Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji

Data: 2012-01-13 14:34:32
Autor:
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
Witam
Zamierzam sprzedawać instrukcje własnego autorstwa skierowane do ludzi z branży motoryzacyjnej. Jedynym moim kosztem bedzie conajwyżej papier do drukarki i toner. Instrukcje zamierzam sprzedawac np na allegro. Jak mam za to płacić vat? Pod co to podciągnąć ? Pod usługę (23%) ? czy raczej książke? ale przecież nie jestem wydawnictwem a niektore poradniki bede po prostu wysyłał mailem w pdfie... Na allegro jest cała masa różnego rodzaju instrukcji poradników itd i nie wiem jak ci ludzi odciągają od tego podatek...
Jestem płatnikiem vat i mam kasę fiskalną ale dotychczas nie sprzedawałem nic przez internet ani nie swiadczyłem tego typu usług.

Data: 2012-01-14 10:18:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 13 Jan 2012,   wrote:

[...]

  Ja bym zajrzał do załącznika do ustawy:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,51384,20120101,wykaz-towarow-i-uslug-opodatkowanych-stawka-podatku-w.html
....i wylosował do przeczytania pozycję 181 :)

  Autor? Autor.
"bez względu na symbol PKWiU"
"lub udzielenie licencji".
  Coś jeszcze? ;)

  Nim VATem objęto prawa majątkowe, wałkowane były różne koncepcje, w tym
odrębnego opodatkowania samego prawa jak i "towaru" w postaci nośnika,
ale wraz ze zmianami IMO całość podpada pod efekt "montażu okien":
przy sprzedaży "całościowej" stawka jest taka jaka dotyczy całości,
więc okna luzem to 23% a okna z montażem to montaż okien z materiałem
wykonawcy, a więc 8% (o ile ciągle jeszcze jest obniżona, bo nie
jestem na bieżąco).
  IMO tak samo w tym przypadku: w tak *szczególnym* przypadku 8%
nie dlatego, że książka, ale dlatego, że autor.

Na allegro jest cała masa różnego rodzaju instrukcji poradników itd
i nie wiem jak ci ludzi odciągają od tego podatek...

  Może czekają, aż US "odciągnie" ;)
  Zwróć uwagę, że jak ktoś nie jest czynnym podatnikiem a korzysta
ze zwolnienia, to w zasadzie jedyne czym US może mu dokopać, to kara
za brak ewidencji (uproszczonej) obrotu, o ile jej nie prowadzi.
  Kwota zwolnienia jest aktualnie dość wysoka, więc... z p. widzenia
VAT "ci ludzie" mogą problemu nie mieć.

Jestem płatnikiem vat

....otóż to, dlatego nie masz tak dobrze :)
BTW: przejrzyj archiwa. Sprawa "VATu autorskiego" w przeszłości już
  bywała.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-14 17:36:02
Autor:
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
Hm skoro widzisz to w vacie autorskim to nie wiem czy nie musze przypadkiem dopisać takiego typu działalności w UM bo mam tylko uslugi motoryzacyjne, sprzedaz cześci sam. i sprzedaż internetową a to chyba zupełnie coś innego z punktu widzenia tej ustawy. Szkoda że nie ma nikogo kto sprzedaje podobne rzeczy i rozlicza się z tego praktycznie dłuższy czas...

Data: 2012-01-14 19:03:05
Autor: Animka
W dniu 2012-01-14 18:36, yogoyogo23.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
[...]
punktu widzenia tej ustawy. Szkoda Ĺźe nie ma nikogo kto sprzedaje podobne rzeczy
i rozlicza się z tego praktycznie dłuższy czas...

Jak sprzedasz to masz sprzedaĹź :-)

--
animka

Data: 2012-01-16 17:22:42
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 14 Jan 2012,   wrote:

Hm skoro widzisz to w vacie autorskim to nie wiem czy nie musze przypadkiem
dopisać takiego typu działalności w UM bo mam tylko uslugi motoryzacyjne,

  Moment.
  A zdajesz sobie sprawę, że "DG w rozumieniu VAT" ma własną, odrębną
definicję, i z faktu zaliczenia do "DG w rozumieniu VAT" wcale NIE
wynika, że *obrót* zaliczony do VAT (z takiego tytułu) ma być *przychodem*
zaliczonym do dochodowego z DG?
  Nie musi mieć również związku z "DG w rozumieniu przepisów o ewidencji
DG".
  Takim typowym przykładem jest ktoś, kto ma DG oraz wynajmuje swoje
mieszkanie, nie zaliczone do "majątku w DG", komuś (innej firmie) na
biuro.
  Ma przychód z najmu, ale zaliczany do VAT.

