[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Data: 2013-03-02 02:30:31
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Proste pytanie - czy fotelik zapinany ISOFIXem, ma opcje zapinania teĹĽ pasami ?

Domyślam się, że fotelik z bazą ISOFIX ma wariant zapinania pasami, ale czy stricte ISOFIXowy fotelik ma opcję z pasami ?

Nie pytam jaki wybrać, bo też jestem zwolennikiem "starej szkoły" tj wybierz najbezpieczniejszy wg niezależnych testów na jaki cie stać ...
Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90
REKLAMA: Serwis skuterĂłw MOTOPOWER http://www.motopower.pl/

Data: 2013-03-02 11:41:31
Autor: scobowski
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Proste pytanie - czy fotelik zapinany ISOFIXem, ma opcje zapinania teĹĽ
pasami ?

Domyślam się, że fotelik z bazą ISOFIX ma wariant zapinania pasami, ale
czy stricte ISOFIXowy fotelik ma opcjÄ™ z pasami ?

Nie pytam jaki wybrać, bo też jestem zwolennikiem "starej szkoły" tj
wybierz najbezpieczniejszy wg niezależnych testów na jaki cie stać ...

Niektóre, wręcz większość.

Data: 2013-03-03 20:30:05
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Sat, 02 Mar 2013 02:30:31 +0100, "Rafał \"SP\" Gil" napisał(a):

Proste pytanie - czy fotelik zapinany ISOFIXem, ma opcje zapinania też pasami ?

Domy¶lam się, że fotelik z baz± ISOFIX ma wariant zapinania pasami, ale czy stricte ISOFIXowy fotelik ma opcję z pasami ?

Standardowy fotelik (Chicco key one - jeżeli nie kręce) ma ISOFIX i
jednocze¶nie możliwo¶ć zamocowania pasem. ISOFIX to nie tylko wpinanie "na dole" w uchwyty w fotelu, to dodatkowa
kotwica, któr± wpinasz w bagażniku - chwyta i usztywnia "górę" fotelika.

--
Franc

Data: 2013-03-04 09:42:34
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik ""RafaĹ‚ \"SP\" Gil""  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kgrko7$us$1@node2.news.atman.pl...

Proste pytanie - czy fotelik zapinany ISOFIXem, ma opcje zapinania teĹĽ pasami ?

Domyślam się, że fotelik z bazą ISOFIX ma wariant zapinania pasami, ale czy stricte ISOFIXowy fotelik ma opcję z pasami ?

W kategorii 16+ sporo widziałem takich co miały mocowanie i na pasy i ISOFIX
W kategorii 0-9 (nosidełko) zwykle na ISOFIX mocuje się na stałe podstawkę w którą wpina nosidełko, a niezależnie od podstawy nosidełko można zamontować pasami.
W kategorii 9-25 montowanych tyłem nie widziałem takich które umożliwiały montaż zarówno na pasy jak i ISOFIX.
W kategorii 9-25 montowanych przodem niewiele, bo niewiele, ale jakieś widywałem montowane tak i tak.

Jeśli chodzi o aktualność informacji to 16+ są z ostatniego roku, 9-25 kupowałem dwa lata temu więc od tego czasu mogło coś się zmienić.

Nie pytam jaki wybrać, bo też jestem zwolennikiem "starej szkoły" tj wybierz najbezpieczniejszy wg niezależnych testów na jaki cie stać ...0

Jeśli chodzi o kategorię 9-25 to polecam taki montowany tyłem do kierunku jazdy - zwiększa szanse na przeżycie wypadku przez dziecko około 10-krotnie. Decyzja tyłem czy przodem ma wielokrotnie większe znaczenie niż wybór producenta.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 02:17:02
Autor: Jimiasty
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 09:42:34 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
Je¶li chodzi o kategorię 9-25 to polecam taki montowany tyłem do kierunku jazdy - zwiększa szanse na przeżycie wypadku przez dziecko około 10-krotnie. Decyzja tyłem czy przodem ma wielokrotnie większe znaczenie niż wybór

To powiedz jeszcze co zrobic zeby zdrowe, trzyletnie dziecko wytrzymalo tylem do kierunku jazdy np 4h trase.

--
Pozdr.
Jimiasty

Data: 2013-03-04 11:25:21
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Jimiasty nabazgrał(a):

[...]

Duże auto typu Voyager + montaż PS2/PS3 + TV + DVD/BD i da radę choć to mało wygodne :) do tego w luterku widzisz ekram TV więc masz kontrolę nad tym w co gra albo co ogl±da.

--
www.bezwypadkowy.net - SprawdĽ historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
www.automo.pl - SprawdĽ VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkow±.

Data: 2013-03-04 11:40:33
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-04 11:25, Chris pisze:

To powiedz jeszcze co zrobic zeby zdrowe, trzyletnie dziecko
wytrzymalo
tylem do kierunku jazdy np 4h trase.
DuĹĽe auto typu Voyager + montaĹĽ PS2/PS3 + TV + DVD/BD i da radÄ™
choć to mało wygodne :) do tego w luterku widzisz ekram TV więc
masz kontrolÄ™ nad tym w co gra albo co oglÄ…da.

To w mieszkaniu jeszcze PS3 i Xbox, TV 50 cali, i problem z nudzącym się dzieckiem załatwiony.

DziÄ™ki za radÄ™  :)

Data: 2013-03-04 12:14:51
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
"Rafał \"SP\" Gil" nabazgrał(a):

[...]

TV z dokĹ‚adkÄ… AndroidTV  i jak mĹ‚odziak to moĹĽna puszczać Elmo z Iplay :)

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-04 12:22:27
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 12:14:51 +0100, Chris napisał(a):

"Rafał \"SP\" Gil" nabazgrał(a):

Duże auto typu Voyager + montaż PS2/PS3 + TV + DVD/BD i da radę
choć to mało wygodne :) do tego w luterku widzisz ekram TV więc
masz kontrolę nad tym w co gra albo co ogl±da.
To w mieszkaniu jeszcze PS3 i Xbox, TV 50 cali, i problem z nudz±cym się dzieckiem załatwiony.
TV z dokładk± AndroidTV  i jak młodziak to można puszczać Elmo z Iplay :)

Załamujecie mnie... To pobawa się z dzieciakiem jeden z drugim, a nie
pasiesz go zabaw± dla odmóżdzenia całkowitego. Może jeszcze super express
mu daj do poogl±dania, żeby nie marudził...
:-)

--
Franc

Data: 2013-03-04 12:41:05
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Franc nabazgrał(a):

[...]

Nie widzisz tego u¶mieszku na końcu :)
Mój do tej pory na szczę¶cie większo¶ć trasy przesypia a co do PS3 to ma 1h w tygodniu na pogranie w jakie¶ wy¶cigi i to wszystko.

Data: 2013-03-04 12:47:13
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 12:41:05 +0100, Chris napisał(a):

:-)
Nie widzisz tego u¶mieszku na końcu :)

Zauważyłe¶ mój? :-))
Moi ¶pi± po jaki¶ 15-30 minutach... Koję ich swoj± zajebi¶cie płynn± jazd±
:-)) Przy okazji sam siebie usypiam tempomatem.

--
Franc

Data: 2013-03-04 13:02:40
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Franc nabazgrał(a):

Dnia Mon, 4 Mar 2013 12:41:05 +0100, Chris napisał(a):
:-)
Nie widzisz tego u¶mieszku na końcu :)
Zauważyłe¶ mój? :-))

tak :)

Moi ¶pi± po jaki¶ 15-30 minutach... Koję ich swoj± zajebi¶cie płynn± jazd±

Mój ma jedn± wadę czasami, jak wracam do domu to potrafi zasn±c tuż przed bram± albo zaraz po przejechaniu bramy :)

:-)) Przy okazji sam siebie usypiam tempomatem.

hehe  ostanio jak jechałem nad morze now± autostrad± to my¶lałem że zasnę zaraz ... chyba następnym razem wybiorę star± trasę z tirami, tam przynajmniej co¶ się dzieje :)

Data: 2013-03-04 13:29:25
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 13:02:40 +0100, Chris napisał(a):

[...]
Niestety, ale wła¶nie na A1 w kierunku nad morze zan±łem za kółkiem...
Dziękować bogu, że nic się nie stało i rozeszło się po ko¶ciach, ale
uczucie po fakcie.... Masakra. Jak lubisz dzianie się, to polecam drogę krajow± Brodnica-Ostróda.
Jednopasmowa, bez pobocza. To jest cymes.

--
Franc

Data: 2013-03-04 13:33:02
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Franc nabazgrał(a):

[...]

Ja nie zasn±łem ale mimo tego że przy dzieku nie palę to kożystałem nie raz z postoju żeby sobie zajarać i nie zasn±ć.

Jak lubisz dzianie się, to polecam drogę krajow± Brodnica-Ostróda.
Jednopasmowa, bez pobocza. To jest cymes.

Aż taki harcore nie jest mi potrzebny :) poza tym bardzo lubiłem kiedy¶ małe drogi na Mazurach, maj± jaki¶ urok :)

Data: 2013-03-04 14:07:17
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 13:33:02 +0100, Chris napisał(a):

Ja nie zasn±łem ale mimo tego że przy dzieku nie palę to kożystałem nie raz
                                                           ^^^^^^^^^^
AAAAAaaaa, moje oczy ;-)))

--
Franc

Data: 2013-03-04 14:11:59
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Franc nabazgrał(a):

[...]

upsss ...  dzis spałem 3h .. widać zmęczenie :)

Data: 2013-03-05 08:55:42
Autor: ddddddd
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-04 13:29, Franc pisze:
[...]

widocznie jeĽdzisz z niebezpieczn± prędko¶ci±. Jak by¶ jechał 160km/h to by¶ co chwilę kogo¶ wyprzedzał co by cię przebudziło, a pewnie jechałe¶ wolniej :)
Pamiętaj - prędko¶ć zabija! nie zawsze nadmierna... :)

Lukasz

Data: 2013-03-05 09:03:39
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
ddddddd nabazgrał(a):

[...]

Tylko tam nie ma kogo wyprzedzać ... 20min jazdy i zero aut :)

Data: 2013-03-05 09:32:27
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Tue, 5 Mar 2013 09:03:39 +0100, Chris napisał(a):

Tylko tam nie ma kogo wyprzedzać ... 20min jazdy i zero aut :)

Szlaczkiem, szlaczkiem. Może troszę driftu i już by¶ się obudził :-)

--
Franc

Data: 2013-03-04 13:13:49
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Jimiasty"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:a37c460c-d82b-463b-b723-e2ae67bacf94@googlegroups.com...

To powiedz jeszcze co zrobic zeby zdrowe, trzyletnie dziecko wytrzymalo tylem do kierunku jazdy np 4h trase.

To samo co aby wytrzymało tę sam± trasę przodem.

Chyba nie zakładasz, że 3 letnie dziecko będzie się przez 4 godziny gapiło na drogę przez przedni± szybę, więc jad±c przodem nie ma problemu który nagle się pojawia gdy dziecko jedzie tyłem.

W praktyce wygl±da to tak, że gdy dziecko jest małe obok dziecka siedzi matka i dziecko ma z ni± wzrokowy kontakt i znacznie łatwiej w tej pozycji z dzieckiem rozmawiać i bawić się. Gdy jest to drugie dziecko to starsze rodzeństwo siedzi obok przodem do kierunku jazdy i jak w przypadku matki maj± ze sob± wzrokowy kontakt i mog± się razem bawić.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 04:29:50
Autor: Jimiasty
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 13:13:49 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
[...]

A w tej dziedzinie to jestes praktykiem czy teoretykiem?

--
Pozdr.
Jimiasty

Data: 2013-03-04 13:42:13
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Jimiasty"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:827704d7-a450-4285-9997-8ddb76802ad3@googlegroups.com...

[...]

A co napisałem? "w praktyce...".

Moja córka już ma ponad 4 lata i do trzeciego roku jeĽdziła tyłem, teraz w tym foteliku tyłem jeĽdzi jej młodszy brat, a ona już przodem. Mam tez inny fotelik (mam dwa auta) przodem do kierunku jazdy i używam go czasem po mie¶cie. Podstawowa różnica jest taka, że jak dziecko za¶nie to przy każdym hamowaniu (a o to w mie¶cie nie trudno) głowa mu leci do przodu, podczas gdy tyłem spokojnie sobie ¶pi.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 04:54:53
Autor: Jimiasty
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 13:42:13 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

A co napisałem? "w praktyce...".

Aha no to fajnie... Ale nie z kazdym dzieckiem te numery. Moja cora (3lata) by sie chyba wsciekla gdybym ja posadzil tylem, a miala taki okres, ze wogole nie chciala siedziec w foteliku dluzej niz 15-20min, bo inaczej byl krzyk, ryk, histeria i wszsytko zarzygane. Oczywiscie w nocy w aucie nie zasnie: Krk-> Mielno (~10h jazdy), usnela po calej nocy jazdy o 6 rano jakies 2km przed celem podrozy.

Data: 2013-03-04 14:55:28
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Jimiasty"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:0c26929e-9bc8-4336-bc82-8893ce65392d@googlegroups.com...

[...]

Moje dzieci też nie należ± do tych co zasypiaj± 10s po ruszeniu i na 4 godzinnej trasie ¶pi± zwykle ok. 0,5 godziny zaraz po przerwie obiadowej :-) Ale jazda tyłem albo przodem nic w tej kwestii nie zmienia. Dla dziecka które do 9-12 miesi±c podróżowało tyłem taka pozycja jest naturalna, więc je¶li dalej podróżuje tyłem to nie wi±że się to dla niego z żadn± zmian±. Co innego jak dziecko które podróżuje na co dzień przodem posadzić tyłem.

Je¶li jakie¶ dziecko nie lubi jeĽdzić to w aucie to nie lubi i już i kierunek niczego nie zmienia. Jazda przodem i gapienie się w zagłówek niczego w kwestii atrakcyjno¶ci jazdy nie poprawia.*

* - zakładam że w tym zagłówku nie ma zamontowanego ekranu od odtwarzacza filmów bo je¶li jest to oczywi¶cie to zmienia bardzo wiele i wtedy rzeczywi¶cie jazda przodem niesie ze sob± jakie¶ dodatkowe atrakcje.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 16:02:29
Autor: radekp@konto.pl
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Mon, 4 Mar 2013 13:42:13 +0100, w <kh24r5$8s8$1@node2.news.atman.pl>, "Ergie"
<ergie@spam.pl> napisał(-a):

Podstawowa różnica jest taka, że jak dziecko za¶nie to przy każdym hamowaniu (a o to w mie¶cie nie trudno) głowa mu leci do przodu, podczas gdy tyłem spokojnie sobie ¶pi.

Trzeba kupić fotelik, który można wykopyrtn±ć do pozycji leż±cej.
Chociaż zwykle pomaga położenie oparcia fotela.

Data: 2013-03-05 16:37:17
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:972cj8hkht8eb1s1lkh38ls8mh75ssrp5i@4ax.com...

Trzeba kupić fotelik, który można wykopyrtn±ć do pozycji leż±cej.
Chociaż zwykle pomaga położenie oparcia fotela.

Każdy porz±dny fotelik z przedziału 9-16 ma tak± opcję, ale co z tego?

Gdy dziecko za¶nie trzeba się zatrzymać pój¶ć do tyłu i pochylić fotelik do pozycji półleż±cej.

A jak się obudzi i mu niewygodnie w tej pozycji znowu się zatrzymać.. itd.

Owszem da się ale po co sobie utrudniać życie?

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-17 14:47:26
Autor: radekp@konto.pl
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Tue, 5 Mar 2013 16:37:17 +0100, w <kh53fe$6ng$1@node1.news.atman.pl>, "Ergie"
<ergie@spam.pl> napisał(-a):

Gdy dziecko za¶nie trzeba się zatrzymać pój¶ć do tyłu i pochylić fotelik do pozycji półleż±cej.

No tak, u mnie jeĽdzi z przodu, więc wystarczy oparcie pochylić jednym ruchem
ręki w czasie jazdy :).

Owszem da się ale po co sobie utrudniać życie?

Nie dostrzegam bym sobie utrudnił :).

Data: 2013-03-04 13:31:20
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

No nie wiem, dziecko patrz±c do przodu widzi co się dzieje a przy odwróconym fotelu widzi tylko fotel i podsufitkę.

Chyba nie zakładasz, że 3 letnie dziecko będzie się przez 4 godziny
gapiło  na drogę przez przedni± szybę, więc jad±c przodem nie ma
problemu który  nagle się pojawia gdy dziecko jedzie tyłem.

Dzieci s± ciekawskie i nie lubi± pustki jakie daje im widok tylko na tylny fotel.

[...]

A jak jedzie tylko jeden rodzic to też ma siedzieć z tyłu i mieć kontakt wzrokowy ...

Data: 2013-03-04 13:45:37
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh246o$5ug$1@node1.news.atman.pl...

No nie wiem, dziecko patrz±c do przodu widzi co się dzieje a przy odwróconym fotelu widzi tylko fotel i podsufitkę.

Widzi matkę/rodzeństwo siedz±ce obok, a przez boczn± i tyln± szybę widzi dokładnie tyle samo co by widziało przez przedni±, albo i więcej bo mu zagłówek nie zasłania.

Dzieci s± ciekawskie i nie lubi± pustki jakie daje im widok tylko na tylny fotel.

Te foteliki s± wysokie. Dziecko widzi ponad tyln± kanap±, a przede wszystkim przez boczn± szybę.

A jak jedzie tylko jeden rodzic to też ma siedzieć z tyłu i mieć kontakt wzrokowy ...

A jak za kierowc± siedzi przodem to co to za kontakt wzrokowy - dziecko widzi zagłówek i ewentualnie skrawek kapelusza taty.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 14:02:49
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

Jak pisałem wcze¶niej ,co jak jedzie tylko jeden rodzić i rodzeństwa brak ??
Ciekawe masz zagłówki jak ci zasłaniaj± boczn± szybę ...

Dzieci s± ciekawskie i nie lubi± pustki jakie daje im widok tylko na
tylny  fotel.
Te foteliki s± wysokie. Dziecko widzi ponad tyln± kanap±, a przede
wszystkim  przez boczn± szybę.

I dostaje zawrotów głowy od patrzenia w odwrotnym kierunku.

A jak jedzie tylko jeden rodzic to też ma siedzieć z tyłu i mieć kontakt wzrokowy ...
A jak za kierowc± siedzi przodem to co to za kontakt wzrokowy - dziecko widzi zagłówek i ewentualnie skrawek kapelusza taty.

Widzi np. nawigację i jest ciekawe że co¶ tam się rusza :)

Data: 2013-03-04 15:00:01
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh261p$7pk$1@node1.news.atman.pl...

Jak pisałem wcze¶niej ,co jak jedzie tylko jeden rodzić i rodzeństwa brak ??
Ciekawe masz zagłówki jak ci zasłaniaj± boczn± szybę ...

To samo co w przypadku jazdy przodem. Jak jedziesz sam a dziecko siedzi z tyłu to ma taki sam zerowy kontakt niezależnie od tego w któr± stronę jest ustawiony fotelik. Przez boczna szybę ma taki sam widok, natomiast do przodu widzi zagłówek, a do tyłu ma szansę widzieć co¶ przez tyln± szybę (to zależy od modelu auta).

[...]

ROTFL. Wiedziałem, że ten mit się w końcu pojawi. Je¶li dziecko jeĽdzi w nosidełku to musi jeĽdzić tyłem (takie s± przepisy) więc jak się przesiada z nosidełka do fotelika to jazda tyłem jest dla niego pozycj± naturaln± bo tak wła¶nie jeĽdziło przez poprzednie 9-12 miesięcy.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 15:18:27
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

Zerowy kontak z czym bo nie mam pojęcia o czym piszesz ....
Proponuję samemu usi±¶ć tyłem i ocenić t± widocznosć .. chyba zę masz malucha gdzie obojętnie jak by¶ nie siedział to i tak g.. widać.

[...]

ROTFL .... pozostawię to bez komentarza bo się o¶mieszasz.

Data: 2013-03-04 15:26:05
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh2afj$cgb$1@node1.news.atman.pl...

Zerowy kontak z czym bo nie mam pojęcia o czym piszesz ....

Zerowy kontakt wzrokowy z kierowc±.

[...]

A może zapodasz jaki¶ _medyczny_ argument który dowodzi że jazda tyłem u trzyletniego dziecka które tak podróżuje od pocz±tku powoduje mdło¶ci?

Podpowiem cała Skandynawia tak jeĽdzi i jako¶ nie słyszy się o zarzyganych Volvo i Saabach :-)

Ten mit był obalany wiele lat temu w Skandynawii, a kilka lat temu w Polsce gdy pojawił się prywatny import takich fotelików. Jest równie prawdziwy jak ten że krowa daje mniej mleka jak poci±g przejedzie po torach kilometr dalej.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 15:30:00
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh2afj$cgb$1@node1.news.atman.pl...
Zerowy kontak z czym bo nie mam pojęcia o czym piszesz ....
Zerowy kontakt wzrokowy z kierowc±.

Chyba w limuzynie z barier± odgradzaj±c± kierowcę od pasażera.

[...]

Szwedzi jedz± kiszone ¶ledzie i też nie widziałem żeby po tym żygali a Polaka już po otwarciu opakowania tak.

[...]

To ciekawe czemu 99% fotelików jest produkowanych do jazdy przodem ...

Data: 2013-03-04 16:07:23
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh2b59$d5d$1@node1.news.atman.pl...

Ergie nabazgrał(a):

[...]

Piszesz o fotelikach czy wyrobach foteliko-podobnych z supermarketów które nie przechodz± crash testów?

Na szybko spojrzałem jak to teraz wygl±da:
Maxi-Cosi 1 na 8 modeli mocowany tyłem
Recaro: 1 na 3 modele mocowany tyłem
Be-safe: 2 na 4 model mocowane tyłem

To że ich nie widujesz w Polsce, gdzie ludzie często sk±pi± nawet 20zł na styropianowy poddupnik dla zbyt niskiego dziecka to mnie wcale nie dziwi.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 17:28:42
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-04 16:07, Ergie pisze:
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup
(...)
To ciekawe czemu 99% fotelików jest produkowanych do jazdy przodem ...

Piszesz o fotelikach czy wyrobach foteliko-podobnych z supermarketów
które nie przechodz± crash testów?

O fotelikach... Pewnie by¶ się zdziwił, ale w supermarketach sprzedaj±
całkiem niezłe foteliki i to nie tylko w Polsce. Dobry fotelik nie musi
być drogi i mieć znaczka Volvo.

Na szybko spojrzałem jak to teraz wygl±da:
Maxi-Cosi 1 na 8 modeli mocowany tyłem
Recaro: 1 na 3 modele mocowany tyłem
Be-safe: 2 na 4 model mocowane tyłem

O jakiej grupie wagowej piszesz? Jeżeli 9-25 to nie wiem z czym
dyskutujesz - znakomita większo¶ć jest produkowana do jazdy
przodem i taka też jest sprzedaż.

To że ich nie widujesz w Polsce, gdzie ludzie często sk±pi± nawet 20zł
na styropianowy poddupnik dla zbyt niskiego dziecka to mnie wcale nie
dziwi.

ROTFL, Ty je widziałe¶ w internecie. Fotelik do jazdy tyłem nie
jest jako¶ specjalnie droższy od podobnego fotelika do jazdy przodem.

Data: 2013-03-05 09:46:34
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5134cbbc$0$26701$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Nie musi, ale dobrze by było jakby przeszedł pozytywnie test zderzeniowy.

Na szybko spojrzałem jak to teraz wygl±da:
Maxi-Cosi 1 na 8 modeli mocowany tyłem
Recaro: 1 na 3 modele mocowany tyłem
Be-safe: 2 na 4 model mocowane tyłem

O jakiej grupie wagowej piszesz?

O modelach obejmuj±cych zakres 9-16 czyli do trzech lat.

Zależnie od producenta jest to najczę¶ciej 9-25, ale bywa też 9-16 lub nawet 0-16.

Jeżeli 9-25 to nie wiem z czym
dyskutujesz - znakomita większo¶ć jest produkowana do jazdy
przodem i taka też jest sprzedaż.

Podałem przykład dla trzech producentów i owszem jest to większo¶ć ale nie znakomita i daleko jej do 99%

[...]

Ja je mam. Najtańszy fotelik do jazdy tyłem w przedziale 9-16 kg kosztuje ok 800zł. Owszem porz±dne foteliki do jazdy przodem też tyle kosztuj±, ale mało ludzi kupuje porz±dne.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:18:46
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 09:46, Ergie pisze:
[...]

Podałe¶ przykłady ofert producentów, a nie liczby sprzedanych w
konkretnych kategoriach. Przy takim podej¶ciu to możesz np. udowodnić,
że co 4 osoba jeĽdzi kabrioletem, ponieważ producent takie w ofercie
posiada.

[...]

Ja je mam.

Znaczy co masz? Foteliki do jazdy tyłem? Wszystkie? Ja wiem, że
ludzie różne rzeczy kolekcjonuj±, ale takie hobby jest że tak powiem
do¶ć oryginalne.

Najtańszy fotelik do jazdy tyłem w przedziale 9-16 kg
kosztuje ok 800zł. Owszem porz±dne foteliki do jazdy przodem też tyle
kosztuj±, ale mało ludzi kupuje porz±dne.

Ci którzy kupuj± porz±dne foteliki (wbrew temu co sugerujesz, jest ich
sporo) zasadniczo nie cen± będ± się kierować przy zakupie, więc upadł
też argument cenowy. Liczyć się będzie wygoda eksploatacji, łatwy
montaż, przestrzeń itd.

BTW - nie podchodĽ tez bezkrytycznie do wyników testów przedstawianych
np. przez ADAC.

Data: 2013-03-05 11:03:25
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4d9n$eut$1@node1.news.atman.pl...

[...]

Skoro w ofercie producentów takie foteliki s±, a np. w przypadku firmy Be-safe stanowi± połowę oferty to znaczy, że się sprzedaj±. S±dzę (choć oczywi¶cie tego nie wiem) że ich sprzedaż jest większa niż 1%.

