Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?

Data: 2009-06-30 23:28:01
Autor: Wojtek
Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?
Witam

Posiadam płytę MSI MS-7028 i procesor Pentium 4 3GHz. Czy jest
możliwość FIZYCZNEGO wyłączenia jednego rdzenia tego procesora, ale
nie w sposób polegający na tym, aby go np. w jakiś sposób "ukryć"
przed systemem, lub poprzez modyfikację pliku boot.ini, ale tak aby go
FIZYCZNIE wyłączyć?

Pozdrawiam

TIA

Wojtek

Data: 2009-07-01 08:31:41
Autor: Leszek K.
Dnia Tue, 30 Jun 2009 23:28:01 -0700 (PDT), Wojtek napisał(a):

[...]

Przecież P4 ma tylko jeden rdzeń to co chcesz wyłączać? Przypuszczalnie
chodzi Ci o HT. W niektórych BIOS-ach była możliwość wyłączenia.

Data: 2009-07-01 08:33:28
Autor: Dominik & Co
Wojtek napisał(a):

Posiadam płytę MSI MS-7028 i procesor Pentium 4 3GHz. Czy jest
możliwość FIZYCZNEGO wyłączenia jednego rdzenia tego procesora, ale

P4 są jednordzeniowe. Nie ma dwóch rdzeni, nie ma czego fizycznie
wyłaczać.

Jest hyperthreading, system może widzieć 2 procesory- ale to nie
2 rdzenie.

--
Dominik (& kąpany)
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Data: 2009-06-30 23:44:47
Autor: Wojtek
Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?
Witam

Ok, dzięki za info.

Pozdrawiam

Wojtek

Data: 2009-06-30 23:47:28
Autor: Wojtek
Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?
Witam

Ok, dzięki za info.
A czy w takim razie istnieje możliwość bezpiecznego obniżenia
częstotliwości jego pracy, do poziomu np. 1,5 GHz?

Pozdrawiam

Wojtek

Data: 2009-07-01 08:52:10
Autor: Dominik & Co
Wojtek napisał(a):

A czy w takim razie istnieje możliwość bezpiecznego obniżenia
częstotliwości jego pracy, do poziomu np. 1,5 GHz?

Do tego potrzebujesz nowszego procesora, np. AMD z Cool'n'Quiet,
albo Intela ze SpeedStep.

Możesz próbować obniżyć częstotliwość taktowania w BIOSie,
ale P4 to grzałka i tyle...

Data: 2009-07-01 21:39:57
Autor: qwerty
Użytkownik "Wojtek" <wotik@interia.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f53691f1-a253-4c56-8faa-> Ok, dzięki za info.
A czy w takim razie istnieje możliwość bezpiecznego obniżenia
częstotliwości jego pracy, do poziomu np. 1,5 GHz?

Tak, zmieniasz FSB na 100MHz

Data: 2009-07-01 10:44:25
Autor: Marcin Kocur
Osoba Dominik & Co napisała na pl.comp.pecet:

[...]

A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że
w kernelu linuksowym miało być wsparcie do robienia takich cudów. Może
już jest, a ja jestem do tyłu.

Marcin Kocur

Data: 2009-07-01 11:18:00
Autor: Dominik & Co
Marcin Kocur napisał(a):

A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że
w kernelu linuksowym miało być wsparcie do robienia takich cudów. Może
już jest, a ja jestem do tyłu.

Można włączać/wyłączać CPU:

http://www.cyberciti.biz/faq/debian-rhel-centos-redhat-suse-hotplug-cpu/

ale wątpię, by to faktycznie odłączało rdzeń w sensie zużycia prądu
(o "fizycznym" odcięciu nie wspominając).

Data: 2009-07-06 13:12:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 1 Jul 2009, Dominik & Co wrote:

Można włączać/wyłączać CPU:

http://www.cyberciti.biz/faq/debian-rhel-centos-redhat-suse-hotplug-cpu/

ale wątpię, by to faktycznie odłączało rdzeń w sensie zużycia prądu

  Na niektórych Alphach (całej jednej serii "dużych" serwerów alfowych,
czyli mikroskopijnej ilości w skali Alph, nie mówiąc o procesorach
w architekturze Intela) faktycznie da się odłączać prąd, nie mam
pojęcia czy ww. linux to umie (i czy są inne architektury z implementacją
tego ficzera).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-02 22:20:53
Autor: Radosław Sokół
W dniu 01.07.2009 08:28, Wojtek pisze:
[...]

Pomijam to, czy da się to zrobić czy nie. Podstawowe pytanie:
*po co* chcesz takie cuda odstawiać? I po co nagle dalej się
pojawia pomysł spowolnienia mikroprocesora do 1.5 GHz?

Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?