J.Kaczy??ski jako jedyny senator sprzeciw i?? si? amnestii dla morderc??w

Data: 2014-02-09 13:24:21
Autor: u2
J.Kaczy??ski jako jedyny senator sprzeciw i?? si? amnestii dla morderc??w
http://niezalezna.pl/51652-j-kaczynski-byl-jedynym-senatorem-sprzeciwiajacym-sie-amnestii-dla-mordercow-dokument-sprzed-2

Jarosław Kaczyński był jedynym, z członków senackiej Komisji Praw Człowieka, występujący w 1989 r. przeciwko wprowadzeniu amnestii, na mocy której wkrótce ma wyjść na wolność morderca dzieci Mariusz Trynkiewicz i inni zbrodniarze. „Chciałbym się zdystansować od twierdzeń, że wszyscy jesteśmy za powszechną amnestią, ponieważ to mnie nie dotyczy. Wprawdzie na tej sali jestem osamotniony, ale w społeczeństwie - jestem o tym mocno przekonany - do osamotnionych nie należę” – mówił 25 lat ówczesny senator Kaczyński, którego w tym względzie wspierał brat, śp. prezydent Lech Kaczyński.

Kilka miesięcy po ostatniej egzekucji 21 kwietnia 1988 r., rząd Mieczysława Rakowskiego ogłosił moratorium na wykonywanie wyroków śmierci - obowiązywało aż do formalnego wyeliminowania tej kary przez nowy kodeks z 1997 r. Niezależnie od moratorium polskie sądy orzekły jeszcze kary śmierci wobec 9 osób - najbardziej znanym przypadkiem był morderca Mariusz Trynkiewicz, który usłyszał wyrok we wrześniu 1989 r.

A w grudniu Sejm kontraktowy przyjął ustawę o amnestii. Na jej mocy skazanym na karę śmierci, którzy nie zostali straceni, zamieniono wyroki na kary 25 lat pozbawienia wolności. Nie można było orzec dożywocie, bo taka kara w polskim kodeksie karnym kara pojawiła się dopiero w 1995 roku.

Niektórzy politycy sprzeciwiali się amnestii dla zbrodniarzy. TVN 24 upubliczniła kopię zapisu z posiedzenia Senatu z 1989 r. Wynika z niego, iż protestował przede wszystkim senator Jarosław Kaczyński.
--
"Żydów gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, że są narodem wybranym. Czują się oni upoważnieni do interpretowania wszystkiego, także doktryny katolickiej. Cokolwiek byśmy zrobili, i tak będzie poddane ich krytyce - za mało, że źle, że zbyt mało ofiarnie. W moim najgłębszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Żydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, którzy używają słów 'antysemita', 'antysemicki', należy traktować jak ludzi niegodnych debaty, którzy usiłują niszczyć innych, gdy brakuje argumentów merytorycznych. To oni tworzą mowę nienawiści".

J.Kaczy??ski jako jedyny senator sprzeciw i?? si? amnestii dla morderc??w