[ciach]

Znaczy co masz? Foteliki do jazdy tyłem?

Tak

[...]

Nie wiem co rozumiesz przez "sporo".

Często bywam w podkarpackich wioskach i jedyne foteliki jaki tam dzieci w życiu widziały to te moje, albo jak do kogo¶ kto¶ "miastowy" przyjedzie. Na Mazurach i w Bieszczadach to samo. Często ich samochody nie maja nawet pasów na tylnej kanapie więc i tak nie byłoby jak tych fotelików zamontować.

Na ¶l±sku jest trochę lepiej, bo jednak większo¶ć dzieci ma jakie¶ foteliki, ale oprócz siebie samego nie znam nikogo kto kupiłby fotelik za więcej niż 200zł. Popatrz co się dzieje w Biedronkach jak "rzuc±" foteliki po 120zł ludzie bij± siętak samo jak o tablety za 199zł.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 12:37:36
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 11:03, Ergie pisze:
"Artur Ma¶l±g"  napisał:

[...]

Tak, jednej firmy, a to i tak nie do końca prawda.

oczywi¶cie tego nie wiem) że ich sprzedaż jest większa niż 1%.

Nie ¶ciemniaj - pisałem znakomita większo¶ć, a 99%  - to akurat pewna
przeno¶nia.

Znaczy co masz? Foteliki do jazdy tyłem?

Tak

No i co z tego by miało wynikać? Przecież s± w ofercie, jak kto¶ chce
taki kupić i jak komu¶ pasuje to nie ma problemu. Tak, w obecnych
czasach.

Ci którzy kupuj± porz±dne foteliki (wbrew temu co sugerujesz, jest ich
sporo)

Nie wiem co rozumiesz przez "sporo".

Więcej niż Twoje "mało".

[...]

Przestań ¶ciemniać z podkarpackimi wioskami itd. - mowa była o
propozycjach fotelików z punktu widzenia "¶wiadomych" rodziców dla innych (jak mniemam też "¶wiadomych"). Ty zamiast skupić się na
meritum sprawy karmisz nas jakimi¶ dyrdymałami o wsi i miastowych.
Zreszt± Mazury i Bieszczady też nie wygl±daj± tak jak to przedstawiasz.

Na ¶l±sku jest trochę lepiej, bo jednak większo¶ć dzieci ma jakie¶
foteliki, ale oprócz siebie samego nie znam nikogo kto kupiłby fotelik
za więcej niż 200zł.

Może zmień otoczenie - jak widać brak Ci skali porównawczej i st±d
pewnie fałszywe wnioski.

Popatrz co się dzieje w Biedronkach jak "rzuc±"
foteliki po 120zł ludzie bij± siętak samo jak o tablety za 199zł.

W Stonce bywam rzadko, bitew nie wiedziałem, ale skoro takowe
obserwujesz, to znaczy że ludzie jednak takie foteliki kupuj±,
jakie¶ tam dopuszczenia do użytkowania posiadaj± i lepiej by
stosowali takie niż w ogóle. No, ale nie o ty dyskutowali¶my.
Znakomita większo¶ć fotelików (nie w ofercie) za 600 zł i więcej
(pomijaj±c nawet te stonkowe za 120 zł) jest przystosowana do
jazdy przodem i nie wynika to z oszczędno¶ci. Zupełnie nie
rozumiem, czemu dorabiasz do tego ideologię, ze to z oszczędno¶ci
itd.

Data: 2013-03-05 13:37:18
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4le1$mkt$1@node2.news.atman.pl...

[...]

NajwyraĽniej pomyliłe¶ w±tek. Przypominam że ta gał±zka w±tku zaczęła się od odpowiedzi na to: "To ciekawe czemu 99% fotelików jest produkowanych do jazdy przodem ..." tu nie było żadnego zastrzeżenia że mówimy o ¶wiadomych użytkownikach.

[ciach brak argumentów]

[...]

Sęk w tym że to nie foteliki a wyroby foteliko-podobne o czym pisałem.

jakie¶ tam dopuszczenia do użytkowania posiadaj± i lepiej by
stosowali takie niż w ogóle.

Oczywi¶cie, Tico spawane z czterech ćwiartek po przegl±dzie też jest dopuszczone do ruchu, ale nie nazywajmy tego bezpiecznym samochodem.

[...]

Skoro w cenie do 800 zł nie da się kupić fotelika tyłem do kierunku jazdy, a znaczna większo¶ć ludzi wydaje na fotelik sporo mniej to chyba oczywiste że należy to uwzględnić przy porównywaniu wyników sprzedaży.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 13:45:34
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:37, Ergie pisze:
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał:
(...)
[ciach brak argumentów]

Wła¶nie widzę - pisz sobie o podkarpackich wioskach i biedronce.

Data: 2013-03-05 20:31:08
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 11:03, Ergie pisze:

Skoro w ofercie producentĂłw takie foteliki sÄ…, a np. w przypadku
firmy Be-safe stanowią połowę oferty to znaczy, że się
sprzedają. Sądzę (choć oczywiście tego nie wiem) że ich sprzedaż
jest większa niż 1%.
Znaczy co masz? Foteliki do jazdy tyłem?
Tak

A jakie takie sÄ… w przedziale 9-36 ?

Ci ktĂłrzy kupujÄ… porzÄ…dne foteliki (wbrew temu co sugerujesz,
jest ich
sporo)
Nie wiem co rozumiesz przez "sporo".

Ja też nie wiem - ale wśród moich znajomych nie znam nikogo, kto kierowałby się ceną - przede wszystkim warunek to bezpieczeństwo dziecka (więc paczanie na testy, bo jak inaczej taką wiedzę wydedukować?), potem na komfort ... osoby mocującej fotelik, a na końcu komfort stricte dziecka.

Często bywam w podkarpackich wioskach i jedyne foteliki jaki tam
dzieci w życiu widziały to te moje, albo jak do kogoś ktoś
"miastowy" przyjedzie. Na Mazurach i w Bieszczadach to samo.
Często ich samochody nie maja nawet pasów na tylnej kanapie więc
i tak nie byłoby jak tych fotelików zamontować.

Nie rób z Leszczawy reprezentacji Podkarpacia. Jeśli ktoś z dzieckiem nie jeździ (bo nie musi, PKS do szkoły dowiezie) w trasy, tylko od wujka gienka do ciotki hani, to po co mu fotelik ? Tymbardziej, że taki przejazd wygląda tak: z podporządkowanej z wiochy majestatycznie skręcamy w DK28, pote z prędkością 20 km/h (bo paliwo drogie) jazda 1,5 km prosto, i skręt w podwórko ...

Data: 2013-03-13 20:49:07
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik ""RafaĹ‚ \"SP\" Gil""  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh5h6c$iin$1@node2.news.atman.pl...

A jakie takie sÄ… w przedziale 9-36 ?

Do 36 nie widziałem, ale trzylatki tyle nie ważą.

[...]

Nie rozumiem, jak można szukać w necie testów fotelików i nie trafić na statystyki bezpieczeństwa które jednoznacznie twierdzą że podróżowanie tyłem jest bezpieczniejsze.

[...]

Bo około 50% wypadków z udziałem dzieci zdarza się w odległości do 5km od domu.
Myślenie, że fotelik jest potrzebny tylko na trasę to jakiś anachronizm.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-13 23:57:01
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-13 20:49, Ergie pisze:

[...]

Udowodnisz to jakoĹ› ?

Myślenie, że fotelik jest potrzebny tylko na trasę to jakiś
anachronizm.

Z tym podyskutujÄ™ jak udowodnisz pierdolenie, ktĂłre posunÄ…Ĺ‚eĹ› wyĹĽej ...

Data: 2013-03-15 19:52:43
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik ""RafaĹ‚ \"SP\" Gil""  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:khr08i$nrc$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Nie, bo nie chce mi się szukać. Ale mas dwie rączki i komputer to spróbuj sam.

Ja takie dane znalazłem kilka lat temu gdy zgłębiałem temat fotelików wierzę, że Tobie też się uda. A jakby się nie udało to wystarczy pomyśleć jaką trasę statystycznie najwięcej dzieci codziennie pokonuje w samochodzie i jaka to jest odległość.

Ułatwię Ci myślenie bo akurat mam pod ręką raport KGP o wypadkach za 2008 rok, który stwierdza że 70% wypadków wydarzyło się w terenie zabudowanym. Pamiętaj też, że dzieci nie są kierowcami tirów ani akwizytorami więc na trasie jest ich znacznie mniej niż w terenie zabudowanym.

Myślenie, że fotelik jest potrzebny tylko na trasę to jakiś
anachronizm.

Z tym podyskutujÄ™ jak udowodnisz pierdolenie, ktĂłre posunÄ…Ĺ‚eĹ› wyĹĽej ...

Nie kłopocz się, szkoda czasu. Możesz sobie uważać co chcesz, dobór naturalny udowodni kto miał rację :-)

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 08:09:32
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 16:07:23 +0100, Ergie napisał(a):

To ciekawe czemu 99% fotelików jest produkowanych do jazdy przodem ...
Piszesz o fotelikach czy wyrobach foteliko-podobnych z supermarketów które nie przechodz± crash testów?
Nie, wystarczy wyjrzeć z grajdołka, który ogranicza punkt widzenia.
http://fotelik.info/pl/testy/grupa:9-18/ocena/malejaco/index.html

To że ich nie widujesz w Polsce, gdzie ludzie często sk±pi± nawet 20zł na styropianowy poddupnik dla zbyt niskiego dziecka to mnie wcale nie dziwi.
To taka sama prawda, jak to, że w Ameryce bij± murzynów.

--
Franc

Data: 2013-03-05 09:51:39
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Franc"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1mr1f83mhf5sh.l7019s3o4qkj.dlg@40tude.net...

[...]

No i co tam widzisz? Same drogie firmowe foteliki żadnej chińszczyzny za 200zł.

To że ich nie widujesz w Polsce, gdzie ludzie często sk±pi± nawet 20zł na
styropianowy poddupnik dla zbyt niskiego dziecka to mnie wcale nie dziwi.

To taka sama prawda, jak to, że w Ameryce bij± murzynów.

To że Ty czego¶ nie dostrzegasz nie znaczy że ten problem nie istnieje. Niemal codziennie widuję ludzi woż±cych dzieci bez fotelików, a jak w niedzielę postoisz chwilę na parkingu pod supermarketem lub innym ko¶ciołem to zobaczysz ich dziesi±tki.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:44:58
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Tue, 5 Mar 2013 09:51:39 +0100, Ergie napisał(a):

[...]
Drogie? 600 pln. za fotelik dla dziecka to dużo? Zreszt± ostatnio jak
patrzyłem w dziale dziecięcym, to np. REAL nie ma fotelików "made in
czesiek z chin", tylko CHICCO itp.

[...]
Nie o tym mowa. Zaczynali¶my od propozycji "¶wiadomych rodziców" dla innego
"¶wiadomego rodzica". Ty na końcu wyjechałe¶ z baranami bez wyrobraĽni, dla
których sam fakt fotelika jest poza granicami rozumu - a nie o tym była
mowa.

Mowa jest o tym, że większo¶ć "normalnych i drogich" fotelików jest
zorientowanych do przodu. Nie kosztuj± one 20 złotych, tylko 600 i więcej. --
Franc

Data: 2013-03-05 11:27:38
Autor: Maciek
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 10:44, Franc pisze:
Drogie? 600 pln. za fotelik dla dziecka to dużo? Zreszt± ostatnio jak
patrzyłem w dziale dziecięcym, to np. REAL nie ma fotelików "made in
czesiek z chin", tylko CHICCO itp.
Bior±c pod uwagę, że w wielu miejscach kraju ¶rednia cena samochodu
wynosi pewnie co¶ koło 2000 PLN, to jest dużo.

Maciek

Data: 2013-03-05 11:27:40
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Franc nabazgrał(a):

[...]

http://fotelik.info/pl/news/niebezpieczne_foteliki_lista_2001-2009,85.html

Na zdjęciu fotelik Chicco Proxima. W testach ADAC 2009 pasy uprzęży wyrwały się z jego oparcia. Uzyskał ocenę 2 w testach.

To już wolę cze¶ka z Chin :)

Data: 2013-03-05 18:41:51
Autor: jerzu
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
On Tue, 5 Mar 2013 11:27:40 +0100, "Chris" <chris@spam.pl> wrote:

http://fotelik.info/pl/news/niebezpieczne_foteliki_lista_2001-2009,85.html

Na zdjęciu fotelik Chicco Proxima. W testach ADAC 2009 pasy uprzęży wyrwały się z jego oparcia. Uzyskał ocenę 2 w testach.

Najlepsze, że tam s± też superhiper foteliki ISOFIX, podobno
superbezpieczne bez żadnego "ale".

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2013-03-05 12:19:41
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Franc"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1pvob2gfkv8z5.km9cctocj6ns.dlg@40tude.net...

No i co tam widzisz? Same drogie firmowe foteliki żadnej chińszczyzny za
200zł.

Drogie? 600 pln. za fotelik dla dziecka to dużo?

Dla mnie nie, ale dla wszystkich moich znajomych tak. JAk pisałem nie znam nikogo (oprócz siebie) kto by wydał więcej niż 200zł, a znam też wiele rodzin które fotelika wcale nie maj±, co więcej znam też rodziny posiadaj±ce samochód bez tylnych pasów bezpieczeństwa.

[ciach]

Mowa jest o tym, że większo¶ć "normalnych i drogich" fotelików jest
zorientowanych do przodu. Nie kosztuj± one 20 złotych, tylko 600 i więcej.

Po pierwsze sam dokładnie to samo napisałem - nie przeczę że _większo¶ć_ jest montowana przodem ale twierdzę, że nie jest to rzeczone 99%
Po drugie uważam że te foteliki po 600zł i więcej kupuje znaczna mniejszo¶ć społeczeństwa.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:00:51
Autor: Cavallino
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Ergie" <ergie@spam.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

A może zapodasz jaki¶ _medyczny_ argument który dowodzi że jazda tyłem u trzyletniego dziecka które tak podróżuje od pocz±tku powoduje mdło¶ci?

Nazywa się praktyka.

Nie tylko u dziecka.
U dorosłego również.
Nawet jak nie masz choroby lokomocyjnej, to pojedĽ tyłem - szansa że dostaniesz całkiem spora.

Data: 2013-03-05 10:07:07
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5135b438$0$26705$65785112@news.neostrada.pl...

A może zapodasz jaki¶ _medyczny_ argument który dowodzi że jazda tyłem u trzyletniego dziecka które tak podróżuje od pocz±tku powoduje mdło¶ci?

Nazywa się praktyka.

Woziłe¶ dzieci tyłem do trzeciego roku, czy s±dzisz na podstawie dorosłych?

Nie tylko u dziecka.
U dorosłego również.
Nawet jak nie masz choroby lokomocyjnej, to pojedĽ tyłem - szansa że dostaniesz całkiem spora.

U dorosłego pełna zgoda. Jak kto¶ jeĽdzi od dziesi±tek lat przodem i nagle siada tyłem to niektórzy to bardzo Ľle znosz±, ale przypominam niemowlę jeĽdzi przez 9-12 miesięcy _tyłem_ więc gdy się przesiada do większego fotelika też tyłem to nic się dla niego nie zmienia.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:31:17
Autor: Cavallino
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Ergie" <ergie@spam.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4cjs$e5g$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Nie jestem sadyst±.
Ale czasem się inaczej nie da - PKP potrafi takie atrakcje fundować.

czy s±dzisz na podstawie dorosłych?

Na przykład.

U dorosłego pełna zgoda. Jak kto¶ jeĽdzi od dziesi±tek lat przodem i nagle siada tyłem to niektórzy to bardzo Ľle znosz±,

A dziecko musi dobrze?
Błędnika Twoim zdaniem nie posiada czy jak?

ale przypominam niemowlę jeĽdzi przez 9-12 miesięcy _tyłem_ więc gdy się przesiada do większego fotelika też tyłem to nic się dla niego nie zmienia.

No wła¶nie.
A dziecko ro¶nie, robi się bardziej ciekawe ¶wiata i powinno się zmienić.
Już nie mówi±c o miejscu na nogi - 3 latek ma jednak sporo dłuższe od dziecka pół rocznego.

Data: 2013-03-05 11:17:11
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5135bb5a$0$1222$65785112@news.neostrada.pl...

Nie jestem sadyst±.
Ale czasem się inaczej nie da - PKP potrafi takie atrakcje fundować.

No to Ci tłumaczę cierpliwie, że co innego jeĽdzić na co dzień przodem i raz na jaki¶ czas tyłem a co innego od urodzenia tyłem.

U dorosłego pełna zgoda. Jak kto¶ jeĽdzi od dziesi±tek lat przodem i nagle siada tyłem to niektórzy to bardzo Ľle znosz±,

A dziecko musi dobrze?
Błędnika Twoim zdaniem nie posiada czy jak?

Jego błędnik jest od urodzenia przyzwyczajony do tej pozycji.

[...]

NajwyraĽniej wszystkie dzieci w Szwecji nie maj± nóg - ot takie krajowe nieszczę¶cie.

Wiedziałem, że to się kiedy¶ pojawi. Zawsze najpierw jest powtarzanie mitów o chorobie lokomocyjnej, a na koniec gdy już nie ma żadnych argumentów to pytanie o nóżki dziecka :-) Od 4 lat niezmiennie mnie to bawi. Jak będziesz kiedy¶ na ¶l±sku i zechcesz zobaczyć, że te nóżki się bez problemu mieszcz± i dziecku nie jest ciasno to zapraszam, na odległo¶ć wiem, ze Cię nie przekonam.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 11:24:20
Autor: Cavallino
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Ergie" <ergie@spam.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4gn8$icm$1@node1.news.atman.pl...
[...]

A ja Ci tłumaczę, że bzdury gadasz.
Po prostu nie miałe¶ do czynienia z dzieckiem podatnym na chorobę lokomocyjn± i nie masz pojęcia o czym nawijasz.

A dziecko musi dobrze?
Błędnika Twoim zdaniem nie posiada czy jak?

Jego błędnik jest od urodzenia przyzwyczajony do tej pozycji.

Bzdura.
Małe dziecko po prostu nie patrzy za okno, starsze już tak i błędnik ma prawo wariować.
Co nie znaczy, że każde dziecko będzie wymiotować w takiej sytuacji, ale ta pozycja wybitnie sprzyja takiej sytuacji.

NajwyraĽniej wszystkie dzieci w Szwecji

Argument chorego kraju jako¶ do mnie nie przemawia.

Wiedziałem, że to się kiedy¶ pojawi. Zawsze najpierw jest powtarzanie mitów o chorobie lokomocyjnej,

Nie masz pojęcia o czym gadasz, zwłaszcza je¶li nazywasz t± chorobę mitem.
EOD

Data: 2013-03-05 12:24:49
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Cavallino"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5135c7c9$0$1305$65785112@news.neostrada.pl...

A ja Ci tłumaczę, że bzdury gadasz.
Po prostu nie miałe¶ do czynienia z dzieckiem podatnym na chorobę lokomocyjn± i nie masz pojęcia o czym nawijasz.

Znasz ,choć jeden przypadek dziecka wożonego od urodzenia do końca 3 roku życia tyłem które w tym okresie dostało choroby lokomocyjnej? Je¶li tak to siępodziel będziesz pierwszy i może dostaniesz jak±¶ nagrodę za wkład w rozwój medycyny.

Małe dziecko po prostu nie patrzy za okno, starsze już tak i błędnik ma prawo wariować.
Co nie znaczy, że każde dziecko będzie wymiotować w takiej sytuacji, ale ta pozycja wybitnie sprzyja takiej sytuacji.

Czekam na potwierdzony przypadek - wystarczy jeden :-)

Nie masz pojęcia o czym gadasz, zwłaszcza je¶li nazywasz t± chorobę mitem.

Oczywi¶cie ani ja ani miliony innych ludzi (w tym wszyscy Szwedzi) nie s± argumentem, Ty swojego dziecka tak nie woziłe¶, ale Ty oczywi¶cie wiesz co jest prawd± a co mitem.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 11:30:56
Autor: Mirek Ptak
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia 2013-03-05 11:17,  *Ergie* napisał, a mnie co¶ podkusiło, żeby odpisać:
Błędnika Twoim zdaniem nie posiada czy jak?

Jego błędnik jest od urodzenia przyzwyczajony do tej pozycji.

No dobrze jeĽdzi tak już dłuższy czas, ale w końcu będzie musiało zacz±ć jeĽdzić przodem (te nieszczęsne nogi) - nie boisz się tego?

Pozdrawiam - Mirek
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2013-03-05 12:31:11
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Mirek Ptak"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5135c960$0$1213$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Czego? Że nagle zacznie wymiotować jak będzie jeĽdzić przodem? Gdyby tak było to dzieci po przesiadce z nosidełka 9-12 miesięcy do fotelika przodem by wymiotowały a tak nie jest.

Nogi powtarzam nie s± problemem. Moja córka jeĽdziła tak od urodzenia do skończenia trzeciego roku życia (a jest najwyższa w grupie w przedszkolu) teraz jeĽdzi w tym foteliku tyłem mój syn. Ani jedno ani drugie nie miało problemów z nogami. Niektóre dzieci w Szwecji jeżdż± tak jeszcze roku dłużej do skończenia 4 roku życia i wtedy maj± po prostu nogi lekko skrzyżowane "po turecku".

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 11:48:12
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

Co ty z tymi Szwedami tylko ....

Po przeprowadzeniu crash-testów przez ADAC okazało się, że na 23 foteliki, trzy wypadły fatalnie. W¶ród wadliwych fotelików znalazły się modele takich firm, jak włoski Chicco i szwedzka Emmaljunga.

http://www.emmaljunga.com/pl/Foteliki_samochodowe/First_Class0+base-862.html

Super Szwedzki fotelik z najwyższej półki jako¶ć/cena i do dupy bo wylatuje z auta przy zderzeniu ...

Data: 2013-03-05 12:33:19
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4ihc$jl8$1@node2.news.atman.pl...

NajwyraĽniej wszystkie dzieci w Szwecji nie maj± nóg - ot takie krajowe nieszczę¶cie.

Co ty z tymi Szwedami tylko ....

Bo w Szwecji jazda w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy jest obowi±zkowa do ukończenia 3 roku życia i miliony dzieci tak jeżdż± i nie wymiotuj±, nie maj± obciętych nóg itd.

To nie jaka¶ fanaberia grupki kilkunastu nadwrażliwych rodziców, normalna troska o bezpieczeństwo.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 13:15:15
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 12:33, Ergie pisze:
"Chris"  napisał:

[...]

Pewnie. Wiele dzieci jeĽdzi przodem i wymiotuje, ale w Szwecji jeżdż±
tyłem i już magicznie wszystko wszystkim pasuje :)

nie maj± obciętych nóg itd.

Z czasem nie jest to wygodne.

To nie jaka¶ fanaberia grupki kilkunastu nadwrażliwych rodziców,
normalna troska o bezpieczeństwo.

"Normalna" to rzecz względna i nie należy ¶lepo wierzyć w to co pisz±.
Gdzie¶ tam napisano (co miało być argumentem za fotelikami RWF),
że w Niemczech w tej samej liczbie wypadków, dzieci w wieku 1-4 lat
odnosz± 5 razy więcej obrażeń niż w Szwecji. Jestem bardzo ciekaw
jak to policzono, skoro ruch w tych państwach wygl±da inaczej...

Data: 2013-03-05 13:24:32
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Artur Ma¶l±g nabazgrał(a):

"Chris"  napisał:
[...]

Przy okazji warto zweryfikować ilo¶ć kolicji czołowych i bocznych bo bocznych np. w Polsce jest zdecydowanie więcej.

Data: 2013-03-05 13:27:20
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4nkj$pp6$1@node1.news.atman.pl...

To nie jaka¶ fanaberia grupki kilkunastu nadwrażliwych rodziców,
normalna troska o bezpieczeństwo.

"Normalna" to rzecz względna i nie należy ¶lepo wierzyć w to co pisz±.

A czy tak trudno się zastanowić czy większa jest liczba wypadków gdy uderzenie następuje od przodu czy od tyłu.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 13:38:29
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:27, Ergie pisze:
[...]

Szkoda, że resztę wyci±łe¶, a nad truizmami to się nie ma co
zastanawiać i ich odkrywanie wygl±da cokolwiek zabawnie.

Data: 2013-03-05 14:01:16
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4p05$q8i$1@node2.news.atman.pl...

A czy tak trudno się zastanowić czy większa jest liczba wypadków gdy
uderzenie następuje od przodu czy od tyłu.

Szkoda, że resztę wyci±łe¶,

Wyci±łem powtarzane mity o wymiotowaniu i nogach.

a nad truizmami to się nie ma co
zastanawiać i ich odkrywanie wygl±da cokolwiek zabawnie.

Ja ich nie odkrywam dla mnie one s± oczywiste i dlatego kupiłem fotelik montowany tyłem - bo mam na uwadze bezpieczeństwo własnych dzieci. NajwyraĽniej dla Ciebie to nie był truizm, skoro po¶więciłe¶ wiele czasu i energii, na dyskusję z tym pogl±dem.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 14:04:39
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 14:01, Ergie pisze:
[...]

Jak widzę nawet nie czytasz co wycinasz - szkoda.

Data: 2013-03-05 14:52:35
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

http://youtu.be/Yk2stLdEeZ8?t=2m10s

To co¶ dla ciebie panie żabka ...

Data: 2013-03-05 15:18:08
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4tb3$uhv$1@node2.news.atman.pl...

http://youtu.be/Yk2stLdEeZ8?t=2m10s
To co¶ dla ciebie panie żabka ...

Wręcz przeciwnie.
Ja woziłem swoje dziecko i ci±gle wożę drugie tyłem a Ty teoretyzujesz, więc jak kto¶ tu jest panem żabk± to Ty, ale nie szkodzi to samo przerabiałem 20 lat temu jak mnie tacy jak Ty pytali po co zapinam pasy. Dobór naturalny w końcu zrobi swoje.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 15:21:14
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]

Na razie to ty jeste¶ wyj±tkiem a wyj±tek to margines którego nie należy brać poważnie.

