Jak odrzucić spadek w sądzie?

Data: 2010-10-02 07:27:41
Autor: Podatnik
Jak odrzucić spadek w sądzie?

Syn i wnuczka zmarłej kobiety ustalili, że syn odrzuci spadek i przejdzie on
na wnuczkę. Niedługo jednak mija pół roku od śmierci i zainteresowane osoby jakoś nie mogą
spotkać się u notariusza. Spadek można odrzucić również składając odpowiednie
oświadczenie w sądzie.

Czy wystarczy, że syn zmarłej napisze odpowiednie oświadczenie i zostanie
złożone w sądzie, nawet jak nie toczy się jeszcze żadne postępowanie spadkowe?
Czy złożenie oświadczenia o odrzuceniu spadku w sądzie podlega opłacie?

Data: 2010-10-02 10:37:32
Autor: kam
W dniu 2010-10-02 09:27, Podatnik pisze:
Niedługo jednak mija pół roku od śmierci i zainteresowane osoby jakoś nie mogą
spotkać się u notariusza. Spadek można odrzucić również składając odpowiednie
oświadczenie w sądzie.

przecież nie muszą się spotkać, wystarczy że syn pójdzie do notariusza

Czy wystarczy, że syn zmarłej napisze odpowiednie oświadczenie i zostanie
złożone w sądzie,

Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku składa się przed sądem lub przed notariuszem. Można je złożyć ustnie lub na piśmie z podpisem urzędowo poświadczonym. Pełnomocnictwo do złożenia oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku powinno być pisemne z podpisem urzędowo poświadczonym. (art.1018 kc).

nawet jak nie toczy się jeszcze żadne postępowanie spadkowe?

tak

Czy złożenie oświadczenia o odrzuceniu spadku w sądzie podlega opłacie?

50 zł

KG

Data: 2010-10-03 15:21:12
Autor: ąćęłńóśźż
Jak przyjac z dobrodziejstwem inwentarza spadek w sadzie?
A jakiś wzór oświadczenia składanego do sądu o przjęciu spadku z dobrodzeijstwem inwentarza?

Pytania dodatkowe:

i) Czy przy przejęciu spadku  zdobrodziejstwem inwentarza można się z takiego oświaczenia jakoś "wycofać"?

Powyższe zwuiązane jest z pytaniem kolejnym:

ii) czy przy spadku z dobrodziejstwem inwentarza sąd zawsze / zwykle powołuje kogoś (kuratora ?) do spisu i oszacowania masy
spadkowej, i jakiego rzędu są koszty takiego postępowania (stąd właśnie pytanie o ewentualnym "wycofaniu").

iii) czy złożenie do sądu pisma (listu poleconego) z oświadczeniem na piśmie, ale bez podpisu urzędowo poświadczonego czyni zadość
dochowaniu półrocznego terminu?
THX

-- -- -

Data: 2010-10-03 09:07:54
Autor: witek

http://www.wzorypism.info/spadki/484-oswiadczenie-o-przyjeciu-spadku-z-dobrodziejstwem-inwentarza.html

Pytania dodatkowe:

i) Czy przy przejęciu spadku  zdobrodziejstwem inwentarza można się z takiego oświaczenia jakoś "wycofać"?

nie.

[...]

zawsze, komornik
o kosztach nie wiem

iii) czy złożenie do sądu pisma (listu poleconego) z oświadczeniem na piśmie, ale bez podpisu urzędowo poświadczonego czyni zadość
dochowaniu półrocznego terminu?

nie.
wyraźnie jest napisane jaką ma mieć formę.

Data: 2010-10-03 20:01:11
Autor: Johnson
witek pisze:

i) Czy przy przejęciu spadku  zdobrodziejstwem inwentarza można się z takiego oświaczenia jakoś "wycofać"?

nie.

A tak. Oczywiście nie bezwarunkowo.

--
@2010 Johnson
Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.

Data: 2010-10-05 21:29:21
Autor: kam
W dniu 2010-10-03 16:07, witek pisze:
[...]
zawsze,

zawsze przy oświadczeniu ale nie zawsze przy stwierdzeniu nabycia spadku z dobrodziejstwem inwentarza

komornik

teoria mówi jeszcze o naczelniku US

o kosztach nie wiem

10% przeciętnego wynagrodzenia za godzinę pracy komornika, ale jeśli przyjdzie wyceniać jakieś rzeczy (np. nieruchomość) to jeszcze wynagrodzenie biegłego

KG

Data: 2010-10-06 09:52:17
Autor: Marek K
W dniu 2010-10-05 21:29, kam pisze:

10% przeciętnego wynagrodzenia za godzinę pracy komornika, ale jeśli
przyjdzie wyceniać jakieś rzeczy (np. nieruchomość) to jeszcze
wynagrodzenie biegłego

Ciekawa stawka, 10% sredniego wynagrodzenia to obecnie ok 350 zl.
Czyli wartosc pracy komornika jest ok 10 razy wieksza niz przecietnego obywatela ? I to pracy ktora nie ma na celu egzekucji.

Marek

Data: 2010-10-06 10:40:12
Autor: Johnson
Marek K pisze:

Czyli wartosc pracy komornika jest ok 10 razy wieksza niz przecietnego obywatela ? I to pracy ktora nie ma na celu egzekucji.

Oczywiście że wartość jego pracy nie jest taka. Wartość pracy dałoby się ustalić gdyby była konkurencja.
Lobby komornicze ma tylko dobre podejście do ustawodawcy.

Data: 2010-10-02 10:48:39
Autor: SQLwiel
[...]

Nie rozumiem po co notariusz. Sąd załatwia to samo, tylko taniej. Pół roku, to termin - żyleta. Potem już nie można odrzucić.

[...]

Obawiam się (nie wiem na pewno), że musi się stawić w sądzie na rozprawie o stwierdzenie nabycia spadku, albo sąd musi zaakceptować prokurenta, co może wydłużyć sprawę i pół roku ch.j strzeli.
Takie oświadczenie ma zbyt duży ciężar skuteczny :) i zbyt łatwo je podrobić. Nie sądzę, aby "wystarczył papierek".

Opłata - chyba nie, ale sprawdź na stronach sądów.

--
Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Jak odrzucić spadek w sądzie?