Jak m±drze sporz±dzić testament?

Data: 2010-11-02 13:02:38
Autor:
Jak m±drze sporz±dzić testament?
Powiedzmy, że wybieram się na tamten ¶wiat :-) ale chciałbym, żeby to, co po
mnie zostanie, zagospodarowano zgodnie z moj± wol±.

Np. mam dwie córki i syna: Hesię, Melę i Zbyszka, żonę Anielę, z któr± jestem
w separacji oraz kochankę Hankę. Maj±tek chciałbym zadysponować następuj±co:
- dla Hesi - pralkę,
- dla Meli - lodówkę,
- dla Zbyszka telewizor,
- dla Hanki komputer,
- dla żony Anieli nic.

Jednak, oprócz maj±tku, mam też zobowi±zania - dług pieniężny. Chciałbym, żeby
w cało¶ci spłaciła go Hesia, bo jest wyrodn± córk± i nasyła na mnie bez powodu
policję i prokuraturę. Pozostali spadkobiercy nie powinni uczestniczyć w
spłacie, gdyż dług może okazać się większy niż spadek, więc byłoby to bez sensu.

Jak to zrobić, żeby było zgodnie z prawem i nie do podważenia?

Felicjan

Data: 2010-11-02 14:12:49
Autor: grzech
Jak m±drze sporz±dzić testament?

Jak to zrobić, żeby było zgodnie z prawem i nie do podważenia?

Nie ma takiej możliwo¶ci.

Data: 2010-11-02 14:18:26
Autor: Maddy
Jak mądrze sporządzić testament?
W dniu 02-11-2010 14:02, fotoreporter1.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
Powiedzmy, że wybieram się na tamten świat :-) ale chciałbym, żeby to, co po
mnie zostanie, zagospodarowano zgodnie z mojÄ… wolÄ….

Np. mam dwie cĂłrki i syna: HesiÄ™, MelÄ™ i Zbyszka, ĹĽonÄ™ AnielÄ™, z ktĂłrÄ… jestem
w separacji oraz kochankę Hankę. Majątek chciałbym zadysponować następująco:
- dla Hesi - pralkÄ™,
- dla Meli - lodĂłwkÄ™,
- dla Zbyszka telewizor,
- dla Hanki komputer,
- dla ĹĽony Anieli nic.

Jednak, oprócz majątku, mam też zobowiązania - dług pieniężny. Chciałbym, żeby
w całości spłaciła go Hesia, bo jest wyrodną córką i nasyła na mnie bez powodu
policję i prokuraturę. Pozostali spadkobiercy nie powinni uczestniczyć w
spłacie, gdyż dług może okazać się większy niż spadek, więc byłoby to bez sensu.

Jak to zrobić, żeby było zgodnie z prawem i nie do podważenia?

Wyprowadzić się z Polski.
O ile nic się ostatnio nie zmieniło, to nie masz gwarancji, że Hesia dostanie pralkę a Mela lodówkę.

Długi obciążają cały majątek, nie można nikomu w spadku przekazać samych długów ani wyłączyć któregoś spadkobiercy spod egzekucji.
Jeżeli dług jest w sumie większy niż spadek, to nikt nic nie dostanie.
W najlepszym razie rodzina nie dopłaci do interesu.

I na koniec - każdy testament można podważyć. Szczególnie zapisy (że Hesi pralkę) i wyłączenia (żonie nic).

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-02 13:57:38
Autor:
Jak m±drze sporz±dzić testament?
Maddy <maddy@esi.com.pl> napisał(a):
Wyprowadzić się z Polski.

Dok±d? Jaka¶ sugestia? :-)

I na koniec - każdy testament można podważyć.

To jaki byłby sens pisania testamentów?

Szczególnie zapisy (że Hesi pralkę)

To może darowizna przed ¶mierci±? Od używanej pralki nie powinno być podatku.

i wył±czenia (żonie nic).

Z żon± - jak pisałem - jestem w separacji, więc chyba nic nie dostanie?

Data: 2010-11-02 15:08:18
Autor: szerszen
Jak m±drze sporz±dzić testament?

Użytkownik <fotoreporter1@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:iap5ci$pb7$1@inews.gazeta.pl...

To jaki byłby sens pisania testamentów?

sens pisania testamentow jest wtedy, kiedy rodzina jest zgodna ze soba i z wola zmarlego ;)

To może darowizna przed ¶mierci±? Od używanej pralki nie powinno być podatku.

darowizna tak, ale to nei zmienia postaci rzeczy, ze potem rodzina sie moze o swoje upomniec, a darowizna w pierwszej lini pokrewienstwa jest zwolniona z podatku, niezaleznie od wielkosci, pod rygorem zgloszenia do us

Data: 2010-11-02 15:22:34
Autor: niusy.pl
Jak m±drze sporz±dzić testament?

Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl>

To jaki byłby sens pisania testamentów?

sens pisania testamentow jest wtedy, kiedy rodzina jest zgodna ze soba i z wola zmarlego ;)

Wtedy s± zbędne :-)

Data: 2010-11-02 15:43:54
Autor: szerszen
Jak m±drze sporz±dzić testament?

Użytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:iap6rg$e92$1@news.net.icm.edu.pl...

Wtedy s± zbędne :-)

a i owszem, ale takie to nasze prawo porabane jest

Data: 2010-11-02 15:52:03
Autor: Maddy
W dniu 02-11-2010 15:22, niusy.pl pisze:

UĹĽytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl>

To jaki byłby sens pisania testamentów?

sens pisania testamentow jest wtedy, kiedy rodzina jest zgodna ze soba
i z wola zmarlego ;)

Wtedy są zbędne :-)

Jeżeli rozkład testamentowy jest inny niż ustawowy, to nie są.

Spadkobiercy nie mogą zgodnie uchwalić, że dopuszczają do spadku kogoś, kto z mocy prawa nie dziedziczy.
To będzie działać tak, jakby spadkobiercy ustawowi po przyjęciu spadku zrobili komuś darowiznę.
Jeżeli ten ktoś obdarowany jest bliżej spokrewniony ze zmarłym, niż ze spadkobiercami, to podatkowo może to dość drogo wyjść, dużo drożej, niż gdyby był testament i dostał spadek.

Odrzucenie zaś spadku przez któregoś ze spadkobierców (bo ustaliliśmy, że Haneczka dostanie wszystko) powoduje przetasowania, niekoniecznie zgodne z wolą zmarłego i spadkobierców z pierwszej linii - np. wskoczy ktoś z drugiej linii, kogo zmarły nie lubił.
A jak jest dwoje ustawowych spadkobierców w pierwszej linii (Haneczka i Janek) i testament, który zapisuje wszystko Haneczce a Jankowi nic, to jeżeli Janek się z tym zgadza i nie będzie chciał zachowku, Haneczka dostaje całość i sprawa zamknięta na zawsze. Dalsza rodzina nie ma nic do gadania.

Testament w naszych warunkach to narzędzie mające ułatwić życie spadkobiercom a nie sposób na nagrodzenie/ukaranie członków rodziny (co się niektórym marzy).

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-03 13:02:49
Autor: Dominik & Co
Jak mądrze sporządzić testament?
W dniu 02-11-2010 15:52, Maddy rzecze:

Testament w naszych warunkach to narzędzie mające ułatwić życie
spadkobiercom a nie sposób na nagrodzenie/ukaranie członków rodziny (co
siÄ™ niektĂłrym marzy).

Bo co niektórzy jeszcze uważają, że mają prawo dysponować swoją
własnością. W dupach się poprzewracało!

--
Dominik (& kÄ…pany)

Data: 2010-11-03 18:29:00
Autor: niusy.pl
Jak mądrze sporządzić testament?

UĹĽytkownik "Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid>

[...]

Prawda ? Bardzo interesujÄ…ce zachowanie.

Data: 2010-11-02 15:15:38
Autor: Maddy
Jak mądrze sporządzić testament?
W dniu 02-11-2010 14:57, fotoreporter1@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:
Maddy<maddy@esi.com.pl>  napisaĹ‚(a):

Wyprowadzić się z Polski.

DokÄ…d? JakaĹ› sugestia? :-)

W Ameryce można zapisać majątek nawet kotu.

I na koniec - każdy testament można podważyć.

To jaki byłby sens pisania testamentów?

Bo może nie będzie się chciało nikomu podważać.
Na pewno nie dla starej pralki i lodĂłwki.

Ale znam rodzinę, która się sądzi od 10 lat, bo dziadzio wydziedziczył syna z pierwszego małżeństwa i wszystko zapisał córce z drugiego.
Ta zmarła miesiąc po dziadzi, zostało jej dwoje dzieci i jest jazda.
Do podziału jest kamienica z lokatorami i dom za miastem. W domu mieszak syn (prawem kaduka) a czynsze z kamienicy zbierają wnuki (też nie wiadomo jakim prawem) I się wodzą za łby. Kamienica niszczeje, bo wnuki czynsz zbierają ale wydawać na remont nie chcą, bo a nuż na obce będą płacić. Syn też dach tylko łata "byle do wiosny" bo a nuż tego domu nie dostanie koniec końców.

Najlepszy prezent dla licznej rodziny, to długi przewyższające majątek. Przynajmniej się nie pozagryzają przy podziale.

SzczegĂłlnie zapisy (ĹĽe Hesi pralkÄ™)

To może darowizna przed śmiercią? Od używanej pralki nie powinno być
podatku.

JeĹĽeli tej pralki fizycznie Hesia teraz nie dostanie, to w razie Twojej
śmierci będzie to traktowane jak spadek.

i wyłączenia (żonie nic).

Z żoną - jak pisałem - jestem w separacji, więc chyba nic nie
dostanie?

A zrobiliście podział majątku przy separacji?
No i separacja to nie rozwód, nie dam głowy czy żona nie dziedziczy z mocy prawa, przynajmniej częściowo.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-03 10:29:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 2 Nov 2010,   wrote:

To może darowizna przed ¶mierci±?

  Nie działa i ciekawe dlaczego nikt tego nie poruszył.
  Darowizny dane do 10 lat przed ¶mierci± wlicza się do maj±tku spadkowego,
za¶ dane spadkobiercom - po prostu się wlicza (bez ograniczenia).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-04 00:26:07
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Jak m±drze sporz±dzić testament?
 Darowizny dane do 10 lat przed ¶mierci± wlicza się do maj±tku spadkowego,

Nie rozumiem... Jak od kogo¶ co¶ dostałem, to mog± mi przyj¶ć i zabrać,
bo umarł i nie minęło 10 lat? A jak już tego nie mam?

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-11-06 11:55:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 4 Nov 2010, Przemysław Adam ¦miejek wrote:

 Darowizny dane do 10 lat przed ¶mierci± wlicza się do maj±tku spadkowego,

Nie rozumiem... Jak od kogo¶ co¶ dostałem, to mog± mi przyj¶ć i zabrać,

  Nie mog±, je¶li spłacisz ewentualne roszczenia zachowkowe.

bo umarł i nie minęło 10 lat? A jak już tego nie mam?

  Patrz wyżej.
  ¦ci¶lejsza odpowiedĽ obok - faktycznie za bardzo się stre¶ciłem :>, bo
wliczenie dotyczy (tylko) zachowków, więc najpierw kto¶ ze spadkobierców
musi być "poszkodowany" w ten sposób, że dostanie mniej niż połowę (lub
mniej niż 2/3 je¶li podlega) tego co mu się "by należało".
 Ale wtedy jest jak wyżej - obdarowany spłaca brakuj±c± czę¶ć zachowku.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-04 00:42:32
Autor: Arek
[...]

Który paragraf to reguluje?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2010-11-06 12:03:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 4 Nov 2010, Arek wrote:

[...]

  Nie podpuszczaj (bo jest niemożliwe że nie wiesz o meritum, za
to jest możliwe że chcesz się przyczepić do słów o "wliczaniu
do maj±tku spadkowego", bo owo wliczenie nie jest "ogólne"
i to prawda, że nie zastrzegłem :))

"Grunt" jest w art.994.
  Dotyczy zachowku, więc nie jest tak że należy "zwrócić darowiznę", lecz
*je¶li uprawniony do zachowku* nie dostanie dostatecznego maj±tku
w spadku, ma prawo ż±dać uzupełnienia zachowku od obdarowanych.
  Ograniczenia s± wymienione w art. 996..1001 i okolicach.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-02 14:33:16
Autor: =Marcos=
Jak m±drze sporz±dzić testament?
Jednak, oprócz maj±tku, mam też zobowi±zania - dług pieniężny. Chciałbym, żeby
w cało¶ci spłaciła go Hesia, bo jest wyrodn± córk±

To może dług zapisz w testamencie skarbowi państwa? Jakby się dało zapisać maj±tek jednej osobie, a długi drugiej, to każdy by tak robił.

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

Data: 2010-11-02 16:52:50
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2010-11-02 14:02, fotoreporter1.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
[...]

Zapisz w testamencie, że cały spadek ma przypa¶ć Hesi, która jednocze¶nie będzie zobowi±zana do wydania z maj±tku tych konkretnych rzeczy dla Meli, Zbyszka i Hanki, jednocze¶nie ich oraz Aniele wydziedzicz, pozbawiaj±c prawa do zachowku (trochę te zapisy sie kłóc± z wydziedziczeniem, al może przej¶ć)

Je¶li Hesia nie odrzuci spadku, to będzie to, co chciałe¶, je¶li odrzuci, to trudno, na to nie ma wpływu.
--
Jak kogo¶ pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

Data: 2010-11-03 11:45:25
Autor:
Jak m±drze sporz±dzić testament?
Roman Rumpel <romane@screspam.gazeta.pl> napisał(a): [...]

O! M±drego człowieka zawsze warto posłuchać ;-)
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.

Data: 2010-11-03 18:54:56
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2010-11-03 12:45, fotoreporter1@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:
Roman Rumpel<romane@screspam.gazeta.pl>  napisał(a):

[...]

O! M±drego człowieka zawsze warto posłuchać ;-)
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.

To jeszcze musisz pamiętać, że przyczyna wydziedziczenia winna być podana w testamencie, na dodatek prawdziwa, czyli to trójka zapisobierców, a nie Hesia, musi być wobec spadkodawcy niehalo.

No ale to już szczegół ;)