Izolacja termiczna od podłoża

Data: 2010-06-07 12:02:48
Autor: Marcin Kysiak
Izolacja termiczna od podłoża
Archiwum grupy podaje, że przynajmniej jeszcze w 2004 roku dmuchany materac izolował od podłoża gorzej niż karimata: http://tinyurl.com/35fsw6b

Ponieważ odczułem to właśnie boleśnie na własnej d..., chciałbym zapytać, czym dobrze jest się dodatkowo odizolować od podłoża? Czy podłożenie pod (na?) taki materac alumaty/karimaty ma sens?

Chodzi o turystykę namiotowo-samochodową (bazujemy na campingu w namiocie i chodzimy na lekko), więc ciężar dodatkowego ekwipunku nie jest kluczowy.

Pzdr,
M.

--
Marcin Kysiak
Galeria fotografii: http://www.marcinkysiak.pl

Data: 2010-06-07 12:29:02
Autor: Wojciech Wierba
Marcin Kysiak pisze:
[...]

Zaryzykuję tezę, że zwykły materac dmuchany bardzo słabo izoluje termicznie (konwekcja powietrza w komorach) natomiast daje dość duży komfort noclegu.
W warunkach letnich (ciepłych) w zasadzie obojętne jest, czy dodatkową karimatę położymy pod czy na dmuchanym materacu, chociaż prawa fizyki wskazują raczej na rozwiązanie z dodatkową karimatą na materacu dmuchanym.
Osobiście polecam zakup (mogę pośredniczyć) po 2 karimaty Bundeswehry
po ~5 €/szt. Jeną kładziemy pod materac (zabezpiecza przed przebiciem),
a drugÄ… na materacu.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-07 13:46:53
Autor: Marcin Kysiak
W dniu 2010-06-07 12:29, Wojciech Wierba pisze:

Osobiście polecam zakup (mogę pośredniczyć) po 2 karimaty Bundeswehry
po ~5 €/szt. Jeną kładziemy pod materac (zabezpiecza przed przebiciem),
a drugÄ… na materacu.

A jaką mają szerokość?

Pzdr,
M.

Data: 2010-06-07 14:14:53
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-07 13:46, Marcin Kysiak pisze:
[...]

http://cgi.ebay.de/BW-Isomatte-faltbar-Bundeswehr-1-Wahl-/390204609951?cmd=ViewItem&pt=NATO_Shop&hash=item5ada01d59f

190 cm * 55 cm.
No i jak widze podrożały na ~8€ + przesyłka.
To znaczy aktualnie nie ma tańszych ofert, ja kupowałem
kiedyś po ~3,50€ przy ilości 20 szt.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-07 18:38:19
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-07 14:14, Wojciech Wierba pisze:
No i jak widze podrożały na ~8€ + przesyłka.
To znaczy aktualnie nie ma tańszych ofert, ja kupowałem
kiedyś po ~3,50€ przy ilości 20 szt.

Na Allegro kupowałem po 25 PLN + logistyka u sprzedającego maw13, to jakiś klon sklepu ArmyWorld.pl ale raczej nie polecę sprzedającego, bo mata jest mocno sfatygowana 2 niemałe przecięcia/rozdarcia i kilka mniejszych wyszarpań tworzywa, a w opisie oczywiście była w stanie bdb.
Na plus należy zaliczyć ofertę wymiany, ale przy obecnych kosztach przesyłki średnio się opłaca bo miałbym drugą matę, więc nie skorzystałem.
Natomiast nówki widziałem w Pentagonie w Katowicach po bodaj 60 PLN.
Ale przy takiej cenie, to chyba jednak do zimy to karrimata 1 cm się nada, albo nowość, która ma się niebawem pojawić w PL, czyli multimat, ale to juz trochę inne ceny.
Jako ciekawą alternatywę może służyć mata z pianki EVA.
http://globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=113320&k_id=0504&hot=0
Znajomi z for internetowych polecają. 1.4 cm może nawet na cały rok starczyć przy dobrym śpiworze.
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-07 20:27:25
Autor: Wojciech Wierba
Doczu pisze:

[...]

No ale to już ~28€ = ~120 zł. (1 € = 4.18 zł)

BTW Doczu, widziałeś gdzieś maty Z-liner w rozsądnej cenie?
Chodzi o składaną w kostkę matę jak paleta na jajka.
Mam jedną i chciałbym kupić druga.
Jak dla mnie rewelacja na lato i wiosnę/jesień (komfort+izolacja).

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-07 21:57:07
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-07 20:27, Wojciech Wierba pisze:
Doczu pisze:

[...]

chodzi Ci o Z-Lite Therm A Resta ?
Widziałem jakiś czas temu w katowickim Horyzoncie za bodaj 129 PLN i w Sklepie Podróżnika chyba 20 zł drożej.
Trudno mi określić, czy to rozsądna cena.
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-07 22:30:23
Autor: Marcin Lubojański
Doczu pisze:

[...]

Doczu a ty pozbyłeś się tego termosu wojskowego? Bo jakiś czas temu pisałeś że 1l to ci za dużo :P
Szukałem takiego teraz na allegro ale coś nie ma...

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
jędrny biust

Data: 2010-06-08 05:14:01
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-07 22:30, Marcin Lubojański pisze:

Doczu a ty pozbyłeś się tego termosu wojskowego? Bo jakiś czas temu
pisałeś że 1l to ci za dużo :P
Szukałem takiego teraz na allegro ale coś nie ma...

Chyba jeszcze mam go, ale nie wiem czemu przestał trzymać tak dobrze temperaturę i zastąpił go Thermos.
Jak będziesz chciał się pokombinować co może być na rzeczy, to mogę Ci go sprezentować.
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-07 23:10:37
Autor: Tomasz Sójka
Izolacja termiczna od podłoża
Dnia Mon, 07 Jun 2010 18:38:19 +0200, Doczu napisał(a):

Jako ciekaw± alternatywę może służyć mata z pianki EVA.
http://globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=113320&k_id=0504&hot=0
Znajomi z for internetowych polecaj±. 1.4 cm może nawet na cały rok starczyć przy dobrym ¶piworze.

Toż to zwykła karimata. Ale ja też polecam, tak od prawie trzydziestu lat
mniej więcej :))
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-08 05:15:14
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-07 23:10, Tomasz Sójka pisze:
[...]

Ponoć nie taka zwykła, ale ja i tak używam na razie takiej z Decathlonu :)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-08 10:57:55
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Tue, 08 Jun 2010 05:15:14 +0200, Doczu napisał(a):

[...]

A czy w takim razie wiesz może na czym się jej niezwykło¶ć zasadza?...
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-08 11:46:08
Autor: Wojciech Wierba
Tomasz Sójka pisze:

Ponoć nie taka zwykła, ale ja i tak używam na razie takiej z Decathlonu :)

A czy w takim razie wiesz może na czym się jej niezwykło¶ć zasadza?...

Na piance Evazote (ponoć występuje tylko w kolorze czarnym).
Jest mocniejsza i bardziej odporna na urazy mechaniczne, podobno
ma najlepsz± spo¶ród innych pianek izolację termiczn±. I zachowuje
elastyczno¶ć nawet przy -95C.
Niestety, jest kilka razy (3-5) droższa od innych pianek.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-08 12:14:48
Autor: Marcin Kysiak
Izolacja termiczna od podłoża
W dniu 2010-06-08 11:46, Wojciech Wierba pisze:
I zachowuje
elastyczno¶ć nawet przy -95C.

A możesz polecić jaki¶ ¶piwór w zestawie? :-P

Pzdr,
M.

Data: 2010-06-08 12:36:18
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-08 12:14, Marcin Kysiak pisze:
W dniu 2010-06-08 11:46, Wojciech Wierba pisze:
I zachowuje
elastyczno¶ć nawet przy -95C.

A możesz polecić jaki¶ ¶piwór w zestawie? :-P

Biegun zimna znajduje się niedaleko stacji antarktycznej Sojuz
(dawniej Wostok), gdzie 21 lipca 1983 odnotowano temperaturę -89,6 °C.
Już niewiele brakowało, żeby karimaty pękały jak szkło :-)

¦piwory do ~-50C komfortu bywaj± szyte na zamówienie, miałem taki w rękach.

Pozdawiam
Wojtek

Data: 2010-06-08 14:44:45
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Tue, 08 Jun 2010 11:46:08 +0200, Wojciech Wierba napisał(a):

[...]

A nie jest tak że już te 40 lat temu Karrimor z tego wła¶nie czego¶ robił
swoje maty? N.b. żółte i oliwkowe chyba? ;)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-08 15:30:25
Autor: Wojciech Wierba
Tomasz Sójka pisze:
[...]

Wydaje się, że do tej pory tkwiłem w 'mylnym błędzie', ponieważ
rzeczywi¶cie (obecnie) s± pianki Evazote w różnych kolorach.

Pianka EVA ma dużo malutkich, zamkniętych pęcherzyków powietrza (minimalna konwekcja/cyrkulacja) a inne pianki maj± mniej, ale za to większych pęcherzyków powietrza.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-08 21:51:00
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-08 14:44, Tomasz Sójka pisze:
A nie jest tak że już te 40 lat temu Karrimor z tego wła¶nie czego¶ robił
swoje maty?

Ponoć pianka EVA to wynalazek ostatnich lat więc chyba jednak nie.
Nie miałem jej w rękach, ale oryginaln± karrimatę karrimora miałem kiedy¶ więc chętnie bym podotykał EVĘ ;)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-08 22:14:03
Autor: Zbynek Ltd.
Izolacja termiczna od podłoża
Cze¶ć

Doczu napisał(a) :
więc chętnie bym podotykał EVĘ ;)

Ojjj, jak się żona dowie... :-D

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

[Człowiek zaczyna używać dopiero wtedy rozumu, gdy kończ± mu się
wszystkie możliwo¶ci.]

Data: 2010-06-09 10:09:57
Autor: Doczu
Izolacja termiczna od podłoża
W dniu 2010-06-08 22:14, Zbynek Ltd. pisze:
Cze¶ć

Doczu napisał(a) :
więc chętnie bym podotykał EVĘ ;)

Ojjj, jak się żona dowie... :-D

Jako Adamowi z imienia, mam w tej materii pewne przywileje wynikaj±ce z tradycji ;)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-08 23:00:18
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Tue, 08 Jun 2010 21:51:00 +0200, Doczu napisał(a):

Ponoć pianka EVA to wynalazek ostatnich lat więc chyba jednak nie.
Nie miałem jej w rękach, ale oryginaln± karrimatę karrimora miałem kiedy¶ więc chętnie bym podotykał EVĘ ;)

Więc w 85-tym w "Go¶cińcu" to jaki¶ wizjoner pisał (jakie¶ pół roku temu
już to cytowałem):
""Prawdziwy" karrimat otrzymuje się z polioctanu winylu (PVA) o specjalnej sieciowej strukturze zwanego EVAZOTE, poddanego obróbce ci¶nieniowej..."
:)) - powinien chociaż nazwę opatentować?
Pierwszy raz tak± "prawdziw±" to widziałem na kempingu we Vratnej u kumpla
z koła gdzie¶ tak wła¶nie wtedy, miał j± nabyt± na zgniłym zachodzie na
jakiej¶ wyprawie. ZTCP to miała mieć wtedy już ok. 10 lat, była baardzo
brudna, ale mechanicznie - bez zarzutu. W porównaniu do węgierskich które
wtedy były do kupienia (swoj± nabyłem w Czeskim Cieszynie), w których
dziurę można było wydłubać paznokciem, to była praktycznie niezniszczalna.
Wiele lat póĽniej, kiedy już mnie było stać :), nabyłem dwie takie
Karrimaty - czy to jest dokładnie to samo to nie wiem, przede wszystkim nie
miałem już okazji tak ich testować i do¶wiadczać, głównie ze względu na
(nie)wygodę spania na karimacie... Tamta była jakby twardsza, ale może to
inny model był tylko?
Pozdrawiam Tomek
P.S. Faktem jest jak pisał Wojtek - pęcherzyki w tych moich Karrimatach s±
mikroskopijnej wielko¶ci, to jakie¶ ułamki milimetra w najlepszym razie.

Data: 2010-06-09 10:08:24
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-08 23:00, Tomasz Sójka pisze:
[...]

A nie była to przypadkiem mata "Multimat" ?
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-09 10:41:02
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-09 10:08, Doczu pisze:

Ponoć pianka EVA to wynalazek ostatnich lat więc chyba jednak nie.
Nie miałem jej w rękach, ale oryginaln± karrimatę karrimora miałem
kiedy¶ więc chętnie bym podotykał EVĘ ;)

Pierwsz± (chyba) karimatę (czarna), jak± miałem, kupiłem w Karlsruhe w 1982 roku. Miała metkę Evazote i przetrwała chyba z 10 lat.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 11:36:30
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-09 10:41, Wojciech Wierba pisze:
[...]

Wychodzi więc na to że te maty z Evazote, to jaki¶ odgrzewany kotlet :)
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-09 14:14:48
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Wed, 09 Jun 2010 11:36:30 +0200, Doczu napisał(a):

Wychodzi więc na to że te maty z Evazote, to jaki¶ odgrzewany kotlet :)

Podobnie jak ciuchy z Gore-texem - ok. 34 lata :))
Ale na poważnie, te "lepsze" maty nigdy nie były przynajmniej u nas zbyt
popularne - ze względu na cenę rzecz jasna. O Gore to w zasadzie każdy wie
dlaczego tyle kosztuje; o metodach i efektach produkcji karimat jak widać
mało kto... ZTCP to grubszy Karrimor kosztował jakie¶ podobne sumy co
Thermarest przy jednak gorszej izolacji.
W każdym razie - jak już to nie odgrzewany kotlet, a zapomniana perełka :)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-09 16:05:37
Autor: Zbynek Ltd.

Tomasz Sójka napisał(a) :
ZTCP to grubszy Karrimor kosztował jakie¶ podobne sumy co
Thermarest przy jednak gorszej izolacji.

Niemniej nakłuty Karrimor ma jednak lepsz± izolację niż nakłuty
dmuchany Thermarest.

Data: 2010-06-09 16:29:30
Autor: Tomasz Sójka
Izolacja termiczna od podłoża
Dnia Wed, 09 Jun 2010 16:05:37 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):

Cze¶ć

Tomasz Sójka napisał(a) :
ZTCP to grubszy Karrimor kosztował jakie¶ podobne sumy co
Thermarest przy jednak gorszej izolacji.

Niemniej nakłuty Karrimor ma jednak lepsz± izolację niż nakłuty
dmuchany Thermarest.

Yes, ale konsument w większo¶ci wybierał "zwykłe" karimaty za ułamek ceny
K. czy T.
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-09 18:49:16
Autor: Wojciech Wierba
Izolacja termiczna od podłoża
Jeszcze o cenach, zaletach i wadach "karimat".
Porównuj±c dwie 'ciekawe' maty:
1. DownMat 7 Pump firmy Exped,
     880g, 183x52x7 cm3, R=5,9, T=-24C
     cena = ~500 zł (normalna cena), można kupić za ~400 zł.
2. NeoAir Regular firmy Therm-A-Rest,
     410g, 183x51x6,3 cm3, R=2,5, T=-2C
     cena = 550 zł.

Można przypuszczać, że NeoAir jest 'odpowiedzi±'
Thern-A-Rest'a na puchowe materace Exped'a.
Fakt, NeoAir jest ponad 2 razy lżejszy (i trochę mniejszy po spakowaniu), cena porównywalna, ale...
NeoAir jest materacem 3 sezonowym, a nawet pokusiłbym się o stwierdzenie, że 2 sezonowym (póĽna wiosna, lato, wczesna jesień)
z uwagi na zapewnienie komfortu termicznego do -2C podłoża.
DownMat 7 jest mat± typowo 4 (a nawet 5) sezonow± (zimow±), do -24C podłoża.
Ten 5 sezon (pora roku) oznacza, że można jej używać w wysokich górach.
Mówi±c szczerze, zamiast NeoAir wolę zwykł± (może trochę grubsz± - 1,5 cm) matę Evazote. Będzie tańsza (max. ~200zł), mniej podatna na uszkodzenia i zupełnie wystarczaj±ca (może trochę mniejszy komfort
spania - nie termiczny, ale nierówno¶ci terenu).

Konkluduj±c, gdyby NeoAir kosztowała 200-300 zł, to pewnie bym się skusił, a tak wolę zim± używać DownMat 7 Pump, a wiosn±/latem/jesieni±
Therm-A-Rest Z-Lite (składana mata jak paleta na jajka, R = 2,2, T =0C) w cenie ~170 zł.

