Jak dziala pasek klinowy w CVT

Data: 2019-01-09 10:57:22
Autor: robot
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na rozciąganie, tylko na ściskanie?

Data: 2019-01-09 06:39:35
Autor: sczygiel
W dniu środa, 9 stycznia 2019 03:57:24 UTC-6 użytkownik robot napisał:
[...]

Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma ksztalt scietej litery V i po bokach ma opaski.

Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.

Data: 2019-01-09 15:50:24
Autor: Jacek Maciejewski
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:39:35 -0800 (PST), sczygiel@gmail.com
napisał(a):

Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.

Nazwa ma spowodować wyłączenie myślenia? Rozważ stan statyczny
przekładni: Dwie pary kół stożkowych sciskanych sprężynami. Pasek między
nimi będzie (wzdłużnie) rozciągany czy ściskany?

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 16:01:26
Autor: Jacek Maciejewski
napisał(a):

[...]

No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są
nanizane. Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas. Stos blaszek na
części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
szerokości i dużej płaskości blaszek. Na części napędu "rozciąganej"
oczywiście nie przenosi siły rozciągającej. Pierścienie, na skutek
"pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych. Zatem
cała moc w takiej przekładni jest przenoszona przez ten fragment stosu
blaszek który jest ściskany. Oczywiście, w tym samym czasie pierścienie
są rozciągane, stąd konfuzja.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 08:11:00
Autor: sczygiel
napisał(a):

No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są
nanizane.

Troche tak, niezuepelnie.

Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas.
Tak, ale tylko troche. Znaczy sie tylko tyle aby blaszki sie nie rozjezdzaly.

Stos blaszek na
części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
szerokości i dużej płaskości blaszek.
Yup. :)

[...]

Tak. Wazne jest aby pamietac ze to rozciaganie jest nieduze. Znaczy sie nieistotne z punktu widzenia przenoszonej mocy.

Data: 2019-01-09 16:06:32
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 9 Jan 2019 16:01:26 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

Pierścienie, na skutek
"pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych

Jasne, przenoszą :) Jakiś tam procent mocy z jednej pary kół stożkowych
na drugą parę jest przenoszony przez ciągnięcie pierścieni przez koło
napędowe. Zatem pierścienie na części rozciągającej są poddane większej
sile rozciągającej niż na części ściskanej, gdzie siła jest różnicą
między składową wywołaną dociskiem kół stożkowych a składową wywołaną
momentem obrotowym koła napędzającego.  --
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 06:45:57
Autor: sczygiel
W dniu środa, 9 stycznia 2019 05:02:37 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "robot"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q14gi3$8hd$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
>To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na >rozciąganie, tylko na ściskanie?

Raczej nie.
Owszem, sklada sie z blaszek i scisnac sie nie da, ale elastyczny jest i sie wyboczy.
A i kolo pasowe dobrze dziala na ciagniecie, ale fatalnie na pchanie

Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie trzymac pasek bez poslizgu. A pchaniem ma zajmowac sie pasek. I ten sie na tym zna :)

Data: 2019-01-10 00:35:15
Autor: J.F.
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:45:57 -0800 (PST), sczygiel@gmail.com
napisał(a):
[...]

Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.

I o ile przy ciagnieciu ten nacisk robi sie samoczynnie, to przy
pchaniu IMO odwrotnie. I to na obu kolach - jedno kolo slabo pcha
pasek, pasek slabo pcha drugie kolo.

Chyba ze ... zrobili tam jakis dodatkowy docisk od zewnatrznej strony?

J.

Data: 2019-01-10 06:50:28
Autor: sczygiel
napisał(a):
> A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
> trzymac pasek bez poslizgu. Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.

I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc przelozenie zmienic) i cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.

[...]

te kola pasowe sa regulowane i maja docisk.

Tylko jak juz pisalem gdzie indziej, te wzdluzne opaski sa tam tylko aby trzymac pasek w calosci i sciskanie paska jest tak zaplanowane ze usztywnia go i jednoczesnie naciaga te opaski zeby one trzymaly pasek w calosci.

Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji masowej.. Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
Trza wymieniac bo sie zuzywa.

Ale warto nadmienic ze sa i inne typy tych paskow/lancuchow:

https://www.youtube.com/watch?v=7VBCIXcldf4

Data: 2019-01-11 17:07:15
Autor: J.F.
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:d12a0738-7fb8-4aba-b785-40aa9b037fba@googlegroups.com...
> [...]

I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc przelozenie zmienic) i cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.

To dziala, jak pasek juz jest miedzy tarczami.
Ale jak go usilujesz tam wepchnac po stycznej, to IMO nie dziala.

ale byc moze ... jak pasek jest jednak napiety, to go ta czesc opasana na kole jednak wciska nawet przy wpychaniu ...

Podobnie na kole od silnika - jak kolo usiluje pchac pasek, to ta sila pchania niejako wyciska pasek z rowka.
I tarcie spada.

Pasowałoby mi, gdyby byly dwie rolki dociskowe od zewnatrz do osi kół, ale chyba ich nie ma.

Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji masowej.

Ten gosc z YT zwraca uwage na drobne rowki na blaszkach - byc moze sa jakies rowki i na kolach.

Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
Trza wymieniac bo sie zuzywa.

Wymiana zasadniczo nie jest niczym zdroznym, pytanie tylko ile pasek kosztuje w detalu, a ile wymiana.
Niestety - do grzebania w skrzyni troche tego samochodu trzeba rozebrac.

J.

Data: 2019-01-11 08:35:15
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 11 stycznia 2019 10:08:20 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:

> [...]

To dziala, jak pasek juz jest miedzy tarczami.
Ale jak go usilujesz tam wepchnac po stycznej, to IMO nie dziala.

A czemu by nie?

ale byc moze ... jak pasek jest jednak napiety, to go ta czesc opasana na kole jednak wciska nawet przy wpychaniu ...

Wejscie po stycznej w kolo pasowe jest relatywnie delikatne. Te opaski sa szerokie i sztywne. One sie nie beda wyginac aby umozliwic krzywe wejscie blaszek w kolo pasowe.

Podobnie na kole od silnika - jak kolo usiluje pchac pasek, to ta sila pchania niejako wyciska pasek z rowka.
I tarcie spada.

Wyciska, ale nieduzo i tu te opaski dzialaja na scinanie. Bo blaszki juz scisniete.

Pasowałoby mi, gdyby byly dwie rolki dociskowe od zewnatrz do osi kół, ale chyba ich nie ma.

Raczej nie. Bo musialy by byc ruchome. I docisk by musial byc na nich albo duzy albo musialy by byc po prostu sztywno ustawiane zaleznie od przelozenia - czyli trzeci element do regulacji. Mysle ze ten pasek jest tak zrobiony aby nie trzeba tego bylo.

>Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji >masowej.

Ten gosc z YT zwraca uwage na drobne rowki na blaszkach - byc moze sa jakies rowki i na kolach.

Nie, kola sa gladkie. Rowki na blaszkach sa po to aby blaszka sie mogla lepiej dopasowac do powierzchni kola.

> [...]

Niestety - do grzebania w skrzyni troche tego samochodu trzeba rozebrac.

To inna sprawa. Ale sam pasek trudny w produkcji nie jest.
Nawet jakby mialy byc te blaszki robione cnc (raczej malo prawdopodobne) to i tak raczej trudne ani drogie nie bedzie.
Nawet bym sie pokusil ze zestaw pasek plus kolo bez czesci hydraulicznej jest tansze w produkcji od zestawu trybow i wybierakow z skrzyni recznej...

Data: 2019-01-09 11:45:32
Autor: Jacek Maciejewski
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 10:57:22 +0100, robot napisał(a):

Czy ja dobrze widzę

Raczej źle widzisz. Nie kumam skąd ci się wzięło "pchanie" :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 12:27:18
Autor: robot
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 10:57:22 +0100, robot napisał(a):

Czy ja dobrze widzę

Raczej źle widzisz. Nie kumam skąd ci się wzięło "pchanie" :)

Stąd na przykład:

https://youtu.be/PiwRUfFEc5k

To się chyba nawet nazywa push belt:

http://transmissiontester.suppliers.howtoaddlikebutton.com/pz53c686c-cvt-transmission-push-steel-belt-chain-901074-901063-901064.html?from=wap

https://cobratransmission.com/F1C1A-JF009E-CVT-Belt-9010641

Data: 2019-01-09 12:34:59
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 9 Jan 2019 12:27:18 +0100, robot napisał(a):

To się chyba nawet nazywa push belt:

Nazywać się może. Angole mają swoją fantazję. A ty masz mieć rozum który
ci powie że czymś co jest wiotkie nie popchasz :) W istocie, i paski
gumowe i paski stalowe segmentowe pracują na rozciąganie i to po obu
"stronach" napędu (w przeciwieństwie do np. przekładni łańcuchowej gdzie
ciągnąca część jest rozciągana a przeciwna wisi swobodnie). Silne
rozciąganie po obu stronach jest wymagane by zapewnić dużą siłę tarcia o
talerze.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 13:10:30
Autor: Mateusz Viste
On Wed, 09 Jan 2019 12:34:59 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
Nazywać się może. Angole mają swoją fantazję. A ty masz mieć rozum który
ci powie że czymś co jest wiotkie nie popchasz :)

No ale na tym ten trik polega, że pushbelt wcale wiotki nie jest - przynajmniej nie póki jest prosty. Sama konstrukcje jego elementów dość wyraźnie wskazuje że sprawa jest przemyślana w kierunku pchania, a nie ciągnięcia.

[...]

Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami które wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.

Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
A może Bosch też głupoty plecie? :)

Mateusz

Data: 2019-01-09 12:56:53
Autor: robot
[...]

No właśnie dlatego tak się dziwię i pytam na wszelki wypadek.

Data: 2019-01-09 13:03:25
Autor: robot
[...]

Pan na filmie mówi co innego.

Data: 2019-01-09 13:46:20
Autor: Jacek Maciejewski
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:03:25 +0100, robot napisał(a):

Pan na filmie mówi co innego.

Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 06:41:19
Autor: sczygiel
W dniu środa, 9 stycznia 2019 06:46:22 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?

Szefie, nie kompromituj sie.
Obejrz film, i nie wypowiadaj sie o czyms o czym nie masz nawet bladego pojecia.

Data: 2019-01-09 14:44:56
Autor: robot
Jak dziala pasek klinowy w CVT
Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:03:25 +0100, robot napisał(a):

Pan na filmie mówi co innego.

Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?

Skąd taki pomysł?
Ty tak myślisz?
Obejrzałeś film?

Data: 2019-01-09 13:10:01
Autor: robot
[...]

Zobacz ten feragment: https://youtu.be/PiwRUfFEc5k?t=342

Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha.

Data: 2019-01-09 13:44:47
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:10:01 +0100, robot napisał(a):

Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha.

Zastanów się co powiedziałeś :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-09 13:59:26
Autor: Michał Jankowski
[...]

Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania - nie da się, bo taśma się zwija.

Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.

Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.

   MJ

Data: 2019-01-09 14:03:29
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):

[...]

Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2019-01-10 08:50:56
Autor: sczygiel
W dniu środa, 9 stycznia 2019 07:03:31 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> [...]

ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)

Bedzie rozciagany. Bo tak jest ta przekladnia zrobiona ze zamiast napinacza w postaci dodatkowej rolki jest rozciaganie tego paska za pomoca bocznych powierzchni kol pasowych.

Data: 2019-01-10 16:42:48
Autor: t-1
[...]

To teraz uwzględnij fakt, ze blaszki nie są w żaden sposób zespolone z obręczą.

Data: 2019-01-11 10:31:24
Autor: T.
W dniu 2019-01-10 o 17:50, sczygiel@gmail.com pisze:
[...]

Ale tak na chłopski rozum - każda blaszka z sąsiednią nie jest niczym połączona. Mają one wyłącznie wspólny metalowy pasek (ściślej - dwa). Zatem jeśli blaszki są chwytane przez koło pasowe i siła przenoszona przez nie na metalową taśmę to oznaczałoby, że cała siła jest przenoszona przez te metalowe taśmy. A nie wyglądają na zbyt mocne. Jeśli jedna blaszka popycha kolejną, a wstęga blachy jest tylko elementem stabilizującym i nie będącym pod obciążeniem - wtedy ma to wiecej sensu.
Przyznam, że zagadnienie jest ciekawe. W dodatku może też być tak, że różnie pracują przekładnie w zależności od zastosowanego łańcucha - ten z poprzecznymi blaszkami będzie pchał, a ten z ogniwami - ciągnął...
T.

Data: 2019-01-11 06:24:40
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 11 stycznia 2019 03:31:43 UTC-6 użytkownik T. napisał:

> Ale tak na chłopski rozum - każda blaszka z sąsiednią nie jest niczym połączona. Mają one wyłącznie wspólny metalowy pasek (ściślej - dwa). Zatem jeśli blaszki są chwytane przez koło pasowe i siła przenoszona przez nie na metalową taśmę to oznaczałoby, że cała siła jest przenoszona przez te metalowe taśmy.

No nie.

Calosc jest luzno spasowana. W sensie blaszki-opaski.

Oba kola sciskaja pasek. To powoduje ze opaski sa rozciagane i maja tendencje do  schodzenia sie ku srodkowi blaszek ale niezbyt mocno.

Tylko tyle aby sie te blaszki nie wyluzowaly i nie wypadly.

Uklad opaski-blaszki porusza sie wzgledem caly czas. Niezbyt intensywnie ale jednak.

Jak juz tu pisalem na opaski fila jest polozona bardzo niewielka.

A nie wyglądają na zbyt mocne.

I nie musza byc.

Jeśli jedna blaszka popycha kolejną, a wstęga blachy jest tylko elementem stabilizującym i nie będącym pod obciążeniem - wtedy ma to wiecej sensu.

I tak wlasnie jest. Opaski tylko sprawiaja ze ze po stronie luznej blaszki nie moga sie przesuwac na boki i robia to bez obciazenia.
Po stronie sciskajacej robia to samo i obciazenie scinajace opaski jest wieksze ale jak pasek jest w dobrym stanie to powinien sie ustalic i scisnac zanim to scinajace obciazenie bedzie duze.

Przyznam, że zagadnienie jest ciekawe. W dodatku może też być tak, że różnie pracują przekładnie w zależności od zastosowanego łańcucha - ten z poprzecznymi blaszkami będzie pchał, a ten z ogniwami - ciągnął...

Tak, ten z ogniwami ciagnie. Jest bardziej tradycyjny w tym wzgledzie.

Przy tym pchajacym wazne jest aby pamietac ze jego sekretem jest precyzja spasowania i blaszek i kol pasowych i ich docisku.
Ten pas ciagle pracuje i blaszki o siebie tra. Sa twarde ale sie zuzywaja. Podobnie jak kola pasowe.
Nie kojarze jaka dokladnie jest trwalosc ale jest sporo mniejsza od tradycyjnych trybow w skrzyni zebatej.

Data: 2019-01-11 13:51:20
Autor: J.F.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5c38627c$0$477$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

10 ich tam jest. podejrzewam, ze laczny przekroj to jakies 10x2mm,
a ze dwa takie, to razem 40mm^2.

1500kG powinny przeniesc, przy promieniu minimalnym z 5 cm wyszlo by 750Nm.

To wiele silnikow da rade.

No chyba, ze sie pomylilem przy liczeniu, albo musieli obnizyc naprezenia z uwagi na zmeczenie.

J.

Data: 2019-01-09 17:20:38
Autor: J.F.

Użytkownik "robot"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q14oap$gh8$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Raczej chodzi o wzdluzny kierunek.
Dzieki temu, ze te blaszki sa szerokie, ma to jakąś sztywnosc.

Ale czy stozkowe kolo potrafi to popchnac ?
Musialby by byc blaszki dobrze wbite w szczeline ... no, warunki sa, maja pol obrotu na wbicie.

I czy taki pasek potrafi popchnac stozkowe kolo ?
Musialby byc pasek mocno naciagniety ... moze i jest ...

Bo z drugiej strony ... te dwa pierscienie to faktycznie jakby troche malo do przenoszenia duzych sil ...

J.

Data: 2019-01-09 14:42:18
Autor: viktorius
[...]

Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie, gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta koncepcja :)

--
viktorius

Data: 2019-01-09 14:48:00
Autor: robot
W dniu 2019-01-09 o 14:42, viktorius pisze:

[...]

Tak właśnie sobie myślałem.
Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.

Data: 2019-01-09 14:54:05
Autor: Michał Jankowski
W dniu 2019-01-09 o 14:10, Mateusz Viste pisze:

[...]

A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)

http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedzenia-pizzy.html

   MJ

Data: 2019-01-09 15:44:01
Autor: viktorius
W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:

[...]

No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków, tym bardziej nic nie wygina go w pół-rulon.
Tutaj siła działająca w kierunku ruchu układa jego segmenty. A dzięki temu, że segmenty są płaskie, układają się w sztywną strukturę przenoszącą moment obrotowy między kołami pasowymi.

--
viktorius

Data: 2019-01-09 16:09:25
Autor: robot
W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
[...]

A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:

"Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".

Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.

Data: 2019-01-09 07:23:42
Autor: sczygiel
W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:
> [...]

Sciska i nie sciska.
Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
Miedzy kolami pasek nie jest sciskany. Jest w tedy tylko pchany (sciskany wzdluznie) co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc jest osiagnieta tylko precyzja spasowania poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie dzieki opasce.

