Jak forma daty na fakturze?

Data: 2018-09-06 10:28:05
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?
Dzień dobry
Mam problem z datą na fakturze.
Czy istnieje przepis, który określa nakazuje używanie formatu daty na fakturze?
Mam fakturę od kontrahenta, w której napisał:
2018-06-09
Nie wiem czy to jest dziewiąty czerwca, czy szósty września.

W niektórych przepisach zusowskich mam wzór:
DD/MM/RRRR
i jest jasne.

Pozdrawiam

Data: 2018-09-06 10:32:40
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?

Rok, miesiąc, dzień.

Czy może znasz podstawę prawną?

Data: 2018-09-06 11:02:59
Autor: Liwiusz
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 10:32, kapitalikk pisze:

Rok, miesiąc, dzień.

Czy może znasz podstawę prawną?

Poszukaj w standardach zapisów dat wg ISO 8601.

A przede wszystkim podaj powód, dla którego zawracasz nam tutaj dupę swoim problemem :) 2018-06-09 to 9 czerwca, czy taka odpowiedź ci do czegoś nie pasuje, a jeśli nie pasuje, to do czego?

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 11:15:47
Autor: Andrzej Kłos
Jak forma daty na fakturze?
Liwiusz pisze:
[...]

Ma fakturę zakupową z dnia 9 czerwca, niezaksięgowaną, i kombinuje, coby było, jakby przyjąć, że to jednak 6 września. A i tak w JPK się to rozjedzie (gdzieś tam hen w chmurze).

Data: 2018-09-06 11:35:14
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?
  dla którego zawracasz nam tutaj dupę
swoim problemem :)

A tu się tylko o polityce rozmawia? :)
Pozdrawiam
..

Data: 2018-09-06 17:00:08
Autor: Budzik
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik Andrzej Kłos andy.klos@wp.pl ...

[...]

A jaki problem fakture z czerwca rozliczyc razem z sierpniem?

--
Pozdrawia... Budzik
"Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo milczysz."   Nina Liedtke

Data: 2018-09-06 11:33:45
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?

A przede wszystkim podaj powód, dla którego zawracasz nam tutaj dupę swoim problemem :) 2018-06-09 to 9 czerwca, czy taka odpowiedź ci do czegoś nie pasuje, a jeśli nie pasuje, to do czego?

Mnie się wydaje, że to 6 września.
Dupę zawracam dlatego, że może ktoś z rządzących (nadzieja) kiedyś to będzie czytał i zwróci uwagę na fakt, że w JPK można odczytywać i zapisywać daty różnie. Przecież są one od różnych dostawców. Każdy z nich może stosować inne formaty daty. Ja nie muszę wiedzieć jaki to format.
Wpiszę taką datę jaka mi się podoba a pałować się będę potem tracąc czas na pieprzone wyjaśnienie w JPK błędy.
Ty może masz na to czas, ja niestety nie.

Kiedyś tutaj zadałem pytanie:
Czy wiecie jak zmusić dostawcę (wystawiającego fakturę) aby na fakturze umieszczam prawidłowe określenia.
Jeśli Liwiuszu dostaniesz fakturę a w niej jest pozycja:
1 YgJpk26 - 2 szt. - 298 zł
To Ty z pewnością wiesz, że jest to lampa wyładowcza o średnicy 26 cm. Ja niestety nie wiem tego. Dowiedziałem się wtedy, że właściwe zapisy na fakturze wymuszają dyrektywy unijne oraz ustawa o języku polskim.
Ale to tak na marginesie.
Pozdrawiam

Data: 2018-09-06 10:43:20
Autor: jureq
Jak forma daty na fakturze?
W dniu Thu, 06 Sep 2018 11:33:45 +0200, użytkownik kapitalikk napisał:

Dupę zawracam dlatego, że może ktoś z rządzących (nadzieja) kiedyś to
będzie czytał i zwróci uwagę na fakt, że w JPK można odczytywać i
zapisywać daty różnie.

Nie. Nie można. Format zapisu daty w JPK jest dokładnie określony. I autor programu generującego JPK musi wszystkie używane przez siebie sposoby zapisu dat przekonwertować na ten wymagany.

Data: 2018-09-06 13:21:11
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?
[...]

To rozumiem i ja wprowadzam do JPK właściwy format daty, natomiast na papierze mam datę zapisaną w formacie 2018 06 09.

Ja wiem, że w tym przypadku jest to 06 września 2018 r. a to jest pierwsza faktura tego klienta z datą w tym formacie.
Jeśli więcej klientów będzie stosować różne formaty dat ja mogę się pomylić wprowadzając ich format jako europejski. Firma jest z Polski.

