Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?

Data: 2018-10-28 14:24:59
Autor: t-1
Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
W dniu 2018-10-28 o 14:12, Marek S pisze:
Witam,

Pamiętam obrazki przedstawiające powszechne ponoć rozwiązanie w autach osobowych, gdzie układ hamulcowy jest wykonany z 2 obwodów na krzyż. Tzn. lewe przednie koło jest w tym samym układzie, co prawe tylne. Ponoć miało to stanowić jakieś zabezpieczenie możliwości hamowania w przypadku awarii hydrauliki w jednym z obwodów.

A teraz historia z wczoraj. Skoda Fabia. Ostre hamowanie z ABSem przed światłami. Przypuszczalnie w tym momencie pękł wężyk w tylnym kole. Kierowca nic o tym nie wie i jedzie dalej. Następne, tym razem lekkie hamowanie kilka minut później - i pedał w podłogę wali. Zero możliwości hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.

Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?

Chyba jest jak piszesz.
Może drugi obwód był wcześniej niesprawny skoro hamowanie z ABS.

https://czesci24.pl/czesci/uklady-hamulcowe-skoda-fabia-i-1999-2007-/2293,181,1704

Data: 2018-10-28 15:07:46
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 14:24, t-1 pisze:

Chyba jest jak piszesz.
Może drugi obwód był wcześniej niesprawny skoro hamowanie z ABS.

Czemu dopatrujesz się czegoś niezwykłego w tym, że ostre depnięcie hamulca uruchamia ABS? Chyba do tego ABS służy by kół nie blokować przy takim właśnie manewrze.

A co do tej Skody, to nie sądzę by układ hamulcowy był wcześniej niesprawny. Kilka razy nią jeździłem lecz nie zauważyłem by auto słabiej hamowało lub znosiło. Przy hamowaniu jednym kołem z przodu powinno wyrywać kierownicę z rąk - tak to sobie wyobrażam.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 15:20:08
Autor: t-1
W dniu 2018-10-28 o 15:07, Marek S pisze:
[...]

Po to jest na krzyż aby niwelowało wyrywanie kierownicy.
Łatwiej natomiast straci przyczepność jedno koło gdy drugie nie hamuje, stąd częste działanie ABS.
Przy sprawnych hamulcach i normalnych warunkach jazdy zadziałanie ABS to naprawdę wyjątkowe przypadki.
Więc gdy często działa ABS, hamulce do przeglądu.

Data: 2018-10-28 15:33:59
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 15:20, t-1 pisze:

[...]

Hmmm... tego bym nie powiedział. Może w Fabii tak. Jednakże w swoim ciężkim aucie (Merc E320CDI 4matic - ok 1800kg), ABS jest w częstym użyciu. A na punkcie dbania o hamulce mam świra więc nie ma opcji by coś szwankowało. Gdy jadę dość szybko i zapala się przed nosem żółte, to zdarza się nierzadko, że miga mi ostrzeżenie o użyciu systemu kontroli trakcji. A siła hamowania jest naprawdę potężna. Zresztą na hamowni by to wyszło.

Więc gdy często działa ABS, hamulce do przeglądu.

Tu ABS nie działał często. Zresztą na każdym przeglądzie hamulce badane są obowiązkowo. Nie da się poprosić majstra by tego nie robił.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-29 02:30:09
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
-- Czemu dopatrujesz się czegoś niezwykłego w tym, że ostre depnięcie hamulca uruchamia ABS? Chyba do tego ABS służy by kół nie blokować przy takim właśnie manewrze.

to prawda ale przy normalnym trybie jazdy abs wlacza sie tylko w awaryjnych sytuacjach typu: dziecko wbiegnie na ulice czy rowerzysta wpakuje sie na pasy

[...]

takie rzeczy wychodza zazwyczaj przy hamowaniu awaryjnym, znajomy mial zapowietrzony uklad i wpadl w poslizg dopiero przy konkretnym heblu (Passat B5) ps jezdzilem kiedys z kolesiem ktory na kazdych swiatlach uzywal ABS az kiedys trafil na plame oleju i zapakowal w ciezarowke po czym mu przeszlo :-)

Data: 2018-10-29 23:41:37
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-29 o 10:30, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
to prawda ale przy normalnym trybie jazdy abs wlacza sie tylko w
awaryjnych sytuacjach typu: dziecko wbiegnie na ulice czy rowerzysta
wpakuje sie na pasy

Taką samą sytuacją jest zmiana światła przed nosem. No i kierowca depnął
właśnie by na żółtym nie wjechać. Wtedy zadziałał ABS. Zdarza się.

takie rzeczy wychodza zazwyczaj przy hamowaniu awaryjnym, znajomy
mial zapowietrzony uklad i wpadl w poslizg dopiero przy konkretnym
heblu (Passat B5)

Wiesz, nie sądzę by to było to akurat. Tak jak napisałem - auto nie jest nowe, ma coroczne przeglądy. Jest mało prawdopodobne by układ hamulcowy był niesprawny i to aż do tego stopnia, że w ogóle nie hamował.

--
Pozdrawiam,
Marek

Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?