To nie to cisnienie :)

Data: 2019-01-09 16:44:08
Autor: viktorius
W dniu 2019-01-09 o 16:23, sczygiel@gmail.com pisze:
[...]

Dokładnie, gauss mówi, że usztywnia, bo wygina. A tu odcinek między kołami nie jest w żadem sposób ściśnięty w płaszczyźnie poprzecznej. Segmenty nie wyskakują to na boki tylko ze względu na precyzję wykonania.

[...]

Siła z jaką koła ściskają pasek po bokach pozwala na przeniesienie napędu, a ostatnia ścisnięta blaszka paska jest punktem podparcia dla pozostałych, tych już "w powietrzu".

--
viktorius

Data: 2019-01-09 16:52:52
Autor: robot
W dniu 2019-01-09 o 16:44, viktorius pisze:
[...]

W każdym bądź razie, działanie tego paska, to najciekawsza część CVT. Reszta rozwiązań, to nic nowego.
No chyba że jeszcze jakiegoś bajeru nie przyuważyłem.

Data: 2019-01-09 17:56:02
Autor: J.F.
Użytkownik "robot"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q155ck$tlj$1@node1.news.atman.pl...
W każdym bądź razie, działanie tego paska, to najciekawsza część CVT. Reszta rozwiązań, to nic nowego.
No chyba że jeszcze jakiegoś bajeru nie przyuważyłem.

Reszta jest ogolnie znana, tylko wczesniej jakos kiepsko dzialalo, wiec nie bylo uzywane :-)

J.

Data: 2019-01-09 16:45:47
Autor: robot
[...]

Nie upieram się, dopiero to rozgryzam. Sam już nie wiem.
Ale koła klinowe są 2 i dzięki temu jest ściskany.

Pewien jesteś?

Data: 2019-01-11 18:27:34
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-01-09 o 10:57, robot pisze:
[...]

Są różne rozwiązania.

Jest rozwiązanie z paskiem pchającym (chyba patent Boscha), gdzie faktycznie koło napędzające "pcha" stos blaszek prowadzonych przez elastyczne paski ustalające ich pozycję.
Czyli taki:
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01fa6748bc904/t/53842b0ce4b0b23228e2c2a2/1401170700681/?format=750w

Są też skrzynie CVT z łańcuchem ciągnącym, który napina się na kole napędzającym i wygląda to tak:
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01fa6748bc904/t/53842ce1e4b052a0e9b6ccb7/1401171169649/?format=500w
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01fa6748bc904/t/53842ccde4b052a0e9b6cca6/1401171150846/?format=750w

Są też mniejsze przekładnie CVT oparte o zwykły gumowy pasek klinowy (oczywiście również ciągnięty):
http://www.jednoslad.pl/content/Skutery-Skuterowo.com-IMG_0222-649847.jpg

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-01-11 19:55:14
Autor: szod
Jak dziala pasek klinowy w CVT
W dniu 11-01-2019 o 18:27, Tomasz Pyra pisze:

Są różne rozwiązania.

Ale chyba wszystkie bazują na silnie napiętym pasku / łańcuchu pomiędzy tarczami? Jeśli tak, to nawet jak ten łańcuch w jedną stronę pcha, to z powrotem ciągnie. Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.

Data: 2019-01-11 20:23:24
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.

Dlaczego nie?
Rowerowy czy motocyklowy zwisa.

Data: 2019-01-11 20:50:28
Autor: szod
W dniu 11-01-2019 o 20:23, Tomasz Pyra pisze:
W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.

Dlaczego nie?
Rowerowy czy motocyklowy zwisa.

Chyba się nie rozumiemy. Mi nie chodzi o rower tylko o skrzynię CVT. Skoro łańcuch że tak powiem pcha, to ze względu na mocny naciąg i tak z powrotem będzie też ciągnął. Nie ma tak że pcha, a w drodze powrotnej sobie zwisa. W rowerze ciągnie, a nie pcha.

Data: 2019-01-11 21:36:22
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-01-11 o 20:50, szod pisze:
[...]

Typowo wariator jest sterowany tylko z jednej strony.
Druga para stożków jest do siebie dociskana ze stałą siłą - dzięki czemu wybrany zostanie luz z paska napędowego i zapewnia to jakąś tam siłę napinającą tą niepracującą stronę paska napędowego.

Ale to nadal jest ta sama zasada co np. w rowerze z przerzutkami.
Jedna strona przenosi siłę, a druga po prostu ma wybrany luz z jakąś tama siłą.