Inwestycja w mieszkanie (flip) a podatek PIT

Data: 2020-09-29 14:57:51
Autor: rex
wtorek, 29 września 2020 o 10:59:03 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
W dniu 2020-09-24 o 13:13, rex pisze:
> 1. Czy żeby nie zapłacić podatku trzeba przeznaczyć na cele mieszkaniowe przychód czy dochód (przychód ze sprzedaży mieszkania pomniejszony o wszystkie koszty: zakup mieszkania, notariusz, remont)?
Jak ponad 20 lat temu sprzedawałem mieszkanie przed upływem 5 lat to o ile pamiętam musiałem cały przychód przeznaczyć na cele mieszkaniowe.

Tak, zgadza się, w międzyczasie doczytałem, że żeby nie zapłacić podatku od takiej transakcji trzeba przeznaczyć cały przychód (a nie dochód) na cele mieszkaniowe.

> 2. Jeśli kupię drugie mieszkanie na cele inwestycyjne - czy to też kwalifikuje się do ulgi mieszkaniowej?
Wydaje mi się, że cele mieszkaniowe to zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych.

Też tak myślę, ale przecież ludzie robią różne "myki", żeby uciec od podatku od takiej transakcji. Przecież może być np. taka sytuacja, że ktoś ma mieszkanie w mieście i dom na wsi. I ten dochód z flipa przeznacza na remont obu nieruchomości. Po czym przeprowadza się "na stałe" na wieś a mieszkanie w mieście wynajmuje. Czy w takim przypadku przeznaczenie zarobionych środków z flipa kwalifikuje do własnych wydatków mieszkaniowych czy nie?

Najpewniej by było jakby wszyscy kupujący tam
zamieszkali. Na co najmniej 5 lat :) . W innym przypadku to chyba inwestycja - czyli DG.

Załóżmy, że chcemy ulokować kapitał na 5 lat i tam zamieszkać ale w międzyczasie pewne okoliczności życiowe zmuszą nas do sprzedaży. I co, cz to DG? :)

> 3. Czy na fakturach na wszystkie koszty (materiały, robocizna majstra) będą musieli być wyszczególnieni wszyscy wspólnicy? Czy w ogóle tak może być, żeby w polu Nabywca była więcej niż jedna osoba?
Jak wykańczałem (wspólne z żoną) mieszkanie (tymczasowo na wynajem) to brałem faktury tylko na siebie. Nie przewiduję, abym miał z tego tytułu problemy. Za to w US się dowiedziałem, że zrobiłem inny błąd - podawałem do faktur swój adres zamieszkania, zamiast adresu nieruchomości (nie wiedziałem, że mogę podawać adres nie będący moim adresem).

Czyli na fakturze powinienem podać adres zakupionego wraz ze wspólnikami mieszkania.
Gdy pytałem w informacji podatkowej w jaki sposób powinny być wystawiane faktury, babka powiedziała, że na każdy zakup muszą być wystawiane 4 faktury. Czyli jeśli np. kupimy materiały budowlane za 1000 zł to ta kwota ma zostać rozbita proporcjonalnie do udziału w mieszkaniu. Ktoś kto ma 20% udziału na swojej fakturze będzie miał 200 zł. Dziwne to dla mnie bo transakcja jedna a 4 faktury.

Z kolei w Urzędzie Skarbowym dowiedziałem się, że wystarczy jak będziemy brali jedną fakturę na której - w polu Nabywca - będą wyszczególnieni wszyscy współwłaściciele mieszkania, a udział w kosztach na fakturze będzie wynikał z aktu notarialnego (będzie proporcjonalny do udziały w mieszkaniu).

Nie chciałbym czegoś sknocić biorąc te faktury bo obawiam się, że skarbówka może zakwestionować te faktury i będę musiał zapłacić wyższy podatek PIT (większa podstawa opodatkowania).

> 4. Generalnie, jak zrobić, żeby każdy mógł proporcjonalnie do swojego wkładu finansowego w inwestycję wrzucić w koszty wszystkie udokumentowane wydatki, które poniesiemy w trakcie realizacji flipa?
Wydaje mi się, że tylko DG.

Przy tak małej skali inwestycji nie opłaca się zakładać DG. Gdybyśmy to zrobili to cała zabawa nie byłaby rentowna. Jeśli spółka cywilna to musielibyśmy odprowadzać ZUSx4 i ponosić koszty księgowości przez kilka miesięcy. W przypadku sp. z o.o. większe koszty prowadzenia i podwójne opodatkowanie.

Rex

Data: 2020-09-30 10:41:12
Autor: cef
W dniu 2020-09-29 o 23:57, rex pisze:
wtorek, 29 września 2020 o 10:59:03 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

Przy tak małej skali inwestycji nie opłaca się zakładać DG.

Akurat skala nie ma znaczenia dla określenia czy to DG czy nie.

[...]

Gdybyś chciał teoretycznie przejść to co opisałeś bezpiecznie podatkowo, to musiałbyś
zatrudnić jakiegoś doradcę czy specjalistę od podatków i zapłacić mu pewnie tyle co te wymienione koszty. Po drugie takiego specjalisty łatwo nie znajdziesz, więc taniej wyjdzie
samemu zgłębić temat i uczyć się na własnych błędach.
Przynajmniej będziesz miał poczucie, że nie wydałeś kasy bezproduktywnie, bo jednak czegoś się nauczysz :-)
Nie musiałbyś odprowadzać ZUS x 4 a jedynie zdrowotną, prawie w całości podatkowo odliczalną a jako księgowość to wystarczy zwykła książka przychodów. Zakładam, że macie jakieś żródła utrzymania i jest od czego tę zdrowotną odliczyć, bo jeśli nie, to tym bardziej warto wiedzieć o podatkach więcej.

Data: 2020-10-01 04:25:24
Autor: rex
środa, 30 września 2020 o 10:41:14 UTC+2 cef napisał(a):
W dniu 2020-09-29 o 23:57, rex pisze:
> wtorek, 29 września 2020 o 10:59:03 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a): > Przy tak małej skali inwestycji nie opłaca się zakładać DG.
Akurat skala nie ma znaczenia dla określenia czy to DG czy nie.

Zgoda, ale miałem na myśli to, że z ekonomicznego/gospodarczego punktu widzenia zakładanie DGx4 lub sp. z o.o., żeby zrobić jednego flipa na kawalerce nie miałoby sensu. Nakład związany z prowadzeniem tego wszystkiego (koszty pieniężne i czasowe) przewyższyłby zyski.

[...]
No właśnie to robię - samemu zgłębiam temat :)

Nie musiałbyś odprowadzać ZUS x 4 a jedynie zdrowotną, prawie w całości podatkowo odliczalną a jako księgowość to wystarczy zwykła książka przychodów.
A jaką formę prawną miałaby mieć taka spółka, s.c?

Data: 2020-10-01 15:29:32
Autor: cef
W dniu 2020-10-01 o 13:25, rex pisze:
[...]

Ale to nadal jest DG, tylko małozyskowna.

[...]

Nie ma szczególnej formy prawnej - to spółka cywilna osób fizycznych.
Każdy odpowiada swoim majątkiem za zobowiązania, zysk do podziału.

Data: 2020-09-30 12:02:13
Autor: Piotr Gałka
[...]

Z pierwszego posta rozumiałem, że planujecie robić to stale.
No bo jak macie środki i nie macie co z nimi zrobić i w związku z tym chcecie ulokować to jeśli ulokujecie, wyremontujecie i sprzedacie to jesteście w punkcie wyjścia - znów macie środki do ulokowania.

Czyli na fakturze powinienem podać adres zakupionego wraz ze wspólnikami mieszkania.

W moim przypadku chodziło o to, że US chce widzieć, że np. wyposażenie AGD nie kupiłem dla siebie tylko w związku z najmem.
Miałem faktury na swój adres domowy, ale powiedzieli mi, że skoro mam całą listę wyposażenia przekazanego najemcom i podpisaną przez najemców to nie powinno być problemu bo ta lista łączy te wydatki z tym lokalem.
Nie piszę, że nie jest problemem tylko, że nie powinno być bo to nie US mnie sprawdzał tylko przy innej okazji ja się zapytałem.

[...]

Ja mogę mieć jedną zapewne z powodu wspólności majątkowej.

[...]

Jak kiedyś dzwoniłem do krajowej informacji podatkowej (czy jakoś tak) to zadziwiły mnie odpowiedzi w stylu, że mam się w swoim US dowiedzieć jaka jest tu lokalna praktyka - co akceptują, a co nie.
To pośrednio świadczy o stanie państwa.

Nie chciałbym czegoś sknocić biorąc te faktury bo obawiam się, że skarbówka może zakwestionować te faktury i będę musiał zapłacić wyższy podatek PIT (większa podstawa opodatkowania).

Może najlepiej dowiedzieć się w swoim US. Tylko, co jak za pół roku 'lokalna praktyka' się zmieni.

Przy tak małej skali inwestycji nie opłaca się zakładać DG. Gdybyśmy to zrobili to cała zabawa nie byłaby rentowna.
Jeśli spółka cywilna to musielibyśmy odprowadzać ZUSx4 i ponosić koszty księgowości przez kilka miesięcy.  W przypadku sp. z o.o. większe koszty prowadzenia i podwójne opodatkowania

A może 4 niezależne zwykłe zgłoszenia DG i każdy kupuje sobie kawałek mieszkania. To chyba nie jest wykluczone.
Jakoś ludzie prowadzą takie DG i jakoś to udaje im się rozliczać.
Jak ZUS płaci za was pracodawca to z tytułu DG chyba (nie znam się) tylko zdrowotne trzeba drugi raz zapłacić (choć nie sądzę, aby w przypadku korzystania ze służby zdrowia dawało to 2x lepszą obsługę).
To zdrowotne daje się (w większości) odliczyć w PIT, ale nie wiem, czy nie tylko od przychodów z tej działalności, a te będą dopiero po sprzedaniu. Czy wtedy da się odliczyć zdrowotne np. z zeszłego roku - nie mam bladego pojęcia.
P.G.

Data: 2020-10-01 04:43:03
Autor: rex
środa, 30 września 2020 o 12:02:16 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
Z pierwszego posta rozumiałem, że planujecie robić to stale. No bo jak macie środki i nie macie co z nimi zrobić i w związku z tym chcecie ulokować to jeśli ulokujecie, wyremontujecie i sprzedacie to jesteście w punkcie wyjścia - znów macie środki do ulokowania.

Niezupełnie. Te środki są TERAZ wolne, ale za rok już może będą komuś potrzebne.
> [...]
Jak kiedyś dzwoniłem do krajowej informacji podatkowej (czy jakoś tak) to zadziwiły mnie odpowiedzi w stylu, że mam się w swoim US dowiedzieć jaka jest tu lokalna praktyka - co akceptują, a co nie. To pośrednio świadczy o stanie państwa.
Dokładnie tak. Nie raz czytałem, że interpretacje podatkowe określonej sprawy w urzędach skarbowych są różne. Po części wynika to z nieścisłego prawa podatkowego.

> [...]
Może najlepiej dowiedzieć się w swoim US. Tylko, co jak za pół roku 'lokalna praktyka' się zmieni.
To nie takie proste. Bo ja jestem z innego miasta niż moi wspólnicy. Może być tak, że "lokalna praktyka" w moim urzędzie skarbowym będzie jakaś tam, a w urzędach skarbowych moich znajomych inna.

> [...]
> Jeśli spółka cywilna to musielibyśmy odprowadzać ZUSx4 i ponosić koszty księgowości przez kilka miesięcy. W przypadku sp. z o.o. większe koszty prowadzenia i podwójne opodatkowania A może 4 niezależne zwykłe zgłoszenia DG i każdy kupuje sobie kawałek mieszkania. To chyba nie jest wykluczone. Jakoś ludzie prowadzą takie DG i jakoś to udaje im się rozliczać.
Jeśli już mielibyśmy to jakoś sformalizować to założylibyśmy s.c. lub sp. z o.o. Zakładanie 4 osobnych DG nie miałoby większego sensu - wtedy roboty księgowo-podatkowej byłoby w przybliżeniu 4x więcej niż przy jednej spółce.

Data: 2020-10-01 13:48:24
Autor: Pete
Inwestycja w mieszkanie (flip) a podatek PIT
Hello, rex.
On 01.10.2020 13:43 you wrote:

> [...]
> =87 ZUSx4 i ponosi=C4=87 koszty ksi=C4=99gowo=C5=9Bci przez kilka > miesi=C4= =99cy. W przypadku sp. z o.o. wi=C4=99ksze koszty > prowadzenia i podw=C3=B3j= ne opodatkowania=20
> kupuje sobie kawa=C5=82ek=20
> =99 rozlicza=C4=87.=20 Je=C5=9Bli ju=C5=BC mieliby=C5=9Bmy to > jako=C5=9B sformalizowa=C4=87 to za= =C5=82o=C5=BCyliby=C5=9Bmy s.c. > lub sp. z o.o. Zak=C5=82adanie 4 osobnych D= G nie mia=C5=82oby  > wi=C4=99kszego sensu - wtedy roboty ksi=C4=99gowo-podatk= owej > by=C5=82oby w przybli=C5=BCeniu 4x wi=C4=99cej ni=C5=BC przy jednej > sp= =C3=B3=C5=82ce.

Przecież s.c. to spółka osób prowadzących JDG, więc nadal jest problem z prowadzeniem wielu ksiąg.

--
Pete

Data: 2020-10-01 04:52:57
Autor: rex
czwartek, 1 października 2020 o 13:48:47 UTC+2 Pete napisał(a):
Hello, rex. On 01.10.2020 13:43 you wrote: > =C5=9Broda, 30 wrze=C5=9Bnia 2020 o=C2=A012:02:16 UTC+2 Piotr > Ga=C5=82ka na= pisa=C5=82(a): >> W dniu 2020-09-29 o 23:57, rex pisze: > Za=C5=82=C3=B3=C5=BCmy, >> =C5=BCe chcemy ulokowa=C4=87 kapita=C5=82 na 5 = > lat i tam zamieszka=C4=87 ale w mi=C4=99dzyczasie pewne > okoliczno=C5=9Bci = =C5=BCyciowe zmusz=C4=85 nas do sprzeda=C5=BCy.
> [...]

Nie. "W ramach spółki cywilnej prowadzi się jedną, wspólną dla wszystkich wspólników, podatkową księgę przychodów i rozchodów."
Przeczytaj tutaj
http://spolka-cywilna.pl/co-warto-wiedziec-o-ksiegowosci-w-spolce-cywilnej/

Inwestycja w mieszkanie (flip) a podatek PIT