Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?

Data: 2010-05-27 15:12:28
Autor: w_wi
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
Witam
W 2006 r kupiłem samochód w komisie sprowadzony z zagranicy z pełną dokumentacją, gotowy do rejestracji. Później go zarejestrowałem na siebie. Jak długo trzymać te dokumenty bo samochód już sprzedałem.
Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów nawet gdybym posiadał jeszcze ten samochód?

Data: 2010-05-27 15:58:30
Autor: krzysiek82
w_wi pisze:
[...]

ja tam wszystkie kwity trzymam, ale chyba niepotrzebnie bo niby do czego by były komuś potrzebne? Miejsca za wiele nie zajmuje nie wadzi niech leży takie moje zdanie :)

--
krzysiek82

Data: 2010-05-27 19:43:47
Autor: Jacek
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
Trzymaj do czasu przedawnienia na wypadek, gdyby coś się okazało "nie teges". W razie czego masz dowody.
Pod wzglÄ™dem podatkowym przedawnia siÄ™ w praktyce z koÅ„cem szóstego roku  po fakcie, a pod wzglÄ™dem karnym trwa to chyba dÅ‚użej, nie wiem dokÅ‚adnie ale wydaje mi siÄ™, że 10 lat.
Jacek

Data: 2010-05-27 19:59:05
Autor: J.F.
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
Użytkownik "w_wi" <skasowac@onet.eu> napisał
[...]

Bardzo dlugo trzymac.

US/UC maja 5 lat [co w praktyce chyba nawet oznacza do 6] na kontrole, wiec wszystkie papiery zakupowe powinienes miec.
UFG na kontrole polis 3 lata.

W razie jakis klopotow policja moze siegac glebiej - np zlapia kogos w aucie z przebitymi numerami, ten ktos oczywiscie zezna ze takie kupil od poprzedniego wlasciciela, tamten zezna ze takie kupil od ciebie .. i moga ci papiery d* uratowac.

Albo taka scenka z urzedu sprzed kilku lat, siedzimy sobie i czekamy: panie, wezwanie do zaplaty podatku "drogowego" mi przyszlo [3 lata po zniesieniu tego podatku !]. Ale to auto to ja 15 lat temu sprzedalem. I teraz tu czekam, moze mi wydadza zaswiadczenie ze sprzedalem.

J.

Data: 2010-05-28 16:33:58
Autor: Borys Pogore³o
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
Dnia Thu, 27 May 2010 15:12:28 +0200, w_wi napisa³(a):

W 2006 r kupi³em samochód w komisie sprowadzony z zagranicy z pe³n± dokumentacj±, gotowy do rejestracji. Pó¼niej go zarejestrowa³em na siebie. Jak d³ugo trzymaæ te dokumenty bo samochód ju¿ sprzeda³em.
Czy np Policja, CB¦, CBA, US i inni mog± ¿±daæ tych dokumentów nawet gdybym posiada³ jeszcze ten samochód?

 Wyt³umacz mi jedn± rzecz... Mieszkasz na 15m2, ¿e te kartki zabieraj± tak
du¿o cennej przestrzeni? Bo co chwilê czyta siê w±tki pt. "wyrzuci³em
papiery i teraz mam problem".

 Rozumiem jeszcze kogo¶, kto prowadzi intensywny handel i mo¿e te papiery
liczyæ w kartonach. Ale w ¿yciu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 18:17:34
Autor: Bydlê
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?
Borys Pogore³o wrote:
>  Rozumiem jeszcze kogo¶, kto prowadzi intensywny handel i mo¿e te papiery
> liczyæ w kartonach. Ale w ¿yciu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Wyci±gi karty kredytowej, rachunki za pr±d, umowy o pracê, zlecenia, rachunki za gaz, wodê, mieszkanie, internet, telewizjê, telefony, wszystkie dowody wp³at, slipy z karty, ubezpieczenia wszelakie, pisma z banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

Wiêcej ni¿ segregator - same podatki trzymam w 3.
:-)

--
Bydlê

Data: 2010-05-28 19:14:01
Autor: Borys Pogore³o
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?
Dnia Fri, 28 May 2010 18:17:34 +0200, Bydlê napisa³(a):

Rozumiem jeszcze kogo¶, kto prowadzi intensywny handel i mo¿e te papiery
liczyæ w kartonach. Ale w ¿yciu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Wyci±gi karty kredytowej,

 Od tego s± PDF-y...

rachunki za pr±d,

 Jedna kartka na miesi±c

umowy o pracê, zlecenia,

 I ile tego mo¿na mieæ? Wiêkszo¶æ trzyma siê etatu, ew. zlecenie co
miesi±c.

rachunki za gaz, wodê, mieszkanie, internet, telewizjê, telefony,

 Jedna foliowa ok³adka na miesi±c...

wszystkie dowody wp³at,

 Naprawdê masz czas wp³acaæ na poczcie? To tym bardziej powiniene¶ byæ
przywi±zany do papieru i niczego nie wyrzucaæ ;)

slipy z karty,

 Jak na wyci±gu jest ok, to mo¿na zutylizowaæ. Chyba, ¿e grasz w konkursy
Visy ;)

ubezpieczenia wszelakie, pisma z banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

 I tego te¿ trzeba pilnowaæ, ale te¿ nie jest tego a¿ tak du¿o (zak³adaj±c
statystycznego Kowalskiego, który korzysta z jednego banku)

Wiêcej ni¿ segregator - same podatki trzymam w 3.
:-)

 Ale trzymasz. Ja za¶ nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalaj±, a
pó¼niej jest p³acz. Albo "zginê³o w czasie przeprowadzki" - to powinni byli
to czerwon± ta¶m± obwi±zaæ...

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 19:49:35
Autor: Bydlê
Borys Pogore³o wrote:
> Dnia Fri, 28 May 2010 18:17:34 +0200, Bydlê napisa³(a):

>  Od tego s± PDF-y...

(ciach)

>  Naprawdê masz czas wp³acaæ na poczcie?

(ciach)

By by³ internet potrzebny jest pr±d, internet i komuter.
Czasem za¶ potrzebny jest papier.
Urodzi³em siê w analogowych czasach i mimo, i¿ korzystam w komputerów, to namacalne dowody uwa¿am za  ciut lepsze.

> To tym bardziej powiniene¶ byæ
> przywi±zany do papieru i niczego nie wyrzucaæ ;)

I nie wyrzucam! :-)
Pi³em do liczy segregatorów na papierzyska.

>  Ale trzymasz. Ja za¶ nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalaj±, a
> pó¼niej jest p³acz. Albo "zginê³o w czasie przeprowadzki" - to powinni byli
> to czerwon± ta¶m± obwi±zaæ...

No, teraz mo¿na siê powodzi± zas³oniæ.
:-)

(w³a¶nie mi przypomnia³e¶, ¿e mam ba³agan w w RMUAch. idê porobiæ porz±dki)

--
Bydlê

Data: 2010-05-28 22:33:50
Autor: Jacek
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?

U¿ytkownik "BorysPogore³o" <borys@pl.edu.leszno> napisa³ >
Od tego s± PDF-y...

Chyba nigdy nie mia³e¶ uszkodzenia HDD, skoro tak radzisz.
Faktyczna trwa³o¶æ no¶ników typu CD-R, DVD-R nie jest jeszcze znana, ale wszystko wskazuje na nie wiêcej, jak kilka lat.
Jacek

Data: 2010-05-28 23:15:36
Autor: Borys Pogore³o
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?
Dnia Fri, 28 May 2010 22:33:50 +0200, Jacek napisa³(a):

Od tego s± PDF-y...

Chyba nigdy nie mia³e¶ uszkodzenia HDD, skoro tak radzisz.

 To ju¿ zmartwienie banku. Ja sobie tylko klikam "pobierz".

Faktyczna trwa³o¶æ no¶ników typu CD-R, DVD-R nie jest jeszcze znana, ale wszystko wskazuje na nie wiêcej, jak kilka lat.

 Wa¿nych danych mam trzy kopie, p³yty za¶ co kilka lat kopiujê. Przy okazji
zmniejsza siê ich liczba, kolejna tura jak Blu-Ray potanieje. :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 20:39:51
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 16:33:58 +0200,  Borys Pogore³o wrote:
Rozumiem jeszcze kogo¶, kto prowadzi intensywny handel i mo¿e te papiery
liczyæ w kartonach. Ale w ¿yciu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
gruby plik, co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.
Na szczescie stopniowo coraz wiecej elektronicznie .. ale papier to
papier :-)

J.

Data: 2010-05-28 20:58:24
Autor: Borys Pogore³o
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?
Dnia Fri, 28 May 2010 20:39:51 +0200, J.F. napisa³(a):

[...]

 Ile rocznie kupujesz samochodów?

co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.

 Ile taki Kowalski ma operacji miesiêcznie na rachunku? IMO max 2-3 kartki.
Choæ akurat sensu przechowywania na papierze wyci±gów bez DG nie widzê.

 Faktury na co bierzesz jako osoba prywatna? I jak czêsto? Na paliwo nie ma
sensu. Komputer? AGD? Ile tego mo¿na kupowaæ?

 Wrzuci³em w Google pytanie o pojemno¶æ segregatora - 550 kartek bez
koszulek dla 7cm szeroko¶ci grzbietu. Ile kartek generujesz miesiêcznie? :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-29 13:29:43
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 20:58:24 +0200,  Borys Pogore³o wrote:
Dnia Fri, 28 May 2010 20:39:51 +0200, J.F. napisa³(a):
Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
gruby plik,
Ile rocznie kupujesz samochodów?

Rocznie malo, ale jak pisalismy - trzymac do us* smierci.

co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.
Ile taki Kowalski ma operacji miesiêcznie na rachunku? IMO max 2-3 kartki.

Za gaz, za prad, za wode, za telefon, za dom, za smieci,
Choæ akurat sensu przechowywania na papierze wyci±gów bez DG nie widzê.
Faktury na co bierzesz jako osoba prywatna? I jak czêsto? Na paliwo nie ma
sensu. Komputer? AGD? Ile tego mo¿na kupowaæ?

Wpadnie kiedys policja bo pomyli adresy, ale bedziesz 3 miesiace
siedzial, bo to przeciez wszystko kradzione.
Wrzuci³em w Google pytanie o pojemno¶æ segregatora - 550 kartek bez
koszulek dla 7cm szeroko¶ci grzbietu. Ile kartek generujesz miesiêcznie? :)

72 kartki stale za internet obowiazkowo - chyba odliczasz od podatku ?

No coz, wszystko sie zmienia, ale taki maly przyklad: dawno temu
emeryture naliczano na podstawie zarobkow bodajze z 3 ostatnich lat
pracy. Potem sie przepis zmienil i liczylo 12. Potem zmienili jeszcze
raz i mozna sobie bylo wybrac 20 najlepszych lat z calego zycia.

Tylko jak wybrac, jesli nie masz zadnych papierow, a zaklad pracy
juz w ogole nie istnieje ? A z reszta radosnie skorzystal z przepisow
i wywalal dokumentacje po 12 latach.

To co - wierzymy w komputery ZUS, czy na wszelki wypadek dwa
segregatory tylko na pity i RMUA ? Rodzina wywalila polowe smieci po dziadkach. Na szczescie druga polowa
przetrwala i teraz dostali wyplate za wywiezienie przez Niemcow w
czasie IIws. Pomyslalbys kiedys ze przyda ci sie przepustka z 1944 roku ? Z drugiej strony wiekszosc z tych papierow zapewne faktycznie nigdy
nikomu sie nie przyda.

J.

Data: 2010-05-28 22:49:59
Autor: Jacek
Jak d³ugo trzymaæ dokumenty potw. zakup sam.?
U mnie s± dwa ledwo domykaj±ce siê segregatory (te najgrubsze) opisane jako "Instrukcje i gwarancje". Mimo okresowego wywalania tego, co jest ju¿ po gwarancji i nie trzymania wszystkich instrukcji nie chc± w ¿aden sposób schudn±æ.
Do tego dwa podobnie wypchane na max dotycz±ce pracy: umowy, ¶wiadectwa, dyplomy, indeksy, wojsko, kursy itp.
Dalej dwa dotycz±ce domu: wywóz ¶mieci (co jaki¶ czas strasznicy miejscy sprawdzaj±, czy ma sie stosown± umowê), woda, gaz, energia, mapki, wypisy z ksi±g wieczystych itp. itd.
Jeden opisany "Zdrowie": wypisy ze szpitali, badania, itd.
Jeden z ubezpieczeniami (dom, auto, na ¿ycie).
Jeden z podatkami (trzeba trzymaæ 6 lat).
Nie trzymam wogóle wyci±gów z banku ani rachunków czy "pasków" z wyp³aty (z wyj±tkiem bie¿±cych), a i tak mam tego badziewia prawie ca³± pó³kê w szafie. Dla ¶cis³o¶ci - pó³ka 80 cm.
Jacek

Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?