Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainst alowanej pamięci

Data: 2014-09-05 11:00:21
Autor: Grzegorz B.
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainst alowanej pamięci
Witam,
na płycie DFI LanParty X58-T3eH6 próbuję zainstalować 16 GB ram w postaci 4 modułów po 4 GB.
Zgodnie z manualem, dla Triple Channel obsadzam sloty DIMM 1, 2, 3 i 5.
BIOS pokazuje 8 GB. Co ciekawe Windows 7 we właściwościach systemu pokazuje 16 GB z tym, że 8 GB "dostępnej", CPUID również wykrywa zainstalowane 16 GB. O co chodzi?
Może wyjaśnienie jest w tym fragmencie manuala:
When 4 memory modules of different capacities and chips are
installed, the system memory is able to operate in triple “Intel Flex
Memory Mode” and works in 2N mode."
Przyznaję, że nie mam pojęcia co to jest Intel Flex Memory Mode oraz 2N mode...

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-09-05 12:46:19
Autor: GAD Zombie
W dniu 2014-09-05 11:00, Grzegorz B. pisze:
Witam,
na płycie DFI LanParty X58-T3eH6 próbuję zainstalować 16 GB ram w
postaci 4 modułów po 4 GB.
Zgodnie z manualem, dla Triple Channel obsadzam sloty DIMM 1, 2, 3 i 5.
BIOS pokazuje 8 GB. Co ciekawe Windows 7 we wła¶ciwo¶ciach systemu
pokazuje 16 GB z tym, że 8 GB "dostępnej", CPUID również wykrywa
zainstalowane 16 GB. O co chodzi?

Strzał zupełnie w ciemno, być może bez sensu, ale czy przypadkiem zintegrowana karta graficzna nie zżera reszty? Zwykle bierze znacznie mniej, ale może ma jakie¶ dziwne ustawienie i bierze np. połowę fizycznej pamięci?
W Windowsie tak to zwykle potem wygl±da, że pokazuje tę pamięć, ale jako niedostępn±.

--
GAD Zombie
http://gad.art.pl/  http://sadist.art.pl/

Data: 2014-09-05 13:24:52
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Fri, 05 Sep 2014 12:46:19 +0200, GAD Zombie napisał(a):

[...]

A ja bym jeszcze sprawdził, czy po obsadzeniu tylko trzema modułami pokaże
prawidłowo 12GB.

[ Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa maj± nieograniczone         ]
[ możliwo¶ci regeneracyjne.                           (znalezione w necie) ]

Data: 2014-09-05 13:55:58
Autor: Grzegorz B.
W dniu 2014-09-05 13:24, Przemysław Ryk pisze:
Dnia Fri, 05 Sep 2014 12:46:19 +0200, GAD Zombie napisał(a):

A ja bym jeszcze sprawdził, czy po obsadzeniu tylko trzema modułami pokaże
prawidłowo 12GB.

Tak, jest widoczne 12GB. Ta płyta obsługuje max 24 GB.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-09-05 22:54:52
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Fri, 05 Sep 2014 13:55:58 +0200, Grzegorz B. napisał(a):

[...]

Czyli najwyraĽniej głupieje maj±c inn± liczbę modułów niż 3 czy
wielokrotno¶ć. I do tego tak, jakby odcinała w pełni dwa gniazda z danego
banku. Dlaczego? Zabij mnie, nie mam pomysłu (bardzo rzadko miewałem do
czynienia z płytami z triple channel). :(

[ Jak kto¶ ma pecha, to złamie z±b podczas seksu oralnego                  ]
[                                                            (pl.pregierz) ]

Data: 2014-09-05 23:43:44
Autor: \(c\)RaSz
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainstalowanej pamięci
Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w
: (...)
: Czyli najwyraĽniej głupieje maj±c inn± liczbę modułów niż 3 czy
: wielokrotno¶ć. I do tego tak, jakby odcinała w pełni dwa gniazda z danego
: banku.
:

Też mam tak± chimeryczn± pł. główn±: ma trzy sloty, ale nie akceptuje układu, gdy wszystkie s± obsadzone. Maj± one identyczny "pinaż" - oraz nie wykazuj± oznak "¶lepoty": włożenie pojedynczego "banku" ko¶ci w dowolny slot - jest OK. Problem jest wtedy, gdy obsadzę wszystkie. Wg informacji Gigabyte mój model pł. gł. ma "widzieć" do 2,5 GB  RAM-u, co jest nieco... dziwne. Natomiast servis "DriverUpdate" zapodaje, że "pełne 3". No i b±dĽ tu m±dry...
Zapewne pomogłaby aktualizacja BIOS-u, co zreszt± polecam w±tkotwórcy!

