Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?

Data: 2010-05-28 16:33:58
Autor: Borys Pogoreło
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
Dnia Thu, 27 May 2010 15:12:28 +0200, w_wi napisał(a):

W 2006 r kupiłem samochód w komisie sprowadzony z zagranicy z pełną dokumentacją, gotowy do rejestracji. Później go zarejestrowałem na siebie. Jak długo trzymać te dokumenty bo samochód już sprzedałem.
Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów nawet gdybym posiadał jeszcze ten samochód?

 Wytłumacz mi jedną rzecz... Mieszkasz na 15m2, że te kartki zabierają tak
dużo cennej przestrzeni? Bo co chwilę czyta się wątki pt. "wyrzuciłem
papiery i teraz mam problem".

 Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 18:17:34
Autor: Bydlę
Borys Pogoreło wrote:
>  Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
> liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Wyciągi karty kredytowej, rachunki za prąd, umowy o pracę, zlecenia, rachunki za gaz, wodę, mieszkanie, internet, telewizję, telefony, wszystkie dowody wpłat, slipy z karty, ubezpieczenia wszelakie, pisma z banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

Więcej niż segregator - same podatki trzymam w 3.
:-)

--
Bydlę

Data: 2010-05-28 19:14:01
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 28 May 2010 18:17:34 +0200, Bydlę napisał(a):

Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Wyciągi karty kredytowej,

 Od tego są PDF-y...

rachunki za prąd,

 Jedna kartka na miesiąc

umowy o pracę, zlecenia,

 I ile tego można mieć? Większość trzyma się etatu, ew. zlecenie co
miesiąc.

rachunki za gaz, wodę, mieszkanie, internet, telewizję, telefony,

 Jedna foliowa okładka na miesiąc...

wszystkie dowody wpłat,

 Naprawdę masz czas wpłacać na poczcie? To tym bardziej powinieneś być
przywiązany do papieru i niczego nie wyrzucać ;)

slipy z karty,

 Jak na wyciągu jest ok, to można zutylizować. Chyba, że grasz w konkursy
Visy ;)

ubezpieczenia wszelakie, pisma z banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

 I tego też trzeba pilnować, ale też nie jest tego aż tak dużo (zakładając
statystycznego Kowalskiego, który korzysta z jednego banku)

Więcej niż segregator - same podatki trzymam w 3.
:-)

 Ale trzymasz. Ja zaś nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalają, a
później jest płacz. Albo "zginęło w czasie przeprowadzki" - to powinni byli
to czerwoną taśmą obwiązać...

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 19:49:35
Autor: Bydlę
Borys Pogoreło wrote:

>  Od tego są PDF-y...

(ciach)

>  Naprawdę masz czas wpłacać na poczcie?

(ciach)

By był internet potrzebny jest prąd, internet i komuter.
Czasem zaś potrzebny jest papier.
Urodziłem się w analogowych czasach i mimo, iż korzystam w komputerów, to namacalne dowody uważam za  ciut lepsze.

> To tym bardziej powinieneś być
> przywiązany do papieru i niczego nie wyrzucać ;)

I nie wyrzucam! :-)
Piłem do liczy segregatorów na papierzyska.

>  Ale trzymasz. Ja zaś nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalają, a
> później jest płacz. Albo "zginęło w czasie przeprowadzki" - to powinni byli
> to czerwoną taśmą obwiązać...

No, teraz można się powodzią zasłonić.
:-)

(właśnie mi przypomniałeś, że mam bałagan w w RMUAch. idę porobić porządki)

--
Bydlę

Data: 2010-05-28 22:33:50
Autor: Jacek
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?

Użytkownik "BorysPogoreło" <borys@pl.edu.leszno> napisał >
Od tego są PDF-y...

Chyba nigdy nie miałeś uszkodzenia HDD, skoro tak radzisz.
Faktyczna trwałość nośników typu CD-R, DVD-R nie jest jeszcze znana, ale wszystko wskazuje na nie więcej, jak kilka lat.
Jacek

Data: 2010-05-28 23:15:36
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 28 May 2010 22:33:50 +0200, Jacek napisał(a):

Od tego są PDF-y...

Chyba nigdy nie miałeś uszkodzenia HDD, skoro tak radzisz.

 To już zmartwienie banku. Ja sobie tylko klikam "pobierz".

Faktyczna trwałość nośników typu CD-R, DVD-R nie jest jeszcze znana, ale wszystko wskazuje na nie więcej, jak kilka lat.

 Ważnych danych mam trzy kopie, płyty zaś co kilka lat kopiuję. Przy okazji
zmniejsza się ich liczba, kolejna tura jak Blu-Ray potanieje. :)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-28 20:39:51
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 16:33:58 +0200,  Borys Pogoreło wrote:
Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
gruby plik, co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.
Na szczescie stopniowo coraz wiecej elektronicznie .. ale papier to
papier :-)

J.

Data: 2010-05-28 20:58:24
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 28 May 2010 20:39:51 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

 Ile rocznie kupujesz samochodów?

co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.

 Ile taki Kowalski ma operacji miesięcznie na rachunku? IMO max 2-3 kartki.
Choć akurat sensu przechowywania na papierze wyciągów bez DG nie widzę.

 Faktury na co bierzesz jako osoba prywatna? I jak często? Na paliwo nie ma
sensu. Komputer? AGD? Ile tego można kupować?

 Wrzuciłem w Google pytanie o pojemność segregatora - 550 kartek bez
koszulek dla 7cm szerokości grzbietu. Ile kartek generujesz miesięcznie? :)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-05-29 13:29:43
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 20:58:24 +0200,  Borys Pogoreło wrote:
Dnia Fri, 28 May 2010 20:39:51 +0200, J.F. napisał(a):
Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
gruby plik,
Ile rocznie kupujesz samochodów?

Rocznie malo, ale jak pisalismy - trzymac do us* smierci.

co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.
Ile taki Kowalski ma operacji miesięcznie na rachunku? IMO max 2-3 kartki.

Za gaz, za prad, za wode, za telefon, za dom, za smieci,
Choć akurat sensu przechowywania na papierze wyciągów bez DG nie widzę.
Faktury na co bierzesz jako osoba prywatna? I jak często? Na paliwo nie ma
sensu. Komputer? AGD? Ile tego można kupować?

Wpadnie kiedys policja bo pomyli adresy, ale bedziesz 3 miesiace
siedzial, bo to przeciez wszystko kradzione.
Wrzuciłem w Google pytanie o pojemność segregatora - 550 kartek bez
koszulek dla 7cm szerokości grzbietu. Ile kartek generujesz miesięcznie? :)

72 kartki stale za internet obowiazkowo - chyba odliczasz od podatku ?

No coz, wszystko sie zmienia, ale taki maly przyklad: dawno temu
emeryture naliczano na podstawie zarobkow bodajze z 3 ostatnich lat
pracy. Potem sie przepis zmienil i liczylo 12. Potem zmienili jeszcze
raz i mozna sobie bylo wybrac 20 najlepszych lat z calego zycia.

Tylko jak wybrac, jesli nie masz zadnych papierow, a zaklad pracy
juz w ogole nie istnieje ? A z reszta radosnie skorzystal z przepisow
i wywalal dokumentacje po 12 latach.

To co - wierzymy w komputery ZUS, czy na wszelki wypadek dwa
segregatory tylko na pity i RMUA ? Rodzina wywalila polowe smieci po dziadkach. Na szczescie druga polowa
przetrwala i teraz dostali wyplate za wywiezienie przez Niemcow w
czasie IIws. Pomyslalbys kiedys ze przyda ci sie przepustka z 1944 roku ? Z drugiej strony wiekszosc z tych papierow zapewne faktycznie nigdy
nikomu sie nie przyda.

J.

Data: 2010-05-28 22:49:59
Autor: Jacek
Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
U mnie są dwa ledwo domykające się segregatory (te najgrubsze) opisane jako "Instrukcje i gwarancje". Mimo okresowego wywalania tego, co jest już po gwarancji i nie trzymania wszystkich instrukcji nie chcą w żaden sposób schudnąć.
Do tego dwa podobnie wypchane na max dotyczące pracy: umowy, świadectwa, dyplomy, indeksy, wojsko, kursy itp.
Dalej dwa dotyczące domu: wywóz śmieci (co jakiś czas strasznicy miejscy sprawdzają, czy ma sie stosowną umowę), woda, gaz, energia, mapki, wypisy z ksiąg wieczystych itp. itd.
Jeden opisany "Zdrowie": wypisy ze szpitali, badania, itd.
Jeden z ubezpieczeniami (dom, auto, na życie).
Jeden z podatkami (trzeba trzymać 6 lat).
Nie trzymam wogóle wyciągów z banku ani rachunków czy "pasków" z wypłaty (z wyjątkiem bieżących), a i tak mam tego badziewia prawie całą półkę w szafie. Dla ścisłości - półka 80 cm.
Jacek

Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?