Jak Rostoskiego odwo艂ywali

Data: 2014-06-14 21:08:04
Autor: u2
Jak Rostoskiego odwo艂ywali
http://niezalezna.pl/56374-jest-pierwsza-tasma-odwolywanie-rostowskiego-i-anegdoty-o-chach

Tygodnik "Wprost" opublikowa艂 pierwsze nagranie z restauracji "Sowa i Przyjaciele". S艂ycha膰 na niej fragment rozmowy szefa NBP Marka Belki, ministra spraw wewn臋trznych Bart艂omieja Sienkiewicza oraz szefa gabinetu Belki - S艂awomira Cytryckiego.

Tematem rozmowy jest sytuacja gospodarcza Polski i pomys艂 odwo艂ania Jacka Rostowskiego ze stanowiska ministra finans贸w. Sienkiewicz zastanawia si臋, czy nie da艂oby si臋 sfinansowa膰 deficytu bud偶etowego przez NBP. Inaczej sytuacja finansowa kraju doprowadzi do przej臋cia w艂adzy przez PiS, co grozi - wed艂ug rozm贸wc贸w - "ucieczk膮 inwestor贸w" i pojawieniem si臋 "paru innych k艂opocik贸w, ale to ju偶 takich wewn膮trzpolskich".

Belka si臋 zgadza na taki scenariusz, ale pod warunkiem, 偶e Rostowski straci stanowisko.

Oto ca艂o艣膰 opublikowanego fragmentu rozmowy:

BS: A mog臋 zada膰 inne pytanie, znacznie trudniejsze?
MB: Prosz臋 bardzo.
BS: Mamy deficyt bud偶etowy, ryzyko przekroczenia progu, 43 proc. w CBOS dla PiS i osiem miesi臋cy do wybor贸w...
MB: ...bardzo mi si臋 podoba takie postawienie sprawy. Jeszcze raz.
BS: Dobra. Warunki wyj艣ciowe do ...
MB: Mhm...
BS: Mamy dup臋 pog艂臋biaj膮c膮 si臋 na poziomie bud偶etu pa艅stwa. Ok od karuzeli z kryzysu dzieje si臋 to na tyle wolno, wszystko, wszystko dzia艂a, tylko problem polega na tym, 偶e wp艂ywy s膮 op贸藕nione, wiemy, 偶e jest buch, mniej pieni臋dzy ni偶 tam nie wiem w 2015 pod koniec, ale na razie nie bucha, s膮 sygna艂y, 偶e idzie ku lepszemu, brakuje pieni臋dzy w bud偶ecie, ci臋cia s膮 niewystarczaj膮ce. I mamy osiem miesi臋cy do wybor贸w, jak zmniejszymy ten okres, to ten warunek jest bez znaczenia wtedy, i PiS ma 43 proc. w sonda偶u CBOS. Czyli idziemy w taki wariant, nie czarujmy si臋, 偶e idziemy w taki wariant, 偶e tylko i wy艂膮czne ekonomika decyduje o ocenie stabilno艣ci kraju...
MB: ...czyli wszystko jest, niby jest jeszcze do utrzymania tylko, 偶e...
BS: Tylko wiemy, 偶e to si臋 sko艅czy katastrof膮, poniewa偶 zwyciestwo PiS-u oznacza ucieczk臋 inwestor贸w, pogorszenie si臋 warunk贸w finansowych...
MB:... no i...
BS: .... i par臋 innych k艂opocik贸w, ale to ju偶 takich wewn膮trzpolskich. I to jest dok艂adnie taka sytuacja, w kt贸rej trzeba podj膮膰 decyzj臋, co my robimy z tym? Czy jest to moment na uruchomienie tego rodzaju rozwi膮zania, czy nie? Bo ja mam takie poczucie, 偶e to jest wariant ok., ale on nie jest kompletnie hipotetyczny... W zwi膮zku z tym albo idziemy wariantem czysto finansowym i wtedy nie ma 偶adnego powodu, 偶eby uruchamia膰 tego typu rodzaju mechanizmy, albo jednak rozumiemy, 偶e mi臋dzy polityk膮, a stabilno艣ci膮 finansow膮 pa艅stwa jest pewien zwi膮zek, kt贸ry w ostatnich latach w szczeg贸lnie mocno ujawni艂 w Europie.
MB: Dobrze. Podoba mi si臋 ten spos贸b stawiania sprawy. Bo on dotyczy Polski, a nie tylko tak zwanej gospodarki, czy jakiego艣 tam...
BS: Dok艂adnie...
MB: No wi臋c tak...
BS: Jeszcze sekund臋. Ja si臋 boj臋 w tej sytuacji jednej rzeczy, 偶e na to wszystko kolega Rostowski m贸wi艂: 鈥瀢 偶yciu!鈥. W 偶yciu, bo to nam zdewastuje opinie, bo to jest niewykonalne, bo tego nie wolno robi膰. Ja ju偶 w to nie chc臋 wchodzi膰, dlaczego tak powie, bo to oddzielna sprawa, ale ... no tak no.
MB: Dobrze... Po pierwsze ja bym chcia艂 mie膰 partnera, kt贸ry si臋 nazywa Prezes Rady Ministr贸w, a nie Minister Finans贸w. Ja bym wtedy... bo to oczywi艣cie oznacza... bardzo istotn膮 zmian臋 w statusie nie moim osobistym, bo ja to tam w og贸le wiesz... tylko tej instytucji, co patronuj臋. I ja wtedy m贸wi臋 premierowi: 鈥瀊ardzo du偶o jest mo偶liwe鈥. Mamy oczywi艣cie t膮 pieprzon膮 Rad臋 Polityki Pieni臋偶nej...
BS: No w艂a艣nie.
MB: Ale.. ale jeste艣my w stanie z ni膮 zagra膰.  Ale wtedy moim warunkiem jest dymisja ministra finans贸w. Przychodzi nowy minister finans贸w, na razie nie musz臋 wam m贸wi膰, kto by m贸g艂 by膰, ale takie nazwiska i tacy ludzie s膮 w kraju. I wtedy zrobimy to, co trzeba, 偶eby uniemo偶liwi膰 ... m贸wi膮c kr贸tko, aby kraj to zrozumia艂...
BS: ...to nie mo偶e si臋 zdarzy膰 p贸藕niej ni偶 osiem miesi臋cy przed wyborami...
MB: Nawet jeszcze troszk臋 wcze艣niej.
BS: Dla nas chyba wcze艣niej, bo...
MB: Tak...
BS: To taki termin...
MB: M贸wi膮c po prostu, je艣li w drugim p贸艂roczu gospodarka si臋 zdecydowanie nie przyspieszy, to b臋dzie problem. To b臋dzie by膰 mo偶e konieczne tego rodzaju niestandardowe dzia艂anie. A wtedy trzeba serdecznie ze wszystkimi, jakby to powiedzie膰, mo偶liwymi tymi r贸偶nymi lanserami podzi臋kowa膰 hrabiemu von Rostowskiemu i powo艂a膰 technicznego niepolitycznego ministra finans贸w, kt贸ry znajdzie w banku centralnym pe艂ne wsparcie. Tak偶e ...
SC: Z takim patriotycznym zaci臋ciem...
MB: Tak. I wtedy dygotalny cz艂onek Rady Polityki Pieni臋偶nej, czyli Hausner zgodzi si臋...
BS: (艣miech)
MB: Dygotalny w艂a艣nie. On jest kurwa ma膰... A patrz, jak on si臋 temu chujowi podoba, 偶e on jest dygotalny?
SC: On dodaje (?)
MB: Grawitacj膮 on tylko dodaje i my艣li, 偶e ma d艂u偶szego. Niestety ka偶dy cz艂owiek ma jakie艣 s艂abo艣ci nawet on. W ka偶dym razie tak naprawd臋 to o to chodzi.
SC: Nigdy nie by艂 w kiblu w D偶akarcie... gdzie jest napisanie na szybie, przesu艅 si臋, masz kr贸tszego, ni偶 ci si臋 wydaje.
BS: Panowie za dobre anegdoty i za to, aby si臋 z艂e scenariusze nie spe艂nia艂y...
SC: Oczywi艣cie, 偶e nie spe艂nia艂y... Dlatego powiniene艣 wcze艣niej...
MB: Zada艂e艣 pytanie bardzo...
SC: Dlatego powiniene艣 wcze艣niej zrobi膰 zmian臋 w ustawie o NBP.
MB: Tak, bardzo wa偶na sprawa.
SC: Rostowski tego nie zrobi...
MB: Mog臋 to zrobi膰 tylko z Tuskiem.

--
Genera艂 Skalski o 偶ydach w UB :
http://www.youtube.com/watch?v=ScSz0xY5W88

Data: 2014-06-15 00:24:52
Autor: Fritz
Jak Rostoskiego odwo艂ywali
He, he, ale POlityka, pod sto艂em 呕ydki wszystko za艂atwiaj膮...

Jak Rostoskiego odwo艂ywali