Data: 2018-09-06 13:54:19
Autor: Liwiusz
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 13:21, kapitalikk pisze:
To rozumiem i ja wprowadzam do JPK właściwy format daty, natomiast na papierze mam datę zapisaną w formacie 2018 06 09.

Ja wiem, że w tym przypadku jest to 06 września 2018 r.

Wygląda zatem na czeski błąd - faktura do poprawy.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 11:59:37
Autor: cef
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 11:33, kapitalikk pisze:

[...]

Może stosować, ale dla wygody swoich klientów wybierają rozwiązania standardowe.

  Ja nie muszę wiedzieć jaki to format.
Wpiszę taką datę jaka mi się podoba a pałować się będę potem tracąc czas na pieprzone wyjaśnienie w JPK błędy.
Ty może masz na to czas, ja niestety nie.

Mam faktury od wielu dostawców i od czasu kiedy jest JPK
nie było takiego problemu.

Data: 2018-09-06 12:16:47
Autor: Liwiusz
Jak forma daty na fakturze?
[...]

Dlaczego tak ci się wydaje? Chodziłeś do szkoły w USA? Nie umiesz pisać po polsku?

[...]

W Polsce nie stosuje się zapisu daty miesiąc przed dniem, a potem rok.

Wpiszę taką datę jaka mi się podoba a pałować się będę potem tracąc czas na pieprzone wyjaśnienie w JPK błędy.

Tak będzie - w końcu za błędy wynikające ze swojego nieuctwa się płaci.

Ty może masz na to czas, ja niestety nie.

Jak nie masz czasu, to wpisuj datę tak, jak się to w Polsce robi - rok, miesiąc, dzień.

Kiedyś tutaj zadałem pytanie:
Czy wiecie jak zmusić dostawcę (wystawiającego fakturę) aby na fakturze umieszczam prawidłowe określenia.

A jak zmusić grupowicza, aby pisał po polsku? Bo nijak nie mogę zrozumieć, po co miałbyś zmuszać dostawcę, abyś ty (sic: umieszczam) umieszczał prawidłowe określenia?

Jeśli Liwiuszu dostaniesz fakturę a w niej jest pozycja:
1 YgJpk26 - 2 szt. - 298 zł
To Ty z pewnością wiesz, że jest to lampa wyładowcza o średnicy 26 cm. Ja niestety nie wiem tego.

Art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Jeśli jest spór co do tego, czy nazwa (rodzaj) usługi lub towaru jest poprawnie określona, to pewnie spór by się oparł o sąd. Nie oczekujesz chyba Ustawy o Nazwach Lamp na Fakturach?

Swoją drogą - YgJpk26 nic nie pokazuje w google, więc pewnie nazwa jest zła :)

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 12:40:12
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?

Dlaczego tak ci się wydaje? Chodziłeś do szkoły w USA? Nie umiesz pisać po polsku?
Ja nie chodziłem do szkoły w USA.
Po polsku trochę umiem pisać ale co zrobić z ludźmi, który wydaje się, że amerykański format daty uważają za poprawny.
Co więcej taki format generuje jeden z programów.

W Polsce nie stosuje się zapisu daty miesiąc przed dniem, a potem rok.
Dlatego zapytałem o podstawę prawną. Jakbyście znali tematy byłby zamknięty.:)

Tak będzie - w końcu za błędy wynikające ze swojego nieuctwa się płaci.
To nie nieuctwo. To moment kiedy czytający zastanawia się, co autor miał na myśli pisząc. Dokładnie jak w interpretacji II części Dziadów.:)

A jak zmusić grupowicza, aby pisał po polsku? Bo nijak nie mogę zrozumieć, po co miałbyś zmuszać dostawcę, abyś ty (sic: umieszczam) umieszczał prawidłowe określenia?
Odpowiedź poniżej.

[...]

Liwiuszu
Takie określenie jest wg mnie właściwe:
Dekoracyjna lampa wyładowcza YgJpk26.
Wiesz z tego określenia, że jest to dekoracja do biura a nie narzędzie pracy chirurga.
To chyba proste.

Swoją drogą - YgJpk26 nic nie pokazuje w google, więc pewnie nazwa jest zła :)
Czy mam rozumieć, że jak coś nie figuruje w google to nie istnieje?:))
Pozdrawiam

Data: 2018-09-06 12:50:09
Autor: Liwiusz
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 12:40, kapitalikk pisze:

[...]

Wystawić im notę korygującą, bo zrobili błąd na fakturze.

[...]

