Jak nie "po bożemu", to drożej.

Data: 2010-03-17 19:05:05
Autor: najgorsze wyrazy wspólczucia
Jak nie "po bożemu", to drożej.
Aż 500 zł zażądał ksiądz od mieszkanki Brzeźnicy za ochrzczenie nieślubnego dziecka. - Wykład moralizatorski miałam zawarty już w cenie - żali się Marlena Chabiniak.

Marlenie i Marcinowi z Brzeźnicy urodziło się dziecko. Mała Sandra ma już miesiąc i rodzice postanowili ją ochrzcić. Gdy Marlena poszła w tej sprawie do proboszcza, usłyszała: "Ślubu nie masz, to idź mi stąd" i ksiądz zamknął jej drzwi przed nosem.

- Strzelił mi wykład umoralniający, a sam zachował się niekulturalnie, po prostu przegonił mnie z parafii. To prawda, nie mam ślubu z Marcinem, ale czy to znaczy, że nie mogę ochrzcić dziecka? - zastanawia się Marlena. I podaje przykład znajomych, którzy również żyją w nieformalnym związku, ale nikt nie robił im kłopotów z chrztem. Marlena nie ukrywa, że na msze chodzi nieregularnie, ale zapewnia, że co roku płaci składkę na parafię, pomaga przy sprzątaniu kościoła. - Ksiądz powinien to jakoś uwzględnić - uważa.

Trzy blaszki sernika

Postanowiła ochrzcić córeczkę gdzie indziej. Pojechała do Jabłonowa. - Tam ksiądz powiedział mi, że dobrze zna proboszcza z Brzeźnicy i nie będzie mu wchodził w paradę - opowiada. - Dodał, że jak upiekę z trzy blachy sernika, to na pewno proboszcz się zgodzi.

Problemów nie robił za to ksiądz z Drągowiny. Zastrzegł tylko, że potrzebne jest pisemne zezwolenie z parafii, pod którą podlega M. Chabiniak. Marlena poszła po zaświadczenie do proboszcza. - Wystawił mi, podpisał, przybił pieczątkę, po czym powiedział: "50 zł" - wspomina Marlena. - Powiedziałam, że nie dam, bo nie mam. Odparł, że mogę dać innym razem. Nie wytrzymałam i wygarnęłam mu, że jak chrzcił dziecko kuzynowi, wziął aż 400 zł. A on na to, że za chrzciny mojego weźmie 500 zł!

Kasa rozwiąże problem

- To sprawa dla biskupa, a nie gazety - powiedział nam proboszcz Jan Ciesielski. - Ja nie utrudniam, nie robię żadnych problemów z ochrzczeniem dzieci, jeśli ktoś jest przykładnym katolikiem. Tutaj jest inny problem. Wychowania.

- Gdybym miała pieniądze, to bym ten "problem" rozwiązała, ale nie mam pracy i jestem na utrzymaniu rodziców - usprawiedliwia się M. Chabiniak. - Gdyby ksiądz był ludzki, to by inaczej postąpił.

Andrzej Sapieha, rzecznik kurii biskupiej w Zielonej Górze, tłumaczy, że nie ma "cennika" za udzielanie sakramentów. - Zwyczajowo przyjęło się, że wierni dają na "ofiarę" według własnego uznania, w zależności od możliwości finansowych i potrzeb danej parafii - wyjaśnia.

- Ksiądz ma prawo odmówić ochrzczenia dziecka, jeśli nie ma gwarancji, że rodzina wychowa je w wierze katolickiej. Brak ślubu nie jest jednak najważniejszą przeszkodą. Nie powinno się odmawiać udzielenia sakramentu chrztu i robić jakichkolwiek problemów. Ksiądz powinien zachęcić rodziców do wzięcia ślubu, ale odmówić chrztu może jedynie wtedy, gdy ma pewność, że dziecko nie będzie wychowywane w wierze katolickiej. Sapieha obiecał, że zapozna się ze sprawą. - Być może uda się rozwiązać problem "bez ofiary" - dodał.

http://polskalokalna.pl/wiadomosci/lubuskie/news/lubuskie-500-zl-za-chrzest-bo-nie-po-bozemu,1453081

Artur Borubar

--

"Lech Kaczyński jest pierwszym prezydentem, który potrafił zablokować i zniszczyć całościową systemową reformę w Polsce. To jest rekord dwudziestolecia, zablokowanie reformy służby zdrowia (...) to jest grzech przeciwko Polsce. Drugim ewidentnym grzechem jest uniemożliwienie odzyskania przez Polskę w sposób łatwy i najprostszy opinii kraju lidera postępu integracji europejskiej (...) Smutnym rekordem będzie blokowanie dokończenia procesu ratyfikacji Traktatu z Lizbony, który sam przeprowadził i podpisał."

http://pepepe.pl/  Jeszcze 280 dni kompromitowania RP!

Data: 2010-03-18 09:23:10
Autor: Grzegorz Z.
Jak nie "po bożemu", to drożej.
Bez obaw, za parę lat Sandra podrośnie, może wtedy "w oczach bożych"
któregoś jego kolegi po fachu zyska uznanie.

Jak nie "po bożemu", to drożej.