Jak banki liczą zdolność kredytową klienta ?

Data: 2009-06-28 13:38:00
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Jak banki liczą zdolność kredytową klienta ?
Oto pytanie!
Spotkałem się z uproszczonym wzorem:
([wpływy miesięczne] x 8 - [wydatki stałe 1 mies] = zdolność kredytowa

czyli jeśli ktoś zarabia 2000 zł na rękę miesięcznie płaci 600 zł rachunków
to może uzyskać max pożyczkę bez zabezpieczeń lub limit w karcie kredytowej
nawet coś ok. 15.000 zł
rata tak z grubsza licząc wychodzi ok. 200 zł

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_6.php

Data: 2009-06-28 11:52:50
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-06-28, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <adres.na@mojej.www.pl> wrote:
Oto pytanie!
Spotkałem się z uproszczonym wzorem:
([wpływy miesięczne] x 8 - [wydatki stałe 1 mies] = zdolność kredytowa

Jak to się mówi "różnie bywa". Nie ma przepisów nakazujących liczenie
zdolności w jakiś określony sposób.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-06-28 13:48:00
Autor: MK
"Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <adres.na@mojej.www.pl> wrote in message news:h27kmo$n9c$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jaka rata? Przy 15tys i 20%p.a odsetki wynosza 250pln, a do tego trzeba dodac jeszcze 5% splaty minimalnej, czyli 750pln, wiec w pierwszym miesiacu 1000pln.

MK

Data: 2009-06-28 14:39:45
Autor: Darek
Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:
Oto pytanie!
Spotkałem się z uproszczonym wzorem:
([wpływy miesięczne] x 8 - [wydatki stałe 1 mies] = zdolność kredytowa

Nie tylko wysokość dochodów jest ważna, ale także rodzaj dochodu (emeryci póki co są bardzo często pewniejsi - piszę o kredytach do ok. 15000 zł), od kiedy dana osoba otrzymuje tenże dochód , stan cywilny, rok urodzenia.

Data: 2009-06-28 15:27:29
Autor: Damian
[...]
dlugosc pracy w obecnym miejscu a nawet przy ostatniej KK spytano mnie o wartosc mieszkania

Data: 2009-06-28 15:36:56
Autor: Szymon
[...]

a mnie o markę posiadanego auta, czas mieszkania w danym miejscu i czas posiadania konta osobistego w banku. Chyba nikt tak naprawdę nie wie jak jest liczona zdolność kredytowa.

Data: 2009-06-28 16:55:24
Autor: Darek
Szymon pisze:
[...]

To o czym piszecie ma znaczenie e scoringu

Darek

Data: 2009-06-29 12:02:38
Autor: MacGregor
Użytkownik "Darek" <nie@podam.maila.pl> napisał w wiadomości news:h2809g$672$1news.onet.pl...
Szymon pisze:
[...]

Jasne, że scoring. Ale oprócz zdolności kredytowej (czyli czy masz tyle kasy, żeby móc spłacać kredyt), to jeszcze jest ważne, czy będziesz chciał go spłacać.
Jak bank sobie "wyliczy", że posiadacze np. zielonych jaguarów niespłacają kredytów, to jak podasz, że masz zielonego jaguara, to pomimo zdolności kredytowej, kredytu nie dostaniesz (albo dostaniesz, ale na wyższy procent).

--
Pozdrawiam,
MacGregor

Data: 2009-06-29 03:15:44
Autor: BK
Jak banki liczą zdolność kredytową klienta ?
On Jun 29, 12:02 pm, "MacGregor" <macgre...@smieci.poczta.onet.pl>
wrote:
Użytkownik "Darek" <n...@podam.maila.pl> napisał w wiadomościnews:h2809g$672$1news.onet.pl...

> [...]

kredytowej, kredytu nie dostaniesz (albo dostaniesz, ale na wyższy procent).

Statystyka. Podobnie jak firmy ubezpieczeniowe tak i banki bawia sie w
dosc zaawansowana statystyke klientow.

Data: 2009-06-28 18:51:04
Autor: robert 21
Jak banki liczązdolnośćkredytową klienta ?

> dlugosc pracy w obecnym miejscu a nawet przy ostatniej KK spytano mnie o > wartosc mieszkania

Tego na które ma byc kredyt udzielony czy obecnego?

a mnie o markę posiadanego auta,

Jakie to ma znaczenie? mozna w ogole nie posiadac i dojezdzac komunikacją miejską.

czas mieszkania w danym miejscu i czas posiadania konta osobistego w banku. Chyba nikt tak naprawdę nie wie jak jest liczona zdolność kredytowa.
Beznadziejnie.

Powinna wystarczyc wysokosc dochodu, umowa o prace na czas nieokreslony i stale wydatki comiesieczne.

Data: 2009-06-28 19:28:08
Autor: Szymon
Jak banki liczązdolnośćkredytową klienta ?
a mnie o markę posiadanego auta,

Jakie to ma znaczenie? mozna w ogole nie posiadac i dojezdzac komunikacją
miejską.

Pewnie zakładają, iż jeśli kogoś stać na luksusowe auto, a nie jedynie na bilet tramwajowy to warto mu więcej pożyczyć.

[...]

I wówczas cieć dostałby kredyt, a milioner, który właśnie wygrał 10 baniek w totka niekoniecznie. ;-)

Aby było jeszcze zabawniej - raz występując o KK można dostać odmowę, a za 3 miesiące składając wniosek można się załapać mimo tego, że formalne warunki nie uległy zmianie.

Data: 2009-06-28 19:40:48
Autor: Kamil Jońca
"Szymon" <xxx@o2.pl> writes:

[...]

Albo, że utrzymanie luksusowego auta trochę więcej kosztuje ...
KJ

--
A fanatic is a person who can't change his mind and won't change the subject.
- Winston Churchill

Data: 2009-06-28 20:29:40
Autor: Szymon
Jak banki liczązdolnośćkredytową klienta ?
Albo, że utrzymanie luksusowego auta trochę więcej kosztuje ...
KJ

i klienta na to stać.

Data: 2009-06-28 19:48:26
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Szymon wrote:

Powinna wystarczyc wysokosc dochodu, umowa o prace na czas nieokreslony i
stale wydatki comiesieczne.

I wówczas cieć dostałby kredyt, a milioner, który właśnie wygrał 10 baniek w totka niekoniecznie. ;-)

I słusznie. Cieć ma stałe dochody i ma z czego spłacić. "Milioner" z
totka ma marne szanse wygrać drugi raz, a skoro już potrzebuje kredytu,
to znaczy że...

--
MiCHA

Data: 2009-06-28 20:30:50
Autor: Szymon
[...]

Tak, ma z czego spłacić w ciagu najbliższych 3 miesięcy, bo tyle trwa wypowiedzenie.

Data: 2009-06-28 16:28:31
Autor: corner

Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <adres.na@mojej.www.pl> napisał w wiadomości news:h27kmo$n9c$1inews.gazeta.pl...
Oto pytanie!
Spotkałem się z uproszczonym wzorem:
([wpływy miesięczne] x 8 - [wydatki stałe 1 mies] = zdolność kredytowa

To są o wiele bardziej skomplikowane modele, a nie proste wzorki. I banki nie chwalą się nimi na zewnątrz (model jest zazwyczaj bardziej lub mniej tajny).

Data: 2009-06-28 16:57:06
Autor: Darek
[...]

Każdy bank inaczej liczy i różne są metody w zależności od produktu np. możesz dostać 100tys pożyczki ale tylko 20tys KK (przykład)

Darek

Data: 2009-06-29 19:28:43
Autor: finder24
[...]

Na pewno znaczenie będą miały informacje, które kredytodawca znajdzie na Twój
temat w Biurze Informacji Kredytowej. Ja się spotkałem z takim przypadkiem -
to chyba było w anielskim banku - że klient miał problem z uzyskaniem linii
kredytowej w rachunku brokerskim. Mimo, iż taka linia jest 100% zabezpieczona
aktywami, nie została przyznana gdyż klient posiadał w przeszłości na karcie
kredytowej zadłużenie w wysokości 44, ale które utrzymywało się dłużej niż 3
miesiące. To był akurat mój znajomy. Pal sześć, że zadłużenie wynikło z winy
banku, ale informacja w BIK została nietknięta. Nieważne było też, że karta
faktycznie nie była używana, a zadłużenie wynikło z błędnie naliczonej opłaty.
Co więcej, w chwili ubiegania się o kredyt zadłużenie było od pół roku
wyrównane, ale mimo wszystko linia kredytowa nie została przyznana. Nie
chodziło więc o żadne dochody. W tej sytuacji chodziło moim zdaniem o czas
zadłużenie chociaż kwota po prostu śmieszna. Jak dla mnie to ten przypadek to
jakaś paranoja i totalny absurd, ale jak widać przy udzielaniu kredytów nie ma
czegoś takiego jak wyższa kultura bankowości :) Ale chyba trochę zboczyłem z
tematu :) Krótko mówiąc, wiele rzeczy ma znaczenie :)

finder24

--

Jak banki liczą zdolność kredytową klienta ?