Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?

Data: 2010-01-28 15:22:12
Autor: Wooyek
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?
Uczę dziewczynę jeździć na nartach - po 2 dniach idzie jej super (zero pługu, pierwsze próby na krawędzi), ale jeden problem mocno ją ogranicza - zbyt blisko trzyma kolana.

Żeby nie być gołosłownym:
http://www.wooyek.pl/a/kolana.jpg

Jak nauczyć trzymania kolan szerzej?

Moje instrukcje i groźby ;) słowne niestety nie skutkują, ciekaw jestem co na to bardziej doświadczeni intruktorzy :)

Z góry dziękuję i pozdrawiam!

Data: 2010-01-28 15:26:32
Autor: ADAM
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?
Żeby nie być gołosłownym:
http://www.wooyek.pl/a/kolana.jpg

Nie wiem jak z kolanami, ale widze, ze dziewczyna usmiechnieta czyli zadowolona z nauczyciela i postepow ;))

pozdro
Adam

Data: 2010-01-28 17:19:14
Autor: j.b@op.pl

W dniu 2010-01-28 15:22, Wooyek pisze:
[...]

ale po co ?
ja jeżdżę z kolanami i nartami złączonymi non stop.

Data: 2010-01-29 17:57:29
Autor: VR

Użytkownik <j.b@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hjsde1$h83$2@news.onet.pl...

[...]

Na nartach tradycyjnych to prawidłowa postawa choć... na stromych stokach nieco ryzykowna (wkładając kolanko można pozbawić się zarówno PCL jak i ACL stąd dlatego konieczne rozwarcie przy ostrym zakrawędziowaniu). Natomiast przy nartach taliowanych to po prostu, delikatnie mówiąc, błąd w sztuce i niewykorzystywanie potencjału jakie w nich drzemią.

Data: 2010-01-29 08:53:14
Autor: Moper
"Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> wrote in message news:hjs6in$lol$1inews.gazeta.pl...
Uczę dziewczynę jeździć na nartach - po 2 dniach idzie jej super (zero pługu, pierwsze próby na krawędzi), ale jeden problem mocno ją ogranicza - zbyt blisko trzyma kolana.

Ciężko mi sobie wyobrazić, że coś ją ogranicza.
Z takimi postępami w dwa dni, to za dwa tygodnie ona będzie uczuć ciebie :)

Data: 2010-01-29 14:33:30
Autor: J.F.
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomości news:hjs6in$lol$1inews.gazeta.pl...
[...]

Kiedys by ja za to pochwalili, teraz to grzech ?  :-)

J.

Data: 2010-01-29 14:52:08
Autor: MichałG
J.F. pisze:
[...]

PO nartach to grzech..... ;)

pozdrawiam
Michał

Data: 2010-01-29 16:09:37
Autor: J.F.
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartac h)?
Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl>
J.F. pisze:
Kiedys by ja za to pochwalili, teraz to grzech ?  :-)
PO nartach to grzech..... ;)

Za malo grzanego wina w czasie nart :-)

J.

Data: 2010-01-29 15:18:42
Autor: szwed151
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?
nic z tym nie zrobisz, to po prostu typowe koślawe nogi, taka uroda i już

Data: 2010-01-29 16:26:00
Autor: VR

Użytkownik "szwed151" <szwed151@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hjuqo4$kgk$1@inews.gazeta.pl...
nic z tym nie zrobisz, to po prostu typowe koślawe nogi, taka uroda i już

Nic  podobnego. Bez względu na budowę kostno-stawową (tzw. X czy Y) nie ma żadnych przeciwwskazań ku temu by dziewczyna jeździła prawidłowo. To nie postawa zasadnicza ("na baczność") że krzywizny będą przeszkadzać. Jeździmy zawsze na zgiętych kolanach który to układ pozwala wyeliminować takie nieprawidłowości. Obecny stan sprawia iż jedna z nart będzie jej zawsze podjeżdżała pod drugą, słowem - dziewczyna nie opanuje nart przy większych prędkościach.
Ćwiczenie na prawidłową postawę jest bardzo proste. Kijki chwilowo musisz jej zabrać. Postawa narciarska + dwie zaciśnięte pięści wkłada między kolana i nie wyciągając ich wykonuje skręt dostokowy, równoległy i na koniec serie. Kijki oddajesz dopiero po paru dniach (!) i zaliczeniu ćwiczeń.
Gdybyś miał problemy to oczywiście radzę wykupić parę lekcji z instruktorem i na wstępie opisać problem (ważne).
Sytuacji nie radzę lekceważyć bo dziewczyna nabędzie pewnych odruchów które z czasem będzie bardzo trudno wyeliminować.

Pozdrawiam.

Data: 2010-01-29 17:27:00
Autor: J.F.
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartac h)?
Użytkownik "VR" <vrays@poczta.onet.pl> napisał w
Obecny stan sprawia iż jedna z nart będzie jej zawsze podjeżdżała pod drugą, słowem - dziewczyna nie opanuje nart przy większych prędkościach.

A nie bedzie tak ze zacznie szybciej jezdzic to sie nauczy panowac ?

J.

Data: 2010-01-29 17:49:32
Autor: VR

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hjv28r$5c4$1@news.onet.pl...
[...]

Niestety nie jest to możliwe na nartach taliowanych (karwingowych). Przy większej prędkości, w ułamku sekundy jedna narta podetnie drugą (bo cały czas jadą po dwóch różnych torach) i nie będzie miała czasu na korektę (jaką teraz na 100% czyni, co pewnikiem sprawia iż dodatkowo szybciej sie męczy). Braki w technice rekompensują:
- dobrze przygotowany stok,
- tępe krawędzie,
- miękkie narty,
- mała prędkość,
- łagodny stok,
Co może sprawiać złudne wrażenie że "już wszystko potrafię". Szok przychodzi dopiero gdy któryś z tych składników zostanie wyeliminowany.

Data: 2010-01-30 10:21:32
Autor: MichałG
VR pisze:

[...]

To co piszesz było cała prawdą, gdyby przy takiej postawie równo obciążała nogi. Tak nie dałoby sie jechać. Skoro jedzie, i to sprawnie, to jedna z nart (lub obie) idzie w lekkim uślizgu.... Dla jazdy na krawędziach to ściana w dalszych postępach.  Tez miałem ten problem(mam?). Optimum (dla mnie to równy (noo ... mniej wiecej)kąt łydek w jeżdzie na krawędziach i powrót do starej dobrej techniki na bardzo stromych fragmentach.... ;)
ale to dla mnie... dla młodszych może juz nie.

Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-01-30 12:09:49
Autor: J.F.
On Fri, 29 Jan 2010 17:49:32 +0100,  VR wrote:
[...]

hm, ja moze nie mam takiego X, ale teraz to jak zaloze stare dlugie
narty, to mi jedna podcina druga. Oduczylo sie odciazania wewnetrznej
narty :-)

czas jadą po dwóch różnych torach) i nie będzie miała czasu na korektę (jaką teraz na 100% czyni, co pewnikiem sprawia iż dodatkowo szybciej sie męczy).

A nie bedzie tak ze jak jednak zacznie coraz szybciej jezdzic, to
stopniowo jednak przybierze prawidlowa postawe ? J.

Data: 2010-02-01 22:39:12
Autor: VR

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1j48m55boou60ssbshkeqk2rs7auphvepf@4ax.com...
A nie bedzie tak ze jak jednak zacznie coraz szybciej jezdzic, to
stopniowo jednak przybierze prawidlowa postawe ?

Już o tym wspominałem - prędkość przy złej technice może jedynie zaszkodzić (włącznie z doprowadzeniem do poważnej kontuzji) ale na pewno niczego nie poprawi. Poza tym z brakami, nawet czysto teoretycznymi, pewnych barier nie da się przeskoczyć.

Data: 2010-02-02 00:39:55
Autor: J.F.
On Mon, 1 Feb 2010 22:39:12 +0100,  VR wrote:
[...]

Tylko ze ja nie zakladam ze ona bedzie miala sporo za duza predkosc i
braki w technice. Zacznie troche szybciej jezdzic, to bedzie musiala korygowac technike.

J.

Data: 2010-02-02 15:59:07
Autor: MichałG
J.F. pisze:
[...]

wiekszości 'ewolucji' nie da sie wykonać jadąc wolno i dokładnie... ;)

Pozdrawiam
michał

Data: 2010-02-02 20:07:53
Autor: VR

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hk9ejs$tkl$1@news.onet.pl...
J.F. pisze:
[...]

To jest teoria samouków którzy nie maja pojęcia o technice. By Cię nie obrazić proponuję demonstrację - wykonam wszystkie standartowe, jak to nazwałeś, "ewolucje" zawarte w szkoleniu SITN w tempie które pozwoli Ci mnie prześcignąć kiedy będziesz maszerował średnim tempem NA NOGACH obok mnie.
Jedyna różnica to nieco inny balans i ułożenie ciała przy skrętach wymagających siły ciążenia, niemniej, wszystko da sie wykonać.
Jestem do dyspozycji w okolicach około Tatrowych praktycznie co weekend więc możemy się zsynchronizować na jakiejś ciekawej górce.

Pozdrawiam.

Data: 2010-02-02 21:13:00
Autor: MichałG

J.F. pisze:
[...]

Nie bywam w okolicach okołotatrowych... są zbyt blisko Zakopanego... ;)
Chodziło mi właśnie o ten 'nieco' inny balans. Przyznasz, że skręt cięty wykonywany pooooowoooli wygląda nieco pokracznie?
Ale chętnie zobaczę a jeszcze chętniej skorzystam z rad. Zapraszam do Ustronia po 20tym - nocleg gratis...

Pozdrawim
Michał

Data: 2010-02-03 00:01:34
Autor: VR

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hka106$lgp$1@news.onet.pl...
Chodziło mi właśnie o ten 'nieco' inny balans. Przyznasz, że skręt cięty wykonywany pooooowoooli wygląda nieco pokracznie?
Tak, tyle że osoba która potrafi to  (tak jak i każdą "ewolucję") zrobić powoli, bez problemu wykona to na dowolnej prędkości - w drugą stronę, niekoniecznie :). Właśnie poprzez zbyt dużą prędkość w fazie nauczania i pominięcie podstaw 99% samouków do końca życia będzie jechać kaleczną techniką i nie chodzi tu o jakieś piękno czy wygląd tylko o skuteczność manewrowania na stokach.

Ale chętnie zobaczę a jeszcze chętniej skorzystam z rad. Zapraszam do Ustronia po 20tym - nocleg gratis...

Za zaproszenie dziękuję ale z realizacją może być już trudniej. W tygodniu pracuję więc odpada a w weekend'y musze być w Tatrach (też pracuję :) ).

Pozdrawiam

Data: 2010-02-02 19:58:29
Autor: VR

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ofpem5tdigcvpgqnib6tji69t2qtpca65s@4ax.com...
[...]

To dokładnie tak samo jak z jazdą samochodem. Ucząc, każesz jej jechać 150km/h bo może się szybciej nauczy ? Wystarczy drobny błąd w prowadzeniu kierownicy i leży w rowie. Narty zachowują sie dokładnie tak samo.

Data: 2010-02-04 01:45:58
Autor: J.F.
On Tue, 2 Feb 2010 19:58:29 +0100,  VR wrote:
[...]

Widzisz, ciekawy przyklad. Nie przypominam sobie zeby na kursie PJ ktos mnie uczyl szybkiej
jazdy, czy w ogole zebysmy szybciej niz 70 pojechali. A teraz jakos moge jechac i 200.

J.

Data: 2010-01-30 00:20:08
Autor: Wooyek
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartac h)?
nic z tym nie zrobisz, to po prostu typowe koślawe nogi, taka uroda i
już

Nie masz racji i już :)

Nie jest to takie proste, nogi zdecydowanie nie są krzywe. W czasie jazdy ta pozycja wydaje (mi) się wręcz wymuszona i nienaturalna. Tym bardziej się dziwię, że tak trudno przekonać do jej zmiany.

Data: 2010-01-29 17:03:02
Autor: Harnaœ
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?
On Thu, 28 Jan 2010 15:22:12 +0100, "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl>
wrote:

[...]

Z góry uprzedzam, że nie jestem instrukturem.
Wygląda to tak, jakby jej po prostu brakowało siły, żeby się na nogach
utrzymać w odpowiedniej pozycji.

--
Harnaś

Data: 2010-01-29 17:51:27
Autor: VR

wrote:

[...]

Do tego nie jest potrzebna siła tylko odpowiednia technika. Siłowo możemy jedynie starać się zacierać nasze błędy ale... do czasu.

Data: 2010-01-30 02:03:41
Autor: gajowy
Wooyek wrote:

Uczę dziewczynę jeździć na nartach - po 2 dniach idzie jej super (zero
pługu, pierwsze próby na krawędzi), ale jeden problem mocno ją ogranicza -
zbyt blisko trzyma kolana.

Ew. dopychanie kolana wewnętrznego w skręcie ręką zewnętrzną,
w pozycji trochę analogicznej jak w "krakowiaku", zaraz potem
jazda na jednej narcie zewnętrznej i potem wewnętrznej,
w celu wypracowania dobrego zakrawedziowania obu nart...
hmm, ale to dopiero 4 dnia :) może jeszcze na Vancouver ...

OK. dość ...sorry, choć jak czytam o próbach jazdy równoległej na
krawędziach 2 dnia jazdy ...to mnie to prowokuje ;) Oczywiście
zauważony problem trzeba starać się eliminować  - ale powoli,
nie wszystko naraz i zaraz ... nie odrazu Kraków zbudowano :)

Jeśli da rade, oczywiscie, to jazda z piesciami miedzy
kolanami, tak jak pisze VR - jak najbardziej.

Popatrzyłem jeszcze raz na foto - tam jest co prawda plasko
ale mam wrażenie, że ona stoi na górnej narcie?

Skup sie może ogolnie na sylwetce - biodro do stoku itd.
bo przecież nogi to fragment większej całości :)

   gajowy

....carve diem

Data: 2010-01-30 14:46:56
Autor: reme.k
[...]

A czy buty mają canting?

W sumie to nie wiem jak to się ma do sytuacji ze zdjęcia ale ja miałem problem z
jazdą na wprost po płaskim. (szczególnie po ubitym śniegu)
Dopiero jak śrubkami przy cholewkach pokręciłem to stoję "prosto" i jadę prosto :)

Data: 2010-02-01 22:32:13
Autor: VR
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na narta ch)?

Użytkownik <reme.k@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:354f.00000201.4b643850@newsgate.onet.pl...
A czy buty mają canting?

To już temat do rozważenia dopiero PO stwierdzeniu iż dziewczyna ma krzywe nogi. W tej chwili tego nie wiać a fotografia niczego nie dowodzi. Dowodzi jednak (choć i tak nie do końca bo to jedynie ułamek jazdy, lepszy byłby film) że popełnia wiele błędów na które ustawianie canting'u nie będzie żadnym panaceum.

Data: 2010-02-01 06:57:40
Autor: Tomasz Konik
Wooyek <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał(a):
[...]

Podstawowy problem, to uczenie swojej baby. Oddaj instruktorowi, poważnie!
Pzdr;-)
Konik

Data: 2010-02-01 08:40:04
Autor: MichałG
Tomasz Konik pisze:
[...]

Kobiety, kolego Kobiety... ;) ;) ;)

Za babę można zdrowo oberwać ....... i po nauce! ;)

Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-02-02 20:41:39
Autor: Tomasz Konik
Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?

> Podstawowy problem, to uczenie swojej baby. Oddaj instruktorowi, poważnie!

Kobiety, kolego Kobiety... ;) ;) ;)
Za babę można zdrowo oberwać ....... i po nauce! ;)

Jak zwał, tak zwał - zdecydowanym na oklep ryja. Meritum ważne. Nauka własnej
baby jazdy na nartach kończy się zdecydowanie i szybko szukaniem nowej baby.
Lepiej cudze dzieci uczyć.
Pzdr;-)
Konik

Data: 2010-02-02 18:33:36
Autor: Piotr
[...]

Dwie czynności:
1. szerzej narty
2. bardziej ugięta w kolanach.

Ta pozycja wymusi oddzielenie kolan.
zdrowaśki

Data: 2010-02-02 20:16:30
Autor: VR

Użytkownik "Piotr" <piotr(usyn_to)@karkonosz.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hk9oa3$ngu$1@nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Za przeproszeniem... g... prawda.

1. szerzej narty
Narty na szerokość bioder i nie więcej.

2. bardziej ugięta w kolanach.
Wprowadzając taką metodykę BEZ całej masy innych szczegółów, dziewczyna zacznie robić tzw. kibel.

Ta pozycja wymusi oddzielenie kolan.
Ta  pozycja, szanowny kolego, sprawi że narty zaczną się jej zjeżdżać.

Koledzy, że sobie tak pozwolę, nie siejcie fermentu, bo nikomu nie pomagacie takim... wróżeniem z fusów i kozy z nosa.

Bez obrazy.

Pozdrawiam.

Data: 2010-02-02 22:03:34
Autor: Piotr

Użytkownik "VR" <vrays@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hk9tr9$5qm$1atlantis.news.neostrada.pl...

Koledzy, że sobie tak pozwolę, nie siejcie fermentu, bo nikomu nie pomagacie takim... wróżeniem z fusów i kozy z nosa.

Bez obrazy.

Ja się tam nie obrażam. Z jednym się zgodzę, z wróżeniem :)
zdrowaśki

Data: 2010-02-03 16:01:54
Autor: VR

Użytkownik "Piotr" <piotr(usyn_to)@karkonosz.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hka43d$jh3$1@atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Co prawda to prawda, po jednym zdjęciu niczego konkretnego stwierdzić nie można a już na pewno oceniać "stadium" w którym dziewczyna się znajduje.

Pozdrawiam.

Jak nauczyć trzymania kolan szeroko (na nartach)?