Data: 2015-12-15 16:54:17 | |
Autor: Oje Ejo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa?
Ale JAKA? Czy mocowanie na kwadrat czy na wielowpust? Jakie modele brac (ze miec upgrade), na co zwracac uwage? Co myslicie o nastepujacych propozycjach (ze wzgledow budzetowych biore pod uwage w okolicach poltorastowy ale moze trzeba wiecej?): Wielowpust: korba Alivio FC-M431 octalink 48-36-26 (+wkład suportu Shimano octalink BB-ES26) Shimano Alivio FC-M4000 40X30X22T 9 rz. Octalink ALIVIO 2015 Shimano Altus 42x32x22 Octalink FCM311 Kwadrat: SHIMANO FCM361 HYPERDRIVE 48 / 38 / 28 SHIMANO FC-M131 48x38x28 SHIMANO FCM111 HYPERDRIVE 42 / 32 / 22 SR Suntour XCT 42/32/22 Wyjasniam, ze wlasnie przy upgrade napedu w moim rowerze, przy zamianie wolnobiegu na kasete, wraz z piasta, kolami, przerzutka i lancuchem, widze ze warto rowniez wymienic KORBE na cos lepszego niz "hipermaket" ;) |
|
Data: 2015-12-15 16:59:29 | |
Autor: Oje Ejo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 12/15/15 16:54, Oje Ejo wrote:
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa? Jesszcze wyjasniam, ze jezeli wezme wielowpust wo WIEM, ze trzeba rowniez wymienic suport (na wielowpustowy) ;) Ale w ogole - jakie jest uzasadnienie zeby wymieniac na wielowpust? Czy DOBRE kwadraty zapewniaja jakosc i bezawaryjnosc? |
|
Data: 2015-12-15 17:19:26 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Tue, 15 Dec 2015 16:59:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):
Czy DOBRE kwadraty zapewniaja jakosc i bezawaryjnosc? Robiłem dziesiątki tys. km na kwadratach i to tych z dolnej półki. Z doświadczenia wiem że naprawdę mocno (klucz z przedłużką, śruby Imbus) dokręcona korba nie poluzuje się. A jak tak ci się stanie to znaczy że za słabo dokręciłeś :) ściągacze do korb na kwadrat są tanie (możesz taki se kupić i z nim jeździć np. w daleką trasę) a także najpodlejsze warsztaty rowerowe takie mają, więc serwis tani i prosty. Ale nie mam doświadczenia z wielowypustami więc niech ktoś uzupełni. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-15 19:35:44 | |
Autor: ivo.andric | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
> Czy DOBRE kwadraty zapewniaja jakosc i bezawaryjnosc? Moj NECO za 25 zl ma ok 20 000 km i nie robi zadnych problemow. Co do luzowania srub to polecam klej do gwintow. Zalatwia sprawe. ivo |
|
Data: 2015-12-15 18:43:10 | |
Autor: borsuk | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-15 o 16:59, Oje Ejo pisze:
Nadmiar posiadanego szmalu ;) |
|
Data: 2015-12-15 23:46:59 | |
Autor: Jacek G. | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-15 16:54, Oje Ejo napisał(a)::
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa?Pytasz o wybór korby, ale właściwie nie wiemy jaki to ma być rower i do czego ma służyć - wiadomo tylko, że wymieniasz wszystko prócz ramy w jakimś "marketowcu". Jaki jest Twój styl jazdy, czy chcesz jeździć "na lekko", czy np. na długie trasy z bagażem, w terenie, czy po asfaltach itd. itp. Od tego powinien zależeć wybór. Korby na wielowypust i octalink są teoretycznie sztywniejsze niż na kwadrat, ale w zależności od np. wagi kolarza i stylu jazdy można to odczuć lub nie. Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt, góry/ tereny płaskie), ale też jakiej wielkości masz koła i jaką w końcu zakupiłeś kasetę. Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie. -- Jacek G. -- - Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast. https://www.avast.com/antivirus |
|
Data: 2015-12-20 15:35:49 | |
Autor: Oje Ejo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów Wiesz, asfalt tez ma pelno wertepow i dziur (i sa one nawet gorsze niz naturalne dziury, bowiem naturalne maja zazwyczaj brzegi lagodne) Czasem po trawie... góry/ tereny płaskie), W moim miescie teren jest dosc urozmaicony, raz z gory, raz pod gore... ale też jakiej wielkości masz koła 28/29 cali i jaką zakupiłeś kasetę. Alivio, 8-rz: 11-32 Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie. Przydaloby sie :) |
|
Data: 2015-12-20 17:47:09 | |
Autor: Jacek G. | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-20 15:35, Oje Ejo napisał(a)::
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:Pytałem o asfalt/teren, bo podjazd o takim samym nachyleniu asfaltem lub terenem wymaga innego przełożenia. Na asfalcie opory są znacznie mniejsze niż np. na luźnym szutrze. Ale ważniejsze czy faktycznie tych podjazdów jest dużo i czy są to krótkie odcinki, czy długie kilkukilometrowe podjazdy. góry/Ale rozumiem, że nie są to jednak góry i w większości będzie to jazda po mieście. Z tego wszystkiego zrozumiałem, że rower będzie raczej miejsko - trekingowy. Jeśli nie zamierzasz jeździć w terenie typowo górskim, to korba 42-32-22 nie jest specjalnie uzasadniona. Z tarczy 22 pewnie nie skorzystasz wcale lub bardzo okazjonalnie.ale też jakiej wielkości masz koła28/29 cali Ja sugerowałbym 48-38-28 lub może lepiej - dającą nieco lżejsze przełożenia 48-36-26 - co przy kołach większych niż 26" byłoby może sensowne w urozmaiconym - jak piszesz - terenie. Ale to wszystko teoria, bo każdy ma inne preferencje, inną siłę nóg i wydolność. Dobrze jest mieć jakieś doświadczenia z konkretnym sprzętem, wówczas zaczyna się samemu wiedzieć czego się potrzebuje. -- Jacek G. -- - Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast. https://www.avast.com/antivirus |
|
Data: 2015-12-22 21:06:26 | |
Autor: Oje Ejo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 12/20/15 17:47, Jacek G. wrote:
Z tego wszystkiego zrozumiałem, że rower będzie raczej miejsko - Wielkie dzieki! Ale jednak kazda Wasza odpowiedz tutaj potwierdza ze "kwadrat" jest lepszy niz wielowpust... A to podstawowa inforamcja. Jeszcze pytanie: jak szybko zuzywa sie suport? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)? |
|
Data: 2015-12-22 21:52:06 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Tue, 22 Dec 2015 21:06:26 +0100, Oje Ejo napisał(a):
rt? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)? Tradycyjny, po luzach albo (jak rozbierzesz) po wyrobionych bieżniach. Nowoczesny, na łożyskach tzw. maszynowych, po chrobotaniu i trzeszczeniu. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-16 17:08:54 | |
Autor: qrt | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Tue, 15 Dec 2015 16:54:17 +0100, Oje Ejo napisał(a):
nie chce mi sie sprawdzać co to za korby ale suporty na kwadrat sa najtrwalsze (jesli chodzi o przebieg) ze wszystkich. Z drugiej strony zle dokręcona korba na kwadrat jak sie zluzuje może poprostu zniszczyć gniazdo mocowania suportu i jest do wyrzucenia. Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" . Przy wielowpustach o coś takigo zasadniczo niewystępuje choć same suporty sa już mniej trwałe. Druga sprwa - kupuj korbę rozbieralną - tzn. taką gdzie sie da wymienić koronki. |
|
Data: 2015-12-16 17:25:39 | |
Autor: JDX | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 2015-12-16 17:08, qrt wrote:
[...] Z drugiej strony zle dokręcona korba na kwadrat jak sie zluzuje może poprostu zniszczyć gniazdo mocowania suportu i jest do wyrzucenia.IMO w praktyce niemożliwe. Trzeba być ostatnią ofiarą losu aby coś takiego zrobić. Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" .Ciężki to wykręcenia to jest suport gdy zintegruje się z ramą, ale korba z osi suportu schodzi bez problemu gdy używa się ściągacza. |
|
Data: 2015-12-16 17:56:39 | |
Autor: qrt | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Wed, 16 Dec 2015 17:25:39 +0100, JDX napisał(a):
On 2015-12-16 17:08, qrt wrote: jak byłem młody i nieposiadałem takiej jak dzisiaj wiedzy oraz kultury technicznej to mi sie zdarzyło. Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" .Ciężki to wykręcenia to jest suport gdy zintegruje się z ramą, ale korba o ile sie nie zerwie gwintów na sciagacz w korbie co też wcale nie jest wyjątkowym przypadkiem bo korba na kwadrat mocniej siedzi na suporcie. I o to też tutaj własnie chodzi. Kwadrat jest niewątpliwie bardziej trwały ale i bardziej wymagający jeśłi chodzi o serwis. Octalink jest nieco prostszy w obsłudze a korby zintegrowane jesli chodzi o serwis już w ogóle banał. |
|
Data: 2015-12-16 20:50:17 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Wed, 16 Dec 2015 17:25:39 +0100, JDX napisaĹ(a):
On 2015-12-16 17:08, qrt wrote:Aj tam. Mi siÄ kiedyĹ w trasie poluzowaĹa. Nie byĹa raczej za sĹabo dokrÄcona bo zazwyczaj mocno dokrÄcaĹem. Raz nawet przy ĹciÄ ganiu urwaĹ siÄ gwint. Nie zawsze jw.Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdÄ cieĹźka do zdemontowaniaCiÄĹźki to wykrÄcenia to jest suport gdy zintegruje siÄ z ramÄ , ale korba Na wielopust nie majÄ tego problemu ale sam suport jest sĹabszy, ale czy na pewno. ZresztÄ ĹoĹźyska w suportach moĹźna przecieĹź smarowaÄ. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-17 16:22:54 | |
Autor: ivo.andric | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
qrt wrote:
Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" Ciezko to jest wtedy jak sie smaru miedzianego nie uzywa do takich polaczen. ivo |
|
Data: 2015-12-20 15:38:12 | |
Autor: Oje Ejo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 12/16/15 17:08, qrt wrote:
ale suporty na kwadrat sa.... Przy wielowpustach o coś takigo zasadniczo niewystępuje choć same suporty Hmm, ciekawe, wielowpusty sa o wiele drozsze a mniej trwale... |
|
Data: 2015-12-16 19:21:23 | |
Autor: PeJot | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-15 o 16:54, Oje Ejo pisze:
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa? Najpierw określ się z przełożeniami. Czy istotnie przy kasecie, najczęściej zaczynającej się od 11 zębów konieczna jest korba 48 zębów ? Zwykle do kaset stosuje się kompaktowe korby 42(44 )-32-22, które z kasetą kończącą się na 32 zębach dają rozsądne najmniejsze przełożenie 22-32, oczywiście przy założeniu że nie mieszkasz na Mazowszu. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2015-12-16 20:04:08 | |
Autor: JDX | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 2015-12-16 19:21, PeJot wrote:
[...] Najpierw określ się z przełożeniami. Czy istotnie przy kasecie,Do trekkingów i crossów z kasetami 11-32 to IMO zwykle stosuje się korby 48/38/28 tudzież 48/36/26. kasetą kończącą się na 32 zębach dają rozsądne najmniejsze przełożenieBo gdy mieszkasz na Mazowszu czy na Podlasiu to jest to przełożenie zdecydowanie bezsensowne. :-D |
|
Data: 2015-12-16 20:28:40 | |
Autor: PeJot | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-16 o 20:04, JDX pisze:
On 2015-12-16 19:21, PeJot wrote: Że się zwykle stosuje w fabrycznych rowerach 48/11, to fakt. Bardziej istotne jest na ile takie przełożenie jest rzeczywiście użyteczne *przeciętnemu* użytkownikowi. Przypominam że Shimano w którejś z grup do rowerów 28 ma w ofercie korby 40 zębów.
Niektórzy dokładają jeszcze Belgię, z najwyższą górą coś koło 150 metrów. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2015-12-16 20:51:40 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
Dnia Wed, 16 Dec 2015 20:28:40 +0100, PeJot napisaĹ(a):
NiektĂłrzy dokĹadajÄ jeszcze BelgiÄ, z najwyĹźszÄ gĂłrÄ coĹ koĹo 150Ta ich najwyĹźsza gĂłra to jakaĹ poraĹźka. Ĺťeby byĹa jeszcze wyĹźsza zrobili schody do nieba :) -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-16 21:00:22 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
PeJot pisze:
Niektórzy dokładają jeszcze Belgię, z najwyższą górą coś koło 150 metrów. Najwyzszy szczyt Belgii lezy w Ardenach i ma cos ok. 700 m. Ale w Holandii tylko ponad 300 m. |
|
Data: 2015-12-16 21:01:15 | |
Autor: JDX | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
On 2015-12-16 20:28, PeJot wrote:
[...] Że się zwykle stosuje w fabrycznych rowerach 48/11, to fakt.Do MTB fabrycznie to właśnie wstawia się 42/32/24-22 czy też 44/34/24 Przypominam że Shimano w którejś z grup do rowerów 28 ma w oferciePewnie do MTB 29"/27,5". |
|
Data: 2015-12-16 21:35:15 | |
Autor: PeJot | |
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.) | |
W dniu 2015-12-16 o 21:01, JDX pisze:
On 2015-12-16 20:28, PeJot wrote: Wiadomo, że zawsze znajdzie się taki user, który przy zjeździe 70 km/h *musi* dokręcić do 72 km/h i wówczas 48/11 jest dla niego stanowczo za mało. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|