Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?

Data: 2009-08-25 00:53:21
Autor: B.P. \(pobo\)
Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?

"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:h6v2hk$gpo$1atlantis.news.neostrada.pl...
Kombinując przy hamulcach zauważyłem pewne zjawisko które mnie zaskoczyło.

Próba I - Podłączam układ w taki sposób: http://img136.imageshack.us/img136/4049/lfrfw.png
lewe przednie koło na pierwszym obwodzie pompy, drugie koło na drugim obwodzie, tył odłączony, pozostałe wyjścia zaślepione.
I zgodnie z przewidywaniami skutecznie hamują oba przednie koła, pedał jest twardy, łatwo zablokować koła.

Próba II - Podłączam tak:
http://img136.imageshack.us/img136/850/lfrf.png
lewe i prawe przednie koła na pierwszym obwodzie, tył odłączony, wyjścia drugiego obwodu zaślepione.
Pedał jest twardy, ale hamulce hamują bardzo słabo.
To nawet nie jest 2x słabiej - depcząc ile sił w nogach i wspomaganiu, samochód ledwo zwalnia.
Tak jakby zatkany drugi obwód w jakiś sposób "przytykał" pierwszy obwód.
Na 100% wszystko poprawnie odpowietrzone.

Jak to się dzieje?

  A gdzie ma się podziać płyn z zaślepionego obwodu pompy???? Ogranicza ci ruch tłoka pomy dla pierwszego obwodu :)

Na koniec w ramach eksperymentu próba IV:
http://img188.imageshack.us/img188/2060/lfrfb.png
Lewy przód na pierwszym obwodzie, prawy przód i tył na drugim obwodzie. Pozostałe wyjście zaślepione.
Po uruchomieniu hamulca zasadniczego lewe przednie koło hamuje skutecznie, prawe przednie słabo.

I co w tym dziwnego? Wydatek płynu hamulcowego jest większy w pierwszym obwodzie to lewe koło powinno lepiej hamować :)
Krótko mówiąc: masz objawy sprawnej pompy hamulcowej :)

pobo

Data: 2009-08-25 01:02:48
Autor: Tomasz Pyra
B.P. (pobo) pisze:

Jak to się dzieje?

  A gdzie ma się podziać płyn z zaślepionego obwodu pompy???? Ogranicza ci ruch tłoka pomy dla pierwszego obwodu :)

No ale rozebrałem inną pompę i to wygląda tak że na "szaszłyk" pompy nabite są po kolei: tłok pierwszej sekcji, sprężyna, tłok drugiej sekcji, sprężyna.
Tłoki pierwszej i drugiej sekcji poruszają się niezależnie.

Czyli jak druga sekcja jest "zamurowana" to pompa spokojnie powinna działać na pierwszej sekcji ściskając płyn i sprężynę pomiędzy tłokiem sekcji pierwszej a drugiej.

Zresztą jak na tym drugim obwodzie jest tylny obwód, to wcale mu się nie poprawia.

[...]

Skoro tłoki obu sekcji są połączone szeregowo, to nie wydatek płynu hamulcowego powinien być równy, a ciśnienie.
Wydatek byłby równy gdyby tłoki pracowały równolegle.

Zresztą wariant I zawsze działał poprawnie - dopiero teraz się pogorszyło.

Data: 2009-08-25 01:11:41
Autor: B.P. \(pobo\)

"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:h6v6b1$oob$1atlantis.news.neostrada.pl...
B.P. (pobo) pisze:

[...]

Ale one są (?) w pewnym momencie połączone mechanicznie:
http://www.skoda.yoyo.pl/porady/hamulce/rys_3_pompa_hamulcowa.jpg

[...]

Nie do końca tak. Inny jest skok tłoka. Obwód pierwszy pompuje od razu, drugi zaczyna dopiero po pewnym przesunięciu tłoka. Patrz rysunek

pobo

Data: 2009-08-25 01:37:03
Autor: Tomasz Pyra
B.P. (pobo) pisze:

[...]

Tak, tak - chyba masz racje.
Sekcje chodzą szeregowo tak długo jak długo we wszystkich jest ciśnienie.

Jak w którejś spada ciśnienie, to jego role przejmuje sprężyna, a w razie gdy dojdzie do zupełnego ściśnięcia nieszczelnego obwodu pompy są ośki które popchną drugi obwód.

I może być tak, że zatkany drugi obwód powoduje że pierwszy oprze się kołkiem o zablokowany tłok drugiego obwodu nim ciśnienie w pierwszym wzrośnie na tyle żeby zablokować hamulce.

Chociaż i tak jest to dziwne - skok na który pozwala kołek przecież musi być na tyle duży żeby pozwolić z zapasem na uruchomienie niezapowietrzonych przednich hamulców.
Może zablokowana druga sekcja powoduje że wylot pierwszej sekcji jest zasłonięty tłokiem drugiej sekcji?

Co do mojego problemu, to wydaje się że jest jeszcze w innym miejscu.
W CC przy pompie hamulcowej, na tylnym obwodzie znajduje się dziki wynalazek - stały korektor siły hamowania.
To jest magiczne urządzenie w którym są jakieś tłoczki, sprężynki i cholera wie co jeszcze i jak czytam na forach, urządzenie to - zgodnie z najpiękniejszą tradycją włoskiej motoryzacji - jest na potęgę awaryjne.
Całkiem możliwe że coś się zepsuło i ten korektor zaczął mi sprężynować i daje objawy jak zapowietrzony tył.

Jutro go wywalę i zobaczę co się stanie.
Zrobię sobie najwyżej jakiś regulowany z tylnego korektora z jakiegoś innego samochodu.

Nie do końca tak. Inny jest skok tłoka. Obwód pierwszy pompuje od razu, drugi zaczyna dopiero po pewnym przesunięciu tłoka. Patrz rysunek

No tak, tak, ale mimo wszystko wydaje się dziwne że zablokowana druga sekcja ogranicza działanie pierwszej.

Jutro zobaczę jeszcze co się stanie w odwrotnej sytuacji - zablokuję pierwszą i podłączę przednie koła do drugiej sekcji.

Data: 2009-08-25 03:07:25
Autor: kogutek
> [...]

Jak w którejś spada ciśnienie, to jego role przejmuje sprężyna, a w razie gdy dojdzie do zupełnego ściśnięcia nieszczelnego obwodu pompy są ośki które popchną drugi obwód.

Mylisz się. --

Data: 2009-08-25 08:35:12
Autor: J.F.
On Tue, 25 Aug 2009 03:07:25 +0200,  kogutek wrote:
> [...]

Jak w którejś spada ciśnienie, to jego role przejmuje sprężyna, a w razie gdy dojdzie do zupełnego ściśnięcia nieszczelnego obwodu pompy są ośki które popchną drugi obwód.

Mylisz się.

Wiele sie nie myli. Tylko tyle ze sprezyna jest slaba i nie gra roli,
za to zetkniecie tloczkow gra.

Najwyrazniej ma jednak jakis problem z objetoscia plynu wywolujaca
hamowanie. J.

Data: 2009-08-25 09:14:23
Autor: kogutek
Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?
On Tue, 25 Aug 2009 03:07:25 +0200,  kogutek wrote: >> > http://www.skoda.yoyo.pl/porady/hamulce/rys_3_pompa_hamulcowa.jpg
za to zetkniecie tloczkow gra.

Najwyrazniej ma jednak jakis problem z objetoscia plynu wywolujaca
hamowanie. J.

Mniej więcej ma tyle racji co jeden facet ze skeczu. Spiera się dwóch facetów.
Jeden mówi ze traktor jest popsuty bo ma jedno koło popsute. Drugi zaś
stwierdził ze jest dobry bo trzy koła ma dobre. --

Data: 2009-08-27 00:53:33
Autor: Tomasz Pyra
B.P. (pobo) pisze:

[...]

Przygotowałem dwa rysunki z modelem pompy z zaślepioną jedną sekcją i pedałem wciśniętym do oporu:

Zamknięta pierwsza sekcja: http://img252.imageshack.us/img252/3463/pompazaslepiona1.jpg

I druga:
http://img187.imageshack.us/img187/4035/pompazaslepiona2.jpg

Zarówno w jednym i drugim przypadku ta niezaślepiona sekcja powinna IMO zadziałać z pełną wydajnością, a skoro w takim układzie nie blokują się przednie koła podłączone do pracującej sekcji, to problem jest z całą pewnością z przodu.
Czyli zostają albo przednie przewody elastyczne, albo jakieś problemy z przednimi zaciskami.

Data: 2009-08-25 02:55:57
Autor: kogutek
B.P. (pobo) pisze:

> [...]

Wydatek byłby równy gdyby tłoki pracowały równolegle.

Zresztą wariant I zawsze działał poprawnie - dopiero teraz się pogorszyło.
Jak wiesz ze pompa jest dobra to logiczne jest szukanie przyczyny usterki w
innym miejscu. --

Data: 2009-08-25 19:49:43
Autor: Karolek
Użytkownik "B.P. (pobo)" <pobo2000@spamu.nie.lubie.poczta(dot)onet.pl> napisał w wiadomości news:h6v6b1$p8s$1mx1.internetia.pl...

Jak to się dzieje?

 A gdzie ma się podziać płyn z zaślepionego obwodu pompy???? Ogranicza ci ruch tłoka pomy dla pierwszego obwodu :)

ROTFL :>
Masz slusznosc kolego :D
Tloczki przeciez poruszaja sie wspolbieznie.

I co w tym dziwnego? Wydatek płynu hamulcowego jest większy w pierwszym obwodzie to lewe koło powinno lepiej hamować :)

:>

Krótko mówiąc: masz objawy sprawnej pompy hamulcowej :)

Ej, a czy to jest niebezpieczne? ;P

Karolek

Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?