Jak liczyć osobiste finanse?

Data: 2012-09-25 20:42:54
Autor: SQLwiel
Jak liczyć osobiste finanse?
Tak mnie naszło, żeby sprawdzić ile wydaję i na co.
No i d. zbita, zimna i blada, bo siÄ™ nie da.
Kiedyś, to było łatwo. 1-go była wypłata, kładło się do szuflady i każdego dnia było widać ile zostało. Można było sobie ew. na karteczce zapisywać wydatki.

Tymczasem teraz... Przesrane!
Płacimy coś debetówką, płacimy kredytówką, spłacamy ją za miesiąc, bierzemy coś z bankomatu, mamy paragony albo-i-nie, pamiętamy albo-i-nie. Jest jakiś "wpływ zasadniczy" (powiedzmy pensja), są zapadnięcia lokat, odsetki z lokat, nie wspominając o innych operacjach, nie-daj-Boże gra na giełdzie, albo-co...
Jedyne uchwytne punkty, to jeśli siądę powiedzmy raz na miesiąc na godzinę i starannie podliczę "wszystko". Też złudne, bo wystarczy się minąć o dzień z płatnością za mieszkanie np i wszystko ch. strzela. No i i tak mam tylko saldo. A jak się połapać ile pozyskałem i na co wydałem?

Jak sobie z tym radzicie?

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-25 14:01:45
Autor: witek
Jak liczyć osobiste finanse?
SQLwiel wrote:
Jak sobie z tym radzicie?

msMoney, Quicken quick book

ten pierwszy juz nie istnieje,ale byl o nieeeeeeeeebo lepszy od innych

zobacz czy jeszcze uda ci sie go zainstalowac

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=20738

A jak polskie banki zauwazal wreszcie ze formaty takie jako  OFX i QFX sÄ… uzywane w bakowosci od sredniowicza i da sie historiÄ™ sciagnac bezposrednio do tych programow to chyba orgazmu dostane z radosci.

Data: 2012-09-25 21:12:01
Autor: notveryoldman
Jak liczyć osobiste finanse?
witek:
SQLwiel wrote:
Jak sobie z tym radzicie?

msMoney, Quicken quick book

ten pierwszy juz nie istnieje,ale byl o nieeeeeeeeebo lepszy od innych

zobacz czy jeszcze uda ci sie go zainstalowac

Używam MS Money od 15 lat. Teraz tę wersję, którą wskazał witek (pod Win
7). Wiele rzeczy nie działa (zwłaszcza te, które używały serwisów
internetowych). Jednak to, co działa, jest bardzo dobre i wielce
przydatne, zwłaszcza, że za free.

--
notveryoldman

Data: 2012-09-25 21:38:13
Autor: mx
[...]

Też moje trzy grosze wtrącę. Z programów tylko Quicken, najlepsza stara wersja 5 z 95 czy 96 roku. Używam nieprzerwanie od 17 lat, na starym laptopie z Win98, na XP też chodził. Tylko po roku 2000 daty inaczej wyświetla. 25/9' 2 zamiast 25/09/02. Super raporty i wykresy, łatwe do personalizacji. MSMoney próbowałem, to bullshit.

Ale najwygodniejszy, pomijajÄ…c strach przed fraudem, to kontomierz.pl

I taka smutna refleksja. Wpisuje wszystko od lat, przeglądam raporty, wiem ile na paliwo, na gaz, na prąd czy żarcie. Ale żadnej wymiernej korzyści nie odniosłem, nie przybyła ani złotówka. Czyli jeden ch......, czy wiesz na co wydałeś czy nie i tak kasy brakuje

Data: 2012-09-25 16:56:35
Autor: witek
mx wrote:
Czyli jeden ch......, czy wiesz na co wydałeś czy nie i tak kasy brakuje

mniejsza z tym na co wydalem, ale za to z dokladnoscia do grosza wiem ile wydam w biezacym i nastepnym miesiacu i ktore rachunki trzeba poplacic.
Przydatne szczegolnie jak sie ma rachunki płatne inaczej niz co miesiac.
Co niektore place raz do roku, co niektore raz na pol, czy co drugi miesiac.
Wowczas ladnie do przodu widac co sie z czym sklada i ciezko o jakims zapomniec.

Generalnie wszystkie rachunki mam placone automatycznie, ale pod koniec miesiaca zawsze sprawdzam, czy rzeczywiscie zeszly.

Data: 2012-09-25 22:20:28
Autor: m
Jak liczyć osobiste finanse?
W dniu 25.09.2012 21:38, mx pisze:

I taka smutna refleksja. Wpisuje wszystko od lat, przeglÄ…dam raporty,
wiem ile na paliwo, na gaz, na prąd czy żarcie. Ale żadnej wymiernej
korzyści nie odniosłem, nie przybyła ani złotówka. Czyli jeden ch......,
czy wiesz na co wydałeś czy nie i tak kasy brakuje

Może doszedłeś do jakiejś (psychologicznej bądź realnej) granicy optymalizacji wydatków?

p. m.

Data: 2012-09-25 13:52:12
Autor: Piotr Ho³da
Jak liczyæ osobiste finanse?
W dniu wtorek, 25 wrze¶nia 2012 22:21:04 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:
W dniu 25.09.2012 21:38, mx pisze:

> I taka smutna refleksja. Wpisuje wszystko od lat, przegl±dam raporty,

> wiem ile na paliwo, na gaz, na pr±d czy ¿arcie. Ale ¿adnej wymiernej

> korzy¶ci nie odnios³em, nie przyby³a ani z³otówka. Czyli jeden ch......,

> czy wiesz na co wyda³e¶ czy nie i tak kasy brakuje

Te¿ w±tpiê w praktyczne korzy¶ci z takiej analizy wydatków. Przyk³ad: Wiem, ¿e wydajê na ¿arcie o 20% wiêcej ni¿ przed rokiem a GUS mi mówi o inflacji <4%. Mo¿na siê wkurzyæ ale jaka korzy¶æ z tego wynika? Mam zacz±æ kupowaæ tanie, syfiaste produkty? Dla mnie o wiele ciekawsza jest analiza wp³ywów typu: po¶wiêcony czas vs dochód. Tu mo¿na znale¼æ ciekawe wnioski na temat pracy zawodowej, inwestowania i innych form zarabiania pieniêdzy :)

Data: 2012-09-25 23:01:19
Autor: notveryoldman
Jak liczyć osobiste finanse?
Piotr Hołda:

Też wątpię w praktyczne korzyści z takiej analizy wydatków.

Śledzę "Net Worth". Ma rosnąć. Do tego dopasowuję styl życia.

--
notveryoldman

Data: 2012-09-25 23:09:11
Autor: Wojciech Bancer
On 2012-09-25, Piotr Ho³da <pholda@gmail.com> wrote:

[...]

czy wiesz na co wyda³e¶ czy nie i tak kasy brakuje

Te¿ w±tpiê w praktyczne korzy¶ci z takiej analizy wydatków.

Ja osobi¶cie korzystam z programu (YNAB) który pozwala do¶æ fajnie planowaæ
wydatki przysz³e, a nie tylko "notowaæ przesz³e". W moim przypadku, efekty
widzê ca³kiem niez³e.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2012-09-26 07:09:21
Autor: z
W dniu 2012-09-25 22:52, Piotr Ho³da pisze:

Dla mnie o wiele ciekawsza jest analiza wp³ywów typu: po¶wiêcony czas vs dochód. Tu mo¿na znale¼æ ciekawe wnioski na temat pracy zawodowej, inwestowania i innych form zarabiania pieniêdzy :)

Te¿ mam takie zdanie. Niestety nie potrafiê kochanej ¿onie wyperswadowaæ coraz bardziej czêstych ostatnio porywów liczenia z którego wynika to co zawsze. "Musimy wiêcej zarabiaæ" :-)
Ja wiem na co mnie staæ i wiem na co kasê wydaje. Mam to w g³owie-genach :-) Podobno mój sze¶cioletni syn te¿ bêdzie umys³em ¶cis³ym :-)

Data: 2012-09-26 08:47:36
Autor: cef
Piotr Ho³da wrote:

[...]

Ja np dowiedzia³em siê, ¿e wydajê wiêcej ni¿ zarabiam.
(bez zad³u¿ania siê, a nawet pojawiaj± siê oszczedno¶ci)
Tyle, ¿e mnie wystarcza kalkulator do stwierdzenia tego.

Data: 2012-09-26 09:02:57
Autor: SQLwiel
Jak liczyć osobiste finanse? - gdzie t kwi problem...
No-bo np:
biorę z bankomatu 5 stów. Należałoby zaksięgować "rozchód", choć nie wiadomo na co.
Potem, (powiedzmy) rozliczam go szczegółowo: 200 dentysta, 200 warsztat samochodowy, 100 hydraulik. Czyli na tym etapie powinienem tę wypłatę z bankomatu anulować.
Tak samo działa KK i jej spłata.
No i natychmiast zapala się ostrzegawcza lampka: a wydatki gotówkowe niezidentyfikowane? Co z nimi?

Przesrane, jak pisałem w pierwszym poscie. :)

Wiem - wychodzi na to, że sam nie wiem czego chcę... Nie bijcie :)

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-09-26 06:28:31
Autor: witek
SQLwiel wrote:
[...]

zaloz sobie konto o nazwie "gotowka w portfelu"

ale lepiej sopie kup książkę do KPiR. to będzie duzo lepsza zabawa.

Data: 2012-09-26 13:38:14
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-26 13:28, witek pisze:

zaloz sobie konto o nazwie "gotowka w portfelu"

ale lepiej sopie kup książkę do KPiR. to będzie duzo lepsza zabawa.

Wal siÄ™... :)
Już kiedyś miałem...

.... ale faktycznie, coś w tym jest. Gdy sto lat temu (no - powiedzmy 30) zapytałem znajomą księgową o sposób pewnych rozliczeń, to objaśniła mi "amerykankę". Sprawdziło się w 100% na rozliczeniu wspólnego wyjazdu z 4 kolegami na Mazury - dojazd, wynajęcie łódki, piwo, wóda, bieżące zakupy... Mieściło się na jednej stronie (w komputerze) i wszyscy byli zadowoleni... :)

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-26 09:13:08
Autor: m
W dniu 26.09.2012 09:02, SQLwiel pisze:
[...]

SQLwielu, nie frustruj się. Są z grubsza 2 typy ludzi. Tacy którzy z kalkulatorem albo i bez wiedzą co i gdzie, a są tacy którzy choćby zakopali pod ziemią to i tak im jakoś tu i ówdzie wyjdzie. Widać należysz (podobnie jak ja)

Ci drudzy muszą sobie robić jakieś zewnętrzne ograniczenia, typu wielkie liczenie wydatków czy coś ...

Z tym, że wielkie liczenie wydatków chyba jest skazane na niepowodzenie. Ja właśnie coś takiego próbuję robić i już jestem w połowie drogi do poddania się (2 kk, debetówka, kilka kont + firmowe, siłą rzeczy dużo przelewów wewn ), bo to jest masakra jakaś. Wiem że nie dam rady tego ogarnąć żadnym gotowym programem, próbuję w arkuszu, znormalizować wyciągi z wielu kont do jednego arkusza, potem jakoś fitrami, ponazywać numery kont, pokategoryzować i na samym końcu wyjdzie mi wielkie g....

Z drugiej strony, może się dowiem, na co mi wychodzi cała pensja, z której w teorii ma zostać znaczna część.

p. m.

Data: 2012-09-26 10:14:19
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-26 09:13, m pisze:

[...]

Jest jeszcze inny, do którego należę (o ile w jakiś sposób nie zawiera się w powyższych)...
Jeśli zgromadziło się oszczędności rzędu kilkuletnich przychodów i zarządza się nimi aktywnie przy użyciu instrumentów finansowych, to ta kasa cały czas jest w ruchu i nawet trudno jest podliczyć saldo w wybranym momencie.
Z kolei bieżące wydatki pokrywa się z bieżących przychodów. Coś-tam czasem zostanie i wpada w oszczędności, coś-tam czasem wyskoczy i się z oszczędności zaczerpnie.
Mam ten luksus, że jak mi skasują/ukradną autko, to w ciągu tygodnia kupię podobne i nic się u mnie nie zmieni z wyjątkiem salda oszczędności. Jeśli wezmę dodatkową fuchę i przez jakiś czas zarobię 1k/mies - to jak wyżej, tylko w drugą stronę. Nie odczuję tego w ogóle, to po co się będę wysilał? Dla spadkobierców?

O ile raz na miesiąc udaje się w miarę miarodajnie ;) podliczyć saldo oszczędności [marzenie ściętej głowy, jeśli się np. 30% trzyma w akcjach długoterminowo] i się je kontroluje/porównuje np. stwierdzając optymistycznie, że rośnie, to nie jest źle.
Ale ja chciałbym to widzieć/wiedzieć wyraźniej...

Chciałbym np. widzieć kwotowe efekty pewnych zabiegów techniczno-organizacyjnych (np. kupno zmywarki, której na pewno nie kupię...), czy zmiany sposobu/miejsca robienia zakupów. Do tego potrzebuję szczegółowego liczenia bieżących wydatków. Ale wystarczy właśnie "kupić tę zmywarkę" i wszystko ch. strzela.

Z drugiej strony, może się dowiem, na co mi wychodzi cała pensja, z
której w teorii ma zostać znaczna część.

U mnie wychodzi, że najbardziej szkodliwym czynnikiem, wymykającym się z wszelkiej kontroli, sterowania, perswazji, ograniczeń - jest koleżanka małżonka.
Może masz rację, że jakiekolwiek techniczne podejście nie ma najmniejszego sensu i jest z góry skazane na niepowodzenie... :)

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-09-26 10:22:16
Autor: Waldek

Użytkownik "SQLwiel" <"[nick]"@guglowapoczta.com> napisał w wiadomości news:5062b953$0$1231$65785112news.neostrada.pl...

U mnie wychodzi, że najbardziej szkodliwym czynnikiem, wymykającym się z wszelkiej kontroli, sterowania, perswazji, ograniczeń - jest koleżanka małżonka.

I dlatego moj kumpel mawia, ze nie szuka drugiej polowki
bo ma ja w lodowce ;)

Pozdrawiam
i w dylematach zostawiam ;)

Data: 2012-09-26 11:01:47
Autor: m
W dniu 26.09.2012 10:14, SQLwiel pisze:
W dniu 2012-09-26 09:13, m pisze:

[...]

kupiÄ™ podobne i nic siÄ™ u mnie nie zmieni z wyjÄ…tkiem salda
oszczędności. Jeśli wezmę dodatkową fuchę i przez jakiś czas zarobię
1k/mies - to jak wyżej, tylko w drugą stronę. Nie odczuję tego w ogóle,
to po co się będę wysilał? Dla spadkobierców?

Ok, no to należysz do tej części u której system działa sam z siebie. Po co chcieć więcej?

[...]

Ale po co?

[...]

Ba. To bardzo dobra teoria i bardzo wygodna. Niestety w moim przypadku nieprawdziwa. "Tajemnicza" część bilansu jest większa niż spłata jej karty.

p. m.

Data: 2012-09-26 11:36:12
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-26 11:01, m pisze:

[...]

Teoria-teorią, ale u mnie każde pytanie typu "na co ty w tym miesiącu wydałaś tyle-to-a-tyle? (i nie są to setki...)" (bo nie przybyło butów, ciuchów, torebek, jej image nie zbliżyło się do czołowej top-modelki, nie rozczasła samochodu...) nieodmiennie kończy się drastyczną awanturą.
Szantaż? Młodzi, sponsorowani kochankowie? Ma już swoje lata i zarabia więcej ode mnie... Niestety woli obracać gotówką, a paragony wyrzuca.

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-26 11:48:20
Autor: m
W dniu 26.09.2012 11:36, SQLwiel pisze:
W dniu 2012-09-26 11:01, m pisze:

[...]

Bo widać zadajesz niestosowne pytanie. To raczej ona powinna Cię rozliczać z wydatków :).

p. m.

Data: 2012-09-26 15:59:25
Autor: MichalL
Jak liczyć osobiste finanse? - gdzie tkwi problem...
biorę z bankomatu 5 stów. Należałoby zaksięgować "rozchód", choć nie wiadomo na co.

Mam takie konto "mój portfel" i tam wrzucam kasę z bankomatu. A potem na bieżąco wpisują na co ją wydałem. Z "mojego portfela".
Co mi dała analiza? Lepszą prognozę kosztów i wydatków. Kiedy brałem kredyt hipoteczny sprawdziłem, na jaki mnie stac i na czym ewentualnie mogę zaoszczędzić. Podobnie przy wyjeździe na wakacje. Mogę sprawdzić na jaki mnie stać w danym roku.
Podejście "widze ile mi zostaje" nie działa w przypadku korzsytania z wielu kont, kart kredytowych i innych tego typu narzędzi.

pozdrawiam,

MichalL

Data: 2012-09-26 10:41:00
Autor: witek
MichalL wrote:
Podejście "widze ile mi zostaje" nie działa w przypadku korzsytania z
wielu kont, kart kredytowych i innych tego typu narzędzi.

Bo?

Data: 2012-09-26 22:05:16
Autor: MichalL
Jak liczyć osobiste finanse? - gdzie tkwi problem...
Bo w jakiej perspektywnie to ma sens? Roku?
Kiedy widzę ile mi zostaje, przed czy po spłacie karty kredytowej? A właściwie to po spłacie której z nich?

MichalL

Data: 2012-09-27 06:43:17
Autor: TrzyLinie
MichalL wrote:
[...]

To podejście zawsze działa.

Wydatki kartami kredytowymi, czyli z odroczoną płatnością warto "księgować" w momencie
wydawania plastikowych pieniędzy - wtedy spłata karty nie jest żadnym problemem, mimo
odroczenia i nie jest istotne "przed czy po spłacie" - płacisz kartą - wydajesz pieniądze,
prawdziwe, nie plastikowe! No chyba, że nie spłacasz kart w GP...

Data: 2012-09-27 13:09:24
Autor: witek
MichalL wrote:
[...]

wydajesz pieniÄ…dze,
prawdziwe, nie plastikowe! No chyba, że nie spłacasz kart w GP...

ale po co ksiegowac po raz drugi to samo ?
Nie masz podgladu transakcji w systemie bankowym?

Data: 2012-09-27 20:50:28
Autor: Kamil Joñca
Jak liczyæ osobiste finanse? - gdzie tkwi problem...
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

[...]

ale po co ksiegowac po raz drugi to samo ?
Nie masz podgladu transakcji w systemie bankowym?

Do zamkniêtego 3 lata temu konta? Którym teraz siê US zainteresowa³ :)?

KJ

Ten tekst powsta³ w nadziei, ze bedzie komu¶ przydatny, jednak autor nie
bierze odpowiedzialnosci za skutki wynik³e z jego przeczytania.

Data: 2012-09-27 18:04:02
Autor: witek
Kamil Joñca wrote:
[...]

a rozumiem, chcesz w biezacym bilansie uwzglednic kare naliczon± przez US.

Data: 2012-09-28 06:06:27
Autor: Kamil Joñca

Kamil Joñca wrote:
[...]

Nie. Chcê Ci powiedzieæ, ¿e "podgl±d transakcji w systemie bankowym" to
nie jest rzecz dana na wieczno¶æ.

KJ

--
http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swinki-w-new-jersey/
The primary requisite for any new tax law is for it to exempt enough

Data: 2012-09-27 23:34:03
Autor: witek

Kamil Joñca wrote:
[...]

Mowa byla o wklepywaniu transakcji na bie¿±co.
Raczej nie uzywasz do biezacych zakupow karty zamknietej 3 lata wczesniej.
Po za tym po kiego grzyba mialbym przeklepywac wszystkie transakcje jeszcze raz, skoro juz je raz mam. Na wyciagu.

A stare wyciagi to sie trzyma albo papierowe albo pdfy.

Data: 2012-09-28 06:48:44
Autor: Kamil Joñca

Kamil Joñca wrote:
[...]

O ile wyci±g jest kompletny, na wyci±gach  (przynajmniej w citi,
m*bankach, nie pamiêtam  jak w mille) nie ma informacji kiedy transakcja
sie rozliczy³a. KJ

1st graffitiist: QUESTION AUTHORITY!

2nd graffitiist: Why?

Data: 2012-09-28 22:01:00
Autor: Krzysztof Halasa
Jak liczyć osobiste finanse? - gdzie tkwi problem...
kjonca@poczta.onet.pl (Kamil Jońca) writes:

O ile wyciÄ…g jest kompletny, na wyciÄ…gach  (przynajmniej w citi,
m*bankach, nie pamiÄ™tam  jak w mille) nie ma informacji kiedy transakcja
sie rozliczyła.

W mBanku jest chyba data księgowania?
Inna sprawa że nie jestem pewien do czego to jest w tym kontekście
potrzebne. Ponadto, jeśli chodzi o karty, to mBank jako "datę waluty"
przyjmuje chyba datę transakcji? Mogą z tego wychodzić ciekawe rzeczy.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-09-28 22:13:59
Autor: Kamil Joñca
Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> writes:

kjonca@poczta.onet.pl (Kamil Joñca) writes:

O ile wyci±g jest kompletny, na wyci±gach  (przynajmniej w citi,
m*bankach, nie pamiêtam  jak w mille) nie ma informacji kiedy transakcja
sie rozliczy³a.

W mBanku jest chyba data ksiêgowania?
W pdf-ach do KK nie ma.

Inna sprawa ¿e nie jestem pewien do czego to jest w tym kontek¶cie
potrzebne. Ponadto, je¶li chodzi o karty, to mBank jako "datê waluty"

Nie wiem czy akurat w mbanku: jakie¶ zwolnienia od op³at czêsto zale¿± od tego
czy *zaksiegowano* ile¶ transakcji czy na jak±¶ kwotê.
KJ

--
http://blogdebart.pl/2012/06/24/hiena/
GNU is Not Unix

Data: 2012-09-28 12:59:38
Autor: TrzyLinie
W dniu 2012-09-27 20:09, witek napisał(a):
ale po co ksiegowac po raz drugi to samo ?
Nie masz podgladu transakcji w systemie bankowym?

Mam, taki KB na przykład ma historię tylko z sześciu ostatnich miesięcy.
Poza tym dwadzieścia osiem kont, dla trzech osób, w ośmiu bankach...

Data: 2012-09-28 13:38:41
Autor: witek
TrzyLinie wrote:
[...]

ale to my byc argument do czego? na tak czy na nie?

Bo ja dalej nie widze sensu kolejnej rozpiski poszczegolnych transakcji.

Data: 2012-09-29 08:27:19
Autor: TrzyLinie
W dniu 2012-09-28 20:38, witek napisał(a):
TrzyLinie wrote:
[...]

Na tak - powstaje miejsce, gdzie jest wszystko i miejsce to nie jest zależne od
banków, ich zasad, terminów przechowywania informacji, formatów, widzimisiów itd.

Bo ja dalej nie widze sensu kolejnej rozpiski poszczegolnych transakcji.

Też nie widziałem, dopóki nie chciałem powrócić do historycznych operacji.

Data: 2012-09-29 11:33:35
Autor: witek
TrzyLinie wrote:
[...]

Ale całość historycznych operacji mam na wyciągach. tak papierowych jak i pdfach ściąganych na bieżąco.

Absolutnie nie widzę korzyści ze spedzania xxx czasu w miesiacu na przepisywaniu jeszcze raz tego samego gdzie indziej. Do prowadzenia biezacych wydatkow wystarcza mi suma potrzebna do spłaty danej karty.

To jest marnowanie własnego czasu.

Data: 2012-09-28 13:39:32
Autor: witek
TrzyLinie wrote:
Poza tym dwadzieścia osiem kont, dla trzech osób, w ośmiu bankach...

po co?

Data: 2012-09-29 08:29:08
Autor: TrzyLinie
W dniu 2012-09-28 20:39, witek napisał(a):
TrzyLinie wrote:
Poza tym dwadzieścia osiem kont, dla trzech osób, w ośmiu bankach...

po co?

A się zbierają: tu premijka, tam lokatka, tu za paliwko, tu za spożywcze,
tu rachuneczek oszczędnościowy, tu KK itd.

Data: 2012-09-29 11:56:49
Autor: witek
TrzyLinie wrote:
[...]

jedni zbieraja znaczki inni klej do znaczkow.
tez mozna.

Data: 2012-09-28 13:01:18
Autor: TrzyLinie
Jak liczyć osobiste finanse? - gdzie t kwi problem...
W dniu 2012-09-27 20:09, witek napisał(a):
> ale po co ksiegowac po raz drugi to samo ?
> Nie masz podgladu transakcji w systemie bankowym?

Przy dwudziestu sześciu kontach dla trzech osób, w ośmiu bankach? Taki KB na przykład
ma historię tylko z sześciu miesięcy.

Data: 2012-09-27 20:04:12
Autor: MichalL
[...]

Księguję wydatki na bieżąco, ale program daje mi informację o płynności - ile musze mieć na koncie w danym dniu, żeby wystarczyło na spłatę kraty? To płatność przyszła i ta informacja się przydaje.

MichalL

Data: 2012-09-25 21:48:53
Autor: z
Jak liczyæ osobiste finanse?
W dniu 2012-09-25 20:42, SQLwiel pisze:
Jak sobie z tym radzicie?

Bo to wszystko w³a¶nie jest po to tak zagmatwane ¿eby¶ siê nie zorientowa³ gdzie wydajesz pieni±dze bez sensu a gdzie ju¿ jeste¶ okradany :-)

Mam jedno konto, jeden kredyt (hipoteczny) i w du¿ym powa¿aniu lokaty, akcje i inne "produkty wyci±gania pieniêdzy" :-)
Zamiast w¶cibiaæ nos w te wszystkie drobne druczki wolê trochê d³u¿ej popracowaæ, pod³apaæ jak±¶ fuchê a spekulacj± niech siê zajmuj± ci co nic innego nie potrafi± ;-)

Data: 2012-09-25 22:13:43
Autor: Jarek S.
Jak liczyæ osobiste finanse?

U¿ytkownik "SQLwiel" <"[nick]"@guglowapoczta.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:5061fb31$0$1214$65785112news.neostrada.pl...
Tak mnie nasz³o, ¿eby sprawdziæ ile wydajê i na co.
No i d. zbita, zimna i blada, bo siê nie da.
Kiedy¶, to by³o ³atwo. 1-go by³a wyp³ata, k³ad³o siê do szuflady i ka¿dego dnia by³o widaæ ile zosta³o. Mo¿na by³o sobie ew. na karteczce zapisywaæ wydatki.

Tymczasem teraz... Przesrane!
P³acimy co¶ debetówk±, p³acimy kredytówk±, sp³acamy j± za miesi±c, bierzemy co¶ z bankomatu, mamy paragony albo-i-nie, pamiêtamy albo-i-nie. Jest jaki¶ "wp³yw zasadniczy" (powiedzmy pensja), s± zapadniêcia lokat, odsetki z lokat, nie wspominaj±c o innych operacjach, nie-daj-Bo¿e gra na gie³dzie, albo-co...
Jedyne uchwytne punkty, to je¶li si±dê powiedzmy raz na miesi±c na godzinê i starannie podliczê "wszystko". Te¿ z³udne, bo wystarczy siê min±æ o dzieñ z p³atno¶ci± za mieszkanie np i wszystko ch. strzela. No i i tak mam tylko saldo. A jak siê po³apaæ ile pozyska³em i na co wyda³em?

Jak sobie z tym radzicie?

--
Ja u¿ywam zajebisty program autorstwa mojego kolegi..... ale zapomnij o opcji "raz na miesi±c na godzinkê"... raczej trzy razy dziennie po 15 minut na wprowadzenie danych, robiê to od 1996n roku i ..... chyba to ju¿ zboczenie ale wiem wszystko, ile gorza³a, ile fajki .... o innych nie wspomnê :)

Data: 2012-09-25 16:57:06
Autor: witek
Jarek S. wrote:
ile gorza³a, ile fajki .... o innych nie
wspomnê:)

ale po co ci to wiedziec?

Data: 2012-09-26 07:18:51
Autor: SQLwiel
Jak liczyæ osobiste finanse? - rekapitulacja czê¶ciowa
W dniu 2012-09-25 23:57, witek pisze:
Jarek S. wrote:
ile gorza³a, ile fajki .... o innych nie
wspomnê:)

ale po co ci to wiedziec?

Aby np. zrobiæ sobie odwyk na miesi±c czy dwa i patrzeæ jak ro¶nie kupka... Po czym j± skonsumowaæ na jakie¶ "niewybaczalne szaleñstwo" (ja po Wielkim Po¶cie kupi³em sobie helikopter... (taki 70cm) :) )

No i, do czego gor±co namawiam - definitywnie rzuciæ palenie i stukn±æ sobie w Excela funkcjê FV zak³adaj±c jaki¶ realny przysz³y czas ¿ycia, rzêdu 30-40 lat. Kopara na pod³odze.

A tak ca³kiem serio - to uwa¿am, ¿e ka¿dy powinien "tworzyæ oszczêdno¶ci". Wyj±tek: mocna pewno¶æ, ¿e za parê lat bêdê zarabia³ znacznie wiêcej (np student chodliwej profesji, zdolny lekarz na sta¿u). Taki mo¿e tworzyæ debt.

Dziêkujê osobom, które podsunê³y merytoryczne i konkretne wskazania. Oczywi¶cie o MS Money i Quicken s³ysza³em od ~20 lat, ale nie bardzo mi siê chcia³o stawaæ niewolnikiem "zeszycika z wydatkami". No i uwa¿a³em, ¿e tyle samo mo¿na zrobiæ na rozs±dnie zaprojektowanym sprytszicie. Pyta³em raczej o "technologiê", algorytm, a nie o narzêdzie.

Nie chodzi mi tylko o grupowanie wydatków i przychodów, ale miarodajne na osi czasu odk³adanie tych¿e wydatków i przychodów w taki sposób, aby dla ka¿dych 2 punktów da³o siê wyci±gn±æ sensowne wnioski. To jest istota mojego pierwotnego pytania.

Dla mnie rozs±dny wymiar nak³adu pracy, to kwadrans raz na dwa-trzy dni. Przy za³o¿eniu, ¿e na tyle jeszcze pamiêci± siêgam i/lub zachowujê paragony.

Zapytam, by nie wywa¿aæ otwartych drzwi: jak grupujecie bie¿±ce wydatki?

Na moje oko wydawa³oby siê s³uszne:
- operacje finansowe (gie³da itp)
- mieszkanie ("czynsz")
- mieszkanie - media [i tu ju¿ ból, bo to trzeba "wy³uskaæ" z tego poprzedniego]
- auto utrzymanie (w tym gara¿/parking, spadek warto¶ci, OC...)
- auto eksploatacja (benzyna, mandaty)
- spo¿ywcze ze spo¿ywczaka
- spo¿ywcze knajpa/pizza itp (czyli dora¼ne szaleñstwa)
- u¿ywki (kawa, ciastka, wóda, fajki, ziele)
- ubrania i inne sporadyczne osobiste (fryzjer, kosmetyczka)
- zdrowie (dod. ubezpieczenia [a je¶li s± w pakiecie, to qpa], dentysta itp)
- edukacja
- kultura i rozrywki
- ???

[tê listê robiê teraz, na szybko - jest gdzie¶ do ¶ci±gniêcia?]

--

Dziêkujê i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-26 01:26:28
Autor: witek
SQLwiel wrote:
Zapytam, by nie wywa¿aæ otwartych drzwi: jak grupujecie bie¿±ce wydatki?

nijak bo i po co.

- wszystkie rachunki do zap³acenia dopisuj± siê automatycznie na 30 dni do przodu, wiec z gory wiem ile w przyszlym miesiacu pojdzie na okresowe rachunki.
Poczatkowa kwota jest oczywiscie szacunkowa, ale daje wyobrazenie ile schodzi miesiecznie na op³aty. Kwoty uaktualniam jak przychodzi rachunek, albo dopiero jak przychodzi wyci±g z konta na koniec miesiaca. Przy okazji przegl±dam wowczas co jest do zap³acenia na nastepny miesiac i ewentualnie poprawiam szacunki.
To mi zajmuje kilkanascie minut raz na miesiac

Wydatki z karty kredytowej dopisujê jak przychodzi wyci±g.
Nie potrzebujê wiedzieæ ile poszlo na to a ile na tamto, bo i po grzyba. Spogl±dam na wyci±g i mi wystarczy. Interesuje mnie tylko ile zeszlo w tym miesiacu. Wowczas wiem ile w nastepnym jest do splaty.

Mam kilka kart ktore uzywam do roznych rzeczy.
Jedn± zwykle p³acê ze benzyne, bo daj± znizki, drug± z niskim limitem na codzienne duperele i knajpy a trzeci± na codzienne zakupy.
W ten sposob rachunki same sie dziel± na grupy.
Bawienie sie w dok³adn± statystykê uwa¿am za marnotrawienie w³asnego czasu.

Data: 2012-09-25 22:20:27
Autor: z
W dniu 2012-09-25 22:13, Jarek S. pisze:
Ja u¿ywam zajebisty program autorstwa mojego kolegi.....

To ¿eby takie rzeczy policzyæ nie wystarczaj± podstawy arkusza kalkulacyjnego? ¯a³o¶æ :-)

Data: 2012-09-25 22:52:01
Autor: Grzexs
Jak liczyć osobiste finanse?
Jak sobie z tym radzicie?

Ja tam tylko przed wypłatą notuję stan wszystkich kont i gotówki w portfelu. Jakiegoś Open Office'a używam do tego, co by wykresik móc łatwo wygenerować. Starczy.
--
Grzexs

Data: 2012-09-25 23:24:07
Autor: disnej
Jak liczyæ osobiste finanse?
Od czasu przeczytania z ¿on± "Bogaty albo biedny. Po prostu ró¿ni mentalnie" T. Harv Eker, udalo mi przekonaæ j± do ograniczenia wydatków 'na ¿ycie' do 50% zgodnie z zaleceniami tej ksi±¿ki.
W ksi±¿ce opisuj± ¿eby podzieliæ dochody na kilka czê¶ci: ¿ycie, przyjemno¶ci, dobroczynne, szkolenia, inwestycje, ja mam jeszcze urlopy - nie pamietam czy ta pozycja tam byla ale bylo na nia miejsce w kazdym razie.

1go dnia miesiaca wpisuje do akrusza google docs stany kont, kart itp, podliczam dochody z ostaniego miesiaca i rozdzielam na poszczegolne budzety na kolejny miesiac. Im wieksze byly dochody tym wieksze mamy  budzety w nastepnym miesiacu

Codziennie kazdy paragon/wydatek szufladkuje do odpowiedniego budzetu, ja lub zona, zajmuje nam to nie wiecej niz 5min dziennie.

Duzy plus to mniej klotni - bo sa granice wydatkow inne niz brak pieniedzy - latwiej cos odlozyc, latwiej wydac pieniadze na przyjemnosci uspokajajac sumienie, mozna sie nagradzac z funduszu sszkoleniowego za osiagniecie celow (przeksiegowanie kwoty na przyjemnosci), no i wydatki na rodzine(wiekszosc  dobroczynch) sa rowno podzielone i nikt do nikogo nie ma pretensji o nie

polecam ksiazke,

Kiedys uzywalem quickena ok 2 mcy ale za szczeglowowo rozpisywalem rachunki (kazda pozycja z paragonu) i sie zniechecilem.

Data: 2012-09-26 00:03:54
Autor: MK
W dniu 25.09.2012 o 20:42 SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> pisze:

[...]

Co za zbieg okolicznosci, dzis wpadlo mi w oko cos takiego
http://allianz.pl/emerytura/aplikacja-mobilna,15331.html
Narzedzie nie tak rozbudowane o jakich wspominali koledzy, ale zawsze  znajdujace sie pod reka ;).

MK

Data: 2012-09-26 12:53:26
Autor: Tomek GÅ‚owacki
Jak liczyć osobiste finanse?
W dniu 2012-09-25 20:42, SQLwiel pisze:
Jak sobie z tym radzicie?

Po przetestowaniu wielu rozwiązań.... tylko MS Excel lub inny sensowny arkusz kalkulacyjny. Podparty ewentualnie eksportem danych w formacie CSV z konta. Oczywiście, to mocno ręczna metoda ale z drugiej strony, w którym innym programie takie rzeczy dzieją się z automatu (o logowaniu "czegoś" do mojego konta, analizy, grupowania, oceny to można zapomnieć).

Nic innego sensownego, dowlnie zmienialnego i dostosowywalnego do własnych potrzeb nie znalazłem.

--
Tomek GÅ‚owacki

Data: 2012-09-26 22:47:09
Autor: blackue
Jak liczyæ osobiste finanse?

Jak sobie z tym radzicie?

Ja siê polubi³em z gnucashem http://gnucash.org/ z prostego wzglêdu, ¿e pracuje na linuksie i to tam dzia³a (pod win te¿). Wcze¶niej u¿ywa³em arkusz kalkulacyjny, ale siê mêczy³em, to jest narzêdzie stworzone do tego.

Program s³u¿y do wielokontowo¶ci, us³ug maklerskich, obligacji SP korp., fundusze inw. ma mo¿liow¶æ, walut.

Bardziej u¿ywam go do zarz±dzania maj±tkiem, wiem co gdzie i ile mam, ni¿ do analizy wydatków, bo nie lubiê zbieraæ paragonów. Chyba, ¿e s± to wydatki rejestrowane tj. przelew, p³atno¶æ kart±.

Jak ja osobi¶cie to robiê:
-nie analizuje wydatków gotówkowych, tj. mam konto cash i wyp³acam gotówkê, pod koniec miesi±ca patrzê ile mi zosta³o i tak klasyfikujê wydatki jako ,,nieznane''.

-ze wzglêdu na mnogo¶æ kont jakie mam wraz z subkontami, ju¿ za ka¿dym razem otwierania nowego rachunku ka¿de subkonto mam podpisane, (np.. oszczêdno¶ci 1, 2, 3, samochód, ...,) definiuje przelewy wewnêtrzne lub jak je wykonujê to w tytule robiê jasn± formu³ê:
wew ror-ko2, wew ko1-ror, eb-mb
dziêki temu nie muszê bawiæ siê w numery kont bankowych

-program obs³uguje równie¿ kk, wiêc wiadomo jakie jest saldo zad³u¿enia (je¶li siê je wpisze;)

-aktualizuje dane 1-2razy w miesi±cu

-odsetki z ko z kapitalizacj± dzienn± sumujê, nie robiê oczywi¶cie 30 wpisów/miesi±c/konto ;]

Data: 2012-09-27 08:05:03
Autor: SQLwiel
Jak liczyæ osobiste finanse?
W dniu 2012-09-27 07:47, blackue pisze:

Wielkie dziêki! Piszesz tak, jakby to moje drugie "ja" pisa³o... My¶lê, ¿e w³a¶nie mamy zbli¿one nastawienie i oczekiwania.
Biorê siê wiêc za GC.
.... a powiedz jeszcze, czy ono jako¶ potrafi wspó³pracowaæ z zewnêtrznym plikiem danych?

Tzn o-co-mnie biega... :
Pracujê przy kilku ró¿nych komputerach, zazwyczaj na Windzie, ale nie tylko. Moja stara - tylko na linuksie. Chcia³bym, aby z ka¿dego komputera móc mieæ dostêp do jednego egzemplarza pliku danych, trzymanego oczywi¶cie na jakim¶ ubuntu1 albo-co, oczywi¶cie zaszyfrowanego...

Da siê?

--

Dziêkujê i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-27 12:27:10
Autor: blackue
[...]

co¶ tam widzia³em ¿e mo¿e importowaæ, ale siê nie bawi³em

[...]

to ju¿ nie do mnie pytanie, wiem ¿e mo¿na przerzucaæ miêdzy wind± i linuxem, on chyba zapisuje dane jako txt.

gnucash to jest jak KPiR, podwójna ksiêgowo¶æ, nic sie nie bierze z powietrza.

na stronie ma opis:
Double-Entry Accounting
Stock/Bond/Mutual Fund Accounts
Small-Business Accounting
Reports, Graphs
QIF/OFX/HBCI Import, Transaction Matching
Scheduled Transactions
Financial Calculations

Mi odpowiada.

Pozdrawiam

Data: 2012-09-27 20:01:25
Autor: Jacek Politowski
Jak liczyć osobiste finanse?
In article <ad10a3cd-7d73-4f9e-94d7-3706955b6c3a@googlegroups.com>
blackue <blackue@gmail.com> wrote:

to ju¿ nie do mnie pytanie, wiem ¿e mo¿na przerzucaæ miêdzy wind± i
linuxem, on chyba zapisuje dane jako txt.

Konkretnie jako gzipowany XML.

Spodziewam siê, ¿e przynajmniej przy zachowaniu zgodno¶ci wersji
programów miêdzy systemami, nie bêdzie problemu ze wspó³dzieleniem
danych. Widzê, ¿e nawet zak³ada jaki¶ plik blokady (lock) przy
otwarciu "bazy", wiêc mo¿e jest tak¿e zabezpieczony przed jej
równoleg³ym, wielokrotnym otwarciem.

--
Jacek Politowski

Data: 2012-09-28 07:14:37
Autor: SQLwiel
Jak liczyæ osobiste finanse? (GNU Cash)
W dniu 2012-09-27 22:01, Jacek Politowski pisze:
[...]

Dopiero zaczynam czytaæ guide'a, ale doczyta³em, ¿e mo¿e te¿ trzymaæ dane na serwerze MySQL, niekoniecznie na localhost. Wiêc by³oby prze¶wietnie. "Wystawiê" sobie do ¶wiata bazê na jakim¶ (swoim) serwerze i bêdê siê z ni± ³±czy³ sk±d chcê... Zobaczymy i napiszemy.

--

Dziêkujê i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-28 00:49:50
Autor: disnej
Jak liczyæ osobiste finanse? (GNU Cash)
Wystawisz ¶wiatu bazê danych z Twoimi dochodami/oszczêdno¶ciami, bez VPNa, na publicznym IP bêdziesz mia³ kilkadziesi±t ataków dziennie...

Data: 2012-09-28 10:44:29
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-28 09:49, disnej pisze:
Wystawisz ¶wiatu bazê danych z Twoimi dochodami/oszczêdno¶ciami, bez VPNa, na publicznym IP bêdziesz mia³ kilkadziesi±t ataków dziennie...

No wiem... ten serwer ju¿ istnieje, od chyba 8 lat i ma siê dobrze. Po ssh mam 3 ataki na minutê :) Skrypt co-minutê blokuje takie IP i póki-co dajê radê...
Mo¿e dam radê, bez vpn-a...
Ale dziêki za ostrze¿enie, doczytam. Mo¿e zrobiê vpn-a...

Na razie te¿ wychodzi, ¿e te dane w formacie XML mo¿na sobie trzymaæ na ubuntuOne czy innym dropboxie, co prawda chyba niezaszyfrowane. Przyjrzê siê jeszcze temu, bo mo¿e siê da zaszyfrowaæ.

Tak kombinujê - niedu¿y wolumin truecrypta na dropboxie - bêdzie OK?

--

Dziêkujê i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-28 11:06:04
Autor: Wojciech Bancer
Jak liczyć osobiste finanse? (GNU Cash)
On 2012-09-28, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

[...]

Tak kombinujê - niedu¿y wolumin truecrypta na dropboxie - bêdzie OK?

IMHO tak, sam tak sobie szyfrujê dane na Google Drive.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2012-09-28 05:43:39
Autor: Jacek Politowski
Jak liczyć osobiste finanse? (GNU Cash)
In article <5065323c$0$1220$65785112@news.neostrada.pl>
SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

Dopiero zaczynam czytaæ guide'a, ale doczyta³em, ¿e mo¿e te¿ trzymaæ dane na serwerze MySQL,

A faktycznie, jest co¶ takiego od jakiego¶ czasu.
Nie wiem tylko na ile dojrza³a jest to opcja, ale w sumie chyba mia³a
ju¿ chwilê na ustabilizowanie.

--
Jacek Politowski

Data: 2012-09-28 22:08:49
Autor: Krzysztof Halasa
Jak liczyć osobiste finanse?
blackue <blackue@gmail.com> writes:

gnucash to jest jak KPiR, podwójna księgowość, nic sie nie bierze z powietrza.

KPiR to nie jest żadna "podwójna księgowość", tylko proste liczenie
przychodów i kosztów bez żadnych kont itd.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-09-29 09:22:09
Autor: blackue
Jak liczyæ osobiste finanse?
> gnucash to jest jak KPiR, podwójna ksiêgowo¶æ, nic sie nie bierze z powietrza.

KPiR to nie jest ¿adna "podwójna ksiêgowo¶æ", tylko proste liczenie

przychodów i kosztów bez ¿adnych kont itd.

dziêkujê za korektê i zwrócenie uwagi :)

pozdrawiam

Jak liczyć osobiste finanse?