Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)

Data: 2015-12-15 16:54:17
Autor: Oje Ejo
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa?

Ale JAKA? Czy mocowanie na kwadrat czy na wielowpust?

Jakie modele brac (ze miec upgrade),
na co zwracac uwage?

Co myslicie o nastepujacych propozycjach (ze wzgledow budzetowych biore pod uwage w okolicach poltorastowy ale moze trzeba wiecej?):

Wielowpust:
korba Alivio FC-M431 octalink 48-36-26
(+wkład suportu Shimano octalink BB-ES26)
Shimano Alivio FC-M4000 40X30X22T 9 rz. Octalink ALIVIO 2015
Shimano Altus 42x32x22 Octalink FCM311

Kwadrat:
SHIMANO FCM361 HYPERDRIVE 48 / 38 / 28
SHIMANO FC-M131 48x38x28
SHIMANO FCM111 HYPERDRIVE 42 / 32 / 22
SR Suntour XCT 42/32/22

Wyjasniam, ze wlasnie przy upgrade napedu w moim rowerze,
przy zamianie wolnobiegu na kasete, wraz z piasta, kolami, przerzutka i lancuchem,
widze ze warto rowniez wymienic KORBE na cos lepszego niz "hipermaket" ;)

Data: 2015-12-15 16:59:29
Autor: Oje Ejo
On 12/15/15 16:54, Oje Ejo wrote:
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa?

Ale JAKA? Czy mocowanie na kwadrat czy na wielowpust?

Jesszcze wyjasniam, ze jezeli wezme wielowpust wo WIEM, ze trzeba rowniez wymienic suport (na wielowpustowy) ;)

Ale w ogole - jakie jest uzasadnienie zeby wymieniac na wielowpust?
Czy DOBRE kwadraty zapewniaja jakosc i bezawaryjnosc?

Data: 2015-12-15 17:19:26
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 15 Dec 2015 16:59:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):

Czy DOBRE kwadraty zapewniaja jakosc i bezawaryjnosc?

Robiłem dziesiątki tys. km na kwadratach i to tych z dolnej półki. Z
doświadczenia wiem że naprawdę mocno (klucz z przedłużką, śruby Imbus)
dokręcona korba nie poluzuje się. A jak tak ci się stanie to znaczy że
za słabo dokręciłeś :) ściągacze do korb na kwadrat są tanie (możesz
taki se kupić i z nim jeździć np. w daleką trasę) a także najpodlejsze
warsztaty rowerowe takie mają, więc serwis tani i prosty.
Ale nie mam doświadczenia z wielowypustami więc niech ktoś uzupełni.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2015-12-15 19:35:44
Autor: ivo.andric
> [...]

doświadczenia wiem że naprawdę mocno (klucz z przedłużką, śruby Imbus)
dokręcona korba nie poluzuje się. A jak tak ci się stanie to znaczy że

Moj NECO za 25 zl ma ok 20 000 km i nie robi zadnych problemow.
Co do luzowania srub to polecam klej do gwintow. Zalatwia sprawe.

ivo

Data: 2015-12-15 18:43:10
Autor: borsuk
W dniu 2015-12-15 o 16:59, Oje Ejo pisze:

Ale w ogole - jakie jest uzasadnienie zeby wymieniac na wielowpust?

Nadmiar posiadanego szmalu ;)

Data: 2015-12-15 23:46:59
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-15 16:54, Oje Ejo napisał(a)::
[...]

Pytasz o wybór korby, ale właściwie nie wiemy jaki to ma być rower i do czego ma służyć - wiadomo tylko, że wymieniasz wszystko prócz ramy w jakimś "marketowcu". Jaki jest Twój styl jazdy, czy chcesz jeździć "na lekko", czy np. na długie trasy z bagażem, w terenie, czy po asfaltach itd. itp. Od tego powinien zależeć wybór.
Korby na wielowypust i octalink są teoretycznie sztywniejsze niż na kwadrat, ale w zależności od np. wagi kolarza i stylu jazdy można to odczuć lub nie.
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt, góry/ tereny płaskie), ale też jakiej wielkości masz koła i jaką w końcu zakupiłeś kasetę.
Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-20 15:35:49
Autor: Oje Ejo
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów
zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt,

Wiesz, asfalt tez ma pelno wertepow i dziur (i sa one nawet gorsze niz naturalne dziury, bowiem naturalne maja zazwyczaj brzegi lagodne)
Czasem po trawie...

góry/
tereny płaskie),

W moim miescie teren jest dosc urozmaicony, raz z gory, raz pod gore...

ale też jakiej wielkości masz koła

28/29 cali

i jaką zakupiłeś kasetę.

Alivio, 8-rz: 11-32

Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie.

Przydaloby sie :)

Data: 2015-12-20 17:47:09
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-20 15:35, Oje Ejo napisał(a)::
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:
[...]

Pytałem o asfalt/teren, bo podjazd o takim samym nachyleniu asfaltem lub terenem wymaga innego przełożenia. Na asfalcie opory są znacznie mniejsze niż np. na luźnym szutrze.
Ale ważniejsze czy faktycznie tych podjazdów jest dużo i czy są to krótkie odcinki, czy długie kilkukilometrowe podjazdy.
góry/
tereny płaskie),

W moim miescie teren jest dosc urozmaicony, raz z gory, raz pod gore...
Ale rozumiem, że nie są to jednak góry i w większości będzie to jazda po mieście.

ale też jakiej wielkości masz koła
28/29 cali
i jaką zakupiłeś kasetę.
Alivio, 8-rz: 11-32
Z tego wszystkiego zrozumiałem, że rower będzie raczej miejsko - trekingowy. Jeśli nie zamierzasz jeździć w terenie typowo górskim, to korba 42-32-22 nie jest specjalnie uzasadniona. Z tarczy 22 pewnie nie skorzystasz wcale lub bardzo okazjonalnie.
Ja sugerowałbym 48-38-28 lub może lepiej - dającą nieco lżejsze przełożenia 48-36-26 - co przy kołach większych niż 26" byłoby może sensowne w urozmaiconym - jak piszesz - terenie.
Ale to wszystko teoria, bo każdy ma inne preferencje, inną siłę nóg i wydolność. Dobrze jest mieć jakieś doświadczenia z konkretnym sprzętem, wówczas zaczyna się samemu wiedzieć czego się potrzebuje.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-22 21:06:26
Autor: Oje Ejo
On 12/20/15 17:47, Jacek G. wrote:
[...]

Wielkie dzieki! Ale jednak kazda Wasza odpowiedz tutaj potwierdza ze "kwadrat" jest lepszy niz wielowpust... A to podstawowa inforamcja.
Jeszcze pytanie: jak szybko zuzywa sie suport? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)?

Data: 2015-12-22 21:52:06
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 22 Dec 2015 21:06:26 +0100, Oje Ejo napisał(a):

rt? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)?

Tradycyjny, po luzach albo (jak rozbierzesz) po wyrobionych bieżniach.
Nowoczesny, na łożyskach tzw. maszynowych, po chrobotaniu i
trzeszczeniu.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2015-12-16 17:08:54
Autor: qrt
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)

nie chce mi sie sprawdzać co to za korby ale suporty na kwadrat sa najtrwalsze (jesli chodzi o przebieg) ze wszystkich. Z drugiej strony zle dokręcona korba na kwadrat jak sie zluzuje może poprostu zniszczyć gniazdo mocowania suportu i jest do wyrzucenia. Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" . Przy wielowpustach o coś takigo zasadniczo niewystępuje choć same suporty sa już mniej trwałe. Druga sprwa - kupuj korbę rozbieralną - tzn. taką gdzie sie da wymienić koronki.

Data: 2015-12-16 17:25:39
Autor: JDX
On 2015-12-16 17:08, qrt wrote:
[...]
Z drugiej strony zle dokręcona korba na kwadrat jak sie zluzuje może poprostu zniszczyć gniazdo mocowania suportu i jest do wyrzucenia.
IMO w praktyce niemożliwe. Trzeba być ostatnią ofiarą losu aby coś
takiego zrobić.

Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje" .
Ciężki to wykręcenia to jest suport gdy zintegruje się z ramą, ale korba
z osi suportu schodzi bez problemu gdy używa się ściągacza.

Data: 2015-12-16 17:56:39
Autor: qrt

On 2015-12-16 17:08, qrt wrote:
[...]
[...]

jak byłem młody i nieposiadałem takiej jak dzisiaj wiedzy oraz kultury
technicznej to mi sie zdarzyło.
[...]

o ile sie nie zerwie gwintów na sciagacz w korbie co też wcale nie jest
wyjątkowym przypadkiem bo korba na kwadrat mocniej siedzi na suporcie.  I o to też tutaj własnie chodzi. Kwadrat jest niewątpliwie bardziej trwały ale i bardziej wymagający jeśłi
chodzi o serwis. Octalink jest nieco prostszy w obsłudze a korby
zintegrowane jesli chodzi o serwis już w ogóle banał.

Data: 2015-12-16 20:50:17
Autor: Piotr aka dracorp

On 2015-12-16 17:08, qrt wrote:
[...]
[...]
Aj tam. Mi się kiedyś w trasie poluzowała. Nie była raczej za słabo dokręcona bo zazwyczaj mocno dokręcałem. Raz nawet przy ściąganiu urwał się gwint.
[...]
Nie zawsze jw.

Na wielopust nie mają tego problemu ale sam suport jest słabszy, ale czy na pewno. Zresztą łożyska w suportach można przecież smarować.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-17 16:22:54
Autor: ivo.andric
qrt wrote:

Z drugiej strony korba na kwadrat bywa naprawdę cieżka do zdemontowania jak sie mocno z suportem "zintegruje"

Ciezko to jest wtedy jak sie smaru miedzianego nie uzywa do takich
polaczen. ivo

Data: 2015-12-20 15:38:12
Autor: Oje Ejo
On 12/16/15 17:08, qrt wrote:
ale suporty na kwadrat sa
najtrwalsze (jesli chodzi o przebieg) ze wszystkich.

Przy wielowpustach o coś takigo zasadniczo niewystępuje choć same suporty
sa już mniej trwałe.

Hmm, ciekawe, wielowpusty sa o wiele drozsze a mniej trwale...

Data: 2015-12-16 19:21:23
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-15 o 16:54, Oje Ejo pisze:
[...]

Najpierw określ się z przełożeniami. Czy istotnie przy kasecie, najczęściej zaczynającej się od 11 zębów konieczna jest korba 48 zębów ? Zwykle do kaset stosuje się kompaktowe korby 42(44 )-32-22, które z kasetą kończącą się na 32 zębach dają rozsądne najmniejsze przełożenie 22-32, oczywiście przy założeniu że nie mieszkasz na Mazowszu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-16 20:04:08
Autor: JDX
On 2015-12-16 19:21, PeJot wrote:
[...]
Najpierw określ się z przełożeniami. Czy istotnie przy kasecie,
najczęściej zaczynającej się od 11 zębów konieczna jest korba 48 zębów ?
Zwykle do kaset stosuje się kompaktowe korby 42(44 )-32-22, które z
Do trekkingów i crossów z kasetami 11-32 to IMO zwykle stosuje się korby
48/38/28 tudzież 48/36/26.

kasetą kończącą się na 32 zębach dają rozsądne najmniejsze przełożenie
22-32, oczywiście przy założeniu że nie mieszkasz na Mazowszu.
Bo gdy mieszkasz na Mazowszu czy na Podlasiu to jest to przełożenie
zdecydowanie bezsensowne. :-D

Data: 2015-12-16 20:28:40
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-16 o 20:04, JDX pisze:
On 2015-12-16 19:21, PeJot wrote:
[...]
[...]

Że się zwykle stosuje w fabrycznych rowerach 48/11, to fakt.
Bardziej istotne jest na ile takie przełożenie jest rzeczywiście użyteczne *przeciętnemu* użytkownikowi. Przypominam że Shimano w którejś z grup do rowerów 28 ma w ofercie korby 40 zębów.

[...]

Niektórzy dokładają jeszcze Belgię, z najwyższą górą coś koło 150 metrów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-16 20:51:40
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Wed, 16 Dec 2015 20:28:40 +0100, PeJot napisał(a):

Niektórzy dokładają jeszcze Belgię, z najwyższą górą coś koło 150
metrĂłw.
Ta ich najwyższa góra to jakaś porażka. Żeby była jeszcze wyższa zrobili schody do nieba :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-16 21:00:22
Autor: Andrzej Ozieblo
PeJot pisze:

Niektórzy dokładają jeszcze Belgię, z najwyższą górą coś koło 150 metrów.

Najwyzszy szczyt Belgii lezy w Ardenach i ma cos ok. 700 m. Ale w Holandii tylko ponad 300 m.

Data: 2015-12-16 21:01:15
Autor: JDX
On 2015-12-16 20:28, PeJot wrote:
[...]
Że się zwykle stosuje w fabrycznych rowerach 48/11, to fakt.
Do MTB fabrycznie to właśnie wstawia się 42/32/24-22 czy też 44/34/24

Przypominam że Shimano w którejś z grup do rowerów 28 ma w ofercie
korby 40 zębów.
Pewnie do MTB 29"/27,5".

Data: 2015-12-16 21:35:15
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-16 o 21:01, JDX pisze:
On 2015-12-16 20:28, PeJot wrote:
[...]
[...]

Wiadomo, że zawsze znajdzie się taki user, który przy zjeździe 70 km/h *musi* dokręcić do 72 km/h i wówczas 48/11 jest dla niego stanowczo za mało.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)