Jak odzyskać cześć dysku?

Data: 2012-12-02 05:25:43
Autor: bolko
Jak odzyskać cześć dysku?
Moja siostra ma kompa pod XP.
Ma jeden dysk z jedną partycją. W pewnym momencie postanowiłem porobić kilka partycji korzystając ze standardowych narzędzi Windows.
Mieszałem mieszałem i mieszałem.

Efekt jest taki że z 250 GB zrobiło się 130GB.

W następnu weekend znowu jade do domu siostry (brak interentu w tym momencie). Próbowałem zrobić coś z poziomu instalacyjnego (przy reinstalce windowsów) ale ani Format ani usuwanie partycji z tego poziomu nie pomaga.

Data: 2012-12-02 14:32:33
Autor: Mr Misio
Jak odzyskać cześć dysku?
Użytkownik bolko napisał:
[...]

A nie przelaczyles czegos w BIOSie, co pozwala widziec wiecej niz 130GB? Cos mi tak kolacze sie po lepetynie, ze kiedys gdzie na jakims kompie takie cos wiedzialem...

Data: 2012-12-02 14:55:58
Autor: Maru
Jak odzyskać cześć dysku?
W dniu 02.12.2012 14:25, bolko pisze:
[...]

Może po prostu część dysku nie została przydzielona i sformatowana. Proponuję poustawiać partycje spod programu GParted. Program w pełni darmowy i bardzo dobry do takich rzeczy.

Data: 2012-12-02 16:47:40
Autor: JoteR
Jak odzyskać cześć dysku?
"bolko" napisał:

Moja siostra ma kompa pod XP.
Ma jeden dysk z jedną partycją.
W pewnym momencie postanowiłem porobić kilka partycji korzystając
ze standardowych narzędzi Windows.

A to quo modo? Bo "standardowe narzędzia" z XP nie pozwalają na zmianę
rozmiaru partycji rozruchowej i - co za tym idzie - wygospodarować wolnej
przestrzeni na utworzenie innych partycji. Musiałeś grzebać czymś innym.

Efekt jest taki że z 250 GB zrobiło się 130GB.

To wygląda na efekt działania jakiegoś narzędzia, które "nie umie" 48-bit
LBA. Nie bawiłeś się płytką instalacyjną Windows XP z SP1 lub w ogóle
bez SP?
BIOS "widzi ten dysk normalnie?

JoteR

Data: 2012-12-02 09:13:56
Autor: suryga
Jak odzyskać cześć dysku?

> [...]

To wygląda na efekt działania jakiegoś narzędzia, które "nie umie" 48-bit
LBA. Nie bawiłeś się płytką instalacyjną Windows XP z SP1 lub w ogóle

To jest orginalny komputer ze stanów z angielską wersją windowsów. Siostra chciała polskiego windowsa.
W Biosie nie sprawdzałem ale zakładam że jak wszystkie klocki były składane przez Compaqa to nie powinno być problemów. Na obudowie była nalepka 250GB i na dysku też sprawdzałem.

To były Windows czyściutkie bez zadnych servic packów.
Przy tworzeniu partycji skorzystałem z:
Panel Sterowania>Narzędzia administracyjne>Zarządzanie komputerem>Zarządzanie dyskiem i tam coś "mieszałem" ostatnio teraz już było 130GB. Ale pamietam że jak mieszalem jakiś rok temu w Systemie żeby wydzilić partycje systemową żeby jak "COŚ" to nie tracić wszystkich danych.

PS
Głowy sobie nie dam uciąć ale w Biosie chyba było 130 GB. Ale na 100% nie jestem pewien.

Data: 2012-12-02 20:27:57
Autor: JoteR
Jak odzyskać cześć dysku?
<suryga@gmail.com> napisał:

To były Windows czyściutkie bez zadnych servic packów.

Taki XP nie ma prawa "zobaczyć" więcej niż 128 GiB. Jeśli postawiłeś już tam ten "goły" XP i da się go odpalić, to dograj SP2, system "zobaczy" wówczas pełną pojemność dysku. Na przyszłość spreparuj sobie płytkę instalacyjną ze zintegrowanym SP3.

Głowy sobie nie dam uciąć ale w Biosie chyba było 130 GB.
Ale na 100% nie jestem pewien.

To i tak w tym przypadku w zasadzie bez znaczenia, XP korzysta z własnych procedur obsługi dysków, BIOS może wystawić cokolwiek, wystarczy nawet 8 GiB, jak u mnie. Zatem skoro wszystko wskazuje na to, że winnym jest nieobserwispackowany system, proponuję ewentualną dalszą dyskusję przenieść na odpowiednią grupę.

FUT pl.comp.os.ms-windows.xp

JoteR

Data: 2012-12-02 13:02:50
Autor: suryga