  IMHO, w opisywanym przypadku, mamy tak samo - przychód jest praw
majątkowych (autorskich), a nie z DG, ale podlegający pod VAT,
więc podlegający pod wpis do ewidencji VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-18 13:40:52
Autor: BearBag
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji

  IMHO, w opisywanym przypadku, mamy tak samo - przychód jest praw
majątkowych (autorskich), a nie z DG, ale podlegający pod VAT,
więc podlegający pod wpis do ewidencji VAT.

no dobra Vat tak ale jaki kod pkd i jaki vat?

Data: 2012-01-20 09:25:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 18 Jan 2012, BearBag wrote:

  IMHO, w opisywanym przypadku, mamy tak samo - przychód jest praw
majątkowych (autorskich), a nie z DG, ale podlegający pod VAT,
więc podlegający pod wpis do ewidencji VAT.

no dobra Vat tak ale jaki kod pkd

  Nie wiem

i jaki vat?

  Oczywiście do podanego w tym wątku przepisu nie zajrzałeś, bo po co? ;>

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-02 02:00:58
Autor: BearBag
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji

> no dobra Vat tak ale jaki kod pkd

  Nie wiem

90.03.Z

> i jaki vat?

  Oczywiście do podanego w tym wątku przepisu nie zajrzałeś, bo po co? ;>

Zajrzałem ale nic to mi nie wyjaśniło.
Po konsultacji ze specjalistą, ogólnie będzie 23% bo sprzedaje to w
wersji elektronicznej, gdyby było w papierowej, na 99% byłoby 5% vatu.

Data: 2012-02-03 00:31:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 2 Feb 2012, BearBag wrote:

i jaki vat?

  Oczywiście do podanego w tym wątku przepisu nie zajrzałeś, bo po co? ;>

Zajrzałem ale nic to mi nie wyjaśniło.

  Na pewno zajrzałeś?
  I na pewno:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,51384,20120101,wykaz-towarow-i-uslug-opodatkowanych-stawka-podatku-w.html
+++
181.
- bez względu na kod PKWiU
- Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy
  o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów
  za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw
  do artystycznego wykonania
-- -

....z naciskiem na "bez względu na kod PKWiU" oraz "udzielenie licencji"
nie wyjaśniło *NIC*?

  To ja przepraszam za zamieszanie ;)
(nie widzę żeby więcej można coś dodać)

Po konsultacji ze specjalistą, ogólnie będzie 23% bo sprzedaje to
w wersji elektronicznej,

  Daj proszę namiary na tego specjalistę.
  Nie, nie mam zamiaru skorzystać, to z tego powodu właśnie proszę ;)

(przypominam: wątek jest o rozpowszechnianiu *WŁASNYCH* utwórów,
a nie CZYICHŚ utworów, do których tylko kupiono prawa!)

pzdr, Gotfryd
(DG, KPiR, VAT)

Data: 2012-02-03 12:26:44
Autor: BearBag
[...]

Z całym szacunkiem ale sprzedawanie pisanych przeze mnie instrukcji
nie podejdzie pod "honoraria dla artystów". Przynajmniej tak mi to
tlumaczono i wrzucono mnie pod pkd 90.03 i stawkę 23% bo sprzedaje to
głównie wysyłając pdfy a nie papierowo (wtedy byłoby 5%)

Data: 2012-02-13 16:02:37
Autor: Jarek Andrzejewski
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
On Fri, 3 Feb 2012 12:26:44 -0800 (PST), BearBag <cactusek@gmail.com>
wrote:

[...]

Oczywiście, że nie jesteś artystą. Ale twórcą "w rozumieniu przepisów
ustawy  o prawie autorskim i prawach pokrewnych" - IMHO jak
najbardziej.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2012-02-15 12:08:11
Autor: BearBag
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji

Oczywiście, że nie jesteś artystą. Ale twórcą "w rozumieniu przepisów
ustawy  o prawie autorskim i prawach pokrewnych" - IMHO jak
najbardziej.

Na razie jest petycja http://www.facebook.com/note.php?note_id=254996617885753
Nie ma raczej rozróżnienia czy jest sie autorem sprzedawanych ebookow
czy sprzedaje sie czyjeś.

Data: 2012-02-15 23:41:22
Autor: Gotfryd Smolik news
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
On Wed, 15 Feb 2012, BearBag wrote:

[...komuś - czemu nie dajesz wrotek?...]

[...]

  Nie ma nic do tematu "własnych utworów".

Nie ma raczej rozróżnienia czy jest sie autorem sprzedawanych ebookow
czy sprzedaje sie czyjeś.

  RACZEJ?
  A do *PRZEPISÓW* zajrzałeś, czy tak sobie gdybasz?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-16 11:16:18
Autor: BearBag
Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji

  RACZEJ?
  A do *PRZEPISÓW* zajrzałeś, czy tak sobie gdybasz?

 jak sie już tak kurczowo trzymasz konkretnych zwrotów w ustawie to na
jakiej podstawie twierdzisz że "przekazanie lub udzielenie licencji do
praw autorskich" równa się sprzedaży ebooków w sieci bo według osób
ktorych o to pytałem przepis ten odnosi się np do pisarzy którzy
udzielają licencji wydawnictwu do sprzedaży swoich dzieł, a nie
sprzedają je sami.
Ja poprzez sprzedaż danego egzemplarza nie chce przekazywać licencji
do tej publikacji a jedynie sprzedać jedną kopie do użytku własnego
bez prawa kopiowania i powielania.

Data: 2012-02-16 21:15:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 16 Feb 2012, BearBag wrote:

jak sie już tak kurczowo trzymasz konkretnych zwrotów w ustawie

  :D
  Bo tak działa prawo.

[...]

  A co za różnica, czy udzielę licencji wydawnictwu czy "użytkownikowi
końcowemu"? [1] (przeczytaj proszę najpierw całość)

Ja poprzez sprzedaż danego egzemplarza nie chce przekazywać licencji
do tej publikacji

  Przecież licencja to jest "prawo do korzystania".
  Jest udzielana by default razem z egzemplarzem :)

a jedynie sprzedać jedną kopie do użytku własnego

  No właśnie. I ten "użytek własny" to jest właśnie licencja :)
  Kupujesz MS-Windows, nabywasz licencję do użytkowania (aczkolwiek
*istnieje* metoda nabycia bez licencji, przeznaczona dla
posiadaczy licencji, którym się nośnik zniszczył).
  Kupujesz książkę, nabywasz licencję na używanie.

  Działa to tak:
[źródło j.w.]
+++
Art. 65.
W braku wyraŸnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się,
  że twórca udzielił licencji.
Art. 49.
1. Jeżeli w umowie nie okreœlono sposobu korzystania z utworu,
  powinien on być zgodny z charakterem i przeznaczeniem utworu
  oraz przyjętymi zwyczajami.
-- -

  Do tego dochodzi fakt, że tylko i wyłącznie niewyłączna
umowa licencyjna nie wymaga formy pisemnej.

bez prawa kopiowania i powielania.

  Oczywiście.
  Aby przenieść te prawa potrzebna byłaby umowa pisemna
o przeniesienie :D

[1]
  w rozumieniu ustawy to o czym *najprawdopodobniej* myślisz
  w odniesieniu wydawnictwa nie jest licencją.
  Tak, wiem, per analogiam np. do prawa patentowego słowo
"licencja" ciśnie się na usta, ale co poradzić skoro
  autorzy przepisu mieli inną koncepcję.
  To jest "udzielenie prawa majątkowego nie stanowiące licencji" :)
  Ale nie wykluczam, że rozważasz przypadek iż to właśnie
autor "nadaje" prawomocność każdemu egzemplarzowi (nieważne
jak to technicznie przebiega), wtedy rzeczywiście, wyjątkowo
(i chyba niebyt spotykane) miałoby miejsce udzielanie
licencji.

  Cytat (z moimi oznaczeniami rzecz jasna):
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa%29
+++
2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majštkowych
  lub
  umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencjš”,
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  obejmuje pola eksploatacji wyraŸnie w niej wymienione.
-- -

"Prawo do czytania jednego egzemplarza" to właśnie licencja.
  Licencja nie wymaga formy pisemnej, śmiem twierdzić że
w przypadku odpłatnego wydania egzemplarza (sprzedaży,
najmu) licencja ma miejsce by default (na zasadzie "bo
za co innego by płacił"), zgodnie z art.65 PA.
  Za to prawo do powielania egzemplarzy lub (w rozumieniu:
"i/lub") prawo do udzielania licencji to już "przeniesienie
  praw majątkowych" (autor zbywa *część* swoich praw majątkowych,
  i z ustawy *nie jest* w stanie przenieść *wszystkich*
  możliwych praw majątkowych, bo nie jest w stanie przenieść
  praw z przyszłych pól eksploatacji, co wyklucza próby
  rozumowania że w 1 części zdania chodzi wyłącznie
  o "przeniesienie wszystkich".

  Zgodzisz się, że byłoby dziwne jakby wydawnictwo mogło na
podstawie "licencji", bez pisemnej umowy, dokonywać
powielania?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-16 01:01:58
Autor: BearBag
Jak płacić vat za sprzedaż instrukcji
no własnie a może to bardziej dałoby się podciągnąć pod sprzedaż
internetową własnych wyrobów?

Data: 2012-01-16 17:23:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 16 Jan 2012, BearBag wrote:

no własnie a może to bardziej dałoby się podciągnąć pod sprzedaż
internetową własnych wyrobów?

  No właśnie jest - tyle, że "wyrób" który ma postać prawa majątkowego
dla podatku dochodowego klasyfikuje się do osobnej rubryki w PIT.

pzdr, Gotfryd

Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji