Jak dokręcać kluczem dynamometrycznym?

Data: 2011-06-11 14:33:40
Autor: amrac
Jak dokręcać kluczem dynamometrycznym?
Męczy mnie to od dłuższego czasu. Otóż wkurzyłem się, gdy strzeliła mi śruba (na szczęście) przy rogach boplight. Tam jest napisane (strzelam, chodzi o rząd wielkości) 5-8 Nm, ja ustawiłem na kluczu chyba 6, dokręcam _jednostajnie_, on nie klika to kręcę dalej, a tu jeb. Innymi słowy paradoksalnie mając klucz dynamo udało mi się właśnie uwalić śrubę a za pewne gdybym kręcił na wyczucie to bym nie ukręcił.

Moje pytania do inżynierów mechaniki:
1. Czy ma znaczenie nasmarowanie gwintów? Czy nie jest tak, że podane momenty są dla śrub/gwintów nienasmarowanych a jak się nasmaruje to zmniejsza się tarcie między powierzchniami zwojów i dokręcając takim samym momentem dokręcimy śrubę bardziej (więcej obrotów)? Czy to nie ma znaczenia/znaczenie marginalne bo przy takim dużym docisku zwojów zmiana współczynnika tarcia poprzez smar jest marginalna?
2. Czy dokręcać od zera ruchem jednostajnym i czekać na kliknięcie klucza czy może udarowo? Wszak powszechnie wiadomo, że tarcie statyczne jest większe od dynamicznego.

3. Mam klucz BBB, profesjonalnie skalibrowany (niezależnie od producenta), ma uwzględniany przeze mnie błąd przesunięcia zera (dodaje ok 0.3-0.5 Nm w całym zakresie). Pytanie głównie do posiadaczy takiego samego/klona/znających się na budowie takiego szajsu: Czy mogło się zdarzyć, że w trakcie przestawienia kierunku działania grzechotki klucz się zablokował na sztywno (przestał sprawdzać momenty)? Czy może jego budowa wyklucza taką możliwość?

Pytam, bo chodzi mi o małe śrubki/momenty w mostkach/sztycach/rogach/przerzutkach itp. czyli wszędzie powiedzmy <10Nm gdzie tolerancja jest raczej znikoma.

Data: 2011-06-11 14:50:12
Autor: ToMasz
Jak dokręcać kluczem dynamometrycznym ?
Moje pytania do inżynierów mechaniki:
1. Czy ma znaczenie nasmarowanie gwintów?
ma. ale w większości tego co ja dokręcałem to była technika samochodowa
i wszystko było "utytłane" olejem, albo innym preparatem zapobiegającym
odkręcaniu
[...]
kolejne pytanie do wróżki. z wieloletniej praktyki wiem, ze
paradoksalnie nasmarowane gwinty mniej sie zrywajÄ…. powiem wiecej w
makrketowych rowerkach zawsze smaruje śrubę podsiodłową (keirownicy i
kilka innych) przed dokręceniem -inaczej zerwę gwint zanim "chwyci"
2. Czy dokręcać od zera ruchem jednostajnym i czekać na kliknięcie
klucza czy może udarowo? Wszak powszechnie wiadomo, że tarcie statyczne
jest większe od dynamicznego.
jednostajnym, końcówka powoli. Wszelkie szarpnięcia powodują błędy.

MArudny jestem z natury, wiec sie nie gniewaj, ale weź pod uwagę ze na
takie dokręcenie wpływa masa innych rzeczy. na ogół dokręcamy jakąś
obejmę, której tarcie unieruchamia element. a co jeśli pomiedzy
elementem a obejmą jest smar? Co jeśli już kiedyś ktoś dokręcał i na
gwincie jest "akuku" powodujące.. cokolwiek? TAk jak napisałeś, ręką byś
nie urwał. nawet jak by nie trzymało, to rozkręciłbyś, wkręcił śruby
sondażowo  - na sucho zeby sprawdzić gwinty i jeszcze raz od poczÄ…tku
poskładał.
miałeś pecha i tyle. klucz ewentualnie sprawdź szacunkowo za pomocą
metrowej rurki i wagi, albo "podnosząc" na tej rurce (kluczem) ciężarek
o znanej wadze

ToMasz

Data: 2011-06-11 22:12:54
Autor: amrac
On 11.06.2011 14:50, ToMasz wrote:
klucz ewentualnie sprawdź szacunkowo za pomocą
metrowej rurki i wagi, albo "podnosząc" na tej rurce (kluczem) ciężarek
o znanej wadze

Nie muszę, bo jak napisałem, klucz był sprawdzany na profesjonalnym sprzęcie przez specjalistę - znajomy "robi" w jakości jakiejś wielkiej, wielkiej międzynarodowej korporacji :)

Data: 2011-06-12 13:04:02
Autor: Kasuj
Jak dokrêcaæ kluczem dynamometrycznym?

U¿ytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:isvoa6$i98$1inews.gazeta.pl...

dokrêcaæ od zera ruchem jednostajnym i jednostajnym, koñcówka powoli...

No to mamy chyba k³opot z interpretacj± zasad. Nie jestem in¿.mech. ale oczy od patrzenia mam i oto co widzia³em jak mi mech.sam. dokrêca³ ¶ruby w montowanych na dachu sam. relingach: - Pracowa³ na trzy tempa. Najpierw ustawia³ po³owê wymaganego naci±gu, dokrêca³ wszystkie ¶ruby, pó¼niej przestawia³ na 2/3 i wreszcie na 100 %. Mówi³ (on ¿e mech.sam.), ¿e z jedn± ¶rub± te¿ by tak robi³, tyle ¿e szybciej by mu posz³o...

- pzdr

Data: 2011-06-13 23:02:32
Autor: Marcin \"bydle\" Szwarc
Jak dokrêcaæ kluczem dynamometrycznym?
U¿ytkownik "Kasuj"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:it26fb$2r3$1@news.net.icm.edu.pl...

[...]

***
Moj ojciec - mechanik samochodowy - zawsze dokreca na 3 razy stopniujac sile. Widac stara szkola mowi co innego niz nowa.
Ale moze chodzi o to, zeby samo krecenie kluczem bylo plynne i jednostajne bo o uzytej sile i jej stopniowaniu kolega ToMasz zdaje sie nic nie napisal...

Marcin "bydle" Szwarc
bydle jakie jest ka¿dy widzi...

Jak dokręcać kluczem dynamometrycznym?