Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Instrukcja obsługi diesla

Instrukcja obsługi diesla

Data: 2010-03-18 15:13:01
Autor: .Peeter
Instrukcja obsługi diesla
"Kaja" wrote:
Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).

Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.

- zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na dwie minuty/nie trzeba?

Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze
we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik,
później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-)

- zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę

Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem
ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź
równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz,
czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.

Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać
minutę-cztery aż się turbo schłodzi.

- jeździć wolniej (WTF?)

Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-)

- za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)

Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy
25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce.

Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie
traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-)

- jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500 obrotów/2500 obrotów

Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4
biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie.
Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie
przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od
2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6.

Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik
do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000.

- nie jeździć na luzie

To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy.

- nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy

Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
za ostrym butowaniem.

Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia,
pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie
nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz
na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać
cały nagromadzony syf. :-)

Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.

Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad
i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za
cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500...

Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to
tanie. :-)

Pozdrawiam
..Peeter

Data: 2010-03-18 15:29:48
Autor: Kaja
Instrukcja obsługi diesla

Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).
Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad
roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185,
więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu
zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który
z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył.
Zazdroszczę mechanika. Mój taki mrukliwy.
Dziękuję Ci bardzo za te wszystkie wyjaśnienia, o to mi właśnie chodziło.

Pozdrawiam serdecznie, Kaja

Data: 2010-03-18 16:14:10
Autor: .Peeter
Instrukcja obsługi diesla
"Kaja" wrote:
Zazdroszczę mechanika. Mój taki mrukliwy.

Mój to świetny mechanik i bardzo dobry kumpel, pewnie dlatego. :D

Dziękuję Ci bardzo za te wszystkie wyjaśnienia, o to mi właśnie chodziło.

Nie ma sprawy, polecam się na przyszłość. :D Mechanika również. :D

Pozdrawiam
..Peeter

Instrukcja obsługi diesla

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona