Jak Decathlon robi kółka ...

Data: 2020-06-13 21:03:05
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
O... tak:

https://drive.google.com/file/d/1xgSHV85oS5g0mVfiGssSXFi-XCuU1rxo/view

Krzywo, podwinięta, trochę nie wyszło, zdarza się przecież, wypadek przy pracy.

Spróbujmy ją poprawić... No ale za raz, za raz ... a to co?

https://drive.google.com/file/d/1YFptIL-pX7kPi9gkBBxnfJki_XLXwYN0/view

(normalnie tego nie widać, opaska na zdjęciu jest naciągnięta i nie przylega do obręczy)

Wyobraźmy sobie taki fragment w dołku nypla i 8barów.
Jazda jak na tykającej bombie :D

Inspirację do grzebania przy kołach wziąłem z opinii klientów zamieszczanych na stronie sklepu, którzy opisywali samoistne wybuchy kół :) Pomyślałem WTF, jak? No i już wiem ;-)
Wymiana na dobrą opaskę HP powinna załatwić sprawę.

No i wydaje się rozsądne zweryfikowanie tego elementu, jeżeli posiadacie rower z tego sklepu.

Data: 2020-06-13 21:43:08
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-13 o 21:03, Maciek pisze:
[...]

8 barów w kole MTB ?

Jazda jak na tykającej bombie :D

A widziałeś jak wygląda opaska, taka opisana "10 bar" po użytkowaniu i zdjęciu gumy ? Doły od otworów na nyple, wygniecione jak kratery. Nikt nie wie jak to wygląda pod ciśnieniem roboczym. I nie ma znaczenia czy opaska założona prawilno czy nie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-06-13 22:14:31
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
Wyobraźmy sobie taki fragment w dołku nypla i 8barów.

8 barów w kole MTB ?

Słusznie. Nie napisałem, że na zdjęciu jest koło szosowe na której normalnie siedzi opona 28mm.

[...]

Oczywiście, że widziałem. Dlatego kupuję opaski Schwalbe do wysokich ciśnień, ufam, że wiedzą co robią i na razie się nie zawiodłem.
No ale nieważne.
Chyba jednak zgodzisz się, że może być zasadnicza różnica w wytrzymałości opaski pomiędzy opaską z ciągłą strukturą a będącą jak ser szwajcarski ;-)

Data: 2020-06-14 09:12:48
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-13 o 22:14, Maciek pisze:

[...]

Też używam i też mam wątpliwości, czy np. z tyłu nie założyć 2 opasek. Albo użytkować przy wysokim ciśnieniu nie dłużej jak 2 sezony. Swego czasu udało mi się zdobyć wysokociśnieniowe Geaxy, te wyraźnie są odporniejsze, bo są utkane.  Do tego wyleczyłem się z ultralekkich dętek.

No ale nieważne.
Chyba jednak zgodzisz się, że może być zasadnicza różnica w wytrzymałości opaski pomiędzy opaską z ciągłą strukturą a będącą jak ser szwajcarski ;-)

Moim zdaniem w Decathlonie ktoś przyoszczędził i kupił partię dziadowskich opasek. To czy opaska się dobrze ułożyła w feldze, czy nie raczej nie ma znaczenia na jej wytrzymałość na ciśnienie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-06-14 11:47:52
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
[...]

Schwalbe są robione z poliuretanu czyli materiału używanego w pneumatyce, węże do sprężarek itp. Osobiście używam od lat. Mam opinię, że dają radę i nie ma się czego obawiać.

Mnie to włosy dęba stawały jak czytałem na forach rowerowych porady w stylu "owiń sobie obręcz ze dwa razy taśmą elektryczną z biedronki i będzie git" ;-)

Moim zdaniem w Decathlonie ktoś przyoszczędził i kupił partię dziadowskich opasek. To czy opaska się dobrze ułożyła w feldze, czy nie raczej nie ma znaczenia na jej wytrzymałość na ciśnienie.

No więc dla potomnych, rozsądne jest aby omijać:

https://drive.google.com/file/d/1qeQm5XNlqQx7Eb2WwNMxbzOXpomhwnus/view

Nie wiem z czego to jest robione ale jakość produktu leży i kwiczy.

Data: 2020-06-14 03:31:04
Autor: WS
Jak Decathlon robi kółka ...
On Sunday, June 14, 2020 at 11:47:54 AM UTC+2, Maciek wrote:

Mnie to włosy dęba stawały jak czytałem na forach rowerowych porady w stylu "owiń sobie obręcz ze dwa razy taśmą elektryczną z biedronki i będzie git" ;-)

Qrde, dobrz, ze za komuny precla nie bylo ;) bo ja tak jezdzilem wagantem, pozniej jakims azjatyckim "MTB" (sztywnym)... zawsze owijalem tasma, bo byla pod reka (ojciec energetyk), ale moze bylo OK, bo nie byla z Biedronki ;)

Data: 2020-06-14 14:00:39
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
[...]

Twoja to musiała być chyba jeszcze do zadań specjalnych, ruska.
Nie gniotsja nie łamiotsja  ;-)

W Bierdonce, miałem przyjemność kupić taką fajną, że przy próbie odrywania początku z rolki kruszyła się jak sticker gwarancyjny :D
Z przerwaniem jej zero problemu.

W drugą stronę, tak dla równowagi z hurtowni elektrycznej;-) - mocno plastyczna. Nie zaryzykowałbym jej na obręczy. Dętka mogłaby wydmuchać balonik w otworze nypla. Za to do owijki na kierownicę świetna.

No ale jak to się mówi, jest ryzyko, jest zabawa, co kto lubi :)

Data: 2020-06-14 16:56:21
Autor: ąćęłńóśźż
Jak Decathlon robi kółka ...
W jednej parze kół Bontrager do GF mam oryginalnie taśmy Ritchey (żółte z czarnym drukiem), one wyglądają jakby były z czegoś w rodzaju laminatu z włókna szklanego.

Data: 2020-06-14 13:46:19
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-14 o 11:47, Maciek pisze:
[...]

OK, to podobny materiał, tyle że wężyki pneumatyczne mają ~kilkakrotnie grubszą ściankę, przy podobnym ciśnieniu.

Osobiście używam od lat. Mam opinię, że dają radę i nie ma się czego obawiać.

Też używam, ale jakaś tam niepewność jest, jak po zdjęciu ogumienia widać wgłębienia w dziurach na nyple. I upierdliwa myśl: jak toto wygląda w realu, pod ciśnieniem roboczym, a ja śmigam właśnie 65 km/h z góry i czeka mnie właśnie agrafka na serpentynie. Bo to, że Shwalbe opisuje opaskę np. 10 bar, nie znaczy że wszystko będzie git. Bo np. producent sprawdza wytrzymałość na feldze z mniejszymi otworami, albo nie sprawdza wytrzymałości w przeciągu x lat realnej eksploatacji, tylko coś tam przewiduje.

Mnie to włosy dęba stawały jak czytałem na forach rowerowych porady w stylu "owiń sobie obręcz ze dwa razy taśmą elektryczną z biedronki i będzie git" ;-)

Akurat za ś.p. komuny tak się robiło, tzn. niekoniecznie taśmą elektryczną, tylko jakimś ersatzem, co był pod ręką.  Ale, gdyby poszukać wśród *porządnych* technicznych taśm samoprzylepnych, zbrojonych włóknem, można by znaleźć jakiś zamiennik. Chociaż to loteria jest, bo trzeba by dobrać ilość warstw no i nie wiadomo czy klej z takiej taśmy nie zacznie trawić gumy dętki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-06-14 14:44:06
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
[...]

Chyba nie jest tak, źle ...

https://tinyurl.com/y7bbkpk2

Rozrywanie przy 30barach, spory zapas.

Grubość ścianki wychodzi dla tego przewodu 0,75mm, opaska od Schwalbe ma 0,8mm. Czyli można przypuszczać, ze naciągnięcie w jakichś tam granicach (i to wygląda na to sporych < 30bar) zostało uwzględnione dla tego materiału.

[...]

Mhm... racja.

IMO najprościej aby mieć lepsze samopoczucie faktycznie stosować 2 opaski. Jeżeli udałoby się dobrać pierwszą na szerokość centralnego wgłębienia obręczy a drugą normalnie na pełną szerokość obręczy, praktycznie jest po temacie. (obstawiam, że przy dwóch o takiej samej szerokości mogłyby wystąpić inne problemy).

Data: 2020-06-14 07:10:08
Autor: Ignac
Jak Decathlon robi kółka ...
[...]
Takie rozwiązanie jest optymalne, ale powiększa się,o grubość taśmy średnica obręczy i brzegi opony nie chcą wleźć na obręcz. W konsekwencji chwytają brzegi dętki. Nawet talk nie pomaga. Jednym słowem koszmar.

Data: 2020-06-14 22:33:58
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
Takie rozwiązanie jest optymalne, ale powiększa się,o grubość taśmy średnica obręczy i brzegi opony nie chcą wleźć na obręcz. W konsekwencji chwytają brzegi dętki. Nawet talk nie pomaga. Jednym słowem koszmar.

Masz rację, zdarzają się takie obręcze. Jednak są też takie w których ten problem nie występuję i można spokojnie ładować opaskę np. 20mm do obręczy 18mm i wszystko gra. Plusem jest też jeżeli opona nie wchodzi super łatwo na obręcz. No ale też nieporządne jest aby łamać łyżki przy jej naciąganiu ;-)

Data: 2020-06-14 15:03:44
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-14 o 14:44, Maciek pisze:

IMO najprościej aby mieć lepsze samopoczucie faktycznie stosować 2 opaski.

No cóż, +20 gramów niektórzy *nie* zaakceptują :)

BTW: sprawdziłem, w MTB używam Continental EasyTape 8 Bar i też dają radę. 2 sztuki to 42 gramy :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-06-14 22:28:40
Autor: Maciek
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 14.06.2020 o 15:03, PeJot pisze:
W dniu 2020-06-14 o 14:44, Maciek pisze:

IMO najprościej aby mieć lepsze samopoczucie faktycznie stosować 2 opaski.

No cóż, +20 gramów niektórzy *nie* zaakceptują :)

Tja... no więc na początek :)

http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mit_masy_rotowanej.html

Nie mówię, że nie czuć lekkich kół w przyspieszeniu czy jeździe pod górę ale to musi być konkretna różnica wagowa.

Z własnego podwórka.
Mam porównanie do kół <1800gr i ok 2200gr. Do tego różnica w wadze opon ok 200gr na korzyść tych pierwszych.
Na 50km i ciśnięciu wychodzi max do 1km/h na średniej. Do amatorskiej jazdy no cóż... szkoda komentować. Do ścigania w zawodach, może być już sporo. Ile zafałszowania wprowadziły do pomiaru czynniki zewnętrzne nie wiem.

Wniosek +20 gramów... LOL :)

BTW: sprawdziłem, w MTB używam Continental EasyTape 8 Bar i też dają radę. 2 sztuki to 42 gramy :)

To też firma, którą można posądzać o to co wie co robi ;-)

Data: 2020-06-15 18:40:44
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-14 o 22:28, Maciek pisze:

IMO najprościej aby mieć lepsze samopoczucie faktycznie stosować 2 opaski.

No cóż, +20 gramów niektórzy *nie* zaakceptują :)

Tja... no więc na początek :)

Słyszałem o turystach rowerowych, takich co to na tygodniowy wyjazd, aby zaoszczędzić na masie bagażu, zabierali ściśle wyliczoną ilość mydła i pasty do zębów, np. w pudełkach po filmie do aparatu. A do tego, do roweru instalowali kawał żelastwa pod nazwą nóżka.

Ot, folklor taki.

Wracając do opasek na wysokie ciśnienie. Kiedyś używałem takich bardzo sztywnych, w kolorze żółtym, jakiejś znanej firmy i miały nieciekawą właściwość, że po paru latach tworzywo robiło się kruche i łamliwe. Wniosek: opaski nie są wieczne, szczególnie te wysokociśnieniowe trzeba co jakiś czas wymieniać.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-06-14 09:17:56
Autor: borsuk
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-13 o 21:03, Maciek pisze:

No i wydaje się rozsądne zweryfikowanie tego elementu, jeżeli posiadacie rower z tego sklepu.
Nie tylko z tego. Często w rowerach fabrycznych MTB są zbyt wąskie opaski, których krawędzie tną dętkę. W tym przypadku niskie ciśnienie przyśpiesza uszkodzenie dętki.

--
moja strona z fotozagadkami górskimi: http://borsukk.vxm.pl/

Data: 2020-06-14 01:02:47
Autor: Ignac
Jak Decathlon robi kółka ...
Dokładnie, dlatego tą opaskę przyklejam butsprenem, żeby się nie przesuwała. Można ją bez problemów odkleić, w razie potrzeby.

Data: 2020-06-14 09:33:54
Autor: PeJot
Jak Decathlon robi kółka ...
W dniu 2020-06-14 o 09:17, borsuk pisze:
[...]

A ogumienie zwykle nie podlega gwarancji.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Jak Decathlon robi kółka ...