Może się komu¶ takie dywagacje przydadz± :-)
Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 12:32:26
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Wed, 09 Jun 2010 10:08:24 +0200, Doczu napisał(a):

A nie była to przypadkiem mata "Multimat" ?

Hmm, a co to jest wła¶ciwie "Multimat"? Firma, model, materiał?
ZTCP to tamto było firmy Karrimor, modelu nie pomnę, materiał
organoleptycznie odpowiadał opisowi EVAZOTE...
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-09 14:43:59
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-09 12:32, Tomasz Sójka pisze:
[...]

To firma.
Chodz± nawet pogłoski, że to oni zrobili pierwsz± karrimatę dla Karrimora. Ale ile w tym prawdy to nie wiem :)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-09 14:44:58
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-09 14:43, Doczu pisze:
[...]

A konkretniej to jest Beacons Products Ltd.

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-09 14:52:07
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-09 14:44, Doczu pisze:

A konkretniej to jest Beacons Products Ltd.

> Chodz± nawet pogłoski, że to oni zrobili pierwsz± karrimatę dla >Karrimora. Ale ile w tym prawdy to nie wiem :)

Firma powstała w 1986 roku, więc raczej w powyższych pogłoskach nie może
być prawdy.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 15:43:52
Autor: Doczu
W dniu 2010-06-09 14:52, Wojciech Wierba pisze:
> [...]

 >Karrimora. Ale ile w tym prawdy to nie wiem :)

Firma powstała w 1986 roku, więc raczej w powyższych pogłoskach nie może

No chyba że wcze¶niej istniała pod inn± nazw±, jak np. kiedy¶ taki Agip, a teraz jakie¶ Eni czy co¶ podobnego.

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-06-09 16:08:19
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Wed, 09 Jun 2010 14:44:58 +0200, Doczu napisał(a):

[...]

Nie bedę się multimatem podniecał - te -15 czy -60 st.C to raczej nie jest
to co mamy na my¶li ;) To raczej temperatury na które mata jako taka jest
odporna... No i nazywanie maty z czegokolwiek o grubo¶ci 10 mm "all
seasons" wydaje mi się grubym nadużyciem. Albo nie, odwołuję, na Wyspie
"all seasons" to zdaje się przeważnie niewielki minus jest :)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-10 22:01:00
Autor: Krzysztof Halasa
Tomasz SĂłjka <nobody@gmail.com> writes:

Nie bedę się multimatem podniecał - te -15 czy -60 st.C to raczej nie jest
to co mamy na myśli ;) To raczej temperatury na które mata jako taka jest
odporna... No i nazywanie maty z czegokolwiek o grubości 10 mm "all
seasons" wydaje mi się grubym nadużyciem. Albo nie, odwołuję, na Wyspie
"all seasons" to zdaje siÄ™ przewaĹĽnie niewielki minus jest :)

Nie jestem pewien czy dobrze rozumiem o co chodzi, ale (niektore) maty
Karrimora niekoniecznie sa grubsze niz 10 mm (jestem poza domem, nie
moge sprawdzic) i w temperaturach nizszych niz -15 st.C nie sa problemem
(z tym ze nie sprawdzalem w -60 st.C).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-06-10 23:12:07
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Thu, 10 Jun 2010 22:01:00 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Tak w ogólnym zarysie to na niektórych "forach" został "odkryty" ;) wła¶nie
tzw. Multimat. I niektórzy forumowicze bardzo się tym podniecaj± obiecuj±c
sobie jak s±dzę po piance 8mm waż±cej 190g komfort termiczny do -15 st. C
Ma o tym ¶wiadczyć jaki¶ certyfikat... Hmm, producent podaje dla niej parametr TOG: 2,3; zdaje się że po
przeliczeniu na amerykańskie R-Value daje to 1,3 mniej więcej. Co by się
zgadzało z porównaniem mat wg. Expeda: http://tinyurl.com/3adkpxt
Wprawdzie maj± tam jakie¶ idiotyczne wymiary, ale to raczej jest bł±d,
multimat nie ma w ofercie maty grubo¶ci 2mm, i rozmiarze 2m x 1m
W każdym razie Rv 1,3 daje tam +8 st. C i mogę się z tym zgodzić. Ale
producent nazywa j± czterosezonow±... Wersja 12mm to już "expedition", 5
seasons, 295g, TOG: 3...
Kolejny produkt z elitarnej grupy "dobre i tanie"? :))
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-06-11 02:41:23
Autor: Krzysztof Halasa
Izolacja termiczna od podłoża
Tomasz SĂłjka <nobody@gmail.com> writes:

Tak w ogólnym zarysie to na niektórych "forach" został "odkryty" ;) właśnie
tzw. Multimat. I niektĂłrzy forumowicze bardzo siÄ™ tym podniecajÄ… obiecujÄ…c
sobie jak sÄ…dzÄ™ po piance 8mm waĹĽÄ…cej 190g komfort termiczny do -15 st. C

Z ta masa to nie wiem, troche mala (karrimat extreme = ok. 600 g czy
jakos tak), ale grubosc - karrimat nie jest specjalnie grubszy i komfort
w -15 st.C zapewnia bez problemu. Z tym, ze ten produkt jest pewnie
sporo mlodszy od najmlodszych karrimatow, wiec moze byc lepszy.
Nie widze tez powodu dla ktorego to mialoby kosztowac nie wiadomo ile -
przeciez to tylko pianka.

Hmm, producent podaje dla niej parametr TOG: 2,3; zdaje siÄ™ ĹĽe po
przeliczeniu na amerykańskie R-Value daje to 1,3 mniej więcej. Co by się
zgadzało z porównaniem mat wg. Expeda: http://tinyurl.com/3adkpxt
Wprawdzie mają tam jakieś idiotyczne wymiary, ale to raczej jest błąd,
multimat nie ma w ofercie maty grubości 2mm, i rozmiarze 2m x 1m
W każdym razie Rv 1,3 daje tam +8 st. C i mogę się z tym zgodzić. Ale
producent nazywa jÄ… czterosezonowÄ…... Wersja 12mm to juĹĽ "expedition", 5
seasons, 295g, TOG: 3...

Ja tam sie na TOGach nie znam, na 5 porach roku takze nie. Wymiary sa
raczej wadliwe, 200x100x0.2 cm nie zwija sie w rulon 51x11 cm (a po
zlozeniu na pol wygladaloby to raczej slabo, no i co to ma byc - mata
malzenska?). Podana masa 540 g bardziej zblizona do Karrimora.
Rulon o srednicy 11 cm daje ok. 200 cm dlugosci przy 9 mm grubosci.
Zupelnie realne. 8 st.C komfortu to lekka tragedia, ale tu roznice moga
byc dramatyczne zaleznie od technologii.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-06-11 08:50:35
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-10 23:12, Tomasz SĂłjka pisze:

Hmm, producent podaje dla niej parametr TOG: 2,3; zdaje siÄ™ ĹĽe po
przeliczeniu na amerykańskie R-Value daje to 1,3 mniej więcej.

SprawdĹşmy :-)
Dla rezystancji termicznej mamy pomieszanie jednostek, poniewaĹĽ
na ogół podaje się R bez podania jednostek.
Po prostu:
R(SI) =  m²·K/W
R(US) =  ft²·°F·h/Btu

Czyli:
1 R(US) [h·ft²·°F/Btu] = 0.176110 R(SI) [K·m²/W]
1 R(SI) [K·m²/W] = 5.678263 R(US) [h·ft²·°F/Btu]

Ponieważ 1 TOG = 0,1 R(SI) [m²·K/W] = 0,645 Clo
(czasem rezystancje termicznÄ… podaje siÄ™ tez w jednostkach Clo).

Czyli:
2,3 TOG = 0,23 R(SI) = 1,3060 R(US)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-07 21:23:49
Autor: dziobak
Izolacja termiczna od podłoża

Użytkownik "Wojciech Wierba" napisał

Osobi¶cie polecam zakup (mogę po¶redniczyć) po 2 karimaty Bundeswehry
po ~5 ?/szt. Jen± kładziemy pod materac (zabezpiecza przed przebiciem),
a drug± na materacu.

Wygl±da mi to na wczasy stacjonarne albo lubisz nosić ;)

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2010-06-07 23:26:23
Autor: Wojciech Wierba
dziobak pisze:
[...]

