pasmo.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

Data: 2010-04-14 21:48:38
Autor: Jaroslaw Berezowski
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Dnia Wed, 14 Apr 2010 17:05:45 +0200, FD napisał(a):

ktora w miare wygrzewania twardniała i odparowywala niezla technologia
materialowa - cos jak ceramiczne poszycie wachadlowcow
Nie jak. Tam sa inne warunki srodowiskowe, w szczegolnosci - otaczajaca plazma jest dosyc przezroczysta w podczerwieni, a za nia jest zimno, wiec da sie w tym zakresie wypromieniowac cieplo - wiec plytki FRCI/HRSI sa przede wszystkim doskonalymi izolatorami z powierzchnia bedaca bardzo wydajnym emiterem w podczerwieni (odpowiednie szkliwo+pigmenty mineralne). W zalozeniach oslona termiczna wahadlowca "sie nie zuzywa" (no prawie, np. wegiel w RCC sie wypala, ale definitywnie nie jest jednorazowa).
Izolacja rejestratora w pozarze nie moze tak sie pozbyc ciepla, musi je zaabsorbowac.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-04-14 22:14:28
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 21:48, Jaroslaw Berezowski pisze:

Izolacja rejestratora w pozarze nie moze tak sie pozbyc ciepla, musi je
zaabsorbowac.


tak tak...
tam byl moj skrot myslowy apropos materialowki wogole
z odniesieniem do poszycia SS

Data: 2010-04-15 03:35:56
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Użytkownik zenzen napisał:
w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

W usa toczy się zywa dyskusja na temat nościk digital a magnetyczny. Z
magnetycznego w przypadku zniszczenia niec. zawsze coś można wyciągnąc. Z
cyfrowego nie.

Kolina! Z trolami nie gadam ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i Chipworks.

--
Darek

Data: 2010-04-15 08:47:24
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i

możesz rozenioć?

jk

Data: 2010-04-15 10:33:45
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-15 czwartek 08:47, zenzen pisze:
ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i

możesz rozenioć?


no jak to...
przeciez znasz sie na tym!

Data: 2010-04-15 10:50:51
Autor: zenzen
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
przeciez znasz sie na tym!

dlategom dziwią mnie takie niuprawnione wnioski

jk

Data: 2010-04-15 13:03:18
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-15 czwartek 10:50, zenzen pisze:
przeciez znasz sie na tym!

dlategom dziwią mnie takie niuprawnione wnioski


ale jak sie maja wnioski (jakie wnioski?????????) do twojego stwierdzenia, pozwol ze zacytuje:

"możesz rozenioć?"

Data: 2010-04-16 00:18:47
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Użytkownik zenzen napisał:
ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i

możesz rozenioć?

Rozróżnij sobie Kolina "i" od "albo" na dobry początek.

--
Darek

Data: 2010-04-16 00:50:39
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Dariusz K. Ładziak pisze:
Użytkownik zenzen napisał:
ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i

możesz rozenioć?

Rozróżnij sobie Kolina "i" od "albo" na dobry początek.

Wierzysz w duchy, czy w bajki? ;)

pozdrawiam
Małgorzata

Data: 2010-04-16 01:41:31
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Użytkownik malgorzata napisał:
Dariusz K. Ładziak pisze:
Użytkownik zenzen napisał:
ale rzucę dwoma hasłami - Swissair 111 i

możesz rozenioć?

Rozróżnij sobie Kolina "i" od "albo" na dobry początek.

Wierzysz w duchy, czy w bajki? ;)

Fakt, bardziej pod publikę jak pod Kolinę to napisałem.

A w Chipworks osiem lat robiłem więc temat znam.

--
Darek

Data: 2010-04-14 16:02:57
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
FD pisze:

ROTFL
za pare lat tylko SS bedzie
wlasnie z powodu niezawodnosci i przezywalnosci
przy SS przy tej samej objetosci i masie rejestratora mozesz zdecydowanie lepiej zabezpieczyc mniejszy nosnik
w skrocie na izolacje termiczna i udarowa masz duzo wiecej miejsca

rozumiesz o czym mowie w ogole?


FD - uprzedzaj, jak zadajesz takie pytanie ;P Jesteś mi winien czyszczenie monitora.

Data: 2010-04-14 16:21:12
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-14 środa 16:02, malgorzata pisze:

FD - uprzedzaj, jak zadajesz takie pytanie ;P Jesteś mi winien
czyszczenie monitora.

pokash fote :)

Data: 2010-04-15 02:10:53
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
FD pisze:
W dniu 2010-04-14 środa 16:02, malgorzata pisze:

FD - uprzedzaj, jak zadajesz takie pytanie ;P Jesteś mi winien
czyszczenie monitora.

pokash fote :)


Czyją? Moją czy monitora? Monitor już wyczyściłam, bo pracować się nie dało ;)

Data: 2010-04-15 05:08:31
Autor: FD
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
W dniu 2010-04-15 czwartek 02:10, malgorzata pisze:

Czyją? Moją czy monitora? Monitor już wyczyściłam, bo pracować się nie
dało ;)

jak bys pokazala swoja to moze osobiscie przyjechal bym go wypucowac ;)

Data: 2010-04-15 11:52:55
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
FD pisze:
W dniu 2010-04-15 czwartek 02:10, malgorzata pisze:

Czyją? Moją czy monitora? Monitor już wyczyściłam, bo pracować się nie
dało ;)

jak bys pokazala swoja to moze osobiscie przyjechal bym go wypucowac ;)

może następnym razem ;)

Data: 2010-04-14 16:01:09
Autor: malgorzata
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
zenzen pisze:
ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory
w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika (Solid State)

ja osobiście jestem przeciwny SS, doświadczenie wskazuje że przerzywalność taśmy magnetycznej jest dużo lepsza

jk

To oprotestuj to, gdzie trzeba. Na pewno Twoja fachowa opinia będzie wzięta pod uwagę - drogi ekspercie. A, przy okazji - zainwestuj wreszcie w słownik, albo elementarz - Falskiego jest naprawdę bardzo dobry.

Data: 2010-04-15 03:34:01
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
Użytkownik FD napisał:

z informacji jakie sa podawane mozna wnioskowac ze to rejestrator firmy
ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory
w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika
(Solid State)

Dalej siedzą na Gocławku czy się gdzieś przenieśli? Bo warto zaznaczyć że w pełni polska, w Warszawie powstała firma...

--
Darek

Data: 2010-04-15 07:37:25
Autor: Lukasz Trabinski
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
"Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:
Użytkownik FD napisał:

z informacji jakie sa podawane mozna wnioskowac ze to rejestrator firmy
ATM ktora co ciekawe jakos pierwsza na swiece zbudowala te rejestratory
w wersji SSQAR ('87)- czyli bez czesci ruchomych... sama elektronika
(Solid State)

Dalej siedzą na Gocławku czy się gdzieś przenieśli? Bo warto zaznaczyć że w pełni polska, w Warszawie powstała firma...

Tak. Na Grochowskiej w tym samym miejscu.

--
ŁT

Data: 2010-04-15 09:33:12
Autor: Michal Jankowski
Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?
"Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> writes:

Dalej siedzą na Gocławku czy się gdzieś przenieśli? Bo warto zaznaczyć
że w pełni polska, w Warszawie powstała firma...

Co mają nie siedzieć...

http://www.atmavio.pl/

  MJ

Ile czarnych skrzynek jest w TU-154 ?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona