Jak optymalnie przyspieszać ?

Data: 2010-06-11 09:10:59
Autor: Tomasz Pyra
Jak optymalnie przyspieszać ?
Katanka pisze:
Wczoraj jednak jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi. Powiedział, że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu, wtedy przyspieszenie będzie większe.

Na 1, 4 i każdym innym również.

Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki?

Stoperem
Natomiast nie ma co mierzyć - jeżeli wykorzystujesz nadal rosnącą moc to przyspieszenie musi być lepsze. Jeżeli by nie było, lub byłoby niewiele lepsze to raczej trzeba się zastanowić nad stanem silnika, bo nie jedzie chociaż powinien (na początek filtry).

Pewnie to są dziesiętne części sekundy podczas przyspieszania 0-100

Zależy jaki samochód i jaki silnik, ale spodziewałbym się różnic rzędu kilkudziesięciu procent (czyli np. 10s vs 13s)

Data: 2010-06-11 09:31:27
Autor: Katanka
Tomasz Pyra wrote:
Katanka pisze:
[...]

Auto napęd na przód, włączona kontrola trakcji + brak buksowania kół przy przyspieszaniu. 1,6 tony, silnik 2,5l turbo, rzędowy, 5 cylindrowy benzynowy. Charakterystyka mocy i momentu po chipie pod spodem. Mozna z niej wycztac co nieco? Ja się na tym nie znam, a bardzo mnie to interesuje.

http://www.katanka.vel.pl/mondeo/wykres_chip.jpg

PS. Kolejne pytanie. Wywalam kratę (25kg), wywalam koło zapasowe (10kg). Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie). Jadę w majtkach i po wizycie w kibelku. Wywalam niepotrzebne ogumienie, dywaniki (10kg mniej). Duzo daje takie zmniejszenie masy.

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

Data: 2010-06-11 09:43:29
Autor: MadMan
Dnia Fri, 11 Jun 2010 09:31:27 +0200, Katanka napisał(a):

Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie)

Hehe, na fizyce widać spałeś :)
42 kilo mniej.
po wizycie w kibelku. (...)
Duzo daje takie zmniejszenie masy.

W aucie może nie ma to aż tak dużego znaczenia, ale na rowerze bez
wizyty w kibelku jest sporo gorzej :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-11 09:47:33
Autor: Gabriel'Varius'
[...]

Poszukaj sobie odcinka "jazda polska" z TVN Turbo z tamtego chyba tygodnia. Robili test co prawda pomiar stoperem i z przymruzeniem oka ale stary poczciwy Escort po wywaleniu wszystkiego lacznie z drzwiami i klapami :-) przejechal odcinek testowy o kilka sekund szybciej niz wersja nazwijmy to "cywilna" :-)

                Oskar Wilde

Data: 2010-06-11 10:05:39
Autor: Arek M
[...]

A z kolei w TopGear (gazeta) sprawdzali, ile zyska po odchudzeniu jakis mocny pug 207 - nie zyskał nic :)

--
PozdrawiAM!
WRX/240KM

Data: 2010-06-11 10:08:22
Autor: Katanka
Arek M wrote:

[...]

Ale przeciez to nie jest mozliwe. Musiał zyskać!

Data: 2010-06-11 10:21:45
Autor: Arek M
[...]

Może to i niemożliwe, ale NIE ZYSKAŁ :)

--
PozdrawiAM!
WRX/240KM

Data: 2010-06-11 07:16:45
Autor: Dycco
On 11 Cze, 10:21, Arek M <arkadiusz_dot_matus...@gazeta.pl> wrote:

> Ale przeciez to nie jest mozliwe. Musiał zyskać!
Może to i niemożliwe, ale NIE ZYSKAŁ :)

Nie zyskała, ale na torze testowym, a nie przy przyspieszaniu na
prostej. Problem w tym, że po odjęciu masy, pogorszyła się jego
trakcja, przez co zakręty były pokonywane wolniej.

Dycco

Data: 2010-06-12 01:12:21
Autor: Tomasz Pyra
Dycco pisze:
[...]

Też bardzo dziwne i raczej spodziewałbym się jakiegoś błędu w testowaniu.

Oczywiście są pewne warunki które należałoby spełnić dodatkowo - np. wybebeszając jakiś kratkowóz (z tylnym zawieszeniem obliczonym na bardzo dużą ładowność), warto też zainteresować się czy po zrobieniu lekkiego tyłu nie będzie sie odbijał jak piłka.

Data: 2010-06-11 09:47:58
Autor: Katanka
MadMan wrote:
Dnia Fri, 11 Jun 2010 09:31:27 +0200, Katanka napisał(a):

Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie)

Hehe, na fizyce widać spałeś :)

Nie spałem, tylko nie chodziłem ;) No ale 40kg to i tak sporo.

Data: 2010-06-11 10:30:52
Autor: Gabriel'Varius'
[...]

Nie chialo mi sie tego czytac w calosci ale mniej wiecej w polowie masz copy/paste z innego forum odnosnie odchudzania auta:
http://www.citroenax.info/printview.php?t=1847&start=0&sid=d7c208699fb51b8c188ca3a137c8102d

                Oskar Wilde

Data: 2010-06-11 17:24:43
Autor: M.H.
W dniu 2010-06-11 09:31, Katanka pisze:
Tomasz Pyra wrote:
Katanka pisze:
[...]

Jeszcze zależy czy mała kupa, czy duża ...

Wywalam niepotrzebne ogumienie,
dywaniki (10kg mniej).
Te dywaniki to jakieś z ołowiu ?
Duzo daje takie zmniejszenie masy.

Łatwo oszacowć:
Liczmy, że wywalisz tego wszystkiego ze  m = 100 kg.  Powiedzmy, że masa samochodu przed wywaleniem tego to M = 1600 kg
Ponieważ siła F = rozpędzająca samochód się nie zmienia, więc

F = Ma = (M-m)*a1 , gdzie a1 to przysp po odchudzeniu.
Czyli a1/a = M/(M-m), dla naszych danych to jest około 16/15 czyli jakieś 6.7% lepiej. Lepiej wywal klimę, siedzenia, i co tam jeszcze jest
takie ciężkie ;)

Data: 2010-06-11 17:45:02
Autor: Tomasz Pyra
Katanka pisze:

[...]

Można z niej wyczytać że warto kręcić do odcięcia.

[...]

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Data: 2010-06-11 17:47:46
Autor: Katanka
Tomasz Pyra wrote:

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Na oko ta od homologacji ciężarowej tyle waży.

Data: 2010-06-12 00:46:50
Autor: Tomasz Pyra
Katanka pisze:
Tomasz Pyra wrote:

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Na oko ta od homologacji ciężarowej tyle waży.

No to kloc jakiś straszny.
Kiedyś w Mondeo (ale to rocznik 98 był) woziłem kratę od podłogi do sufitu i ważyła może 5-7kg.

25kg to waży taka średnio rozbudowana klatka stalowa do niedużego samochodu rajdowego :)

Data: 2010-06-12 18:46:47
Autor: Jurand

Użytkownik "Katanka" <katanka24@interia.pl> napisał w wiadomości news:hutlr0$2jf$1inews.gazeta.pl...
Tomasz Pyra wrote:

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Na oko ta od homologacji ciężarowej tyle waży.

Sie nie ma Panie co dziwić, skoro komplet dywaników waży 10 kg...

Jurand.

Data: 2010-06-12 22:07:51
Autor: Katanka
Tomasz Pyra wrote:

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Na oko ta od homologacji ciężarowej tyle waży.

Sie nie ma Panie co dziwić, skoro komplet dywaników waży 10 kg...

Komplet dywaników + mata do bagaznika + gasnica + trójkąt + klucze + ubranie + obiadek :)

Data: 2010-06-14 11:33:56
Autor: Tomasz Pyra

Tomasz Pyra wrote:

Proporcjonalnie do masy samochodu.
Tyle że co to za krata co waży 25kg?

Na oko ta od homologacji ciężarowej tyle waży.

Sie nie ma Panie co dziwić, skoro komplet dywaników waży 10 kg...

No to jakoś tak jest że we wszystkie wyciągane części wydają się ważyć strasznie dużo.

Na cytowanym już forum Citroena u kogoś pogobnie:
http://www.citroenax.info/printview.php?t=1847

Tylna kanapa 60-80kg... Chyba jakieś meble gdańskie tam miał z tyłu ;)

Data: 2010-06-12 21:52:03
Autor: to
Katanka wrote:

[...]

Pewnie wszyscy będą Ci pisać że to nie ma znaczenia i że jesteś głupi, a ja sprawdziłem kiedyś jaka jest różnica pomiędzy autem z prawie pustym bakiem i pełnym hamując je na drodze bez zmiany parametrów (czyli z wpisaną za każdym razem tą samą masą). Wyszło na to, że 35 kg mniej to dla osiągów mniej więcej tyle, co kilka koni więcej.

Data: 2010-06-17 16:04:12
Autor: ąćęłńóśźż
Jak optymalnie przyspieszać ?
Z bakiem jest taki kłopot, że paliwo jednak nie jest przymocowane sztywno, a przelewa się.

-- -- -