Data: 2013-03-05 15:40:15
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Chris"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4v0q$hm$1@node2.news.atman.pl...

Na razie to ty jeste¶ wyj±tkiem a wyj±tek to margines którego nie należy brać poważnie.

Oczywi¶cie. Tak samo jak byłem wyj±tkiem 20 lat temu gdy zapinałem pasy w mie¶cie a nie tylko na trasie. Tak samo jak wyj±tkiem był± garstka ¶wiadomych kierowców która montowała pasy bezwładno¶ciowe w dużych fiatach i maluchach 30 lat temu itd.

Ja niczego nie sprzedaję więc nie mam żadnego interesu by Cię do czegokolwiek przekonywać sprostowałem tylko bzdury pisane przez teoretyków, którzy nigdy nie mieli takiego fotelika ani nie wozili w nim swoich dzieci.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 18:24:14
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 15:40, Ergie pisze:
Użytkownik "Chris"  napisał:

Na razie to ty jeste¶ wyj±tkiem a wyj±tek to margines którego nie
należy brać poważnie.

Oczywi¶cie. Tak samo jak byłem wyj±tkiem 20 lat temu gdy zapinałem pasy
w mie¶cie a nie tylko na trasie.

O masz, wyj±tek się trafił, co to zapinał pasy przy istnieniu obowi±zku
od 10 lat :>

Tak samo jak wyj±tkiem był± garstka
¶wiadomych kierowców która montowała pasy bezwładno¶ciowe w dużych
fiatach i maluchach 30 lat temu itd.

LOL - znowu ta potrzeba podbudowania ego :). Montowanie pasów
bezwładno¶ciowych (oczywi¶cie przez garstkę ¶wiadomych) nie było oznak±
¶wiadomo¶ci, tylko zwyczajnie wygody (co jest dla mnie naturalne i
oczywiste) i możliwo¶ci/chęci wykonania takiej zmiany (możliwo¶ci nie
będę rozwijał, ponieważ kupić tego w sklepach raczej nie można było).
Statyczne były tak samo skuteczne (o ile kto¶ to oczywi¶cie
wyregulował), ale nie tak wygodne jak bezwładno¶ciowe.

Widziałe¶ kiedy np. Warszawę z pasami? Tylko nie w internecie...

Dobre :)

Data: 2013-03-13 19:01:27
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:51362a45$0$1214$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

ROTFL Je¶li dla Ciebie przyczyn± montowania pasów bezwładno¶ciowych była wygoda a nie bezpieczeństwo to nie mamy o czym dyskutować.

Poduszki w autach też s± dla wygody? Może po to by po stłuczce spokojnie sobie drzemać czekaj±c na pomoc :-)

i możliwo¶ci/chęci wykonania takiej zmiany (możliwo¶ci nie
będę rozwijał, ponieważ kupić tego w sklepach raczej nie można było).

Bo takich rzeczy nie kupowało się w tamtych czasach w sklepach ale na giełdach.

Statyczne były tak samo skuteczne (o ile kto¶ to oczywi¶cie
wyregulował), ale nie tak wygodne jak bezwładno¶ciowe.

Tyle teoria, w praktyce jak kto¶ wyregulował pasy na zero luzu to nie mógł spokojnie obsługiwać radia a tym bardziej sięgn±ć do korbki od prawego okna.

Widziałe¶ kiedy np. Warszawę z pasami? Tylko nie w internecie...

Nie wiem, nigdy nie zagl±dałem przez szybę do ¶rodka mijanym Warszawom, więc nie wiem, czy tam były pasy.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-13 21:49:04
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-13 19:01, Ergie pisze:
"Artur Ma¶l±g"  napisał:

[...]

No to nie mamy, co potwierdzasz dalsz± wypowiedz± (w tym wyciętymi
bredniami o poduszkach). Pasy statyczne s± wręcz bezpieczniejsze od
bezwładno¶ciowych, ale niestety niezbyt wygodne. Wielu kierowców
z wygody olewało regulację pasów (czy w ogóle ich używanie) i st±d
się pojawiły bezwładno¶ciowe oraz np. specyficzna konstrukcja pp
w wielu samochodach amerykańskich.

[...]

Takimi bajkami to możesz karmić dziecko w foteliku, a nie ludzi,
którzy z tego korzystali na żywo. Sięganie do korbki od prawego
okna - sk±d to wzi±łe¶? Pewnie z wikipedii...

Widziałe¶ kiedy np. Warszawę z pasami? Tylko nie w internecie...

Nie wiem, nigdy nie zagl±dałem przez szybę do ¶rodka mijanym Warszawom,

Jakim mijanym? Na parkingach nie stały? A może parę filmików na
youtube znajdziesz?

Data: 2013-03-15 19:58:25
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5140e645$0$26697$65785112@news.neostrada.pl...

[ciach] teoria o wyregulowanych pasach

[...]

Tak my¶lałem - teoretyzujesz, albo wcale nie miałe¶ wyregulowanych pasów. A przykład nie z wikipedii tylko z robienia sporej liczby tras dużym fiatem w którym szyby były na korbkę, a klimatyzacji nie było. Jak się robiło trasę ze ¦l±ska na Mazury to kilka/kilkana¶cie razy po drodze trzeba było otwierać i zamykać okna ze względu na smród wytwarzany przez auto ze Ľle wyregulowanym gaĽnikiem lub ¶mierdz±cym ładunkiem.

[...]

O czym Ty bredzisz? My¶lisz, że nie miałem nic innego do roboty niż chodzenie po parkingach i zagl±danie przez szyby do stoj±cych samochodów czy maj± pasy czy nie?

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-15 20:18:42
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-15 19:58, Ergie pisze:
"Artur Ma¶l±g"  napisał:

[ciach] teoria o wyregulowanych pasach

Ha, ha, super wybrn±łe¶ z bzdur o bezpieczeństwie, a nie wygodzie
- przez [ciach] :)

[...]

Coraz zabawniej - problem z regulacj± radia już pomin±łe¶ i teraz próbujesz wymy¶lać temat zastępczy w postaci potrzeby kręcenia
korbk± (jak rozumiem od prawej strony) ze względu na smród.
No, z bezpieczeństwem to żadnego zwi±zku nie ma (a wręcz przeciwnie)
i nie próbuj już udowadniać, że "garstka ¶wiadomych kierowców która
montowała pasy bezwładno¶ciowe w dużych fiatach i maluchach 30 lat temu itd." robiła to wła¶nie ze względu na bezpieczeństwo.

O czym Ty bredzisz?

Było już wyja¶nione - postaraj się zrozumieć :)

Data: 2013-03-15 20:41:58
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:51437419$0$1254$65785112@news.neostrada.pl...

[ciach] teoria o wyregulowanych pasach

Ha, ha, super wybrn±łe¶ z bzdur o bezpieczeństwie, a nie wygodzie
- przez [ciach] :)

Idealnie wyregulowane pasy tradycyjne w praktyce to mit, więc w praktyce zawsze były Ľle wyregulowane. Pasy bezwładno¶ciowe _zawsze_ były idealnie wyregulowane więc jakby¶ tego nie próbował przekręcać zwiększaj± bezpieczeństwo. To że kto¶ je sobie montował dla lansu wygody czy czego¶ innego nie zmienia faktu że ¶wiadomi użytkownicy montowali je ze względu na bezpieczeństwo.

[...]

Jeste¶ tak tępy czy tak uparty?
A może po prostu masz prawko od trzech lat a Twoim pierwszym autem był Golf "w elektryce"?

Wyja¶nię powoli: Lato upał, brak klimatyzacji, szyby na korbki. Ruszasz w trasę otwierasz przednie okna z obu stron bo wtedy jest lepszy przewiew (w niektórych modelach można było też uchylać taki trójk±cik z przodu). Nagle trafiasz na samochód ze Ľle wyregulowanym gaĽnikiem albo popularny wtedy dwusuw więc zamykasz obie szyby aby nie w±chać smrodu. - Dlatego _w_ _praktyce_ nie dało się jeĽdzić z pasami idealnie wyregulowanymi.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-15 21:51:01
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-15 20:41, Ergie pisze:
"Artur Ma¶l±g"  napisał:

[...]

Piękne dorabianie ideologi, celem stworzenia zasłony dymnej :)
Rozumiem, że pod okre¶leniem 'pasy tradycyjne' miałe¶ na my¶li
pasy statyczne?

Pasy bezwładno¶ciowe _zawsze_ były
idealnie wyregulowane więc jakby¶ tego nie próbował przekręcać
zwiększaj± bezpieczeństwo.

Pozostaje mi się tylko u¶miechn±ć na kolejn± porcję bzdur (wygl±daj±
na produkcyjne). Pasy bezwładno¶ciowe raczej rzadko s± idealnie
wyregulowane (wręcz by stwierdził, że zbliża się do do nigdy),
co stoi w jawnej sprzeczno¶ci z twoj± teori± _zawsze_. Żeby były
dobrze, to trzeba je jednak ułożyć i się nie ruszać - w przeciwieństwie
do pasów statycznych, które zawsze wymagały poprawnego ułożenia,
ponieważ w innym przypadku nie dało się ich zapi±ć, b±dĽ były
luĽne (dla wygody). Nie darmo się pojawiły napinacze do pasów
bezwładno¶ciowych. No, taki rodzaj kompromisu między wygod±
a bezpieczeństwem.

To że kto¶ je sobie montował dla lansu wygody
czy czego¶ innego nie zmienia faktu że ¶wiadomi użytkownicy montowali je
ze względu na bezpieczeństwo.

Zamieniali statyczne na bezwładno¶ciowe dla wygody - o czym już
pisałem. Lans i wyimaginowana ¶wiadomo¶ć to twoje teorie, które
nie maj± wiele wspólnego z rzeczywisto¶ci±. Może z odrobin± lansu
to nie do końca prawda - niektórzy mogli poprawić własne ego przez
pochwalenie się, że "mam bezwładno¶ciowe", że "mam halogeny".
Zupełnie jak teraz ;)

Jeste¶ tak tępy czy tak uparty?
A może po prostu masz prawko od trzech lat a Twoim pierwszym autem był
Golf "w elektryce"?

Bredzisz i z braku argumentów zaczynasz strzelać na ¶lepo. A bredzisz
coraz bardziej, co pokazałe¶ niżej...

Wyja¶nię powoli: Lato upał, brak klimatyzacji, szyby na korbki.

LOL - straszne, brak klimatyzacji i szyby na korbki :) Wiesz ile ludzi
to ma dzisiaj? Nawet tutaj na pms, tylko pewnie im głupio napisać, bo
zaraz ich podsumuj± tacy specjali¶ci jak...

Ruszasz
w trasę otwierasz przednie okna z obu stron bo wtedy jest lepszy
przewiew (w niektórych modelach można było też uchylać taki trójk±cik z
przodu).

Teoretyk, dodaj±cy sobie lat przez opowie¶ci z mchu i paproci.
W trasie to się jeĽdziło z oknami zamkniętymi - okna można było
mieć otwarte przy niskich prędko¶ciach - np. w mie¶cie, czy  w korku
jak się trafił. Przy wyższych to się tylko przeziębienia można było dorobić przez takie zachowanie i się okna zamykało.

Nagle trafiasz na samochód ze Ľle wyregulowanym gaĽnikiem albo
popularny wtedy dwusuw więc zamykasz obie szyby aby nie w±chać smrodu. -

Taaaa, wiedza z wikipedii i opowie¶ci przy kufelku :>
30 lat temu (jak pisałe¶) to w Polsce było trochę ponad 2 miliony
samochodów osobowych i spory odsetek był dwusuwów - było to
naturalne i smrody nikomu nie przeszkadzały (dodatkowo dwusuwy
wcale tak nie ¶mierdziały). Nie było też katalizatorów, a te
brednie o Ľle wyregulowanych gaĽnikach to też można miedzy bajki
włożyć. Teraz samochodów jest ~16 milionów (chyba więcej), więc
8 razy więcej. Teraz być może jest różnica między smrodz±cym
struclem a reszt±, ale wtedy? Wtedy to była normalno¶ć i nikt
nie wymy¶lał takich bzdur.

Dlatego _w_ _praktyce_ nie dało się jeĽdzić z pasami idealnie
wyregulowanymi.

Po tonach bredni sam udowadniasz (pewnie bezwiednie), że jeżeli
już, to chodziło o wygodę, a nie bezpieczeństwo.

Data: 2013-03-16 16:04:44
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:514389bc$0$1258$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Bo? Nie wiem, jak Twoje, ale moje się ładnie zwijaj± i rozwijaj± jak się ruszam i wła¶nie na tym polega ich przewaga że zawsze idealnie przylegaj± do ciała i w razie uderzenia w przeszkodę przytrzymuj± ciało, a nie powoduj± dodatkowego szarpnięcia i łamania żeber jak w praktyce zawsze za luĽne pasy tradycyjne.

w przeciwieństwie
do pasów statycznych, które zawsze wymagały poprawnego ułożenia,
ponieważ w innym przypadku nie dało się ich zapi±ć, b±dĽ były
luĽne (dla wygody).

O  w końcu to przyznałe¶ że pasy tradycyjne były luĽne. No więc takie luĽne pasy miały niewiele wspólnego z bezpieczeństwem i wła¶nie dlatego ¶wiadomi użytkownicy montowali bezwładno¶ciowe.

Zamieniali statyczne na bezwładno¶ciowe dla wygody - o czym już
pisałem.

ROTFL

Nie rozumiem Twojej logiki ludzie mieli dla wygody zbyt luĽne pasy (co w końcu sam przyznałe¶) i dla wygodny zmieniali jest na bezwładno¶ciowe? Zastanów się powoli - wygoda się przy tej zmianie nie zwiększa zbyt luĽny pas tradycyjny jest tak samo wygodny jak bezwładno¶ciowy - tak samo nie krępuje ruchów. Natomiast oczywi¶cie zwiększa się bezpieczeństwo.

[ciach]

[...]

ROTFL coraz lepiej, rozkręcasz się, pisz dalej :-)

[...]

No oczywi¶cie Ty wiesz, że nikomu nie przeszkadzały. Masz oczywi¶cie rację królu Słońce naród to Ty!

Nie było też katalizatorów, a te
brednie o Ľle wyregulowanych gaĽnikach to też można miedzy bajki
włożyć.

Albo jeste¶ dzieciak albo rodzice Cię chowali w skansenie skoro nie masz pojęcia o Ľle wyregulowanych gaĽnikach i tym jaki to smród jak się za takim jedzie.

Teraz samochodów jest ~16 milionów (chyba więcej), więc
8 razy więcej. Teraz być może jest różnica między smrodz±cym
struclem a reszt±, ale wtedy? Wtedy to była normalno¶ć i nikt
nie wymy¶lał takich bzdur.

No to się zdecyduj Ľle wyregulowany gaĽnik to bajki czy normalno¶ć. Rozumiem, ze koniecznie chcesz mieć odmienne zdanie ale trzymaj poziom!

Dlatego _w_ _praktyce_ nie dało się jeĽdzić z pasami idealnie
wyregulowanymi.

Po tonach bredni sam udowadniasz (pewnie bezwiednie), że jeżeli
już, to chodziło o wygodę, a nie bezpieczeństwo.

Ty chyba czytasz jaki¶ inny w±tek. Zmiana zbyt luĽnego pasa tradycyjnego na bezwładno¶ciowy nie zmienia wygody - tak samo trzeba go zapisnać i tak samo nie krępuje ruchów, natomiast znacznie zwiększa bezpieczeństwo.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-16 20:07:51
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-16 16:04, Ergie pisze:
"Artur Ma¶l±g"  napisał:
(...)
[...]

Dobra, twoja zabawa w erystykę przestała być już nawet zabawna,
a z bredniami i alternatywn± wersj± rzeczywisto¶ci to będziesz
musiał żyć sam.

Data: 2013-03-17 16:06:24
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5144c30e$0$1221$65785112@news.neostrada.pl...

O  w końcu to przyznałe¶ że pasy tradycyjne były luĽne.

Dobra, twoja zabawa w erystykę przestała być już nawet zabawna,
a z bredniami i alternatywn± wersj± rzeczywisto¶ci to będziesz
musiał żyć sam.

Je¶li Ci to poprawia humor to nazywaj sobie to erystyk±. Dobrego dnia!

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-14 16:51:14
Autor: Cavallino
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Ergie" <ergie@spam.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:khqkqv$ca2$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ty już może faktycznie skończ dyskutować, je¶li uważasz inaczej, bo chlapniesz to bzdura do kwadratu,

Data: 2013-03-05 13:42:48
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:27, Ergie pisze:
A czy tak trudno się zastanowić czy większa jest liczba wypadków gdy
uderzenie następuje od przodu czy od tyłu.

No, zastanowiłem się.
Wychodzi mi na to, że przez jakieś 25 lat dwa razy zdarzyło mi się w coś przyłożyć przodem. Natomiast w tył dostałem 5 razy.
:-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 13:51:57
Autor: RoMan Mandziejewicz
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello R2r,

A czy tak trudno się zastanowić czy większa jest liczba wypadków gdy
uderzenie następuje od przodu czy od tyłu.
No, zastanowiłem się.
Wychodzi mi na to, że przez jakie¶ 25 lat dwa razy zdarzyło mi się w co¶
przyłożyć przodem. Natomiast w tył dostałem 5 razy.
:-)

Mi się uderzenie w tył zdarzyło raz - w pierwszych miesi±cach jazdy.
Od tamtego czasu nauczyłem się na tył uważać.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-03-05 14:00:09
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello R2r,

[...]

Mi się uderzenie w tył zdarzyło raz - w pierwszych miesiącach jazdy.
Od tamtego czasu nauczyłem się na tył uważać.

I co robisz uważając podczas zatrzymania za kimś na czerwonym albo przepuszczania pieszego na przejściu? :-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 15:02:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello R2r,

[...]
I co robisz uważaj±c podczas zatrzymania za kim¶ na czerwonym albo
przepuszczania pieszego na przej¶ciu? :-)

Nie jadę jak wariat do ostatniej chwili. Jako¶ skutkuje.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-03-05 15:14:20
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello R2r,

[...]

LOL - a ja sobie spokojnie stałem na czerwonym, stałem, patrzę
w lusterka - co¶ idzie moim pasem, z lewej bariera, z prawej autobus,
z przodu samochód - nie ma gdzie uciekać....łubudu...służby wszelakie.
Innym razem było spokojniej - zatrzymałem się na czerwonym, a tu sru
ze ¶rodkowego kto¶ wyskoczył, łubudu w mój bagażnik (z hakiem ;) ).
Kolejny raz - stoję na czerwonym, strzałka zielona w prawo, czekam bo na zielonym jad±, a tu sru w dupsko i wylatuję na ¶rodkowy pas wprost
przed ciężarówkę.
Miejsca chyba do¶ć znane w DC:
1. Puławska na wysoko¶ci Auchan (przed przebudow±).
2. Czerniakowska/Witosa (przed przebudow±)
3. Żwirki i Wigury/Wawelska.
Jazda zupełnie lajtowa - przez grzeczno¶ć przypomnę, że wręcz mnie masz
za kapelusza :)

Data: 2013-03-05 15:51:38
Autor: RoMan Mandziejewicz
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello Artur,

[...]

Miałe¶ pecha...

[...]

Jazda zupełnie lajtowa - przez grzeczno¶ć przypomnę, że wręcz mnie masz
za kapelusza :)

Może wła¶nie zbyt lajtowa...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-03-05 18:29:25
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello Artur,

[...]

Tak, 5,5.

Jazda zupełnie lajtowa - przez grzeczno¶ć przypomnę, że wręcz mnie masz
za kapelusza :)

Może wła¶nie zbyt lajtowa...

Masz rację - zbyt lajtowo stałem na czerwonym, dojeżdżaj±c do niego
spokojnie. Zupełnie jakbym słuchał ostatnich opowie¶ci 'znajomej',
jak to 'napoczęła' do¶ć konkretnie civica poprzez najechanie na
kierowcę, który na zielonej strzałce jednak się zatrzymał...
Co za... ;)

Data: 2013-03-05 22:46:34
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello R2r,

I co robisz uwaĹĽajÄ…c podczas zatrzymania za kimĹ› na czerwonym albo
                         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
przepuszczania pieszego na przejściu? :-)

Nie jadÄ™ jak wariat do ostatniej chwili. JakoĹ› skutkuje.

Przeczytaj jeszcze raz pytanie. Podkreśliłem bardzo istotne dwa wyrazy. :-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 13:55:45
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:42, R2r pisze:
[...]

Idąc tym tropem to jakbym policzył zdarzenia swoje i żony to ze 2 razy
było puknięcie przodem, a reszta to tył (z 5 razy) i boki. Wliczam
przypadki, kiedy nie było nikogo w samochodzie. W żadnym z tych
zdarzeń nie było dzieci w samochodzie :)

Data: 2013-03-05 13:58:42
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

[...]

Mowa jest o _wypadkach_ nie stłuczkach. A wypadku to nie lekkie stuknięcie w tył na światłach :-)

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 14:08:24
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:58, Ergie pisze:
UĹĽytkownik "Artur MaĹ›lÄ…g"  napisaĹ‚:

[...]

W tym są wypadki i to dość poważne - te to wjazd w tył na światłach
oraz wjazd w bok - też na światłach.

No, napisz może co tego miałoby wynikać?

Data: 2013-03-05 14:12:39
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:58, Ergie pisze:

[...]

Znaczy nie wiesz o czym mowa.
"Lekkie stuknięcie na światłach" - jak to raczyłeś nazwać - zostawiło trwałe ślady pourazowe widoczne na badaniu RM kręgosłupa szyjnego u mojej żony. Ja nie byłem badany, a kto wie czy u mnie nie jest podobnie.
Tak więc nie neguj i nie lekceważ czegoś tylko dlatego, że nie potwierdza Twojej tezy.

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 14:39:25
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik "R2r"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:5135ef44$1@news.home.net.pl...

[...]

Wszystkie 5 razy to były wypadki, czy może jednak niektóre to stłuczki?

Niczego nie negujÄ™ statystyki sÄ… jakie sÄ… i nic tego nie zmieni.
Przy wypadkach tył + przód tyle samo samochodów otrzymuje uderzenie od przodu co i od tyłu.
Przy wypadkach tył + bok nikt nie ma uderzenia od tyłu a połowa od przodu
Przy wypadkach samochód + przeszkoda znaczna większość następuje przodem lub przodem + bokiem, natomiast od tyłu margines.

Nie ma co naciągać rzeczywistości - znacznie częściej przy wypadku następuje uderzenie od przodu niż od tyłu.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-06 11:29:03
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 14:39, Ergie pisze:
Wszystkie 5 razy to były wypadki, czy może jednak niektóre to stłuczki?
Jeśli już w ten sposób to obydwa przodem to były dość lekkie stłuczki. Poważniejsze w skutkach były 2 właśnie z tych "od tyłu". Czyli przyjęcie kryteriów (choć IMO bezsensownych - kolizja to kolizja) podziału na stłuczki i wypadki poważniejsze daje jeszcze bardziej niekorzystny dla Twoich statystyk wynik bo p:t=0:2 a nie 2:5

[...]
Trzeba było napisać, że zakładasz, że to tylko Ty będziesz walił. Wtedy faktycznie najłatwiej jest przodem. :->

Nie ma co naciągać rzeczywistości - znacznie częściej przy wypadku
następuje uderzenie od przodu niż od tyłu.
Napisałem już, że moje doświadczenia pokazują zupełnie co innego, Jak byś nie chciał ich wyników naciągać...

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 14:02:05
Autor: R2r
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 13:55, Artur Maśląg pisze:
[...]

Miałem zamiar dodać jeszcze pytanie:
I co z tego mojego zastanowienia siÄ™ wynika? :-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-03-05 14:10:19
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 14:02, R2r pisze:
[...]

Pijcie soki owocowe i jedzcie zdrową żywność!

Tak dobrze? :)

Data: 2013-03-05 14:42:38
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Artur Maśląg nabazgrał(a):

[...]

Jak mówi Karol Zielonka z PIMOT-u, większość organizacji testujących foteliki bada je pod kątem ochrony przy zderzeniu czołowym. Polski instytut chce jednak zmian w przepisach tak, aby podczas testów fotelików uwzględniano również ochronę podczas zderzeń bocznych. To niezwykle istotne, bo właśnie takie zdarzenia w 2011 r. okazały się najczęstsze w Polsce. Jak podaje Komenda Główna Policji, w ubiegłym roku stanowiły one aż 27,9 proc. wszystkich wypadków. Zginęło w nich 16,6 proc. spośród wszystkich zabitych na polskich drogach, a rannych zostało 29,8 proc. z wszystkich poszkodowanych.

Tak więc głównie w ocenie trzeba patrzeć na uderzenia boczne a nie czołowe.

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-05 14:49:13
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 14:42, Chris pisze:
(...)
Jak mówi Karol Zielonka z PIMOT-u, większość organizacji testujących
foteliki bada je pod kątem ochrony przy zderzeniu czołowym. Polski
instytut chce jednak zmian w przepisach tak, aby podczas testĂłw
[...]

Stąd też napisałem wcześniej: "Jestem bardzo ciekaw jak to policzono, skoro ruch w tych państwach wygląda inaczej...", a nasz 'warrior'
łaskawie to wyciął, ponieważ nie pasowało do teorii.
Zresztą do metodologii badań np. ADAC było (i jest) sporo uwag.

Data: 2013-03-05 14:54:51
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Artur Maśląg nabazgrał(a):

[...]

Ja bym dodał więcej, w krajach cywilowanych z siecią atostrad większość wypadków to są właśnie wchania w dupę ze względu na wysokie prękości przelotowe i nie wychamowanie przed korkiem na autostradzie stąd np. zwyczaj awaryjnych na autostradzie w niemczech przy korkach na autostradach.

