Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny

Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny

Data: 2013-07-06 21:12:41
Autor: Tuskobus
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny
Czy przywódcy sowieccy naprawdę zamierzali dokonać inwazji? Wszelkie najnowsze dowody każą sądzić, że sowieckie kierownictwo
było w najwyższym stopniu niechętne decyzji wysłania wojsk do Polski.

Nowe światło na tajemnice Grudnia 1981
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny
– kontynuacja

We wszystkich kluczowych punktach świadectwo Gorbaczowa precyzyjnie odpowiada i wzmacnia relację Gribkowa, choć – co oczywiste – wcale nie konsultowali się ze sobą i nie wiedzieli nawet o swoich komentarzach, aż do chwili, gdy w parę tygodni później doszło w Polsce do polemiki. Ich relacje pokrywają się zarówno w zakresie tematyki, jak i co do wielu zawartych w nich szczegółów (np. odnośnie roli Susłowa). Tak Gorbaczow, jak i Gribkow zajmowali stanowiska, które zapewniały im bezpośrednią znajomość opisywanych wydarzeń, toteż niezamierzona zbieżność tych uwag podnosi ich wiarygodność.
Potwierdza rezydent KGB

Relacje Gorbaczowa i Gribkowa zostały poświadczone przez emerytowanego generała sowieckiego Komitetu Bezpieczeństwa Państwowego (KGB) Witalija Pawłowa, który był szefem rezydentury KGB w Warszawie od 1973 do 1987 roku. W serii wywiadów udzielonych polskiej prasie w początkach roku 1993 oraz w swych pamiętnikach – które w Polsce wydano w 1994, a w Moskwie w 1996 roku – Pawłow dowodzi, że Jaruzelski desperacko domagał się potwierdzenia interwencji wojskowej w grudniu 1981 roku, czego jednak Susłow i inni przywódcy sowieccy mu odmówili. Pawłow twierdzi, że Susłow w rozmowie telefonicznej 12 grudnia powiedział Jaruzelskiemu, że „bezpośrednia pomoc wojskowa” ze strony Związku Sowieckiego „w ogóle nie wchodzi w grę”, dodając przy tym: „pomożemy wam materialnie, finansowo i politycznie, ale bez udziału sił zbrojnych”. Pawłow przypomniał, że Jurij Andropow, członek Politbiura i szef KGB, przekazał taką samą wiadomość generałowi Czesławowi Kiszczakowi, polskiemu ministrowi spraw wewnętrznych.

Główne elementy relacji Pawłowa zostały podtrzymane przez samego Kiszczaka, który jest bliskim przyjacielem Jaruzelskiego. W wywiadzie z 1993 roku Kiszczak potwierdził, że Pawłow jest jedną z bardzo nielicznych osób, która może autorytatywnie wypowiadać się na temat operacji KGB i polityki sowieckiej podczas polskiego kryzysu. Gdzie indziej Kiszczak przyznaje, ze Jaruzelski pilnie telefonował do Moskwy 12 grudnia, aby zasięgnąć informacji w sprawie wojskowej „pomocy sojuszniczej”. Ponieważ Breżniew odmówił przyjęcia telefonu, Jaruzelski przeprowadził rozmowę z Susłowem. Podobnie jak Pawłow, Kiszczak wspomina, że Susłow przestrzegał Jaruzelskiego, aby „bez względu na okoliczności” nie liczył na wojskowe wsparcie Sowietów. Choć relacja Kiszczak różni się w kilku punktach od wspomnień Pawłowa, podobieństwa między nimi są uderzające.
Także stenogramy Politbiura

Różne relacje bezpośrednich uczestników wydarzeń w ciągu minionych 5–6 lat zostały uzupełnione przez ujawnienie znaczących dokumentów w Rosji, Polsce oraz innych byłych państwach członkowskich Układu Warszawskiego. I choć wiele sowieckich, a także polskich dokumentów jeszcze nie odtajniono, to, co już wyszło na jaw, dodaje wiarygodności relacji Gribkowa w sprawie wydarzeń z grudnia 1981 roku.

Wybrane stenogramy z niektórych posiedzeń Politbiura KPZR z lat 1980–81 ujawniono pod koniec 1992 roku, w sierpniu 1993 i z początkiem 1994 roku. Kilka stenogramów, łącznie z tym z 10 grudnia 1981, dotyczy bezpośrednio pytania o stanowisko Jaruzelskiego w grudniu 1981 roku. Dokumenty z niektórych krajów Europy Wschodniej – zwłaszcza z Węgier i NRD – również dostarczają cennego światła. Jednym z tematów konsekwentnie pojawiającym się w tych dokumentach jest przejawiany przez Jaruzelskiego i jego bliskich współpracowników brak zaufania, co do możliwości uporania się ze stanem wojennym bez zewnętrznej pomocy wojskowej. Nawet w drugiej połowie września 1981 roku, gdy Komitet Obrony Kraju (KOK) podjął na żądanie Jaruzelskiego ostateczną decyzję w sprawie stanu wojennego – pozostawiając do określenia w późniejszym terminie jedynie dokładną datę jego wprowadzenia – polscy przywódcy nadal żywili wątpliwości, czy poradzą sobie z tym sami. Mimo ze polskie władze uporczywie zapewniały Związek Sowiecki w ciągu poprzednich 12 miesięcy, że muszą „uporać się z kryzysem po swojemu”, to przecież powtarzały to w nadziei znalezienia jakiegoś politycznego rozwiązania, które nie wymagałoby zniszczenia opozycji, a przynajmniej: nie całej jednocześnie. Narzucenie stanu wojennego, nakierowanego na jej całkowite zgniecenie, stanowiło już nową jakość.
Liczymy na was

Ujawnione ostatnio dokumenty wskazują, że w parę dni po przełomowym posiedzeniu KOK we wrześniu 1981 roku „liderzy polskich komunistów oszacowali swoje siły i uznali, że ich środki byłyby niewystarczające do przeprowadzenia tego rodzaju akcji [czyli wprowadzenia stanu wojennego], toteż będzie potrzebne wsparcie sił sojuszniczych”. Ponieważ zarówno Jaruzelski, jak i Stanisław Kania – szef PZPR od września 1980 roku do połowy października roku 1981, kiedy to jego miejsce zajął Jaruzelski – mieli świadomość, że „bezpośrednia interwencja [wojsk] innych krajów socjalistycznych” musiałaby „cofnąć rozwój socjalizmu o całe dziesięciolecia” i „zostałaby wykorzystana przez siły imperialistyczne” – obaj byli w najwyższym stopniu niepewni, w czasie przygotowań do realizacji decyzji KOK. Ich ciągłe niezdecydowanie zaowocowało ostrym publicznym listem od kierownictwa sowieckiego, które przynaglało do podjęcia zdecydowanych kroków „dla zapobieżenia rychłemu upadkowi socjalizmu w Polsce”. Wkrótce potem, 18 października, Jaruzelski – pod patronatem Sowietów – zastąpił Kanię na stanowisku I sekretarza PZPR. (Znaczyłoby to, że sowieccy przywódcy trafnie domyślali się, iż Kania robił wszystko, aby uniknąć stanu wojennego).

Gdy Jaruzelski objął już najwyższe stanowisko partyjne i rozpoczął ostateczne przygotowania do stanu wojennego, jego postawa ewoluuje wyraźnie na niekorzyść, w stosunku do 13-miesięcznego okresu współpracy z Kanią. Istnieje dowód, że Jaruzelski coraz bardziej zabiegał o konkretne gwarancje wojskowe, ale przywódcy sowieccy nie spełnili tych żądań. Było to dyskutowane na posiedzeniu Politbiura KPZR w dniu 29 października 1981 roku przez Andropowa oraz ministra obrony marszałka Dmitrija Ustinowa:

Andropow: „Polscy przywódcy mówią o pomocy wojskowej z bratnich krajów. Jednakże my musimy zdecydowanie trwać przy stanowisku, że nasze wojska nie zostaną wysłane do Polski”.

Ustinow: „Generalnie można by powiedzieć, że wysłanie wojsk do Polski pozostaje czymś niemożliwym. Oni, Polacy, nie są gotowi do przyjęcia naszych wojsk”.

