Jak można przyspieszyć starego laptopa?

Data: 2013-01-19 18:17:19
Autor: Michal Lukasik
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
On 19/01/2013 15:08, dm wrote:

Tak jak w temacie.Laptop to Toshiba S1800-614,system Windows XP
professional,procesor Intel Celeron 1100 MHz,ram 128 MB Sdram.Komputer
służy dzieciakom tylko do przegl±dania netu,który strasznie go muli.Co
mogę rozszerzyć lub jako¶ go przyspieszyć?

Przede wszystkim RAM, na ile płyta główna pozwala - wg. poniższego WWW do 512MiB
http://uk.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?service=UK&PRODUCT_ID=15921

Jeszcze jedno pytanie,chciałbym wgrać od nowa system jednak nie posiadam
płyty,z tego co widzę to re covery też nie ma,natomiast na obudowie mam
nr.seryjny systemu.Istnieje jaka¶ możliwo¶ć aby wgrać ponownie system
używaj±c klucza który posiadam?

Oczywi¶cie, że tak. Potrzebujesz instalkę w wersji OEM i nie powinno być żadnych problemów. Sterowniki znajdzie¶ na w.w. WWW.
Z drugiej jednak strony skoro dzieciaki używaj± go typowo do Internetu to możesz pokusić się na rezygnację z Windows na rzecz jakiego¶ Linuksa. Przy tej ilo¶ci RAM (po dodaniu także) zalecałbym co¶ "oszczędnego" w wodotryski a jednocze¶nie na pocz±tek łatwego w obsłudze - co¶ z xfce, np. xUbuntu albo LinuXMint.
http://xfce.org/
http://xubuntu.org/
http://blog.linuxmint.com/?p=2263
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-01-20 10:41:02
Autor: MadMan
Dnia Sat, 19 Jan 2013 18:17:19 +0000, Michal Lukasik napisał(a):

Przede wszystkim RAM, na ile płyta główna pozwala - wg. poniższego WWW do 512MiB

Rozkręcić i sprawdzić ile ma slotów, jak 2 sloty to pewnie 1 GB obsłuży. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2013-01-20 11:23:48
Autor: Irokez
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1qbnmgvql430i.dlgrower.power.pl...
[...]

Sk±d ta pewno¶ć?
VIA, SIS pewnie tak, ale tam siedzi ALI  i może się skończyć na 512MB a to trochę mało.
Testowałem laptopa z 512, 768 i 1024MB RAM (Dell D610) i dopiero przy tym 1GB była różnica.

--
Irokez

Data: 2013-01-20 11:45:50
Autor: qwerty
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Użytkownik "Irokez"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:50fbc5b8$0$26684$65785112@news.neostrada.pl...
Testowałem laptopa z 512, 768 i 1024MB RAM (Dell D610) i dopiero przy tym 1GB była różnica.

Po zwiększeniu ramu do 3 GiB win7 przy¶pieszył. Przy 2 GiB strasznie chodził ociężale. Komfortowa praca zaczyna się przy 8 GiB (tyle ma laptop - przy 4 GiB było ciężko pracować).

Data: 2013-01-20 11:49:50
Autor: PK
On 2013-01-20, qwerty <qwerty01@poczta.fm> wrote:
Po zwiększeniu ramu do 3 GiB win7 przyśpieszył. Przy 2 GiB strasznie chodził ociężale. Komfortowa praca zaczyna się przy 8 GiB (tyle ma laptop - przy 4 GiB było ciężko pracować).

Temat poruszany wielokrotnie. Różni ludzie, różne potrzeby.
Mi W7 (32-bit) chodził bardzo płynnie na 2GB.

Na 128 MB będzie chodził WinXP. Po prostu trzeba go wyposażyć
w odpowiednie oprogramowanie:
a) pochodzące z czasów, gdy 128 MB było normą
lub
b) odpowiednio lekkie.

No i w przeglądarce trzeba wyłączyć flasha.

pozdrawiam,
PK

Data: 2013-01-20 13:28:42
Autor: Irokez
On 2013-01-20, qwerty <qwerty01@poczta.fm> wrote:
Po zwiększeniu ramu do 3 GiB win7 przyśpieszył. Przy 2 GiB strasznie
chodziĹ‚  ociężale. Komfortowa praca zaczyna siÄ™ przy 8 GiB (tyle ma
laptop - przy 4 GiB  byĹ‚o ciężko pracować).
[...]

128MB to chyba norma dla Win98SE
WinXP SP1 golutkie na 128MB chodziło baaardzo na siłę...
A tu ma być do przeglądania internetu więc SP3 koniecznie

--
Irokez

Data: 2013-01-20 13:55:35
Autor: PK
On 2013-01-20, Irokez <no.email@wp.pl> wrote:
128MB to chyba norma dla Win98SE
WinXP SP1 golutkie na 128MB chodziło baaardzo na siłę...
A tu ma być do przeglądania internetu więc SP3 koniecznie

Przyznaję, że nie kumam, skąd ta konieczność SP3 :).
SP1 na 128MB chodziło OK (wiem, bo miałem). Na 256 MB już
dobrze śmigało (sporo grałem na takim zestawie).

pozdrawiam,
PK

Data: 2013-01-20 15:16:37
Autor: JoteR
"PK" napisał:

Przyznaję, że nie kumam, skąd ta konieczność SP3 :).

Może niektórzy lubią mieć system aktualizowany na bieżąco z WU lub MU, a nie podejrzanej konduity Autopatcherów?

SP1 na 128MB chodziło OK (wiem, bo miałem). Na 256 MB
już dobrze śmigało (sporo grałem na takim zestawie).

A teraz 1 GiB dla XP jest "entry level" i nie ma co wspominać starych czasów.
Specyfikacja dla tego laptopa (ktĂłrej niektĂłrym dyskutantom najwyraĹşniej nie chciaĹ‚o siÄ™ przeczytać) wyraĹşnie mĂłwi, ĹĽe Ăłw laptop ma 2 sloty dla moduĹ‚Ăłw o wielkoĹ›ci najwyĹĽej 256 MiB i jest to na dzisiaj stanowczo za maĹ‚o dla  - cytujÄ™: "przeglÄ…dania netu". ZwĹ‚aszcza przy tym procesorze. Ta maszyna po prostu nie nadaje siÄ™ do przedstawionego zastosowania i ĹĽedne leputanie tu nic nie pomoĹĽe.

JoteR

Data: 2013-01-21 23:39:17
Autor: Michal
W dniu 2013-01-20 14:55, PK pisze:
Przyznaję, że nie kumam, skąd ta konieczność SP3 :).
SP1 na 128MB chodziło OK (wiem, bo miałem). Na 256 MB już
dobrze śmigało (sporo grałem na takim zestawie).

Ale pamiętasz to z czasów gdy 128-256 MB było standardem i oprogramowanie było pod to pisane. Obecne jego wersje są pisane pod komputery z min 1 GB RAM, a byle przeglądarka z kilkoma kartami bierze sobie te 256 i więcej RAM. Takie czasy, a z kolei używanie internetu na przestarzałych, nie łatanych wersjach OSów i przeglądarek/pluginów to IMHO proszenie się o kłopoty. Na gołe WinXP PRO lub z SP1 można sobie pozwolić na specyficznej maszynie nie podłaczonej do sieci wykonującej konkretne zadanie (np: sterowanie jakąś maszyną) z autorskim oprogramowaniem napisanym na tamtą starą wersję OSa i czasem źle działającą na SP3.

--
/MB

Data: 2013-01-21 23:34:03
Autor: Michal
W dniu 2013-01-20 10:41, MadMan pisze:
[...]

Toshiba na swojej stronie zeznaje, ĹĽe dla tego modelu max to 512 MB RAM.

--
/MB

Data: 2013-01-22 12:14:11
Autor: MadMan
Jak można przyspieszyć starego laptop a?
Dnia Mon, 21 Jan 2013 23:34:03 +0100, Michal napisał(a):

Toshiba na swojej stronie zeznaje, że dla tego modelu max to 512 MB RAM.

Apple zeznaje że w PowerMacu G4 MDD można max mieć 1 GB RAMu. Sam miałem
1.5. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2013-01-22 17:31:56
Autor: qwerty
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
UĹĽytkownik "Michal"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:kdkg66$kv9$2@mx1.internetia.pl...
Toshiba na swojej stronie zeznaje, ĹĽe dla tego modelu max to 512 MB RAM.

Zobacz jaki ma chipset, a nie patrzysz na producenta.

Data: 2013-01-22 19:07:45
Autor: Q
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Toshiba na swojej stronie zeznaje, że dla tego modelu max to 512 MB RAM.

Zobacz jaki ma chipset, a nie patrzysz na producenta.

Nic dodac, nic ujac :).

Data: 2013-01-22 22:42:52
Autor: Irokez
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Użytkownik "Q" <no@spam.org> napisał w wiadomo¶ci news:kdmkid$9du$1node1.news.atman.pl...
Toshiba na swojej stronie zeznaje, że dla tego modelu max to 512 MB RAM.
Zobacz jaki ma chipset, a nie patrzysz na producenta.
Nic dodac, nic ujac :).

Pisałem, ALi
Jak dobrze googluję to ALi M1644T <Cyber­ALADDiN-T>(Tualatin)
Max.MEM 3GB - SDRAM/ DDR SDRAM,

max memory module 512MB
a to daje MAX 1GB RAM

--
Irokez

Data: 2013-01-22 23:13:12
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 22 Jan 2013 22:42:52 +0100, Irokez napisał(a):

[...]

Nie zawsze płyta wykorzystuje max. możliwo¶ci chipsetu (nawet jakby¶ miał
rację)
--
Jacek

Data: 2013-01-23 18:45:09
Autor: Irokez
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:akvp7owstl8m$.fjo7wf3lbmnq.dlg40tude.net...
[...]

No cóż, pozostaje sprawdzić organoleptycznie.

--
Irokez

Data: 2013-01-23 23:36:18
Autor: qwerty
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:akvp7owstl8m$.fjo7wf3lbmnq.dlg@40tude.net...
Nie zawsze płyta wykorzystuje max. możliwo¶ci chipsetu (nawet jakby¶ miał
rację)

Jaki¶ przykład?

Data: 2013-01-24 14:31:18
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 23 Jan 2013 23:36:18 +0100, qwerty napisał(a):

[...]

Niestety, skleroza mi go zżarła :) Co nie znaczy że był zmy¶lony. Była to
jaka¶ płyta z wlutowanym na stałe prockiem.
--
Jacek

Data: 2013-01-24 14:36:53
Autor: Chris
Jak można przyspieszyć starego laptopa?
Jacek Maciejewski nabazgrał(a):

[...]

Były takie z VIA na pokładzie :)

--
www.bezwypadkowy.net - SprawdĽ historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
www.automo.pl - SprawdĽ VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkow±.

Data: 2013-01-25 01:52:59
Autor: Michal
Jak mo�na przyspieszy� starego lapt opa?
W dniu 2013-01-22 19:07, Q pisze:
Toshiba na swojej stronie zeznaje, �e dla tego modelu max to 512 MB RAM.

Zobacz jaki ma chipset, a nie patrzysz na producenta.

Nic dodac, nic ujac :).

Bo to pierwszy raz gdy mobo/bios jest tak zaprojektowane, że nie rozpoznaje modułów pamięci o gęstości teoretycznie obsługiwanej przez chipset. To nie składak tylko A-brand na mało popularnym chipsecie i do tego laptop - niemal najbardziej wybredne co do pamięci cholerstwo jakie można sobie wybrać. Jakoś bardziej wierzę producentowi, że wie co pisze, niż w teoretyczne możliwości chipsetu na mocno customizowanej mobo w laptopie i to pod SODIMMy (czyt. mniej kości do wlutowania na moduł -> większa gęstość niż w typowych długich DIMMach stosowanych w mobo stacjonarnych).
Niemniej jednak, do czasu sprawdzenia z konkretnym modułem (o ile będzie jeszcze stabilne w długim okresie używania) nie sprawdzi się do czasu praktycznego włożenia modułu. Zresztą to dobra praktyka dokładania pamięci do laptopów (chodzenie z nim tam gdzie się kupuje
i zlecenia instalacji celem sprawdzenia zgodności przed zakupem), bo potrafią być wybredne i na standardowo obsługiwanych pojemnościach.

--
/MB

Jak można przyspieszyć starego laptopa?