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-05 15:10:07
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik "Chris"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh4tfb$ukp$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Przy wjechaniu w dupę tyle samo samochodów otrzymuje uderzenie od przodu co i od tyłu. Natomiast drzewa i barierki bardzo rzadko gonią samochód od tyłu.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 15:13:12
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

[...]
Przy wjechaniu w dupÄ™ tyle samo samochodĂłw otrzymuje uderzenie od przodu
co  i od tyĹ‚u. Natomiast drzewa i barierki bardzo rzadko goniÄ… samochĂłd
od tyłu.

Tylko że główna siła uderzenia idzie w tył a nie w przód, pomyśl troszkę i nie ośmieszaj się już.

Co do zderzeń z drzewem/słupem to bardzo często to to uideżenia boczne z powodu poślizgu auta i płynięcia bokiem bez kontroli ...

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-05 15:36:23
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik "Chris"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh4uho$vo2$1@node2.news.atman.pl...

Tylko że główna siła uderzenia idzie w tył a nie w przód, pomyśl troszkę i nie ośmieszaj się już.

A to jakaś nowa fizyka teraz obowiązuje? Mnie w szkole uczono ze obie siły są identyczne.

Co do zderzeń z drzewem/słupem to bardzo często to to uideżenia boczne z powodu poślizgu auta i płynięcia bokiem bez kontroli ...

A w tych pozostałych przypadkach jakich jest więcej tyłem czy przodem?

No i jeszcze ciągle nie doszliśmy do normalnych czołówek, choć już z góry wiem, że zaraz przeczytam że najcześciej auta wirują i uderzają o siebie bokiem albo tyłem, ale nie przodem.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 15:58:09
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Ergie nabazgrał(a):

No i jeszcze ciągle nie doszliśmy do normalnych czołówek, choć już z góry wiem, że zaraz przeczytam że najcześciej auta wirują i uderzają o siebie bokiem albo tyłem, ale nie przodem.

UMIESZ CZYTAC !!! TO SÄ„ STATYSTYKI WYPADKĂ“W .....

Jak mówi Karol Zielonka z PIMOT-u, większość organizacji testujących
foteliki bada je pod kątem ochrony przy zderzeniu czołowym. Polski instytut
chce jednak zmian w przepisach tak, aby podczas testĂłw fotelikĂłw

Data: 2013-03-05 16:05:03
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik "Chris"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh5162$2n6$1@node2.news.atman.pl...

Ergie nabazgrał(a):

UMIESZ CZYTAC !!! TO SÄ„ STATYSTYKI WYPADKĂ“W .....

Caps Loock Ci się zepsuł.

Czy Ty jesteś kompletnym kretynem czy tylko udajesz dla podtrzymania dyskusji? Przeczytaj jeszcze raz powoli: "27,9 proc. wszystkich wypadków.". Nie wiem jaką Ty znasz matematykę, ale dla mnie nijak to nie jest większość.

Już dotarło? To teraz pomyśl, z jakich kierunków było pozostałe 72,1%

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 17:17:28
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 15:36, Ergie pisze:
UĹĽytkownik "Chris"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup

Tylko że główna siła uderzenia idzie w tył a nie w przód, pomyśl
troszkę i nie ośmieszaj się już.

A to jakaĹ› nowa fizyka teraz obowiÄ…zuje? Mnie w szkole uczono ze obie
siły są identyczne.

To zdaje się chyba przespałeś zderzenia niesprężyste i inercjalne
układy odniesienia. Nie czepiaj się uproszczeń (które są czytelne)
- chodzi wprost o wpływ kierunku uderzenia na człowieka (tak, siły,
przyśpieszenie), a nie prymitywne akcja-reakcja.
Tak, ja wolę siedzieć w tym, który uderza przodem.

Data: 2013-03-06 08:38:08
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Artur Maśląg nabazgrał(a):

[...]

Zostaw nie warto kopać konającego ... ja tak kończe bo koń więcej zrozumie ... :)

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-13 17:46:23
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

[...]

Zobacz sobie kiedyś filmik z lądowania astronautów - są w pozycji półleżącej plecami i tyłkiem do kierunku uderzenia o ocean - a, to właśnie dlatego, że w takiej pozycji uderzenie jest najbezpieczniejsze dla organizmu. Ale oczywiście naukowcy z NASA są w błędzie a Ty masz rację!

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-13 19:52:29
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-13 17:46, Ergie pisze:

[...]

Zobacz sobie kiedyĹ› filmik z lÄ…dowania astronautĂłw - sÄ… w pozycji

Jak już skończysz oglądanie filmików to zainteresuj się szczegółami
konstrukcji samochodów osobowych, przeciążeniami itd. i być może
doczytasz, czemu lepiej uderzać przodem niż np. dostać w tył.
Wtedy być może będzie sens dyskusji, czemu pozycja astronautów
w module dowodzenia/lÄ…downiku jest taka a nie inna itd.

Data: 2013-03-13 20:54:40
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

doczytasz, czemu lepiej uderzać przodem niż np. dostać w tył.

Nie czytam fantastyki.

Wtedy być może będzie sens dyskusji, czemu pozycja astronautów
w module dowodzenia/lÄ…downiku jest taka a nie inna itd.

Ale ja to wiem, to Ty tego nie rozumiesz.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-13 21:08:31
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-13 20:54, Ergie pisze:

doczytasz, czemu lepiej uderzać przodem niż np. dostać w tył.

Nie czytam fantastyki.

Cóż, to błąd, ale nie o tym była mowa - zapytaj producentów
samochodów, jak są one projektowane pod kątem bezpieczeństwa.

Wtedy być może będzie sens dyskusji, czemu pozycja astronautów
w module dowodzenia/lÄ…downiku jest taka a nie inna itd.

Ale ja to wiem, to Ty tego nie rozumiesz.

To co napisałeś o tym wcześniej świadczy, że Twoja 'wiedza'
kończy się na obejrzeniu paru filmików, z których kilka faktów
przypasowało ci do tez tutaj wygłaszanych. To zbyt mało, by
ocenić dlaczego tak jest, twierdzić że się wie i do tego jeszcze
wyprowadzać tezy, że ktoś inny tego nie rozumie.

Data: 2013-03-14 00:22:40
Autor: Gotfryd Smolik news
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
On Wed, 13 Mar 2013, Ergie wrote:

Użytkownik "Artur Ma¶l±g"  napisał
układy odniesienia. Nie czepiaj się uproszczeń (które s± czytelne)
- chodzi wprost o wpływ kierunku uderzenia na człowieka (tak, siły,
przy¶pieszenie), a nie prymitywne akcja-reakcja.
Tak, ja wolę siedzieć w tym, który uderza przodem.

Zobacz sobie kiedy¶ filmik z l±dowania astronautów - s± w pozycji półleż±cej plecami i tyłkiem do kierunku uderzenia o ocean
- a, to wła¶nie dlatego, że w takiej pozycji uderzenie
jest najbezpieczniejsze dla organizmu.

  Polecam również 'test Suworowa'.
  Znaczy to nie jego test (lecz GRU), ale opisany został w jego
ksi±żce. Rzut w tył przy siedzeniu na krze¶le :)

Ale oczywi¶cie naukowcy z NASA s± w błędzie a Ty masz rację!

 Żebym się nie pogubił - mowa o dzieciach (które maj± na
ogół głowy "w fotelu") czy osobach dorosłych, gdzie z podparciem
głowy byłoby tragicznie?
(nie bić ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-03-15 20:03:47
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1303140010030.1940@quad...

Żebym się nie pogubił - mowa o dzieciach (które maj± na
ogół głowy "w fotelu") czy osobach dorosłych, gdzie z podparciem
głowy byłoby tragicznie?

O dzieciach, chyba że znasz foteliki dla dorosłych montowane tyłem :-)

Konkretnie to o dzieciach do trzech lat w pozycji jak± zajmuj± w foteliku - a więc półleż±cej z lekko zgiętym kręgosłupem.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 15:05:24
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik "Chris"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh4soe$tvq$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Jak to stwierdziłeś? 27,9% wypadków według Ciebie oznacza "głównie" ? Skoro od przodu i tyłu miałoby być mniej to znaczy że prawie jedna czwarta to uderzenie od dołu albo od góry :-)

Po drugie nie sądzisz chyba że w tych 27,9% wypadków uderzenie nastąpiło dokładnie pod kątem 90 stopni? Tak więc do oceny należałoby znać rozkład procentowy kątów.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:08:27
Autor: Jan Koval
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Ergie" <ergie@spam.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kh29d2$dkv$1node2.news.atman.pl...

[...]

Tyle, że to nie jest mit. S± osoby, które maj± zaburzenia lokomocyjne spowodowane niespójno¶ci± sygnałów wzrokowo-błędnikowych. Efekt końcowy rzyganie w samochodzie lub przez drzwi, okno. Nie ważne. Mdło¶ci i rzyganie.

W poprzednim etapie dziecko było ¶ci¶nięte przez macicę przez jakie¶ sze¶ć-siedem miesięcy i czy oznacza to że takiemu trzylatkowi też się to będzie podobać? Wiele ogranów się już nie rozwija (np oko się już tylko starzeje) ale układ nerwowy rowija się nadal.

Howk!.

Data: 2013-03-05 11:21:51
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Jan Koval"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kh4cmb$t7c$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

[...]

Tyle, że to nie jest mit.

Proszę o jak±kolwiek naukow± publikację potwierdzaj±c± tę tezę. Czekam, ale wiem, że się nie doczekam. Ten mit był obalany wiele lat temu w Szwecji i kilka lat temu w Polsce.

S± osoby, które maj± zaburzenia lokomocyjne spowodowane niespójno¶ci± sygnałów wzrokowo-błędnikowych. Efekt końcowy rzyganie w samochodzie lub przez drzwi,
okno. Nie ważne. Mdło¶ci i rzyganie.

Oczywi¶cie, s± takie osoby, ale nie dzieci które od pocz±tku jeĽdziły tyłem.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 20:45:18
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 11:21, Ergie pisze:

Tyle, ĹĽe to nie jest mit.
ProszÄ™ o jakÄ…kolwiek naukowÄ… publikacjÄ™ potwierdzajÄ…cÄ… tÄ™ tezÄ™.

A nie wystarczy istnienie aviomarinu od lat ? I nie jest to wymysł internetów, ten aviomarin ... czy tabletki z krzyżykiem ...

Czekam, ale wiem, że się nie doczekam. Ten mit był obalany wiele
lat temu w Szwecji i kilka lat temu w Polsce.

JakieĹ› namacalne dowody obalenia moĹĽna ?

Data: 2013-03-05 22:07:08
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 11:21, Ergie pisze:

Tyle, ĹĽe to nie jest mit.
ProszÄ™ o jakÄ…kolwiek naukowÄ… publikacjÄ™ potwierdzajÄ…cÄ… tÄ™ tezÄ™.

A nie wystarczy istnienie aviomarinu od lat ? I nie jest to wymysł
internetĂłw, ten aviomarin ... czy tabletki z krzyĹĽykiem ...

No co Ty - jak ironizowałem, że po wsadzeniu w fotelik tyłem do
kierunku jazdy cudowanie znikajÄ… objawy choroby lokomocyjnej, to siÄ™
dowiedziałem że to tylko powtarzane mity o wymiotowaniu.

Czekam, ale wiem, że się nie doczekam. Ten mit był obalany wiele
lat temu w Szwecji i kilka lat temu w Polsce.

JakieĹ› namacalne dowody obalenia moĹĽna ?

Nie dostaniesz, przecieĹĽ:
<cite>
> Są osoby, które mają zaburzenia lokomocyjne spowodowane niespójnością sygnałów wzrokowo-błędnikowych. Efekt końcowy rzyganie w samochodzie lub przez drzwi,
> okno. Nie ważne. Mdłości i rzyganie.

Oczywiście, są takie osoby, ale nie dzieci które od początku jeździły tyłem.
</cite>

Wynika z powyĹĽszego, ĹĽe problem ten w przypadku dzieci, ktĂłre od
początku jeździły tyłem (a tak jest zasadniczo w większości
przypadków od urodzenia) nie występuje.
:)

Data: 2013-03-06 05:15:01
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 22:07, Artur Maśląg pisze:

[...]

Ale ja nie widzę związku. Znam ludzi, którzy mogą tylko tyłem, bo przodem haftują i na odwrót ... ba - znam ludzi, którzy znoszą każde warunki drogowe każdą stroną, ale na DK28 haftują (magia?),

Oczywiście, są takie osoby, ale nie dzieci które od początku
jeździły tyłem.
</cite>

Nie ma znaczenia.

Data: 2013-03-06 08:08:32
Autor: Artur Maśląg
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
[...]

przodem haftujÄ… i na odwrĂłt ... ba - znam ludzi, ktĂłrzy znoszÄ… kaĹĽde
warunki drogowe kaĹĽdÄ… stronÄ…, ale na DK28 haftujÄ… (magia?),

To nie mi to tłumacz i nie mnie pytaj - ja chciałem wyjaśnienia
magicznego znikania tych atrakcji po wsadzeniu dziecka w fotelik
tyłem do kierunku jazdy.

Oczywiście, są takie osoby, ale nie dzieci które od początku
jeździły tyłem.
</cite>

Nie ma znaczenia.

Jw.

[...]

