Jak dbać o nadgarstek?

Data: 2009-06-16 13:40:01
Autor: Osadnik
Jak dbać o nadgarstek?
Dopada mnie jakaś boleść nadgarstka i dłoni. Taka jakby zesztywnienie i zdrętwienie.

Jak Uchronić sie przed postępem tego schorzenia? podkładka z specjalna podpórka na nadgarstek? jakieś inne pomysły? bo już nawet narośl informatyczna jest bardzo duża.
Moze jakoś dłuższe biurko czy coś by łokieć był podparty?
Pytam sie na grupie sprzętowej bo problem jest ewidentnie pochodny do sprzętu komputerowego.

Data: 2009-06-16 12:08:21
Autor: rs
Jak dbać o nadgarst ek?
On Tue, 16 Jun 2009 13:40:01 +0200, Osadnik <osadnik.www@wp.pl> wrote:

[...]

zalezy, ktory to etap schorzenia. jesli pozniejszy, to zadna
giomnastyka, przerwy w pracy ci juz nie pomoga. pierwsza opcja - uzywanie myszy druga reka. nie jest to takie trudne
jak sie wydaje, nawet do rzeczy precyzyjnych. troche pracy wymaga, ale
sa przy tym korzysci uboczne.
druga opcja - jak zaproponowano trackball. jednym dziala innym mniej,
ale na pewno troche pomaga. tylko przed kupnem tego urzadzenia trzeba
troche przysiasc i pomacac. rownie dobrze mozesz kupic taki, ktory
bedzie wymuszal te same ruchy palcow, ktore wymusza mysz i dupa blada.
nic sie nie zmieni.
czwarta - tablet. nie kazdy lubi. mnie tablet uratowal reke, ale nie
mam tez problemu, kiedy ide gdzies i musze uzywac myszy. moge uzywac
lewa reka. piata - mniej lub bardziej inwazyjne dzialania medyczne, ale i tak po
nich bedziesz musial zmienic przyzwyczajenia jedna z powyzszych opcji,
bo CTS wroci po roku, poltora jesli tego nie zrobisz.

na tym etapie, nie uzywaj zadnych podkladek. one jeszcze bardziej beda
uciskac na kanaly nerwowe, nawet jesli wydaje ci sie, ze przynosci to
chwilowa ulge. nic juz nie pomoga na dluzsza mete. raczej zadbaj o
poprawne ustawienie rzeczy na swoim biurku. dobrze kombinujesz.
przedramie, zeby bylo w pelni oparte na biurku, albo na oparcaich
fotela, ktore powinny byc na wysokosci blatu. dobre krzeslo|fotel
jednak nawet to moze w pelni nie zlikwidowac dyskomfortu, o ktorym
mowisz. <rs>

Data: 2009-06-16 13:47:21
Autor: Washi
Jak dbać o nadgarstek?

Użytkownik "Osadnik" <osadnik.www@wp.pl> napisał w wiadomości news:h180dh$ik1$1atlantis.news.neostrada.pl...

Jak Uchronić sie przed postępem tego schorzenia? podkładka z specjalna podpórka na nadgarstek? jakieś inne pomysły? bo już nawet narośl informatyczna jest bardzo duża.

Przerwy w pracy, gimnastyka dloni, krazenia zaciskanie palcow w piesc, itp.

Warto udac sie do lekarza, gdyz ta przypadlosc czesto zwiazana jest ze zwyrodnieniem kregoslupa w odcinku szyjnym.

Washi
--
Porozmawiajmy o wirtualizacji
-> http://www.virtual-it.pl/

Data: 2009-06-16 04:47:51
Autor: Krzysiek X
Jak dbać o nadgarstek?
On 16 Cze, 13:47, "Washi" <s...@nie.pl> wrote:
Użytkownik "Osadnik" <osadnik....@wp.pl> napisał w wiadomościnews:h180dh$ik1$1atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]

Warto udac sie do lekarza, gdyz ta przypadlosc czesto zwiazana jest ze
zwyrodnieniem kregoslupa w odcinku szyjnym.

a może zamiana myszki na trackball?

Data: 2009-06-16 14:01:20
Autor: Osadnik
Jak dbać o nadgarstek?
Krzysiek X pisze:
[...]

nie nie nie. kompletnie toto sie nie nadaje do rzeczy precyzyjnych

Data: 2009-06-16 13:06:11
Autor: kamil
Jak dbać o nadgarstek?

"Osadnik" <osadnik.www@wp.pl> wrote in message news:h18236$6c4$1nemesis.news.neostrada.pl...
Krzysiek X pisze:
[...]

Masz racje, dlatego w pracy zamowilem sobie pionowa myszke i jestem bardzo zadowolony. Po kilku godzinach przyzwyczaisz sie do pracy i bedziesz nia machac tak samo wygodnie, jak normalna.

Mam dokladnie ten model:

http://www.evoluent.com/vm3.html

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-06-16 14:26:44
Autor: Osadnik
Jak dbać o nadgarstek?
Krzysiek X pisze:
[...]

Genialne! ale strasznie drogie!

Data: 2009-06-16 13:37:58
Autor: kamil
Jak dbać o nadgarstek?

"Osadnik" <osadnik.www@wp.pl> wrote in message news:h1834d$p9s$1atlantis.news.neostrada.pl...
kamil pisze:

[...]

Na ebay znajdziesz taniej, ale nie wiem jak z jakoscia koreanskich podrobek. Unikal bym tez joystickopodobnych urzadzen, mialem chwile taka mysz w reku i niezbyt wygodnie sie pracuje.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-06-16 16:27:14
Autor: ant
Jak dbać o nadgarstek?
Krzysiek X pisze:
[...]

Może i genialne, może i drogie, ale przyjrzyj się zdjęciu.
Na tym zdjęciu widać, że aby tego używać też musisz mieć rękę
opartą prawą stroną nadgarstka o stół, więc narośl się od
tego nie zmniejszy :)

Pamietam dawno temu, też sie przestraszyłem tego co mi się
stało z nadgarstkami i kombinowałem, podkładki, szmatki
i bzdury. A wystarczyło tylko zacząć używać klawiatury, myszy,
fotela i biurka w sposób prawidłowy 8-)

Może masz stół zbyt wysoki? Zresztą poczytaj np.:
<http://209.85.129.132/search?q=cache:bCwfOwcqQZoJ:www.wsse.gorzow.pl/dane/KR/edukacja/Ergonomia_pracy_przy_komputerze.doc>
<http://www.zsp-nr1.com/roznosci-bhp-przy-pc.html>

Generalnie tak doraźnie:

1. Nie pisz na klawiaturze z nadgarstkami opartymi na stole,
ręce powinny być generalnie zgięte w łokciu (ok 90),
nadgarstki wyprostowane, dłonie równolegle do klawiatury
a tylko palce się zginaja, nagarstki praktycznie nieruchome.
Dużą tu rolę odgrywa dobra wysokość biurka względem
fotela/krzesła, bo bez tego nie utrzymasz rąk wygodnie ok.
4-8 cm nad klawiaturą.

2. Jeśli używasz myszy i rękę musisz mieć opartą na stole,
to postaw mysz przy krawędzi stołu, tak, żeby ręka była oparta
o stół, ale nadgarstek był poza biurkiem (w "powietrzu").

Bardzo mocno nagarstki odciąża też fotel z oparciami, wtedy
łokcie przejmują większośc nacisku.

1. Wysokośc biurka,
2. Wysokość fotela
3. Prawidłowa postawa
4. Fotel z oparciami
5. Zmiana nawyków.

8-)

Data: 2009-06-16 17:51:35
Autor: Osadnik
Jak dbać o nadgarstek?
ant pisze:

Generalnie tak doraźnie:

1. Nie pisz na klawiaturze z nadgarstkami opartymi na stole,
ręce powinny być generalnie zgięte w łokciu (ok 90),

ma około 100* kąta zgięcia, nie opieram nadgarstków o stół ani o podpórki pod nadgarstkiem klawiaturze bo mnie wtedy bolała dłoń, ma długie palce i wielkie rece i zmuszałem dłonie do nienaturalnego położenia.

nadgarstki wyprostowane, dłonie równolegle do klawiatury
a tylko palce się zginaja, nagarstki praktycznie nieruchome.