Data: 2014-09-07 08:20:22
Autor: PawelS cbrbob(at)wbcd(dot)pl
(c)RaSz pisze:
Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w
: (...)
: Czyli najwyraźniej głupieje mając inną liczbę modułów niż 3 czy
: wielokrotność. I do tego tak, jakby odcinała w pełni dwa gniazda z danego
: banku.
:

TeĹĽ mam takÄ… chimerycznÄ… pĹ‚. gĹ‚ĂłwnÄ…: ma trzy sloty, ale nie akceptuje ukĹ‚adu, gdy wszystkie sÄ… obsadzone. MajÄ… one identyczny "pinaĹĽ" - oraz nie wykazujÄ… oznak "Ĺ›lepoty": wĹ‚oĹĽenie pojedynczego "banku" koĹ›ci w dowolny slot - jest OK. Problem jest wtedy, gdy obsadzÄ™ wszystkie. Wg informacji Gigabyte mĂłj model pĹ‚. gĹ‚. ma "widzieć" do 2,5 GB  RAM-u, co jest nieco... dziwne. Natomiast servis "DriverUpdate" zapodaje, ĹĽe "peĹ‚ne 3". No i bÄ…dĹş tu mÄ…dry...
Zapewne pomogłaby aktualizacja BIOS-u, co zresztą polecam wątkotwórcy!
Mam podobny wariant, tyle ĹĽe bez podobnych problemĂłw:
Epox 8KRAI, 3xDIMM:1 (jeśli dobrze pamiętam).
Miałem konfiguracje zmieniane z upływem czasu:
256MB, 256MB+512MB, 256MB+512MB+512MB,
teraz mam ostatecznie: 512MB+512MB+1024MB.
Kości różnych producentów (zresztą kupowane w różnym czasie),
w każdej konfiguracji płyta oraz system
wykrywała tyle pamięci ile było włożone w sloty.

Data: 2014-09-05 13:54:55
Autor: Grzegorz B.
W dniu 2014-09-05 12:46, GAD Zombie pisze:
W dniu 2014-09-05 11:00, Grzegorz B. pisze:

Strzał zupełnie w ciemno, być może bez sensu, ale czy przypadkiem
zintegrowana karta graficzna nie zżera reszty?

Dzięki za sugestię ale to nie pasuje do tego przypadku, ta płyta nie ma zintegrowanej grafiki.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-09-05 13:27:41
Autor: aL
[...]

Czy w BIOS masz włączone Memory Remap Feature? Jeśli nie to włącz i zobacz, czy
zadziała. Jaką wersję Win7 masz zainstalowaną?
aL

--
There’s no normal life, Wyatt. There’s just life.

Data: 2014-09-05 13:56:46
Autor: Grzegorz B.
W dniu 2014-09-05 13:27, aL pisze:
W dniu 2014-09-05 11:00, Grzegorz B. pisze:

Czy w BIOS masz włączone Memory Remap Feature? Jeśli nie to włącz i
zobacz, czy
zadziała. Jaką wersję Win7 masz zainstalowaną?

Hmm nie widzÄ™ takiej opcji. Windows 7 home premium 64 bit.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-09-05 14:01:34
Autor: aL
W dniu 2014-09-05 13:56, Grzegorz B. pisze:
[...]

A jest może opcja Memory Hole? Mógłbyś podać producenta BIOS?
aL

--
There’s no normal life, Wyatt. There’s just life.

Data: 2014-09-05 14:44:16
Autor: Grzegorz B.
W dniu 2014-09-05 14:01, aL pisze:
[...]

To jest Award. Instrukcja do płyty/biosu jest tu
http://lp.dfi.com/Upload/Manual/CM/DKX58T3eH6e0.pdf

SÄ… opcje
Memory Hole at 15M-16M
VT-d Interrupt Remapping
ale jeszcze ich nie sprawdziłem - aktualnie robię reinstalkę systemu na tym komputerze.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-09-07 11:41:29
Autor: aL
W dniu 2014-09-05 14:44, Grzegorz B. pisze:

[...]

Przy poprzednim pytaniu nie zapytałem o jeszcze jedno ustawienie - w
zakładce DRAM Timing - Memory LowGap. Zakładam, że masz standardowo
jedną kartę graficzną na PCIe, a nie dwie lub trzy kart spięte w SLI.
Sprawdź, jakie masz tam ustawienia. Poza tym tak jak inne osoby sugerowały:
obsadź moduły w trybie Dual Chanel, najpierw jedną parę, zrób reset, a następnie
kolejną parę. Ustaw wszystkie wartości pamięci na auto.
aL

--
There’s no normal life, Wyatt. There’s just life.

Data: 2014-09-05 15:04:10
Autor: pueblo
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainstalowanej pamięci
Witaj Grzegorz B., 05 wrz 2014 w news:lubu3f$gbu$1node2.news.atman.pl
napisałeś/aś:
installed, the system memory is able to operate in triple “Intel
Flex Memory Mode” and works in 2N mode."
Przyznaję, że nie mam pojęcia co to jest Intel Flex Memory Mode oraz
2N mode...

Kiedyś coś szukałem na temat działania pamięci w DualChannel i znalazłem informację, ze na płytach, które to obsługują pamięci mogą działać w trybie FLEX MODE. Ten tryb to po prostu DChannel w konfiguracji, gdzie dwie kości pamięci są różnej pojemności i działa to tak, że np. kość 1GB plus 2 GB będzie działać w DCh 1GB+1GB, a pozostały 1GB (z większej kości)to już Single Channel. Tyle pamiętam i nie wiem jak to sie ma do tej sytuacji - piszesz, że masz 4 moduły po 4GB, więc to dziwne...ale czy są one identyczne?

Data: 2014-09-05 17:14:21
Autor: qwerty
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainstalowanej pamięci
UĹĽytkownik "pueblo"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:5409d0ea$0$26835$65785112@news.neostrada.pl...

Moduły!!!!!

Data: 2014-09-05 16:21:43
Autor: pueblo
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainstalowanej pamięci
Witaj qwerty, 05 wrz 2014 w news:luck0e$nrd$1usenet.news.interia.pl
napisałe¶/a¶:
Użytkownik "pueblo"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5409d0ea$0$26835$65785112@news.neostrada.pl...
Kiedy¶ co¶ szukałem na temat działania pamięci w DualChannel i
znalazłem informację, ze na płytach, które to obsługuj± pamięci
mog± działać w trybie FLEX MODE. Ten tryb to po prostu DChannel w
konfiguracji, gdzie dwie ko¶ci pamięci s± różnej pojemno¶ci

Moduły!!!!!
Proszę bardzo: (...)moduły s± różnej pojemno¶ci.

Data: 2014-09-06 00:30:22
Autor: Andrzej W.
[...]

Jeśli wszystkie pamięci nie są identyczne to obsadź nimi kanały A i B.
Jeśli masz dwie pary to ustaw je DIMM1-3 i DIMM2-4.

--
AWa.

Data: 2014-09-07 08:27:42
Autor: WS
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainstalowanej pamięci
miałem kiedyś podobny problem. Pomogło dodawanie po jednym module z każdorazowym restartem.
WS

UĹĽytkownik "Andrzej W."  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:540a3980$0$26858$65785112@news.neostrada.pl...

Data: 2014-09-07 15:37:20
Autor: BQB
W dniu 2014-09-05 o 11:00, Grzegorz B. pisze:
[...]

A spróbuj najwolniejszą pamięć wsadzić do pierwszego slotu.

Data: 2014-09-10 11:16:30
Autor: Grzegorz B.
Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zai nstalowanej pamięci
Udało się. Poczytałem tu i ówdzie i okazuje się, że całkiem sporo ludzi ma problemy w wykrywalnością pamięci na tej platformie (X58). Jednak nie znalazłem jednoznacznych rozwiązań, w moim przypadku konieczne okazały się dwie czynności:

- ustawienie ręcznie w biosie timingów oraz napięcia pamięci - zgodnie z danymi producenta
- włożenie modułów w trybie Dual Channel

DziÄ™kujÄ™ wszystkim za rady  i wskazĂłwki.

Pozdrawiam
Grzegorz

Instalacja RAM - bios widzi tylko połowę zainst alowanej pamięci