A co to jest YgJpk26? Bo jeśli strony wiedzą co to jest, a osoba postronna może się łatwo dowiedzieć, to nazwa jest ok.

Swoją drogą - YgJpk26 nic nie pokazuje w google, więc pewnie nazwa jest zła :)
Czy mam rozumieć, że jak coś nie figuruje w google to nie istnieje?:))

Dobrze jest tak zakładać, zwłaszcza w przypadku oceniania, czy YgJpk26 jest wystarczająco dobrym określeniem produktu na fakturze.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 13:13:38
Autor: kapitalikk
Jak forma daty na fakturze?

A co to jest YgJpk26? Bo jeśli strony wiedzą co to jest, a osoba postronna może się łatwo dowiedzieć, to nazwa jest ok.
LIWIUSZU!!!!
Przecież jesteś Stary!!
:)
Wiesz, że jak strona dzisiaj kupuje towar to za 8 miesięcy albo 5 lat (podczas kontroli US) robi WIEEELKIE ZDZIWIONE OCZY i zastanawia się co to jest na fakturze bo to było taaak dawno a kontrahent już dawno zlikwidował działalność.

Dobrze jest tak zakładać, zwłaszcza w przypadku oceniania, czy YgJpk26 jest wystarczająco dobrym określeniem produktu na fakturze.
Oj dobrze jest ale to wymaga wyobraźni. Tego obecnie ludziom młodym brak.
Pozdrawiam

Data: 2018-09-06 15:37:02
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "kapitalikk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b90f479$0$595$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Czemu ? U nas nigdy tak nie bylo :-)
Zawsze w srodku byl miesiac, niezaleznie od formatu :-)
No moze hen daleko w Excelu/Windows 2.0 ...

[...]

A gdzie tam - sa dla jednego odbiorcy.
I maja w byc w takim formacie, w jakim rząd nakazał.

Wpiszę taką datę jaka mi się podoba a pałować się będę potem tracąc czas na pieprzone wyjaśnienie w JPK błędy.
Ty może masz na to czas, ja niestety nie.

Dzisiaj dostales fakture ?

J.

Data: 2018-09-06 11:13:32
Autor: cef
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 10:32, kapitalikk pisze:

Rok, miesiąc, dzień.

Czy może znasz podstawę prawną?

Raczej nie ma tego w prawie.
Jak zapis daty zaczął być wykorzystywany i przetwarzany
cyfrowo, to jakoś to trzeba było ujednolicić i jest nawet norma ISO.
I jeśli klient tę fakturę wygenerował w jakimś programie,
to jest spora szansa, że jest zgodnie ze standardem/normą
ale jak sam wystukał w excelu, to nie wiesz.
Sam jak piszę ręcznie czasem WZ, to tworzę numer wg daty dziennej
i jak przeglądam stare kwity, to widzę, że zapisywałem różnie kolejność -
więc reguły wtedy nie będzie.

Data: 2018-09-06 13:35:21
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 11:13, cef pisze:
W dniu 2018-09-06 o 10:32, kapitalikk pisze:

Rok, miesiąc, dzień.

Czy może znasz podstawę prawną?

Raczej nie ma tego w prawie.

W przypadku rozstrzygania sporów sądy jak najbardziej biorą pod uwagę prawa zwyczajowe (o ile nie są sprzeczne z prawem stanowionym).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_zwyczajowe

"Do wymogów, które musi spełnić zwyczaj, aby mógł stać się obowiązującym prawem, można zaliczyć:

- praktykę (longa consuetudo) - ustaloną, jednolicie wykonywaną i trwałą praktykę postępowania w określonej sytuacji,
- przekonanie o mocy prawnej (opinio iuris sive necesitatis) - powszechne przekonanie społeczeństwa o prawnie wiążącym oraz potrzebnym charakterze normy zwyczajowej."

http://www.gazetaprawna.pl/encyklopedia/prawo,hasla,337646,prawo-zwyczajowe.html

"Pozostałością prawa zwyczajowego są dziś zwyczaje, czyli pewne stałe, powtarzalne zachowania, społecznie pożądane w ramach danej dziedziny życia."

https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/zapis-daty;10340.html

"Tak zatem zmiana owego naturalnego szyku nie jest funkcjonalna, nie usprawnia bowiem porozumiewania się."

W Polsce zwyczajem jest, że datę podaje się jako dzień-miesiąc-rok (lub w odwrotnej kolejności). W przypadku sporu, sąd weźmie pod uwagę kontekst lokalny danego dokumentu. Jeżeli dokument nie będzie pochodził z rejonu, gdzie jest jest inny zwyczaj zapisywania daty, to prawidłową interpretacją zapisu 1999-06-09 będzie 09 czerwca.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-09-07 17:54:47
Autor: Wojciech Bancer
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-09-06, kapitalikk <aratogo@gmail.com> wrote:

[...]

Rok, miesiąc, dzień.
Czy może znasz podstawę prawną?

Normy ISO?

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2018-09-06 19:54:55
Autor: RoMan Mandziejewicz
Jak forma daty na fakturze?
Hello kapitalikk,

Thursday, September 6, 2018, 10:28:05 AM, you wrote:

[...]

Dla mnie jasne jest ANSI i YYYY-MM-DD i taki format obowiązuje w
Polsce. Nigdy nie spotkałem się z datą YYYY-DD-MM. YY/DD/MM tak.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2018-09-07 10:25:48
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
Thu, 6 Sep 2018 10:28:05 +0200, w <5b90e511$0$681$65785112@news.neostrada.pl>,
kapitalikk <aratogo@gmail.com> napisał(-a):

[...]

To jest 9 czerwca i jest to jedyny poprawny sposób zapisywania daty w Polsce.
(Oprócz oczywiście formatów typu "28 października 2000 roku" itp.)

W niektórych przepisach zusowskich mam wzór:
DD/MM/RRRR
i jest jasne.

To tylko świadczy o bałaganie w ZUS.

Data: 2018-09-07 13:26:38
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik  radekp napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6ed4pdde54tq7f2p4h7ro7c7b823g38ipf@4ax.com...
[...]

Nie uwazasz, ze Prezydent wie lepiej ?

http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wideo/video,267.html

:-)

J.

Data: 2018-09-08 11:12:28
Autor: Liwiusz
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-07 o 13:26, J.F. pisze:
[...]

27.08-03.09.2018 - co tu jest niepoprawnego?

--
Liwiusz

Data: 2018-09-08 14:02:04
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Dnia Sat, 8 Sep 2018 11:12:28 +0200, Liwiusz napisał(a):
[...]

Kloci sie z Radkowym "jedyny poprawny" :-)

I niezgodny z polska norma ... ale ona chyba nieobowiazkowa :-)

J.

Data: 2018-09-10 15:01:23
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
Sat, 8 Sep 2018 14:02:04 +0200, w <6d6b0ruxfcxk$.tljj9yvzzcvt$.dlg@40tude.net>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

Kloci sie z Radkowym "jedyny poprawny" :-)

Bo to jest jedyny poprawny skrótowy format zapisywania daty.
Podkreślam -- oficjalny krótki format.

I niezgodny z polska norma ... ale ona chyba nieobowiazkowa :-)

Oczywiście -- można zapisywać datę też 03.09.2000.
Format 2000-09-03 to głównie format komputerowy, ale teraz wszystko panie jest
komputerowe :)

Data: 2018-09-10 15:07:27
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-10 o 15:01, radekp@konto.pl pisze:
[...]

a co w tym komputerowego? Format YYYY-MM-DD wszedl na krotko za PRL-u jako standard, ale później się z niego wycofano. Ogólnie zgodnie z polską tradycją format dzien miesiąc rok jest w Polsce najbardziej poprawny. Dla komputera to wszystko jedno, tylko musi wiedzieć, jak ma interpretować.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2018-09-10 15:39:23
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik radekp  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:heqcpdt5ihq11oqm3fum0bhugf9qi1egu8@4ax.com...
> [...]

Kloci sie z Radkowym "jedyny poprawny" :-)

Bo to jest jedyny poprawny skrótowy format zapisywania daty.

Ale co nam piszesz - prezydentowi napisz, albo Prezesowi :-)

[...]

No to w koncu jedyny poprawny, czy niejedyny ?

J.

P.S. przez dekade to lubilem zapisy typu 03.04.05 - i nikt nic nie wie :-)

Data: 2018-09-11 09:55:30
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
>Oczywiście -- można zapisywać datę też 03.09.2000.
>Format 2000-09-03 to głównie format komputerowy, ale teraz wszystko >panie jest
>komputerowe :)

No to w koncu jedyny poprawny, czy niejedyny ?

Jedyny poprawny zgodny z normą.
Ale nie masz obowiązku się do niej stosować, bo i po co jeżeli publikujesz np.
artykuł w gazecie albo piszesz list do cioci.

Data: 2018-09-11 13:15:29
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik radekp  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:g4tepdtit695ctpkutpbljetpgvq8ucbha@4ax.com...
> [...]

Ale nie masz obowiązku się do niej stosować, bo i po co jeżeli publikujesz np.
artykuł w gazecie albo piszesz list do cioci.

A jesli redagujesz urzedowe pismo, albo urzedową strone www ? :-)

J.

Data: 2018-09-11 13:40:17
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
Tue, 11 Sep 2018 13:15:29 +0200, w <5b97a3f2$0$625$65785112@news.neostrada.pl>,

> [...]
>artykuł w gazecie albo piszesz list do cioci.

A jesli redagujesz urzedowe pismo, albo urzedową strone www ? :-)

Jeżeli to urzędowe międzynarodowe pismo, to raczej zgodnie z normą.

Data: 2018-09-11 23:16:43
Autor: RoMan Mandziejewicz
Jak forma daty na fakturze?
Hello Kviat,

[...]

Czyli napiszesz:
Warszawa, dn. 03.09.2000
czy zgodnie z normą:
Warszawa, dn. 2000.09.03
?

W takim wypadku napiszę tylko i wyłącznie ,,dn. 3 września 2000 roku."

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2018-09-12 11:45:18
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b980b53$0$589$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2018-09-11 o 13:40, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Jesli pismo do USA, to bezpieczniej Warsaw,  September 3, 2000 :-)

J.

Data: 2019-01-17 11:14:55
Autor: ń
Jak forma daty na fakturze?
Niebezpieczniej, bo głąby odeślą do Indiany.

-- -- -
Jesli pismo do USA, to bezpieczniej Warsaw,  September 3, 2000

Data: 2018-09-10 16:33:59
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-10 o 15:01, radekp@konto.pl pisze:

Oczywiście -- można zapisywać datę też 03.09.2000.
Format 2000-09-03 to głównie format komputerowy, ale teraz wszystko panie jest
komputerowe :)

Przeczytaj na głos:
dnia (w dniu, z dniem) 2000.09.03
a teraz tak:
dnia (w dniu, z dniem) 03.09.2000

I która wersja jest poprawna?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-09-11 09:57:25
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
> Oczywiście -- można zapisywać datę też 03.09.2000.
> Format 2000-09-03 to głównie format komputerowy, ale teraz wszystko panie jest
> [...]

Pierwsza forma to jakaś bardzo potoczna, chyba nigdy jej nie spotkałem.

Data: 2018-09-11 20:08:50
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-11 o 09:57, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Jak potoczna?
Chwilę wcześniej napisałeś, że to format "Jedyny poprawny zgodny z normą"

chyba nigdy jej nie spotkałem.

Nie spotkałeś się z jedynym poprawnym, zgodnym z normą formatem?

Nic z tego nie rozumiem...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-05 17:05:08
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b9680d5$0$600$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

dwa tysiace zero dziewiec zero trzy
a teraz tak:
dnia (w dniu, z dniem) 03.09.2000
zero trzy zero dziewiec dwa tysiace

I która wersja jest poprawna?

Obie.

No chyba, zeby sie uprzec na tlumaczenie, to faktycznie glupio ...

J.

Data: 2018-10-06 09:47:53
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-05 o 17:05, J.F. pisze:
[...]

trzeciego

zero dziewiec

września

dwa tysiace

itd.

Przeczytaj datę, a nie liczby/cyfry.
To chyba było oczywiste?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-14 14:56:10
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Dnia Sat, 6 Oct 2018 09:47:53 +0200, Kviat napisał(a):
[...]

A czy ja lektorem jestem ?
Przeczytam jak mi wygodniej :-)

owszem, 2000.09.03 trudniej sie zamienia na "trzeci wrzesnia", ale np
latwiej sortuje w komputerach :-)

J.

Data: 2018-10-14 17:17:38
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-14 o 14:56, J.F. pisze:
[...]

A dyskusja jest o łatwiej/trudniej/wygodniej, czy poprawnie/niepoprawnie?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-16 12:41:23
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5bc35e0f$0$499$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2018-10-14 o 14:56, J.F. pisze:
owszem, 2000.09.03 trudniej sie zamienia na "trzeci wrzesnia", ale np
latwiej sortuje w komputerach :-)

A dyskusja jest o łatwiej/trudniej/wygodniej, czy poprawnie/niepoprawnie?

Poprawnie jest tak, jak jest latwiej/lepiej.
Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)

Klawiature maszynistki pamietasz ?

No ale przeciez jest Polska Norma  ...

J.

Data: 2018-10-16 19:19:34
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-16 o 12:41, J.F. pisze:
[...]

Łatwiej/lepiej dla kogo?

rok-dzień-miesiąc może być dla kogoś lepiej/łatwiej bo się tak przyzwyczaił, ale nie jest poprawna w Polsce

Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)

Ale jaki przepis?

Klawiature maszynistki pamietasz ?

Pamiętam.

No ale przeciez jest Polska Norma  ...

Była, ale nie ma. I norma (ani obecne ISO) nie określały poprawności/niepoprawności daty.

https://pl.wikipedia.org/wiki/ISO_8601

"Polski odpowiednik to norma PN-EN 28601:2002[1] (poprzednio PN-82/01204 i PN-90/N-01204) wycofana w dniu 2008-05-29 bez zastąpienia"

ISO 8601 to norma dotycząca daty zapisywanej numerycznie i do wymiany danych, a nie zapisu daty w ogóle.

http://sklep.pkn.pl/pn-en-28601-2002p.html
"Elementy danych i formaty wymiany -- Wymiana informacji -- Zapis daty i czasu dnia"

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-17 08:21:53
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Dnia Tue, 16 Oct 2018 19:19:34 +0200, Kviat napisał(a):
W dniu 2018-10-16 o 12:41, J.F. pisze:
A dyskusja jest o łatwiej/trudniej/wygodniej, czy poprawnie/niepoprawnie?

Poprawnie jest tak, jak jest latwiej/lepiej.
Łatwiej/lepiej dla kogo?

Dla wiekszosci

rok-dzień-miesiąc może być dla kogoś lepiej/łatwiej bo się tak przyzwyczaił, ale nie jest poprawna w Polsce

R-M-D, i na to jest norma. Czy byla.

R-D-M to nie u nas ...

Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)
Ale jaki przepis?

Ten, ktory mowi o poprawnosci.
No chyba, ze go juz nie ma ... to wszystkie sa poprawne :-)

J.

Data: 2018-10-17 10:21:41
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-17 o 08:21, J.F. pisze:
[...]

I dlatego, w razie czego, stosuje się normę językową obowiązującą w Polsce.
Pisałem już o tym wcześniej.

rok-dzień-miesiąc może być dla kogoś lepiej/łatwiej bo się tak
przyzwyczaił, ale nie jest poprawna w Polsce

R-M-D, i na to jest norma. Czy byla.

Jeszcze raz: _ta_ norma nie dotyczy poprawności/niepoprawności.

R-D-M to nie u nas ...

No przecież dyskusja jest o tym, jak jest u nas.

Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)
Ale jaki przepis?

Ten, ktory mowi o poprawnosci.

Nie ma takiego przepisu.

No chyba, ze go juz nie ma ...

I nigdy nie było.

to wszystkie sa poprawne :-)

Nie, nie wszystkie.
Przy rozstrzyganiu sporów, jeżeli czegoś przepisy nie regulują wprost, to sądy biorą pod uwagę również zwyczaje (prawo zwyczajowe obowiązujące na danym terenie), a takim prawem zwyczajowym jest również norma językowa.

Jeżeli w przepisie występuje jakieś określenie (słowo, fraza itp.) i to określenie budzi wątpliwości, to sądy odwołują się do definicji słownikowych takiego określenia. A raczej trudno byłoby powiedzieć, że słowniki są przepisami prawnymi czy źródłem prawa sensu stricte.
I z datą jest podobnie.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-17 18:13:53
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5bc6f114$0$495$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Wiekszosc tez nie jest lektorami i nie musi cyferek zamieniac na "trzeciego wrzesnia".

[...]

Ale u nas stosuje sie DMR lub RMD, a RDM to moze gdzies w USA.

[...]

Ta PN za PRL to gdzies na granicy obowiazkowego stosowania.

to wszystkie sa poprawne :-)
Nie, nie wszystkie.

Skoro nie ma przepisu, to wszystkie :-)

[...]

I moze to byc istotne, jak np ktos sie umowil pisemnie na zwrot pieniedzy czy zaplate do 07-08-09.

Jesli jednak takich watpliwosci nie ma, to i sad nie powinien podwazac dowolnosci zapisu - byleby byl jakis oczywisty, chocby po  kontekscie ....

J.

Data: 2018-10-17 19:42:34
Autor: Kviat
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-17 o 18:13, J.F. pisze:
[...]

A jaki to ma związek z tematem?

[...]

Nie.
W przypadku sporu nie wszystkie.

[...]

OMG... przecież właśnie o takim przypadku rozmawiamy: w przypadku sporu.
Właśnie wtedy to jest istotne.

Jesli jednak takich watpliwosci nie ma,

To nie ma sporu.

to i sad nie powinien podwazac dowolnosci zapisu

OMG... jeśli nie ma sporu, to co sąd ma podważać?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-10-18 09:58:14
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Dnia Wed, 17 Oct 2018 19:42:34 +0200, Kviat napisał(a):
[...]

Ze skoro "2018.09.03" nie trzeba sobie szybko zamieniac na "trzeci
wrzesnia dwa tysiace ...", to to nie jest wada :-)

[...]

A, ok, nie zrozumialem ze to byl przyklad na niepoprawnosc.

[...]

Akurat spor byl tylko o to, czy to jest poprawne.
Bo to tylko data na fakturze.

No moze gdzies tam w tle jest kwestia kontroli skarbowej, przyjda,
powiedza  ze to z czerwca, zakwestionuja spoznione odliczenie ..

J.

Data: 2018-10-18 13:09:10
Autor: radekp@konto.pl
Jak forma daty na fakturze?
Thu, 18 Oct 2018 09:58:14 +0200, w <2agtxivklgb1.ok7bpm7s8f66.dlg@40tude.net>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

Ze skoro "2018.09.03" nie trzeba sobie szybko zamieniac na "trzeci
wrzesnia dwa tysiace ...", to to nie jest wada :-)

2018.09.03 to po jakiemu?

Data: 2019-01-14 10:40:24
Autor: ń
Jak forma daty na fakturze?
www.google.pl/search?q="września+siedemnastego"

Data: 2018-10-16 09:49:20
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
[...]

"w komputerach" trzyma się datę w formie spakowanej niezależnej od reprezentacji znakowej - bo tak łatwiej wykonuje się na niej operacje. Widok to tylko interpretacja do wyświetlenia, więc sortowanie może odbywać się po danych a nie reprezentacji i wtedy nie ma znaczenia sposób reprezentacji...

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2018-10-17 08:23:03
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Dnia Tue, 16 Oct 2018 09:49:20 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):
[...]

A czasem sie jednak zamienia na tekstowa i wygodniej miec RMD :-)

J.

Data: 2018-10-17 10:32:10
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-10-17 o 08:23, J.F. pisze:
[...]

dla kogo wygodnie? ja wolę mieć DMR... Tak jest dla mnie czytelniej. A jak ktoś nie potrafi programować i sortuje po tekście, a nie po typie danych to potem będzie miał 11 przed 2... Że są tacy "programiści" to wiem, ale, że nie powinni programować zawodowo, to inna sprawa.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2018-10-17 12:57:14
Autor: Wojciech Bancer
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

I w przypadku np. konieczności sortowania plików format YYYYMMDD jest lepszy
(z zerem na początku a nie jak sugerowałeś 11 przed 2). Nie znasz konkretnych wymagań, konkretnych sytuacji więc wypowiadanie się w tonie "Że są tacy "programiści" to wiem" jest wg mnie nie na miejscu.

Czasami trzeba założyć, że nie zawsze "tylko data" jest jedynym źródłem
danych dla danego miejsca, ale często są to ciągi znaków _zawierające datę_. Najczęsciej w sytuacji w której musimy dopasować się do już istniejącego
systemu o zamkniętej strukturze danych takiego jak np. nazwa pliku, czy
np. key-value storage, gdzie data jest _częścią_ klucza podlegającego
shardingowi.

No ale pewnie, że lepiej zakładać że to programiści są do dupy, a nie rzeczywistość do której trzeba dopasować system :P

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2018-10-17 13:06:42
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

[...]

jak sobie nazywasz pliki jest zazwyczaj Twoją wewnętrzną sprawą i nijak się ma do sortowania dat.

[...]

ale co to ma do rzeczy w kontekście sortowania dat? Piszesz nie na temat. Sortowanie rekordów po typie to jest jedno, a to jak sobie nazwiesz pliki, zupełnie inna sprawa...

No ale pewnie, że lepiej zakładać że to programiści są do dupy, a nie
rzeczywistość do której trzeba dopasować system :P

niestety wielu programistów jest do dupy - wiem, bo pracowałem przy poprawianiu kilku systemów i widziałem wiele kwiatków, ale to chyba nie temat na grupę.

--
http://zrzeda.pl

Data: 2018-10-17 14:31:48
Autor: Wojciech Bancer
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

No ale pisałeś że format DMR jest wygodniejszy (gdziekolwiek nie użyty)
i że to programista dupa źle zaprogramował.

No więc programiści file managerów powinni przewidzieć że niejaki Tomasz będzie
chciał sobie posortować pliki po takiej dacie i powinni wbudować automatyczny detektor formatu dmr w nazwie pliku bo inaczej są dupy, nei? :P

[...]