Drogi Pieszy,
Zdaję sobie sprawę, że grupy dyskusyjne służ± do 'pisania',
a nie do 'czytania' (zwłaszcza ze zrozumieniem). :-)
Ale może wyj±tkowo przeczytaj o co pytał Marcin K.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 00:24:50
Autor: dziobak
[...]

Bardzo mi przykro, masz rację - rzeczywi¶cie nie doczytałem postu zakładaj±cego w±tek; mea culpa , widocznie to efekt "zespołu termosów Alpinusa" ;)

Nawi±zuj±c do kwestii izolacji : znalazłem kiedy¶ w sieci co¶ jakby materac wypełniony puchem , drogie to było ale miało bardzo dobre parametry deklarowane przez producenta. Wiem ,że to trochę OT , bo sprzęt lekki ale lekki tez można włożyć do auta :)
Może komu¶ też przemknęło? W Polsce dystrybutora niestety nie ma (raczej).

pozdrawiam potulnie

Pieszy

Data: 2010-06-09 08:06:01
Autor: Wojciech Wierba
Izolacja termiczna od podłoża
W dniu 2010-06-09 00:24, dziobak pisze:

Nawiązując do kwestii izolacji : znalazłem kiedyś w sieci coś jakby materac
wypełniony puchem , drogie to było ale miało bardzo dobre parametry
deklarowane przez producenta. Wiem ,że to trochę OT , bo sprzęt lekki ale
lekki tez można włożyć do auta :)
Może komuś też przemknęło? W Polsce dystrybutora niestety nie ma (raczej).

UĹĽywam od 4 lat, obecnie mam 2 sztuki:
Exped DownMat 7 i DownMat 9 Pump.
Jak dla mnie rewelacja, zimą na biwaku nie położę się już na żadnej innej karimacie, czy materacu samopompującym.
Jeden materac ma grubość 7 cm, drugi 9 cm i zintegrowaną pompkę, pierwszy pompuje się pokrowcem. Nie wolno pompować ustami z uwagi na wilgoć, która powoduje skluszczanie się puchu.
Zdecydowanie wygodniejszy jest model ze zintegrowanÄ… pompkÄ… (nowszy).
Normalna cena w Globetrotter.de to ~120€, ale w ramach jakiejś wyprzedaży kupiłem za ~90€.
Na aukcjach:
http://sport.shop.ebay.de/i.html?_nkw=Exped+DownMat&_sacat=888&_odkw=Exped&_osacat=888&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313
bez rewelacji cenowych.
W Globetrotterze:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=132206&GTID=835c5720a24f14a89e7989ff1a08288fa39
w atrakcyjnej cenie (DownMat 7 Pump) promocyjnej (tylko przez Internet)
84,95 €, ale za to niedostepny (wykupiony?).

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 01:08:11
Autor: Zwolay
Izolacja termiczna od podłoża
no ale 90 euro to nie w kij dmuchal....

Data: 2010-06-09 10:37:16
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2010-06-09 10:08, Zwolay pisze:
no ale 90 euro to nie w kij dmuchal....

Jeśli dobra mata samopompująca kosztuje
od 200 - 500 zł (Therm-A-Rest)
to wydatek rzędu 400 zł nie wydaje się
szokowac w tym zestawieniu.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-06-09 23:35:00
Autor: dziobak
Izolacja termiczna od podłoża

Użytkownik "Wojciech Wierba" napisał

wilgoć, która powoduje skluszczanie się puchu.

"Skluszczanie"

.... działa na wyobraĽnię  !!!  :)

pozdr.

Pieszy

Data: 2010-06-10 10:09:13
Autor: Wojciech Wierba
Izolacja termiczna od podłoża
W dniu 2010-06-09 23:35, dziobak pisze:

"Skluszczanie"

... działa na wyobraĽnię  !!!  :)

Otóż to :-)
Miałem do wyboru "zbrylanie się", ale jako¶
nie pasowało mi do puchu (bryła puchu?).
Natomiast "skluszczanie" to 'radosna' twórczo¶ć
od 'kluchy' i to już mi bardziej pasuje do puchu.

Całkiem OT, a może nie, bo można to odnie¶ć również do
górskich poziomek.
Ulubiona potrawa znajomego:
"RozdyĽdane truskawki ze ¶mietana i cukrem".
RozdyĽdane = rozgniecione widelcem

Pozdrawiam
Wojtek

Izolacja termiczna od podłoża