Ten fragment nadaje się do różnych interpretacji. Andropow i Ustinow mogli nie zrozumieć dokładnie stanowiska Jaruzelskiego. Co więcej, nie wiadomo dokładnie, co miał na myśli Ustinow, gdy powiedział, że „Polacy nie są gotowi do przyjęcia
naszych wojsk”. Najprawdopodobniej szło mu o to, że jeśli sowieckie jednostki wojskowe wkroczą do Polski, aby wesprzeć Jaruzelskiego, to napotkają energiczny zbrojny opór.
Wojska wam nie damy

Jeśli nawet ten fragment przedstawia pewną niejasność, to uwagi Andropowa
i Ustinowa zmierzają do potwierdzenia poglądu, że Jaruzelski chciał sowieckiej interwencji wojskowej lub przynajmniej zapewnienia o wojskowym wsparciu w razie niepowodzenia stanu wojennego. Ich uwagi nasuwają także wniosek, że przywódcy sowieccy nie mieli zamiaru posłać wojsk do Polski (ani dla wsparcia Jaruzelskiego, ani przeciwko niemu) , chyba że zaszłyby jakieś okoliczności nie do przewidzenia. W obu przypadkach stenogram potwierdza kluczowy epizod zanotowany przez Gribkowa, który wspomina, że zaraz po posiedzeniu Politbiura pod koniec października 1981 roku on oraz głównodowodzący wojsk Układu Warszawskiego marszałek Kulikow otrzymali od Ustinowa rozkaz, aby poinformować Jaruzelskiego, że Polacy „powinni raczej polegać na własnych siłach, jeśli idzie o przywrócenie porządku w kraju, a nie liczyć na to, że przyjdzie Wielki Brat i zatroszczy się za nich o wszystko”. Wspomnienia Gribkowa są w tej mierze szczególnie wiarygodne, ponieważ jego relacja została opublikowana jeszcze zanim mógł zobaczyć stenogram z posiedzenia Politbiura, który odtajniono dopiero przeszło rok później. (...)

Mark Kramer

tłum. Waldemar Żyszkiewicz
http://waldemar-zyszkiewicz.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=469&Itemid=44

Data: 2013-07-07 13:55:42
Autor: Trybun
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz) nie daliście Generałowi wyboru...

--
Kapitalizm jest chorobą (zarazą) z którą należy walczyć..
  Instalując Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2013-07-07 14:08:20
Autor: pluton_
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie dalicie Generaowi wyboru...

Dzis mu chcemy dac wybor: sznur albo betonowe buciki. Kulka raczej nie,
chyba ze w brzuch.

--
pozdrawiam
P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online
Nullification

Data: 2013-07-07 14:07:13
Autor: Trybun
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny
W dniu 2013-07-07 14:08, pluton_ pisze:
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie dalicie Generaowi wyboru...
Dzis mu chcemy dac wybor: sznur albo betonowe buciki. Kulka raczej nie,
chyba ze w brzuch.


Wy pluton to pomau zwijajcie manatki bo zaraz wam si przepustka koczy.

--
Kapitalizm jest chorob (zaraz) z ktr naley walczy..
  Instalujc Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2013-07-07 15:02:29
Autor: Proletariusz
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny

Uytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisa w wiadomoci news:krbllq$koo$1node1.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-07 14:08, pluton_ pisze:
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie dalicie Generaowi wyboru...
Dzis mu chcemy dac wybor: sznur albo betonowe buciki. Kulka raczej nie,
chyba ze w brzuch.


Wy pluton to pomau zwijajcie manatki bo zaraz wam si przepustka koczy.


Nie masz argumentw wic atakujesz osob?

MW

Data: 2013-07-07 21:16:13
Autor: Trybun
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny
W dniu 2013-07-07 15:02, Proletariusz pisze:

Wy pluton to pomau zwijajcie manatki bo zaraz wam si przepustka koczy.


Nie masz argumentw wic atakujesz osob?

MW
Ale to jest jak najbardziej rzeczowy argument.. Sam zobacz e plutona ju nie ma na grupie.

--
Kapitalizm jest chorob (zaraz) z ktr naley walczy..
  Instalujc Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2013-07-07 22:01:02
Autor: pluton_
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny
>> Wy pluton to pomau zwijajcie manatki bo zaraz wam si przepustka
>> koczy.
>>
>
> Nie masz argumentw wic atakujesz osob?
>
> MW
Ale to jest jak najbardziej rzeczowy argument.. Sam zobacz e plutona
ju nie ma na grupie.


Jestem i bede dopoki ostatnie komusze pomioty beda
zatruwaly oblicze ziemi. Tej ziemi.


--
pozdrawiam
P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online
Nullification

Data: 2013-07-08 17:22:08
Autor: Proletariusz
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny

Uytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisa w wiadomoci news:krcesl$f5k$2node1.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-07 15:02, Proletariusz pisze:

Wy pluton to pomau zwijajcie manatki bo zaraz wam si przepustka koczy.


Nie masz argumentw wic atakujesz osob?

MW
Ale to jest jak najbardziej rzeczowy argument.. Sam zobacz e plutona ju nie ma na grupie.


Nie zajmuj si sledzeniem kto jest, a kogo nie ma. Na tej grupie jest kupa kapusiw i zwykych zlodzieji. Jeden z nich to kanalai podszywajca si podemnie.

MW

Data: 2013-07-07 14:40:52
Autor: Bogdan Idzikowski
Jak Jaruzelski narzuci Polsce stan wojenny

Uytkownik "pluton_" <pluton_onet@poczta.onet.pl> napisa w wiadomoci news:krbl64$k7n$1node1.news.atman.pl...
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie dalicie Generaowi wyboru...

Dzis mu chcemy dac wybor: sznur albo betonowe buciki. Kulka raczej nie,
chyba ze w brzuch.

Ale ty waleczny! Godne podziwu! A ile masz lat?
15?

ubawiony

--
Dyskusja z wierzcym jest jak gra w szachy z gobiem. Niewane, jak dobrze grasz, gob i tak przewrci wszystkie figury, nasra na szachownic i bdzie dumny z wygranej.

Data: 2013-07-07 14:43:49
Autor: Tuskobus
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-07 13:55, Trybun pisze:
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie daliście Generałowi wyboru...



Kto mu nie dał wyboru napadać na Polaków? Zbrodniarz kierował się tylko interesem UBeków i ich bezpieczniackich rodzin. Kto upośledzonej kurwie kazał pchać się do władzy? Jak SSesman może umieć rządzić krajem i to przy pomocy wojska? I sprzedał bandzior syjonistom Polskę, miał armię, zrobił co chciał.... i rozszabrował i zaorał...

Data: 2013-07-07 15:03:41
Autor: Proletariusz
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny

Użytkownik "Tuskobus" <tuskobus@qmail.com> napisał w wiadomości news:krbnq3$tkd$1speranza.aioe.org...
W dniu 2013-07-07 13:55, Trybun pisze:
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie daliście Generałowi wyboru...



Kto mu nie dał wyboru napadać na Polaków? Zbrodniarz kierował się tylko interesem UBeków i ich bezpieczniackich rodzin. Kto upośledzonej kurwie kazał pchać się do władzy? Jak SSesman może umieć rządzić krajem i to przy pomocy wojska? I sprzedał bandzior syjonistom Polskę, miał armię, zrobił co chciał.... i rozszabrował i zaorał...

Co ty chłopie ćpasz? Piszesz z kilku aliasów. Najwyraźniej masz rozdwojenie jażni i nie wiesz juz kim jesteś.

MW

Data: 2013-07-07 21:17:37
Autor: Trybun
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-07 14:43, Tuskobus pisze:
W dniu 2013-07-07 13:55, Trybun pisze:
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie daliście Generałowi wyboru...



Kto mu nie dał wyboru napadać na Polaków? Zbrodniarz kierował się tylko interesem UBeków i ich bezpieczniackich rodzin. Kto upośledzonej kurwie kazał pchać się do władzy? Jak SSesman może umieć rządzić krajem i to przy pomocy wojska? I sprzedał bandzior syjonistom Polskę, miał armię, zrobił co chciał.... i rozszabrował i zaorał...

Jakieś warchoły którym się zdawało że tramwaje którymi wozili ludzi to ich własność a nie Polaków, kopalnie, huty, stocznie tak samo, itditp. Cwaniaczki chcieli żeby Polacy pozamarzali zimą i nie mieli co do gara włożyć, i odpowiedzialnością obciążyć władze kraju. To twoi kamraci od rzucania kamieniami i podnoszenia paluchów w "geście" dopuścili do koryt te wiecznie nienażarte świnie. Jaruzelski nie ma nic z tym wspólnego. Gdybyś bałwanie nie obalał komuny to do dzisiaj bym sobie łowił ryby w okolicznych jeziorach. I czego ty pachołku jankesów i wiecznie nienażartych ryjów z takim uporem zwalasz winę na Jaruzelskiego??

--
Kapitalizm jest chorobą (zarazą) z którą należy walczyć..
  Instalując Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2013-07-07 21:24:14
Autor: Tuskobus
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-07 21:17, Trybun pisze:
W dniu 2013-07-07 14:43, Tuskobus pisze:
W dniu 2013-07-07 13:55, Trybun pisze:
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz)
nie daliście Generałowi wyboru...



Kto mu nie dał wyboru napadać na Polaków? Zbrodniarz kierował się
tylko interesem UBeków i ich bezpieczniackich rodzin. Kto upośledzonej
kurwie kazał pchać się do władzy? Jak SSesman może umieć rządzić
krajem i to przy pomocy wojska? I sprzedał bandzior syjonistom Polskę,
miał armię, zrobił co chciał.... i rozszabrował i zaorał...

Jakieś warchoły którym się zdawało że tramwaje którymi wozili ludzi to
ich własność a nie Polaków, kopalnie, huty, stocznie tak samo, itditp.
Cwaniaczki chcieli żeby Polacy pozamarzali zimą i nie mieli co do gara
włożyć, i odpowiedzialnością obciążyć władze kraju. To twoi kamraci od
rzucania kamieniami i podnoszenia paluchów w "geście" dopuścili do koryt
te wiecznie nienażarte świnie. Jaruzelski nie ma nic z tym wspólnego.
Gdybyś bałwanie nie obalał komuny to do dzisiaj bym sobie łowił ryby w
okolicznych jeziorach. I czego ty pachołku jankesów i wiecznie
nienażartych ryjów z takim uporem zwalasz winę na Jaruzelskiego??



Zbrodniarz Jaruzelski stanowił władzę, stanowił okropny reżim, nie nadawał się do rządzenia, ale za wszelką cenę chciał UBeków utrzymać przy korycie. I utrzymał, rozpierdolił bydlak Polskę i sprzedał syjonistom w pacht, dla partykularnych interesów....

Na siłę chciał zbrodniarz ludziom kazać iść do pracy i wykonywać bydlaka rozkazy. To jest ten pachołek jankesów, sterowany przez amerykańskich i niemieckich syjonistów, dla ciebie pewno bezwiedna kukła....

Data: 2013-07-07 15:01:58
Autor: Proletariusz
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:krbl09$s43$1node2.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz) nie daliście Generałowi wyboru...


Na kilometr pachniesz mi proletatiuszem z PZPR.

MW

Data: 2013-07-07 21:17:45
Autor: Trybun
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-07 15:01, Proletariusz pisze:

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:krbl09$s43$1node2.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz) nie daliście Generałowi wyboru...


Na kilometr pachniesz mi proletatiuszem z PZPR.

MW

Mylisz się, jedynie skromnie sympatie.

--
Kapitalizm jest chorobą (zarazą) z którą należy walczyć..
  Instalując Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2013-07-08 17:22:47
Autor: Proletariusz
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny
Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:krcesl$f5k$3node1.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-07 15:01, Proletariusz pisze:

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:krbl09$s43$1node2.news.atman.pl...
W dniu 2013-07-06 21:12, Tuskobus pisze:
[...]
Napisz raczej jak wy solidarni (solidarni w czym - sam sobie odpowiedz) nie daliście Generałowi wyboru...


Na kilometr pachniesz mi proletatiuszem z PZPR.

MW

Mylisz się, jedynie skromnie sympatie.

Sympatie? Jesteś komuch. Zapewne z czasów PRL.

MW

Data: 2013-07-08 03:26:03
Autor: Michał
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
  Jaruzelski na pierwszy rzut oka wygląda na flusia, kontrowersyjny ten tytuł.

Data: 2013-07-08 03:30:42
Autor: Michał
Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojen ny
W dniu 2013-07-08 03:26, Michał pisze:
  Jaruzelski na pierwszy rzut oka wygląda na flusia, kontrowersyjny ten
tytuł.
  "kontrowersyjny"

Jak Jaruzelski narzucił Polsce stan wojenny

Nowy film z video.banzaj.pl wicej »
Redmi 9A - recenzja budetowego smartfona