Data: 2013-11-09 12:31:04 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak liczyÄ pojemnoĹÄ silnika | |
Dnia Sat, 09 Nov 2013 02:39:38 +0100, PlaMa napisał(a):
Pamiętam, że na kursie jakoś to tłumaczono, ale: a) było to już dawno; b) nie zwracałem wtedy na to za dużej uwagi. Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza niewiele powietrza. W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem. Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry. Do tego dochodzą zjawiska takie jak pozostanie części spalin po poprzednim suwie, dodanie spalin celowo zaworem EGR, zjawiska związane z oporami na zaworach ssących itp. itd. Dlatego policzenie tego, nawet orientacyjne jest dość trudne. Zwłaszcza że o ile obciążenia podczas jazdy dość łatwo szacować, to na biegu jałowym trudno, bo jest tam sporo urządzeń o różnym oporze (np. rozrząd, alternator, chłodzenie) które na biegu jałowym mają duży wpływ na zużycie paliwa. Silnik od mierzenia tej ilości powietrza ma przepływomierz. Jeżeli chcesz jakąs daną to 3.2 V6 z mojej Vectry na postoju zużywa 1.1l/h bez klimy i 1.3l/h z klimą na full, przy około 550rpm. Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym. |
|
Data: 2013-11-09 13:58:49 | |
Autor: sqlwiel | |
Jak liczyć pojemność silnika | |
W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:
Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz. Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce, czy 3-ce? Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe. Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce. Zgoda? (Niejeden się zdziwi...) A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś obrazków: Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"? Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć opłacać. -- Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel. |
|
Data: 2013-11-09 14:47:22 | |
Autor: J.F. | |
Jak liczyć pojemność silnika | |
Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz. Nie. Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika. http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie. Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami 1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh. Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z mniejszym gazem. Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia. J. |
|
Data: 2013-11-09 15:17:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak liczyć pojemność silnika | |
Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś obrazków: Tak jak napisał J.F. Ja bym jeszcze dodał przykład żeby sobie to łatwiej wyobrazić. Bo maksymalna sprawność silnika przy przykładowych 3800 o której mówiłeś to jest, ale w warunkach dużego obciązenia silnika. W warunkach minimalnego obciążenia (bieg jałowy) z kolei ta maksymalna sprawność wypadnie przy 600rpm (bo silnik na postoju pali najmniej przy obrotach bigu jałowego). Jadąc ze stałą, niewielką prędkością jesteś gdzieś pomiędzy zerowym, a dużym obciążeniem (bliżej tego zerowego), no i obroty maksymalnej sprawności dla niewielkiego obciążenia wypadają dość nisko. Wyliczenie tego teoretycznie byłoby nawet możliwe, ale pewnie nie masz wykresu sprawność/obciążenie/obroty dla swojego silnika. Do tego potrzebne jest zestopniowanie przełożeń napędu i można wszystko policzyć. Ogólnie to wychodzi że najoszczędniej ze stałą prędkością jechać na tym biegu na którym silnik ma najniższe rozsądne oboty... Przy czym oczywiście pozostaje pytanie o to ile są te "rozsądne" obroty. Przyspieszać z kolei należy z redukcją i dynamicznie. |
|
Data: 2013-11-09 18:22:31 | |
Autor: Tomek | |
Jak liczyć pojemność silnika | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:shmdba1phi9m$.kvzqar364fvy$.dlg40tude.net... Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a): Zasada znana od dawna- w warunkach ustalonych silnik spalinowy wykazuje najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Czyli jak napisał przemówca. Zaś zużycie paliwa na pokonanie oporów własnych silnika- to od pewnego czasu jest widoczne pod postacią "downsizing"- zwiększanie wysilenia silnika, przy zmnieszaniu pojemności skokowej. Ale dużą rolę ogdrywa tu też smarowanie- ściślej parametry oleju silnikowego, zwł. w niższych temperaturach. T. |
|