Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)

Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)

Data: 2015-12-15 23:46:59
Autor: Jacek G.
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
W dniu 2015-12-15 16:54, Oje Ejo napisał(a)::
Lancuch nowy, kaseta nowa, wiec lepiej zeby wziac tez i korbe nowa?
Ale JAKA? Czy mocowanie na kwadrat czy na wielowpust?
Wielowpust:
korba Alivio FC-M431 octalink 48-36-26
(+wkład suportu Shimano octalink BB-ES26)
Shimano Alivio FC-M4000 40X30X22T 9 rz. Octalink ALIVIO 2015
Shimano Altus 42x32x22 Octalink FCM311

Kwadrat:
SHIMANO FCM361 HYPERDRIVE 48 / 38 / 28
SHIMANO FC-M131 48x38x28
SHIMANO FCM111 HYPERDRIVE 42 / 32 / 22
SR Suntour XCT 42/32/22
Pytasz o wybór korby, ale właściwie nie wiemy jaki to ma być rower i do czego ma służyć - wiadomo tylko, że wymieniasz wszystko prócz ramy w jakimś "marketowcu". Jaki jest Twój styl jazdy, czy chcesz jeździć "na lekko", czy np. na długie trasy z bagażem, w terenie, czy po asfaltach itd. itp. Od tego powinien zależeć wybór.
Korby na wielowypust i octalink są teoretycznie sztywniejsze niż na kwadrat, ale w zależności od np. wagi kolarza i stylu jazdy można to odczuć lub nie.
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt, góry/ tereny płaskie), ale też jakiej wielkości masz koła i jaką w końcu zakupiłeś kasetę.
Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie.
--
Jacek G.

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2015-12-20 15:35:49
Autor: Oje Ejo
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów
zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt,

Wiesz, asfalt tez ma pelno wertepow i dziur (i sa one nawet gorsze niz naturalne dziury, bowiem naturalne maja zazwyczaj brzegi lagodne)
Czasem po trawie...

góry/
tereny płaskie),

W moim miescie teren jest dosc urozmaicony, raz z gory, raz pod gore...

ale też jakiej wielkości masz koła

28/29 cali

i jaką zakupiłeś kasetę.

Alivio, 8-rz: 11-32

Napisz zatem coś więcej, to może ktoś coś podpowie.

Przydaloby sie :)

Data: 2015-12-20 17:47:09
Autor: Jacek G.
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
W dniu 2015-12-20 15:35, Oje Ejo napisał(a)::
On 12/15/15 23:46, Jacek G. wrote:
Co do wielkości tarcz 48-38-28, 42-32-22, czy coś pośredniego, to znów
zależy od odpowiedzi na pytanie gdzie jeździsz (teren/asfalt,

Wiesz, asfalt tez ma pelno wertepow i dziur (i sa one nawet gorsze niz
naturalne dziury, bowiem naturalne maja zazwyczaj brzegi lagodne)
Czasem po trawie...
Pytałem o asfalt/teren, bo podjazd o takim samym nachyleniu asfaltem lub terenem wymaga innego przełożenia. Na asfalcie opory są znacznie mniejsze niż np. na luźnym szutrze.
Ale ważniejsze czy faktycznie tych podjazdów jest dużo i czy są to krótkie odcinki, czy długie kilkukilometrowe podjazdy.
góry/
tereny płaskie),

W moim miescie teren jest dosc urozmaicony, raz z gory, raz pod gore...
Ale rozumiem, że nie są to jednak góry i w większości będzie to jazda po mieście.

ale też jakiej wielkości masz koła
28/29 cali
i jaką zakupiłeś kasetę.
Alivio, 8-rz: 11-32
Z tego wszystkiego zrozumiałem, że rower będzie raczej miejsko - trekingowy. Jeśli nie zamierzasz jeździć w terenie typowo górskim, to korba 42-32-22 nie jest specjalnie uzasadniona. Z tarczy 22 pewnie nie skorzystasz wcale lub bardzo okazjonalnie.
Ja sugerowałbym 48-38-28 lub może lepiej - dającą nieco lżejsze przełożenia 48-36-26 - co przy kołach większych niż 26" byłoby może sensowne w urozmaiconym - jak piszesz - terenie.
Ale to wszystko teoria, bo każdy ma inne preferencje, inną siłę nóg i wydolność. Dobrze jest mieć jakieś doświadczenia z konkretnym sprzętem, wówczas zaczyna się samemu wiedzieć czego się potrzebuje.
--
Jacek G.

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2015-12-22 21:06:26
Autor: Oje Ejo
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
On 12/20/15 17:47, Jacek G. wrote:
Z tego wszystkiego zrozumiałem, że rower będzie raczej miejsko -
trekingowy. Jeśli nie zamierzasz jeździć w terenie typowo górskim, to
korba 42-32-22 nie jest specjalnie uzasadniona. Z tarczy 22 pewnie nie
skorzystasz wcale lub bardzo okazjonalnie.
Ja sugerowałbym 48-38-28 lub może lepiej - dającą nieco lżejsze
przełożenia 48-36-26 - co przy kołach większych niż 26" byłoby może
sensowne w urozmaiconym - jak piszesz - terenie.
Ale to wszystko teoria, bo każdy ma inne preferencje, inną siłę nóg i
wydolność. Dobrze jest mieć jakieś doświadczenia z konkretnym sprzętem,
wówczas zaczyna się samemu wiedzieć czego się potrzebuje.

Wielkie dzieki! Ale jednak kazda Wasza odpowiedz tutaj potwierdza ze "kwadrat" jest lepszy niz wielowpust... A to podstawowa inforamcja.
Jeszcze pytanie: jak szybko zuzywa sie suport? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)?

Data: 2015-12-22 21:52:06
Autor: Jacek Maciejewski
Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)
Dnia Tue, 22 Dec 2015 21:06:26 +0100, Oje Ejo napisał(a):

rt? Po czym poznac ze juz trzeba go wymienic (i na jaki)?

Tradycyjny, po luzach albo (jak rozbierzesz) po wyrobionych bieżniach.
Nowoczesny, na łożyskach tzw. maszynowych, po chrobotaniu i
trzeszczeniu.
--
Jacek
I hate haters.

Jak KORBA? (Wielowpust czy kwadrat? itp.)

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona