Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)

Data: 2011-11-07 20:11:53
Autor: Jacek
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
http://tinyurl.com/cojkuxn

PowyĹźszy  geniusz marketingu podaje, Ĺźe "dla wytworzenia 110 W energii potrzeba 0,23 litra na 100 km".
Nie dość, że nie odróżnia mocy od energii, to jeszcze "lekko" przesadził.
Moje auto przy takiej sprawności paliłoby 183 l/100 km ;-)
Jacek

Data: 2011-11-07 19:20:23
Autor: Michał
Jacek <niematakiegonumer@gmail.com> napisał(a):
[...]

0.08l/100 przy 100km/h litra teoretycznie w reno, koło 150W

Data: 2011-11-07 19:23:41
Autor: AZ
On 2011-11-07, Jacek <niematakiegonumer@gmail.com> wrote:

[...]

A jak Ty to policzyles, te 183 l znaczy sie? Jego wyliczenia moga byc calkiem realne.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-07 19:30:42
Autor: Michał
On 2011-11-07, Jacek <niematakiegonumer@gmail.com> wrote:

> PowyĹźszy  geniusz marketingu podaje, Ĺźe "dla wytworzenia 110 W energii > potrzeba 0,23 litra na 100 km".
> Nie dość, że nie odróżnia mocy od energii, to jeszcze "lekko"
przesadziĹ
‚.
> Moje auto przy takiej sprawności paliłoby 183 l/100 km ;-)
> A jak Ty to policzyles, te 183 l znaczy sie? Jego wyliczenia moga byc calkiem realne.

u mnie by takie wyszło ale dopiero przy 34km/h

Data: 2011-11-07 20:28:18
Autor: Jacek
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Skoro gość z Alledrogo podaje 0,23 l przy 110 W to moje auto przy 88 kW = 88000 W "musi" palić 183 l/100 km, a pali 7,5.
Jacek

Data: 2011-11-07 19:40:53
Autor: AZ
On 2011-11-07, Jacek <niematakiegonumer@gmail.com> wrote:
Skoro gość z Alledrogo podaje 0,23 l przy 110 W to moje auto przy 88 kW = 88000 W "musi" palić 183 l/100 km, a pali 7,5.

Rozumiem, ze silnik zawsze obciazasz na te 88 kW? :-) Alternator tez ma
straty i pewno daje 80% w pradzie tego co wezmie z silnika.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-07 21:04:30
Autor: ToMasz
W dniu 07.11.2011 20:40, AZ pisze:
On 2011-11-07, Jacek<niematakiegonumer@gmail.com>  wrote:
[...]

bredzicie trochę panowie. Silniki określa się w mililitrach paliwa na wytwarzany kW. nie możliwy do osiągnięcia tylko wytwarzany. stąd dosyć łatwy chip tuning.
O ile pamiętam, jeden ze sprawdzanych silników miał 200ml na 1kW. czyli gościu tak jakby się machnął o jedno zero....
Być może ów brak fachowości w podawaniu jednostek i mylenie pojęć, ma na celu uniknięcie odpowiedzialności w przypadku posądzenia go o ściemnianie czy wprowadzenie w błąd.
W aucie jest tyle energii marnowane na ciepło, akumulator ma ok 55% sprawności, klima, wspomaganie.... Oszczędność paliwa w funkcji mocy żarówek jest policzalna, ale chyba nie istotna.

ToMasz

Data: 2011-11-08 08:58:49
Autor: Robert_J
[...]

Dokładnie :-). Myślę że jedno, dwa depnięcia spod świateł kosztuje więcej paliwa niż palenie się żarówek :-).

Data: 2011-11-07 20:30:46
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2011-11-07 20:28, Jacek pisze:
Skoro gość z Alledrogo podaje 0,23 l przy 110 W to moje auto przy 88 kW
= 88000 W "musi" palić 183 l/100 km, a pali 7,5.

Nie chcę gościa bronić, bo te 0,23L też uważam za wzięte z sufitu...
Ale muszę spytać - jaki dystans z każdych pokonanych 100km, przejeżdżasz z pełnym wykorzystaniem tych 88kW? :>

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-11-07 20:57:34
Autor: Jacek
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Pewnie jakieś 10% o ile nie mniej.
No wiesz, rzadko sie zdarza jechać 100 km z pedałem w podłodze.
Wartość opałowa benzyny to 43 MJ/kg, czyli ok. 30 MJ/litr
Do wytworzenia 110 J energii potrzeba 0,0000037 litra benzyny, a biorąc pod uwagę sprawnośc przemiany na poziomie 20%, opory napędu alternatora, jego sprawność itp, itd nie wyjdzie więcej, jak jakieś mililitry.
Jacek

Data: 2011-11-07 20:09:21
Autor: AZ
On 2011-11-07, Jacek <niematakiegonumer@gmail.com> wrote:
[...]

Eee? Samochod zeby toczyc sie 100 km/h potrzebuje pewno pare kW, moze 8?
Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-07 22:10:56
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello AZ,

[...]

Może 20?

Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.

Mniej.

--
Best regards,

Data: 2011-11-07 21:13:02
Autor: AZ
On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

MoĹźe 20?

No moze.

[...]

Czyli ile, tak pi razy drzwi?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-07 23:49:55
Autor: Michał
On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

> MoĹźe 20?

No moze.

> Mniej.

Czyli ile, tak pi razy drzwi?

Ja rozwinę mój przypadek:

Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.

150W to koło 0.8% 20kW

czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

pozdrawiam!

Data: 2011-11-08 06:34:10
Autor: AZ
On 2011-11-07,  Michał <mttj@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:

Ja rozwinę mój przypadek:

Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.

150W to koło 0.8% 20kW

czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
elektrycznosci.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-08 09:21:03
Autor: RoMan Mandziejewicz

Tuesday, November 8, 2011, 7:34:10 AM, you wrote:

[...]

Straty na pasku i łożyskach itd. występują niezależnie od tego, czy
światła są włączone, czy nie.

--
Best regards,

Data: 2011-11-08 12:56:34
Autor: Gotfryd Smolik news
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
On Tue, 8 Nov 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello AZ,

[...]

  Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-08 13:32:12
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello Gotfryd,

Tuesday, November 8, 2011, 12:56:34 PM, you wrote:

[...]

Większość tych strat to są straty stałe.

--
Best regards,

Data: 2011-11-08 14:03:00
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Sprawność maszyn elektrycznych jednakowoż wyraża się najczęściej procentowo.
Bo tam są głównie straty na strumieniu i oporze.

Data: 2011-11-09 10:39:23
Autor: Sebastian Kaliszewski
Jakub Witkowski wrote:
[...]

I najczęściej dla jednej określonej prędkości obrotowej :)

I przy określonym obciążeniu. :)

Bo tam są głównie straty na strumieniu i oporze.

I na mechanice, itd...

pzdr
\SK

Data: 2011-11-09 10:46:10
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-09 10:39, Sebastian Kaliszewski pisze:

Większość tych strat to są straty stałe.

Sprawność maszyn elektrycznych jednakowoż wyraża się najczęściej procentowo.

I najczęściej dla jednej określonej prędkości obrotowej :)

I przy określonym obciążeniu. :)

Oczywiście ale wykres n jest dość płaski powyżej pewnej mocy, podobnie jak np. w transformatorze

Bo tam są głównie straty na strumieniu i oporze.

I na mechanice, itd...

Te na mechanice nie grają już specjalnej roli przy wyższym obciążeniu

Data: 2011-11-08 15:03:58
Autor: The_EaGle
[...]

Obciążenie jakie generuje alternator przy produkcji 150W jest większe niż bez tego obciążenia. Sprawność alternatora to około 80% wiec 180W mocy musi pochłonąć włączenie świateł. Sprawność silnika np 35% a wiec ilość energii która musi się spalić to około 0.5kW

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2011-11-09 10:37:03
Autor: Sebastian Kaliszewski
The_EaGle wrote:
[...]

Z 45kW palonej na jazdę -- czyli ok 1.1% -- przy założonym slapalniu 7.5l wychodzi mniej niż 0.09l :)

pzdr
\SK

Data: 2011-11-09 10:31:24
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-09 10:37, Sebastian Kaliszewski pisze:

[...]

Z 15-20 kW palonej na jazdę.

Data: 2011-11-09 12:00:51
Autor: The_EaGle
[...]

Skąd ci wyszło 45kW?

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2011-11-08 17:28:49
Autor: Robert_J
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
 Jeśli te straty zawierają składową zależną od obciążęnia (a raczej
zawierają), to nie ma powodu żeby jej nie zauważać.

Jeśli już czepiasz się takich strat to należy też rozważyć, czy kierowca jest po czy przed defekacją i ile waży :-).

Data: 2011-11-09 10:33:26
Autor: Sebastian Kaliszewski
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

To są efekty drugiego rzędu. Istotnie mniejsze od strat stałych.

pzdr
\SK

Data: 2011-11-09 10:39:51
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-09 10:33, Sebastian Kaliszewski pisze:
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Odwrotnie - w zakresie średnich i wyższych obciążeń dominują straty
zmienne, z grubsza proporcjonalne do mocy.

Data: 2011-11-09 10:41:21
Autor: Jakub Witkowski
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

I oczywiście nie mówię o ww stratach mechanicznych (łozyska pasek itp)

Data: 2011-11-09 10:32:29
Autor: Sebastian Kaliszewski
On 2011-11-07,  Michał <mttj@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
Ja rozwinę mój przypadek:

[...]

Straty mechaniczne alternatora występują tak czy siak, niezależnie od włączenia świateł. Na poziomie efektów pierwszego rzędu różnicę masz tylko w efekcie sił elektormagnetycznych (większe obciążenie = większy opór). Efekty drugiego rzędu możesz śmiało pominąć (różnica w oporach mechanicznych wynikająca z różnicy w mocy elektrycznej).

