Instalacja gazowa - przepisy UE

Data: 2016-03-12 15:26:43
Autor: Michał
Instalacja gazowa - przepisy UE
Mieszkam w bloku z wielkiej płyty.
Administracja zapowiedziała wymianę rur gazowych
w kilku budynkach, bo podobno sÄ… nieszczelne.
Słyszałem, że ma to być tylko tymczasowa wymiana,
bo zgodnie z przepisami unijnymi rury gazowe
powinny być przeniesione poza mieszkania.
Interesuje mnie to, bo po tej zmianie zamierzałem
zrobić remont mieszkania, a wobec kolejnej wymiany
w niedalekiej przyszłości chyba to nie ma sensu.

Czy ktoś wie o jakie przepisy może chodzić
i mógłby podąć gdzie je znaleźć?

Pozdrawiam
Michał

Data: 2016-03-12 16:39:13
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-03-16 o 15:26, Michał pisze:
[...]

Z tym przenoszeniem rur gazowych poza lokale, to jakaś bujda moim zdaniem. Może o liczniki gazu chodzi? Przecież o wiele większe jest zagrożenie nieszczelnością na samym odbiorniku (piecyk, kuchenka), niż na samej rurce, a trudno kuchenkę instalować na korytarzu.

Data: 2016-03-12 17:30:04
Autor: Michał

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:56e43827$0$686$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Być może, że chodzi o liczniki, ale to niczego nie zmienia,
bo przecież wtedy rurę też trzeba przenieść na zewnątrz,
więc ruina w mieszkaniu taka sama.

Michał

Data: 2016-03-12 21:03:47
Autor: t-1
W dniu 12.03.2016 o 17:30, Michał pisze:

Być może, że chodzi o liczniki, ale to niczego nie zmienia,
bo przecież wtedy rurę też trzeba przenie¶ć na zewn±trz,
więc ruina w mieszkaniu taka sama.

Michał

No jasne. I tego się trzymaj przy żonie.

Data: 2016-03-13 17:58:19
Autor: m
On 12.03.2016 17:30, Michał wrote:

> [...]
Być może, że chodzi o liczniki, ale to niczego nie zmienia,
bo przecież wtedy rurę też trzeba przenieść na zewnątrz,

Niekoniecznie. Od strony mieszkania to może być połączenie końców rury
"na krĂłtko" a zamontowanie jej gdzieĹ› na zewnÄ…trz - prawie na pewno gaz
do Ciebie rozgałęzia się gdzieś na zewnątrz i nie trzebaby żadnej rury
od Ciebie wyprowadzać.

p. m.

Data: 2016-03-13 20:20:36
Autor: Michał

Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości
> [...]

"na krĂłtko" a zamontowanie jej gdzieĹ› na zewnÄ…trz - prawie na pewno gaz
do Ciebie rozgałęzia się gdzieś na zewnątrz i nie trzebaby żadnej rury

 Z tego co mogÄ™ zobaczyć, to jedyne rozgaĹ‚Ä™zienie idzie do mojego licznika,
w mojej kuchni, a poza tym rury idą pionowo. Zatem konieczne byłoby
wyprowadzenie rury poziomo.
Ponadto, raz lub dwa razy w roku odbywa sie sprawdzanie szczelności rur
i kuchenki i zawsze było OK.
Może u innych są nieszczelności, albo po prostu ktoś musi zarobić.
A ĹĽe wszystkim zrujnujÄ… kuchnie, to nie ich bĂłl.

Pozdrawiam
Michał

Data: 2016-03-13 09:09:33
Autor: Danusia

Użytkownik "Michał" <Mi@chal.pl> napisał w wiadomości news:56e42715$0$644$65785112news.neostrada.pl...
[...]

U nas wymienili już parę lat temu (chyba 5). Chodziło o to że w myśl unijnego dekretu połączenia pomiędzy rurami gazowymi muszą być spawane a nie skręcane. Ponieważ nie potrafili tego zrobić w starym pionie to wykonano nowe piony na klatce schodowej z obudowanymi licznikami. Od nich wymienili wszystkie rury gazowe w mieszkaniach.
Oczywiście po tych spawaniach konieczny był remont (na koszt własny lokatora).

Pozdrawiam

-- -

Data: 2016-03-13 10:44:32
Autor: LeonKame
Instalacja gazowa - przepisy UE
Napewno nie jest to yadne yalecenie unii bo niemce klada rurz gayowe yaciskane

Data: 2016-03-13 18:49:45
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2016-03-13 o 10:44, LeonKame pisze:
Napewno nie jest to yadne yalecenie unii bo niemce klada rurz gayowe
yaciskane

Zaciskane mogą być i u nas. Jeśli chodzi o miedź.
W wielu kamienicach i blokach, są jednak stalowe instalacje skręcane na pakuły. I to się sukcesywnie wymienia, a nowe instalacje ze stali, od razu robi się spawane.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2016-03-14 10:43:17
Autor: Waldemar
Am 13.03.2016 um 18:49 schrieb Marcin "Kenickie" Mydlak:
[...]

razu robi siÄ™ spawane.

Spawania unika się jak ognia (dosłownie ;-)). Rury są obecnie najczęściej łączone na prasowane mufy. Obojętnie, czy stalowe, czy miedziane. Choć w nowych instalacjach zdarzają się miedziane lutowane. Po prostu mufy są tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe instalacje muszą mieć odcinki izolujące (elektrycznie).
Co do skręcania na pakuły, to powinny takowe złącza być wymienione w momencie przejścia z gazu miejskiego na czysty gaz ziemny. Gaz ziemny ma za małą wilgotność i powoduje, że pakuły wysychają i instalacja robi się nieszczelna.

Waldek

Data: 2016-03-14 11:11:57
Autor: Jarosław Sokołowski
Instalacja gazowa - przepisy UE
Pan Waldemar napisał:

Zaciskane mog± być i u nas. Je¶li chodzi o miedĽ.
W wielu kamienicach i blokach, s± jednak stalowe instalacje skręcane
na pakuły. I to się sukcesywnie wymienia, a nowe instalacje ze stali,
od razu robi się spawane.

Spawania unika się jak ognia (dosłownie ;-)). Rury s± obecnie najczę¶ciej ł±czone na prasowane mufy. Obojętnie, czy stalowe, czy miedziane. Choć w nowych instalacjach zdarzaj± się miedziane lutowane.

W przypadku miedzianych rur do gazu, każ± aby to był lut twardy. Czyli
nie cynowo-ołowiowy, lecz taki, co się go robi w wyższej temperaturze,
wręcz bliskiej temperatury topnienia miedzi. Argumentacja jest taka,
by w razie pożaru się nie rozlutowało. Przy taki lutowaniu ognia jest
więcej niż przy spawaniu. Lutowanie miedzi miękkim lutem wygl±da za to
bardzo fajnie. W kształtkach już jest spoiwo, wystarczy wetkn±ć jedne
rurkie w drugie i letko podgrzać lutlamp±. Ale to tylko do wody w co.

Po prostu mufy s± tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe instalacje musz± mieć odcinki izoluj±ce (elektrycznie).

No więc wydaje mi się, że te lutowane mufy jeszcze bardziej bezporblemowe.
Zaciskanych w PL nie widziałem, może przeskoczyli¶my jeden etap znany w DE.

Co do skręcania na pakuły, to powinny takowe zł±cza być wymienione w momencie przej¶cia z gazu miejskiego na czysty gaz ziemny. Gaz ziemny
ma za mał± wilgotno¶ć i powoduje, że pakuły wysychaj± i instalacja
robi się nieszczelna.

Pamiętam jak u nas w domu było przej¶cie z gazu miejskiego na ziemny.
Za Gomułki, koniec lat sze¶ćdziesi±tych. Zmiana orurowania ze skręcanego
konopnie na spawane i lutowane nast±piła w tym budynku już w XXI wieku.
Mam wrażenie, że w Polsce każdy chce się przebić ze swoj± interpretacj±
prawniczego terminu "niezwłocznie".

--
Jarek

Data: 2016-03-14 12:04:00
Autor: Waldemar
Am 14.03.2016 um 11:11 schrieb Jarosław Sokołowski:
Pan Waldemar napisał:

[...]

W Polsce nawilżano jaki¶ czas gaz ziemny wła¶nie z tego powodu. U nas zmieniono z miejskiego na ziemny (w 199x roku, ten miejski to też był wła¶ciwie przerabiany ziemny, koksowniczego dawno nie było) to najpierw był obchód mieszkań, patrzono co i jak, zmieniano instalację jak było potrzeba (na koszty dostarczyciela). Jak naszła godzina X, to najpierw zamknięto wszystkie zawory, powymieniano dysze w kuchenkach i w ogrzewaniu i dopiero potem przestawili gaz. Action był w całym osiedlu.