To niemoĹĽliwe ;)

Data: 2013-03-06 10:33:30
Autor: RoMan Mandziejewicz
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello Rafał,

Wednesday, March 6, 2013, 5:15:01 AM, you wrote:

No co Ty - jak ironizowałem, że po wsadzeniu w fotelik tyłem do
kierunku jazdy cudowanie znikaj± objawy choroby lokomocyjnej, to
się dowiedziałem że to tylko powtarzane mity o wymiotowaniu.
Ale ja nie widzę zwi±zku. Znam ludzi, którzy mog± tylko tyłem,
bo przodem haftuj± i na odwrót ... ba - znam ludzi, którzy znosz± każde warunki drogowe każd± stron±, ale na DK28 haftuj± (magia?),

Ale piszesz o dorosłych. Małe dzieci nie maja wykształconego zmysłu
równowagi, który odpowiada za klasyczn± chorobę lokomocyjn±.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-03-06 10:45:57
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
[...]

Nie.

Małe dzieci nie maja wykształconego zmysłu
równowagi, który odpowiada za klasyczn± chorobę lokomocyjn±.

Gdyby¶ napisał *niemowlęta* to można by to było nazwać zgodnym
z rzeczywisto¶ci±.

Data: 2013-03-06 11:00:09
Autor: J.F
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał
[...]

Ale to chyba bardzo male, bo ciut starsze wlasnie przezywaja sensacje.

Hm, niemowlaki ... kolysane w wozku dla uspokojenia ...

J.

Data: 2013-03-06 11:13:14
Autor: RoMan Mandziejewicz
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Hello J.F,

Wednesday, March 6, 2013, 11:00:09 AM, you wrote:

[...]

Starsze o ile? Nie mogę dotrzeć do Ľródła ale pamięć podpowiada
granicę 3 lat.

Hm, niemowlaki ... kolysane w wozku dla uspokojenia ...

To raczej działa na mię¶nie i narz±dy wewnętrzne.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-03-06 13:25:35
Autor: J.F
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomo¶ci
Hello J.F,
[...]

tu np pisza o 2-latku
http://f.kafeteria.pl/temat.php?id_p=3674101

Odpornosci nabiera sie ... w roznym wieku. Czasem 0, czasem 65 lat ..

Hm, niemowlaki ... kolysane w wozku dla uspokojenia ...
To raczej działa na mię¶nie i narz±dy wewnętrzne.

Ale nudnosci od tego bujania najwyrazniej nie ma :-)

J.

Data: 2013-03-13 18:44:00
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
UĹĽytkownik ""RafaĹ‚ \"SP\" Gil""  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kh5i0v$jg3$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Słyszałeś kiedyś aby noworodek potrzebował aviomarin?

Nie - noworodki jeżdżą tyłem i jakoś nie rzygają.

To że niektóre starsze dzieci które na co dzień podróżują przodem dostają mdłości gdy raz jadą tyłem nie ma nic wspólnego z sytuacją dzieci które od początku podróżują tyłem.

Czekam, ale wiem, że się nie doczekam. Ten mit był obalany wiele
lat temu w Szwecji i kilka lat temu w Polsce.

JakieĹ› namacalne dowody obalenia moĹĽna ?

Poszukaj w archiwum albo w googlu, a najlepiej  po prostu spytaj pediatrĂłw byle mĹ‚odych bo starzy to nie wiedzÄ… co to fotelik.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-04 11:33:38
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Mon, 4 Mar 2013 09:42:34 +0100, Ergie napisał(a):

Je¶li chodzi o kategorię 9-25 to polecam taki montowany tyłem do kierunku jazdy - zwiększa szanse na przeżycie wypadku przez dziecko około 10-krotnie. Decyzja tyłem czy przodem ma wielokrotnie większe znaczenie niż wybór producenta.

Proszę o konkretne wyniki, któr± wskazuj± na przewagę w jeĽdzie tyłem 3.
latka. Oczywi¶cie proszę o nie odsyłanie do googla.

--
Franc

Data: 2013-03-04 13:21:25
Autor: Ergie
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Użytkownik "Franc"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1x8rybb2rcjjf.12oz9tzcpxb0b.dlg@40tude.net...

[...]

Wiec ja mam za Ciebie wykonać tę robotę? Ja już j± raz wykonałem gdy szukałem fotelika dla swojego pierwszego dziecka.

Wystarczy zajrzeć na najpopularniejsza stronę z testami fotelików:

http://fotelik.info/pl/art/fotelik_samochodowy_tylem_do_kierunku_jazdy,10.html

cytat: "Badania przeprowadzane przez firmę ubezpieczeniow± Folksam pokazuj±, że ryzyko ¶mierci lub poważnych obrażeń jest 5 razy większe w fotelikach ustawionych przodem do kierunku jazdy."

Tu akurat pisze o 5 krotnej różnicy w ryzyku. Jak ja szukałem informacji kilka lat temu to znalazłem statystyki z których wynikało, że w przypadku 10 krotnie większej liczby wypadków uderzenie następuje od przodu niż od tyłu.Co chyba jest oczywiste drzewa i inne przeszkody nas nie goni± :-)

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-03-05 10:02:47
Autor: Jan Koval
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Franc" <wp@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1x8rybb2rcjjf.12oz9tzcpxb0b.dlg40tude.net...
[...]

WyobraĽ sobie jak się zachowa ciało dziecka przy foteliku zamocowanym
przodem i tyłem w chwili nagłego zatrzymania i wyciagnij wnioski.

Ale w YouTube znajdziesz filmy, które lepiej to pokaż±. Z tym, że to testy producentów czy innych ludzi
a życie ma swoje własne testy.

Data: 2013-03-05 10:49:39
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Tue, 5 Mar 2013 10:02:47 +0100, Jan Koval napisał(a):

WyobraĽ sobie jak się zachowa ciało dziecka przy foteliku zamocowanym przodem i tyłem w chwili nagłego zatrzymania i wyciagnij wnioski.
Odpukać, jedyne zdarzenie drogowe jakie miałem z dziecmi - to człowiek
wjechał nam w dupę. Uruchamiam wyobraĽnie i jednak lepiej było, że foteliki były zorientowane
do przodu. --
Franc

Data: 2013-03-05 11:24:36
Autor: Jan Koval
[FOTELIK] Isofix a pasy ...

Użytkownik "Franc" <wp@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:14l7lhx7pe37f.13ooo2ebn14g$.dlg40tude.net...
[...]

Przy wjezdzie w dupe nastepuje przekazanie energii i o ile pojazd dupniety ma miejsce to się przesunie pochłaniaj±c energie.
Przy takim uderzenie w foteliku umocowanym "do tyłu" zadziałaj± pasy bezpieczeństwa ale będzie to dużo mniejsza energia
niż przy uderzenie czołowym. Zreszt± cała idea fix zakłada zderzenia czołowe czyli takie które występuj± najczę¶ciej.

Data: 2013-03-04 11:20:43
Autor: ddddddd
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
[...]

a ja się podłączę - da się dołożyć ISOFIX do auta? konkretnie BMW e39.

Lukasz

Data: 2013-03-04 11:26:03
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
ddddddd nabazgrał(a):

[...]

Nie wiem jak w BMW ale w Volvo można bez problemu i to nawet nie kosztuje wiele (chyba 200zł jak się pytałem)

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-05 16:03:10
Autor: radekp@konto.pl
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Mon, 04 Mar 2013 11:20:43 +0100, w <kh1sf5$ts3$1@dont-email.me>, ddddddd
<lukasz@bezspamubojczuk.wytnijbezspamu.net.pl> napisał(-a):

a ja się podł±czę - da się dołożyć ISOFIX do auta? konkretnie BMW e39.

Ale po co?

Data: 2013-03-05 21:18:45
Autor: Rafał \"SP\" Gil
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-05 16:03, radekp@konto.pl pisze:

a ja się podłączę - da się dołożyć ISOFIX do auta? konkretnie BMW e39.
Ale po co?

Strzelam w ciemno: Żeby mieć isofix :)

Data: 2013-03-06 08:40:25
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
"Rafał \"SP\" Gil" nabazgrał(a):

W dniu 2013-03-05 16:03, radekp@konto.pl pisze:
a ja się podłączę - da się dołożyć ISOFIX do auta? konkretnie BMW e39.
Ale po co?
Strzelam w ciemno: Żeby mieć isofix :)

Wygoda, w pewnej chwili miałem tylko jeden fotelik bo z drugiego wrósł już młody i przepięcie z jednego auta do drugiego fotelika z isofix trwa 10sec

www.automo.pl - SprawdĹş VIN, wyposaĹĽenie, przebieg, historiÄ™ wypadkowÄ….

Data: 2013-03-06 08:53:36
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Wed, 6 Mar 2013 08:40:25 +0100, Chris napisał(a):

Wygoda, w pewnej chwili miałem tylko jeden fotelik bo z drugiego wrósł już młody i przepięcie z jednego auta do drugiego fotelika z isofix trwa 10sec
Tutaj ciężko mi jest się zgodzić.
ISOFIX wygodny jest do wpięca w sam fotel - dolne zaczepy. Natomiast górna kotwica to już troszkę większa upierdliwo¶ć (wydaje mi się,
że kotwica to norma przy ISOFIXIE).

--
Franc

Data: 2013-03-06 09:21:11
Autor: Artur Ma¶l±g
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
W dniu 2013-03-06 08:53, Franc pisze:
[...]

Pod warunkiem, że to się uda - spotkałem się już z sytuacjami, kiedy
fotelik z jednego samochodu nie dał się zapi±ć w drugim. Tak, ISOFIX.

Natomiast górna kotwica to już troszkę większa upierdliwo¶ć (wydaje mi się,
że kotwica to norma przy ISOFIXIE).

Norm± to jest chyba od 2011, a Volvo ma podobno system, który
pozwala unikn±ć tej upierdliwo¶ci.

Data: 2013-03-06 09:53:48
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Artur Ma¶l±g nabazgrał(a):

[...]

Mam Volvo i niemam żadnej kotwicy ... jedyne co dostałem do do fotelika pasek który zakłada się między oparcie fotelika a zagłowek tak żeby był przyczepiony na sztywno (zapięcie paska zajmuje 5sec)

Data: 2013-03-06 10:40:13
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Wed, 6 Mar 2013 09:53:48 +0100, Chris napisał(a):

Mam Volvo i niemam żadnej kotwicy ... jedyne co dostałem do do fotelika pasek który zakłada się między oparcie fotelika a zagłowek tak żeby był przyczepiony na sztywno (zapięcie paska zajmuje 5sec)

Producenci pokazuj± to jako kotwicę (tak chyba też nazywaj± w instrukcji do
fotelika). Chodzi o pas, który jest na stałe zamontowany u góry fotelika ze
sprz±czk±, któr± wpina się w bagazniku w specjalny zaczep. Przkłada się ten
pas przez górn± krawędĽ tylnej kanapy. Potem trzeba cały pas zaci±gn±ć ma
maxa i to usztywnia fotelik w kierunku przód-tył. --
Franc

Data: 2013-03-06 10:41:53
Autor: Franc
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Wed, 6 Mar 2013 10:40:13 +0100, Franc napisał(a):

[...]

http://wozki-dzieciece.pl/shop_item/139/chicco-fotelik-key-1-x-plus-isofix-kol2012.html
Tutaj jest dokładnie pokazane o co chodzi(nawet mam ten sam fotelik).

--
Franc

Data: 2013-03-17 14:54:54
Autor: radekp@konto.pl
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Wed, 6 Mar 2013 08:40:25 +0100, w <kh6rt9$pn3$1@node2.news.atman.pl>, "Chris"
<chris@spam.pl> napisał(-a):

Wygoda, w pewnej chwili miałem tylko jeden fotelik bo z drugiego wrósł już młody i przepięcie z jednego auta do drugiego fotelika z isofix trwa 10sec

Dla mnie wygod± byłoby kupno 2. fotelika, ale może nie znam się :).

Data: 2013-03-17 15:26:24
Autor: J.F.
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
Dnia Sun, 17 Mar 2013 14:54:54 +0100, radekp@konto.pl napisał(a):
<chris@spam.pl> napisał(-a):
Wygoda, w pewnej chwili miałem tylko jeden fotelik bo z drugiego wrósł już młody i przepięcie z jednego auta do drugiego fotelika z isofix trwa 10sec

Dla mnie wygod± byłoby kupno 2. fotelika, ale może nie znam się :).

Przy 10s ... moze sie nie znasz :-)

J.

Data: 2013-03-19 16:00:09
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
radekp@konto.pl nabazgrał(a):

[...]

Kupiłem drugi ... a co do reszty nie musisz wiedzieć dla czego tyle to trwało :)

Data: 2013-03-04 12:16:31
Autor: Chris
[FOTELIK] Isofix a pasy ...
"Rafał \"SP\" Gil" nabazgrał(a):

Proste pytanie - czy fotelik zapinany ISOFIXem, ma opcje zapinania teĹĽ pasami ?
Domyślam się, że fotelik z bazą ISOFIX ma wariant zapinania pasami, ale czy stricte ISOFIXowy fotelik ma opcję z pasami ?

Przez jakiś czas na zmianę w autach mieszałem fotelikiem Cybex FiX z ISOFIXEM w jednym aucie był ISOFIX w drugim brak, berz problemu to działało.