Skrzynia i układ napędowy też ma straty (niepomijalne) -- ale one nie dotyczą alternatora.

pzdr
\SK

Data: 2011-11-08 07:22:19
Autor: MadMan
Dnia Mon, 7 Nov 2011 23:49:55 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

No to nie jest aż takie "wleczenie", wystarczy trasa która w jakichś 60%
jest w mieście. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2011-11-08 07:24:33
Autor: kogutek
=?ISO-8859-2?Q?_Micha=B3?= <mttj@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
AZ <artur.zabronski@gmail.com> napisał(a): > On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

> [...]

czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

Średnia prędkość w dzień w centrum Łodzi to 18km/h. to daje według Twoich
szacunków pół litra na sto kilometrów na same światła.

Data: 2011-11-08 09:19:23
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello Michał,

Tuesday, November 8, 2011, 12:49:55 AM, you wrote:

[...]

Ja rozwinę mój przypadek:
Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

No nie żartuj! Zezłomowałbym potwora, który tyle by palił przy
pełzaniu 100km/h.

Czyli w mieście...

--
Best regards,

Data: 2011-11-08 09:31:43
Autor: kogutek
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(a):
> [...]

> czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km
> a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

W bardzo luźnym mieście w nocy lub w sobotę albo niedzielę. Jak zahaczyć w
godzinach szczytu o centrum to spada do kilkunastu a niekiedy do kilku
kilometrów na godzinę. --

Data: 2011-11-08 23:14:50
Autor: Michał
> [...]

> Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

No nie żartuj! Zezłomowałbym potwora, który tyle by palił przy

ale ja bardzo lubię te auta :)

zawsze się mogę schować za ciężarówkę - wtedy jest 4.2l/100 @ ~90km/h ;)

ale fajniejsze spalanie jest jak przy 200km/h (~25l/100) postanowisz nacisnąć do dechy: 38l/100 ;), vmaxa nie testowałem bo opon brak pod to,
ale tam wyżej jak już większa moc idzie to z 34l by pewnie wyszło.

pozdrawiam.

Data: 2011-11-08 14:01:01
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-08 00:49,  Michał pisze:

Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.

150W to koło 0.8% 20kW

czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

Dodaj jeszcze sprawność alternatora i wyjdzie 0.12

a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

i już wystarczy średnia 50km/h

a powiem ci, że to mocno optymistyczna srednia jak na przeciętny ruch mieszany miasto/trasa.

Data: 2011-11-08 14:07:54
Autor: Massai
Jakub Witkowski wrote:

> [...]

i już wystarczy średnia 50km/h

a powiem ci, że to mocno optymistyczna srednia jak na przeciętny ruch

Średnia prędkość jazdy po Warszawie to około 30 km/h. Zarówno
opracowania statystyczne (co jakiś czas publikują takie zestawienia z
różnych miast), jak i moje własne wyliczenia to potwierdzają.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-11-08 16:57:05
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-08 15:07, Massai pisze:

Średnia prędkość jazdy po Warszawie to około 30 km/h. Zarówno

A na trasie około 70, no i mamy te 50.

opracowania statystyczne (co jakiś czas publikują takie zestawienia z
różnych miast), jak i moje własne wyliczenia to potwierdzają.

Ale to chyba w aglomeracji.
Ja do pracy z Woli na Mokotów, całe 7km, jeździłem 35-40 minut czyli góra 12km/h :/

Data: 2011-11-09 07:07:28
Autor: Shrek
On 2011-11-08 00:49,  Michał wrote:

Ja rozwinę mój przypadek:

[...]

Mój przypadek.

Na jałowym, z włączonymi światłami, klimatyzacją (ale na automacie, więc pewnie tylko wiatraki), radiem (raczej cicho) i ogólnie "pod parą" w normalnej konfiguracji niecałe 1,5 litra LPG na 1h15min. Accord 1,8 136KM.

"Zamknął się w sobie" z kluczykami w stacyjce;) Tak skutkuje wypiecie się kabelka z siłownika master od centralnego zamka:P No to jak już kluczyki mi przywieźli to dotankowaliśmy znów do pełna - ten sam dystrybutor, ta sama pozycja samochodu, ogólnie nie ruszany między jednym tankowaniem do pełna a drugim:P

Shrek.

Data: 2011-11-08 15:24:26
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-07, AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:

Może 20?

No moze.

126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-08 16:59:00
Autor: Jakub Witkowski
On 2011-11-07, AZ<artur.zabronski@gmail.com>  wrote:

Może 20?

No moze.

126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.

Z tym ze ważył 600kg czy coś koło tego i był mały. Ale też i niezbyt aerodynamiczny...

Data: 2011-11-08 18:59:11
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-08, Jakub Witkowski <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:

Może 20?

No moze.

126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.

Z tym ze ważył 600kg czy coś koło tego i był mały. Ale też i niezbyt aerodynamiczny...

Masa to bardziej wpływa na przyspieszenie, na vmax to raczej opory,
powyżej kilkudziesięciu kilometrów na godzinę głównie areodynamiczne.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-08 10:12:54
Autor: BearBag
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Moge wam nawet podlinkować skąd autor wział te 0,24l i z mniejszym lub
wiekszym błedem jest to prawda http://tnij.org/n43k
Jak to jest w praktyce można tez zmierzyć (oczywiscie też z pewnym
błedem) np na hamowni. Wlać do baku np 5l spalić je przy okreslonych
obrotach silnika, potem znów nalać 5l, włączyć światła i znow zmierzyć
na ile starczy paliwa. Oczywiście mozna to samo zrobić np na stadionie
i jezdzić ileś tam kilometrów w kółko po bieżni :)

Data: 2011-11-08 23:14:37
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2011-11-08 19:12, BearBag pisze:
[...]

Skąd mu się wzięło, że światła mijania potrzebują ponad 650W?

Data: 2011-11-08 21:31:56
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello Krzysiek,

Tuesday, November 8, 2011, 3:24:26 PM, you wrote:

Może 20?
No moze.
126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.

Przy małej powierzchni czołowej...

--
Best regards,

Data: 2011-11-08 22:44:28
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Ale kiepsko ukształtowanej. Przy swoim Cx=0.47 odpowiadał oporom średniego
kompkta współcześnie, który ma 1.5x większy przekrój, ale z Cx rzędu 0.3

Data: 2011-11-08 23:22:54
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello Jakub,

Tuesday, November 8, 2011, 10:44:28 PM, you wrote:

[...]

Dodaj trochę powierzchni kompaktowi i też trochę Cxa, bo 0.3 to on ma
na desce kreślarskiej...

--
Best regards,

Data: 2011-11-09 09:15:47
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Raczej w tunelu, zresztą pf126p też. Ponieważ jedenak obrazą jest dla mnie sugestia
że moje ssane z palca szacunki odbiegają od rzeczywistości :), sprawdzamy...

Megane 0.32, astra 0.32, almera 0.3... średnia ciut powyżej 0,3 ale są też i niższe,
choc już raczej w klasie średniej: passat 0.27, vectra 0.28, mondeo 0.31

Ale niech będzie: przyjmijmy nawet słabe 0.34

Co do przekroju czołowego (S): trudno dokładnie policzyć, ale powierzchnia ta
jest z grubsza proporcjonalna do powierzchni prostokąta w którą się wpisuje
przekrój. Szacowanie takie jest zresztą dość niekorzystne dla pf126 bo jest
on bardziej prostokątny w obrysie niż wiele dość obłych kompaktów. Zatem:
pf126p:   1.37m x 1.35 = 1.85 m2
o.astra:  1.75 x 1.41 = 2.46 m2
audi a3:  1.76 x 1.42 = 2.5 m2
Stosunek S kompakt/pf125 wynosi więc około 1.35

Stosunek oporów:
pf126/kompakt =  (1.00 x 0.47)/(1.34 x 0.34) = 1.03

Opór praktycznie identyczy, czyli strzeliłem idealnie. Co z satysfakcją
komunikuję (gdyby było odwrotnie, milczałbym skromnie :))

Data: 2011-11-09 12:51:51
Autor: J.F
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał w
Raczej w tunelu, zresztą pf126p też. Ponieważ jedenak obrazą jest dla mnie sugestia
że moje ssane z palca szacunki odbiegają od rzeczywistości :), sprawdzamy...

Niestety - nie samo powietrze stawia opory.
Gdyby tak bylo, to przy 120km/h auto paliloby 1.78 raza wiecej niz przy 90km/h.
A tego nie potwierdza ani praktyka, ani stare katalogi, gdzie to podawano.

Z kolei jak kiedys przeanalizowalem predkosc maksymalna golfa dla roznych wersji silnikowych, to mi taka idealna zgodnosc wyszla, ze zaczalem podejrzewac iz fabryka tez wyliczyla a nie zmierzyla :-)

Co do przekroju czołowego (S): trudno dokładnie policzyć, ale powierzchnia ta
jest z grubsza proporcjonalna do powierzchni prostokąta w którą się wpisuje
przekrój.

Cos mi sie kiedys obilo o uszy ze wrecz tak sie liczy - tzn do wzoru podstawia wysokosc*szerokosc (bez lusterek ?) a nie rzeczywista powierzchnie czolowa. Ktorej policzenie byloby troche trudne, wiec caly przemysl samochodowy rzekomo tak wlasnie postepowal. Ale potwierdzic nie moge ... moze JAM cos wie ?

Bo zgrubsza to zapominasz o dole - tam jest przeswit dosc istotny.

J.

Data: 2011-11-09 01:24:27
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-08, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

Może 20?
No moze.
126p miał 23KM i 105km/h prędkości maksymalnej, to jakieś 17kW.

Przy małej powierzchni czołowej...

I bardzo kiepskim współczynniku cx... Jakby tego nie rozkmniniać to do
utrzymania 100km/h 20kW wystarczy - nie ważne z jakim zapasem.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-09 10:27:44
Autor: Sebastian Kaliszewski
On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:
MoĹźe 20?

No moze.
[...]

Wartość opałowa to niech będzie 30MJ/l. Na 100 km 7.5l czyli 7.5[l]*30[MJ/j] = 225[MJ].

Średnia prędkość 20m/s. Czyli czas jazdy 100000[m]/20[m/s] = 5000[s]

Czyli moc cieplna to: 225000[kJ]/5000[s] = 45[kJ/s = kW]

Sprawność koło 25% czyli moc na kołach ok 11.25kW.

Moc świateł to ~135W (2x55W mijania + 4*5W pozycyjne + oświetlenie tablicy 3W + oświetlenie deski rozdzielczej 2W).

Moc świateł stanowi 1.2% mocy mechanicznej [*]

1.2% z 7.5l to 0.09l -- czyli mniej niĹź 0.1l. CBDO.

[*] dla czepialskich -- tak wiem, że sprawność alternatora to nie 100%, ale:
1) alternator dostaje moc z wału a nie z kół -- nie dotyczą go straty w układzie napędowym (a te też są niepomijalne)
2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od świecenia lub nie.
3) w czasie hamowania (z niewysprzęglonym silnikiem) mamy światła za darmo (pędzone z mocy hamulców).

Można zatem przyjąć że efekty się (w większość) znoszą. I tak przyjmujemy sprawność szacunkową -- więc parę procent "w tę czy we w tę" nie robi.

pzdr
\SK

Data: 2011-11-09 11:00:46
Autor: Jakub Witkowski
On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:
MoĹźe 20?

No moze.
[...]

Przy jeĹşdzie po trasie.

[*] dla czepialskich -- tak wiem, że sprawność alternatora to nie 100%, ale:
1) alternator dostaje moc z wału a nie z kół -- nie dotyczą go straty w układzie napędowym (a te też są niepomijalne)

Bardzo optymistyczne założenie. Jednak sprawność altka jest sporo słabsza

2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od świecenia lub nie.

No chyba kpisz. Oczywiście, że jest zależne. Komp utrzymując jałowe na stałym poziomie
po włączeniu świateł musi podać więcej mieszanki i powietrza. I właśnie w tych warunkach
procentowy udział świecenia w ogólnej (niskiej) mocy jest szczególnie wysoki.

Czyli generalnie naciągnąłeś wszystko po kolei i wyszło ci 0.09 :)
A weź teraz policz dla altka o n=70%, i dla przy prędkości średniej 45km/h (trasa 70, miasto 30)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepowaĹźne,

Data: 2011-11-09 10:02:30
Autor: AZ
On 2011-11-09, Jakub Witkowski <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:

[...]

Wystarczy sluchac silnika przy wlaczaniu swiatel albo obserwowac
obrotomierz.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-11-09 13:14:36
Autor: J.F
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
UĹźytkownik "Sebastian Kaliszewski"  napisał w
[*] dla czepialskich -- tak wiem, że sprawność alternatora to nie 100%, ale:
2) na biegu jałowym w normalnym samochodzie zużycie paliwa jest niezależne od świecenia lub nie.

Ma ktos miernik/komputer i moze potwierdzic ze faktycznie niezalezne ?
Ja tylko kiepski pomiar w gaznikowcu zrobilem, tam nie bylo zauwazalne.

Jeszcze jedna zlosliwosc - na wolnych obrotach moze troche napiecie spasc po wlaczeniu swiatel, i to moze powodowac rozne bledy pomiaru spalania.

J.

Data: 2011-11-09 12:42:01
Autor: J.F
UĹźytkownik "AZ"  napisał w wiadomości grup
On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:
[...]

silnik ma spalanie jednostkowe od ~200g/kWh (oszczedny diesel w optymalnym punkcie pracy) do ~500g/kWh - benzyniak w nieoptymalnym punkcie.
Jako ze benzyna lekka, to moze kosztowac nawet 0.07 l/h

W praktyce to w gaznikowcu nie udalo mi sie zauwazyc/zmierzyc wplywu swiatel na spalanie.

J.

Data: 2011-11-07 21:59:05
Autor: kogutek
> [...]

> doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
> Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.

więcej, około 0,2. Napisał że 88 kW i pali 7,5 litra. Dla 88kW potrzeba pod 10
litrów na godzinę. Łatwo to policzyć bo znana jest wartość opałowa benzyny.
7,5 litra to 60kWh. Tyle można uzyskać jak spalić paliwo ze stu procentową
sprawnością. I z taką się spala w silniku. Ale na pracę mechaniczną zamienia
się z tego od kilku do trzydziestu kilku procent. Zależy to od typu silnika (
wysokoprężny czy iskrowy), jego pojemności ( małe mniej sprawne duże bardziej
sprawne) i warunków w jakich pracuje (trasa albo zakorkowane miasto). Według
mnie samochód z silnikiem benzynowym eksploatowany w mieście może mieć średnią
sprawność z 12-15 procent. Sporo mocy potrzebuje żeby się sam kręcił, na
zasilanie pompy oleju, pompy wody, pokonanie oporów ruchu. Na oko ze dwa
kilowaty dla silników do 1000 z trzy kilowaty pomiędzy 1000 a 2000 pojemności.
To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%. To daje ponad
0,2 litra na 0,11kWh. Kilowatogodzina wytworzona w samochodzie jest cirka
jebałt 10 razy droższa niż z gniazdka. Oczywiście mogłem się pomylić. Ale nie
więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę. --

Data: 2011-11-09 10:48:34
Autor: Sebastian Kaliszewski
kogutek wrote:
[...]

Że co?????

To daje ponad
0,2 litra na 0,11kWh.

Nie daje.

Kilowatogodzina wytworzona w samochodzie jest cirka
jebałt 10 razy droższa niż z gniazdka. Oczywiście mogłem się pomylić.

Oczywiście. Co też uczyniłeś.

  Ale nie
więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę.

Pomyliłeś się istotnie więcej niż 20% :)

pzdr
\SK

Data: 2011-11-09 11:07:32
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-09 10:48, Sebastian Kaliszewski pisze:
kogutek wrote:

To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%.

Że co?????

Może do 80% w najlepszym punkcie. Przeciętnie (połowa czasu na małych
prędkościach, w tym dużo na biegu jałowym, połowa gdzieś w środku zakresu)
zapewne gdzieś tak 60-70.

To daje ponad
0,2 litra na 0,11kWh.

Nie daje.

Jak się liczy dla 100% i przy const 70km/h, to daje 0.09, tajest sir!

Data: 2011-11-09 13:23:20
Autor: kogutek
Sebastian Kaliszewski <s.bez_spamu@remove.this.informa.and.that.pl> napisał(a):
kogutek wrote:
> [...]
> To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
> Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%.

Nie daje.

> [...]

  Ale nie
> więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę. > Pomyliłeś się istotnie więcej niż 20% :)

pzdr
\SK
Dokąd nie przedstawisz swojego wyliczenia. Krok po kroku jak ja to zrobiłem. I
z opisam dlaczego tak a nie inaczej. To ja mam rację. A Twoje pisanie jest
mniej warte niż zeszłoroczny śnieg. Możesz się ze mną nie zgadzać. Ale jak nie
potrafisz udowodnić dlaczego to się nie liczysz. --

Data: 2011-11-10 00:09:57
Autor: Bugatti
Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości:

więcej, około 0,2. Napisał że 88 kW i pali 7,5 litra. Dla 88kW potrzeba pod 10
litrów na godzinę.

88kW i 10 l paliwa na 1 godzinę. kogutek a uwzględniłeś prędkość średnią, baaaa - masę pojazdu, opory ruchu, sprawność "paliwowa" silnika (nie wiem jak to się konkretnie nazywało, ale chodzi i jednostkowe zużycie paliwa w f. obciążenia - jakbyś chciał to mogę Ci odszukać). A tak wogóle to nie rozumiem jednostki l/godz. - chyba chodzi Ci o zużycie w f. mth.

Łatwo to policzyć bo znana jest wartość opałowa benzyny.
7,5 litra to 60kWh.

tyle że jak jedziesz z v. średnią miastową np. 20 km/h to z drugiej strony w trasie również zużyjesz 7,5 ale przyjedzisz dłuższy dystans (bo v. średnia wzrośnie) więc proszę Cię nie zamieniaj zużycia paliwa na funkcję energii bo to jest bez sensu w kwestii eksploatacji. Pokaż mi jakąś publikację  gdzie dokonywane takie translacje jednostek.

Tyle można uzyskać jak spalić paliwo ze stu procentową
sprawnością. I z taką się spala w silniku.

No to teraz kogutek pojechałeś. Paliwo w żadnym silniku nie spala się z 100% sprawnością. Gdyby tak było to nie mielibyśmy emisji węglowodorów (które są wynikiem niespalonego paliwa+wyskiej temp. spalania) i innych cząstek stałych (w ZS-ach). Dużo czytam twoich postów. Pamiętam kiedyś się kłóciliśmy i jak widać myślałem że się poprawiłeś ale nadal masz braki.

Ale na pracę mechaniczną zamienia
się z tego od kilku do trzydziestu kilku procent.

Do tego jeszcze odejmij sprawność napędu, zresztą przy jeździe w mieście ciężko określić sprawność przy ciągłej zmianie obciążenia.

[...]

Tutaj przyznam szczerze nie liczyłem ale przy jeździe ze *stałą* prędkością ok. 60 km/h dla auta o masie 1200 kg będzie może 10 kW. Inaczej ma się sprawa przy pełnym obciążeniu Weźmy taki wykres z hamowni np. 1.9 TDI który ma dla 2000 obr powiedźmy 350 Nm przy *pełnym obciążeniu* na IV biegu ma ok. 95 bhp -
http://imageshack.us/f/825/superbwykreschipprivlq.jpg/
(linie pogrubione to chip) wykres wrzucam jaki mam pod ręką - nie chcę reklamowac tej firmy.

Jak jedziesz w mieście to nie zawsze masz buta na maxa - a już w szczególności na IV biegu...no chyba że slimaczysz...ale o to Ci nie podjerzewam.
Na I biegu (mam na myśli starty ze świateł) przy 2000obr. będziesz miał trochę więcej Nm a więc więcej bhp...aczkolwiek gadanie ile auto ma mocy jest nielogiczne bo wówczas silnik jest zbyt mało obciążony gdyż wysoka wartość przełożenia I biegu w znaczny sposób *odciąża* silniki - czemu tak twierdze ? Prosty przykład : wjeżdzasz na górę rowerem na I lub na np. IV zębatce -kiedy będą Cię nogi bardziej boleć (bardziej obciążone) - oczywiście na IV zębatce.

W każdym razie nadal nie uwzględniasz masy auta w obliczeniach - ale mnie to wisi bo podawanie zużycia paliwa i przeliczanie na jednostkę energii jest beznadziejne i beznsensowne - i ta uwaga dot. wszystkich w tymże wątku.

Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-11-07 22:09:15
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hello Jacek,

[...]

Ale 110J to 110W * 1s a Ty potrzebujesz odpowiednika czasu przejazdu
100km - w mieście to jakieś 3 godziny jazdy, czyli pomnóż swoje
mikrolitry razy 10800.

--
Best regards,

Data: 2011-11-08 05:32:36
Autor: Jacek
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Hej, słusznie prawi......
Wychodzi zatem 0,04 litra
Jacek

Data: 2011-11-08 15:09:53
Autor: kamil
On 07/11/2011 19:30, Marcin "Kenickie" Mydlak wrote:
[...]

183l/100km z gazem w podłodze na torze naprawdę ciężko spalić, te 30-40 jest raczej bardziej realne. ;)

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-11-08 10:30:01
Autor: 4CX250
Użytkownik "Jacek" <niematakiegonumer@gmail.com> napisał w wiadomości news:j99ahm$psj$1news.task.gda.pl...
[...]

1l paliwa (około 29MJ/l) przy sprawności 100% wystarczyłby na około 72godzin palenia żarówek na postoju.
Jako że sprawność silnika spalinowego jest marniutka, alternatora też jakaś tam, obstawiam na sprawność układu na grubo poniżej 50%.
Robi się nam już max 36godzin palenia żarówek. Dystans 100km pokonujemy średnio w około 40 minut.
Wychodzi więc że około 0,02litra paliwa pójdzie na palenie żarówek na dystansie 100km.
Może gość wyliczył na 1000km tylko się machnął w zerach?

Marek

Data: 2011-11-08 09:39:37
Autor: kogutek
4CX250 <taunusmtv@posta.ornet.pl> napisał(a):
UĹźytkownik "Jacek" <niematakiegonumer@gmail.com> napisaĹ&#65533; w wiadomoĹ&#65533;ci news:j99ahm$psj$1news.task.gda.pl...
> http://tinyurl.com/cojkuxn
>
> PowyĹźszy  geniusz marketingu podaje, Ĺźe "dla wytworzenia 110 W energii > potrzeba 0,23 litra na 100 km".
> Nie doĹ&#65533;Ä&#65533;, Ĺźe nie odróşnia mocy od energii, to jeszcze "lekko" przesadziĹ
&#65533;.
> Moje auto przy takiej sprawnoĹ&#65533;ci paliĹ&#65533;oby 183 l/100 km ;-)

1l paliwa (okoĹ&#65533;o 29MJ/l) przy sprawnoĹ&#65533;ci 100% wystarczyĹ&#65533;by na okoĹ&#65533;o 72godzi
n palenia ĹźarĂłwek na postoju.
Jako Ĺźe sprawnoĹ&#65533;Ä&#65533; silnika spalinowego jest marniutka, alternatora teĹź jakaĹ
&#65533; tam, obstawiam na sprawnoĹ&#65533;Ä&#65533; ukĹ&#65533;adu na grubo poniĹźej 50%.
Robi siÄ&#65533; nam juĹź max 36godzin palenia ĹźarĂłwek. Dystans 100km pokonujemy Ĺ&#65533;rednio w okoĹ&#65533;o 40 minut.
Wychodzi wiÄ&#65533;c Ĺźe okoĹ&#65533;o 0,02litra paliwa pĂłjdzie na palenie ĹźarĂłwek na dystansie 100km.
MoĹźe goĹ&#65533;Ä&#65533; wyliczyĹ&#65533; na 1000km tylko siÄ&#65533; machnÄ&#65533;Ĺ&#65533; w zerach?

Marek
Sprawność układu jest często jednocyfrowa. Z Twojego liczenia wychodzi że jak
zamiast pieca do co wstawić silnik z prądnicą to z 1 litra za 5,50 będzie 8kWh
prądu i ze trzy razy tyle ciepła. Kilowatogodzina wyjdzie z 65 groszy ciepło
do ogrzewania gratis. Zastanów się gdzie robisz błąd bo zrobienie
kilowatogodziny w prądzie w samochodzie kosztuje ponad 5 złotych. --

Data: 2011-11-08 12:44:52
Autor: Robert_J
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Dystans 100km pokonujemy średnio w około 40 minut.

Gdzie osiągasz taką średnią?? ;-))) To jest grupa "samochody" a nie "helikoptery"...

Data: 2011-11-08 13:07:05
Autor: 4CX250
Użytkownik "Robert_J" <dzidekszcz@onet.pl> napisał w wiadomości news:j9b4np$np9$1news.onet.pl...
Dystans 100km pokonujemy średnio w około 40 minut.

Gdzie osiągasz taką średnią?? ;-))) To jest grupa "samochody" a nie "helikoptery"...

Magiczne słowo "średnio" czyli na autostradzie krócej a na zwykłej dłużej.

Marek

Data: 2011-11-08 13:21:32
Autor: kakmar
Dnia 08.11.2011 4CX250 <taunusmtv@posta.ornet.pl> napisał/a:
[...]

No no, czyli znacznie ponad pakępindzisiąt po autostradzie średnio. To na której autostradzie takie średnie da się uzyskać? Nie pytam czy wolno
tylko gdzie "da się". --
kakmaratgmaildotcom

Data: 2011-11-08 14:27:42
Autor: Jacek
W dniu 2011-11-08 13:07, 4CX250 pisze:
Magiczne słowo "średnio" czyli na autostradzie krócej a na zwykłej dłużej.

A wiesz, że średnia jest względem czasu a nie przejechanych kilometrów.
Może ja jakiś dziwny jestem, albo mój moherowy kapelusz tak działa;-) ale jeżdżąc przeważnie po Śląsku wychodzi mi na komputerze średnia 35-38 km/h
Jacek

Data: 2011-11-08 14:33:37
Autor: Jakub Witkowski
[...]

100km w 40 minut to 150km/h "Średnio".
Przy jeździe pół na pół miasto-autostrada, i przy średniej w mieście 40km/h,
a autostradzie musisz wyciągać te 260km/h. Średnio.

A ja mam 70 cm. Też średnio rzecz jasna bo w zwisie tylko 50 ;)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepowaĹźne,

Data: 2011-11-08 17:34:43
Autor: Robert_J
Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
Magiczne słowo "średnio" czyli na autostradzie krócej a na zwykłej dłużej.

Jak weźmiesz średnią z prostego kilometra w miarę pustej autostrady to mogę się z tym zgodzić ;-).
Kiedyś wracałem nocą z Paryża do Szczecina, ok. 1300 km. Gdzie się dało to prawie na maxa, i jakoś zajęło mi to sporo ponad 10 godzin ;-).

Data: 2011-11-08 14:15:21
Autor: Massai
4CX250 wrote:

> [...]
> auto przy takiej sprawności paliłoby 183 l/100 km ;-)

1l paliwa (około 29MJ/l) przy sprawności 100% wystarczyłby na
około 72godzin palenia ĹźarĂłwek na postoju.  Jako Ĺźe sprawność
silnika spalinowego jest marniutka, alternatora też jakaś tam,
obstawiam na sprawność układu na grubo poniżej 50%.

Nowoczesny silnik spalinowy w szczycie (tzn. w idealnych warunkach)
osiaga sprawność na poziomie 30-35%.
W praktyce, w czasie jazdy - średnio nie przekracza 20%.
Alternator przyjmijmy 80%, i się robi już 16%.

W efekcie z tych twoich 72h wychodzi 12h.

Przy średniej prędkości 50 km/h (bo taka wyjdzie średnia przy
połączeniu miasto/trasa), ten litr paliwa wystarczy na świecenie
przez 600 km, czyli na 100km pĂłjdzie 0.16l.

W wersji miejskiej - 30km/h średnia - 0.25l na 100 km.

Wyliczenia z przytoczonego materiału są całkiem realne.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-11-08 16:04:16
Autor: J.F
UĹźytkownik "Jacek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j99ahm$psj$1@news.task.gda.pl...
[...]

No coz, chce sprzedac to przesadzil.
Ale prawde mowiac to pewnie nie masz najmniejszego pojecia jaka sprawnosc ma alternator, przekladnia pasowa, silnik w nieoptymalnym punkcie pracy, ani jaka predkosc sobie delikwent zalozyl - 100km po miescie to moze byc np 5h swiecenia.

J.

Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)