Waldek

Data: 2016-03-14 12:18:41
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Waldemar napisał:

[...]

Była też zasada, że jak się zakręci główny kurek, to potem po wł±czeniu
trzeba kontrolować cał± instalację w budynku. Że nimy przy zerowym
nadci¶niniu łatwiej o rozszczelnienie suchych pakuł.

[...]

Za Gomułki zorganizowano to nieco inaczej. Przyznam, że do¶ć sprytnie.
Magik chodził po domach i wymieniał po *dwie* dysze w kuchenkach.
Na pracuj±cym wci±ż systemie zasilanym z gazowni miejskiej. Po godzinie
X można było od razu używać tych palników. A dwa pozostałe przerabiał
na spokojnie w trakcie kolejnej wizyty kontrolno-sprawozdawczej. Tam
u nas były tylko kuchenki, żadnego ogrzewania czy ciepłej wody.

--
Jarek

Data: 2016-03-26 18:48:12
Autor: Shrek
On 14.03.2016 10:43, Waldemar wrote:

Po prostu mufy s± tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe
instalacje musz± mieć odcinki izoluj±ce (elektrycznie).

Możesz rozwin±ć? Bo mi jako elektrykowi wydaje się, że wszelkie "duże" elementy metalowe musz± mieć ci±gło¶ć galwaniczn± i być podł±czone do instalacji wyrównania potencjału (po chłopsku "uziemione"). Więc wręcz przeciwnie - instalacja ma być "elektrycznie" ci±gła, a jak nie jest to powinni przyj¶ć elektrycy i zrobić mostek z przewodu.

Shrek.

Data: 2016-03-26 19:52:32
Autor: Robert Tomasik
W dniu 26-03-16 o 18:48, Shrek pisze:
[...]

O ile się orientuję, chodzi o ukrócenie kretyńskich pomysłów z
wykorzystaniem sieci gazowej jako uziemienia.

Data: 2016-03-26 20:10:19
Autor: Shrek
On 26.03.2016 19:52, Robert Tomasik wrote:

[...]

Wtedy jak kto¶ spróbuje, to pozabija s±siadów w razie gdyby uziemienie okazało się potrzebne. Moim zdaniem jest jasno powiedziane w prawie, że wszystkie elementy metalowe, na których jest szansa, że pojawi się napięcie (a instalacja gazowa taka jest - choćby dlatego, że każda kuchenka jest obecnie podł±czona również do gniazdka, nie mówi±c już wła¶nie o pomysłowych dobromirach) musz± być podłaczone do szyny wyrównawczej (a więc ci±głe galwanicznie - jak nie bezpo¶rednio, to przez poł±czenia wyrównwcze). Ba - jestem prawie pewny, że jak masz stalow± instalację gazow± i np licznik ma obudowę plastikow± i nie zapewnie ci±gło¶ci to masz obowi±zek założyć mostek.

Z instalacj± wodn± było podobnie, ale obecnie s± już w praktyce tylko plastikowe i na forum ise.pl znajdziesz napewno kilka dyskusji na kilkadziesi±t stron czy zlewy i krany należy podł±czać do instalacji wyrównania potencjału, a je¶li tak to w jaki sposób, skoro nie maj± do tego zacisków, żeby się inspektor nie przypierdolił. Zdaje się, że obecny standard, to podł±czmy tylko metalowe zlewy (bo s± blisko zmywarek chyba, a i to tylko teoretycznie).

A pomysł z wykorzystaniem instalacji gazowej do "uziemnienia" wcale nie był taki kretyński, tylko że obecnie instalacje typu TT (o ile dobrze pamiętam) nie s± popularne tylko TN-S, a typów instalacji nie można mieszać, więc obecnie nie ma to zastosowania.

Shrek.

Data: 2016-03-14 15:29:33
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 13.03.2016 o 10:44, LeonKame pisze:
Napewno nie jest to yadne yalecenie unii bo niemce klada rurz gayowe
yaciskane

Nie było widać zmiany układu klawiatury przed wysyłk±?

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk