Izraelska Fabryka Broni Atomowej - Mordechaj Vanunu

Data: 2011-03-19 19:07:59
Autor: mkarwan
Izraelska Fabryka Broni Atomowej - Mordechaj Vanunu
Dwa filmy jeden krótki pokazujący symulację ośrodka badań atomowych w Dimonie, drugi dłuższy wyświetlany jakiś czas temu w TVP.
Pierwszy film można obejrzeć tu http://www.youtube.com/watch?v=rNRYnA3GG5M
Drugi film można obejrzeć tu:
cz. 1 http://www.youtube.com/watch?v=1BZT41xvaBY
cz. 2 http://www.youtube.com/watch?v=zYxp3i4_txg
cz. 3 http://www.youtube.com/watch?v=LtZmfYJezc0
cz. 4 http://www.youtube.com/watch?v=-N8lXr1RRqo
cz. 5 http://www.youtube.com/watch?v=-ItifNYjgtA
Można go tez pobrać (180 MB) tu http://alterkino.yggdrasil.pl/tajna_bron_izraela.avi
W "Kto jest kim" ukazało się tłumaczenie artykułu z EL PAIS http://k.com.pl/index.php/content/view/1134/1/. Zacytuję fragmenty artykułu:
(.)W oczach Tel Awiwu ten mężczyzna wciąż wydaje się niebezpieczny.
Choć 18 lat spędził za kratami z dala od najskrytszych nuklearnych tajemnic państwowych, rząd obawia się, że jego wypowiedzi mogą skompromitować Izrael. Dlatego nawet na wolności Mordechaj Vanunu jest więźniem.
I niebawem może otrzymać wyrok za zwykłą rozmowę z dziennikarzami.
(.)Syjonistyczny rząd nigdy nie wybaczył inżynierowi wyjawienia największej państwowej tajemnicy.
"Najbardziej okrutne było całkowite odizolowanie mnie w więzieniu" - wspomina Vanunu. - Chcieli mnie złamać, sprawić, bym błagał o przebaczenie za to, co zrobiłem.
Przez pierwszy rok miałem w celi zainstalowane kamery.
Przez trzy lata żyłem przy zapalonym świetle.
Bezustannie mnie bili i nie dawali mi spać.
Moim jedynym celem było przetrwać to wszystko.
I udało mi się!".
Wytrwałość więźnia zaskoczyła nawet jego adwokata, Avigdora Feldmana, znanego obrońcę praw człowieka, który o swoim kliencie powiedział, że "jest to najbardziej uparty, wytrwały i prawy człowiek", jakiego kiedykolwiek spotkał.
(.)Za rozmowy z dziennikarzami Vanunu zapłaci procesem, który może się dla niego skończyć karą dwóch lat pozbawienia wolności.
"Izrael ustanowił nowy rodzaj zbrodni: rozmowa z dziennikarzami" - ironizuje Aidan White, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
Strona internetowa Mordechaja Vanunu http://www.vanunu.com/

Izraelska Fabryka Broni Atomowej - Mordechaj Vanunu