Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?

Data: 2009-08-26 10:02:03
Autor: yabba
Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h6v2hk$gpo$1atlantis.news.neostrada.pl...
Kombinując przy hamulcach zauważyłem pewne zjawisko które mnie zaskoczyło.

Próba I - Podłączam układ w taki sposób: http://img136.imageshack.us/img136/4049/lfrfw.png
lewe przednie koło na pierwszym obwodzie pompy, drugie koło na drugim obwodzie, tył odłączony, pozostałe wyjścia zaślepione.
I zgodnie z przewidywaniami skutecznie hamują oba przednie koła, pedał jest twardy, łatwo zablokować koła.

Próba II - Podłączam tak:
http://img136.imageshack.us/img136/850/lfrf.png
lewe i prawe przednie koła na pierwszym obwodzie, tył odłączony, wyjścia drugiego obwodu zaślepione.
Pedał jest twardy, ale hamulce hamują bardzo słabo.
To nawet nie jest 2x słabiej - depcząc ile sił w nogach i wspomaganiu, samochód ledwo zwalnia.
Tak jakby zatkany drugi obwód w jakiś sposób "przytykał" pierwszy obwód.
Na 100% wszystko poprawnie odpowietrzone.

Jaki jest efekt jesli w próbie II "odślepisz" drugi obwód?

Jak to się dzieje?
Rozebrałem starą pompę hamulcową i nie widzę tam mechanizmu który spowodowałby takie działanie.

Pompa hamulcowa jest nowa - na starej było to samo, wycieków brak, układ się nie zapowietrza.

Jaki układ był oryginalnie w Cinquecento? Przód/tył czy po przekątnej?
Czy pompa jest od Cinquecento czy wstawiasz inną?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-08-26 11:35:20
Autor: Tomasz Pyra
yabba pisze:

Jaki jest efekt jesli w próbie II "odślepisz" drugi obwód?

Pedał wpadnie głębiej, hamowanie będzie równie słabe, albo i trochę słabsze związane z wpadnięciem drugiej sekcji.

Pompa hamulcowa jest nowa - na starej było to samo, wycieków brak, układ się nie zapowietrza.

Jaki układ był oryginalnie w Cinquecento? Przód/tył czy po przekątnej?
Czy pompa jest od Cinquecento czy wstawiasz inną?

Oryginalnie był diagonalny, czyli po przekątnej.
Pompa jest od CC - zawsze na takiej pompie działało.

Nie jest to też kwestia zużycia okładzin , bo to by postępowało powoli, a tu awaria wystąpiła z dnia na dzień.

Data: 2009-08-26 19:20:16
Autor: Karolek

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h7307q$hrb$2nemesis.news.neostrada.pl...

Nie jest to też kwestia zużycia okładzin , bo to by postępowało powoli, a tu awaria wystąpiła z dnia na dzień.

Karolek

Data: 2009-08-31 08:49:04
Autor: yabba
yabba pisze:

[...]

Czyli miałeś przód na jednej sekcji, tył na drugiej i wszystko było OK?
Pewnego dnia wsiadasz do samochodu i nagle nie działa?
Nic nie zmieniałeś w tym czasie w samochodzie?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-08-31 20:54:28
Autor: Tomasz Pyra
yabba pisze:

Nie jest to też kwestia zużycia okładzin , bo to by postępowało powoli, a tu awaria wystąpiła z dnia na dzień.

Czyli miałeś przód na jednej sekcji, tył na drugiej i wszystko było OK?

Tak, wcześniej działały w tej konfiguracji.
W innych cieniasach też tak to działa, kolega zrobił sobie taki sam ręczny na zwór mojego, no i w ogóle to standardowy sposób robienia ręcznego w cieniasach (ponoć nawet znalazł się w jakimś variant-kicie, ale to już niepotwierdzone informacje).

Pewnego dnia wsiadasz do samochodu i nagle nie działa?

Od jakiegoś czasu hamulce słabły, jednak nadal blokowały przednie koła (na dobrych oponach, na asfalcie pod koniec miały jednak ostatnio z tym pewne problemy).

Robiąc międzystartowy przegląd z rzeczy które miały związek z hamulcami:
- wymieniłem dźwignię, linkę i rozpieraki seryjnego ręcznego (wymaga to wymontowania tylnych szczęk)
- wymieniłem płyn hamulcowy
- przewód podciśnienia do serwa hamulców
- wyciągnąłem klocki i tarczę, oczyściłem prowadnice

Wtedy już się zrobiła lipa a nie hamulce.

W ramach dalszych dokładniejszych oględzin okazało się że jeden cylinderek z tyłu jest nieszczelny, więc wymieniłem oba, pompa hamulcowa    lekko ciekła od strony serwa więc też ją wymieniłem.

Nadal źle.

Teraz wymieniłem jeszcze przednie przewody hamulcowe od pompy aż do zacisków.

Data: 2009-09-01 01:00:28
Autor: yabba
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h7h6da$9i8$1atlantis.news.neostrada.pl...
yabba pisze:

[...]

Czy możesz sprawdzić jak hamuje przód, jeśli podciągniesz trochę szczęki z tyłu za pomoca seryjnego ręcznego(o 2-3 ząbki)?
Podłączenie w taki sposób, że przód na sekcji 1, a tył na sekcji 2. Oraz odwrotnie: przód na sekcji 2, a tył na sekcji 1.

--
Pozdrawiam,

yabba

Jak działa dwuobwodowy układ hamulcowy?