Jak gleboki jest kryzys

Data: 2009-05-30 00:48:03
Autor: klociaciocia
Jak gleboki jest kryzys
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1355,title,Kryzys-jest-bardzo-gleboki-- -spotkanie-u-prezydenta,wid,11176527,wiadomosc_prasa.html

"Recesja jest głęboka, najgorsza od 70 lat - mówił Adam Glapiński,
doradca Lecha Kaczyńskiego, po zakończeniu spotkania prezydenta z
byłymi ministrami finansów - donosi "Dziennik.pl".

chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?

Data: 2009-05-30 10:03:58
Autor: maciej
Jak gleboki jest kryzys
klociaciocia napisał:

chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?

Nie. Coraz więcej ludzi za to nie ma za co żyć, są zadłużeni po uszy, tracą pracę lub mają znacznie redukowane zarobki...

Data: 2009-05-30 10:50:10
Autor: Anatol
Jak gleboki jest kryzys

Użytkownik "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2_._p_l> napisał w wiadomości news:gvqpdq$rvt$1atlantis.news.neostrada.pl...
klociaciocia napisał:

chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?

Nie.

To wycięte z kontekstu zdanie o kryzysie nawiększym od 70 lat dotyczyło oceny gospodarki globalnej. W Polsce największe kryzysy były w latach 1979-82 (-11% PKB) oraz 1989-91 (-18% PKB). Powszechnie ocenia sie także za kryzys spowolnienie wzrostu do +2,5% PKB w latach 2001-2002 i obecnie takie spowolnienie nam grozi tyle że przy PKB o jakieś 35% wyższym.

Coraz więcej ludzi za to nie ma za co żyć, są zadłużeni po uszy, tracą pracę lub mają znacznie redukowane zarobki...

Tak jest i było także w najbogatszych krajach świata - kredyty konsumpcyjne, hipoteczne, inwestycyjne i obrotowe to podstawa funkcjonowania kapitalizamu (inaczej nie byłoby gdzie lokować oszczędności). Nigdzie nie brakuje wariatów, którzy zadłużają się ponad swoje możliwości płatnicze w celu krótkoterminowej maksymalizacji konsumpcji (w USA jest ich szczególnie dużo), a najważniejsze żeby taki wariat nie stał na czele państwa (np. w Polsce Gierek, a na Węgrzech ekipy rządowe ostatnich 6-8 lat).

Anatol

Data: 2009-05-30 11:50:28
Autor: Jerzy Olszewski
Jak gleboki jest kryzys

klociaciocia napisał:

[...]

W latach 1979-82 w Polsce nie było żadnego kryzysu w normalnym sensie tego słowa, bo gospodarka nie była oparta o żadne zasady ekonomii - żadne!

Nie liczyło się PKB, tylko "Dochód Narodowy", który z potem na czółkach liczyli ludowi badacze ze Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (a nie SGH jak dzisiaj próbują sugerować, by podczepić się pod renomę przedwojennej uczelni). Tacy przykładowo, jak Tow. Balcerowicz i wychodziło im, że byliśmy 10 potęgą gospodarczą świata :)

Puste półki i kartki były normalną, wbudowaną, cechą tego ustroju (ujawniającą się w różnym nasileniu w różnych okresach), bo same pieniądze były rodzajem kartek (Bilety Narodowego Banku Polskiego).

Przyznam, że razi mnie ciągłe sugerowanie jakiejś ciągłości między PRL, a RP, zwłaszcza w obszarze gospodarki i prawa. Nie tylko mnie razi, ale ma jak najgorsze skutki.

Obecnie stoimy, być może , w obliczu prawdziwego kryzysu (można go porównać tylko z kryzysem lat 30 dwudziestego wieku). Jest on o tyle bardziej niebezpieczny, że nikt teraz kartek na mięso nikomu nie da, więc dla najuboższych może być bardziej groźny i dotkliwy niż liczne załamania okresu PRL.

Oby tak nie było. Mam nadzieję , że nie będzie, ale trzeba i taką ewentualność brać pod uwagę.

Data: 2009-05-30 10:19:46
Autor: H5N1
Jak gleboki jest kryzys
Dnia Sat, 30 May 2009 11:50:28 +0200, Jerzy Olszewski raczył(a) był(a)
napisać:

[...]

Jak to nie da kartek? Mamy kartki na wszystko. Nazywamy je przewrotnie "pieniędzmi". Tyle że za komuny większość ludzi zdawała sobie sprawę, że od dodrukowania kartek nie zrobi się więcej mięsa.

Data: 2009-05-30 12:47:01
Autor: komunista0
Jak gleboki jest kryzys
Ja nie wiem, że tacy obrońcy historii tak chętnie ją zakłamują. Wreszcie coś mądrego.

W latach 1979-82 w Polsce nie było żadnego kryzysu w normalnym sensie tego słowa, bo gospodarka nie była oparta o żadne zasady ekonomii - żadne!
No nie, a ekonomia socjalistyczna to pies??? Po za tym to był stan wojny(rewolucji), a prawdę powiedziawszy to cały okres od 1939 do 1989r. to był stan permanentnej wojny.

[...]
No to był ten objaw wojny, sabotaż i jeszcze raz totalny sabotaż. Robolom wydawało się, że są w stanie utrzymać w ryzach wyższe sfery.

Puste półki i kartki były normalną, wbudowaną, cechą tego ustroju (ujawniającą się w różnym nasileniu w różnych okresach), bo same pieniądze były rodzajem kartek (Bilety Narodowego Banku Polskiego).
Dokładnie. Wydaje się, że to logiczne. Po co towar przetrzymywać w magazynach czy na półkach. Lepiej niech będzie u ludzi. Jednak znacznie skuteczniejsza metoda na "dobrobyt" to pełne półki i głodni oglądacze.

[...]

O! coś podobnego. Ciekawe jakie wnioski zaświtają po trzeciej wojnie światowej??
?

Oby tak nie było. Mam nadzieję , że nie będzie, ale trzeba i taką ewentualność brać pod uwagę.
To jest nieprawdopodobne, jak ludziom ciężko wyobrazić sobie do czego musi prowadzić ciągła rywalizacja. Każdy ustrój oparty na czystych prawach natury (dżungli) musi doprowadzić w końcu do samozagłady. Kiedyś można było sterować światem jakimiś lokalnymi wojenkami. Teraz czy w niedalekiej przyszłości będzie to coraz trudniejsze a wręcz nie możliwe.

Data: 2009-05-30 12:57:06
Autor: Anatol
Jak gleboki jest kryzys

Użytkownik "Jerzy Olszewski" <jerzyo@it.com.pl> napisał w wiadomości news:gvr02p$52e$1nemesis.news.neostrada.pl...

W latach 1979-82 w Polsce nie było żadnego kryzysu w normalnym sensie tego słowa, bo gospodarka nie była oparta o żadne zasady ekonomii - żadne!

Co nie zmienia faktu, że można zmierzyć zmiany poziomu produkcji towarów i usług czy konsumpcji.

Nie liczyło się PKB, tylko "Dochód Narodowy",

No to oficjalny dochód narodowy w % spadł jeszcze bardziej (zdaje się 20% w latach 1979-82) . A A na podstawie ówczesnych danych statystycznych można też wyliczyć PKB :

http://www.conference-board.org/economics/downloads/ted09I.xls

http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2008/02/weodata/weorept.aspx?sy=1980&ey=2008&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&pr1.x=78&pr1.y=10&c=964&s=NGDPD%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC&grp=0&a=

Puste półki i kartki były normalną, wbudowaną, cechą tego ustroju (ujawniającą się w różnym nasileniu w różnych okresach), bo same pieniądze były rodzajem kartek (Bilety Narodowego Banku Polskiego).

