Jak pomierzy? pr?dko?? obrotow? wiatraka zasilacza?

Data: 2011-02-13 11:33:20
Autor: Marcin N
Jak pomierzy? pr?dko?? obrotow? wiatraka zasilacza?
Czy jakieś zasilacze w standardzie podają prędkość obrotową? Może mają jakiś pin, który da się podłączyć np. do nieużywanego zasilania wiatraka płyty głównej? A może są jakieś inne proste sposoby na pomierzenie prędkości tego wiatraka?

Data: 2011-02-13 19:22:53
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 13.02.2011 11:33, Marcin N pisze:
Czy jakieś zasilacze w standardzie podają prędkość obrotową? Może mają

Osobiście nie widziałem, poza tym standard nie przewiduje takiej
komunikacji zasilacza z resztą komputera.

jakiś pin, który da się podłączyć np. do nieużywanego zasilania wiatraka
płyty głównej? A może są jakieś inne proste sposoby na pomierzenie
prędkości tego wiatraka?

Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to zamontować wiatrak z pomiarem
prędkości - taki do podłączania do płyty - i zamontować go zamiast
oryginalnego (i podłączyć do płyty).

Ewentualnie zawsze zostaje klasyka, czyli pomiar stroboskopem ;)

Pytanie zasadnicze: a po co ci ten pomiar?

Data: 2011-02-13 20:06:01
Autor: Tomi
Jak pomierzy? pr?dko?? obrotow? wiatraka zasilacza?
?

Użytkownik "Andrzej Lawa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4d582113@news.home.net.pl...

[...]

Czasami "wystaje"  z zasilacza wtyczka 3-pinowa do podpięcia pod złacze wentylatora - jest tam sygnał z obrtami z wentylatora zasilacza. Innych rozwiazań nie znam.

Data: 2011-02-13 17:55:52
Autor: Przemek
Jak pomierzy? pr?dko?? obrotow? wiatraka zasilacza? OT
skonfiguruj sobie czytnik do porządnego cytowania, w Twojej odpowiedzi nie widać kto co napisał i na co odpowiadasz.
Przem

Data: 2011-02-13 20:58:56
Autor: GLaF
Dnia Sun, 13 Feb 2011 11:33:20 +0100, Marcin N napisał(a):

Czy jakieś zasilacze w standardzie podają prędkość obrotową? Może mają jakiś pin, który da się podłączyć np. do nieużywanego zasilania wiatraka płyty głównej?

Niektóre mają, ale to rzadkość. Np Gigabyte Odin.

A może są jakieś inne proste sposoby na pomierzenie prędkości tego wiatraka?

Bezdotykowy obrotomierz (tachometr):
http://allegro.pl/listing.php/search?category=67198&string=tachometr
lub metodą chałupniczą, którą opisałem tutaj:
http://silentworks.pl/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=679

--
GLaF

Data: 2011-02-16 11:54:31
Autor: Radosław Sokół
[...]

Tak, "jakieś" zasilacze mają wyprowadzony przewód do pomiaru
prędkości obrotowej wentylatora.

Inne sposoby? Nakleić kawałek lusterka (lub przynajmniej
białej odblaskowej folii) na wirnik, naprzeciwko ustawić
diodę z fototranzystorem i jakimś prostym układem elektro-
nicznym (lub nawet programem w komputerze) mierzyć liczbę
impulsów na sekundę :) W zasadzie można nawet podłączyć się
z tym do wejścia płyty głównej po drobnych przeróbkach.

Albo kupić wentylator z odpowiednią wtyczką, wywalić z zasi-
lacza firmowy i podłączyć ten nowy do płyty.

Jak pomierzy? pr?dko?? obrotow? wiatraka zasilacza?