I co? Pliki nie mogą zawierać dat? A co jak masz system rozproszony
działający np. na S3 i masz zwrócić posortowane dane? Piszę o tym,
że to jakich typów danych możesz użyć często *NIE* zależy od Ciebie
więc zrzucanie *wszystkiego* z tym związanego na nieudolność programistów jest zbyt dużym uogólnieniem.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2018-10-17 14:41:58
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

do prezentowania daty wygodniejszy, do tworzenia jakiś nazw plików itp - to zależy od potrzeb. To chyba 2 różne rzeczy nie?

[...]

jeśli w filemanagerze nie mona posortować po dacie poprawnie niezależnie od tego jak data jest reprezentowana, to tak taki programista dał dupy. Nazwa pliku to nie data, no ale, widzę, że stosujesz metodę, wymyślę sobie co ktoś może miec na myśli i będę przestawiał wszystkie argumenty by to zbić.

[...]

pliki moga zawierać wszystko, chciałeś chyba napisać nazwy. Otóż nazwa to jest chyba coś innego niż data. W większości filesystemów masz daty utworzenia modyfikacji i jeśli takiego czegoś nie będzie potrafił poprawnie posortować niezależnie od ustawień formatu daty to tak, taki ktoś jest nieudolnym programistą.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2018-10-17 16:01:39
Autor: Wojciech Bancer
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Różnie bywa. Jak chcesz optycznie (i wizualnie) mieć posortowane, to też lepszy jest format ISO (YYYY-MM-DD), bo wtedy logicznie widzisz że to jest posortowane w kolejności.

Do prezentowania pojedynczej daty może być wygodniejszy, ale to już argument
z seri "de gustibus".

Natomiast nie widzę powodu by nazywać programistę "złym" tylko dlatego że
użył daty w formacie tekstowym, JEŚLI NIE ZNASZ kontekstu oraz wymagań i możliwości oferowanego systemu.

[... argumentacja o dacie modyfikacji / tworzenia pliku ...]

I tylko nie o tej dacie mowa.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2018-10-18 08:25:17
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?
On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

użył do czego? do prezentacji - do prezentacji jak najbardziej, o czym pisałem. Natomiast już kilka płyt głównych musieliśmy wyrzucić na przełomie tysiąclecia tylko dlatego, bo ktoś przechowywał datę w lamerski sposób i komputer wariował gdy przekraczał magiczną datę 31-12-1999.

[... argumentacja o dacie modyfikacji / tworzenia pliku ...]

I tylko nie o tej dacie mowa.

to o jakiej? O dacie, czy o jakiejś nazwie? bo to są 2 różne rzeczy.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2018-10-17 18:18:39
Autor: J.F.
Jak forma daty na fakturze?
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pq7547$deg$1@node1.news.atman.pl...
Wojciech Bancer napisał:
> [...]

jak sobie nazywasz pliki jest zazwyczaj Twoją wewnętrzną sprawą i nijak się ma do sortowania dat.

Ale jak pliki dotycza pewnych dat, to tak wygodniej :-)

[...]

Ale systemowa data pliku moze nie miec nic wspolnego z zawartoscia.
Chce sobie np miesieczne wyciagi z banku zapisac, ale robie to teraz, po dwoch latach od operacji.

I myslisz ze wygodniej bedzie mi je nazwac 012016, 022016, itd, czy
201601, 201602 ...

J.

Data: 2019-01-17 11:33:09
Autor: ń
Jak forma daty na fakturze?
Bardzo często data (i czas) jest fragmentem nazwy pliku lub folderu.
Zdecydowanie łatwiej porządkować pliki, gdy najpierw jest rok, później miesiąc, a na końcu dzień miesiąca (dwucyfrowo).

Data: 2018-10-20 20:33:41
Autor: ianus
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 05.10.2018 o 17:05, J.F. pisze:
[...]

ZTCP obowiązujący w Polsce format to rrrr-mm-dd.
Ale to nie znaczy, że karalne jest używanie innego.

JS

Data: 2018-10-22 08:20:36
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak forma daty na fakturze?

chyba jednak nie https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/zapis-daty;10340.html

--
http://zrzeda.pl

Data: 2018-09-10 15:39:16
Autor: Miroo
Jak forma daty na fakturze?
W dniu 2018-09-06 o 10:28, kapitalikk pisze:
[...]

Nie kojarzę takiego formatu w tym zapisie, żeby dzień był przed miesiącem.
Skoro to wrzesień to są 2 opcje:
- sprzedawca źle wpisał datę
- programista coś skopał

Ja zawsze w komputerze używam daty w w/w formacie (yyyy-mm-dd), bo się dobrze sortuje (w nazwach katalogów, plików itp itd), a po to właśnie został on stworzony.

Pozdrawiam

Jak forma daty na fakturze?