Data: 2010-03-18 15:13:01 | |
Autor: .Peeter | |
Instrukcja obsługi diesla | |
"Kaja" wrote:
Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną). Jeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad roku mój ropochlej jest zawirusowany, dokładniej 1.9 TDI 150 @ 185, więc chyba mogę nieco się wypowiedzieć. :-) Na początku po prostu zadałem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, który z ponadprzeciętną cierpliwością mi wszystko wytłumaczył. - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na dwie minuty/nie trzeba? Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund aż olej dotrze we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robię tak, że odpalam silnik, później światła, zapinam pasy, podpinam ipoda, włączam muzyczkę i jadę. :-) - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę Po ostrej jeździe tak, ale jak np. zjeżdżasz z szybkiej trasy i potem ciągniesz się kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jedź równo unikając butowania, turbina zdąży się schłodzić. Parkujesz, czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik. Jeśli zatrzymujesz się od razu po ostrej jeździe, wtedy warto poczekać minutę-cztery aż się turbo schłodzi. - jeździć wolniej (WTF?) Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie są do uprawiania PSJ. :-) - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????) Mój klekot nie ma problemu jakoś z drugim biegiem wkładanym przy 25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwójce. Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokręcaj do 2500, byle delikatnie traktować pedał gazu. Szybciej się silnik rozgrzeje. :-) - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500 obrotów/2500 obrotów Nie widzę żadnych przeciwskazań przed jazdą z 1500rpm np. na 3-4 biegu i delikatnym przyśpieszaniu w razie potrzeby. Nic się nie stanie. Odradzam za to butowanie z niskich obrotów, dwumas za tym nie przepada. Osobiście stosuję zasadę, że pełny pędzel dopiero od 2000-2200rpm na biegach 3-4 i od około 2300-2500 na 5-6. Jak chcę dynamicznie pojechać, do 3 biegu włącznie dokręcam silnik do około 4200, tak mam max moc. Na wyższych biegach do 4000. - nie jeździć na luzie To się stosuje zawsze, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy. - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada za ostrym butowaniem. Za to jak się nagrzeje, to jak już wyżej pisałem - unikać PSJ jak ognia, pół roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku będzie nadawać się do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej geometrii. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyjedź raz na jakiś czas przegonić auto, dobrze nagrzać silnik i wydmuchać cały nagromadzony syf. :-) Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość. Mnie skręca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosować się do paru prostych zasad i naprawdę klekot nie jest taki zły. :-) Ewentualne naprawy owszem, do tanich nie należą. Regeneracja wtrysków w 1.9TDI to około 1600zł za cztery sztuki, koło dwumasowe ze sprzęgłem coś około 1500... Z drugiej strony w benzynach też ma co się popsuć i nie zawsze jest to tanie. :-) Pozdrawiam ..Peeter |
|
Data: 2010-03-18 15:29:48 | |
Autor: Kaja | |
Instrukcja obsługi diesla | |
Zazdroszczę mechanika. Mój taki mrukliwy.Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasadJeżdżę turboklekotem jakieś półtora roku, w tym od ciutkę ponad Dziękuję Ci bardzo za te wszystkie wyjaśnienia, o to mi właśnie chodziło. Pozdrawiam serdecznie, Kaja |
|
Data: 2010-03-18 16:14:10 | |
Autor: .Peeter | |
Instrukcja obsługi diesla | |
"Kaja" wrote:
Zazdroszczę mechanika. Mój taki mrukliwy. Mój to świetny mechanik i bardzo dobry kumpel, pewnie dlatego. :D Dziękuję Ci bardzo za te wszystkie wyjaśnienia, o to mi właśnie chodziło. Nie ma sprawy, polecam się na przyszłość. :D Mechanika również. :D Pozdrawiam ..Peeter |
|