Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość

Data: 2015-03-07 20:45:04
Autor: Piotrne
Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość
W dniu 2015-03-07 02:42, Tomasz Pyra pisze:

Sprawa sprzed dłuższego czasu, ale ostatnio wypłynęła w mediach:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/holowczyc-przekroczyl-predkosc-o-114-km-h-kuchar-broni-holowczyca,521836.html

Można przeanalizować jak sobie działa nasza drogówka i jak dokonuje
pomiarów, za które pan Sokołowski ręczy w mediach.

Na nagraniu jest kalendarz i zegar. Zakładając, że nie jest sfałszowany
można sprawdzić średnią prędkość odcinkową.

Uruchamiamy Google Earth i oglądamy:

Początek - "przemknięcie samochodu" przed policją:
Współrzędne: 53.042869°N 20.341438°E
Godzina: 9:21:24

Koniec - miejsce zatrzymania:
Współrzędne: 53.005789°N  20.329790°E
Godzina: 9:23:00

Odległość: 4,2 km
Czas: 96 sekund

Prędkość średnia: 157,5 km/h

P.

Data: 2015-03-07 12:03:35
Autor: AA
Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość
W dniu sobota, 7 marca 2015 20:45:08 UTC+1 użytkownik Piotrne napisał:

Prędkość średnia: 157,5 km/h

Wydało mi się zabawne, że kierowca rajdowy kupowałby GTRa, żeby śmigać 90km/h...

--
pozdr
AA

Data: 2015-03-07 20:26:58
Autor: masti
AA wrote:

W dniu sobota, 7 marca 2015 20:45:08 UTC+1 użytkownik Piotrne napisał:

Prędkość średnia: 157,5 km/h

Wydało mi się zabawne, że kierowca rajdowy kupowałby GTRa, żeby śmigać 90km/h...

to trzeba od razu zamknać wszystkich posiadaczy samochodów, które mogą
przekroczyć 140kmh. bo napewno kiedyś przekroczą prędkość.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2015-03-07 21:39:04
Autor: Ghost

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mdfmuh$s5b$1@dont-email.me...

AA wrote:

[...]

Dlaczego zamknąć? Za przekroczenie należy się mandat, pomijam, że mogą sobie ciąć np. w germanowie.

Data: 2015-03-07 20:45:10
Autor: masti

AA wrote:

[...]

140 to o 90kmh za dużo w mieście. za to zabierają kwty a chcą więcej.
A baca do gwałtu też miał aparaturę :)

A w germanowie mozna sobie lecieć chyba, że jesteś ciężarówką i masz
kaganiec

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2015-03-08 08:17:34
Autor: Ghost

AA wrote:

[...]

Aaa, znaczy zmieniasz stanowisko, z
"mogą przekroczyć 140kmh. bo napewno kiedyś przekroczą prędkość"
na
"mogą przekroczyć 140kmh w zabudowany. bo napewno kiedyś przekroczą prędkość"

Sorry nie popieram tej nowej tezy.

A w germanowie mozna sobie lecieć chyba, że jesteś ciężarówką i masz
kaganiec

GTR to ciężarówka z kagańcem?

Data: 2015-03-08 17:29:08
Autor: masti

AA wrote:

[...]

140 to za dużo również na ograniczeniu do 60, 70, 80, 90, 110.
Nieprzypadkiem wybrłąem 140kmh. Każdy samochód, który może jechać
powyżej 140kmh ma szansę złamać kazde istniejące ograniczenie w Polsce

Sorry nie popieram tej nowej tezy.

to Twój problem, że nie rozumiesz tego co czytasz. Nie ma żadnej nowej
tezy.

A w germanowie mozna sobie lecieć chyba, że jesteś ciężarówką i masz
kaganiec

GTR to ciężarówka z kagańcem?

ciekawy pomysł. Tyle, żę z logiki znowu masz pałę.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2015-03-08 20:32:49
Autor: Ghost

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mdi0t4$tiq$1@dont-email.me...

Ghost wrote:

A w germanowie mozna sobie lecieć chyba, że jesteś ciężarówką i masz
kaganiec

GTR to ciężarówka z kagańcem?

ciekawy pomysł. Tyle, żę z logiki znowu masz pałę.

Ja o tirach pisałem w kontekście GTRa?

Data: 2015-03-07 23:04:17
Autor: re
Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość

Użytkownik "Piotrne"

-- -
A im wyszło 202 :-)

Data: 2015-03-07 23:44:31
Autor: Piotrne
Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość
W dniu 2015-03-07 23:04, re pisze:

Prędkość średnia: 157,5 km/h
-- -
A im wyszło 202 :-)

Bo 157 km/h to nie jest maksymalna prędkość, tylko średnia
na podanym odcinku - aż do (prawie) zatrzymania.
Jeśli np. ruszasz i rozpędzasz się do 100 km/h po przejechaniu
140 metrów, to oznacza średnią prędkość około 50 km/h.
Ale maksymalna prędkość to 100 km/h. Nie ma tu żadnej
sprzeczności.

Co do filmiku: w udostępnionym fragmencie można jeszcze
zauważyć przejazd ściganego samochodu obok przystanku
autobusowego w miejscu o współrzędnych 53.010460°N 20.331341°E,
o godzinie 9:22:36. Tutaj czas = 72 s, odległość = 3,67 km,
prędkość średnia na tym odcinku 183,5 km/h. I nie wychodzi
mniej mimo zaklęć mistrza kierownicy.

Nie widzę żadnego usprawiedliwienia dla jazdy z taką szybkością
po tego rodzaju drodze. Trudno mówić o braku wyobraźni
- kierowca rajdowy nie wie, co to są wypadki? Nie zdaje sobie
sprawy, że ktoś może włączać się do ruchu i widząc pojazd
na horyzoncie spodziewa się go za 15 sekund, a nie za 4 sekundy?

P.

Data: 2015-03-08 00:47:10
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sat, 07 Mar 2015 23:44:31 +0100, Piotrne napisał(a):

[...]

Oczywiście, tylko jeżeli policjant mierzy 204, to powinno oznaczać że
jechał 204, a nie 160, 180 czy nawet 190.

A tu jeszcze wychodzi że w chwili wykonania pomiaru jechał już 100.

W zasadzie jest to oczywiste że prędkość była przekroczona i to dość
znacznie (jadącego 90 by dogonili w moment, nie mówiąc o tym że by za nim
nie wystartowali).

Natomiast dużo poważniejszym problemem niż jazda 180 czy 200km/h, jest to,
że policja dokonuje oszustw i poświadcza nieprawdę, po to żeby wymusić
mandat na człowieku którego prędkości nie udało im się zarejestrować.

Nie widzę żadnego usprawiedliwienia dla jazdy z taką szybkością
po tego rodzaju drodze.

Ale nie chodzi tu o usprawieldliwianie jego, a o to że policjant jak w
kawale widzi że auto robi "ziummmm", a nie "brum brum brum" i na tej
podstawie usiłuje wcisnąć mu mandat.

Karanie kierowców - owszem. Ale prędkość należy zmierzyć zgodnie z
procedurą, za pomocą odpowiedniego sprzętu.

Data: 2015-03-08 08:22:12
Autor: Ghost

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1e4vc9n4fdkzq.1gimjoi7o438w.dlg@40tude.net...

Oczywiście, tylko jeżeli policjant mierzy 204, to powinno oznaczać że
jechał 204, a nie 160, 180 czy nawet 190.

W twoim świecie nie ma czegoś takiego jak błąd pomiaru (zarówno policjanta, jak i tutejszych wyliczeń)? Niech zgadnę - jesteś tumanistą?

Data: 2015-03-08 11:39:51
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sun, 8 Mar 2015 08:22:12 +0100, Ghost napisał(a):

[...]

Taki ścisły umysł, a nie potrafi policzyć 3% z 204km/h ;)
Hehe

Data: 2015-03-08 17:51:28
Autor: Ghost

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rprd558k266w$.1a61ivze028zk.dlg@40tude.net...

[...]

hehe, ścisłe umysły nie używają % z dupy

Data: 2015-03-08 20:17:47
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sun, 8 Mar 2015 17:51:28 +0100, Ghost napisał(a):

[...]

Odpowiednie rozporządzenie określa 3% jako maksymalny błąd pomiarowy w
warunkach które muszą spełniać urządzenia do pomiaru prędkości.

Owszem, dotyczy to samego urządzenia, a nie mówi pomiarze jako tmai.
Jednak tu raczej można spokojnie liczyć, że sąd uzna pomiar który
ewidentnie przekracza ten błąd pomiarowy za nieważny.

Data: 2015-03-08 20:34:47
Autor: Ghost

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1oyj0e53a763n$.l6uvur1l03l0.dlg@40tude.net...

[...]

To może jednak doczytaj w cytatach o jakich bledach mowa.

Ta grupa od zawsze trzyma śmieszny poziom :-)

Data: 2015-03-08 22:33:53
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sun, 8 Mar 2015 20:34:47 +0100, Ghost napisał(a):

[...]

Wytłumacz więc mi proszę, bo ja tumanista nie rozumiem Twego uczonego
języka.

Data: 2015-03-09 08:14:54
Autor: Ghost

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:os6d5spzfa2u.1h613pzov065e$.dlg@40tude.net...

[...]

Znajdź i zacytuj moja wypowiedz o błędach, może samo ci zaskoczy.

Hint: na samej górze

Data: 2015-03-08 17:26:47
Autor: masti
Ghost wrote:

[...]

pokażesz jeden przypadek gdy policja podając prędkość "pirata" podała
błąd pomiaru? --
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2015-03-08 19:46:53
Autor: masti

Ghost wrote:

[...]

jak zywkle nie rozumiesz. nic to. pozostań we własnym świecie
imgainacji.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2015-03-08 21:17:48
Autor: Ghost

[...]

Czego nie rozumiem, sfinxie?

Data: 2015-03-08 08:43:45
Autor: Budzik
Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość
Użytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...

Oczywiście, tylko jeżeli policjant mierzy 204, to powinno oznaczać że
jechał 204, a nie 160, 180 czy nawet 190.

Wiez, gdyby to rzeczywiscie było 200 a 160/180 to jeszcze nie byłoby problemowe.
Problem zacznie sie jak bład bedzie z 100/90 ale pewnie to dyskusja akademicka bo jakby jechał 100 to by nikt za nim nie wystartował...

A tu jeszcze wychodzi że w chwili wykonania pomiaru jechał już 100.

Moze ty Tomku dysponujesz linkiem do całosci materiału?

Data: 2015-03-08 08:20:08
Autor: Ghost

Użytkownik "Piotrne"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mdfv0f$h99$1@node2.news.atman.pl...

Nie widzę żadnego usprawiedliwienia dla jazdy z taką szybkością

Weź nie pjernicz, kawalino jeżdzi 938km/h na takiej drodze i robi to bezpieczniej niz twoje 90 kapeluszniku!!!1111

Data: 2015-03-09 18:33:01
Autor: J.F.
[...]

Mozna by polemizowac o dokladny czas, ale te 2 s wiele nie zmienia - choc 179 to lepiej brzmi niz "ponad 180" :-)

[...]

No, na tym co policja pokazala, to akurat widac prosta droge, bez skrzyzowan, moze troche pofaldowana.
Na street view widac ze po drodze jednak skrzyzowan kilka bylo, ograniczenie do 70, ostrzegawcza tablica, ze wypadki ... i przez ten odcinek policjanci jechali tylko 211 czy szybciej ? :-)

W okolicach tego przystanku Holek chyba zwolnil, nie wiem - czy sie domyslil, czy przed wioska postanowil wolniej ... no i tu sie policjant mogl nadziac, a mistrz prezentowac sluszne oburzenie - on tu jedzie ze 120, a mierza mu 200 :-)

J.

Data: 2015-03-07 23:55:24
Autor: yabba
Użytkownik "Piotrne" <piotr12ne@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:mdfkg0$lcj$1node1.news.atman.pl...
[...]

Google Earth zaniża odległosci. Kiedyś się na tym naciąłem.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-03-08 00:25:50
Autor: Piotrne
W dniu 2015-03-07 23:55, yabba pisze:

Google Earth zaniża odległosci. Kiedyś się na tym naciąłem.

Czyli w rzeczywistości przejechał więcej niż 4,2 km?
To znaczy, że jechał jeszcze szybciej...

Możesz podać przykład zaniżania odległości przez Google Earth?
Tzn. współrzędne dwóch punktów, między którymi Google Earth
podaje fałszywą odległość? Mając współrzędne można policzyć
niezależnymi narzędziami (np. http://www.gwardak.com/distance.htm)
odległość i porównać z Google Earth. A współrzędne można
zweryfikować na miejscu GPSem.

P.

Data: 2015-03-08 08:23:31
Autor: Ghost

Użytkownik "Piotrne"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mdg1du$k8m$1@node2.news.atman.pl...

W dniu 2015-03-07 23:55, yabba pisze:

Google Earth zaniża odległosci. Kiedyś się na tym naciąłem.

Czyli w rzeczywistości przejechał więcej niż 4,2 km?
To znaczy, że jechał jeszcze szybciej...

Nie, nie, nie, on miał na myśli, że zaniż czas podróży :-))))

Data: 2015-03-08 14:06:06
Autor: yabba
Użytkownik "Piotrne" <piotr12ne@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:mdg1du$k8m$1node2.news.atman.pl...
[...]

Kilka lat temu na potrzeby wykonania instalacji zmierzyłem sobie na Google Earth pewien budynek i miał on mieć 90 m. To spokojnie rolka 100 m kabla wystarczy na jedno piętro. Potem się niemile zdziwiłem tym, że budynek ma w rzeczywistości troszkę ponad 100 metrów i rolka 100 metrowa jest ciut za krótka. :))

W moim przypadku zaniżył odległość, ale może czasem też zawyża.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-03-08 17:52:54
Autor: Ghost

Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54fc4894$0$2189$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Gratuluje wnioskowania.

Data: 2015-03-09 16:04:35
Autor: yabba
Użytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.com> napisał w wiadomości news:54fc7e71$0$5053$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Dziękuję za uznanie.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-03-09 17:54:10
Autor: J.F.
[...]

A ten kalkulator liczy po elipsoidze, geoidzie czy po sferze ?

J.

Data: 2015-03-09 21:15:55
Autor: Piotrne
W dniu 2015-03-09 o 17:54, J.F. pisze:

A ten kalkulator liczy po elipsoidze, geoidzie czy po sferze ?

Ten akurat po zwykłej sferze... Opis obliczania odległości
wzdłuż geodezyjnej na elipsoidzie jest m.in. tutaj:
  http://en.wikipedia.org/wiki/Geodesics_on_an_ellipsoid
a kalkulator on-line np. tutaj:
  http://www.ga.gov.au/geodesy/datums/vincenty_inverse.jsp
Co prawda z elipsoidą GDA94 dla Australii, ale obiecują
milimetrową dokładność na odległościach 20000 km.
Ale nawet zwykła sfera da błąd znacznie mniejszy niż 1%.

P.

Data: 2015-03-09 21:32:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 9 Mar 2015, J.F. wrote:

[...]

  Khem... przypomnisz jakiego rzędu jest robieżność "lokalnej
odległości od środka Ziemi", tudzież błędu wyznaczenia
długości "po powierzchni", wyrażona w promilach?
  NAWET przy przyjęciu błędu pionowego 10km "pokrzywienia",
dla 10km/6000km wychodzi mi straszliwa wartość 0,17% błędu ;>

  Taki szczegół, że "na terenie Polski" ta rozbieżność sięga
całych 43 metrów, ma pełne prawo ujść mojej uwadze ;>, źródło:
http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf&sub=geoid
  Błąd 7 milionowych w wartościach względnych :|

  Ja tak z przezorności procesowej, bo nie wiem czy kpisz czy
prowokujesz do potraktowania pytania poważnie żeby wpuścić
kogoś na minę :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-11 16:45:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisał w wiadomości
On Mon, 9 Mar 2015, J.F. wrote:
[...]

Usmiechnalem sie na widok zestawienia - mowa o bledach programu, wiec podsuwamy kalkulator ... bledny w zalozeniu :-)

 NAWET przy przyjęciu błędu pionowego 10km "pokrzywienia",
dla 10km/6000km wychodzi mi straszliwa wartość 0,17% błędu ;>

a to nie wiem jak to wyliczyles, bo jak sie kiedys nad tym zastanawialem, to mi wyszlo ... ze nie wiem jak to jest definiowane :-)

[...]

Ale to jest chyba cos innego - roznica wysokosci geoidy w stosunku do elipsoidy WGS84.

A mi bardziej chodzi o to, jak sie definiuje szerokosc geograficzna na elipsoidzie.
Jesli kat w stosunku do "poziomu" czy pionu ... to przesuniecia poziome nie sa wieksze ?

J.

Data: 2015-03-12 02:13:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 11 Mar 2015, J.F. wrote:

Ale to jest chyba cos innego - roznica wysokosci geoidy w stosunku do elipsoidy WGS84.

  Tak, to jest to, ale przekłada się na owe błędy.
  Składowa pozioma różnicy długości nie może być większa, niż dwa pi razy
różnica promienia koła wpisanego na "mniejszym" i opisanego na "większym"
i z tego "udział" w całym kole opasującym Ziemię.
  To już ew. zupełnie lokalne nachylenie gruntu może mieć większy wpływ na
drogę po powierzchni, zaraz będziemy szukać mapki z poziomicami ;)

A mi bardziej chodzi o to, jak sie definiuje szerokosc geograficzna na elipsoidzie.

  Hm...

Jesli kat w stosunku do "poziomu" czy pionu ... to przesuniecia poziome nie sa wieksze ?

  No niby tak, geoidalny "lokalny pion" też nie jest po promieniu Ziemi,
ale wielkie te odchylenia być nie mogą, bo AŻ TAK Ziemia nie jest
"pokrzywiona". To są minimalne odchylenia, w skali 6000km promienia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-08 15:46:37
Autor: nadir
W dniu 2015-03-07 o 20:45, Piotrne pisze:

[...]

No dobra, a skąd te współrzędne?
Mnie się coś filmy na stronie TVNu nie otwierają ale na zdjęciu z wideorejestratora nie widać żadnych współrzędnych.

Data: 2015-03-08 18:52:28
Autor: Piotrne
W dniu 2015-03-08 o 15:46, nadir pisze:

No dobra, a skąd te współrzędne?

Z programu Google Earth - można oglądać zdjęcia lotnicze Ziemi
i w niektórych miejscach widok "z poziomu ulicy" - Street View.
Tak przedstawiona jest m.in. droga DK7. Można po prostu porównywać
widoki z nagrania z tymi ze Street View odnajdując poszczególne
miejsca i odczytać współrzędne (wyświetla je Google Earth).
Jest to bardzo dokładne, błąd jest rzędu pojedynczych metrów.
Sprawdzałem z zapisami tras z rejestratora GPS - dokładnie pokrywają się
z drogami na Google Earth.

Zamiast instalować Google Earth, można też obejrzeć te widoki
na stronie maps.google.com. W odpowiednim okienku należy wpisać
współrzędne. Na pokazanej mapce będzie zielona strzałka, a po lewej
stronie symbol pomarańczowego "ludzika". Należy go przeciągnąć
na miejsce wskazywane przez strzałkę. Powinien wyświetlić się
widok "z poziomu ulicy", po którym również można nawigować.

Tutaj jest link z przykładowym widokiem (początkiem trasy):

https://maps.google.com/maps?q=53.042869%C2%B0N+20.341438%C2%B0E&hl=pl&ie=UTF8&ll=53.042872,20.341227&spn=0.001276,0.002411&sll=53.04854,20.343198&sspn=0.001275,0.002411&t=h&z=19&layer=c&cbll=53.042864,20.34138&panoid=gpkL2O75M6in0oAKh_3GwQ&cbp=12,124.3,,0,17.32

(trochę długi link, należy skleić gdyby się podzielił).

Odległości można mierzyć w Google Earth narzędziem "linijka" albo "ścieżka".
Tutaj "linijka" jest wystarczająca - DK7 jest bardzo prosta.

Mnie się coś filmy na stronie TVNu nie otwierają

Spróbuj może YouTube. Wpisz w wyszukiwarce "Hołowczyc". A tutaj jest gotowy link:
https://www.youtube.com/watch?v=kWSThUq5Mw0

ale na zdjęciu z wideorejestratora nie widać żadnych współrzędnych.

Ale podano, w jakiej okolicy zostało wykonane nagranie - znalezienie
kilku charakterystycznych punktów to nie problem.

P.

Jak policja mierzyła Hołowczycowi prędkość