Ile to jest pobocze?

Data: 2013-04-05 16:46:55
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Ile to jest pobocze?

Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:c623a37c-4e4f-427c-9b72-b3c239cf88a3@cm2g2000vbb.googlegroups.com...
Ile to jest pobocze?? Ile w centymetrach, milimetrach itp - PoRD mówi
tak:

"5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym,
motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany
silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje
się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych. "

Chciałem taki wątek założyć już dawno, ale dzisiaj zdarzyło się coś,
co mnie do tego zmusiło....

Jadę sobie rowerem drogą E371, parę kilometrów za Kolbuszową w stronę
Nowej Dęby. Po prawej stronie jest linia ciągłą z "tarką", a między tą
linią ciągłą a końcem asfaltu niecałe 0,5 metra przestrzeni. Ponieważ
jechałem średnio szybko, koło 35km/h, to jechałem jakieś 30cm po lewej
stronie linii ciągłej, tak by do końca asfaltu mieć koło 1m zapasu na
ewentualną ucieczkę w razie jakiegoś nazbyt bliskiego wyprzedzania.
Staram się nie jeździć zbyt blisko końca asfaltu, bo nagły wjazd na
pas ziemi bezpieczny wg mnie nie jest i może się skończyć wylądowaniem
w rowie lub wywrotką na stronę jezdni...

No to sobie tak jadę, ruch niewielki, droga szeroka. Za mną duża
ciężarówka z długą naczepą (wywrotka). Kierowca zaczyna trąbić, krótki
sygnał nic więcej, po czym zaczyna robić coś dziwnego - zrównuje się
ze mną, zwalnia do mojej prędkości i coraz bardziej spycha mnie na
prawą stronę poza linię ciągłą (przypominam, że od ciągłej do końca
asfaltu jest poniżej 0,5m). Spycha mnie coraz bardziej i trzyma taki
styl jazdy przez parę minut. Przede mną wolno jechał rowerzysta,
którego szybko doganiałem - oczywiście przy takim stylu jazdy
ciężarówki nie mogłem g. Ów rowerzysta nieco się przestraszył i
zjechał na pas ziemi, więc go minąłem. Ciężarówka jeszcze kilkanaście
merów jechała obok mnie, po czym przyspieszyła i sobie pojechała...

No dobra - więc ile to jest "pobocze"? Czy mam obowiązek trzymania się
fragmentu asfaltu po prawej stronie linii ciągłej, czyli pasa między
linią i końcem asfaltu, niezależnie od jego szerokości, co jak
zakładam usiłował na mnie wymóc ów kierowca...?

Pozdr-
-Rowerex
Widzę, że nikt praktycznie nie ustosunkował się do Twojego pytania. Pobocze jest to konstrukcyjna część drogi obejmująca obszar między jezdnią a skrajem korony drogi. Pobocze może być asfaltowe, utwardzone, szutrowe, miękkie lub mieszane.  W świetle obecnych kanonów budowy dróg w skład pobocza wchodzi również tzw. pas awaryjny. W poboczu mogą być osadzone słupki prowadzące i słupki znaków w odległości nie mniejszej niż 0,5 od nawierzchni utwardzonej pobocza lub samej jezdni o ile pobocze jest miękkie. Osobnym zagadnieniem będzie dostępność pobocza, którą mogą ograniczać np. bariery energochłonne. Jak widać nie ma zdefiniowanej szerokości pobocza, ani jego budowy. Jako "dinozaur" mogę tylko stwierdzić, że był przepis, który zmuszał pojazd wyprzedzany do umożliwienia tego manewru wyprzedzającemu po przez zjechanie możliwie najbliżej prawej krawędzi drogi, zmniejszenie prędkości lub nawet zatrzymanie się. Nie mniej jednak NIGDY nie zezwalano wyprzedzającemu na wykonanie manewru w sposób niebezpieczny dla wyprzedzanego. Reasumując to nawet uznając Twoją winę, kierowca ciężarówki też popełnił wykroczenie i to o większej karalności niż Ty. Oczywiście są zalecenia co do szerokości i konstrukcji poboczy przy projektowaniu nowych dróg i modernizacji starych, zależne od klasy drogi, ale trudno je uważać za definicję szerokości pobocza. Samo pobocze historycznie jest pasem ziemi "trzymającym jezdnię w nasypie drogi". Gdyby drogę wybrukować od krawędzi nasypu do krawędzi nasypu to bruk spadałby do rowów. Pobocze miało za zadanie "trzymać" utwardzenie drogi w jej koronie.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Ile to jest pobocze?