Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w

Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w

Data: 2014-01-12 14:50:47
Autor: u2
Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w
.... bo to z艂a telewizja by艂a ...-;)


http://niezalezna.pl/50522-jak-owsiak-robi-z-nas-idiotow

Jest 1989 rok, t艂umy 鈥瀦degenerowanej鈥 m艂odzie偶y bij膮 si臋 z ZOMO, okupuj膮 komitety PZPR, krzycz膮 鈥濻owieci do domu鈥. Ale wkr贸tce zaczyna si臋 demokracja i w TVP pojawia si臋 program Jerzego Owsiaka, w kt贸rym leci 鈥 szok 鈥 zakazana dot膮d muzyka. Potem dzi臋ki Owsiakowi degeneraci okazuj膮 si臋 鈥 szok jeszcze wi臋kszy 鈥 wspania艂ymi lud藕mi, ratuj膮cymi 偶ycie dzieciom w czasie Orkiestry.

Wdzi臋czni czyni膮 go swym idolem. A on s膮czy im 鈥瀊untownicz膮鈥 ideologi臋 antypolityczno艣ci w antyklerykalnym sosie. Liderzy m艂odej antykomunistycznej opozycji zostaj膮 odci臋ci od buntownik贸w z nowych, wychowanych na Owsiaku rocznik贸w. Najniebezpieczniejsza zawalidroga dla III RP zostaje usuni臋ta.

Opowie艣膰 o Jerzym Owsiaku zaczynam od tego obrazka, bo dotyczy mojego pokolenia, obserwowa艂em to jako licealista, w czasie Okr膮g艂ego Sto艂u maj膮cy 16 lat. Ale Owsiak 鈥 chc臋 to pokaza膰 鈥 powtarza ten scenariusz w r贸偶nych wariantach od po艂owy lat 80. do dzi艣.

Kolejna ods艂ona owego scenariusza czeka nas w najbli偶szy weekend, kiedy szcz臋艣liwiec wylicytowa膰 mo偶e na rzecz WO艢P nawet kolacj臋 z鈥 Robertem Biedroniem. Oraz 鈥 szczyt prorz膮dowego lizusostwa 鈥 dzie艅 w fotelu wicepremiera Janusza Piechoci艅skiego. Zgo艂a inaczej traktuje Owsiak opozycj臋, czego dowodem wulgarny bluzg na Antoniego Macierewicza czy wezwanie do atakowania dziennikarzy Telewizji Republika. Bo 鈥瀗onkonformista Juras鈥 zawsze jest po stronie silniejszych.

Owsiak 鈥 偶ywa Ewangelia i pos艂aniec Ducha 艢wi臋tego

Niesamowitego awansu buntownik贸w z mojego pokolenia, kt贸ry dokona艂 si臋 na pocz膮tku III RP dzi臋ki Owsiakowi, nie zrozumie ten, kto nie 偶y艂 jako nastolatek w PRL. Gdy przynale偶no艣膰 do dowolnej subkultury 鈥 czy to punkowy irokez, czy d艂ugie w艂osy 鈥瀖etala鈥, czy kibicowski szalik 鈥 by艂a z miejsca powodem spisywania przez milicj臋. Opr贸cz komuny subkultur nie lubi艂a szko艂a, z naturalnych wzgl臋d贸w nie popiera艂 te偶 Ko艣ci贸艂. I nagle 鈥 艂zy w oczach, degeneraci zostaj膮 bohaterami, bo to w艂a艣nie subkulturowa m艂odzie偶 zbiera pieni膮dze do puszek z serduszkiem.

Kto z m艂odych Czytelnik贸w nie pami臋ta pierwszych edycji b臋d膮cej dzi艣 corocznym rytua艂em Wielkiej Orkiestry 艢wi膮tecznej Pomocy, nie zrozumie tego, co napisa艂em. My艣l臋, 偶e pom贸c mu w tym mo偶e lektura pewnego tekstu z... 鈥濭azety Wyborczej鈥.

8 stycznia 1993 r. Pi臋膰 dni wcze艣niej odby艂 si臋 pierwszy fina艂 Orkiestry. Teolog Dorota Szczerba publikuje w 鈥濭W鈥 artyku艂 zatytu艂owany 鈥濩o Duch 艢wi臋ty szepcze Owsiakowi鈥: 鈥濻ta艂o si臋 co艣 fantastycznego. Ludzie p艂akali przed telewizorami. Starsze panie, kt贸re na samo s艂owo 禄rock芦 uciekaj膮 na drugi koniec mieszkania, ogl膮da艂y program Jerzego Owsiaka do p贸艂nocy. W punktach zbi贸rki pieni臋dzy ustawia艂y si臋 kolejki. Kobiety wrzuca艂y z艂ote pier艣cionki, obr膮czki, kolczyki. Jak w znanych z historii chwilach narodowego zrywu鈥.

To nie jest opis przesadzony. Pami臋tam, 偶e ten entuzjazm faktycznie tak wygl膮da艂. Pani teolog dorabia do niego nast臋puj膮c膮 ideologi臋: 鈥濷t贸偶 na ekranie widzieli艣my 偶yw膮 Ewangeli臋. Cud rozmno偶enia鈥.

Wskazuje na nadprzyrodzony charakter wydarze艅: 鈥濼ym, kt贸ry dyryguje Orkiestr膮, jest Duch 艢wi臋ty. ON by艂 tam obecny, cho膰 ani razu nie pad艂o JEGO imi臋. Dzia艂anie, w kt贸rym wyczuwa si臋 obecno艣膰 Boga 鈥 cho膰 nie m贸wi si臋 o NIM 鈥 wyczuwa, a raczej widzi na w艂asne oczy, owoce ducha, pok贸j i rado艣膰, jest sto razy bli偶sze Ewangelii ni偶 wypowiadane o NIM s艂owa, kt贸re rodz膮 niezgod臋, niepok贸j i gorycz鈥.

Kto m贸wi膮c o Bogu na co dzie艅, wywo艂uje 鈥瀗iezgod臋, niepok贸j i gorycz鈥, wiadomo... Pierwsza Orkiestra pokaza艂a natomiast, kto naprawd臋 jest ewangeliczny: 鈥濸rzez chwil臋 poczuli艣my si臋 lepsi, prze偶yli艣my co艣 w rodzaju katharsis. Ods膮dzona od czci i wiary m艂odzie偶, s艂uchaj膮ca muzyki rockowej, 禄Gazeta Wyborcza芦, Program III Polskiego Radia i inne 艣rodki przekazu okaza艂y tego dnia swoje 鈥 w najg艂臋bszym s艂owa tego znaczeniu 鈥 ewangeliczne oblicze鈥.

Natchniona teolog Szczerba wyznacza wi臋c nowy sojusz: buntownicy, 鈥濭azeta Wyborcza鈥, Tr贸jka.

鈥濭azeta Wyborcza鈥: Owsiak rozmi臋kcza艂 m艂odzie偶 w PRL

Z 鈥濭azet膮 Wyborcz膮鈥 nie od razu Owsiak mia艂 pe艂n膮 sztam臋. W jego ksi膮偶ce 鈥濷 sobie鈥 z 1999 r. odnajdujemy opis, jak ko艂o 1989 r. w艣ciek艂y 鈥濲urek鈥 wpada do owej redakcji, by dopa艣膰 Adama Michnika. Zdenerwowa艂 go artyku艂 jednego z dziennikarzy o tym, jakoby w PRL mia艂 rozmi臋kcza膰 m艂odzie偶 i to 鈥瀊y艂o niemal jakie艣 zadanie odg贸rne鈥. A lansowane w latach 80. w Polskim Radiu przez Owsiaka Towarzystwo Chi艅skich R臋cznik贸w by艂o 鈥瀢entylem鈥 na bit膮 przez ZOMO Pomara艅czow膮 Alternatyw臋.

鈥濸ojecha艂em do 禄Gazety Wyborczej芦. Jak burza tam wpad艂em鈥 鈥 wspomina艂. 鈥濻padaj. Gdzie jest szef?鈥 鈥 wo艂a艂 do portiera. Scenka ta dzi艣 wyda si臋 czytelnikom 鈥濭W鈥 nieprawdopodobna.

W贸wczas jednak dla ludzi podziemia te s艂owa o Owsiaku by艂y czym艣 na tyle oczywistym, 偶e w jeszcze nie ca艂kiem jednorodnej politycznie 鈥濭W鈥 artyku艂 przeszed艂. Mimo 偶e 鈥濭W鈥 Owsiaka popiera艂a, pisywa艂 na jej 艂amach. Po prostu nie by艂o tam jeszcze nawyku cenzurowania 鈥 tak na chama 鈥 oczywistej prawdy.

Jak Komsomo艂 szuka艂 wsp贸lnego j臋zyka z subkulturami

Jak narodzi艂a si臋 koncepcja kontrolowania zbuntowanej, subkulturowej m艂odzie偶y w PRL? W 1988 r. Aleksander Oskin, sekretarz ambasady ZSRS w Warszawie, udzieli艂 wywiadu tygodnikowi 鈥瀂arzewie鈥, w kt贸rym radzi艂 komunistycznym m艂odzie偶贸wkom, jak post臋powa膰 z subkulturami. Rozwa偶a艂: 鈥濪o komitetu Komsomo艂u przychodzi grupa muzyk贸w i m贸wi: chcemy powo艂a膰 klub heavy-metalowy鈥. Zdaniem Oskina mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e za biurkiem w organizacji siedzie膰 b臋dzie biurokrata, kt贸ry ich przegoni: 鈥濲e艣li sami znajd膮 piwnic臋, tworz膮 nieformalny klub 禄metalist贸w芦 [tak przet艂umaczy艂a to s艂owo redakcja 鈥 przyp. P.L.], oklejaj膮 go plakatami, informacjami o zespo艂ach, gromadz膮 p艂yty i nagrania. Nikt dok艂adnie nie wie, sk膮d to wszystko zdobywaj膮. S艂uchaj膮 muzyki z r贸偶nych 藕r贸de艂. Na przyk艂ad zachodnich radiostacji. A te (...) przeplataj膮 muzyk臋 tekstami czysto politycznymi鈥. By do tego nie dopu艣ci膰, nale偶y 鈥瀦nale藕膰 z takimi grupami wsp贸lny j臋zyk鈥 i 鈥瀢ypracowa膰 formy wsp贸艂pracy鈥.

Oskin to posta膰 niew膮tpliwie nietuzinkowa. 鈥濼rybuna鈥 w latach 90. obwo艂a艂a go 鈥瀓ednym z trzech wybitnych szpieg贸w radzieckich w Polsce鈥. Z nadania Moskwy 鈥瀘piekowa艂 si臋鈥 on polskimi komunistycznymi organizacjami m艂odzie偶owymi.

Luzacka radiowa Tr贸jka, Rozg艂o艣nia Harcerska, kontrolowane festiwale 鈥 wszystko to by艂a realizacja koncepcji Moskwy. Anarchista Marek Kurzyniec, w latach 80. dzia艂acz antysystemowego, ekologicznego ruchu Wolno艣膰 i Pok贸j, m贸wi艂 w wywiadzie dla pisma 鈥濴ampa鈥 z 2004 r. o roli Owsiaka w ca艂ej tej uk艂adance nast臋puj膮co: 鈥濨o faktycznie w podziemiu jedyn膮 formacj膮, kt贸ra z punktu widzenia niezale偶nego, niekoncesjonowanego zajmowa艂a si臋 ekologi膮, toczy艂a r贸偶ne dyskusje na ten temat i podejmowa艂a konkretne dzia艂ania, by艂a Wolno艣膰 i Pok贸j. Oczywi艣cie frakcja ekologiczna, bo WiP jako taki by艂 z艂o偶ony. Po wyj艣ciu z podziemia okaza艂o si臋, 偶e jest mn贸stwo instytucji, taki Polski Klub Ekologiczny albo stowarzyszanie 禄Wol臋 By膰芦 za艂o偶one przez pismo 禄Na Prze艂aj芦, czyli pion m艂odzie偶owy PZPR, czyli Jurek Owsiak. My艣my dymili, ludzie siedzieli po wi臋zieniach za s艂u偶b臋 zast臋pcz膮, a on na falach Rozg艂o艣ni Harcerskiej lansowa艂 Stowarzyszenie Mi艂o艣nik贸w Chi艅skich R臋cznik贸w, trututu uwolni膰 s艂onia, a S艂awek Dutkiewicz wtedy giba艂, i by艂 po trzymiesi臋cznej g艂od贸wce. No wi臋c powiem szczerze, 偶e jak teraz t臋 mord臋 widz臋... Ma艂o jest takich os贸b, 艣cierwojad贸w, kt贸re budz膮 moje negatywne emocje, bo staram si臋 by膰 ewangeliczny, Owsiak tak. M贸g艂 trzyma膰 mord臋 w kube艂鈥.

Duch 艢wi臋ty dzia艂a przez ma艂偶e艅stwo milicjant贸w

鈥濿ysokie Obcasy鈥 z 11 stycznia 2013 r. Jerzy Owsiak opowiada o swojej rodzinie 鈥濼ata Zbigniew ma bardzo ciekawy rodow贸d, poniewa偶 jest ze zwi膮zku pi艂sudczyka z kobiet膮 z oddzia艂贸w Hallera... Maj膮c jakie艣 17 lat, trafi艂 na 呕u艂awy, gdzie mia艂 zosta膰 rolnikiem, ale 偶ycie napisa艂o scenariusz nowy, czyli ojciec wci膮gn膮艂 si臋 w now膮 Polsk臋, zosta艂 funkcjonariuszem milicji, z czasem jej pu艂kownikiem, komendantem do spraw gospodarczych w Komendzie G艂贸wnej鈥. Z kolei matka 鈥瀙racowa艂a w s膮dach jako protokolantka, sekretarka taka, a potem jako ksi臋gowa w Banku PKO鈥.

Nie do ko艅ca tak by艂o. Ojciec Jerzego Owsiaka Zbigniew faktycznie by艂 pu艂kownikiem Milicji Obywatelskiej, ale jego zainteresowania bywa艂y cz臋sto odleg艂e od 鈥瀞praw gospodarczych鈥. Jak wynika z archiw贸w IPN, do pracy w milicji zg艂osi艂 si臋 w 1945 r., maj膮c 19 lat. Jak poda艂 鈥 z zami艂owania. W 1946 r. mia艂 ju偶 opini臋 aktywnego dzia艂acza partyjnego, przychylnie nastawionego do Rz膮du Jedno艣ci Narodowej i Zwi膮zku Radzieckiego. W opinii s艂u偶bowej z 1947 r. prze艂o偶eni podkre艣lali, 偶e 鈥瀢 du偶ej mierze przyczyni艂 si臋 do rozbicia PSL w gminie Mierzeszyn鈥. Piastowa艂 te偶 w tym czasie m.in. stanowisko zast臋pcy komendanta posterunku ds. polityczno-wychowawczych. W napisanych przez siebie 偶yciorysach Zbigniew Owsiak podkre艣la艂 sw贸j negatywny stosunek do kleru. Uwa偶a艂 go za 鈥瀞zkodnika pa艅stwa demokratycznego鈥. Chwalony by艂 za wyk艂ady w O艣rodku Szkoleniowym ZOMO.

W 1962 r. zosta艂 przeniesiony do KGMO w Warszawie, gdzie w 1973 r. doszed艂 do funkcji naczelnika Wydzia艂u II Biura Dochodzeniowo-艢ledczego. Powierzono mu m.in. sprawowanie nadzoru i udzielanie pomocy praktycznej terenowym jednostkom MO w sprawach o powa偶niejsze przest臋pstwa gospodarcze. Przez kilka kadencji pe艂ni艂 w Komendzie funkcj臋 I, a wcze艣niej tak偶e II sekretarza egzekutywy POP PZPR.

Jego 偶ona 鈥 Maria Owsiak 鈥 r贸wnie偶 pracowa艂a w MO, w Wydziale I Komendy Wojew贸dzkiej w Gda艅sku, a p贸藕niej jako urz臋dnik Prokuratury Wojew贸dzkiej w Gda艅sku. Zbigniew Owsiak podkre艣la艂, 偶e rodzice 偶ony s膮 w partii, a jej siostra 鈥 w Komitecie Warszawskim PZPR w O艣rodku Szkolenia Partyjnego.

鈥瀂akryj Owsiaka chi艅skim r臋cznikiem鈥

Co ma fakt pracy rodzic贸w w milicji do oceny ich potomka? Nic nie ma. Taki rodow贸d mia艂o wielu zas艂u偶onych opozycjonist贸w. Chyba 偶e ten potomek dzia艂a na korzy艣膰 formacji politycznej, kt贸rej rodzice zawdzi臋czali karier臋. Albo z pozycji rzekomo 鈥瀢olno艣ciowych鈥 zwalcza ich wrog贸w. Jednocze艣nie robi膮c karier臋 w pa艅stwie, w kt贸rym dawni komuni艣ci stali si臋 now膮, uw艂aszczon膮 oligarchi膮.

Na ile redaktorzy muzycznych program贸w w Tr贸jce czy Rozg艂o艣ni Harcerskiej 艣wiadomi byli roli przydzielonej im przez mocodawc贸w towarzysza Oskina?

Pewnie bywa艂o r贸偶nie. Byli starzy wyjadacze, kt贸rzy wiedzieli, co jest grane, manipulowali 艣wiadomie. Byli te偶 tacy, co po prostu 艣wietnie si臋 bawili. A jako 偶e nagromadzenie dzieci esbek贸w, milicjant贸w i sekretarzy by艂o tam du偶e, w naturalny spos贸b jako forma zabawy kr臋ci艂 j膮 bunt przeciwko Ko艣cio艂owi czy patriotyzmowi (wymawianemu z charakterystycznym u艣mieszkiem). Ewentualnie 鈥 bunt 鈥瀙rzeciwko wszystkim鈥, ale przeciwko komunistycznej w艂adzy jakby s艂abiej. Poza tym 鈥 gdyby dzieciakom co艣 nieodpowiedniego przysz艂o do g艂owy, dzia艂a艂a przecie偶 cenzura.

Czy Owsiak inicjuj膮cy akcj臋 鈥濽wolni膰 s艂onia鈥 by艂 w贸wczas autentyczny, spontaniczny, czy 艣wiadomie dzia艂a艂 na korzy艣膰 w艂adzy, odci膮gaj膮c m艂odzie偶 od buntu przeciw komunistom? Tego nie wiemy, cho膰 pewn膮 wskaz贸wk膮 mo偶e by膰 rola, kt贸r膮 odegra艂 p贸藕niej.

W PRL m艂odzie偶 by艂a nieufna i dzia艂alno艣膰 Owsiaka odnosi艂a ograniczony skutek. 鈥濽wolni膰 s艂onia, zamkn膮膰 Kuronia鈥 鈥 takie has艂o o艣mieszaj膮ce akcje Owsiaka znalaz艂o si臋 na jednym z pozna艅skich mur贸w. Obok innego komentarza ekstremist贸w: 鈥瀂akryj Owsiaka chi艅skim r臋cznikiem鈥. Prawdziwy sukces odni贸s艂 dopiero po 1989 r., w艣r贸d moich rocznik贸w, co opisa艂em na wst臋pie.

Jarocin! Sprzedali!

Festiwal w Jarocinie te偶 mia艂 by膰 cz臋艣ci膮 scenariusza towarzysza Oskina, jednak wydarzenia z udzia艂em t艂um贸w nie da艂o si臋 tak 艂atwo ocenzurowa膰 jak audycji w Polskim Radiu. Komunistyczna w艂adza przegrywa艂a ze spontaniczno艣ci膮 m艂odzie偶y. W III RP spontaniczno艣膰 Jarocina, relikt czasu rozk艂adu PRL, musia艂a zosta膰 zast膮piona 艂adem i porz膮dkiem.

1991 r. Owsiak zostaje wygwizdany na scenie w Jarocinie. 鈥濲arocin! Sprzedali!鈥 鈥 skanduje d艂ugo publiczno艣膰. Domaga si臋 wyst臋pu punkowego zespo艂u Defekt Muzg贸. Do Jarocina od lat 80. przyje偶d偶a艂a zbuntowana publika.

Po 1989 r. Owsiak postanowi艂 wykorzysta膰 swoj膮 komercyjn膮 popularno艣膰 do zmienienia klimatu festiwalu. W ksi膮偶ce 鈥濷 sobie鈥 stwierdzi w 1999 r.: 鈥濷ni byli mi zupe艂nie obcy, te wszystkie gwiazdy: Armia, Brygada Kryzys, z tego 艣rodowiska ludzie, Kult鈥 Po dzie艅 dzisiejszy nie mam z tymi lud藕mi 偶adnego wsp贸lnego j臋zyka: dla mnie to jest zupe艂nie inna filozofia鈥.

Zacytuje te偶 fragment apelu swojego wsp贸艂pracownika Waltera Che艂stowskiego do muzyk贸w: 鈥濻pr贸bujmy szuka膰 jakich艣 innych wyj艣膰, spr贸bujmy gdzie艣 szuka膰 jakich艣 innych partner贸w do tego naszego rock鈥檔鈥檇rolla. Ludzi, nawet nie z tego 艣wiata, niemal z innej bran偶y, 偶eby nie by艂o wojny mi臋dzy milicj膮 a nami, mi臋dzy nami a lud藕mi, kt贸rzy pisz膮 o tej muzyce鈥.

W 1999 r. Owsiak cieszy艂 si臋 ze zwyci臋stwa nad alternatyw膮: 鈥濼ym ludziom wydawa艂o si臋, 偶e te szesna艣cie tysi臋cy os贸b, kt贸re przyje偶d偶aj膮 do Jarocina, to jest wizyt贸wka polskiej muzyki rockowej. A tak wcale nie by艂o. Potem si臋 okaza艂o, 偶e cho膰by taki zesp贸艂 Hey sprzedaje z tysi膮c razy wi臋cej p艂yt i Jarocin nie jest mu do niczego potrzebny鈥.

W ksi膮偶ce pokazuje nawet moment, kiedy uda艂o mu si臋 prze艂ama膰 opory buntownik贸w. To sta艂o si臋, gdy w czasie Orkiestry uda艂o si臋 zebra膰 pieni膮dze na pierwszy sprz臋t ratuj膮cy dzieci: 鈥濱 nagle patrz臋, 偶e tych ludzi 鈥 kt贸rzy wcze艣niej, jak wchodzi艂 zesp贸艂 Hey, to krzyczeli: 禄wypierdalaj芦! 鈥 nagle co艣 ogarn臋艂o. Wszystkich. Mamy to zarejestrowane鈥.

Buntownicy, kt贸rych nie potrafi艂a spacyfikowa膰 milicja, poddali si臋 obezw艂adniaj膮cej sile dobra.

Wolno艣膰, czyli pierwszy wyjazd pod namiot

Jak jest dzi艣? Z punktu widzenia nastolatk贸w ca艂y czas podobnie. Pierwszy wyjazd pod namiot, na kt贸ry zgodzili si臋 rodzice, bo s艂yszeli w telewizji, jak Owsiak dba o bezpiecze艅stwo. Pierwsza wyprawa z kolegami w rozkrzyczanym kolejowym przedziale. Pierwsza dziewczyna, pierwszy ch艂opak. Przestrze艅, niebo, alkohol. Pierwszy bunt w rytmie g艂o艣nej muzyki. Cudowne poczucie wolno艣ci 鈥 tak Przystanek Woodstock zapami臋tuj膮 setki tysi臋cy nastolatk贸w. To s膮 uczucia, kt贸re rzutuj膮 鈥 i rzutowa艂y w przypadku wielu z nas 鈥 na ca艂e 偶ycie.

Polemika z Owsiakiem z pozycji konserwatywnych nie ma sensu, jest kontrskuteczna. Dlatego przy okazji kolejnych festiwali Woodstock media z lubo艣ci膮 cytuj膮 Radio Maryja, 鈥濶asz Dziennik鈥 czy inne media katolickie narzekaj膮ce po swojemu na demoralizacj臋, pija艅stwo czy wulgarne s艂ownictwo w czasie festiwalu.

Zawsze m艂odzi ludzie b臋d膮 je藕dzi膰 latem na koncerty. Zawsze b臋d膮 pi膰 na nich alkohol. Zawsze b臋d膮 艂ama膰 konwenanse. Nie na tym polega negatywna rola Owsiaka.

Twierdz臋, 偶e akurat o Owsiaku trzeba m贸wi膰 nie z pozycji konserwatywnych, lecz wolno艣ciowych, pokazywa膰 jego rol臋 jako manipulatora, dzia艂aj膮cego na korzy艣膰 establishmentu. Wsp贸艂cze艣nie si艂a manipulacji Owsiaka nie polega na tym, by w czasie Woodstocku te setki tysi臋cy m艂odzie偶y s艂ucha艂y pogadanek zaproszonych polityk贸w czy celebryt贸w. Polega na identyfikacji wolno艣ci, przygody i buntu z jego osob膮.

To nie narzuca jednolitej ideologii, ale wyklucza ostry bunt przeciwko znajomym Owsiaka. M艂odzie偶 nie musi uwielbia膰 obecnych na Woodstocku Komorowskiego, Lisa czy Paradowskiej 鈥 tej ostatniej z pewno艣ci膮 wi臋kszo艣膰 nawet nie kojarzy.

Ma uodporni膰 si臋 na bunt przeciwko nim. Oni s膮 od Jurka, mo偶emy si臋 z nimi nie zgadza膰, ale nie b臋dziemy na nich bluzga膰 w naszych piosenkach. Zamiast tego pobluzgamy na tych obciachowych, co do Jurka nie przyje偶d偶aj膮, bo nie potrafi膮 si臋 wyluzowa膰.

Owsiak: spali膰 teczki bezpieki

Sam Owsiak o polityce m贸wi rzadko, ale zawsze w momentach kluczowych, newralgicznych. W 1993 r., maj膮c lat 21, przeciera艂em oczy, gdy ogl膮da艂em program 鈥濺贸bta co chceta鈥, a w nim zdj臋cia z rozbitej przez policj臋 manifestacji w rocznic臋 obalenia rz膮du Jana Olszewskiego. Sz艂a pod Belweder, gdzie urz臋dowa艂 Lech Wa艂臋sa. By艂em na tej manifestacji, widzia艂em bicie ludzi i radiow贸z wje偶d偶aj膮cy w t艂um. A potem 鈥瀢olno艣ciowego鈥 Owsiaka przestrzegaj膮cego przed nienawi艣ci膮 manifestant贸w.

鈥濼a piosenka jest jak hymn!鈥 鈥 krzyczy w czasie jednego z pierwszych Woodstock贸w Owsiak. I ze sceny lec膮 s艂owa piosenki 鈥濰ipis贸wka鈥 zespo艂u Kobranocka, kt贸rej autorstwo trudno przypisa膰 natchnieniu przez Ducha 艢wi臋tego:

Modlitw szept w usta wbieg艂
O stosunkach, o stosunkach przerywanych
G艂upi pech i l臋k klech
Na g艂upot臋, na durnot臋 przekuwany
Wiara w cud, mrowie z艂ud
Kt贸re ty op艂acasz swoj膮 mr贸wcz膮 prac膮
Dok膮d p贸j艣膰, zewsz膮d gn贸j
Zwyk艂y zn贸j, za kt贸ry nigdy nie zap艂ac膮

鈥瀂n贸w zabieraj膮 nam wolno艣膰, zn贸w zabijaj膮 w nas m艂odo艣膰鈥 鈥 g艂osi refren, bardzo silnie dzia艂aj膮cy na nastolatk贸w. W czasie gdy dawna bezpieka rozkrada maj膮tek narodowy, gdy powstaj膮 fortuny bezpieczniackich oligarch贸w, m艂odzie偶 ma buntowa膰 si臋 przeciwko ksi臋dzu proboszczowi, bo 鈥 to by艂a g艂贸wna 艣piewka pierwszej po艂owy lat 90. 鈥 czarni zast膮pili czerwonych.

Co ciekawe, Owsiak wywieszaj膮cy na woodstockowej scenie 鈥瀙acyf臋鈥 wiele razy, szczeg贸lnie uaktywnia si臋, gdy w gr臋 wchodz膮 interesy polityk贸w zaprzyja藕nionych z wojskowymi. W 2009 r. zn贸w broni膰 b臋dzie Wa艂臋sy. 鈥濪o艣膰 tego szmaciarstwa鈥, 鈥濲akby co, mog臋 przy艂o偶y膰 z ba艣ki, czyli trzy razy mocno po pysku鈥 鈥 m贸wi po ukazaniu si臋 ksi膮偶ek S艂awomira Cenckiewicza i Piotra Gontarczyka oraz Paw艂a Zyzaka. I og艂asza, 偶e nale偶a艂oby spali膰 teczki bezpieki. 鈥濲e艣li te sprawy si臋 nie wyja艣ni艂y przez 20 lat, to nie wyja艣ni膮 si臋 przez kolejne 200 lat鈥 鈥 stwierdza w TVN24.

Gdy trwa IV RP, Owsiak krzyczy ze sceny: 鈥 Jak was widz臋, dostrzegam normaln膮 Polsk臋. Dziwny ten kraj, ale tu jest normalnie.

A na festiwalu pojawia si臋 Tomasz Lis. 鈥 Dzisiaj Polska jest pod tym namiotem. Tu jest Polska! 鈥 wo艂a. 鈥 Oni nie b臋d膮 wam m贸wi膰, kto jest prawdziwym Polakiem, patriot膮, kto jest dobry, a kto z艂y! Tu jest Polska! Oni nie b臋d膮 nas dzieli膰. Bo je偶eli damy si臋 podzieli膰, przegramy. Ale my wygramy 鈥 zapewnia.

Wygrywaj膮. W 2012 r. na Woodstock przyje偶d偶a Bronis艂aw Komorowski. Rzecznik Woodstocku Krzysztof Dobies m贸wi po jego wizycie: 鈥濲edno ze zda艅, kt贸re zapad艂o mi w pami臋膰 ze strony Kancelarii Prezydenta, brzmia艂o tak: mog艂oby nas tu w og贸le nie by膰. Wy by艣cie tak doskonale poprowadzili t臋 wizyt臋... Bardzo dzi臋kujemy woodstockowiczom, bo to ich postawa, ich nieprawdopodobna wr臋cz 偶yczliwo艣膰 do tego zdarzenia, ich niesamowita... ich pi臋kno w tym, jak rozmawiali, jak przyj臋li... Bili brawo, 艣piewali sto lat, pozdrawiali i tam nie zdarzy艂o si臋 nic, nic, co by艂oby podbramkow膮 sytuacj膮鈥.

Historia zatoczy艂a ko艂o. Rzecznik festiwalu zbuntowanych przem贸wi艂 bardziej us艂u偶nie ni偶 dzia艂acz Komsomo艂u wobec I sekretarza KPZR. Postulat towarzysza Oskina zosta艂 zrealizowany z nawi膮zk膮.

W czasie tego samego festiwalu policja zatrzyma艂a dw贸ch przedstawicieli Fundacji Pro 鈥 Prawo do 呕ycia. Demonstruj膮cych z bannerem przedstawiaj膮cym zdj臋cie zmasakrowanego w wyniku aborcji dziecka z zespo艂em Downa, podobizn臋 Adolfa Hitlera i napis 鈥濰itler te偶 zaczyna艂 od zabijania chorych鈥.

Dostali zarzut prezentowania 鈥瀟re艣ci nieprzyzwoitych鈥. Przy tej okazji hitowej wypowiedzi udzieli艂 鈥濭azecie Polskiej Codziennie鈥 rzecznik tamtejszej policji S艂awomir Konieczny: 鈥濬unkcjonariusze sugerowali organizatorowi, by przeni贸s艂 banner w miejsce bardziej ukryte, niewidoczne dla np. dzieci. Nie chcia艂. To by艂o przyczyn膮 przewiezienia na komisariat鈥.

Czytaj: demonstruj sobie pan w krzakach, tak 偶eby nikt nie widzia艂. Bo jak nie, to si臋 do pana przyczepimy i wymy艣limy, 偶e masz nielegalny plakat. Wolno艣膰 脿 la Jurek Owsiak.

Bo to z艂a telewizja by艂a

Gdy Telewizja Republika sta艂a si臋 zagro偶eniem dla monopolu postkomuny na telewizyjnym rynku, Owsiak szybko zabra艂 g艂os. Przypomnijmy, 偶e posz艂o o niewygodne pytania. Dziennikarz Telewizji Republika zapyta艂 Owsiaka o oskar偶enia kierowane pod jego adresem przez blogera i tw贸rc臋 portalu Kontrowersje.net. Pyta艂, dlaczego Owsiak wni贸s艂 o utajnienie wytoczonego blogerowi procesu, a tak偶e dlaczego nie ujawni艂 publicznie faktur, aby obali膰 zarzuty stawiane przez blogera. Owsiak w艣ciek艂 si臋: 鈥 Ch艂opie... inteligencji troch臋 w tym zadawaniu pyta艅. To s膮 takie pytania z d... 鈥 stwierdzi艂.

Nast臋pnie, zgodnie z relacj膮 reporter贸w TV Republika, rzecznik prasowy WO艢P oraz ochroniarze uniemo偶liwili im dalsze nagrywanie konferencji, a jeden z ochroniarzy wyrwa艂 nawet kabel od mikrofonu, aby uniemo偶liwi膰 nagranie fonii. Reporterzy TV Republika poinformowali, 偶e gdy d藕wi臋k nie by艂 ju偶 rejestrowany, ochroniarz zacz膮艂 ich wyzywa膰, 偶ycz膮c im m.in., by ich dzieci 鈥瀦dech艂y鈥.

P贸藕niej Owsiak na swoim wideoblogu zaatakowa艂: 鈥濲e偶eli gdziekolwiek spotkacie Telewizj臋 Republika, go艅cie dziadyg贸w. To z艂a telewizja, kolejna, kt贸ra s膮czy tylko nienawi艣膰鈥.

Gdy ustalenia naukowc贸w badaj膮cych katastrof臋 smole艅sk膮 zacz臋艂y by膰 niebezpieczne dla rz膮du Tuska, bo rosyjsko-rz膮dowa wersja przesta艂a by膰 wiarygodna dla zdecydowanej wi臋kszo艣ci Polak贸w, Owsiak po chamsku zaatakowa艂 Antoniego Macierewicza za to, 偶e atak na jego zesp贸艂 by艂 w mediach g艂o艣niejszy ni偶 informacje o WO艢P: 鈥濳iedy dzisiaj 50 dzieci robi艂o masa偶 serca, wchodz膮 w 偶ycie z nauk膮 ratowania 偶ycia, to ta wiadomo艣膰 zosta艂a przykryta totalnym pier......em, kt贸re od ilu艣 miesi臋cy s膮czy si臋 z chorych g艂贸w i wchodzi w nas, zatruwa wszystkich Polak贸w. Dosy膰 tego, po prostu k...a dosy膰! (鈥) Dzisiaj przegrali艣my. Po raz kolejny przegrali艣my z idiotyzmem, z nienawi艣ci膮, z tak膮 mani膮, 偶eby nas wszystkich zatru膰. Panie Macierewicz, zostaw nas pan wszystkich ku...a w spokoju!鈥.

Pacyfizm i durnota klech, czyli czo艂gi i biskupi na Woodstocku

Sympatia do wojskowych przyniesie zabawne skutki w 2009 r., gdy obecno艣膰 na Woodstocku promuj膮cych wojsko... czo艂g贸w zdenerwuje autentycznych pacyfist贸w. List otwarty do Owsiaka wystosowa艂o stowarzyszenie M艂odzi Socjali艣ci: 鈥濶iepokoj膮 nas Pa艅skie wypowiedzi i dzia艂ania, nie rozumiemy, gdzie podzia艂a si臋 idea pacyfizmu, wolno艣ci i r贸wno艣ci. Co oznacza zapraszanie na Woodstock Leszka Balcerowicza, Lecha Wa艂臋sy i obecno艣膰 Wojska Polskiego? Wszak sam Mro偶ek nie powstydzi艂by si臋 takiego absurdu, w kt贸rym m贸wi膮c 禄stop wojnie芦 pokazuje si臋 czo艂gi鈥.

Lewicowcy apeluj膮 do Owsiaka, by przesta艂 udawa膰 kogo艣 innego, ni偶 jest. 鈥濵o偶e jednak warto zdj膮膰 t臋 kolorow膮 zas艂on臋 z pacyfk膮, na kt贸rej wypisane zosta艂y jak偶e no艣ne has艂a o wolno艣ci, r贸wno艣ci, mi艂o艣ci i muzyce? Mo偶e czas otwarcie powiedzie膰 tym m艂odym ludziom szukaj膮cym idei pokoju i braterstwa, 偶e 禄tego ju偶 tu nie ma!芦? Nie zmieni si臋 na pewno jedno 鈥 Wielka Orkiestra 艢wi膮tecznej Pomocy nie przestanie gra膰, b臋d膮 bite kolejne rekordy sum ofiarowanych przez Polak贸w (...). A co si臋 stanie z tymi m艂odymi lud藕mi, kt贸rych Balcerowicz zach臋ca do 禄dobrego oddawania g艂os贸w芦, Wa艂臋sa do pracy, a wojsko do s艂u偶by pa艅stwu 鈥 nie Pa艅ski problem, Pan pomaga chorym dzieciom鈥.

To znak rozpoznawczy Owsiaka: wcze艣niej czy p贸藕niej wzbudzi sprzeciw ka偶dej grupy my艣l膮cej i ideowej. Dla wi臋kszo艣ci obecnej w mediach karierowiczowskiej m艂odej 鈥瀕ewicy鈥 z partyjnych m艂odzie偶贸wek zawsze b臋dzie super, wszak warto si臋 pod niego pod艂膮czy膰. Gdy pojawia si臋 ma艂o znacz膮ce stowarzyszenie traktuj膮ce swoje lewicowe idee serio, natychmiast dochodzi do konfliktu. Bo idee s膮 dla Owsiaka tylko u偶ytecznymi narz臋dziami do kontrolowania, by bunt kolejnych rocznik贸w m艂odzie偶y nie wymkn膮艂 si臋 spod kontroli.

Je艣li jest pacyfizm, to musz膮 pojawi膰 si臋 czo艂gi i genera艂owie, by艂 hymn o durnocie klech, to musz膮 pojawi膰 si臋... biskupi 鈥 abp 呕yci艅ski i bp Pieronek. C贸偶, to szansa na zwi臋kszenie frekwencji, wszak nastolatek ma kolejny argument w sporze z rodzicami w sprawie wyjazdu na Woodstock: nawet biskupi tam s膮, b臋dziemy si臋 modli膰, a nie demoralizowa膰! Ka偶dy spos贸b na zwi臋kszenie frekwencji 鈥 a co za tym idzie, si艂y ra偶enia 鈥 jest dobry.

Jest has艂o 鈥濻top przemocy鈥? W 2003 r. Owsiak napada na stragany sprzedawc贸w okular贸w. 鈥 Ja was, k..., za艂atwi臋 鈥 krzyczy. S膮d skaza艂 go na 1600 z艂 grzywny za zniszczenie mienia. W mediach nie ma jako艣 czo艂贸wek na temat 鈥瀊andyty Owsiaka鈥.

Czym jego zachowanie r贸偶ni si臋 od zachowania atakowanego przez media gniazdowego kibic贸w Legii Piotra Staruchowicza? Owsiakowi ta sprawa tylko pomaga zachowa膰 wizerunek buntownika.

Dzi臋kujemy policji, czyli ka偶dy policjant to j...y morderca

Bo jednocze艣nie Owsiak pilnuje, by buntownik贸w nie straci膰. Na tym samym Woodstocku, na kt贸rym by艂 Komorowski, wyst膮pi艂a legenda muzyki oi!, grupa The Analogs. Znana z piosenki 鈥濪zieciaki atakuj膮ce policj臋鈥 ze s艂owami 鈥濰ej, dzieciaki, niech zap艂on膮 serca, ka偶dy policjant to j...y morderca鈥 oraz 鈥濸... a era techno鈥, w kt贸rej g艂osi 鈥濶ikt nas nie kupi, nikt na nas nie zarobi鈥.

Zapewne dla wielu m艂odych fan贸w tego zespo艂u jego wyst臋p na Woodstocku to wa偶ne, wzruszaj膮ce wydarzenie 鈥 podziemna dot膮d kapela i pot臋偶ny t艂um... B臋d膮 o tym opowiada膰 w szkole. A 偶e Analogsi wyst膮pili obok tych, kt贸rych na co dzie艅 zwalczaj膮 w swych piosenkach? 呕e Owsiak z tej samej sceny zachwyca艂 si臋 鈥瀞prawno艣ci膮 s艂u偶b mundurowych鈥? 呕e Tomasz Sianecki ze Szk艂a Kontaktowego rozmawia艂 z publiczno艣ci膮: 鈥炩 Czy policja pa艅stwu przeszkadza? 鈥 Nie! 鈥 Wiedzia艂em, 偶e taka b臋dzie odpowied藕鈥.

By膰 mo偶e owi nastoletni s艂uchacze Analogs贸w kiedy艣 zrozumiej膮, 偶e zrobiono z nich idiot贸w, ale wtedy to ju偶 nie b臋dzie mia艂o znaczenia. Owsiak b臋dzie zajmowa艂 si臋 robieniem wody z m贸zgu kolejnym rocznikom.

A dlaczego niezale偶ne zespo艂y godz膮 si臋 uczestniczy膰 w imprezie, o kt贸rej wiedz膮, 偶e jest 艣ciem膮? Wyst臋p przed setkami tysi臋cy ludzi to pot臋偶na promocja. Nie w膮tpi臋, 偶e Analogsi zarobili.

Po 艣mierci Jana Paw艂a II dla 鈥濭W鈥 najwa偶niejsza sta艂a si臋 konfrontacja 艣wiatopogl膮dowa, ch臋膰 przemienienia Polak贸w, zniszczenia ich tradycyjnych warto艣ci. St膮d jej wsparcie dla Palikota, st膮d te偶 wypowied藕 Owsiaka o eutanazji, entuzjastycznie przez Ruch Palikota wsparta. Zapowied藕 zabijania staruszk贸w brzmi mniej odra偶aj膮co, gdy zbieramy pieni膮dze na pomoc dla nich. 呕e nie przekonamy wi臋kszo艣ci, i偶 eutanazja to spos贸b pomocy starszym ludziom, podobnie jak zakup sprz臋tu rehabilitacyjnego? Nie szkodzi, wa偶ne, 偶e wprowadzimy ten pogl膮d jako jeden z uprawnionych, kropla dr膮偶y ska艂臋.

Czy III RP pad艂aby bez Owsiaka?

Zamkni臋ta kasta bogaczy rodem z komunistycznej bezpieki u g贸ry. I zablokowane szanse awansu dla reszty. System III RP bez bezpiecznik贸w w rodzaju Owsiaka 艂atwo m贸g艂by si臋 wywr贸ci膰. Wcale nie za spraw膮 moher贸w, tylko m艂odzie偶y. Szanse rozwoju i awansu w postkomunistycznym systemie m艂odych ludzi przewa偶nie ograniczaj膮 si臋 do mo偶liwo艣ci uzyskania pracy sprzedawcy w sklepie. Chyba 偶e maj膮 doj艣cia, s膮 z odpowiednich rodzin.

Ale w III RP m艂odzie偶 nigdy nie zbuntowa艂a si臋 antysystemowo na masow膮 skal臋. Mimo pojawiania si臋 r贸偶nych mniejszo艣ciowych grup wyczuwaj膮cych, kto naprawd臋 tym wszystkim kr臋ci 鈥 jak dzi艣 w przypadku ruchu kibicowskiego. Jak po 1989 r. Owsiak odci膮艂 od zbuntowanej m艂odzie偶y antyokr膮g艂osto艂ow膮 opozycj臋, tak dzi艣 pozostawa膰 ma bezpiecznikiem niepozwalaj膮cym urosn膮膰 buntowi do niebezpiecznego pu艂apu. Kreuj膮c w艂asne formy buntu, bezpieczne dla w艂adzy.

G艂贸wnymi ofiarami Owsiaka s膮 wi臋c sami buntownicy, kt贸rzy w p贸藕niejszym wieku odkrywaj膮 cz臋sto, 偶e zmarnowali m艂odo艣膰. Nie na walk臋 o naiwne idea艂y. Na bunt sterowany przez establishment, kt贸rego efektem jest zniszczenie szans w艂asnego pokolenia.


Niniejszy tekst to zaktualizowana, uzupe艂niona, rozszerzona wersja artyku艂u 鈥濼en, kt贸ry zniszczy艂 bunt鈥, kt贸ry ukaza艂 si臋 w miesi臋czniku 鈥濶owe Pa艅stwo鈥, numer 1 (83)/2013



--
"呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci".

Data: 2014-01-12 15:25:12
Autor: Dirko
Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w
U偶ytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:52d29db7$0$2143$65785112news.neostrada.pl...
... bo to z艂a telewizja by艂a ...-;)
http://niezalezna.pl/50522-jak-owsiak-robi-z-nas-idiotow

    przynudzasz ;-)

Data: 2014-01-12 15:42:55
Autor: u2
Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w
W dniu 2014-01-12 15:25, Dirko pisze:
   przynudzasz


to idz na kweste na zlote melony dla Owsika ...-;)

--
"呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci".

Data: 2014-01-12 16:35:34
Autor: stevep
Jak Owsiak robi z Polak體 idiot體
W dniu .01.2014 o 15:25 Dirko <jacki.dirko@wp.pl> pisze:

U縴tkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisa w wiadomo禼i  news:52d29db7$0$2143$65785112news.neostrada.pl...
... bo to z砤 telewizja by砤 ...-;)
http://niezalezna.pl/50522-jak-owsiak-robi-z-nas-idiotow

    przynudzasz ;-)



Pewnie znowu jest najebany,
--
stevep
-- -- -
U縴wam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2014-01-12 17:24:55
Autor: u2
Jak Owsiak robi z Polak體 idiot體
W dniu 2014-01-12 16:35, stevep pisze:
Pewnie znowu jest najebany,


ale to ty cyrkus korzystasz z uslug prostytutek, a nie ja ...-;)

--
"痽d體 gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 縠 s narodem wybranym. Czuj si oni upowa縩ieni do interpretowania wszystkiego, tak縠 doktryny katolickiej. Cokolwiek by秏y zrobili, i tak b阣zie poddane ich krytyce - za ma硂, 縠 糽e, 縠 zbyt ma硂 ofiarnie. W moim najg酬bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 痽dami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt髍zy u縴waj s丑w 'antysemita', 'antysemicki', nale縴 traktowa jak ludzi niegodnych debaty, kt髍zy usi硊j niszczy innych, gdy brakuje argument體 merytorycznych. To oni tworz mow nienawi禼i".

Data: 2014-01-12 20:46:08
Autor: stevep
Jak Owsiak robi z Polak體 idiot體
W dniu .01.2014 o 17:24 u2 <u_2@o2.pl> pisze:

W dniu 2014-01-12 16:35, stevep pisze:
Pewnie znowu jest najebany,


ale to ty cyrkus korzystasz z uslug prostytutek, a nie ja ...-;)

Przeczytaj zakompleksiony kretynku linijk wy縠j.

--
stevep
-- -- -
U縴wam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Jak Owsiak robi z Polak贸w idiot贸w

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona