Data: 2016-05-27 07:02:25 | |
Autor: Marcin N | |
Jak dziaĹa wspĂłĹczesne dynamo? | |
Czy nowoczesne dynama (te w piaście) są faktycznie nowocześniejsze od tych sprzed 30 lat?
Czy mają jakiś kondensator, układ sterujący stabilizujący napięcie? Czy po prostu: im szybciej jadę, tym większe napięcie i tym jaśniej świeci lampa? Fajnie byłoby, gdyby to dynamo służyło do ładowania jakiegoś kondensatora będącego zasilaniem dla "elektryki" w rowerze. -- MN |
|
Data: 2016-05-27 08:13:04 | |
Autor: ToMasz | |
Jak dziaĹa wspĂłĹczesne dynamo? | |
W dniu 27.05.2016 o 07:02, Marcin N pisze:
Czy nowoczesne dynama (te w piaście) są faktycznie nowocześniejsze odtak Czy mają jakiś kondensator, układ sterujący stabilizujący napięcie?nie Czy po prostu: im szybciej jadę, tym większe napięcie i tym jaśniejtak jak dorobisz stabilizator - to będzie działać. owa nowoczesność to przedewszystkim mniejszy opór. druga sprawa to fakt że nowe dynamko daje coś blisko 6v i przerwa, więc przy wolnej jeździe żarówki migają, ale dość jasno. ToMasz |
|
Data: 2016-05-27 21:05:10 | |
Autor: Marcin N | |
Jak działa współczesne dynamo? | |
W dniu 2016-05-27 o 08:13, ToMasz pisze:
owa nowoczesność to przedewszystkim mniejszy opór. A dlaczego niby opór mniejszy? Przecież opór wynika głównie z obciążenia elektrycznego. -- MN |
|
Data: 2016-06-01 11:41:45 | |
Autor: mmm | |
Jak działa współczesne dynamo? | |
W dniu 2016-05-27 o 21:05, Marcin N pisze:
W dniu 2016-05-27 o 08:13, ToMasz pisze:http://mslonik.pl/rowery/technika/278-dynamo-w-piascie-jakie-to-fajne M |
|
Data: 2016-05-27 10:54:40 | |
Autor: J.F. | |
Jak dziaĹa wspĂłĹczesne dynamo? | |
Dnia Fri, 27 May 2016 07:02:25 +0200, Marcin N napisał(a):
Czy nowoczesne dynama (te w piaście) są faktycznie nowocześniejsze od tych sprzed 30 lat? To akurat cecha tego typu pradnic - i w starym i w nowym dynamie. Im szybciej jedziesz tym wieksze napiecie ... ale i tym wiekszy opor indukcyjny uzwojenia. W efekcie napiecie pod obciazeniem i prad malo zmienny i zarowek nie przepala. Napiecie przemienne - tego sie tak latwo nie stabilizuje (mozna wyprostowac). Fajnie byłoby, gdyby to dynamo służyło do ładowania jakiegoś kondensatora będącego zasilaniem dla "elektryki" w rowerze. Jak znajdziesz jakies z wyjsciem USB to pewnie bedzie. Na razie to raczej amatorskie projekty. A kondensator raczej za malo energii gromadzi - choc te nowoczesne supercapsy coraz lepsze ... J. |
|
Data: 2016-06-02 09:26:07 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Jak dziaĹa wspĂłĹczesne dynamo? | |
Dnia Fri, 27 May 2016 10:54:40 +0200, J.F. napisał(a):
A kondensator raczej za malo energii gromadzi - choc te nowoczesne Znajdziesz takie w wielu rowerach z dynamem w piaście. Jedzie taki a jak stanie to lampki mu świecą jeszcze kilka minut, stopniowo przygasając. -- Jacek "Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a jej owoc jest gorzki" - Frank Herbert |
|
Data: 2016-06-02 08:47:08 | |
Autor: cytawa | |
Jak dziaĹa wspĂłĹczesne dynamo? | |
Marcin N pisze:
Czy nowoczesne dynama (te w piaście) są faktycznie nowocześniejsze od Dla tych co sie znaja na fizyce, chcialem powiedziec, ze dynamo rowerowe (zarowno tradycyjne jak i w piascie) to majstersztyk mysli technicznej. Uzwojenie jest nieruchome a rotor porusza sie w plaszczyznie tego uzwojenia. To nie powinno generowac sily elektromotorycznej. A jednak jest. Kiedys rozebralem pradnice i zaczalem sie zastanawiac jak toto dziala. Caly myk lezy w wielobiegunowym okraglym magnesie i odpowiedniej kontrukcji blaszek, ktore umieszczone jak zazebiajace sie grzebienie co chwila odwracaja pole magnetyczne. I to zmienne pole magnetyczne generuje prad. A cos za cos. To dosyc brzydki prad. Nie zadna sinusoida tylko szpileczki i to bez obciazenia o bardzo duzym napieciu. Do oswietlenia sie nadaje ale by wykorzystac ja do elektroniki to trzeba nieco sie napracowac. Jan Cytawa |