Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twar dy

Data: 2010-03-20 19:04:48
Autor: RD
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twar dy
Witajcie,

  Zastanawiam się, czy aby zwykły format dysku twardego będzie wystarczający.. chciałbym trwale usunąć dane.
  Kiedy wyobraźnia pracuje.. cóż :-) mam mnóstwo ciekawych pomysłów ;-) jak tego dokonać, chcę zrobić to jednak po ludzku. Możecie coś zaproponować?
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

Pozdr,
Rafał

Data: 2010-03-20 19:11:27
Autor: Czarek
W dniu 2010-03-20 19:04, RD napisał/a:
[...]

Zniszczyć dysk mechanicznie - młotek lub podobne narzędzie.
Jeśli chcesz aby tylko dane nie były do odzyskania  (lub było to bardzo utrudnione) to odpowiednie programy do tego celu, np.:
http://stefe.webpark.pl/free-soft-linki/tools-windows/kasowanie.html

--
Cz.

Data: 2010-03-20 19:26:29
Autor: Paweł
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy

Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

Dość skutecznym i szybkim sposobem jest wywiercenie otworu w dysku np. o średnicy 12mm.

Paweł

Data: 2010-03-20 19:42:27
Autor: strach
"Paweł" <pawel.neo@neostrada.pl> wrote in message news:ho34ac$hmh$1atlantis.news.neostrada.pl...
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.
Dość skutecznym i szybkim sposobem jest wywiercenie otworu w dysku np. o średnicy 12mm.

Ciekawe, czy firmy specjalizujące się w odzysku danych byłyby w stanie odtworzyć je z nieuszkodzonych obszarów.

Na pewno nic nie pomoże na spalenie w piecu.

Data: 2010-03-20 19:54:57
Autor: Paweł
[...]

W czasie wiercenia trwale wygina się talerz dysku. Teoretycznie można go wyprostować i odzyskać jakieś dane. Jednak koszt takiej operacji będzie bardzo bardzo duży.

Paweł

Data: 2010-03-20 19:34:59
Autor: MarcinCz
Dnia Sat, 20 Mar 2010 19:04:48 +0100, RD napisał(a):

Zastanawiam się, czy aby zwykły format dysku twardego będzie wystarczający.. chciałbym trwale usunąć dane.

Tego używałem przy przekazywaniu komputerów w darowiznę:
Acronis DriveCleanser -  Bruce Schneier algorytm
--
Marcin

Data: 2010-03-20 19:50:41
Autor: GLaF
[...]

Zwykły format w ogóle nie usuwa danych z dysku. Po formacie jest duża
szansa na odzyskanie wszystkich danych.

  Kiedy wyobraźnia pracuje.. cóż :-) mam mnóstwo ciekawych pomysłów ;-) jak tego dokonać, chcę zrobić to jednak po ludzku. Możecie coś zaproponować?
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

Najpierw programami do trwałego usuwania danych (Hard Disk Wipe Tool,
Darik's Boot and Nuke, Data Shredder... pełno ich jest).

Jak jesteś paranoikiem, to potem rozkręcasz dysk i jeździsz po talerzach
magnesem neodymowym, potem talerze wypiekasz w piecu (im goręcej tym
lepiej), potem talerze niszczysz mechanicznie - tniesz, rozbijasz,
wyginasz... :)

--
GLaF

Data: 2010-03-20 19:55:28
Autor: JoteR
"RD" napisał:

 Zastanawiam się, czy aby zwykły format dysku twardego będzie wystarczający.. chciałbym trwale usunąć dane.

Format nie, ale jednokrotne zapisanie jego całej powierzchni nowymi danymi przez jakiś program typu wipe-disk wystarczy.

JoteR

Data: 2010-03-21 05:18:20
Autor: Konrad Kosmowski
** JoteR <joter@pf.pl> wrote:

[...]

Nie wiem na jakiej podstawie oceniasz, że "wystarczy". Stosunkowo stare
standardy/rekomendacje agencji bezpieczeństwa w tym zakresie zalecają kilka
przebiegów zapisu losowymi danymi.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-21 10:34:35
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 21 Mar 2010 05:18:20 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

** JoteR <joter@pf.pl> wrote:

[...]

^^^^

Ano właśnie.

standardy/rekomendacje agencji bezpieczeństwa w tym zakresie zalecają kilka
przebiegów zapisu losowymi danymi.

M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2010-03-21 19:08:26
Autor: Konrad Kosmowski
** Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

standardy/rekomendacje agencji bezpieczeństwa w tym zakresie zalecają kilka
przebiegów zapisu losowymi danymi.

Co konkretnie? Bo chyba nie oczekujesz, że będę czytał cały wątek w ogóle nie
wiedząc co poeta miał na myśli.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-21 11:35:10
Autor: JoteR
"Konrad Kosmowski" napisał:

chciałbym trwale usunąć dane.

jednokrotne zapisanie jego całej powierzchni nowymi danymi
przez jakiś program typu wipe-disk wystarczy.

Nie wiem na jakiej podstawie oceniasz, że "wystarczy".

Na podstawie logiki. Nawet próba dzyskania tak nadpisanych danych ze współczesnego dysku za pomocą wytropienia śladu poprzedniego zapisu (z wątpliwą skutecznością, ze względu na gęstość upakowania ścieżek w dzisiejszych dyskach) wymaga kosztów. Kosmicznych, adekwatnych do technologii użytej do tego celu. Dyski z danymi o takiej wartości, których odzyskanie usprawiedliwiałoby poniesienie tych kosztów są utylizowane przez firmy, które z pewnością nie muszą zasięgać porad na pl.comp.pecet. Zatem jest rzeczą mocno wątpliwą, aby dysk kolegi RD zawierał dane, na które czyhają jakieś Wrogie Siły gotowe zapłacić astronomiczną cenę za próbę (o wątpliwej skuteczności) ich odzyskania. Z pewnością nie jest to mietek1234 z (za przeproszeniem) Allegro.
Z drugiej jednak strony - przecież ONI są wszędzie...

JoteR

Data: 2010-03-21 10:41:17
Autor: jureq
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Dnia Sun, 21 Mar 2010 11:35:10 +0100, JoteR napisał(a):

Na podstawie logiki. Nawet prĂłba dzyskania tak nadpisanych danych ze
współczesnego dysku za pomocą wytropienia śladu poprzedniego zapisu (z
wątpliwą skutecznością, ze względu na gęstość upakowania ścieżek w
dzisiejszych dyskach) wymaga kosztĂłw. Kosmicznych, adekwatnych do
technologii uĹźytej do tego celu.

Nie wiem jak jest obecnie, ale około 15 lat temu w czasopismach poświęconych technice wojskowej pojawiały się oferty urządzeń przenaczonych do tego celu. Ceny zaczynały się tak mniej więcej od kwoty 3 razy cena typowego PC-ta.

Data: 2010-03-21 11:11:45
Autor: tg
"jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message news:ho4t4d$3kl$5news.onet.pl...
[...]

to ja powtorze po raz kolejny - zaden cywil nie oferuje odzyskania
danych nadpisanych nawet jeden raz

i nie jest znany *zaden* przypadek odzyskania danych nadpisanych np.
gutmannem ani zadnym innym wielokrotnym algorytmem (w przypadku
wspolczesnego dysku o pojemnosci liczonej w GB)

o ile nie sa to serwery z danymi wartymi dzieiatki miliony (i wiecej)
dolarow mozna to ryzyko spokojnie olac bo koszty tego sa astronomiczne

Data: 2010-03-21 17:55:13
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 21 Mar 2010 10:41:17 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

[...]

Tak, bo wtedy królowały dyski o innej technologii zapisu i upakowaniu
danych niż obecnie. Dziś nikt się takimi urządzeniami już nie chwali.

Data: 2010-03-21 19:10:46
Autor: Konrad Kosmowski
[...]

Co Ty znowu bredzisz? Nikt się nie chwali bo to nie jest dezodorant tylko
specjalizowany sprzęt. Prasy do mechanicznego niszczenia dysków są jak
najbardziej dostępne i stosowane tam gdzie bezpieczne zbywanie nośników jest
wymogiem.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-21 19:48:43
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 21 Mar 2010 19:10:46 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

[...]

Młotki znajdziesz w każdym sklepie z narzędziami. Tylko ma się to tak
samo nijak do odzyskiwania danych z nadpisanych talerzy. Wróć, jak
znajdziesz przykład skutecznego odzyskania danych ze współczesnego dysku
twardego po jego jednokrotnym nadpisaniu albo podasz namiary na
producenta urządzenia, przy pomocy którego można to zrobić. A do tego
czasu z mojej strony EOD.

P.S. Nie zgadzasz się z tym co piszę - OK, ale staraj się chociaż nie
schodzić poniżej akceptowalnego poziomu dyskusji. To nie jest grupa
advocacy. --

Data: 2010-03-22 10:41:46
Autor: ABC
[...]

Coś czytałem, że współczesne dyski mają dwa razy większą pojemność niż podaje producent. Jest tam ukryta partycja z której można odczytać dane które były na widocznej dla systemów powierzchni. Źródło może nie do końca wiarygodne bo są to poradniki z allegro jak zwiększyć dwukrotnie pojemnośc dysku przy użyciu odpowiedniej wersji programu ghost. Do niedawna sam w to nie wierzyłem, aż pewnego dnia sam niszczyłem dane na laptopowym dysku 100GB seagate i kiedy wszedłem do zarządzania dyskami pokazała mi się pojemność 180GB. Program, którym niszczyłem dane to O&O SafeErase.

Data: 2010-03-22 10:52:50
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 22.03.2010 10:41, ABC wrote:
[...]

Dwukrotnie wieksza pojemnosc to z pewnoscia bardzo duza przesada.

Ale to prawda, ze dyski maja wieksza pojemnosc niz rzeczywista - tej "dodatkowej" uzywaja do przemapowania zepsutych blokow (badblocki).

Blokow, ktore zostaly przemapowane nie da sie "skasowac" chocby dziesieciokrotnym nadpisywaniem dysku (chyba, ze jakies narzedzie producenta to umozliwia i jest to _udokumentowana_ funkcja) - po prostu system nie bedzie pisal w te miejsca.

I jakkolwiek prawdopodobienstwo, ze popsuty blok bedzie jeszcze do odczytania jest male, a w dodatku z pozostalych tam danych da sie cos poskladac - niemniej da sie to zrobic chalupniczymi metodami, bez milionowych, wojskowych budzetow.

Dlatego gdy dane sa wazne, dyski - po nadpisaniu danych - niszczy sie fizycznie.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-23 02:15:08
Autor: Michal Kawecki
Dnia Mon, 22 Mar 2010 10:52:50 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

[...]

Nadmiarowych sektorów jest kilkaset. Prawdopodobieństwo, żeby w tych
paru/nastu użytych przez całe życie dysku sektorach (więcej oznacza z
reguły poważną awarię dysku) wybranych losowo spośród dziesiątków
milionów sprawnych sektorów, akurat znalazło się coś wyjątkowo ważnego,
jest znikome. Do tego to "coś" musiałoby zmieścić się na mniej niż 512
bajtach. Tablicę mapowań sektorów można wyzerować, są do tego proste darmowe
narzędzia. Realokowany sektor zostanie wówczas oznakowany jako sprawny i
można będzie próbować odczytać jego zawartość albo go wyzerować. Z tym,
że każda próba "normalnego" odczytu bądź zapisu spowoduje zapewne
ponowne jego relokowanie przez elektronikę dysku, tak więc żeby dobrać
się do jego faktycznej zawartości trzeba użyć specjalnych narzędzi
programowych. Ale nawet jeśli się je posiada, to jeśli sektor ma
nieprawidłową sumę kontrolną (99% przypadków), to co się z niego odczyta
to będą zwykłe śmieci.

Reasumując, nie przesadzałbym z tym zagrożeniem. --

Data: 2010-03-23 22:52:46
Autor: XYZ
On 23.03.2010 02:15, Michal Kawecki wrote:
Tablicę mapowań sektorów można wyzerować, są do tego proste darmowe
narzędzia.
Możesz podać, jakie to narzędzia?

Data: 2010-03-24 00:02:43
Autor: Michal Kawecki
Dnia Tue, 23 Mar 2010 22:52:46 +0100, XYZ napisał(a):

On 23.03.2010 02:15, Michal Kawecki wrote:
Tablicę mapowań sektorów można wyzerować, są do tego proste darmowe
narzędzia.
Możesz podać, jakie to narzędzia?

Tego Ci nie napiszę, bo na Allegro pojawi się wysyp "nowych" dysków. Ale
jak masz czas - postudiuj tutaj:
http://poszukaj.elektroda.pl/search.php?

Data: 2010-03-22 14:25:42
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces ABC <aaa@bbb.cc> zwrócił błąd:

Coś czytałem, że współczesne dyski mają dwa razy większą pojemność niż podaje producent.

Tak nie jest, choć są dyski w których jedna powierzchnia jednego talerza
nie jest wykorzystywana w ogóle. Jednak producenci mają taki problem z
uzyskaniem pojemności że planują masowe wprowadzenie 4kiB sektora
(niektóre dyski już tak mają), zamiast standardowych 512 bajtów, a
zwiększy to ilość miejsca o kilka procent może a powoduje pewne problemy
dla użytkowników niektórych OSów.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2010-03-23 18:47:59
Autor: Michał Bień
W dniu 2010-03-22 14:25, Saiko Kila pisze:

[...]

BTW:
Masz na miary na niskopoziomowe narzędzia do tego?. Bo już jakiś czas temu myślałem by wreszcie potraktować takim narzędziem Samsunga SP1213N
(typowy dysk z jednym logicznie zablokowanym talerzem), bo w sumie to co kiedyś spokojnie wystarczało na dysk systemowy, dziś nawet jako dysk
do kieszeni jest przymałe, a nowego PATA nie chcę kupować.
Przy okazji pochwalcie się praktycznymi doświadczeniami z niezawodnością tak odblokowanych dysków.

/Michał Bień

Data: 2010-03-23 21:38:52
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces Michał Bień <mbien@invalid.pl> zwrócił błąd:
[...]

Cóż, ja z takich jedynie Seagate miałem (750 GB), i nawet nie
próbowałem, bo podobno po prostu nie ma głowicy z tej nieużywanej
strony. Czy to prawda nie wiem, nie chciałem rozbierać :) Ale wedle
dokumentacji tak - liczba głowic to 3 a nie 4 jak w wersji 1 TB, a
talerzy tyle samo, czyli dwa. Podobna sytuacja jest z dyskiem 250 GB -
ma jeden talerz i jedną głowicę. Ba, czytałem też że seagate używa
dysków nie pokrytych magnetyczną substancją z jednej strony, choć to
wydaje mi się niepewne.

Data: 2010-03-24 21:20:23
Autor: Michał Bień
W dniu 2010-03-23 21:38, Saiko Kila pisze:

> [...]
ma jeden talerz i jedną głowicę. Ba, czytałem też że seagate używa
dysków nie pokrytych magnetyczną substancją z jednej strony, choć to

Czyli spokój, że przez samo firmware nie marnuje się jedna powierzchnia. Do tej pory podchodziłem dość sceptycznie do takich metod (IMHO w HDD dużo ważniejsza jest niezawodność, niż pojemność), ale zapytać o praktyczne doświadczenia nie zaszkodziło ;)

/MB

Data: 2010-03-23 02:15:08
Autor: Michal Kawecki
Dnia Mon, 22 Mar 2010 10:41:46 +0100, ABC napisał(a):

[...]

To były tylko prymitywne sztuczki z tablicą partycji. Edytując
odpowiednie bity można sobie wygenerować partycję o dowolnej wielkości. http://www.searchengines.pl/Ukryta-partycja-t20937.html

BTW pamiętasz casus podrobionych USB penów Sony o wielkości 8 GB,
mających w rzeczywistości 1 GB?

Data: 2010-03-29 22:07:31
Autor: Michal AKA Miki
Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości news:1aa7nhtah7x7c.dlgkwinto.prv...
[...]

ja to q... pamietam... kolega mi z Chin sprowadzil 4 takie - bylem wtedy 600zl w plecy.
A przekonal go tym, ze sprzedawca w sklepie w chinach (cos a'la odpowiednik naszego Vobisu) nagral kilkadziesiat MB i i odczytal bez problemu... heh... szkoda gadac.
potem raz na 2 tygodnie lazilem po allegro i ostrzegalem innych kupujacych

a widze, ze i dzisiaj jeszcze mozna znalezc takie wzornictwo
http://allegro.pl/item973395661_sony_pendrive_359gb_micro_vault_od_1zl.html

Dla mnie - 100% sciemy, bo Sony nigdy nie mialo takiego wzornictwa :)

Pozdrawiam
Michal

Data: 2010-03-29 23:02:02
Autor: qwerty
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Użytkownik "Michal AKA Miki" <jakistammichal@z.onetu.pl> napisał w wiadomoœci grup dyskusyjnych:hor1a4$6bs$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Nauka kosztuje. Chyba trzeba być upoœledzonym, ale kupować towar za ułamek ceny firm konkurencyjnych.

a widze, ze i dzisiaj jeszcze mozna znalezc takie wzornictwo
http://allegro.pl/item973395661_sony_pendrive_359gb_micro_vault_od_1zl.html

"SONY Pen Drive 359GB MICRO VAULT

sprzęt został sprowadzony z USA, lecz stwierdziłem że jego pojemnoœć jest dla mnie za mała i zakupiłem większy,"
Nawet œrednio inteligentna osoba zauważy, że rozmiar nie pasuje do ~2^x.

Data: 2010-03-30 22:34:38
Autor: Michal AKA Miki
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomoœci news:hor4g6$tsg$1news.task.gda.pl...
[...]

Wiesz, troche mnie tym obraziles, zakladam, ze po prostu nie znasz faktow.
Kolega kupowal bezposrednio w Chinach, w czasach, kiedy byl poczatek duzego boomu na import z powodu ogromnej roznicy cen. W dodatku kupowal w sklepie, ktory jest jednym w sieci sklepow na terenie Chin (jak mowie - cos na ksztalt naszego Vobisu). Biorac pod uwage nasze realia, nie przyszlo mu pewnie na mysl, ze podrobki w Chinach to normalka (glosno zaczelo sie o tym mowic jakis rok pozniej, jak juz wystarczajaco duzo shitu naplynelo), on sie napalil, pendrive dzialal, ja zamowilem u niego 4 sztuki.
A na allegro chodzily w "normalnych" cenach, odrobine tansze niz konkurencja, a wziecie mialy z powodu nazwy "Sony"...

[...]

no to jest przypadek wybitny :)
co ciekawe, zglosilem to do Allegro, otrzymalem informacje, ze zweryfikuja :)
Az sobie dodalem do ulubionych, zobacze jak sie to skonczy.

Pozdrawiam
Michal

Data: 2010-03-21 21:16:01
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 21.03.2010 19:10, Konrad Kosmowski wrote:
[...]

Skup sie.

Michal pisal o urzadzeniach do wyciagania danych, nie do niszczenia dyskow.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-21 19:31:42
Autor: Konrad Kosmowski
** JoteR <joter@pf.pl> wrote:

[...]

Przecież nie zostało napisane jakie to są dane, logika nie ma tutaj nic do
rzeczy - po prostu nie wiemy jakie to są dane ale mają ulec zniszczeniu.

Poza tym nawet niech to będą dane w ogóle niekrytyczne np. materiały
marketingowe banku - jeżeli się nagle okaże, że kupisz na Allegro dysk z danymi
banku (nawet niewrażliwymi) to czy nie jest to dla tego banku (jeżeli pójdziesz
z tym do prasy) problem wizerunkowy?

Napisane zostało "jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy" -
najskuteczniej będzie go zniszczyć fizycznie tzn. ja proponuję przewiercić
grubym wiertłem w kilku miejscach. Na logikę to tak potraktowany dysk będzie
bezużyteczny. W przypadku metod programowych jest jeszcze jedno ryzyko - ludzka pomyłka.
Przykładowo masz do zbycia 30 takich samych dysków. Rutynowo je wymazujesz ale
w pewnym momencie (rutyna prowadzi do takich błędów) gdzieś na biurku dysk
wyczyszczony pomyli Ci się z takim jeszcze nie wyczyszczonym...

Dlatego ważne są procedury np. aby (jeżeli robimy to często) np. na każdym
wyczyszczonym dysku nalepiać stosowną nalepkę, aby był ktoś w ogóle
odpowiedzialny za to (musiał sporządzić jakiś kwit/protokół) itd.

Tak czy inaczej w przypadku fizycznie zniszczonego dysku (np. zmielonego na
pył) raczej ciężko o opisaną wyżej pomyłkę prawda? :-)

To niby są proste sprawy, a co raz słyszy się, że dane w ten sposób
wyciekają...

Jeszcze jedna uwaga do wyrażania się z pogardą wobec ludzi, którzy np. zlecają
niszczenie nośników specjalizowanym firmom. Jak napisałem - wycieki danych
zdarzają się co raz - zlecenie niszczenia innej firmy zdejmuje z nas
odpowiedzialność.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-21 21:20:03
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 21.03.2010 19:31, Konrad Kosmowski wrote:

[...]

Taaa...

    "Co za d.... zlecil zniszczenie danych tej firmie? Ktos znalazl
     nasze dyski na smietniku / kupil na allegro i poszedl z tym do
     gazety. Nasz bank ma teraz niezly problem wizerunkowy".

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-21 21:21:49
Autor: Konrad Kosmowski
** Tomasz Chmielewski <tch@nospam.wpkg.org> wrote:

[...]

"No to pozywamy tę firmę i wyciągamy odszkodowanie."

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-21 21:26:57
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 21.03.2010 21:21, Konrad Kosmowski wrote:
[...]

W zaleznosci od branzy, moze to nie zrownowazyc nadszarpnietego wizerunku. Ale to rozmowa na inna grupe.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-22 08:57:36
Autor: JoteR
"Konrad Kosmowski" napisał:

[...]

Zostało napisane, jakie to nie są dane. Patrz akapit wyżej.

po prostu nie wiemy jakie to są dane ale mają ulec zniszczeniu.

Repeto - ulegną zniszczeniu w stopniu uniemożliwiającym ich odtworzenie za pomocą dostępnej dziś technologii w ramach adekwatnych do wartości tych danych środków.

jeżeli się nagle okaże, że kupisz na Allegro dysk z danymi banku

Nie kupisz na (za przeproszeniem) Allegro dysku z danymi banku - co najwyżej kupisz dysk, na którym kiedyś były. I już ich nie ma, jeśli zostały nadpisane. Niczego nie ma. Kononowicz.

W przypadku metod programowych jest jeszcze jedno ryzyko - ludzka pomyłka.
[...] Dlatego ważne są procedury

Słusznie. Zarówno przy metodach programowych jak i ślusarskich.

To niby są proste sprawy, a co raz słyszy się, że dane w ten sposób
wyciekają...

Ale nie z obrzeży ścieżek na wyzerowanych dyskach.

Jeszcze jedna uwaga do wyrażania się z pogardą wobec ludzi, którzy
np. zlecają niszczenie nośników specjalizowanym firmom.

A kto się wyraża?

JoteR

Data: 2010-03-21 13:24:00
Autor: Maru
W dniu 20.03.2010 19:55, JoteR pisze:
"RD" napisał:

[...]

A co będzie jeżeli zrobimy z tego partycje np. Linuksową, ext3 lub ext4??
Później np. w drugą stronę na powrót do ntfs lub fat32.

Data: 2010-03-21 13:27:54
Autor: JoteR
"Maru" napisał:

A co będzie jeżeli zrobimy z tego partycje np. Linuksową, ext3 lub ext4??

Będziemy mogli postawić na tym Linucha.

Później np. w drugą stronę na powrót do ntfs lub fat32.

Będziemy mogli postawić na tym Windę.

JoteR

Data: 2010-03-21 17:55:13
Autor: Michal Kawecki

"RD" napisał:

[...]

To na nic, bo taka konwersja nie nadpisuje talerzy. Co innego, gdybyś po
zmianie typu systemu plików wypełnił go jednokrotnie jakimiś danymi.
Chodzi o nadpisanie bądź wyzerowanie zawartości wszystkich sektorów.
Wystarczy raz, zabawa w czytanie staroci w postaci wypocin gutmanna i
zapis razy 16 jest tylko stratą czasu. --

Data: 2010-03-20 19:58:57
Autor: awow
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Zerowanie dysku przy pomocy aplikacji dostarczanej przez producenta
dysku. W uproszczeniu zapisuje sektor po sektorze zerami nadpisując
wszystkie informacje, bardzo czasochłonne, np. 120GB ok. 12 godzin.

--
awow

Data: 2010-03-20 20:08:03
Autor: Michal Kawecki
[...]

W zasadzie wystarczy jednokrotne zapisanie całej powierzchni dysku
jakimiś danymi.

Data: 2010-03-20 20:44:07
Autor: Doxent
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
jak tego dokonać, chcę zrobić to jednak po ludzku. Możecie coś zaproponować?
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

Truecrypt wystarczy, odpowiednio długie hasło. Nie trzeba dysku niszczyć.

Data: 2010-03-20 22:09:31
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces Doxent <doxent@gazeta.pl> zwrócił błąd:
jak tego dokonać, chcę zrobić to jednak po ludzku. Możecie coś zaproponować?
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

Truecrypt wystarczy, odpowiednio długie hasło. Nie trzeba dysku niszczyć.

A jak ktoś ma słabą wytrzymałość na ból?

Data: 2010-03-21 01:46:22
Autor: Norbert
Dnia Sat, 20 Mar 2010 22:09:31 +0100, Saiko Kila napisał(a):

Truecrypt wystarczy, odpowiednio długie hasło. Nie trzeba dysku niszczyć.

A jak ktoś ma słabą wytrzymałość na ból?

Jak ma duza to tylko parametr czasu odzyskiwania hasla sie zmieni :-)

Norbert

Data: 2010-03-21 20:54:48
Autor: LeP
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy

UĹźytkownik "Norbert"
[...]

Trzeba zastosować odpowiednio długie hasło i go nigdzie nie zapisywać. Potem nawet hipnoza nie pomoże (sprawdzone;)

--
LeP

Data: 2010-03-22 01:45:16
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces LeP <lesp@onet.pl> zwrócił błąd:

[...]

Święta prawda. Mam kilka takich plików, nie pamiętam co w nich jest.
Kiedyś napisałem jakiś skrypt który miał odkodowywać (napisanie
normalnego programu zajęłoby zbyt dużo czasu) - ale nawet kilka miesięcy
nie wystarczyło, mimo że "prawie" pamiętałem hasło. TC jest tak zrobiony
że nie da się go bardzo wydajnie odszyfrować, jest jakiś program
komercyjny do tego ale ponoć też wolny.

Data: 2010-03-22 08:26:55
Autor: Marx
W dniu 2010-03-22 01:45, Saiko Kila pisze:
nie wystarczyło, mimo że "prawie" pamiętałem hasło. TC jest tak zrobiony
że nie da się go bardzo wydajnie odszyfrować, jest jakiś program
komercyjny do tego ale ponoć też wolny.

mozna prosic jakies namiary?
Marx

Data: 2010-03-22 14:17:08
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces Marx <Marx@nospam.com> zwrócił błąd:

nie wystarczyło, mimo że "prawie" pamiętałem hasło. TC jest tak zrobiony
że nie da się go bardzo wydajnie odszyfrować, jest jakiś program
komercyjny do tego ale ponoć też wolny.

mozna prosic jakies namiary?

Chodzi o PRTK z tej strony:
http://www.accessdata.com/decryptionTool.html
Nie jestem pewien czy moduł do TC jest w komplecie czy trzeba oddzielnie
dokupić.

Data: 2010-03-21 21:19:53
Autor: Konrad Kosmowski
** Saiko Kila <fnvxbxvyn@phgzr.vqrn.arg.cy> wrote:

[...]

TC ma taką opcję, że można ustawić "pozoranckie" hasło - tzn. masz dwa hasła,
jedno właściwe otwierające dane, które chcesz chronić. Drugie "pozoranckie"
otwierające inny kontener zawierający dane, które sprawiają pozory właściwych.
:-)

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-22 01:45:15
Autor: Saiko Kila
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy
Proces Konrad Kosmowski <konrad@kosmosik.net> zwrócił błąd:

[...]

Hm, nigdy z tego nie korzystałem (w sumie nie spodziewam się żeby ktoś
moich danych aż TAK potrzebował), ale myślę że gdyby włożyć trochę
pomyślunku w te fałszywe tajności to mogłoby zdać egzamin. Najlepiej coś
z mniej zagrożonego paragrafu ;)

--
SK

Data: 2010-03-20 22:26:06
Autor: Nex@pl
W dniu 2010-03-20 19:04, RD pisze:
[...]

Zerowanie dysku, z 10 razy wystarczy.

Data: 2010-03-20 23:53:58
Autor: Tomek
On 20.03.2010 19:04, RD wrote:
[...]

Proponuję rozwiązanie nieinwazyjne, to znaczy kilkunastokrotne nadpisanie. A jak już to zrobisz, to może mógłbyś mi je wysłać, rzecz jasna nie po to, żebym próbował coś odzyskać. W sakwie pusto, a przydałyby mi się nowe dyski :). Najwyraźniej dla Ciebie i tak są już zezłomowane. Zapłacę za wysyłkę. :)

Data: 2010-03-21 05:15:23
Autor: Konrad Kosmowski
** RD <rd@grupy.com1> wrote:

Zastanawiam się, czy aby zwykły format dysku twardego będzie wystarczający..
chciałbym trwale usunąć dane.

Pewność daje zmielenie dysku na pył za pomocą specjalnej prasy. W domowych
warunkach przewiercenie wiertarką w kilku miejscach załatwi sprawę.

Programowo są narzędzia do tego, które w wielu przebiegach zapisują losowe dane
na dysku (to uproszczenie z mojej strony - faktycznie te algorytmy są dosyć
złożone) co *teoretycznie* uniemożliwia ew. odzyskanie tego co było na dysku
zapisane.

Całkiem niezłym (i darmowym) narzędziem do tego jest dban.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-03-22 19:24:39
Autor: robertcb
** RD <rd@grupy.com1> wrote:

> [...]

Pewność daje zmielenie dysku na pył za pomocą specjalnej prasy. W domowych
warunkach przewiercenie wiertarką w kilku miejscach załatwi sprawę.

100% pewność da też wyjecie talerzy i wrzucenie ich do kwasu (w wyniku reakcji rozpuszczą się) ewentualnie do pieca na żar.

Data: 2010-03-22 22:27:18
Autor: LeP
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy

Użytkownik <robertcb@poczta.onet.pl>

100% pewność da też wyjecie talerzy i wrzucenie ich do kwasu (w wyniku reakcji
rozpuszczą się) ewentualnie do pieca na żar.

Pytanie było nie o skuteczną ale o najskuteczniejszą metodę, więc dobrze jest też w ten kwas zaraz potem nasikać, solidną chochlą dokładnie wymieszać i dla pewności wypić - a w popiół napluć, rozgrzebać pogrzebaczem i rozrzućić w cztery strony świata wypowiadając tajemne zklęcia;)
To da gwarantowane, nadmiarowe 59% pewności ;)

--
LeP

Data: 2010-03-22 22:38:35
Autor: LeP
Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twardy

Użytkownik "LeP"

[...]

Korekta. Po namyśle stwierdzam, że jest jeszcze skuteczniejsza metoda. Kwasu przed wypiciem nie mieszać (będzie bardziej wiatropędny), a w popiól napluć, rozgrzebać pogrzebaczem, ulepić czopek, zastosować, a potem dopiero wszysko jeszcze raz spalić i rozrzuć na cztery wiatry (albo poczekać, aż kwas sam to zrobi).

--
LeP

Data: 2010-03-21 09:29:01
Autor: Irokez
Użytkownik "RD" <rd@grupy.com1> napisał w wiadomości news:ho32ce$4re$1node1.news.atman.pl...
[...]

Oglądałes ostatnie minuty Terminatora?
Tam jest odpowiedź.
Nawet nie będzie co uzywać ;)

--
Irokez

Data: 2010-03-21 10:31:15
Autor: tg
"RD" <rd@grupy.com1> wrote in message news:ho32ce$4re$1node1.news.atman.pl...
 Zastanawiam się, czy aby zwykły format dysku twardego będzie wystarczający.. chciałbym trwale usunąć dane.

format nie usuwa danych a jedynie weryfikuje czy cala powierzchnie systemu
plikow da sie odczytac

 Kiedy wyobraźnia pracuje.. cóż :-) mam mnóstwo ciekawych pomysłów ;-) jak tego dokonać, chcę zrobić to jednak po ludzku. Możecie coś zaproponować?
Dyski twarde mogą nie nadawać się do użycia po usunięciu danych.

wystarczy wyzerowanie dysku narzedziami producenta lub jakims freewarem,
wbrew obiegowym opiniom jednokrotne nadpisanie danych zabezpiecza cie przed
ich odzyskaniem w 100% (ze strony cywili w kazdym razie), byc moze sa jakies
militarne techniki odzyskania danych po zerowaniu dysku, nie jest znany
*zaden* przypadek odzyskania danych po czyszczeniu dysku algorytmem gutmanna
ale to 35 powtorzen i troche trwa

wiec o ile nie podejrzewasz ze dyskiem moze sie zainteresowac wywiad rosji,
usa czy chin to swobodnie mozesz poprzestac na pojedynczym zapisaniu dysku
nowymi danymi - odzyskania czegokolwiek z takiego dysku w ktorym faktycznie
cala powierzchnia zostala nadpisana nie podejmuje sie zadna firma)

Jak najskuteczniej zniszczyć dane/dysk twar dy