Nie były rzeczą normalną bo Czechosłowacji, na Węgrzech, w Bułgarii czy nawet w krajach ZSRR nie było w latach 80-tych kartek na mięso i na pozostałe produkty. W 1989 sklepy na Ukrainie i w Białorusi były lepiej zaopatrzone (przy stabilnych cenach) niż w Polsce. Również oficjalny PKB per capita wg siły nabywczej w tych krajach był wyższy niż w Polsce (a pod względem poziomu usług telekomunikacyjnych Polska wyprzedzała bodaj bodaj tylko Albanię). Polska również jako jedyny kraj w Europie nie był w stanie regulować bieżących rat odsetkowych od swojego długu zagranicznego (a dług per capita był wyższy np. na Węgrzech) z względu na niski eksport (głównie surowce).

Anatol

Data: 2009-05-30 14:06:31
Autor: skippy
Jak gleboki jest kryzys
Ohooo jak jednak wielu tęskno do różnych aspektów PRLu.

Data: 2009-05-30 15:33:59
Autor: Robert Wicik
Jak gleboki jest kryzys
Użytkownik "skippy" <man3@on.the.moon> napisał w wiadomości news:gvr7ka$200$1atlantis.news.neostrada.pl...
Ohooo jak jednak wielu tęskno do różnych aspektów PRLu.

Wtedy nie było tak dużej konkurencji ... konkurencji na ścieżce do komunistycznego "koryta". Była jedna elyta i cała reszta ludu pracującego miast i wsi upodlonego i bez perspektyw.

Data: 2009-05-30 17:42:37
Autor: komunista0
Jak gleboki jest kryzys
Wtedy nie było tak dużej konkurencji ... konkurencji na ścieżce do komunistycznego "koryta". Była jedna elyta i cała reszta ludu pracującego miast i wsi upodlonego i bez perspektyw.
Ciekawe co też pod tymi telewizyjnymi hasłami masz na myśli. Można dyskutować
albo nawet jest po za dyskusją np. aspekt wychowawczy czy ekonomiczny, zwłaszcza
ten uzależniony od Unii i finansjery światowej ale z tym upodleniem to byłbym
już ostrożniejszy bo chyba nie masz pojęcia jakim jest upodleniem mieszkanie
kilku pokoleń w jednym czy dwóch pokojach na 45m2. Wyrzuceniem na bruk po
trzydziestu latach pracy, świadomość, że mogę sobie pozwolić tylko, jeżeli w
ogóle na jedno dziecko bo stancja w uniwersyteckim mieście kosztuje więcej niż
moja pensja miesięczna. Tylko nie przeciwstawiaj historyjek kilku
prześladowanych za PRL-u przeciw milionom, których dotyczy upodlenie
przedstawione przeze mnie. O wielu istotnych sprawach nie wspominam bo mi się
nie chce pisać. Zwłaszcza, że to i tak nic nie da, mało tego jest jak jest bo
tak musi być i z tym trzeba się pogodzić co nie znaczy, że można sobie bezkarnie
łgać. --

Data: 2009-05-30 10:15:18
Autor: olob kowalski
Jak gleboki jest kryzys
klociaciocia@gmail.com napisał(a):
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1355,title,Kryzys-jest-bardzo-gleboki-- -
spotkan=
ie-u-prezydenta,wid,11176527,wiadomosc_prasa.html

"Recesja jest g=B3=EAboka, najgorsza od 70 lat - m=F3wi=B3 Adam
Glapi=F1ski=
,
doradca Lecha Kaczy=F1skiego, po zako=F1czeniu spotkania prezydenta z
by=B3ymi ministrami finans=F3w - donosi "Dziennik.pl".

chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?
na początek zacznij od skali głęboki głębszy najgłębszy bo w taki sposób jak pytasz to dla jednego ekonomisty jest jeszcze dobrze dla drugiego juz nie jest dobrze dlatego na poczatek skala odniesienia :)

Data: 2009-05-30 12:55:12
Autor: Fidelio
Jak gleboki jest kryzys
Użytkownik <klociaciocia@gmail.com> napisał w wiadomości news:81577c7c-a335-4b3c-a038-d578cd3d5843y17g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

Tak wyglądał kryzys w socjaliźmie, gospodarce niedoboru.
W kapitaliźmie jest odwrotnie, kryzys widać po tym, że jest mnóstwo towarów na półkach, których nikt nie kupuje.

Data: 2009-05-30 14:19:14
Autor: skippy
Jak gleboki jest kryzys

Użytkownik "Fidelio" <tmackowiak@onet.eu> napisał w wiadomości news:gvr3am$dk1$1news.onet.pl...
[...]

Ale władza ucieka co jakis czas, a chłopaki przebieraja nogami, kiedy im korytko znowu przyjedzie.
To i wypisują różne brednie.
A tak by mieli jedno KC i z nikim by się nie musieli dzielić ani przejmować jakimiś wyborami.
I w końcu udowodnią, że w latach 70' było lepiej, niż teraz.

Data: 2009-05-30 16:22:16
Autor: radekp@konto.pl
Jak gleboki jest kryzys
Sat, 30 May 2009 00:48:03 -0700 (PDT), w
[...]

lepszy tekst walnal - 'wzrost w granicach bledu statystycznego'

coz jaki prezio taki doradca hehehe

Data: 2009-05-31 14:08:54
Autor: dekazzze
Jak gleboki jest kryzys
Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości news:s7g225dilmbu99itbja7cff8da2ruhgjnk4ax.com...
> [...]

> chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?

lepszy tekst walnal - 'wzrost w granicach bledu statystycznego'

bo to zaden doradca tylko typowy pisoimbecyl, gdyby przedstawili spadek o 0,8 o by stwierdził, że sytuacja jest katastrofalna i jaki to ogromny spadek mamy.... ale jacy wyborcy taki prezydent i jego "doradcy" z Bugajem na czele...
jedyne co potrafią to sabotować i świadomie szkodzić Polsce.

pzdr,
dkzzzzzzzzz.

Data: 2009-05-31 22:27:42
Autor: Pester
Jak gleboki jest kryzys
<klociaciocia@gmail.com>

"Recesja jest głęboka, najgorsza od 70 lat - mówił Adam Glapiński,

chcialem zapytac czy juz mamy kartki i puste polki ?

Kiedy sie czyta tak debilne i idiotyczne slowa to nie wiadomo czy smiac sie czy plakac.
Podobnie jak ty, zareagowali w pierwszej fazie krachu w Islandii (ponad pol roku temu) nasi rodacy, ktorzy tam pracuja.
Tez tak samo rozumuwali, nauczeni przez lata zycia w komunie, ze jak kryzys gospodarczy, to puste pólki i kartki.
Tak wiec nasi rodacy rzucili sie natychmiast do regalow w hipermarketach islandzkich i wykupili na pniu wszystek cukier i makaron. Zaszokowani przedsiebiorcy islandzcy zaczeli natychmiast dostarczac nowe partie tego towaru i po kilku dniach sklepy byly zawalone cukrem i makaronem.
Bo kryzys w kapitalizmie, ciezki idioto koministyczny, nie polega na pustych pulkach, lecz wrecz odwrotnie, na pólkach zawalonych pod sufit towarem, ktory "nie idzie", bo spada sila nabywcza ludnosci, z powodu bezrobocia i znaczenego zmniejszenia zakupow.
Tak wiec debilu, gdy widzisz pelne pólki - to wtedy wlasnie jest najwiekszy kryzys, a nie wtedy gdy puste.
Puste pólki to przeciez wymarzony RAJ dla producentow, ktorzy marza nie o czym innym, jak wlasnie o napelnieniu półek.
Juz 20 lat mija od poczatku polskich przemian a ty nadal tkwisz w komunie. Radze ci wyjechac na Bialorus, ale najlepiej do Korei Polnocnej.

Pester

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów 4117 (20090530) __________

Jak gleboki jest kryzys