Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI?

Data: 2012-11-06 11:39:24
Autor: Marcin N
Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI?
Pytanie trochę z pogranicza audio i komputerów.
Wiadomo, że dźwięk przesyłany cyfrowo jest wysokiej jakości. Zastanowiło mnie jednak, jak jest rozwiązana regulacja głośności.

Powiedzmy, że ślę przez HDMI dźwięk z komputera do wzmacniacza audio. Na komputerze mogę go programowo ściszyć.

Jak to ściszanie jest realizowane?
Czy wysyłana jest dodatkowa informacja o głośności?
Czy przerabiany jest cały sygnał (tzn wszystkie próbki przeskalowywane)?
To drugie obniżałoby poziom sygnał/szum.

--
MN

Data: 2012-11-06 09:51:27
Autor: Corran
Jak jest przesy³any d¼wiêk przez HDMI?
W dniu wtorek, 6 listopada 2012 11:39:08 UTC+1 u¿ytkownik Marcin N napisa³:

Powiedzmy, ¿e ¶lê przez HDMI d¼wiêk z komputera do wzmacniacza audio.

Je¶li mowa o sygnale cyfrowym to tak siê nie da :D Potrzebny ci jeszcze dekoder.

HDMI mo¿esz przesy³aæ d¼wiêk do 24 bitów tak wiêc nie warto siê tym przejmowaæ, je¶li brzmi dobrze to znaczy ¿e jest dobrze.

Data: 2012-11-06 21:52:01
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-06 18:51, Corran pisze:
[...]

To, ¿e mo¿e przesy³aæ 24 bity, to nie znaczy, ¿e przesy³a. Chcê wiedzieæ, jak jest w realu z t± regulacj± poziomu g³o¶no¶ci.

--
MN

Data: 2012-11-06 12:00:31
Autor: Radosław Sokół
W dniu 06.11.2012 11:39, Marcin N pisze:
Jak to ściszanie jest realizowane?
Czy wysyłana jest dodatkowa informacja o głośności?

Może być, standard HDMI to przewiduje.

Czy przerabiany jest cały sygnał (tzn wszystkie próbki przeskalowywane)?

Też może być. O to musisz spytać speców od systemu, którego
używasz / który Cię interesuje.

To drugie obniżałoby poziom sygnał/szum.

Tylko przy założeniu, że szum występuje już w cyfrowym
sygnale.

| RadosÅ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2012-11-06 12:22:07
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-06 12:00, Radosław Sokół pisze:
[...]

Występuje szum związany z rozdzielczością sygnału.

Przy idealnie wysterowanym sygnale 16 bitowym szum jest na poziomie -95 dB. Jeśli ściszymy sygnał o 20 dB (przetwarzając cały sygnał), to szum jest już na poziomie -75 dB. Potem wzmacniacz zamienia sygnał na analog i wzmacnia (łącznie z tym szumem). 75 dB to nie jest źle, ale już daje się słyszeć. Gdy jednak ściszymy sygnał nadawany o 50 dB? Szum będzie wtedy na poziomie próbkowania 8 bitowego. A to jest bardzo marnie.

--
MN

Data: 2012-11-06 09:41:39
Autor: Corran
Jak jest przesy³any d¼wiêk przez HDMI?
W dniu wtorek, 6 listopada 2012 12:21:53 UTC+1 u¿ytkownik Marcin N napisa³:
W dniu 2012-11-06 12:00, Rados³aw Sokó³ pisze:

Wystêpuje szum zwi±zany z rozdzielczo¶ci± sygna³u.

Szum kwantyzacji

Data: 2012-11-06 17:14:57
Autor: Marek Dyjor
Marcin N wrote:
[...]

w teorii masz racjÄ™ ale...

nie po to tłumisz cyfrowo sygnał aby go potem podciągnąć do tego samego poziomu jak sygnał nie stłumiony. Wieć twoja kalkulacja jest bez sensu.

jak chcesz regulowac poziom dzwiÄ™ku  w nadajniki to odbiornik ustawiasz na nominalne wzmocnienie i poziom szumu sie nie zmienia jest na tym samym poziomie zmneijsza sie tylko poziom użytecznego sygnaÅ‚u.

Data: 2012-11-06 12:47:05
Autor: BartekK
Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI ?
W dniu 2012-11-06 12:00, Radosław Sokół pisze:
To drugie obniżałoby poziom sygnał/szum.

Tylko przy założeniu, że szum występuje już w cyfrowym
sygnale.
No ale jak to? Pomyśl ;) jak mocno ściszysz u źródła (w komputerze, a odpowiednio głośno ustawisz sam wzmacniacz (już po stronie analogowej), to się okaże że używasz tylko np 2 bitów (z 16) do przesłania amplitudy sygnału, bo cała reszta to lecą zera, bo ściszone.
Tak to być na pewno nie może. Musi być jakoś przesyłana informacja o głośności w hdmi, zwłaszcza że po HDMI da się tą głośnością sterować, a np na wyjściu spdif - już nie, zawsze sygnał jest znormalizowany, regulować głośność da się tylko już w elemencie końcowym (wzmacniacz/ampituner/głośniki czy co tam podłączysz po spdif)

Data: 2012-11-08 07:49:57
Autor: doom3

Użytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisał w wiadomości news:k7atbo$gbl$1speranza.aioe.org...

[...]

Jak sie nie da, jak sie da ?

komp-- spdif-- onkyo

Z kompa sygnal leci poprzez coax zakodowany w DD5.1, onkyo to dekoduje i puszcza na glosniki, w kazdej chwili moge zminiac glosnosc na dowolna z poziomu windowsa.

Gdzie i na jakiej konfiguracji doswiadczyles opisywanego przez Ciebie zjawiska ?

--
doom3

Data: 2012-11-08 08:47:56
Autor: BartekK
W dniu 2012-11-08 07:49, doom3 pisze:

[...]

Chyba ze 3 razy:

Komp -> głośniki Logitech Z-5500 podłączone po spdif (światłowód)
Tuner "N" -> te same głośniki (ale ciekawostka, jak jest sygnał stereo- to się głośność regulować da, jak jest program z głosem DigitalDolby, to już nie i gra cały czas na maks, da się tylko na samych głośnikach regulować)
Komp -> głośniki Cambridge megaworks (wczesne creative) podłączone po spdif cooaxial...

Data: 2012-11-09 04:14:40
Autor: doom3

Użytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisał w wiadomości news:k7fo3h$baj$1speranza.aioe.org...

[...]

Ruszasz poziomem glownej glosnosci na windowsie a na glosnikach nic sie nie dzieje ?
Jezeli to caly czas ten sam komp, to moze sterowniki jakies nie takie ?

Skladalem z 5 zestawow do ktorych podlaczalem calosc poprzez fiber albo coax i przy win7 i sterownikach "standardowych" hd audio realteka za kazdym razem byla mozliwosc zmiany glosnosci glownej.

--
doom3

Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI?