Jak ocenic zuzycie kasety?

Data: 2016-02-25 17:45:41
Autor: ±ćęłń󶼿
Jak ocenic zuzycie kasety?
Do łańcuchów s± przymiary.
A jak ocenić zużycie trybów w kasecie?
Na oko?
Jaka¶ metoda z nowym łańcuchem?
Inaczej?

Data: 2016-02-25 18:40:48
Autor: Piotr aka dracorp
Jak ocenic zuzycie kasety?
Dnia Thu, 25 Feb 2016 17:45:41 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

Jakaś metoda z nowym łańcuchem? Inaczej?
Chyba tylko wizualna i doświadczenie. Jak łańcuch nie przeskakuje to dobre :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-02-25 20:03:56
Autor: mbut
Jak ocenic zuzycie kasety?

Zęby w kasecie są w kształcie szpica, zresztą znalazłem zdjęcia z zużytej kasety https://www.youtube.com/watch?v=0EVhvHJpLKY

Data: 2016-02-26 01:26:06
Autor: Rowerex
Jak ocenic zuzycie kasety?
W dniu czwartek, 25 lutego 2016 20:04:01 UTC+1 użytkownik mbut napisał:

> Chyba tylko wizualna i do¶wiadczenie. Jak łańcuch nie przeskakuje to
> dobre :)

Zęby w kasecie s± w kształcie szpica, zreszt± znalazłem zdjęcia z zużytej kasety https://www.youtube.com/watch?v=0EVhvHJpLKY

Powiedzieć "kaseta jest zużyta" to zbyt proste. Pytanie brzmi "jak bardzo" w jakiej¶ tam skali: mało, ¶rednio, dużo, zajechana, zarżnięta, albo w procentach. Na pewno końcowa czę¶ć skali to ostre czubki zębów....

Łańcuch można zmierzyć i s± do tego przyrz±dy, a do kaset nie ma - IMHO, najlepiej wizualnie porównać pochylenie pracuj±cej czę¶ci zębów nowej zębatki i tej, któr± chce się ocenić. Natomiast ocena tego czy kaseta "przyjmie nowy łańcuch, czy nie przyjmie", to już nie jest trywialny problem...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-02-26 13:40:00
Autor: ±ćęłń󶼿
Jak ocenic zuzycie kasety?
Sytuację komplikuje fakt, że zużyte s± co najwyżej ¶rodkowe tryby, ale do niższych grup to albo samych trybów nikt nie robi albo wymiana się nie opłaca (nowa kaseta 8 rz. klasy Alivio/Deore to 50-60 zł liczone z wysyłk±).
Na moje oko oryginalna kaseta (Sram PG850, ok. 10 lat) prawie w ogóle nie jest zużyta, ale parę lat temu (po +/- 6 latach jeżdżenia na oryginalnym łańcuchu) po założeniu nowego łańcucha jednak przeskakiwał na pocz±tku, zanim po kilkuset kilometrach się ułożył (z tej zreszt± przyczyny niemal przestałem jeĽdzić na ¶rodkowej tarczy z przodu przechodz±c na "przekoszone" przełożenia).

-- -- -

Data: 2016-02-26 20:07:37
Autor: Piotr aka dracorp
Jak ocenic zuzycie kasety?
Dnia Fri, 26 Feb 2016 13:40:00 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

Sytuację komplikuje fakt, że zużyte są co najwyżej środkowe tryby, ale
do niĹĽszych grup to albo samych trybĂłw nikt nie robi albo wymiana siÄ™
nie opłaca (nowa kaseta 8 rz. klasy Alivio/Deore to 50-60 zł liczone z
wysyłką).
Są jeszcze miejsca gdzie można kupić pojedyncze koronki.

Na moje oko oryginalna kaseta (Sram PG850, ok. 10 lat) prawie w ogĂłle
nie jest zuĹĽyta, ale parÄ™ lat temu (po +/- 6 latach jeĹĽdĹĽenia na
oryginalnym łańcuchu) po założeniu nowego łańcucha jednak przeskakiwał
na początku, zanim po kilkuset kilometrach się ułożył (z tej zresztą
przyczyny niemal przestałem jeździć na środkowej tarczy z przodu
przechodząc na "przekoszone" przełożenia).
Może dlatego że 10letnia i przez to lepsza :) No chyba że mało jeździsz.

W góralu jak zwykle przegapiłem zmianę na drugi łańcuch i aktualnie jeżdżę do skatowania całości.

Ostatnio się zastanawiałem po co w ogóle robią ten przymiar do łańcucha. Przecież i tak jeśli łańcuch jest już zbyt rozciągnięty to wymiana na nowy wcale nie musi pomóc. Nowy może przecież przeskakiwać. Aczkolwiek może następnym razem spróbuję trochę pojeździć z nowym łańcuchem i starą kasetą.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-02-29 12:03:22
Autor: cytawa
Jak ocenic zuzycie kasety?
±ćęłń󶼿 pisze:

Do łańcuchów s± przymiary.
A jak ocenić zużycie trybów w kasecie?
Na oko?
Jaka¶ metoda z nowym łańcuchem?
Inaczej?

jesli powiem, ze na oko to wiele sie nie pomyle. Ja biore pret o srednicy tulejki lancucha 7.6mm i przykladam dom zebow do sladow po starym lancuchu. Widac na oko, ze ten slad podnosi lancuch. Mniej wiecej wiem jaka jest dopuszczalna wielkosc a im mniejszy tryb tym ta tolerancja jest mniejsza.

Jan Cytawa

Data: 2016-02-29 12:35:27
Autor: ±ćęłń󶼿
Jak ocenic zuzycie kasety?
Nie rozumiem tego kawałka :-o

-- -- -
Widac na oko, ze ten slad podnosi lancuch.

Data: 2016-03-01 12:09:04
Autor: cytawa
Jak ocenic zuzycie kasety?
±ćęłń󶼿 pisze:

Nie rozumiem tego kawałka :-o

-- -- -
Widac na oko, ze ten slad podnosi lancuch.

Bym pokazal na konkretnym przykladzie, ale tekstowo nie bardzo wiem jak to wyjasnic. Po prostu widac, w ktorym miejscu zeba opieral sie lancuch. W nowym napedzie ten slad jest na samym dole a w miare wydluzania sie lancucha wedruje ku gorze.
I ja sie nauczylem oceniac na oko ten stan zuzycia.

I tyle i az tyle.

Jan Cytawa

Data: 2016-03-01 12:29:02
Autor: ±ćęłń󶼿
Jak ocenic zuzycie kasety?
OK. Czyli zęby przybieraj± jakby kształt płetwy delfina?
Zmienia się k±t, pod jakim łańcuch atakuje (ci±gnie) zęby i wskutek zmniejszenia tego k±ta łańcuch przeskakuje?
Skoro wędruje ku górze, to dobrze pracuje z wyci±gnietym łańcuchem (po większym obwodzie koła), a Ľle z nowym?
Na zdrowy rozum można by zębatki przełożyć na drug± stronę (180°) i przejechać drugie tyle ;-))
Przy srebrnych zębatkach jest trudniej ocenić ich stan po "¶ladzie" niż przy czarnych.

-- -- -

Data: 2016-03-01 14:36:40
Autor: cytawa
Jak ocenic zuzycie kasety?
±ćęłń󶼿 pisze:

[...]

I tak kiedys bylo. Stare polskie 5-tryby sie przekladalo i jezdzilo dalej. Takze Mailardy czy Reginy. Ja ciagle takich uzywam do prostych rowerow. Oczywiscie kultura przerzucania obecnych wielotrybow jest zdecydowanie lepsza ale kosztem trwalosci.

Jan Cytawa

Data: 2016-02-29 12:50:12
Autor: Jacek Maciejewski
Jak ocenic zuzycie kasety?
Dnia Thu, 25 Feb 2016 17:45:41 +0100,  ±ćęłń󶼿 napisał(a):

Jaka¶ metoda z nowym łańcuchem?

Proste :) Metoda dla cierpliwych: Zakładasz nowy łańcuch i testujesz swoj±
wytrzymało¶ć na przeskakiwanie. Jak wytrzymasz aż łańcuch się ułoży, to
znaczy że kaseta jeszcze była dobra. Jak nie wytrzymasz - to zasuwasz do
sklepu po now± bo stara była zużyta :)
Druga metoda - na oko, dla do¶wiadczonych. Patrzysz na kasetę i widzisz
jaka jest :)
Trzecia metoda, dla bogatych - patrzysz na licznik i jak widzisz 3 tys.
km to kupujesz nowy napęd.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-02-29 13:24:39
Autor: ±ćęłń󶼿
Jak ocenic zuzycie kasety?
Trochę się dziwię, że s± przymiary do łańcuchów, a nie ma przymiarów do zębatek :-o
Z licznikami różnie bywa, ale mi_sie_wydaje, że kaseta (Sram PG-830 11-32?) ma pewnie 10kkm (9 lat?) i małe ¶lady zużycia ;-)

Założyłem now± (HG41-8), ale z t± star± PG zastanawiam się, czy można na ni± liczyć jako kaseta do drugiego kompletu kół (żeby przy każdej zmianie kół nie zmieniac i kasety), pu¶cić na aukcję od 1 zł, do piwnicy (która nie jest z gumy) czy na złom.

-- -- -