Unreal, gdybym tak chciał to klawiatura musiała by mieć z metr szerokości.

Dużą tu rolę odgrywa dobra wysokość biurka względem
fotela/krzesła, bo bez tego nie utrzymasz rąk wygodnie ok.
4-8 cm nad klawiaturą.

Brak podparcia pod łokiec.

2. Jeśli używasz myszy i rękę musisz mieć opartą na stole,
to postaw mysz przy krawędzi stołu, tak, żeby ręka była oparta
o stół, ale nadgarstek był poza biurkiem (w "powietrzu").

Kombinowałem tak, jeszcze gorzej było.

Bardzo mocno nagarstki odciąża też fotel z oparciami, wtedy
łokcie przejmują większośc nacisku.

Czas zakupić fotel a teraz doraźnie przełożyłem myszke do lewej doni i ucze sie posługiwac lewa ręka by nie obciążać prawej.

1. Wysokośc biurka,

nieregulowana

2. Wysokość fotela

siedze na twardym krzesle dzieki czemu co jakiś czas wstaje i łaze po domu.
3. Prawidłowa postawa

CIężKO o taka
4. Fotel z oparciami

braK

5. Zmiana nawyków.

Zmieniłem ręcznosc, z prawej na lewą.

8-)

Data: 2009-06-16 19:05:15
Autor: Q
Jak dbać o nadgarstek?
2. Jeśli używasz myszy i rękę musisz mieć opartą na stole,
to postaw mysz przy krawędzi stołu, tak, żeby ręka była oparta
o stół, ale nadgarstek był poza biurkiem (w "powietrzu").

nie kumam tego punktu...
mysz na stole, nadgarstek poza, lokiec na stole -
- brzmi jak cwiczenia joginow :)

Data: 2009-06-16 21:45:36
Autor: ant
Jak dbać o nadgarstek?
Q wrote:
[...]

Zakładając, że siedzisz przy biurku, połóż dłoń płasko,
wewnetrzną stroną na blacie, w sposób taki, aby nagdarstek
nie leżał na blacie, a "wisiał" poza blatem.

Rycina 1.

           palce   dłoń nadgarstek
             |      |     |              (
             |      |     |              / /
             |      |     |             / / <-- -- -- -- ramię
             v      v     v            / /
          ^-- -- -=========[ ]))))))))))) ) <-- -- -- -- łokieć
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -       ^
blat stołu/biurka       |       ^
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -       |

                            przedramię

Jaśniej nie potrafię 8-)

Data: 2009-06-17 10:21:24
Autor: Marx
Jak dbać o nadgarstek?
ant pisze:
Q wrote:
> [...]

             |      |     |              (
             |      |     |              / /
             |      |     |             / / <-- -- -- -- ramię
             v      v     v            / /
          ^-- -- -=========[ ]))))))))))) ) <-- -- -- -- łokieć
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -       ^
blat stołu/biurka       |       ^
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -       |

                            przedramię

Jaśniej nie potrafię 8-)

to se ne da
reka nie ma w tym przypadku zadnego oparcia procz myszki
Marx

Data: 2009-06-17 11:46:34
Autor: ant
Jak dbać o nadgarstek?
Marx wrote:

to se ne da
reka nie ma w tym przypadku zadnego oparcia procz myszki

Sugerujesz, żem mutant (jogin)? ;-)

Data: 2009-06-18 03:10:06
Autor: nb
Jak dbać o nadgarstek?
at Tue 16 of Jun 2009 21:45, ant wrote:

Q wrote:
[...]

A mój pomysł to takie coś:

          palce   dłoń nadgarstek
            |      |     |                (
            |      |     |                / /
            |      |     |               / / <-- -- -- -- ramię
            v      v     v              / /
         ^-- -- -=========[ ]))))))))))))) ) <-- -- -- -- łokieć
                          +-- -- -- -- -- -+
         +-- -- -- -- -- -- -- + | deska /   |                | klaw./mysz   | | podkładka |         -- -- -- -+-- -- -- -- -- -- -- +-+-- -- -- -- -- -+
              Blat biurka             |
  -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- +
 Działa doskonale i od x-nastu lat nie mam problemĂłw z nadgarstkami.
Na dodatek po 10 godzinnym seansie z komputerem, grywam na pianie
i gitarze, kiedy nadgarstki po raz pierwszy dały się we znaki,
tu też trzeba było zadbać o odpowiednie ułożenie.

--
nb

Data: 2009-06-16 21:49:42
Autor: ant
Jak dbać o nadgarstek?
Q wrote:
mysz na stole, nadgarstek poza, lokiec na stole -
- brzmi jak cwiczenia joginow :)

:-) tego nie zauwazyłem (z tym łokciem). Łokieć
albo w swobodnym zwisie powietrznym ;-)
albo połozony na oparciu fotela.

Data: 2009-06-16 16:53:19
Autor: Kot Prezydenta
Jak dbać o nadgarstek?

Użytkownik "Osadnik" <osadnik.www@wp.pl> napisał w wiadomości news:h18236$6c4$1nemesis.news.neostrada.pl...

nie nie nie. kompletnie toto sie nie nadaje do rzeczy precyzyjnych

mam zupełnie odmienne zdanie, marble logitecha duża 3-4 cm kulka i jak się przyzwyczaisz to nie będziesz chciał żadnej mychy

Data: 2009-06-16 17:45:07
Autor: Osadnik
Jak dbać o nadgarstek?
Kot Prezydenta pisze:
[...]

moje opuszki placów często sa tłuste ze względu na cerę i mocno wytarte.

Data: 2009-06-17 07:31:26
Autor: Andrzej S.
Jak dbać o nadgarstek?
Osadnik pisze:

a może zamiana myszki na trackball?

nie nie nie. kompletnie toto sie nie nadaje do rzeczy precyzyjnych

Lepiej niz z myszą nie będzie. Pióro, ale 2 rzeczy:

1. Wacom (testowałem tez inne, wiem co mówie),
2. Trudny trening przy przesiadce.

Po 2 latach jest doskonale.
--
A S

Data: 2009-06-17 21:11:35
Autor: Saiko Kila
Jak dbać o nadgarstek?
Proces "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> zwrócił błąd:

[...]

Trochę zniechęcasz :) Wystarczy mniej niż 2 lata...

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-06-16 17:34:17
Autor: DooMiniK
Jak dbać o nadgarstek?
Osadnik wrote:
[...]

Hej. Podstawa to regularne przerwy, warto też kupić sobie powerball
(dobrze stawy pracują, przedramię). Polecam też wizytę w siłowni
ze 3 razy w tygodniu.

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,

Data: 2009-06-16 12:47:29
Autor: rs
Jak dbać o nadgarst ek?
On Tue, 16 Jun 2009 17:34:17 +0100, DooMiniK
<"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl"> wrote:

Osadnik wrote:
[...]

silownia (cwiczenia przedramion i grup miesni, w ktorych miesnie
przedramion sa rowniez uzywane) jakkolwiek dobra, to akurat w tym
momencie moze zrobic wiecej kuku niz pozytku. chyba, ze bedzie sobie
biegal albo na rowerku krecil. to nie zaszkodzi, ale pomoc tez nie
pomoze. <rs>

Data: 2009-06-16 21:24:11
Autor: DooMiniK
Jak dbać o nadgarstek?

Osadnik wrote:
[...]

Fakt, może źle się wyraziłem - ważne jest zapobieganie...

Data: 2009-06-16 22:14:20
Autor: rs
Jak dbać o nadgarst ek?
On Tue, 16 Jun 2009 21:24:11 +0100, DooMiniK
[...]

jasne, tylko, ze niestety czesto budzimy sie z nadgarstkiem w nocniku.
<rs>

Data: 2009-06-17 20:25:18
Autor: Dumak
Jak dbać o nadgarstek?
Osadnik pisze:
Dopada mnie jakaś boleść nadgarstka i dłoni. Taka jakby zesztywnienie i zdrętwienie.

Jak Uchronić sie przed postępem tego schorzenia?

Do pracy jeździsz samochodem?

Mnie nadgarstek bardziej dokuczał po złym ustawieniu fotela/kierownicy w samochodzie niż od myszki.

Dumak

Data: 2009-06-17 22:13:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak dbać o nadgarstek?

"Dumak" <dumakpl@_usun_gmail.com> napisał w wiadomości news:h1bcil$qm5$1atlantis.news.neostrada.pl...

Mnie nadgarstek bardziej dokuczał po złym ustawieniu fotela/kierownicy w samochodzie niż od myszki.

A mnie od trójramiennej kierownicy, której nie
da się wygodnie trzymać lewą ręką opartą o uda.
(dlatego zwykle nie trzymam takiej kierwincy,
gdy wyjeżdżam ,,poza miasto'')

Data: 2009-06-17 17:10:10
Autor: rs
Jak dbać o nadgarst ek?
On Wed, 17 Jun 2009 22:13:16 +0200, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<prosze@czytac.fontem.lucida.console> wrote:

[...]

bo jak wyjezdzasz poza miasto to powinienes miec, koniecznie,
nadgarstek, zewnetrzna strona, wiszacy tuz nad blatem biurka (czy
jakos tak). <rs>

Data: 2009-06-17 23:21:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak dbać o nadgarstek?

"rs" 4rmi35ti5nrg0ajtnoev63h3hoachfkrkj@4ax.com

bo jak wyjezdzasz poza miasto to powinienes miec, koniecznie,
nadgarstek, zewnetrzna strona, wiszacy tuz nad blatem biurka (czy
jakos tak). <rs>

Koniecznie! Bezapelacyjnie!

Data: 2009-06-18 02:49:50
Autor: nb
Jak dbać o nadgarstek?
at Tue 16 of Jun 2009 13:40, Osadnik wrote:

[...]

informatyczna jest bardzo duĹźa.
Moze jakoś dłuższe biurko czy coś by łokieć był podparty?
Pytam sie na grupie sprzętowej bo problem jest ewidentnie pochodny do
sprzętu komputerowego.

Wystarczy podłożyć deskę grubości około 4 cm i szerokości takiej,
aby przedramiona opierały się na niej od łokcia do nadgarstka. Klawiatura i mysz leżą przed deską ciut niżej niż dłonie.

Przyznam, że nigdzie indziej takiego rozwiązania nie widziałem.
Za to śmieszą reklamy supercienkich klawiatur, które i tak są grubsze od mojej grubości minus jeden centymetr.

--
nb

Data: 2009-06-17 23:23:30
Autor: rs
Jak dbać o nadgarst ek?
On Thu, 18 Jun 2009 02:49:50 +0200, nb <nobody@nowhere.net> wrote:

Przyznam, że nigdzie indziej takiego rozwiązania nie widziałem.
Za to śmieszą reklamy supercienkich klawiatur, które i tak są grubsze od mojej grubości minus jeden centymetr.

nawet taka?
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=22638
<rs>

Data: 2009-06-19 18:39:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak dbać o nadgarstek?

"rs" pncj35dc22pi952pus0f4p1d83b8oq37hb@4ax.com

nawet taka?
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=22638

Łatwo ją czyścić. ;) Mysz taka płaska też jest w zestawie? :)
Jeszcze podobnej konstrukcji ekran i PeCet wielkości pudełka zapałek...

Jak dbać o nadgarstek?