Jak ograbiono Kościół

Data: 2011-05-05 23:31:53
Autor: Inc
Jak ograbiono Kościół

Odnaleziony dokument pokazuje, że władze PRL zagarnęły więcej mienia kościelnego, niż sądzono

To prawdziwy przełom – w archiwach kościelnych odnaleziono nieznany dokument z maja 1957 r. Dokładnie informuje o tym, co państwo komunistyczne zabrało Kościołowi. Dotychczas sądzono, że takiego zestawienia nie ma, i opierano się na szacunkowych danych. Spis w dużej mierze potwierdza szacunki, gdy chodzi o utraconą ziemię, ale pokazuje też, że państwo zabrało Kościołowi dużo więcej budynków, niż sądzono. Czytaj więcej o sprawieSpis odnalazł w ramach prowadzonych badań naukowych prawnik ks. prof. Dariusz Walencik z Uniwersytetu Opolskiego.

– Jego istnienie nie było dla mnie zaskoczeniem. Wiedziałem, że gdzieś taki spis musi być – mówi ks. prof. Walencik. – Dane zasadniczo dotyczą nieruchomości rolnych. Definitywnie obalają mit, którego absurdalność wykazywałem wcześniej na podstawie częściowych danych, jakoby po 1989 r. państwo oddało Kościołowi więcej, niż zabrało.

Spis mówi tylko o tych nieruchomościach, które zostały zabrane przez państwo do 1957 r. Został sporządzony w sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski na podstawie danych zebranych z 19 na 25 istniejących wówczas diecezji. Był przygotowywany na posiedzenie podkomisji rolnej w Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu.

Tylko do 1957 r. Kościół utracił 108 tys. ha ziemi i 3709 budynków

Wynika z niego, że diecezjalne instytucje kościelne utraciły 91 tys. hektarów ziemi oraz 2203 budynki. Natomiast zgromadzeniom zakonnym – niestety, nie wiadomo ilu – państwo zabrało 17 tys. hektarów ziemi oraz 1506 budynków.

Łącznie Kościół utracił więc  108 tys. hektarów ziemi i 3709 budynków. A nie był to przecież koniec grabieży majątku kościelnego. Od 1957 r. aż po lata 70. XX wieku następowało dalsze przejmowanie przez państwo własności Kościoła.

– To ważne odkrycie – mówi „Rz" historyk dr Jacek Żurek. – A sądzę, że mogą się odnaleźć jeszcze inne zestawienia, np. w Urzędzie ds. Wyznań czy Ministerstwie Rolnictwa.

Wśród budynków zabranych diecezjom do 1957 r. było m.in. 60 szkół i przedszkoli, 15 szpitali i sanatoriów, 550 domów katechetycznych, parafialnych i rekolekcyjnych oraz 901 budynków mieszkalnych.

Szymon Łaszewski

Data: 2011-05-06 08:14:38
Autor: Polok_Prawdziwy
Jak ograbiono Koci
Wrd budynkw zabranych diecezjom do 1957 r. byo

m.in. 60 szk i przedszkoli, 15 szpitali i

sanatoriw, 550 domw katechetycznych, parafialnych

i rekolekcyjnych oraz 901 budynkw mieszkalnych.

I MARYNIFIUT...!!!

- azrestom..., jotes mom "papiry", wiela pensjonatuw-saasuw KIECOWE mi i mojim
ojcom pozajmoway...!!!

Data: 2011-05-06 11:53:38
Autor: Grzegorz Z.
Inc napisa:

Jak ograbiono Koci

eby kogo mona byo z czego ograbi, wczeniej ten kto musi to
posiada.

Jak ograbiono Kościół